Cruijff: Ik kreeg een factuur van 10 mille
Estelle - Muze van Moszkowicz!
![abrxah.jpg]()
![2jdpc9l.jpg]()
Waarom wilde Bram Moszkowicz steeds afspreken met Estelle Cruijff in het chique Amstel Hotel en niet bij hem op kantoor? Het blijft een raadsel, dat de raadsman voorlopig zelf niet zal beantwoorden. Wel is duidelijk dat Estelles kopjes koffie daar naar haar gevoel te duur moesten worden betaald!
Het waren kennelijk dure kopjes koffie die Estelle Cruijff dronk met haar advocaat Bram Moszkowicz! Weliswaar pakte de charmante raadsman na zijn ontmoetingen met haar in het Amstel Hotel met een groots gebaar de rekening van het schoteltje, naderhand kreeg Estelle de fikse nota alsnog gepresenteerd. En niet alleen voor de genoten consumpties in het voorname etablissement!
Een kleine tienduizend euro diende Estelle maar liefst, volgens haar eigen zeggen, te voldoen aan het beroemde kantoor van de advocaat in de ’gouden bocht’ aan de Herengracht. Een kantoor dat, ondanks alle grandeur die het hoekpand uitstraalt, kennelijk niet geschikt was voor de gesprekken met Estelle. Want keer op keer stelde Bram voor die te laten plaatshebben in het prestigieuze hotel aan de Amstel.
Estelle had deze zomer de hulp van Moszkowicz ingeroepen in de zaak van haar vriend Badr Hari. Die is een van de verdachten in de zaak van de zware mishandeling van reisondernemer Koen Everink in de Amsterdam ArenA, op 9 juli. Sindsdien zit hij, met een kleine en veelbesproken onderbreking in november, in voorarrest.
Justitie wilde Estelle als getuige horen, maar na alle verwikkelingen rond haar scheiding en de Badr-zaak werd zij daarvoor medisch ongeschikt verklaard. Eind september deelde de rechtbank de mening van een door Bram ingeschakelde psychiater dat zij niet kon getuigen.
Pas voor een dag in december kreeg zij een nieuwe oproep. Maar toen was het Bram die roet in het eten dreigde te gooien. Die was verhinderd en had de rechtbank inmiddels laten weten dat het verhoor opnieuw niet zou kunnen doorgaan.
Inzinking
Estelle was verbijsterd. Zij was haar tijdelijke inzinking allang te boven en was juist blij eindelijk haar verhaal te kunnen doen. Toen Bram vertelde dat hij deze afspraak wilde uitstellen, wist Estelle niet wat zij hoorde!
„Met of zonder Bram, ík ga getuigen”, zei zij. En met menig criticaster, werkzaam in de media, was zij van mening dat het allemaal al lang genoeg had geduurd.
Zij stapte over naar advocaat Nico Meijering van het kantoor van Badrs advocaat Bénédicte Ficq. En dezelfde week ging het verhoor, zonder Bram, alsnog door! Twee uur lang verbleef Estelle in de Amsterdamse rechtbank en beantwoordde zij, naar verluidt, alle vragen van de rechtercommissaris en de officier van justitie.
Meijering na afloop: „Mijn cliënt had er wel tegenop gezien, maar het is allemaal goed en respectvol gegaan. En ja, ze is opgelucht dat het nu achter de rug is.”
Schorsen
Bram moet ziedend zijn geweest dat Estelle ’overliep’ naar een van zijn grootste tegenstanders in het grote onderzoek dat de Amsterdamse deken van advocaten naar hem heeft lopen en waarvan de behandeling in hoger beroep volgende maand dient. Over enkele weken zal duidelijk worden of Moszkowicz advocaat mag blijven… Als het aan Meijering ligt in elk geval niet. Hij heeft de deken gevraagd hem meteen te schorsen.
De twee strafpleiters steken hun afkeer jegens elkaar niet onder stoelen of banken. Meijering deed dat gisteren door uitgebreid te citeren uit Moszkowicz’ declaratie en de daarin opgevoerde kostenposten. En Moszkowicz nam zijn confrères Ficq en Meijering op RTL4 de maat, toen Badr Hari na onder voorwaarden twee dagen op vrije voeten te zijn geweest, alweer werd opgepakt wegens contact met getuigen en het bezoeken van een horecazaak.
De problemen tussen Estelle en Bram, die elkaar al jaren kennen uit de Amsterdamse ’beau monde’, ontstonden toen laatst de rekening op haar deurmat viel wegens bewezen diensten. Ook al was het tot een daadwerkelijk verhoor van haar, door toedoen van Moszkowicz, nooit gekomen.
Daarnaast zou Bram steeds de indruk hebben gewekt haar voor een ’vriendenprijsje’ bij te zullen staan en is er volgens Estelle nooit gesproken over een vergoeding van zo’n vijfhonderd euro per uur. Maar van een speciale prijs was kennelijk geen sprake meer, toen zij onderdak had gevonden bij Brams aartsrivaal Meijering.
Die ontdekte naar zijn zeggen ook nog dat Bram flinke reiskosten had gerekend om zich van zijn kantoor aan de Herengracht naar het Amstel te verplaatsen. Bram, een liefhebber van snelle auto’s nota bene, deed volgens Meijering wel erg lang over die ene kilometer. Alleen daarvoor bracht hij in totaal al vijftienhonderd euro in rekening, zo beweert Brams rivaal.
Estelle zal nooit hebben gedacht nog eens zo lijnrecht tegenover de man te komen staan die haar juist zou helpen. En die haar bijna als een muze behandelde door zich met haar te laten fotograferen in en bij het Amstel waar zij, om welke reden dan ook, ’overleg’ moesten hebben.
Misverstand over opname in ziekenhuis
Even leek het er gisteren op dat strafpleiter Bram Moszkowicz met gillende sirenes was afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar dat bleek te berusten op een groot misverstand. Iemand die in het bezit is van het oude mobiele nummer van de advocaat was het zó beu voortdurend te worden gebeld voor Moszkowicz dat die reageerde met de woorden: „Hij kan niet aan de telefoon komen, want hij is afgevoerd naar het ziekenhuis.” Daarop brak een stroom aan berichtgeving op internet los. De strafpleiter, die zelf per telefoon kon vertellen kerngezond te zijn, dacht aanvankelijk dat iemand een „vieze grap” met hem uithaalde. En al was het dan misschien niet uit de hoek waaruit hij het verwachtte, uiteindelijk bleek het wel zo te zijn...
„Ik heb geen klacht gehoord”
„Absolute onzin”, noemt advocaat Bram Moszkowicz de aantijgingen van zijn voormalig cliënte Estelle Cruijff aan zijn adres. Hij is ervan overtuigd dat het initiatief voor de klacht die Estelle indiende bij de Orde van Advocaten ligt bij haar nieuwe advocaat, Nico Meijering: „Een verklaard vijand van mij.”
Volgens Moszkowicz heeft hij Estelle al vóór hun breuk „een gemodereerde rekening” gestuurd. „Die heeft ze per omgaande en via de bank aan mij betaald. Ik heb geen klacht gehoord.” Moszkowicz wil niet zeggen hoe hoog de rekening was, „want dan heb ik zo een nieuwe klacht aan mijn broek wegens schending van mijn beroepsgeheim”. Na lang aandringen wil hij alleen kwijt dat het „een bedrag tussen de vijf- en de achtduizend euro” betrof.
Op haar verzoek
De ontmoetingen buiten zijn advocatenkantoor vonden plaats op haar verzoek, zegt Moszkowicz. „Ze wilde niet bij een advocaat gezien worden. Toen heb ik het Amstel Hotel voorgesteld.” Dat hij voor de korte afstand ernaartoe 1500 euro zou hebben gedeclareerd, wijst hij verontwaardigd van de hand.
Moszkowicz: „Ik heb inmiddels contact gehad met deken Germ Kemper van de Orde van Advocaten. Die heeft gezegd dat ik me bij hem moet verdedigen en niet in de publiciteit.”
Een woordvoerder van de Orde van Advocaten bevestigt het contact. „Moszkowicz mag schriftelijk reageren op de klacht, waarna de deken zal besluiten of hij een zogenoemd dekenbezwaar indient bij de Raad van Discipline.”
Dat is een procedure die meerdere weken in beslag neemt. Van een onmiddellijke schorsing van Moszkowicz, waarom Meijering had gevraagd, is volgens de woordvoerder geen sprake. „Dat gebeurt alleen in heel ernstige gevallen. In alle andere gevallen gaat de Raad van Discipline over de vraag of een advocaat moet worden geschorst.”
bron