deze was wel heel erg makkelijkquote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:03 schreef qu63 het volgende:
[..]
Of op deze manier: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1785247,00.asp
Lang leve googlequote:Op dinsdag 12 februari 2013 16:43 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
deze was wel heel erg makkelijk
1 2 3 4 5 | [ ][ A ][ B] [1 ] 1 [3 ] [2 ] 2 [1 ] [3 ] 3 [2 ] ... |
??quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:36 schreef Janneke141 het volgende:
Maak een hulpkolom met willekeurige getallen [ =ASELECT() ] en sorteer ze op die kolom?
Ik 'ruik' hierin mogelijkheden. Ik ga er even mee stoeien. Thnx alvast.quote:Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:
- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Dat kan snellerquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:42 schreef Janneke141 het volgende:
Wat je wil kan niet in één formule, maar wel met een paar handelingen. Je mag er een macro voor schrijven als je dat leuk vindt, maar dit is wat je doet:
- Kopieer je getallen 1..150 naar kolom B.
- in C1 zet je de formule =ASELECT(). Deze genereert een willekeurig getal tussen 0 en 1 met een stuk of 12 decimalen.
- Kopieer de formule naar C2..C150.
- Selecteer nu de cellen B1..C150 en sorteer op kolom C. De getallen in kolom B staan nu in willekeurige volgorde.
- Verwijder de inhoud van kolom C.
Niet als je geen doublures wil toch?quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat kan sneller
Gebruik ASELECTTUSSEN(1;150) en zit dit in B1:B150 en je bent klaar
Hmm, fair point..quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet als je geen doublures wil toch?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | T=taak [ ][A][B][C][D][E][F] [1][ ][1][2][3][4][5] (weken) [2][T1] [3][T2] [4][T3] [5][T4] [6][T5] [7][T6] [8][T7] [9][T8] [11][naam1] [12][naam2] [13][naam3] [14][naam4] [15][naam5] [16][naam6] [17][naam7] [18][naam8] |
Nee, geen dubbellenquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:18 schreef Z het volgende:
Nee dat. Maar er kunnen dus een paar dubbele tussen zitten?
Ja,volgens mij wel.Maar hoe doe je dat?quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:18 schreef Z het volgende:
Dat is toch een kwestie van 40 (8 x 5) cellen random verdelen over de 8 namen?
Graag met een druk op de knop. Aangezien de hele sheet nogal aan verandering onderhevig is.quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:31 schreef Z het volgende:
Wil je dat met een druk op de knop of in een paar stappen? In een paar stappen kan je de namen als uitgangspunt nemen en daar random per week de taken over verdelen toch?
Stel in kolom A (vanaf A2) staat je artikelomschrijving, in kolom B (vanaf B2) je actuele voorraad en in kolom C je minimale voorraad. In kolom D typ je de uitgiftewaarde in en doet op de knop drukken.quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:19 schreef sloopkogel het volgende:
Ik zit met een excel probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik heb het grotendeels al voorelkaar maar een aantal zaken niet:
Het zou als volgt moeten gaan: Als ik bij uitgifte een getal invoer en ik klik op de button "verwerken" dan zou hij dat getal moeten aftrekken van de huidige voorraad en het kolom van "uitgifte" moet dan weer leeg zijn.
Kom je onder de minimum voorraad dan zou er in kolom K en L "bestellen" moeten komen te staan.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ander probleem is dat ik op mijn werk zit en alles is nogal redelijk afgeschermd dus ik kan deze file niet zomaar even ergens sharen.
Ik kan het wel via email doen.
Iemand die mij wil helpen?
THANX!!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | Sub uitgeven() Dim iUit As Integer Dim iVoor As Integer Dim iMin As Integer Dim iRest As Integer If ActiveCell.Column <> 4 Then MsgBox "Selecteer cel in kolom D met uitgifte waarde" Exit Sub End If iUit = ActiveCell.Value iMin = ActiveCell.Offset(0, -1).Value iVoor = ActiveCell.Offset(0, -2).Value omschrijving = ActiveCell.Offset(0, -3).Value iRest = iVoor - iUit Select Case iRest Case Is < 0 MsgBox "Je hebt te weinig voorraad voor deze uitlevering (" & iUit & " stuks)" Exit Sub Case 0 MsgBox "Je nieuwe voorraad is 0, direct nieuwe bestellen" Case Is <= iMin MsgBox "Je komt na uitleveren onder je minimale voorraad, direct bestellen" End Select 'bevestigen btnCheck = MsgBox("Wil je " & iUit & " stuks van materiaal " & omschrijving & " uitgeven?", vbYesNo) If btnCheck = vbNo Then Exit Sub 'voorraad aanpassen ActiveCell.Offset(0, -2).Value = iRest ActiveCell.Select Selection.ClearContents MsgBox ("Uitgifte is verwerkt") End Sub |
Ik heb je een prive-bericht geschrevenquote:Op donderdag 14 februari 2013 08:59 schreef Deetch het volgende:
En in kolom K en L zet je de functie: =if(b2<=C2, "BESTELLEN")
en beantwoordquote:Op donderdag 14 februari 2013 09:38 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Ik heb je een prive-bericht geschreven
Even een simpelere uitleg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:27 schreef snabbi het volgende:
Dit klinkt een beetje als het klassieke 8-koninginnen probleem. Dat is de casus, zet 8 koninginnen op een schaakbord zonder dat ze elkaar kunnen slaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Eight_queens_puzzle
Volgens mij maak je het probleem alleen te ingewikkeld. Als je 1 werkende oplossing hebt, kun je vervolgens de namen willekeurig bepalen?
In mijn ogen kan je verschillende scenario's uitwerken:
1) Je bouwt een macro dat gebruik maakt van de voorwaarden die je schetst.
2) Je gebruikt de solver van Excel
3) Je maakt 1 werkend model en plaatst daar random namen in.
Overigens denk ik niet dat je alle voorwaarden hebt benoemd, en dat dit een onderdeel van het probleem is. Zoals ik je vraag interpreteer:
8 mensen, 8 taken, 5 weken:
1) ieder mens moet 1 taak uitvoeren in een week (dus niet wat je zegt niet meer dan, want niemand die 1 taak uitvoert is ook niet meer dan).
2) ieder mens mag de taak maar 1 keer uitvoeren
of mis ik hier iets?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | Sub Shuffle() Dim intNumbers(5) As Integer Dim rngNumbers As Range Dim rngRandom As Range Dim rngSort As Range Dim rngTemp As Range Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A5") Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B5") Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:B5") Randomize ' store number and random sequence For Each rngTemp In rngRandom rngTemp = Rnd() rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row Next rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2) For Each rngTemp In rngNumbers intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row) Next Range("A1").Select ActiveCell.Offset(0, 1).EntireColumn.Delete End Sub |
Zoek een oplossing in de trant van:quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:43 schreef mien-moeke het volgende:
Om iedereen tevreden te houden worden de taken willekeurig verdeelt.
Dit lijkt er heel erg op. Alleen kreeg ik een foutmelding bij het moment waarop t script wil gaan sorteren.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:04 schreef Z het volgende:
Deze macro zet de getallen 1 t/m 5 in een random volgorde:
[ code verwijderd ]
En plaatst de waarden in A1 t/m A5. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt toch?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 | Sub Shuffle() Dim intNumbers(9) As Integer Dim RngOne As Range Dim rngAll As Range Dim rngNumbers As Range Dim rngRandom As Range Dim rngSort As Range Dim rngTemp As Range Set rngNumbers = ActiveSheet.Range("A1:A9") Set rngRandom = ActiveSheet.Range("B1:B9") Set rngSort = ActiveSheet.Range("A1:A9") Set rngAll = ActiveSheet.Range("B9:A1") Set RngOne = ActiveSheet.Range("B1") Randomize ' store number and random sequence For Each rngTemp In rngRandom rngTemp = Rnd() rngTemp.Offset(0, -1) = rngTemp.Row Next rngAll.Select RngOne.Activate Selection.sort Key1:=RngOne, Order1:=xlAscending End Sub |
1 2 3 4 5 | rngSort.Sort key1:=rngSort.Columns(2) For Each rngTemp In rngNumbers intNumbers(rngTemp.Row) = rngTemp Debug.Print "Order "; rngTemp.Row, "number "; intNumbers(rngTemp.Row) Next |
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:15 schreef Iwanius het volgende:
Een korte vraag als deze nog niet is gesteld.
Ik merk plotseling dat ik bij Excel niet meer e.a. kan saven maar gelijk moet uitprinten wil ik het niet verloren laten gaan. Iemand een oplossing?
http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspxquote:Op maandag 18 februari 2013 08:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Tabbladen niet zichtbaar.
Hoe kun je de tabbladen weer zichtbaar maken?
Bij een bepaald bestand zie ik ze niet meer. Minimaliseren en Maximaliseren helpt niet.
Het zal wel iets eenvoudigs zijn...
Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!quote:Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
http://office.microsoft.c(...)den-HA010278741.aspx
Hallo Twentsche Ros,
Ik heb het even nagezocht, het ligt aan de horizontale taakbalk. Die heb je waarschijnlijk over de tabbladen heengeschoven naar links. Als je op het streepje links van het driehoekje gaat staan (Echte Jip en Janneke taal) dan kun je het weer naar rechts schuiven.
Probeer maar!
Wij hebben hier op het werk daar last van als de file in de explorerer met een preview ook nog zichtbaar is, als we dan in de explorerer een andere file kiezen kunnen we opeens wel weer saven.quote:Op zondag 17 februari 2013 06:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is dat bij 1 werkblad of bij alle?
Check de com-toepassingen, plugins en macro's als t bij alle is..
quote:Op maandag 18 februari 2013 09:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Inderdaad je hebt gelijk! Bedankt!
Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sumquote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:44 schreef MaxC het volgende:
Klein vraagje:
Ik heb op B1 de formule =COUNT(D2:D10).
En nu wil ik dat hij op C1 de formule =SUM(D2:D10) automatisch invult zo gauw ik het bereik van B1 selecteer(dus niet de uitkomst, maar alleen de formule), wat hier dus D2:D10 is
Ik selecteer op B2 =COUNT(D11:D20) en dat hij dan automatisch op C2 =SUM(D11:D20) zet.
Ik selecteer op B3 =COUNT(D21:D35) en dat hij dan automatisch op C3 =SUM(D21:D35) zet.
etc.
Moet ik een aantal honderd keer achter elkaar doen dus dan is het handig om het automatisch te doen. Iemand suggestie?
Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Je zou de count()'s uit kolom B kunnen kopieren naar kolom C en dan met ctrl+h count vervangen door sum
Maak er $D2:$D10 of $D$2:$D$10 van. Aan het gebruik van het dollarteken ($) ziet Excel dat de verwijzing naar D2:D10 "absoluut" is, hetgeen betekent dat wanneer je de formule naar een andere cel kopieert, de verwijzing altijd naar cel D2:D10 blijft.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 11:04 schreef MaxC het volgende:
[..]
Bedankt! Alleen hoe voorkom ik dat de formule in kolom C als het ware opschuift? Als ik B naar C kopieer dan vervangt hij bv D2:D10 door E2:E10
En met F4 kun je deze Dollartjes snel inbrengen en verwisselen, zolang je in de edit-mode (F2) zit bij de betreffende cel.quote:
Het zou moeten werken. In dit geval zou er in je indirect-verwijzing zoiets als het volgende moeten staan: (Dat is, als de cellenreeks identiek blijft, en de naam van het werkblad is gegeven in B2)quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:09 schreef Invictus_ het volgende:
Lijkt idd een goede mogelijkheid, nu nog op de goede manier in de formule. Ik krijg het niet voor elkaar.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0));" ";(VERT.ZOEKEN($A7;'NED-3GT'!$J$3:$L$25;2;0)))
Het gaat om het vervangen van de 'NED-3GT' of 'NED-3GT'!$J$3 door de inhoud van B2(oid). Beide delen vervangen door een indirect() geven foutmeldingen.
Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.quote:Op donderdag 21 februari 2013 13:42 schreef D.Licious het volgende:
Ik heb een Excel file toegestuurd gekregen, en de prijzen daarin wil ik dmv een formule aanpassen. Nu is het zo dat elke cel uit 2 regels bestaat, waardoor de formule dus niet kan worden uitgevoerd. Hoe kan ik deze ongewenste 2e regels verwijderen? Met de hand duurt te lang, 6 kolommen van 1000+ rijen... Kan dat met een macro oid?
Excel 2010
extensie is .xlsb
Help aub!
Ok, bedankt. Ik probeer het even en je hoort er zo weer van.quote:Op donderdag 21 februari 2013 13:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou een nieuw werkblad kunnen invoegen, waar je in kolom A de getallen 1, 3, 5, 7 etc. zet en dan vervolgens met een INDIRECT-verwijzing de data uit je oorspronkelijke werkblad ophaalt. Daarna kun je ermee rekenen zoveel je wil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |