abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120184015
Nadat AEX / Huizenmarkttopic #208: De subsidie op geldlenen is niet van deze tijd op mysterieuze wijze is gesloten ontstond er in AEX / [FB] Waar alles zo nu en dan om moderatie smeekt enige discussie over. Daar kwam deze suggestie in langs:

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:

Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!
Als TS stel ik hierbij de HUISREGELS op:
• Post alleen nieuws, in de vorm van een link naar de bron en een samenvatting in 1 of 2 regels. Pleeg geen copyrightschendingen door een heel artikel te kopieren.
• Houd de samenvatting objectief.
• Reageer in dit topic niet op nieuwsberichten, dan wordt het een slowchat, discussie, moddergooien en uiteindelijk gewoon een slotje!
• "Ouder" nieuws bij voorkeur achterwege laten. En mocht je het nodig achten om oudere berichten hier samen te vatten: zet er dan zeer duidelijk een datum bij, dat voorkomt misverstanden, gevolgd door discussie, slowchat, moddergooien en uiteindelijk gewoon weer een slotje...
• Trollen en onzin posten zijn andere hoekjes voor
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_120184092
quote:
Op Biflatie.nl is de huizenmarkt één van de belangrijkste onderwerpen die wij behandelen. Al ruim drie jaar publiceren we artikelen over de Nederlandse huizenmarkt zeepbel. De huizenprijzen dalen inmiddels met ongeveer 8% op jaarbasis. Het aantal verkopen daalt, de gemiddelde koopsom daalt en steeds meer Nederlanders hebben moeite om aan hun hypothecaire verplichtingen te voldoen.
http://biflatie.nl/artike(...)evaar-voor-nederland
pi_120184126
check

Het was onbestaanbaar volgens sommigen maar het blijkt gewoon dagelijkse praktijk voor de meeste hypotheeknemers:

quote:
Hypotheekvoorwaarden bij jouw bank

Een aantal banken heeft brieven gestuurd aan klanten met een risicohypotheek met het verzoek om extra af te lossen of om contant geld te storten omdat hun huis minder waard is geworden dan de hypotheek. Nu is het nog een verzoek, maar in de algemene voorwaarden bij hypotheken staat dat banken dat kunnen verplichten. Hoe zit dat met jouw hypotheek?

ABN / Florius

Als blijkt dat uw schuld groter is dan 100 % van de meest recente executiewaarde van uw woning, dan kan de bank extra voorwaarden aan dit leningdeel stellen. Deze voorwaarden houden meestal in dat u een deel van dit leningdeel al tijdens de looptijd van dit leningdeel moet terugbetalen.

Argenta

Op grond van de vergelijking tussen de lening en de getaxeerde executiewaarde van het onderpand is de geldgever bevoegd om het voor de lening geldende rentepercentage aan te passen en vervroegde aflossing van (een deel van) de lening te verlangen.

ASR Woninghypotheken

Blijkt bij de taxatie dat de schuld hoger is dan een in de akte nader te bepalen gedeelte der getaxeerde waarde, dan is de schuldenaar verplicht binnen een door schuldeiseres daartoe gestelde termijn een zodanige aflossing te doen of zodanige meerdere zekerheid te stellen, als door de schuldeiseres zal worden verlangd, terwijl de kosten van hertaxatie ten laste van de schuldenaar komen.

BLG

Mocht deze nieuwe taxatie een waardedaling uitwijzen, dan kan de hypotheekbank de lening opzeggen. Ook kan zij de geldnemer verplichten een door haar vast te stellen bedrag binnen een nader te bepalen termijn af te lossen.

ING

Mocht blijken, dat de hertaxatie een lager bedrag aangeeft dan de voorgaande taxatie, dan is de schuldenaar verplicht op eerste verzoek van de bank aanvullende of vervangende zekerheid te stellen. De bank is bevoegd de schuldenaar te verplichten om, in plaats van het stellen van de hiervoor bedoelde zekerheid, een bedrag af te lossen dat de bank nodig acht. Na een daartoe strekkend verzoek van de bank zal de schuldenaar de bedoelde extra aflossing, al dan niet in termijnen, verrichten. Bij het bepalen van de hoogte en het schema van deze extra aflossing zal de bank rekening houden met de financiële mogelijkheden van de schuldenaar. Over de op deze grond te verrichten extra aflossing zal geen vergoeding of extra rente verschuldigd zijn.

Obvion

Geldgever kan geldnemer verplichten een extra aflossing te doen dan wel extra zekerheid te stellen indien en voor zover dat na inspectie en/of (her)taxatie naar het oordeel van geldgever wenselijk is, waarbij de extra zekerheid ook kan bestaan uit het omzetten van een aflosvorm.

Rabobank

Wij kunnen de executiewaarde van uw woning op elk moment laten taxeren. De executiewaarde is de verwachte opbrengst van uw woning bij een gedwongen verkoop op een openbare veiling. U moet de kosten van taxatie betalen.
Vinden wij de executiewaarde te laag voor de lening? Dan kunnen wij u verplichten bepaalde bedragen op leningdelen af te lossen. Het kan zijn dat u dan een boete moet betalen aan ons.

SNS

Blijkt na (her)taxatie dat de lening een hoger percentage van de executiewaarde bedraagt dan bij het aangaan van de lening het geval was, dan komen de kosten van de (her)taxatie ten laste van de schuldenaar en is de schuldenaar verplicht binnen een maand na schriftelijke aanzegging door de bank een zodanige aflossing te doen dat dit percentage weer gelijk is aan of lager is dan het percentage bij het aangaan van de lening.

Westland Utrecht / Nationale Nederlanden

Mocht blijken, dat de herschatting een lager bedrag aangeeft dan de voorgaande schatting, dan is de schuldenaar verplicht op eerste verzoek van de bank aanvullende of vervangende zekerheid te stellen. De bank is bevoegd de schuldenaar te verplichten om, in plaats van het stellen van de hiervoor bedoelde zekerheid, een bedrag af te lossen dat de bank nodig acht. Na een daartoe strekkend verzoek van de bank zal de schuldenaar de bedoelde extra aflossing, al dan niet in termijnen, verrichten. Bij het bepalen van de hoogte en het schema van deze extra aflossing zal de bank rekening houden met de financiële mogelijkheden van de schuldenaar. Over de op deze grond te verrichten extra aflossing zal geen vergoeding of extra rente verschuldigd zijn.

Check bij je adviseur

RTL Nieuws onderzocht wat de grootste hypotheekverstrekkers in hun voorwaarden hebben opgenomen over huizen die onder water staan. Heeft u lange tijd geleden een hypotheek afgesloten? Dan kan dat onder andere voorwaarden gebeurd zijn. Vraag uw hypotheekadviseur of -verstrekker welke voorwaarden voor u gelden.

bron: rtl nieuws
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_120184278
quote:
'Tussentijds aflossen hypotheek neemt toe'
AMSTERDAM - De economische crisis en de onzekerheid op de woningmarkt hebben tot gevolg dat steeds meer mensen een deel van hun hypotheek tussentijds aflossen. Dat zegt ING Bank Nederland, de op twee na grootste speler op de Nederlandse hypotheekmarkt.

In november kwam er bij de bank 42 procent meer binnen aan zogenoemde gedeeltelijke aflossingen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Huisbezitters lossen af omdat ze aan het einde van de rit niet met een restschuld willen blijven zitten. Bij de huidige daling van de woningprijzen is dat risico groter geworden.
Ook het aantal huisbezitters dat buiten hun hypotheek vermogen opbouwt om af te lossen, bijvoorbeeld door te sparen of te beleggen, stijgt: van 21 naar 33 procent. Ook hier is volgens de ING-onderzoekers de belangrijkste drijfveer de wens om geen of minder schuld te hebben.
bron: http://www.nu.nl/geldzake(...)theek-neemt-toe.html

Dus kennelijk hebben veel mensen toch nog redelijk wat geld achter de hand.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120184328
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Of spenderen ze dat geld nu voor iets anders, het aflossen dus en dat ze in die zin het nu even soberder aan doen en de aankopen op een laag pitje zetten.

Misschien is er dan toch enige wijsheid in geslopen? Ik heb zo mijn twijfels of er nog redelijk wat geld achter de hand is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:49:57 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_120184332
Dit gaat om volledig aflossingsvrij EN gedeeltelijk? Of staat dit los van de hypotheekvorm?

Want als je een auto leent en afbetaald kan de bank toch ook niet met de waardedaling schermen.

arme arme hypotheekbezitters... :P

Sober levende leners, dat gaat de economie geen goed doen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  Moderator dinsdag 11 december 2012 @ 11:51:24 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_120184372
quote:

[..]

je moet ook wel echt een enorme mongool zijn om maximaal te gaan en dan geen cent spaargeld te hebben. Als mensen nu blijkbaar íneens' gaan sparen om iets achter de hand te hebben, dan hebben ze blijkbaar de ruimte om dat te doen.

Ik vraag me dan af waarom ze dat 'eerst' niet deden. Maakten ze het dan allemaal op of zo? Waarom zou je het gewoon maar opmaken 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
pi_120184375
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Of spenderen ze dat geld nu voor iets anders, het aflossen dus en dat ze in die zin het nu even soberder aan doen en de aankopen op een laag pitje zetten.

Misschien is er dan toch enige wijsheid in geslopen? Ik heb zo mijn twijfels of er nog redelijk wat geld achter de hand is.
Denk dat idd al het vakantiegeld en 13e maand naar de aflossing gaat,
en bezuinigen op stookkosten en winterjassen.
pi_120184380
quote:

[..]

Je bent er weer, onze oude ex-mod :D

Natuurlijk zijn er mensen met centjes en wat goed dat ze dat inzetten om hun schulden af te lossen ^O^
pi_120184444
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:51 schreef graaierrr het volgende:

[..]

Of 'investeren' in een goede winterjas en minder stoken :D
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:53:50 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_120184448
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er mensen met centjes en wat goed dat ze dat inzetten om hun schulden af te lossen ^O^
Ok, maar dat is alleen maar het oplossen van het probleem van de banken.
Banken rollen nu plots over elkaar heen om te verkondigen hoe verstandig aflossen is.

Mijn sympathie ligt eerder bij de hypotheekbezitter dan bij financiële instellingen.
  Moderator dinsdag 11 december 2012 @ 11:54:15 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_120184462
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:51 schreef graaierrr het volgende:

[..]

Als je je vakantiegeld en 13e maand in je aflossing stopt omdat je anders nik hebt om af te lossen heb je al veel eerder iets verkeerds gedaan.

Bezuinigen op stookkosten en winterjassen? Als je echt geen winterjas meer kunt kopen omdat je daar geen geld voor hebt, dan heb je al eerder iets verkeerd gedaan.

Het is allemaal geen rocket science hoor 8)7 mensen moeten gewoon eens leren met geld om te gaan.
pi_120184481
Maar om nog even terug te komen op die hypotheekvoorwaarden, het lijkt erop dat zo'n beetje alle banken wel een 'adertje onder het gras' hebben om meer onderpand te eisen, dan wel bijstorting te vragen, dan wel de rente tarieven aan te mogen passen.

Ik ben benieuwd in hoeverre ze hier in de toekomst mee zullen gaan, lijkt mij dat dit reeds onderzocht wordt.
pi_120184532
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dus met je winterjas op de bank tv kijken. Tja kan, tis crisis
pi_120184538
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:53 schreef BertV het volgende:

[..]

Ok, maar dat is alleen maar het oplossen van het probleem van de banken.
Banken rollen nu plots over elkaar heen om te verkondigen hoe verstandig aflossen is.

Mijn sympathie ligt eerder bij de hypotheekbezitter dan bij financiële instellingen.
Euhm.... ik moet weer even denken aan Noutje die zei dat er 'hebzucht aan beide kanten van de tafel was'.

Mijn sympathie ligt vooral bij de belastingbetaler die fors mag bijdragen via te hoge belastingtarieven.
  Moderator dinsdag 11 december 2012 @ 11:56:37 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_120184542
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:53 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Welja, gewoon met de winterjas aan binnen op de bank gaan zitten, omdat je te bang bent om de verwarming aan te zetten 8)7

Goed, dat je niet thuis in een t-shirtje gaat zitten en vervolgens de kachel open draait snap ik, want dan zou ik ook zeggen van ehmm...doe es eerst even een trui of een vest aan ofzo, maar je gaat toch niet binnen met een jas aan zitten :')

Hup verwarming (of open haard O+ ) aan. In dat laatste geval ook nog lekker wat sfeer en zo.
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:57:20 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_120184571
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Euhm.... ik moet weer even denken aan Noutje die zei dat er 'hebzucht aan beide kanten van de tafel was'.

Mijn sympathie ligt vooral bij de belastingbetaler die fors mag bijdragen via te hoge belastingtarieven.
absoluut, maar ik heb meer met de underdog.
...de deelnemer in het piramidespel.

En als het echt misgaat dan wordt gewoon ons pensioengeld ingezet.
pi_120184631
Hmmm... Ik had beter een paar jaar geleden een woonwagen kunnen kopen zie ik:

http://www.rtl.nl/compone(...)eente_Maastricht.xml
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 11 december 2012 @ 12:00:20 #19
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120184671
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:57 schreef BertV het volgende:

[..]

ook dat zou moeten kunne maar dan wel door de inlegger zelf
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_120184672
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar om nog even terug te komen op die hypotheekvoorwaarden, het lijkt erop dat zo'n beetje alle banken wel een 'adertje onder het gras' hebben om meer onderpand te eisen, dan wel bijstorting te vragen, dan wel de rente tarieven aan te mogen passen.
Vragen mag altijd.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_120184699
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:56 schreef CoolGuy het volgende:

Welja, gewoon met de winterjas aan binnen op de bank gaan zitten, omdat je te bang bent om de verwarming aan te zetten 8)7
Een warme jas is een stuk voordeliger dan iedere dag de kachel flink opstoken.
80% van het gasverbruik zit hem in het warmstoken van de woning.

quote:
Goed, dat je niet thuis in een t-shirtje gaat zitten en vervolgens de kachel open draait snap ik, want dan zou ik ook zeggen van ehmm...doe es eerst even een trui of een vest aan ofzo, maar je gaat toch niet binnen met een jas aan zitten :')
Waarom niet? Kan je kachel gewoon op 10 graden blijven staan, bespaart je honderden euro's in de winter.

quote:
Hup verwarming (of open haard O+ ) aan. In dat laatste geval ook nog lekker wat sfeer en zo.
Gewoon de buren flink laten stoken, tussenmuren zijn meestal niet zo goed geisoleerd :P
  dinsdag 11 december 2012 @ 12:01:42 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_120184722
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ik ben benieuwd in hoeverre ze hier in de toekomst mee zullen gaan, lijkt mij dat dit reeds onderzocht wordt.
Ik denk dat de banken alleen iets gaan ondernemen bij huizen die een 100% aflossingsvrije hypotheek hebben en waar de hypotheek véél hoger is dan de marktwaarde. Hoeveel hypotheken dat zijn, geen idee
pi_120184727
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het was dan ook niet helemaal serieus bedoelt ;)

Al heb ik wel net een nieuwe winterjas gekocht, maar die is alleen voor buiten :P
pi_120184751
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 12:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Vragen mag altijd.
Vragen lijkt mij in de zin van 'eisen'. Goed... vaak zal er niks te plukken zijn maar dan heeft de bank al snel een reden om opnieuw te onderhandelen... b.v. over het rentetarief O+
pi_120184758
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:57 schreef BertV het volgende:

[..]

Dan wordt meteen duidelijk dat 'ons' pensioengeld nooit van ons is geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')