abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120297437
Gisteren las ik ergens (weet niet meer waar) dat de treinen tussen Amsterdam en Den Haag vanaf januari langer worden omdat er dan nieuw materieel beschikbaar is, dus ergens is het wel goed doorgekomen?

Edit: Gevonden
quote:
Tussen Amsterdam en Den Haag Centraal gaan vanaf januari andere treinen rijden, waarin plaats is voor meer passagiers. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet.
http://www.nu.nl/binnenla(...)s-worden-langer.html
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:03:54 #202
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120297467
De woordvoerder heeft het in het interview over ander materieel met meer zitplaatsen.
pi_120297545
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 00:49 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Die onzin blijven ze alleen verkondigen, omdat er geen minister of staatssecretaris is die verantwoordelijkheid wil nemen voor het hoofdpijndossier dat de HSL Zuid is. Nemen ze die verantwoordelijkheid wel, dan komt boven water dat NS Hispeed feitelijk failliet is, wegens exorbitant hoog inschrijven op de concessie, wegens het kopen van Italiaanse rommel en wegens het faalmanagement dat er al jaren zit.
Precies.

En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.

Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
pi_120297653
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.

Er moet een keer iemand in Den Haag / bij NS opstaan en met de vuist op tafel slaan om vervolgens te schreeuwen dat het niet langer kan zo. En dan net zo lang vergaderen tot er een oplossing is waar de reiziger wel beter van wordt.
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:17:43 #205
141482 Q.
JurassiQ
pi_120297828
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Precies.

En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.

Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
Had DB/Arriva maar gewonnen, dan was de ellende nu waarschijnlijk een heel stuk kleiner.
For great justice!
  Redactie Sport vrijdag 14 december 2012 @ 11:25:06 #206
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_120298022
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_120298130
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:

[..]

Precies.

En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.

Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
Wel grappig om te zien hoe fel men tegen buitenlandse vervoerders was, terwijl alles wat nu is aanbesteed in handen is van buitenlandse ondernemingen...

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...
Waarom houden de Belgen hun poot stijf dan? Zij zien toch ook dat dit voor geen ene meter draait, laat dan voorlopig wel die prio-stammen toe zodat er een betrouwbare dienst kan worden opgezet.

Je zou zeggen dat het simpel is... :P
pi_120298179
quote:
5s.gif Op vrijdag 14 december 2012 00:59 schreef bork het volgende:

[..]

Vanaf dat je begonnen bent?
5 keer verschillende van Woerden telt als 5?
Ja en ja :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_120298435
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.

Er moet een keer iemand in Den Haag / bij NS opstaan en met de vuist op tafel slaan om vervolgens te schreeuwen dat het niet langer kan zo. En dan net zo lang vergaderen tot er een oplossing is waar de reiziger wel beter van wordt.
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.

Het verlies op de HSL wordt komt toch wel op het bord van de overheid, of je nou de boel opnieuw aanbesteedt met tegenvallende (in vergelijking met het huidige contract) opbrengsten of dat NS de verliezen bijpast en daardoor de winst verminderd en de inkomsten uit dividend tegenvallen.

Het belang van de overheid is dus dat met die waardeloze V250-treinstellen toch nog zo veel mogelijk geld wordt binnengeharkt. Dat erkent het ministerie ook, en is ook het uitgangspunt geweest bij het zoeken naar oplossingen door Schulz toen HSA onlangs bijna failliet ging.

Maar ik heb niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing: NS de concessie tegen een fikse korting cadeau doen. De huidige houding van NS t.o.v. de reizigers op de Benelux-Fyra lijkt mij i.i.g. geen recept voor een zo goed mogelijk gevulde, zo winstgevend mogelijke trein.
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:41:50 #210
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_120298473
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja en ja :Y
Das erg :o
moeilijk :o
400 stations in nederland plus die opgeheven zijn x 4 en dan de rest :?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:41:54 #211
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120298478
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.

Het verlies op de HSL wordt komt toch wel op het bord van de overheid, of je nou de boel opnieuw aanbesteedt met tegenvallende (in vergelijking met het huidige contract) opbrengsten of dat NS de verliezen bijpast en daardoor de winst verminderd en de inkomsten uit dividend tegenvallen.

Het belang van de overheid is dus dat met die waardeloze V250-treinstellen toch nog zo veel mogelijk geld wordt binnengeharkt. Dat erkent het ministerie ook, en is ook het uitgangspunt geweest bij het zoeken naar oplossingen door Schulz toen HSA onlangs bijna failliet ging.

Maar ik heb niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing: NS de concessie tegen een fikse korting cadeau doen. De huidige houding van NS t.o.v. de reizigers op de Benelux-Fyra lijkt mij i.i.g. geen recept voor een zo goed mogelijk gevulde, zo winstgevend mogelijke trein.
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.
pi_120298491
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin. ;)

Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging. Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn. Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden.

En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
pi_120298592
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef bork het volgende:

[..]

Das erg :o
moeilijk :o
400 stations in nederland plus die opgeheven zijn x 4 en dan de rest :?
Bijna heel NRW, heel België enzo :P
  PR/Manusje van alles vrijdag 14 december 2012 @ 11:46:19 #214
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_120298616
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin. ;)

Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging. Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn. Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden.

En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
welkom! *O*
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_120298668
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.

Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:50:07 #216
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_120298719
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.

Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.
pi_120298721
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.
Ja en? De NS heeft geen geldboom in de tuin staan ofzo. Die hogere, blijkbaar niet-marktconforme opbrengsten voor de overheid kunnen dus maar bij één plek vandaan komen: tegenvallers voor de overheid op een ander vlak, nl. een tegenvallende bedrijfswaarde en/of dividend als enige aandeelhouder van NS.
pi_120298734
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.

Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
SLT heeft toch ERTMS? :P
pi_120298775
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

welkom! *O*
Dank! :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:

[..]

NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.

Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
Je hebt er geen hogesnelheidstreinen voor nodig lijkt me. Dat zou nogal een dure investering zijn als je slechts een klein deel van het traject op de HSL gaat rijden (denk aan de IC Den Haag - Venlo die dan tussen Rotterdam en Breda op de HSL zou rijden). Lijkt me eerder dat omgebouwd materieel daarvoor gebruikt gaat worden. Het verschil qua tijdswinst tussen 160km/u en 250km/u is niet denderend, zeker niet op korte afstanden.
pi_120298821
Wat is eigenlijk nu de huidige stand van definitieve dienstregeling?
2x per uur Amsterdam - Rotterdam
2x per uur Amsterdam - Breda
1x per uur Amsterdam - Brussel
1x 2 uur Breda - Antwerpen
Zoiets toch?
pi_120298837
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.
Ah okee. Weet je toevallig ook waar die treinen vandaan gaan komen? Ik dacht altijd dat de huidige getrokken Fyra's niet geschikt waren als langetermijnoplossing, met dure gehuurde locomotieven, te veel lawaai doordat de rijtuigen eigenlijk niet geschikt zijn voor 160 km/u op een betonnen baan, etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2012 11:55:13 ]
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:00:51 #222
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_120299037
Er gaan op korte termijn nergens treinen vandaan komen, Den Haag-Eindhoven wordt in het begin dus gewoon Traxx+ICR want een alternatief is er niet.

Op de langere termijn moet je denken nieuwe materieel dat NS moet gaan bestellen als opvolger voor ICR en ICM. Maar dat is rond 2020 pas aan de orde.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 december 2012 @ 12:10:52 #223
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120299325
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 09:03 schreef b2py het volgende:

[..]

schijnen heel veel problemen met de assentellers te zijn en materieel werkt af en toe ook niet mee.
en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_120299408
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren?
Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 14 december 2012 @ 12:14:43 #225
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_120299450
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:13 schreef b2py het volgende:

[..]

Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ...
mja, valt mee. Eventueel aanvullen met pedalen ofzo.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')