abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 december 2012 @ 15:49:42 #126
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120635008
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:45 schreef Kamper86 het volgende:

Ja eigenlijk gewoon omdat het me lekker lijkt. Maar ik heb nooit veel fantasie met dit soort dingen.

Kan het eigenlijk wel?
Alles kan gevuld worden, maar een beenham zou ik niet vullen.
Gewoon lekker braden en dan lakken met wat honing ofzo.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_120636025
Tweede Kerstdag lijkt nu te worden:
- uiensoep
- gebraden kalkoen (niet gevuld, wel gekruid natuurlijk)
- appelcrumble

Iemand nog suggesties voor bijgerechten bij de kalkoen? En welke appels zijn lekker voor in een crumble?
pi_120639355
Tweede kerstdag gourmetten bij mijn ouders, vieren we gelijk mijn moeders verjaardag, die wordt vrijdag 66.

Eerst kerstdag met het gezin + zwager hier eten. In ieder geval een hoofdgerecht met eendeborstfilet, en een voorgerecht met garnalenkroketjes, want die ingredienten hebben we al in huis :P
En natuurlijk kaas.
We moeten het nog even verzinnen. Maandag ben ik toch midden in het centrum van Amsterdam, daar zou ik normaal gesproken toch nog kunnen kopen wat we verzinnen.
  zondag 23 december 2012 @ 01:04:23 #129
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120657503
Vandaag eens voor het eerst polenta gemaakt in groentebouillon, beetje boter en op smaak gebracht met peper en zeezout. Best smakelijk! Met kerst gaat er room en parmezaanse kaas nog extra doorheen voor de romige variant.
Er ligt nu toch 1 potje in de koelkast om morgen de crispy variant proberen te maken.

Vandaag tevens ruim 50 piek afgetikt bij de slager voor het kalfsvlees. Ka-ching _O-
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_120662739
~:)

In huize L_S is kerstmis begonnen! Zo eerst maar eens de Mississippi mud pie de oven inschuiven en dan rustig aan de rest van de preplist voor vandaag en morgen afwerken.

~:)
Spoilers!
  zondag 23 december 2012 @ 15:56:10 #131
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_120672947
Ik had tot nog toe geen tijd of inspiratie om te verzinnen wat ik met kerst zou koken. Bij mijn ouders en we zijn maar met zijn viertjes en vandaag de knoop doorgehakt: ik maak een Indische rijsttafel. Uiteindelijk vind mijn vader dat toch het lekkerst en ik kan op mijn gemakkie vandaag en morgen alvast wat gerechten klaarmaken. Vanmorgen even naar de toko en de appie en had alles binnen een uurtje in huis. Jippieeee, dit jaar dus weer gelukt de kerstgekte te ontlopen. *O*

Nu alleen nog even uitvogelen wat ik precies ga maken met de ingredienten die ik nu heb. En eventueel morgen nog wat "naboodschapjes" doen. Bij de Turk dan, kan Appie beter even ontlopen, denk ik.
  zondag 23 december 2012 @ 16:22:54 #132
224960 highender
Travellin' Light
pi_120676055
Eerste kerstdag zijn we bij mijn schoonouders en tweede kerstdag bij mijn ouders en bij beide ben ik dit jaar verantwoordelijk voor het dessert en bij mijn schoonouders ook voor de amuses. Ik moet de dag voor kerst nog werken en heb verder ook niet veel tijd dus ik maak het mezelf gemakkelijk en maak voor beide dagen hetzelfde toetje met enige aanpassingen.

Ik maak een luxe versie van arretjecake met koekjes, merengue en pistachenootjes die ik afsmeer met een ganache met tia maria orange. Daar snijd ik dan heeel kleine puntjes van en die serveer ik op een bordje met een kleine panna cotta met yoghurt en gegarneerd met granaatappel, en daarnaast wat verse vijg, pitahaya en wat ik verder nog aan lollig fruit tegenkom en een glaasje ijskoude PX sherry.

Voor de amuses moet ik nog even zien wat ik tegenkom aan ingrediënten. Ik wil in ieder geval mini kastanjepureetaartjes maken en een klein soepje. Mijn schoonouders houden wel van simpel dus ik hoef niet zo heel erg na te denken over ingewikkelde amuses.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_120676159
Zo, de sinaasappel chocolade taart is net uit de oven, de kaneel kransjes zijn af en er ligt een rol verse kruidenboter met kervel en bieslook in de koelkast. Dat was het weer voor vandaag, op naar morgen!
  zondag 23 december 2012 @ 17:14:26 #135
224960 highender
Travellin' Light
pi_120677557
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 15:49 schreef golfer het volgende:

[..]

Alles kan gevuld worden, maar een beenham zou ik niet vullen.
Gewoon lekker braden en dan lakken met wat honing ofzo.
Ik wou een wat origineler idee, bij beenham vind je standaard de honing/mosterdmarinade en colamarinade. Maar niemand heeft een idee voor een leuke vulling of een wat "kerstige marinade" voor mij?

Ik eet er krieltjes bij uit de oven en gegrilde groenten.
pi_120677597
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2012 17:32 schreef Kamper86 het volgende:

[..]

Ik wou een wat origineler idee, bij beenham vind je standaard de honing/mosterdmarinade en colamarinade. Maar niemand heeft een idee voor een leuke vulling of een wat "kerstige marinade" voor mij?

Ik eet er krieltjes bij uit de oven en gegrilde groenten.
beenham lekker in een marinade leggen van honing, ketjap en tijm, en enorm langzaam garen in de oven.
wordt hij overheerlijk van, heel zacht en mals
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_120678074
Ik verzorg 1e Kerstdag het voorgerecht; heldere champignonsoep met pesto, bruschetta tomaat/mozzarello/pesto, vitello tonnato en komkommerbootjes met garnalenmousse. Hoofdgerecht is varkenshaas gevuld met pesto omwikkeld met spek, champignons en champignonsaus, haricot verts met bacon, röstirondjes, stoofpeertjes. Toetje is chocoladetaart met vanille-ijs en rood fruit.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_120690825
Zo, -1e kerstdag is goed bevallen. Vanmiddag heerlijke hapjes. Met feta, paddenstoel en spek gevulde minipaprika's en een crostini met ricotta, geitenkaas en gegrillde paprika. De truffeltapenade en porcini funghitapenade van de Italiaanse markttraiteur waren echt heerlijk.

Uiteraard bleek voor het eerst ravioli maken een bitch maar wel heel leuk. Gelukkig ook lekker en de geroosterde pompoen a la Jamie uit de Kerst Allerhande was totaal verrukkelijk, die ga ik vaker maken.
Spoilers!
pi_120696533
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 13:59 schreef Inu het volgende:
Wij hebben dit jaar het hoofdgerecht en met 1 pescotarier en 2 niet-zulke-vlees-liefhebbers dacht ik aan eenpersoons kaasfonduetjes in twee smaken. Maar om daarvoor nu 7 van die fonduesetjes voor te gaan kopen is natuurlijk ook weer wat. Als ik vantevoren de bakjes opwarm in de oven, zou dat dan lang genoeg warm blijven? Twee grote pannen kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me er wel leuk uitzien :)

En dan natuurlijk een heleboel gedip :9 Iemand nog tips voor de vleeseters? Spekjes door de kaas valt meestal wel in goede aarde en een soepstengel met rauwe ham eromheen ook.
Doe je het op zijn frans: geef er een selectie zeer goede vleeswaren bij. Ik kreeg in de savoie fondue speciale met een lepel erbij en vleeswaren, aardappels in schil (lekker zout, op zijn frans), allerlei ingelegde groenten. Dat zou je dus kunnen uitwerken. :)

Je zou verschillende typen rauwe ham kunnen nemen, speck, parmezaan, pata negra, coppa, goede salami, droge worst, metworst met kruidnagel, etc. Is wel niet echt een voorgerechtje meer.. maar wel lekker!
Whatever...
pi_120698750
Als je de fonduebakjes op een rechaud kunt zetten, redt je het denk ik wel. Als ik te belazerd ben om mijn fondueset op te graven en dus fondue uit de steelpan en moet ik halverwege altijd weer eventjes opwarmen.

Ik ken bijna niemand die kaasfondue lekker vindt. Ik zou zo graag eens met een paar mensen een kaasfondueavondje willen houden. Met allemaal zelfgemaakte kaasmengsels O+
Spoilers!
  maandag 24 december 2012 @ 09:32:55 #142
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120708257
Vandaag laatste poging tot het vinden van een fles witte Marsala. Sligro Rotterdam Zuid, I'm looking at you.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_120709806
Eerste kersdiner er al opzitten!

Hapje vooraf (17:00): Bruchetta met gemarineerde tomaat, basilicum en parmaham.

Dan het diner:

Amuze:
Tonijnbonbon met avocado/komkommervulling
(http://www.smulweb.nl/rec(...)o-komkommer-en-sesam)
Voor:
Soep van gegrilde paprika met marscapone
Hoofd:
Ossenhaas uit de oven met Bearnaisesaus
Aardappelgratin met truffel
Rode kool (http://www.smulweb.nl/recepten/1408425/Jamie-olivers-rode-kool)
Na:
Chocolade-browie-taart met vanille-ijs en slagroon
pi_120711273
ik ga vandaag alvast het wildzwijn stoven voor morgen, moet 2 uur pruttelen
pi_120717533
Vanavond bij mijn schoonouders eten. Geen idee wat het wordt
1e kerstdag bij mijn eigen familie, de gourmet wordt weer gepakt. :')

2e kerstdag wordt lui. Hapjes en kaasfondue.
Zalmhapjes, dadels, garnalen, kaasfondue met lekker brood, stukjes biefstuk en zelfgemaakte slavinkjes.
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 24 december 2012 @ 14:28:36 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120717572
Zo, de pate de foie grass zit in de oven, nu soep maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120717805
Ik mag het voorgerecht maken morgen (schoonfamilie). Deze keer gekozen voor Sashimi, maar dan niet van Tonijn maar van licht gegrilde Ossenhaas. (Aantal mensen lusten geen vis........ .. .... :P )
Serveer ik samen met wat dun gesneden (julienne) groenten, sojasaus en wat geroosterde sesam zaadjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door MonkNL op 24-12-2012 15:22:16 ]
  maandag 24 december 2012 @ 15:02:57 #148
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_120718726
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 14:35 schreef MonkNL het volgende:
Ik mag het voorgerecht maken morgen (schoonfamilie). Deze keer gekozen voor Sashimi, maar dan niet van Tonijn maar van ligt gegrilde Ossenhaas. (Aantal mensen lusten geen vis........ .. .... :P )
En waarom precies noem je het dan toch sashimi? :?
Wij eten vandaag hutspot, alleen niet met aardappels maar met rijst, aubergines en tofu. :X
pi_120719058
1e kerstdag:
Konijn in witte-wijnsaus met knoflookpuree en geroosterde groenten
Toe chocolademousse met frambozen

2e kerstdag:
Uit eten :) Waarschijnlijk een lekker ossenhaasje ^^
pi_120719370
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 15:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

En waarom precies noem je het dan toch sashimi? :?
Wij eten vandaag hutspot, alleen niet met aardappels maar met rijst, aubergines en tofu. :X
Ach... carpaccio van bv. tonijn of bietjes kan ook toch? Zie je vaak genoeg op menukaarten van restaurants.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')