En werden de geëvacueerden ook vergast? Vonden er na de oorlog ook nog moordpartijen plaats op de geëvacueerden? Dit zijn appels en peren kerel, totaal niet te vergelijken situaties.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar niet gelezen wat ik net schreef.
In de regio waar ik woon werd door de Duitsers evacuatie bevolen. Al de tweede in vijf jaar.
En werkelijk alles bleek verwoest en/of gestolen. Toen de mensen terugkwamen van hun evacuatie.
Toegegeven: evacuatie is niet zo erg als concentratiekamp of deportatie (wat een Duitse vriendin overkomen is), maar de terugkomst was vergelijkbaar.
Zelfs dat is niet waar, zij hadden ten minste een plek om naar terug te keren hoe verwoest dan ook, de Joden hadden maar weinig en leken simpelweg niet geaccepteerd te worden bij terugkomst. Het toegeven dat die evacuatie waarschijnlijk minder erg is dan een concentratiekamp heb je vast met veel moeite gedaan.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar niet gelezen wat ik net schreef.
In de regio waar ik woon werd door de Duitsers evacuatie bevolen. Al de tweede in vijf jaar.
En werkelijk alles bleek verwoest en/of gestolen. Toen de mensen terugkwamen van hun evacuatie.
Toegegeven: evacuatie is niet zo erg als concentratiekamp of deportatie (wat een Duitse vriendin overkomen is), maar de terugkomst was vergelijkbaar.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:06 schreef Polacco het volgende:
[..]
Jij claimt dat alle joden na de oorlog terug naar huis konden en dan praat je vervolgens alleen over de Nederlandse joden, welke maar een klein deel uitmaken van het aantal joden dat naar Israël is geëmigreerd. Dat gaat nergens over.
quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor.
De discussie begon over de stelling dat joden nergens anders konden wonen dan in Israel. Dat ze recht hebben om daar te wonen. Een recht dat verder niet gefundeerd wordt, dus uit de lucht komt vallen.
Alle joden werden weggevoerd van hun huis, dus er was een huis waarvan ze weggevoerd werden. Niet alleen in Nederland, in heel Europa. Dat hoort niet zo, dat wegvoeren, laat ik daar duidelijk over zijn.
Maar dat betekent wel dat de overlevenden terug konden keren naar iets waar ze vandaan kwamen. Sterker nog: ze hadden de keus uit thuishavens van vermoorde familieleden.
Niet hier. Dus ik weet niet waar je het over hebt. Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:13 schreef Polacco het volgende:
[..]
En werden de geëvacueerden ook vergast? Vonden er na de oorlog ook nog moordpartijen plaats op de geëvacueerden? Dit zijn appels en peren kerel, totaal niet te vergelijken situaties.
Je weet heel goed wat hij stelt, anders kan je het wel uit mijn posts filteren die je zonder meer hebt gezien, Keesje toch je maakt jezelf zo enorm belachelijk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet hier. Dus ik weet niet waar je het over hebt. Verklaar je nader.
Ik probeer je al verschillende posts duidelijk te maken dat je stelling dat joden gewoon naar huis konden na de oorlog een illusie is. Dat ze een huis hadden waar ze uitgehaald zijn door de nazi's wil niet zeggen dat ze dat weer konden betrekken na de oorlog. Nazi's waren zelfs zo bedrieglijk dat joden werden onteigend en de nazi's joden zogenaamde niet bestaande woningen in het oosten verkochten.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor.
De discussie begon over de stelling dat joden nergens anders konden wonen dan in Israel. Dat ze recht hebben om daar te wonen. Een recht dat verder niet gefundeerd wordt, dus uit de lucht komt vallen.
Alle joden werden weggevoerd van hun huis, dus er was een huis waarvan ze weggevoerd werden. Niet alleen in Nederland, in heel Europa. Dat hoort niet zo, dat wegvoeren, laat ik daar duidelijk over zijn.
Maar dat betekent wel dat de overlevenden terug konden keren naar iets waar ze vandaan kwamen. Sterker nog: ze hadden de keus uit thuishavens van vermoorde familieleden.
Ik begrijp dat jij een joodse Pool en of een Poolse jood bent.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:13 schreef Polacco het volgende:
[..]
En werden de geëvacueerden ook vergast? Vonden er na de oorlog ook nog moordpartijen plaats op de geëvacueerden? Dit zijn appels en peren kerel, totaal niet te vergelijken situaties.
We hebben het over de jaren veertig dwaas niet over 2012quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij een joodse Pool en of een Poolse jood bent.
Ik heb begrepen dat de Polen niet zo netjes met joden zijn omgegaan. Anderzijds zijn de Polen zelf ook niet zo netjes behandeld. Maar dat mag in mijn ogen eigenlijk geen argument zijn.
Maar dan nog: ik kan me voorstellen dat joden uit Polen willen vertrekken. Maar dan moeten ze wel gewoon asiel aanvragen in een ander land.
Waarom zouden ze automatisch recht hebben op een plaats in Palestina?
De nazi's? Waren die na de oorlog niet uitgeschakeld?quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:24 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ik probeer je al verschillende posts duidelijk te maken dat je stelling dat joden gewoon naar huis konden na de oorlog een illusie is. Dat ze een huis hadden waar ze uitgehaald zijn door de nazi's wil niet zeggen dat ze dat weer konden betrekken na de oorlog. Nazi's waren zelfs zo bedrieglijk dat joden werden onteigend en de nazi's joden zogenaamde niet bestaande woningen in het oosten verkochten.
Jij vergelijkt de situatie van jouw "geëvacueerden" met de deportatie van joden. Je zegt dat dit vergelijkbare gevallen zijn; de geëvacueerden konden terug keren naar hun thuis dus de joden kunnen dit ook.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet hier. Dus ik weet niet waar je het over hebt. Verklaar je nader.
Nee. dat klopt niet.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:30 schreef Polacco het volgende:
[..]
Jij vergelijkt de situatie van jouw "geëvacueerden" met de deportatie van joden. Je zegt dat dit vergelijkbare gevallen zijn; de geëvacueerden konden terug keren naar hun thuis dus de joden kunnen dit ook.
Maar, er is een verschil tussen de situaties. Zo'n belangrijk verschil dat de situaties niet meer met elkaar te vergelijken zijn. Jouw "geëvacueerden" zijn niet massaal hun familie kwijt geraakt door een industriële moordmachine. Op jouw "geëvacueerden" zijn geen moordpartijen gepleegd vlak na de oorlog, zoals in oa. de Sovjet unie en Polen wel gebeurde met de overlevende joden. Dit maakt de situaties onvergelijkbaar.
Ik ben geen jood, mijn familie is dat ook nooit geweest. Ik ben gewoon Pool.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij een joodse Pool en of een Poolse jood bent.
Ik heb begrepen dat de Polen niet zo netjes met joden zijn omgegaan. Anderzijds zijn de Polen zelf ook niet zo netjes behandeld. Maar dat mag in mijn ogen eigenlijk geen argument zijn.
Maar dan nog: ik kan me voorstellen dat joden uit Polen willen vertrekken. Maar dan moeten ze wel gewoon asiel aanvragen in een ander land.
Waarom zouden ze automatisch recht hebben op een plaats in Palestina?
Veel antisemitische sentimenten waren na de oorlog zeer zeker niet uitgeschakeld maar dat onderstreep jij ook wel.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De nazi's? Waren die na de oorlog niet uitgeschakeld?
En dan nog. Geeft de bedrieglijkheid van de nazi's de joden vanzelf recht op bezetten van andermans grond?
Na de oorlog hebben er nog verschilde pogroms plaats gevonden in de Sovjet unie en in Polen. Een bekende is de Kielce pogrom van 1946. In dezelfde maand dat de pogrom plaatsvond emigreerden een aanzienlijk aantal van de Poolse joden voorgoed uit Polen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De nazi's? Waren die na de oorlog niet uitgeschakeld?
En dan nog. Geeft de bedrieglijkheid van de nazi's de joden vanzelf recht op bezetten van andermans grond?
Snap je het nou echt niet of doe je het er gewoon omquote:Op vrijdag 28 december 2012 02:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee. dat klopt niet.
Of mijn geëvacueerden hun familie wel of niet zijn kwijtgeraakt, maakt voor hun emotionele verwerking uit. En dat wil ik niet onderschatten.
Maar of hun huis er nog staat en of ze daar kunnen gaan wonen, staat daar los van.
En als je denkt dat emigreren naar een land dat van andere mensen is je eigen pijn verzacht, dan gaat het niet goed met je.
Dan hebben we het over verschillende zaken. Ik dacht dat iemand gezegd had dat joden er recht op hadden om in Israel te wonen. Iets waar ik het zonder verdere onderbouwing niet mee eens ben.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:34 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ik ben geen jood, mijn familie is dat ook nooit geweest. Ik ben gewoon Pool.
Het gaat er niet om of ze een automatisch recht hebben op een plaats in Palestina, deze discussie nu gaat erom of joden terug konden naar hun "huis" van voor de oorlog. Dat is in veel gevallen een illusie.
Dat verweer kan je telkens niet onderbouwen, dat verweer klopt dus niet, doei Kees kruip maar weer onder je steen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan hebben we het over verschillende zaken. Ik dacht dat iemand gezegd had dat joden er recht op hadden om in Israel te wonen. Iets waar ik het zonder verdere onderbouwing niet mee eens ben.
Mijn verweer was, dat joden helemaal niet zonodig in Israel moeten wonen, omdat ze gewoon al een woonplaats hebben/hadden.
OK.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:34 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ik ben geen jood, mijn familie is dat ook nooit geweest. Ik ben gewoon Pool.
Het gaat er niet om of ze een automatisch recht hebben op een plaats in Palestina, deze discussie nu gaat erom of joden terug konden naar hun "huis" van voor de oorlog. Dat is in veel gevallen een illusie.
quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK.
Jawel, de stelling was dat joden een automatisch recht hebben op een plaats in Palestina en zelfs het recht hebben om dat om te vormen in een joodse staat.
Mijn tegenwerping was, dat joden gewoon hadden kunnen blijven wonen waar ze woonden.
Suggestiever werd het gesteld: joden hebben toch het recht om ergens te wonen?
En mijn verweer: ze woonden toch al ergens? Daar konden ze toch gewoon blijven?
Tot nu toe heb je me wel duidelijk gemaakt hoe de situatie in Polen verschilde van die in Nederland (ervan uitgaande dat onze zegslieden ons goed hebben voorgelicht, want we waren er zelf niet bij!),
maar hoe dat het opeisen van Palestina versterkt, zie ik nog niet.
Maar ik ga zo slapen. Volgende keer verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |