Inderdaad. Dan gaat het hoger beroep van Rasmussen lachen worden als hij Boogerd, Dekker en Menchov gaat oproepen.quote:Op zondag 23 december 2012 08:21 schreef Ambrosius het volgende:
Hij maakt het nu nog erger, hij wil niet de kop van Jut zijn, dus gaat hij niet als eerste vertellen wat er gebeurd is. In mijn oren klinkt dat als een bekentenis.
Ik snap het wel wat Boogerd doet. Het is gewoon waar dat als hij nu alleen gaat vertellen wat er gebeurd is dat hij alle stront over zich heen krijgt. Dat hij daarvoor past snap ik heel goed.quote:Op zondag 23 december 2012 08:21 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Hij maakt het nu nog erger, hij wil niet de kop van Jut zijn, dus gaat hij niet als eerste vertellen wat er gebeurd is. In mijn oren klinkt dat als een bekentenis.
geloof je echt dat het bestaat voor een wielrenner, clean rondrijden?quote:Op zondag 23 december 2012 13:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Blijft wel lastig hoor, want dat zou erg veel renners een schorsing op kunnen leveren. Zou niet echt lekker zijn voor het Nederlands wielrennen als Gesink nog eens geschorst wordt omdat hij in 2007 deelnam aan het dopingprogramma van Rabo. Of dat reden is om het niet te doen, ik weet het niet. Van mij hoeft het niet zo eigenlijk.
Zeker, en zelfs op topniveau. Van bijvoorbeeld een Kittel kan ik me ook niet voorstellen dat hij doping gebruikt.quote:Op zondag 23 december 2012 15:01 schreef THEFXR het volgende:
[..]
geloof je echt dat het bestaat voor een wielrenner, clean rondrijden?
Kittelquote:Op zondag 23 december 2012 15:15 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Zeker, en zelfs op topniveau. Van bijvoorbeeld een Kittel kan ik me ook niet voorstellen dat hij doping gebruikt.
Je hebt eigenlijk twee stromingen nu: een stroming die zegt dat er altijd wel enigszins gebruikt is en zal worden, maar dat er een wezenlijk verschil is tussen de EPO-periode en de overige periodes. En een stroming die de EPO-periode extrapoleert en stelt dat er nooit meer een wielrenner vertrouwd kan worden. Persoonlijk hoor ik tot de eerste stroming en vind ik de tweede stroming nogal kort door de bocht.
Stel je voor dat ze nooit die EPO test hadden uitgevonden, dat hadden er nog wat meer gestorven, testen is voor de gezondheid van de sporter. het lijkt mij dat sporters best wel gek zijn, hun gezondheid op het spel te zetten om te winnen.quote:Op zondag 23 december 2012 15:15 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Zeker, en zelfs op topniveau. Van bijvoorbeeld een Kittel kan ik me ook niet voorstellen dat hij doping gebruikt.
Je hebt eigenlijk twee stromingen nu: een stroming die zegt dat er altijd wel enigszins gebruikt is en zal worden, maar dat er een wezenlijk verschil is tussen de EPO-periode en de overige periodes. En een stroming die de EPO-periode extrapoleert en stelt dat er nooit meer een wielrenner vertrouwd kan worden. Persoonlijk hoor ik tot de eerste stroming en vind ik de tweede stroming nogal kort door de bocht.
Het helpt alleen als je 24/7 zuurstofarm bent, zoals in de bergen, zo'n tent helpt geen flikker, dat zijn alleen maar rookgordijen om EPO te verbergen. Landis had ook zo'n hondehok waar hij zogenaamd in sliep, no way, de hond zou er nog claustrofobisch van worden.quote:Op zondag 23 december 2012 15:23 schreef debeterebob het volgende:
[..]
KittelDie jongen kreeg even een UV-behandeling
Samen met Gretsch
Maar dat was toen niet verboden
Ik denk ook dat sporters steeds op zoek zijn naar nieuwe methodes en middelen die (nog) niet verboden zijn. Eigenlijk denk ik dat Kittel ook zo'n jongen is.
Als je ook kijkt naar bijvoorbeeld een Van der Weijden die in een zuurstof-arme tent sliep in aanloop naar de OSHet mag allemaal, maar het voelt toch wat kunstmatig aan.
Anders veroordeel je even een 18-jarige renner die door z'n coach een niet-verboden handeling wordt voorgeschreven. Dit overigens ook meteen toegeeft, ook niet echt typisch voor een dopinggebruiker. En nu renners als Contador en Sanchez aanvalt, als we het over omerta doorbreken hebben! Dat past allemaal totaal niet in het straatje van een dopinggebruiker.quote:Op zondag 23 december 2012 15:23 schreef debeterebob het volgende:
[..]
KittelDie jongen kreeg even een UV-behandeling
Samen met Gretsch
Maar dat was toen niet verboden
Ik denk ook dat sporters steeds op zoek zijn naar nieuwe methodes en middelen die (nog) niet verboden zijn. Eigenlijk denk ik dat Kittel ook zo'n jongen is.
Als je ook kijkt naar bijvoorbeeld een Van der Weijden die in een zuurstof-arme tent sliep in aanloop naar de OSHet mag allemaal, maar het voelt toch wat kunstmatig aan.
Ik veroordeel Kittel toch ook nietquote:Op zondag 23 december 2012 15:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Anders veroordeel je even een 18-jarige renner die door z'n coach een niet-verboden handeling wordt voorgeschreven. Dit overigens ook meteen toegeeft, ook niet echt typisch voor een dopinggebruiker. En nu renners als Contador en Sanchez aanvalt, als we het over omerta doorbreken hebben! Dat past allemaal totaal niet in het straatje van een dopinggebruiker.
Die hoogtetenten vond ik ook altijd maar vaag ja. En het klopt dat veel renners op zoek zijn naar de mazen in de wet. Dan kom je in een grijs gebied: welke voedingssupplementen vallen wel, en welke vallen niet onder doping? Phinney had het ook laatst over het fenomeen dat jij beschrijft: http://www.velonation.com(...)ut-of-the-sport.aspx
Zo kwam het wel overquote:Op zondag 23 december 2012 15:36 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik veroordeel Kittel toch ook niet
Je moet er wel mee oppassen, maar het kan wel een hele waardevolle bron zijn, als je weet wat dopinggebruikers in het verleden wel en niet gezegd hebben. Zo'n Phinney die à la Bassons gewoontes in het peloton aan de kaak stelt komt op mij dan een stuk beter over dan een Samuel Sanchez met een verhaal over Armstrong "dat hij nooit positief getest heeft".quote:En dat stuk van Phinney is wel mooi jaAls je hoort wat pakweg een Cancellara slikt dan schrik je wel
Ook al is dat allemaal legaal.
Overigens hecht ik niet te veel waarde aan retoriek van renners.
Frank de Boer, Edgar Davidsquote:Op zondag 23 december 2012 15:48 schreef Klopkoek het volgende:
Hopelijk gaan ze ook een keer in het tennis en voetbal graven. Te beginnen bij de spanjaarden en het wandelend groeihormoon Lionel Messi.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 23 december 2012 16:00 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Frank de Boer, Edgar DavidsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ben johson zou sterven van jaloersheid.
quote:Op zondag 23 december 2012 16:00 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Frank de Boer, Edgar DavidsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pep Guardiola.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Milanello heeft ook wel een naam wat dat betreft net zoals Juventus.quote:Op zondag 23 december 2012 16:04 schreef THEFXR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Vooral Rafael Nadal om mee te beginnen en ook die snitch Contador.quote:Op zondag 23 december 2012 15:48 schreef Klopkoek het volgende:
Hopelijk gaan ze ook een keer in het tennis en voetbal graven. Te beginnen bij de spanjaarden en het wandelend groeihormoon Lionel Messi.
even een quote uit het interview met Angel Heredia:quote:Op zondag 23 december 2012 15:15 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dit soort dingen moet je wel met een korrel zout nemen hoor, zeker als het van een dergelijk persoon afkomstig is.quote:Op zondag 23 december 2012 16:26 schreef THEFXR het volgende:
[..]
even een quote uit het interview met Angel Heredia:
SPIEGEL: Are there still any clean disciplines?
Heredia: Track and field, swimming, cross-country skiing and cycling can no longer be saved. Golf? Not clean either. Soccer? Soccer players come to me and say they have to be able to run up and down the touchline without becoming tired, and they have to play every three days. Basketball players take fat burners – amphetamines, ephedrin. Baseball? Haha. Steroids in pre-season, amphetamines during the games. Even archers take downers so that their arm remains steady. Everyone dopes.
huh, hoe kom je daar nu bij? als er iemand legit is, dan is het deze kerel wel!quote:Op zondag 23 december 2012 16:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dit soort dingen moet je wel met een korrel zout nemen hoor, zeker als het van een dergelijk persoon afkomstig is.
Seedorf was al zo toen hij geboren werd.quote:Op zondag 23 december 2012 16:04 schreef THEFXR het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gezien de laatst alinea zijn er toch wel wat mogelijkheden. Zo kan het Van Bon zijn geweest (supervedette is dan Museeuw) en Lotz (supervedette Bettini). Die lijken mij de grootste kanshebbers. Andere mogelijkheden is eventueel één van bij Lotto (Vierhouten of alweer Van Bon). Iemand anders nog een suggestie? Lijkt me niet dat er andere renners mogelijk zijn.quote:"Ach kom, natuurlijk wisten ze het"
Tegenover de NOS heeft een oud-renner van Rabobank, die anoniem wil blijven, een verklaring afgelegd over dopinggebruik binnen de ploeg. Hij vertelt dat er op grote schaal werd gebruikt. Mét medeweten van de ploegleiding. Hieronder zijn volledige verklaring.
Het keerpunt voor de Rabobank-ploeg kwam volgens de bron in het jaar voor de eeuwwisseling. "1999 was een dramatische Tour de France geweest voor Rabobank. Na die Tour hebben de renners onderling afgesproken dat het zo niet meer kon en dat er iets moest veranderen."
De keus was voor de renners simpel: meedoen of afhaken. "Onderling hebben ze afgesproken dat ze ook zouden meedoen in het spel. De stemming was in de trant van: 'We laten ons niet meer piepelen'. Ze gingen aan de epo." En dat gebeurde volgens de oud-renner met medeweten van de dokter Geert Leinders: "De ploegarts was op de hoogte. Dat is dus Geert Leinders."
Het dopinggebruik wierp al snel zijn vruchten af. "Een jaar later won Erik Dekker drie Tour-etappes. Rarara, hoe kan dat? Jij bent toch ook niet gek..."
De bron geeft aan hoe eenvoudig het was om met doping te beginnen. "Op zeker moment ben ik naar de ploegarts gegaan en vroeg: 'Mag ik epo hebben?' Ja, dat was goed, zei de dokter. Hij gaf mij een tasje met zes spuiten erin, zo'n koeltasje. Ik bewaarde het gewoon thuis in de koelkast."
"Als ik mijn kuur afgerond had, gooide ik alles weg. Aan drie spuiten had ik genoeg. De rest gooide ik dan gewoon weg, hup, ergens in een container."
"Natuurlijk wisten ze het"
Er kan geen twijfel over bestaan dat de leiding van de Rabobank-ploeg op de hoogte was van het dopinggebruik, zegt hij: "Leinders behoorde tot de ploegleiding, dus dat lijkt me duidelijk. En Leinders zal heus tijdens een borrel of op een gezellig moment met zijn andere directieleden weleens verteld hebben wat hij zoal deed. Ach kom, natuurlijk wisten ze het."
"Vergeet niet dat De Rooij, Breukink, Maassen, noem maar op, zelf profwielrenner zijn geweest. Die kennen alle ins en outs van dit wereldje. Die wisten natuurlijk wat er gaande was. Je hoeft er niet eens echt naar te vragen om te weten en te zien wat er aan de hand was."
Dopingcontroles ontlopen was destijds nog eenvoudig: "Soms had ik drie weken geen wedstrijden. Vaak ging ik de eerste week dan met mijn vriendin een weekje weg, naar het buitenland. In die tijd had je nog niet zulke strenge controles, niet die where-abouts. En onverwachte controles in het buitenland kwamen al helemaal niet voor."
Junkie
"Ik injecteerde mijzelf, net als alle andere jongens. Ik heb natuurlijk weleens een vitamine-injectie gehad of een ijzer-injectie. Je let goed op hoe de dokter dat doet en dan doe je dat na. Ach, Leinders zal ons ook wel een beetje instructie hebben gegeven, maar dat weet ik niet meer zo goed. Ik keek goed hoe oudere, ervaren renners het deden en dan deed ik het gewoon na."
"In het begin injecteerde je gewoon net onder de huid. Niet zo moeilijk. Later, toen er een epo-test was, werd het moeilijker. Dan moest je rechtstreeks in de ader injecteren. Ja, dat heb ik ook gedaan. Toen vond ik het de normaalste zaak van de wereld. Als ik er nu aan terugdenk, voel ik me bijna een junkie."
"Leinders kende alle trucs"
De anonieme wielrenner denkt dat de meeste Nederlandse toprenners epo namen: "Ik denk meer dan negentig procent. Ach, dat weet ik wel zeker. Alleen van dat soort zonderlinge types als Thorwald Veneberg niet. Die was heel erg van de alternatieve ideeën en heel erg op de natuur gericht. Maar de rest allemaal. Alle toprenners hebben het genomen."
Doping was normaal binnen de Rabobank-ploeg: "Tijdens de trainingen spraken we er ook gewoon over. Hoe je het moest gebruiken, wat goed spul was, waar je mee moest oppassen."
Ook rondom wedstrijden werd het onderwerp niet vermeden: "Na een Amstel Gold Race was een renner totaal kapot. Terug in de bus gaf de ploegarts - Leinders, ja - een pilletje. Hij zei vanavond innemen, niet nu, want als je straks gecontroleerd wordt, hang je."
"Maar die renner luisterde niet goed en neemt dat pilletje in zijn keel en slikt het door. Bleek dat hij naar de controle moest. Grote stress. Leinders woedend. Leinders gaf hem gauw nog iets te drinken en nog een ander pilletje. Bloednerveus ging hij plassen. Bleek er gelukkig niks aan de hand. Wat Leinders hem daar heeft gegeven? Ik weet het niet, maar hij heeft hem daar zeker gered. Leinders kent alle trucs. Zo'n pilletje kregen we vaak. Dan herstelde je beter, zei Leinders."
Centrifuge
De oud-renner geeft nog andere voorbeelden van het uitgebreide dopinggebruik in het wielrennen. "In mijn tweede of derde jaar lag ik een keer op de hotelkamer met een oudere, ervaren renner. Zie ik dat hij een infuus aan de muur heeft bevestigd en de naald bij zichzelf inbrengt. Of het bloed was of een zoutoplossing, weet ik niet, dat kon ik niet zien. Maar ja, het zegt iets over de mentaliteit."
"Ik heb in een ploeg gezeten waar een supervedette in zat. Die kopman had een kleine machine waarmee je je hematocrietgehalte kon meten. Deden we gewoon bij hem op de hotelkamer. Prikje in de vinger, paar druppeltjes bloed in een buisje, buisje in de machine, drie minuten centrifugeren en dat wist je hoe het gehalte was. Zat je onder de vijftig, was er niks aan de hand, gejuich in de hotelkamer. En reken maar niet dat onze ploeg een uitzondering was, zo gaat het er bij de meeste ploegen aan toe."
nos.nl
Lotz bewaarde de EPO immers ook gewoon thuis. Alleen heeft hij natuurlijk wel maar heel kort bij Quick Step gezeten vanwege die EPO affaire.quote:Op zondag 23 december 2012 17:38 schreef Mani89 het volgende:
Het is wel bijna zeker Lotz ja, en ik moest ook gelijk aan Bettini denken toen ik het las.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |