Heh, als je echt niet kan koken moet je niet beginnen met vleesgerechten maar met dingen die echt niet fout kunnen gaan. Uit jouw post lijkt het dat een extreme uitzondering is dat je voor jezelf moet koken, dus begin dus als een echte noob beginner met hele basis macaroni of zo.
Ik zal een zo serieus mogelijk antwoord proberen te geven.
In eerste instantie is alles wat je voor een basis en makkelijke macaroni nodig hebt,de macaroni en een mixzakje, van bijvoorbeeld knorr of zo. Zelfs als deze stap misgaat en je koopt per ongeluk de verkeerde pasta of de verkeerde mix kan het geen kwaad, compleet foolproof!
Pak een redelijk grote pan en doe hier veel water in, voor het gemak, ongeveer half vol. De juiste hoeveelheid bij pasta is een liter water per 100g, maar half-vol voor een grote pan waar andere personen aardappels in koken is 'close enough'.
Breng het water aan de kook op hoog vuur (dat betekent de grootste vlam, meestal is dit een kwartslag naar links op een fornuis) en gooi wanneer het kookt, ervan uitgaande dat je geen complexe dingen wil doen zoals het bewaren van de rest of een weegschaal wilt gebruiken het halve pak of de halve zak in het water. Laat het vuur op het fornuis hoog staan, zoek een houten spatel en roer die er even doorheen, vooral aan de onderkant. Kijk op het moment dat het water weer kookt op je smartphone en je macaroni moet 8 minuten later van het vuur af.
Op het moment dat het water kookt mag het vuur wat lager, zolang het maar blijft koken. Roer af en toe door de bodem, vooral onder in de randen, en zoek ondertussen ook een braadpan of wok. En kijk ondertussen of je en vergiet kan vinden. Zie je geen vergiet, geen probleem, zoek dan zo'n grote bijna platte lepel met gaten erin.
Zet zo'n 4 minuten voordat je smartphone tijd aangeeft dat de macaroni klaar is een braadpan, koekenpan of wok op het vuur. Kijk op de verpakking van de mix, moet je 150 tot 250 ml water toevoegen gooi dan 1 normaal frisdrankglas vol met water in deze. Staat er 500ml (per ongeluk spaghetti mix gekocht) gooi er dan 2 glazen in. Gooi de inhoud van mixzakje erin en blijf het roeren tot er geen klodders meer zijn, en daarna ook af en toe. Als het begint te koken vuur stukken lager zetten, het mag zachtjes koken.
Op het moment dat de smartphone aangeeft dat de 8 minuten voorbij zijn direct vuur van macaroni afhalen, pan leeggooien in vergiet (wel in gootsteen!!!) en een minuutje later weer terug gooien in pan. Saus gewoon in macaroni pan gooien (tenzij het een spaghetti mix is met 500ml water, dan gewoon de helft er doorheen gooien), minuutje lang doorroeren en opscheppen maar.
Met dit 'recept' heb je een avond te eten en heb je meer dan genoeg ook als grote eter. Je zal je er misschien aan ergeren dat de macaroni erg aan de pan plakt, vooral als je te weinig water gebruikt heb. Dan kan je googlen om te leren hoe belangrijk genoeg water gebruiken is, of de verpakking opnieuw bekijken en lezen dat je na bereiding wat olijfolie er doorheen kan gooien en de macaroni hierna flink doorroert. Of je kan je ergeren aan het gebrek van vlees en andere ingredienten, mede daarom adviseerde ik een half pak macaroni ipv een correcte hoeveelheid van 100-125 gram. Maar dan wordt het interresant om te leren gehakt en champignons te bereiden, groenten toe te voegen, en nog steeds zo weinig mogelijk extra pannen te gebruiken (0 extra is mogelijk).
Maar dit 'recept' is ook gepost met een knipoog naar het gros van de recepten die je kan vinden online. Vaak zijn er belachelijk veel ingredienten nodig die ik niet in huis heb, en ik moet op mijn centen letten. Mijn 'recept' (gebruik quotes hier omdat mensen die niet zien dat ik hier TS en een andere reaguurder serieus antwoord probeer te geven een /facepalm doen) is puur de basis voor een makkelijke maaltijd en hopelijk hun inspiratie geeft om eens te leren koken.
Zelf maak ik misschien eens per 2-4 weken macaroni, een portie voor 4-5 dagen en vries de rest in, al zit er bij mij bijna altijd vlees doorheen tenzij ik blut ben, altijd groenten, 2 tot 3 sjalotjes of 1 tot 2 uijen, vaak tonijn, soms champignons. veel sambal doorheen en probeer nog de wiskundige relatie tussen benodigde hoeveelheid sambal ten opzichte van de hoeveelheid geraspte kaas en tonijn te ontdekken. Maar nog steeds, bij pasta blijft de kooktijd en de hoeveelheid water het belangrijkst.
Btw TS, wat ik jouw eigenlijk zou aanraden is om gewoon af en toe, bijvoorbeeld eens per week of 2 weken, zelf te koken. Maak het een uitdaging, bijvoorbeeld door te koken voor andere personen en zij moeten het opeten en post hun reacties hier om het leuker te maken (zorg wel voor genoeg pizza's in de vriezer voor de keren dat het echt misgaat).
Het geheim van koken is niet de ingredienten maar ervaring, Dat betekent fouten maken en hierop aanpassen. Zaken zoals weten dat spekjes van zichzelf een tijdje doorbakken ook al haal je deze van het vuur en gooi je de olie/boter weg. Zaken zoals dat een rauw ei door een stampot heengooien en twee flinke klodders mosterd beter is voor de smaak en smeuigheid van een stamppot dan melk (wie heeft nou in godsnaam melk in huis). Of meer in-line met mijn post te blijven, een goede pasta klaarmaken is heel erg precies, afhankelijk van jouw pannen, hoeveelheid water etc. Gelukkig is een matige of slechte pasta nog steeds lekker.