Ook dat je motor perfect moet lopen. Heb 2.5 jaar in automaten gereden en had de volgende problemen:quote:Op zondag 23 december 2012 22:56 schreef blup het volgende:
Bij (oude) automaten is het niveau van de bak olie essentieel. Te veel, te weinig, te oud, verkeerde olie, kan allemaal bijdragen aan nerveus schakelen, stoten tijdens schakelen, veelste laat door schakelen noem het op.
Een koe eet gras.quote:Automaat rijdt uit zichzelf weg.
?quote:Op maandag 24 december 2012 01:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je kunt alleen vooruit parkeren?
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.quote:Op maandag 24 december 2012 09:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor.
Van die gasten die lopen te spelen met de koppeling en voor en achteruit rijden
Ook als je een keer geraakt wordt van achter kan je maar beter al op de rem staan.
Tevens: automaatrijden voor de elite
Lekker linkerbeen laten rusten en in je rechthand een bakje koffie in de lucht houden en je hoeft geen fuck te doen behalve beetje sturen en gassen/remmen
Pubertjes van 18 in een Golf die automaatvrees hebben![]()
Nog beter: elektrische auto. 100% koppel vanaf 0 omwentelingen en heeft simpelweg geen versnellingen: gegarandeerd een rustige rijervaringquote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown
altijd?quote:Op zondag 23 december 2012 15:54 schreef Palomar het volgende:
[..]
idd.. zelfde als dat je een handgeschakelde auto altijd start met de koppeling ingetrapt.
Verbruik van een auto met Variomatic valt best wel mee. Een Daf 46 kan bijvoorbeeld makkelijk 1:15 rijden. Het zijn natuurlijk wel oudere auto's, zonder bijvoorbeeld modern injectiesysteem om de inspuiting volledig strak te regelen. Dus een vergelijkbare moderne auto zal uiteraard iets zuiniger rijden.quote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.
minpuntje: verbruik en geluid. maar chicks kicken op variomatics.
op zich best een net verbruik. voor 780 kg ofzo. daihatsu cuore doet 1:18 ofzo met automaat, zelfde gewichtsklasse (wel wat meer pk's). maar veel is er niet gewijzigd mbt verbruik helaas.quote:
Klopt, ware het niet dat TS bijna tegen z'n eigen huis aan reedquote:Op dinsdag 25 december 2012 22:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zo moeilijk is automaat rijden niet. Kijk maar naar buschauffeurs. Die mensen hebben in feite amper rijvaardigheden en mogen toch automaat rijden.
*vind-ik-leukquote:Op dinsdag 25 december 2012 22:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zo moeilijk is automaat rijden niet. Kijk maar naar buschauffeurs. Die mensen hebben in feite amper rijvaardigheden en mogen toch automaat rijden.
Ja omdat Compoantje Senior TS heeft gefopt.quote:Op dinsdag 25 december 2012 22:29 schreef Cybje het volgende:
[..]
Klopt, ware het niet dat TS bijna tegen z'n eigen huis aan reed
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.quote:Op dinsdag 25 december 2012 15:56 schreef Compoantje het volgende:
Hij hoort geen cm vooruit/achteruit te rijden. Mede omdat ie dit zelf ook gewend is in z'n vrachtwagen.
Maar zoals ik al zei, we hebben geen ervaring in auto's met automaten, dus het zal bij vrachtwagens wel anders zijn.
Verbruik is met een Bosch CVT (opvolger variomatic) in stadsverkeer juist lager dan met een handbak.quote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.
minpuntje: verbruik en geluid. maar chicks kicken op variomatics.
Nee, maar helemaal niet in de vrachtwagen van m'n vader. Ook als er geen oplegger achter zit.quote:Op dinsdag 25 december 2012 23:03 schreef Palomar het volgende:
[..]
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.
Je pa zit er echt naast, een vol-automaat met koppelomvormer in een personenauto zal in D en R altijd aan het kruipen/rijden slaan zodra je de rem loslaat*. Hoort gewoon bij het mechanisme en zodra je eraan gewend bent is het eigenlijk alleen maar handig.quote:Op dinsdag 25 december 2012 15:56 schreef Compoantje het volgende:
Gisteravond ervoor gezorgd dat de olie op peil was en even weer gestart en mee gereden, nu kroop hij gewoon vooruit, in 'drive', de 1 en de 2. Zoals het volgens jullie hoort
Een heel verschil vergeleken met vorige keer, toen schoot ie dus echt vooruit, nadat we de rem op lieten komen. En zonder dat we gas gaven.
M'n vader blijft erbij dat ie gewoon stil hoort te staan als je hem in de versnelling hebt. Maakt nie tuit in welke versnelling. Hij hoort geen cm vooruit/achteruit te rijden. Mede omdat ie dit zelf ook gewend is in z'n vrachtwagen.
Maar zoals ik al zei, we hebben geen ervaring in auto's met automaten, dus het zal bij vrachtwagens wel anders zijn.
Nee, Vrachtauto's hebben vrijwel altijd een robotbak. Dat is in feite een gewone versnellingsbak met split, tussenbak en een gewone droge platenkoppeling. Alleen het schakelen en koppelen wordt gedaan door een computer. Daarom kan een vrachtauto de aandrijving geheel ontkloppelen. Dat is ook de reden dat een vrachtauto met automaat precies rijdt als eentjemet een handbak. Dus met dezelfde pauzes tussen het schakelen. Alleen heeft een automaat maat twee pedalen en een knopje met D, N en R (en soms nog wat keuzes) maar zeker geen standje P.quote:Op dinsdag 25 december 2012 23:03 schreef Palomar het volgende:
[..]
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.
Als je dat niet beheerst idd. Ik rem vaak links, maar heb dat ook geleerd in de racerij voordat ik op de openbare weg die fratsen uit ging halen.quote:Op zondag 23 december 2012 20:15 schreef TommyGun het volgende:
Met links remmen geeft sowieso leuke effecten. Bijzonder om te zien hoe minder gedoseerd dat over het algemeen gaat.
Eens. Tenzij op pole position voor het verkeerslicht zet ik de automaat altijd in de neutraal.quote:Op zondag 23 december 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik begrijp dat dit lekkerder rijdt. maar irritant is het wel
Nederland is vrijwel altijd vlak, dus waar heb je het over?quote:Op maandag 24 december 2012 09:41 schreef sinepedraap het volgende:
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor.
Van die gasten die lopen te spelen met de koppeling en voor en achteruit rijden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |