Heb je ergens een lijst van ehm *kuch* 'oorspronkelijke creatiescheppingen'? Dat lijkt me wel interessant, of in elk geval vermakelijk.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
De pandabeer is niet de oorspronkelijke creatieschepping, maar een variatie daarop.
En wat was dan die 'basisbeer'? Zijn er bekende fosielen van dat beest die erop duiden dat dat beestje gebouwd was om planten te eten en te verteren?quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
Maar de panda, zoals alle beerachtigen, zijn oorspronkelijk vegetarisch en hun huidige conditie is geen reflectie van hoe het oorspronkelijk was in het begin van creatie.
En vleesetende planten? Bacterien? Wat is eigenlijk de definitie van 'leven' in jouw optiek?quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
Vanuit de bijbel gezien valt het plantenrijk niet onder de categorie 'leven'. Planten zijn een reproducerende voedselbron en kunnen hierbij niet afsterven. Zij hebben geen bloed en dus ook geen leven.
Ik had het ook niet noodzakelijk over een causaal verband. Als god de definitie van 'goed' is bestaat zonder die god 'goed' niet, en is die god derhalve bepalend.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
Afhankelijk niet in de zin van A is de oorzaak van B. God is niet de oorzaak van Goed. God en Goed zijn een en dezelfde, zonder een causatie link.
Zo kun je stellen dat God en Liefde één zijn, maar dat betekent niet dat God de oorzaak is van Liefde binnen een causale verband.
Waarom het een vals dilemma zou zijn is mij nog steeds niet duidelijk. Er zal dan een derde mogelijkheid moeten zijn, en die is niet genoemd. Niet door jou, en niet door wiki.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
Een ander God zou niets veranderen aan de valse dilemma.
Precies. En die zienswijze maakt 'goed' tot iets dat arbitrair is. Gelukkig zijn er ook gelovigen, zoals Jappie, die daar anders over denken.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
En zonder God zouden 'goed en slecht' ongedefineerd/onbepaald zijn, aka relativisme.
Als je hun sapstromen afsnijdt of aftapt gaan ze net zo hard dood hoor.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef man1986 het volgende:
Planten hebben DNA en hun structuur is gebaseerd op cellen, maar desondanks vallen ze niet onder de categorie 'leven'. Leven is dat wat bloed heeft om in leven te blijven, zodoende sterven planten dus ook niet als je ze consumeert.
Je weet hoop ik dat John Lennox geen jonge-aarde creationist is en dat hij op geen enkel punt een probleem heeft met de wetenschappelijke consensus?quote:
Maar wees niet getreurd, ik ga later op je punten inquote:Laat de strijd tussen wetenschap en religie hier maar losbarsten!
Dat die strijd in jouw ogen wel degelijk bestaat lijkt me toch zeer evident. Je bent het namelijk, op religieuze gronde, oneens met 99% van de biologen en kosmologen. Dus waarom je de behoefte voelt om dat onderuit te halen is mij een raadsel.quote:Op maandag 17 december 2012 20:06 schreef man1986 het volgende:
Die clip heb ik niet per se aangehaald om mijn punten mee te verdedigen, maar om de fundament van je volgende uitspraak onderuit te halen:
Geen haast hoor, neem je tijd.quote:Op maandag 17 december 2012 20:06 schreef man1986 het volgende:
Maar wees niet getreurd, ik ga later op je punten in
In mijn optiek vallen juist Gods Woord en wetenschap geheel op één lijn.quote:Op maandag 17 december 2012 20:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat die strijd in jouw ogen wel degelijk bestaat lijkt me toch zeer evident. Je bent het namelijk, op religieuze gronde, oneens met 99% van de biologen en kosmologen. Dus waarom je de behoefte voelt om dat onderuit te halen is mij een raadsel.
Wetenschap is in deze vermoed ik die ene procent die er overblijft, en de rest is slechts een conflict van wereldbeeld?quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
In mijn optiek vallen juist Gods Woord en wetenschap geheel op één lijn.
De 'zogenaamde strijd' is een gevolg van een wereldbeeld-conflict en niet per se een strijd tussen (een geloof in) God en wetenschap.
En vergeet de Koranverzen niet.quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef man1986 het volgende:
Even een opmerking vooraf aan iedereen:
Het wordt zeer op prijs gesteld als de niet-gelovigers hier niet meteen gaan huilen en irritant gaan doen als wij met bijbel verzen aankomen. Hartelijk dank voor de medewerking![]()
Dat natuurlijk baarlijke onzin wat hier iedereen weet behalve jou geloofsgenoten.quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
De 'zogenaamde strijd' is een gevolg van een wereldbeeld-conflict en niet per se een strijd tussen (een geloof in) God en wetenschap.
Daar zou ik maar niet te sterk op rekenen.quote:Even een opmerking vooraf aan iedereen:
Het wordt zeer op prijs gesteld als de niet-gelovigers hier niet meteen gaan huilen en irritant gaan doen als wij met bijbel verzen aankomen. Hartelijk dank voor de medewerking
En dát is precies het wereldbeeld conflict waar ik het over heb!quote:Op maandag 17 december 2012 20:41 schreef Molurus het volgende:
Je hebt enerzijds de feiten, zaken zoals zwaartekracht en evolutie. En aan de andere kant wereldbeelden.
Als je het mij vraagt is de enige echte reden dat je zwaartekracht wel onder feiten plaatst maar evolutie niet eenvoudig het feit dat uit het raam stappen op de 10e verdieping van een flat direct dodelijk is daar waar het verwerpen van evolutie geen echte impact heeft op je leven. (Anders dan een 1 op je eindexamen biologie.) Dat je daarnaast ongetwijfeld medicijnen gebruikt die nooit bestaan zouden hebben zonder de evolutietheorie vergeet ik nu voor het gemak maar even.quote:Op maandag 17 december 2012 20:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
En dát is precies het wereldbeeld conflict waar ik het over heb!
In jouw wereldbeeld plaats je 'evolutie' onder de categorie 'feiten'.
In mijn wereldbeeld plaats ik 'evolutie' juist niet onder de categorie 'feiten'.
Gevolg?
Verschillende mensen die de wereld door verschillende brillen waarnemen, komen dus tot verschillende conclusies.
Tot zover ik weet wordt daar in die clip niet veel gesproken over evolutie en creatie, maar het blijft wel een inhoudelijke debat over wereldbeelden.quote:Op woensdag 5 december 2012 02:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreid uitleg.
De voorwaarden voor een 'waar' wereldbeeld zijn dus:
- consistentie.
- coherentie.
- basis voor kennis.
Het volgende debat laat ook zien waar een wereldbeeld zich aan moet voldoen en welke wereldbeelden volgens hen tekort schieten.
Hier de tekstvorm als men geen tijd heeft voor de clip.
Hmm.. of de geest materieel is en of de geest sterfelijk is zijn toch in essentie twee verschillende vragen? Ik zie eerlijk gezegd niet wat het 1 nu met het ander te maken heeft. Gegeven een zinvolle definitie van 'immaterieel' (die nu ontbreekt!) zie ik niet waarom een immateriele geest niet sterfelijk zou kunnen zijn.quote:Op maandag 17 december 2012 21:24 schreef Jappie het volgende:
Ik vind persoonlijk het conflict veel meer tot uiting komen in het idee dat de geest direct of indirect onderdeel zou zijn van ons lichaam...de terminolgie "geest als onderdeel van het biochemisch proces" of iets van die strekking heb ik meermaals voorbij horen komen.
Daarmee verklaar je de geest direct tot het materiele en dus sterfelijke..dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel het grootste conflict tussen wetenschap en religie. I.i.g. met mijn religie daar mijn religie mij eigenlijk zegt dat de geest de materie vormt en er derhalve geen direct onderdeel van uit maakt.
Hmm..nog best lastig om onder woorden te brengen maar vooruit we wagen er nog een poging aan al kan ik geen definitie geven aan de immateriele geest anders dan dat het naar mijn idee boven alle materie uitstijgt.quote:Op maandag 17 december 2012 21:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm.. of de geest materieel is en of de geest sterfelijk is zijn toch in essentie twee verschillende vragen? Ik zie eerlijk gezegd niet wat het 1 nu met het ander te maken heeft. Gegeven een zinvolle definitie van 'immaterieel' (die nu ontbreekt!) zie ik niet waarom een immateriele geest niet sterfelijk zou kunnen zijn.
En "dat de geest de materie vormt" vind ik eerlijk gezegd een wat eigenaardige uitspraak. Wat bedoel je daarmee precies? Doel je hier op wisselwerkingen tussen 'de geest' en, zeg, de menselijke hersenen? Als dat soort interacties bestaan is het mij niet geheel duidelijk waar dan de grens tussen materieel en immaterieel zou moeten liggen. Maar goed, zoals gezegd is het mij sowieso niet duidelijk wat men nu precies bedoelt met de tegenhangers van "materieel" en "natuurlijk".
Heldere uiteenzetting en denk je te hebben begrepen.quote:Op maandag 17 december 2012 22:13 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hmm..nog best lastig om onder woorden te brengen maar vooruit we wagen er nog een poging aan al kan ik geen definitie geven aan de immateriele geest anders dan dat het naar mijn idee boven alle materie uitstijgt.
Als de geest deel uitmaakt van het biochemisch proces in de hersenen en de hersenen zelf onderdeel van het vergankelijke lichaam dan is de geest ook onderhavig aan die vergankelijkheid neem ik aan, of denkt de wetenschap daar anders over?
Ik als gelovige zeg echter: alles is in werkelijkheid geest en slechts door het geestelijk willen ontstaat de materie die mettertijd ook weer vergaat terwijl de geest zelf onstervelijk blijft en is. De essentie van het absolute zijn is dus zonder materie. De geest heeft wellicht materie nodig als expressie van zichzelf om zichzelf kenbaar te maken maar dat zijn slechts manifestaties en niet het echte zijn.
Voor mij voelt dit in ieder geval als een groter conflict dan de vraag over evolutie of zondvloed of weet ik niet wat...dat zijn wat mij betreft allemaal zaken die met perceptie en al dan niet letterlijk nemen van verhalen te maken hebben.
Ik geloof niet dat het hiermee veel helderder geworden is maar soit..we hebben weer wat van de database gevuld zullen we maar denken.
Het lijkt er nu toch wel heel veel op dat je de validiteit van een wereldbeeld beoordeelt aan de hand van de door jou gewenste conclusie. Laat ik daar heel duidelijk in zijn: de wenselijkheid van een wereldbeeld zegt niets over de mate waarin dat wereldbeeld klopt.quote:Op maandag 17 december 2012 22:13 schreef Jappie het volgende:
Als de geest deel uitmaakt van het biochemisch proces in de hersenen en de hersenen zelf onderdeel van het vergankelijke lichaam dan is de geest ook onderhavig aan die vergankelijkheid neem ik aan, of denkt de wetenschap daar anders over?
Ik als gelovige zeg echter: alles is in werkelijkheid geest en slechts door het geestelijk willen ontstaat de materie die mettertijd ook weer vergaat terwijl de geest zelf onstervelijk blijft en is.
Voor mij ten aanzien van de verklaring voor jouw overtuigingen... ik denk dat daar wel iets helderder is geworden ja.quote:Voor mij voelt dit in ieder geval als een groter conflict dan de vraag over evolutie of zondvloed of weet ik niet wat...dat zijn wat mij betreft allemaal zaken die met perceptie en al dan niet letterlijk nemen van verhalen te maken hebben.
Ik geloof niet dat het hiermee veel helderder geworden is maar soit..we hebben weer wat van de database gevuld zullen we maar denken.
Wrom is dat spijtig?..ik gun iedereen zijn lolletje dus ook jou.quote:Op maandag 17 december 2012 22:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Heldere uiteenzetting en denk je te hebben begrepen.
De geest was er, is er en zal altijd zijn. Deze geest is zich enkel bewust van is, en niet was en zal zijn.... spijtig he ?
Hmm....begrijp ik nu het conflict niet of is er nu stiekum sprake van een willen bewijzen van de onhoudbaarheid van het conflict ?quote:Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt er nu toch wel heel veel op dat je de validiteit van een wereldbeeld beoordeelt aan de hand van de door jou gewenste conclusie. Laat ik daar heel duidelijk in zijn: de wenselijkheid van een wereldbeeld zegt niets over de mate waarin dat wereldbeeld klopt.
"is" en "ought" zijn en blijven twee verschillende dingen. En het lijkt me handig om ze uit elkaar te houden.
[..]
Voor mij ten aanzien van de verklaring voor jouw overtuigingen... ik denk dat daar wel iets helderder is geworden ja.
Oh, nee. Als je zuiver alleen gelooft in een 'leven na de dood' zonder dat dat implicaties heeft voor de empirische werkelijkheid dan is er strikt genomen geen conflict met wetenschap.quote:Op maandag 17 december 2012 22:42 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hmm....begrijp ik nu het conflict niet of is er nu stiekum sprake van een willen bewijzen van de onhoudbaarheid van het conflict ?
En daarmee zet je een op feiten gebaseerd wetenschappelijk beeld tegenover een gewenst religieus beeld. En ik vraag me af of dat wel verstandig is.quote:Als de geest deel uitmaakt van het biochemisch proces in de hersenen en de hersenen zelf onderdeel van het vergankelijke lichaam dan is de geest ook onderhavig aan die vergankelijkheid neem ik aan, of denkt de wetenschap daar anders over?
In mijn optiek wel het is nl het enige conflict wat blijft bestaan terwijl ik voor zover ik weet elk ander conflict tussen wetenschap en de religieuze hoek zonder gezichtsverlies te lijden ongedaan kan maken.quote:Op maandag 17 december 2012 22:47 schreef Molurus het volgende:
En daarmee zet je een op feiten gebaseerd wetenschappelijk beeld tegenover een gewenst religieus beeld. En ik vraag me af of dat wel verstandig is.
Nou nee..het is onvermijdbaar als je verkiest of gelooft meer waarde te hechten aan de geest; het leven na de dood is daarmee een onvermijdelijk gevolg maar niet de oorzaak van mijn wens.quote:PS: wellicht onvermijdbaar als je wilt geloven in een leven na de dood.
Ik wil niet heel lastig zijn... maar waarde en vergankelijkheid lijken mij eveneens twee verschillende dingen.quote:Op maandag 17 december 2012 22:53 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nou nee..het is onvermijdbaar als je verkiest of gelooft meer waarde te hechten aan de geest; het leven na de dood is daarmee een onvermijdelijk gevolg maar niet de oorzaak van mijn wens.
Jou visie kan men toch moeilijk ' wetenschappelijk ' noemen hoor.quote:Op maandag 17 december 2012 22:29 schreef Jappie het volgende:
Maar vertel eens Aton, wat is eigenlijk jouw visie op ons menselijk ploeteren op deze aardkloot...sluit jij je aan bij het door mij geschetste wetenschappelijk beeld of heb je nog een aparte visie ?
Discusseren over de gebruikte terminologie is wat mij betreft net ff een brug te ver. Ik heb meen ik duidelijk gemaakt wat mijn conflict is en dat ik niet bij elke zin de puntjes op de i zet betekent natuurlijk niet dat daarmee het voor mij enige reeele conflict namelijk het geloof in de onvergankelijkheid van de geest vs de vergankelijkheid ervan een andere wordt.quote:Op maandag 17 december 2012 23:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wil niet heel lastig zijn... maar waarde en vergankelijkheid lijken mij eveneens twee verschillende dingen.Ik hecht heel veel waarde aan mijn eigen geest kan ik je verzekeren. Misschien juist wel meer *omdat* die vergankelijk is.
Precies..vandaar ook dat het een conflict is wat nooit geslecht kan worden tenzij ik het zou kunnen bewijzen. Het is de essentie van geloof vs ongeloof.quote:Maar dat is voor mij geen aanleiding om gewoon maar te veronderstellen dat die eeuwig zal bestaan, net zo min als ik veronderstel dat ik de oudejaarsloterij dit jaar zal winnen... ondanks dat ook dat heel waardevol zou zijn.
Vanuit mijn huidige geestelijke gesteldheid ben ik dat volkomen met je eens, al denk ik dat een paar honderd of zelfs duizend jaar meer mij als trage leerling wel meer bevredigend lijkt daar ik dan meer het gevoel zou hebben dat ik het leven echt "afgemaakt" zou hebben. Vergelijkbaar zeg maar met het behalen van alle achieves in WoW maar dan voor het eggiequote:Overigens zie ik zelf, los van deze overwegingen, ook niet heel veel in een geest die eeuwig bestaat. Ik zou me na enkele honderden jaren toch wel stierlijk vervelen. Groundhog Day strikes again enzo.
Blijf je wel even bij de lesquote:Op maandag 17 december 2012 23:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Jou visie kan men toch moeilijk ' wetenschappelijk ' noemen hoor.
Het ogenblik dat tijd voor je weg valt, besta je niet en heb je nooit bestaan voor jezelf. Je hebt vier dimensies nodig in dit universum, of mis ik er nog eentje ? De zin voor jou tijd vul je maar in naar goeddunken. De tijd blijft hier wel verder lopen, maar niet voor jou. Simpel toch ?
Jappie komt bij de hemelpoort... God vraagt: "en, hoe vond je het verblijf in mijn schepping?" Waarop Jappie zegt: "oh.. ik kwam daar... heb een tijdje geploeterd... en nu ben ik hier om echt te gaan genieten."quote:Op maandag 17 december 2012 23:26 schreef Jappie het volgende:
Mijn vraag in gewoon Nederlands was eigenlijk of je behalve je overtuigd atheist te zijn zelf nog een afwijkende geestelijke gedachte had over ons bestaan anders dan: "we komen; we ploeteren een tijdje en dan gaan we eraan"
T zal verdomme een keer tijd worden ook.quote:Op maandag 17 december 2012 23:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jappie komt bij de hemelpoort... God vraagt: "en, hoe vond je het verblijf in mijn schepping?" Waarop Jappie zegt: "oh.. ik kwam daar... heb een tijdje geploeterd... en nu ben ik hier om echt te gaan genieten."
quote:Op maandag 17 december 2012 23:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jappie komt bij de hemelpoort... God vraagt: "en, hoe vond je het verblijf in mijn schepping?" Waarop Jappie zegt: "oh.. ik kwam daar... heb een tijdje geploeterd... en nu ben ik hier om echt te gaan genieten."
Tijd gekomen, game over.quote:Op maandag 17 december 2012 23:30 schreef Jappie het volgende:
[..]
T zal verdomme een keer tijd worden ook.
Er is geen conflict tussen jouw notie van wetenschap, die nogal afwijkt van de consensus, en jouw religie. Dat lijkt me triviaal; je kunt wetenschap altijd zo ombuigen zodat het overeenkomt met een bepaalde letterlijke lezing van de bijbel.quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef bianconeri het volgende:
Er is geen conflict tussen wetenschap en religie
Je kunt je afvragen op wat voor manier jij dan "bijbelverzen zou falsificeren" wanneer deze op de natuurwetenschappelijke wijze kunnen worden geïnterpreteerd. Is er een eenduidige set regels wat je de bijbelverzen kunt opleggen omtrent letterlijke/figuurlijke lezing en inhoud, zodat je ze vervolgens kunt "falsificeren"?quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef man1986 het volgende:
quote:Op maandag 17 december 2012 20:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
En dát is precies het wereldbeeld conflict waar ik het over heb!
In jouw wereldbeeld plaats je 'evolutie' onder de categorie 'feiten'.
In mijn wereldbeeld plaats ik 'evolutie' juist niet onder de categorie 'feiten'.
ja, wat is het nu, wel of niet?quote:De pandabeer is niet de oorspronkelijke creatieschepping, maar een variatie daarop.
ach Hausho, reageer daar toch niet meer op. Hij weet best dat bijvoorbeeld het verhaal van Jozua met zijn stilstaande zon en maan wetenschappelijk gezien onmogelijk is. maar ja, als je terugvalt op: "bij God is alles mogelijk" dan zijn we weer bij af.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er is geen conflict tussen jouw notie van wetenschap, die nogal afwijkt van de consensus, en jouw religie. Dat lijkt me triviaal; je kunt wetenschap altijd zo ombuigen zodat het overeenkomt met een bepaalde letterlijke lezing van de bijbel.
Veel fundamentele wetenschap is ook vrij makkelijk te ontkennen of te verbuigen omdat het niet direct onze alledaagse waarneming betreft. De evolutietheorie of oerknaltheorie ontkennen is bijvoorbeeld veel eenvoudiger dan in een vliegtuig zitten wat neerstort en Newtons/Einsteins zwaartekrachtstheorie ontkennen in de hoop dat dat je zal redden.
Zo ontkende de kerk aanvankelijk het idee dat de aarde niet het middelpunt van het universum is. Dat kun je vrij eenvoudig doen. Op soortgelijke wijze ontkennen creationisten de evolutietheorie.
Nou ja... Behalve dan waar het gaat om het ontstaan van de aarde, de leeftijd ervan, de natuur, evolutie, enzovoort, enzovoort.quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef bianconeri het volgende:
Er is geen conflict tussen wetenschap en religie
Over ontstaan van de aarde? De wetenschap bewijst 0,0 over het ontstaan, dus dan kan niet tegenstrijdig zijn.quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:38 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja... Behalve dan waar het gaat om het ontstaan van de aarde, de leeftijd ervan, de natuur, evolutie, enzovoort, enzovoort.
Dat is trouwens verre van een gelijke strijd: wetenschap is waar, religie is flauwekul.
Volledig bewezen, maar ja, dit is op zich wel weer een aardige illustratie bij wat ik zei.quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:51 schreef bianconeri het volgende:
Evolutie? Je bedoelt dat fabeltje waar 0,0 bewijs voor is? Juist ja....
Oh jij bent weer zo'n evolutionist ventje die niet eens weet wat evolutie is?quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
Volledig bewezen, maar ja, dit is op zich wel weer een aardige illustratie bij wat ik zei.
Gast, doe geen moeite. Ik heb niet de minste interesse om voor de zoveelste keer alles uit te gaan legen aan iemand met een zeer ernstige geestelijke stoornis. Ik vind het prima als je in die onzin gelooft, zolang je er maar niemand mee lastigvalt.quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Oh jij bent weer zo'n evolutionist ventje die niet eens weet wat evolutie is?
Evolutie BINNEN een soort is bewezen (micro). Maar er is 0,0 bewijs dat een soort naar een volledig andere soort geevolueerd is.
Valse preeksels van de wetenschap
Al zijn er erg veel wetenschappers die evolutie afwijzen.
Evolutie is een geloof, er is gewoon totaal geen bewijs voor en zal niet komen ook.
Ah ik zie dat je al bewijzen gevonden hebt voor de leeftijd van Noach en een pratende slang? Anders snap ik niet wat je doet in een topic waar het woord wetenschap zo vaak valt. Of op FOK! uberhaupt, buiten ONZ dan.quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Over ontstaan van de aarde? De wetenschap bewijst 0,0 over het ontstaan, dus dan kan niet tegenstrijdig zijn.
Leeftijd? De Bijbel laat zich niet eens uit over de leeftijd, dus hoe kan dat tegenstrijdig zijn?
De natuur? Wetenschap ondersteunt de Bijbel daarin juist?
Wat was de gemeenschappelijke voorouder tussen het nijlpaard en de walvis? En kun jij anders een lijst geven van de oer-soorten die man1986 nog niet kon geven? Ohja laatste vraagje: waren er Homo-ergaster en ook H. Australopithecus en mammoeten op de Ark?quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Evolutie BINNEN een soort is bewezen (micro). Maar er is 0,0 bewijs dat een soort naar een volledig andere soort geevolueerd is.
Evolutie is een geloof, er is gewoon totaal geen bewijs voor en zal niet komen ook.
Laat me raden, jij bent een troll?quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Over ontstaan van de aarde? De wetenschap bewijst 0,0 over het ontstaan, dus dan kan niet tegenstrijdig zijn.
Leeftijd? De Bijbel laat zich niet eens uit over de leeftijd, dus hoe kan dat tegenstrijdig zijn?
De natuur? Wetenschap ondersteunt de Bijbel daarin juist?
Nee, lid van een christenfundamentalistische sekte. Trefwoorden: homohaat, extreme tunnelvisie, hyperarrogant en wetenschapsontkenning.quote:Op zaterdag 22 december 2012 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, jij bent een troll?
Ergens snap ik ook niet dat ik nog reageer. Iemand die met ' bewijzen uit de medische wetenschap' aan komt zetten voor Noach( dan is wetenschap heel betrouwbaar, als het ze uitkomt ) maar zo gauw wetenschap iets publiceert dat meneer bianco en Jahweh de Jaloerse niet bevalt, komen de huil-poppetjes zonder verdere onderbouwing.quote:Op zaterdag 22 december 2012 21:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, lid van een christenfundamentalistische sekte. Trefwoorden: homohaat, extreme tunnelvisie, hyperarrogant en wetenschapsontkenning.
Sekte: Nou volgens kenmerken sekte niet hoor.quote:Op zaterdag 22 december 2012 21:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, lid van een christenfundamentalistische sekte. Trefwoorden: homohaat, extreme tunnelvisie, hyperarrogant en wetenschapsontkenning.
Je kunt prima een 9 halen voor biologie op VWO niveau zonder een jota van de evolutietheorie te snappen, want het is nauwelijks het onderwerp van de middelbare school leerstof.quote:Op maandag 17 december 2012 21:08 schreef Molurus het volgende:
[..] (Anders dan een 1 op je eindexamen biologie.)
En nu nog liegen ook.quote:Op zaterdag 22 december 2012 22:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sekte: Nou volgens kenmerken sekte niet hoor.
Homohaat: nee
Extreme tunnelvisie: Totaal niet zelfs
Hyperarrogant: Wel laatste wat ik ben.
Wetenschapsontkenning: Wij hechten juist veel waarde aan wetenschap!
Als je (macro-)evolutie afwijst, hoe verklaar je dan juist de aanwezigheid van rudimentaire organen, bij talrijke organismen, die voor het organisme totaal nutteloos zijn, zoals bijvoorbeeld geatrofieerde vinnen bij landdieren?quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is juist het bizarre eraan. Vroeger hadden mensen religie nodig om allerlei verschijnselen te kunnen verklaren. De wetenschap had die antwoorden nog niet. Nu heeft de wetenschap die antwoorden wel, maar sommige mensen vinden de absurde verhalen uit de religie tóch geloofwaardiger, terwijl ze vaak volslagen idioot zijn.quote:Op zondag 23 december 2012 00:19 schreef k3vil het volgende:
Het conflict tussen religie en wetenschap bestaat alleen maar omdat mensen de religieuze bronnen letterlijk interpreteren.
http://nl.wikipedia.org/w(...)roming_na_de_ijstijdquote:Op zondag 23 december 2012 08:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is juist het bizarre eraan. Vroeger hadden mensen religie nodig om allerlei verschijnselen te kunnen verklaren. De wetenschap had die antwoorden nog niet. Nu heeft de wetenschap die antwoorden wel, maar sommige mensen vinden de absurde verhalen uit de religie tóch geloofwaardiger, terwijl ze vaak volslagen idioot zijn.
Vraag zo'n figuur eens naar de Ark van Noach. Ja, er zijn hier inderdaad mensen die denken dat dat echt is gebeurd.
Het bestaan zelf als verschijnsel blijft echter even mysterieus.quote:Op zondag 23 december 2012 08:12 schreef Jigzoz het volgende:
at is juist het bizarre eraan. Vroeger hadden mensen religie nodig om allerlei verschijnselen te kunnen verklaren. De wetenschap had die antwoorden nog niet. Nu heeft de wetenschap die antwoorden wel, maar sommige mensen vinden de absurde verhalen uit de religie tóch geloofwaardiger, terwijl ze vaak volslagen idioot zijn.Vraag zo'n figuur eens naar de Ark van Noach. Ja, er zijn hier inderdaad mensen die denken dat dat echt is gebeurd.
Is dat een reden om dan maar aan te nemen dat er een god achter zit?quote:Op zondag 23 december 2012 09:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het bestaan zelf als verschijnsel blijft echter even mysterieus.
Nee, maar er is ook geen rede om de mogelijkheid af te schrijven.quote:Op zondag 23 december 2012 09:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Is dat een reden om dan maar aan te nemen dat er een god achter zit?
Hoe zo niet god wel eens gezien dan? Zien en meten is weten. En god is nog nooit gezien en nooit te meten.quote:Op zondag 23 december 2012 09:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, maar er is ook geen rede om de mogelijkheid af te schrijven.
Als je iets nog niet weet, dan lijkt het mij redelijk om je af te vragen wat dan de meest logische verklaring is. Bij religieuze verklaringen gaat dat andersom. Die zoeken naar onduidelijkheden, of zaken die nog niet voor de volle 100% zeker zijn, en die leegtes vullen ze met god.quote:Op zondag 23 december 2012 09:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, maar er is ook geen rede om de mogelijkheid af te schrijven.
Het concept 'God' is geen eigendom van de tot nu toe bestaande religieuze stromingen en zijn blinde volgers.quote:Op zondag 23 december 2012 09:23 schreef Jigzoz het volgende:
Als je iets nog niet weet, dan lijkt het mij redelijk om je af te vragen wat dan de meest logische verklaring is. Bij religieuze verklaringen gaat dat andersom. Die zoeken naar onduidelijkheden, of zaken die nog niet voor de volle 100% zeker zijn, en die leegtes vullen ze met god.En dan heb je nog de hardcore religieuzen en die ontkennen simpelweg de wetenschap omdat er anders niet genoeg ruimte is voor god.
Dat zei ik niet helemaal goed inderdaad. Punt voor jou.quote:Op zondag 23 december 2012 09:29 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het concept 'God' is geen eigendom van de tot nu toe bestaande religieuze stromingen en zijn blinde volgers.
Je bekijkt het nu vanuit een wetenschappelijk oogpunt, waar empirisme voorop staat. Het punt is juist, dat er blijkbaar zaken zijn (het leven an sich, zingeving, et cetera) waarover de wetenschap klaarblijkelijk niets te zeggen heeft.quote:Op zondag 23 december 2012 09:22 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hoe zo niet god wel eens gezien dan? Zien en meten is weten. En god is nog nooit gezien en nooit te meten.
Logisch natuurlijk over zaken die er niet zijn is ook niks te zeggen.quote:Op zondag 23 december 2012 09:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je bekijkt het nu vanuit een wetenschappelijk oogpunt, waar empirisme voorop staat. Het punt is juist, dat er blijkbaar zaken zijn (het leven an sich, zingeving, et cetera) waarover de wetenschap klaarblijkelijk niets te zeggen heeft.
Als de wetenschap er niets over te zeggen heeft dan heeft geen enkele andere discipline er iets over te zeggen.quote:Op zondag 23 december 2012 09:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je bekijkt het nu vanuit een wetenschappelijk oogpunt, waar empirisme voorop staat. Het punt is juist, dat er blijkbaar zaken zijn (het leven an sich, zingeving, et cetera) waarover de wetenschap klaarblijkelijk niets te zeggen heeft.
F&L is geen wedstrijd.quote:Op zondag 23 december 2012 09:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zei ik niet helemaal goed inderdaad. Punt voor jou.
Da's weer die territoriumdrang van religie.quote:Op zondag 23 december 2012 09:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als de wetenschap er niets over te zeggen heeft dan heeft geen enkele andere discipline er iets over te zeggen.
Ook religie niet. Dat is puur giswerk gebaseerd op niets anders dan een wil om die dingen te geloven.
Het is niet de wil om te geloven, het geloven dient de wil dingen te begrijpen, om heerser te worden van de omgeving. Maar over wat we niet kennen, of kunnen begrijpen, kunnen we inderdaad beter zwijgen.quote:Op zondag 23 december 2012 09:34 schreef Molurus het volgende:
Als de wetenschap er niets over te zeggen heeft dan heeft geen enkele andere discipline er iets over te zeggen.Ook religie niet. Dat is puur giswerk gebaseerd op niets anders dan een wil om die dingen te geloven.
Ik heb het niet over God, maar over het leven zelf en over hoe het ontstaan is en of er iets als nut bestaat. Het kan evengoed zijn dat het leven niet bestaan, of dat het niet ontstaan is (maar wel bestaat).quote:Op zondag 23 december 2012 09:34 schreef Megumi het volgende:
Logisch natuurlijk over zaken die er niet zijn is ook niks te zeggen.
O, maar er is niets mis met fantaseren. Dat leidt tot interessante gedachtes. Sterker nog: de hele wereldliteratuur is gebaseerd op fantaseren. Zolang je die fantasie maar niet voor waarheid gaat aannemen, want dan wordt het ziekelijk.quote:Op zondag 23 december 2012 09:38 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is niet de wil om te geloven, het geloven dient de wil dingen te begrijpen, om heerser te worden van de omgeving. Maar over wat we niet kennen, of kunnen begrijpen, kunnen we inderdaad beter zwijgen.
Toch vind ik het -stiekem- wel leuk om afentoe mogelijkheden/antwoorden te verzinnen.
Dat bedoel ik. En dat is toch eerder het territorium van de filosofie als die van de religie. Ik geef mezelf gewoon meer vrijheid: ik sluit simpelweg niets uit. Niet in absolute zin, althans. Voor mezelf bedenk ik wel eens; dit is zeer onwaarschijnlijk, dus misschien is het 'dat'. Anders kom ik ook niet 'verder'.quote:Op zondag 23 december 2012 09:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, maar er is niets mis met fantaseren. Dat leidt tot interessante gedachtes. Sterker nog: de hele wereldliteratuur is gebaseerd op fantaseren. Zolang je die fantasie maar niet voor waarheid gaat aannemen, want dan wordt het ziekelijk.
En? Vind je 'god' nog enigszins waarschijnlijk?quote:Op zondag 23 december 2012 09:43 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. En dat is toch eerder het territorium van de filosofie als die van de religie. Ik geef mezelf gewoon meer vrijheid: ik sluit simpelweg niets uit. Niet in absolute zin, althans. Voor mezelf bedenk ik wel eens; dit is zeer onwaarschijnlijk, dus misschien is het 'dat'. Anders kom ik ook niet 'verder'.
Ik vindt dat tijdverspilling daar aan te denken het moment dat tijd gelijk was aan nul gaat tenzij we ooit kunnen door de tijd kunnen reizen ons te boven denk ik. Verder bestaan we gewoon de zin daarvan is voor mij niet interessant. Geen enkele religie of ideologie heeft daar een antwoord op dat als een waarheid geld. Of denkt dat wel te hebben met veel ellende als gevolg. Maar dat heeft niks met wetenschap te maken natuurlijk.quote:Op zondag 23 december 2012 09:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik heb het niet over God, maar over het leven zelf en over hoe het ontstaan is en of er iets als nut bestaat. Het kan evengoed zijn dat het leven niet bestaan, of dat het niet ontstaan is (maar wel bestaat).
Ik vind het idee van God als eerste onbewogen beweger logischer dan bijvoorbeeld het idee van het ontstaan van iets uit het niets.quote:Op zondag 23 december 2012 09:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En? Vind je 'god' nog enigszins waarschijnlijk?
Ik vindt dat eigenkijk een beetje laf klinken.quote:Op zondag 23 december 2012 09:43 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. En dat is toch eerder het territorium van de filosofie als die van de religie. Ik geef mezelf gewoon meer vrijheid: ik sluit simpelweg niets uit. Niet in absolute zin, althans. Voor mezelf bedenk ik wel eens; dit is zeer onwaarschijnlijk, dus misschien is het 'dat'. Anders kom ik ook niet 'verder'.
Het begrip nul niets en daarmee kunnen denken en rekenen is een van de grootste momenten in de geschiedenis denk ik.quote:Op zondag 23 december 2012 09:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik vind het idee van God als eerste onbewogen beweger logischer dan bijvoorbeeld het idee van het ontstaan van iets uit het niets.
Ik probeer mijn ego dan ook niet te voeden middels deze bezigheden....quote:Op zondag 23 december 2012 09:51 schreef Megumi het volgende:
Ik vindt dat eigenkijk een beetje laf klinken.
En toch zie je nul (niets) nergens terugquote:Op zondag 23 december 2012 09:52 schreef Megumi het volgende:
Het begrip nul niets en daarmee kunnen denken en rekenen is een van de grootste momenten is de geschiedenis denk ik.
In de ruimte is dat er wel iets wat geen massa heeft maar er wel is. En op zich zelf niet te zien is.quote:Op zondag 23 december 2012 09:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En toch zie je nul (niets) nergens terug(Meten was weten toch?)
Dat maakt het niet nul en/of niets...quote:Op zondag 23 december 2012 09:55 schreef Megumi het volgende:
In de ruimte is dat er wle iets wat geen massa heeft maar er wel is. En op zich zelf niet te zien is.
Nee niet dus dat is juist het mooie er van.quote:Op zondag 23 december 2012 09:58 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat maakt het niet nul en/of niets...
dat maakt het iets wat massaloos is, maar er wel is; dus niet 0 maar 1x object X
Er is dan ook geen wetenschapper te vinden die de oerknal uit zal leggen als het ontstaan van iets uit niets.quote:Op zondag 23 december 2012 09:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik vind het idee van God als eerste onbewogen beweger logischer dan bijvoorbeeld het idee van het ontstaan van iets uit het niets.
Dat is semantiek man. Er is iets maar niet iets is naar bepaalde maatstaven (iets is pas iets als het massa heeft).quote:Op zondag 23 december 2012 10:00 schreef Megumi het volgende:
Nee niet dus dat is juist het mooie er van.
De oerknal is dan ook niet het begin van het iets/het universum... daar er al iets was (waaruit de oerknal ontstond). Het gaat er juist om waar dat dan vandaan komt, hoe (en waarom) dat ontstaan is. Zo bekeken is de oerknal geen verklaring voor het ontstaan maar slechts een verschijning binnen het bestaan.quote:Op zondag 23 december 2012 10:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is dan ook geen wetenschapper te vinden die de oerknal uit zal leggen als het ontstaan van iets uit niets.
Logisch want wat ik al eerder post daar kunnen we nooit achter komen wat er toen precies gebeurd is.quote:Op zondag 23 december 2012 10:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is dan ook geen wetenschapper te vinden die de oerknal uit zal leggen als het ontstaan van iets uit niets.
Probleem is dat we aan alles een begin en een eind willen zien. Het gaat blijkbaar boven het menselijk denkvermogen om begrippen als ' oneindig ' en ' grenzeloos ' te vatten.quote:Op zondag 23 december 2012 10:06 schreef LelijKnap het volgende:
De oerknal is dan ook niet het begin van het iets/het universum... daar er al iets was (waaruit de oerknal ontstond). Het gaat er juist om waar dat dan vandaan komt, hoe (en waarom) dat ontstaan is. Zo bekeken is de oerknal geen verklaring voor het ontstaan maar slechts een verschijning binnen het bestaan.
Inderdaad. Het is ook niet zo gek, daar we constant geconfronteerd worden met eindigheid en grenzen (behalve die van het universum). Maar is ook netzoals wij termen als 'nut' (zoals dat in praktische zin wel enige betekenis heeft) proberen toe te passen op dergelijke zaken.quote:Op zondag 23 december 2012 10:20 schreef ATON het volgende:
Probleem is dat we aan alles een begin en een eind willen zien. Ge gaat blijkbaar boven het menselijk denkvermogen om begrippen als ' oneindig ' en ' grenzeloos ' te vatten.
quote:Op zondag 23 december 2012 10:23 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is ook niet zo gek, daar we constant geconfronteerd worden met eindigheid en grenzen (behalve die van het universum). Maar is ook netzoals wij termen als 'nut' (zoals dat in praktische zin wel enige betekenis heeft) proberen toe te passen op dergelijke zaken.
Reageer dan niet, als je alleen maar in staat bent tot 1-regelige holle frasen. Ik heb je allerlei vragen gesteld en je negeert ze gewoon. Je plempt even wat mantra's neer en peert 'm dan weer. Je lijkt af en toe wel een kind van 8.quote:Op zaterdag 22 december 2012 22:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sekte: Nou volgens kenmerken sekte niet hoor.
Homohaat: nee
Extreme tunnelvisie: Totaal niet zelfs
Hyperarrogant: Wel laatste wat ik ben.
Wetenschapsontkenning: Wij hechten juist veel waarde aan wetenschap!
17 En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is.quote:Op zondag 23 december 2012 11:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik snap dat echt niet. Stel dan gewoon dat je buiten de wetenschap staat met je visie. Niks op tegen. Maar als je zoveel gebieden van de wetenschap niet accepteert, hoe kun je dan ooit stellen dat je er waarde aan hecht?
Ja, eigenlijk snap ik het mechanisme erachter wel. Je leest als gelovige een boek en houdt in je achterhoofd: alles wat ik in dit boek lees, is waar. En vervolgens zijn alleen de onderzoeken die daarmee in overeenstemming zijn acceptabel.quote:Op zondag 23 december 2012 11:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
17 En ik begaf mijn hart om wijsheid en wetenschap te weten, onzinnigheden en dwaasheid; ik ben gewaar geworden, dat ook dit een kwelling des geestes is.
18 Want in veel wijsheid is veel verdriet en die wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart.
Nou, zegt genoeg toch?
De oerknal is een punt wat aangeeft dat onze theorieen tekort schieten. In die zin verschilt ze niet van b.v het punt r=0 wanneer je een potentiaal in bolcoordinaten opschrijft, V~1/r.quote:Op zondag 23 december 2012 10:06 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De oerknal is dan ook niet het begin van het iets/het universum... daar er al iets was (waaruit de oerknal ontstond). Het gaat er juist om waar dat dan vandaan komt, hoe (en waarom) dat ontstaan is. Zo bekeken is de oerknal geen verklaring voor het ontstaan maar slechts een verschijning binnen het bestaan.
Ikke niet snapquote:Op zondag 23 december 2012 11:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De oerknal is een punt wat aangeeft dat onze theorieen tekort schieten. In die zin verschilt ze niet van b.v het punt r=0 wanneer je een potentiaal in bolcoordinaten opschrijft, V~1/r.
Hier ga je hoogstwaarschijnlijk geen serieus of inhoudelijk antwoord krijgen van Bianconeri, dat je het alvast weetquote:Op zaterdag 22 december 2012 23:25 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Als je (macro-)evolutie afwijst, hoe verklaar je dan juist de aanwezigheid van rudimentaire organen, bij talrijke organismen, die voor het organisme totaal nutteloos zijn, zoals bijvoorbeeld geatrofieerde vinnen bij landdieren?
Ook vraag ik me af hoe je kunt verklaren dat bepaalde soorten onderling kruisbaar zijn, maar dat hun hybride nakomeling onvruchtbaar zijn. Het dunkt me uit creationistisch perspectief logischer om de soorten niet kruisbaar te maken (indien je zo'n perspectief aanhangt).
Indien men de embryonale vormen van de organismen bestudeert, komt men steeds tot de conclusie dat deze opvallend veel overeenkomsten vertonen. Ook dit is een argument voor evolutie, dat me anders onverklaarbaar dunkt.
En tot slot: kruist men bepaalde paardachtigen voldoende malen, dan zal men na een tijd bij de nakomelingen zebra-strepen opmerken aan de benen.
Kruist men om het even welke duifsoort voldoende malen, dan komt men tenslotte altijd terug op de columbidae livia, zijnde de rotsduif. Deze twee, zijn vanuit evolutionair perspectief verklaarbaar door het fenomeen "terugval". Vanuit creationistisch perspectief is het eerder vreemd, dat er in de schepping dergelijke leukigheden verstopt zitten.
De energie (b.v. elektrisch of zwaartekracht) tussen twee objecten gaat vaak als 1/r, waarbij r de onderlinge afstand is. Wanneer je r=0 neemt, krijg je dat die energie oneindig wordt. Dat is een indicatie dat je theorie niet meer geldt. Ten eerste neem je dan aan dat die objecten puntdeeltjes zijn ( hoe neem je anders r=0?), een benadering die niet altijd goed gaat. Ten tweede pretendeer je dan dat je theorie voor willekeurige energie/afstands schalen nog steeds opgaat. Dat is ook een enorme aanname die, weten we nu na 100 jaar moderne natuurkunde, enorm naief is.quote:Op zondag 23 december 2012 11:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ikke niet snap
Net 'potentiaal' opgezocht maar werd er weinig wijzer van..
Met een degelijke theorie van kwantumgravitatie hopelijk welquote:Op zondag 23 december 2012 10:10 schreef Megumi het volgende:
[..]
Logisch want wat ik al eerder post daar kunnen we nooit achter komen wat er toen precies gebeurd is.
Huh, als de afstand (r) 0 wordt dan is het oneindig i.p.v. niets ?quote:Op zondag 23 december 2012 11:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De energie (b.v. elektrisch of zwaartekracht) tussen twee objecten gaat vaak als 1/r, waarbij r de onderlinge afstand is. Wanneer je r=0 neemt, krijg je dat die energie oneindig wordt. Dat is een indicatie dat je theorie niet meer geldt. Ten eerste neem je dan aan dat die objecten puntdeeltjes zijn ( hoe neem je anders r=0?), een benadering die niet altijd goed gaat. Ten tweede pretendeer je dan dat je theorie voor willekeurige energie/afstands schalen nog steeds opgaat. Dat is ook een enorme aanname die, weten we nu na 100 jaar moderne natuurkunde, enorm naief is.
Dat is de moderne interpretatie van dit soort singulariteiten, en de oerknal is op precies dezelfde wijze te interpreteren
Gezien de enorme zucht naar zingeving en betekenis van de mens neig ikzelf er naar om het als wishful thinking te beschouwen, en de ervaring van God toe te dichten aan de enorme dieptes van het menselijke bewustzijn waar nog veel valt te ontdekkenquote:Op zondag 23 december 2012 09:44 schreef Jigzoz het volgende:
En? Vind je 'god' nog enigszins waarschijnlijk?
Als ik de energie V(r)~1/r neem (de energie is evenredig met 1 over r) en deze bekijk voor het punt r=0, dan krijg ik dat "V(r=0)~ 1/0", oftewel de energie V gaat naar oneindigquote:Op zondag 23 december 2012 12:01 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Huh, als de afstand (r) 0 wordt dan is het oneindig i.p.v. niets ?
En puntdeeltjes ?
Ergh, ik snap er niks van. Samenvatting in alfa-taal ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |