Kan je de rechtsregel uit Oryx/Van Eesteren even uitleggen?quote:Op donderdag 20 december 2012 01:31 schreef Tchock het volgende:
Hoe later het wordt, hoe meer moeite ik heb met faillissement spellen![]()
Nee.quote:Op donderdag 20 december 2012 01:35 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Kan je de rechtsregel uit Oryx/Van Eesteren even uitleggen?
quote:Een tussen partijen op de voet van art. 3:83 lid 2 BW overeengekomen verpandingsverbod (verbod tot overdracht) leidt niet tot beschikkingsonbevoegdheid van de gerechtigde tot de vordering doch tot niet-overdraagbaarheid van de vordering zelf en staat derhalve in de weg aan de geldigheid van de verpanding (overdracht) van de vordering. Of degene aan wie de vordering is verpand (overgedragen) op de hoogte was van het (verpandings)verbod doet niet ter zake. Een beroep op art. 3:88 juncto art. 3:229 lid 4 BW faalt omdat hier geen sprake is van onbevoegdheid die voortvloeit uit de ongeldigheid van een vroegere overdracht; een beroep op art. 3:36 BW faalt omdat niet is afgegaan op een gedraging of verklaring van de debiteur van de vordering.
Raar gaat toch over stof waar je voor goederenrecht ook mee bezig bent tochquote:Op donderdag 20 december 2012 01:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb het arrest nog nooit gezien. Bij welk vak dan ook.
Too bad. Ik heb 'm in geen enkele civielrechtelijke jurisprudentiebundel.quote:Op donderdag 20 december 2012 01:39 schreef Ties02 het volgende:
[..]
[..]
Raar gaat toch over stof waar je voor goederenrecht ook mee bezig bent toch
Een verpandingsverbod in de zin van 3:83 lid 2 heeft goedenrechtelijke werking. Dat er ondanks een verpandingsverbod vervreemd/bezwaard is , is geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid maar van niet overdraagbaarheid. De goede trouw van 3:88 is hierdoor niet van toepassing.quote:Op donderdag 20 december 2012 01:35 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Kan je de rechtsregel uit Oryx/Van Eesteren even uitleggen?
Dat is wel echt precies waar ik nu mee bezig ben zegquote:Op donderdag 20 december 2012 01:44 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Een verpandingsverbod in de zin van 3:83 lid 2 heeft goedenrechtelijke werking. Dat er ondanks een verpandingsverbod vervreemd/bezwaard is , is geen kwestie van beschikkingsonbevoegdheid maar van niet overdraagbaarheid. De goede trouw van 3:88 is hierdoor niet van toepassing.
Ja dat zei ik alquote:Op donderdag 20 december 2012 01:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is wel echt precies waar ik nu mee bezig ben zeg
Nouja, ik heb 'm nietquote:
A.Jacobs hal is toch onderdeel van dat gebouw waar vorig jaar (propedeuse) ook alle tentamens waren?quote:
Ja blauwborgje heet datquote:Op donderdag 20 december 2012 01:55 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
A.Jacobs hal is toch onderdeel van dat gebouw waar vorig jaar (propedeuse) ook alle tentamens waren?
Ja wou het even zeker weten, zou typisch iets voor mij zijn om het verkeerde gebouw of de verkeerde zaal binnen te walsen.quote:
Redelijk, maar dat is ook wel nodig zonder de 1337 bonus.quote:Op donderdag 20 december 2012 01:59 schreef Ties02 het volgende:
Zou jammer zijn
want volgens mij heb jij het er wel goed inzitten denk ik
Mwoa ik weet het niet, arrestjes toepassen blijft lastigquote:Op donderdag 20 december 2012 02:02 schreef Bruce_Cutler het volgende:
[..]
Redelijk, maar dat is ook wel nodig zonder de 1337 bonus.
Jij?
Veronica is wel leuk ja veel 90's beetje 80's. Luisterde het altijd op m'n werk, zomertijd en die limmericks enzoquote:Op donderdag 20 december 2012 02:00 schreef Keyos het volgende:
Ik lees nu even wat terug, lees ik nou dat een zeker persoon beweerd dat 3FM de enige degelijke radiozender van Nederland is?![]()
![]()
![]()
Dat is hetzelfde zeggen dat je muziekgenre 'het beste en mooiste' is. Bij mij staat er vrijwel altijd Veronica op , puur omdat de kans het grootste is dat er voor mij goede muziek op die zender komt (en 'Somertijd' is altijd zo heerlijk slecht).
Heb die oude tentamens redelijk goed doorgenomen. Ik kom per tentamen toch niet meer dan twee, hoogstens 3 arresten tegen. Bovendien zijn het heel vaak dezelfde arresten (Oryx/Van Eesteren, Hoogovens/Matex, Kinheim/Pelders, Brok/Huberts, Eelder woningbouw/Van Kammen en De Liser de Morsain/Rabobank.quote:Op donderdag 20 december 2012 02:03 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Mwoa ik weet het niet, arrestjes toepassen blijft lastig
En die bonusik weet niet of ik die heb, had de opdracht wel goed maar weet mn aanwezigheid niet meer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |