quote:
Kwestie van eerlijkheid. Tegenover jezelf en tegenover het dier.
Ik hecht in principe aan zelfredzaamheid, aan genieten van je eigen prestaties, bloeden voor je eigen fouten en nemen van je eigen verantwoordelijkheid. Daar schiet ik zelf vaak in tekort, dat ten eerste.
Libertariër, liberaal, zo ongeveer.
In onze maatschappij hebben we van alles uitbesteed aan anderen. Onze stront trekken we door en laten we door andere verwerken, over onze veiligheid waakt de politie, onze ouders worden verzorgd in een bejaardentehuis, ons vuilnis wordt opgehaald, ons eten voorgekookt.
Daardoor verliezen we zelf de grip op ons eigen leven.
Ik heb jaren lang in een huis gewoond met een beerput en het was mij een genoegen om die af en toe leeg te scheppen. Dan groef ik een gat in de tuin, verwijderde het afval van de vorige bewoners (vloerbedekking, beddespiralen, een waslijnpaal), gooide een hoop takken in de kuil en kruide daar de beer in. Dat gaf mij het gevoel deel te hebben aan een kringloop.
Ik vind dat je in principe bereid moet zijn om de benodigde moeite te doen voor het vervullen van je behoeften, dat je die moeite niet op anderen mag afwentelen. Het verdelen van het werk moet een eerlijke overeenkomst zijn, van gelijken.
Dus vandaar dat ik vind dat ik bereid moet zijn om zelf een dier te doden en te slachten.
Maar zoals ik al zei: ik schiet tekort.