Feijenoord Rotterdam. Al jaar en dag de mooiste club van Nederland, met de trouwste supporters, de beste voetballers. Club van het volk. Het wordt gezegd dat je als Feijenoorder geboren wordt, iets wat bij andere clubs niet bestaat. Ach, wie weet raaskal ik wel. Wie zal het zeggen. Een objectieve blik over de Club op Zuid heb ik nog nooit gehad.
Toch heeft die club uit Rotterdam iets waar geen club in Nederland aan kan tippen. Iets waar zelfs elke Ajacied met pijn in het hart over moet toegeven: "ja, dat hebben die gasten in Rotterdam beter bekeken dan wij met onze Z die als een S klinkt". Een pijnlijke constatering voor elke Ajacied: dat wat ze in Rotterdam hebben, zullen we hier de komende 60 jaar van ons clubbestaan niet hebben. En waarschijnlijk nooit niet.
Stadion Feyenoord, in al zijn glorie![de-kuip-rotterdam.jpg]()
Fuck "De Grolsch Veste", wie the fuck denken ze dan wel niet dat ze zijn in Enschede? Leuk stadionnetje hoor, maar werkelijkwaar verschrikkelijk die trappen onderin om de tribunes op te komen. Iets wat we terugzien in elk stadion in Nederland overigens, één pot nat. Gedverderrie, daar zit toch geen supporter op te wachten.
Onze Kuip, ons tweede huis: dit prachtige stadion in al haar glorie, met haar stalen constructie, haar rottende beton en knalblauwe stoeltjes. Haar geweldige grasmat die nog net niet hardhandig verneukt wordt door rijke idioten als Perridon, maar onvermoeibaar lijkt. Haar oogstrelende dak, haar prachtige ronde contouren. "De glasconstructie van de hel". Kuip, wat ben je mooi. Wat ben je verschrikkelijk mooi. Het doet pijn om weer ergens in Kerkrade of Heerenveen een wedstrijd van mijn club te bekijken, alleen omdat ik niet naar mijn huis kan. Mijn huis op Zuid, de plek waar ik een keer per twee weken compleet uit mijn pannetje kan. De plek waar ik heimwee naar heb, zelfs als ik op nog geen twee kilometer afstand in mijn eigen woning naar je uitkijk.
![stadion-feyenoord-panorama-hdr.jpg]()
We zijn een FUCKING JAAR, HEEL 2012, ongeslagen in ons huis in de eredivisie en beker. NIEMAND, NIEMAND heeft iets uit te maken in ons huis. Wij Feyenoorders, met onze net-iets-minder-dan 50.000 man sterk, zullen nooit meer aan jou laten tornen zoals ooit in 2010/2011. NOOIT zullen wij ons paleis inruilen voor een multifunctionele hal met een dak erop, omdat een paar rijke idioten een nieuw speeltje nodig hebben.
Kuip, mijn tempel. Mijn liefde. De plek waar mijn hart elke keer weer naar snakt. Nooit zal ik je verlaten, altijd in mijn geheugen gegrift. Een jaar lang heeft mijn club niet verloren in Mijn Kuip. En ook de eerstvolgende wedstrijd tegen Twente zal jij nooit verloren laten gaan. Daar ben je te sterk, te machtig en te mooi voor.
Ik buig diep voor je Kuip. Weer, wind, springende supporters, alles overleef je. Zelfs gestoorde investeerders zul je van je afslaan. En als idioten als Van Merwijk denken dat ze ook maar enigszins iets kunnen doen om jou te tartten, dan krijgen ze met mij te maken. En nog eens honderdduizenden andere Rotterdammers. Want Kuip, ook al staan er nog 10 bruggen en 20 kubushuizen in het stadscentrum, jij bent de plek waar het hart van de Rotterdammer tweewekelijks écht om draait.

.