Niet verplicht, wel een teken van waardering.quote:Op maandag 10 december 2012 23:54 schreef Alisa_jade het volgende:
Volgens mij heeft TS gewoon kutvrienden. Bovendien hebben we in Nederland het minimumloon, fooi is dus geen verplichting en is ook dus geen noodzaak voor bedienend personeel om rond te komen (zoals dat in de VS wel is)
Ja tientje meer ongeveer.quote:Op maandag 10 december 2012 23:58 schreef Alisa_jade het volgende:
Volgens enkele bronnen, zoals infonu.nl geven we ook fooi aan taxichauffeurs. Misschien ben ik dan wel gierig, maar doen mensen dit echt, bovenop de toch al hoge prijzen die gerekend worden?
Nee. Maar een keer dacht ik dat ik opgelicht werd omdat hij een andere route reed. Bleek later dat hij een kortere route had genomen. Toen gaf ik hem maar wel fooiquote:Op maandag 10 december 2012 23:58 schreef Alisa_jade het volgende:
Volgens enkele bronnen, zoals infonu.nl geven we ook fooi aan taxichauffeurs. Misschien ben ik dan wel gierig, maar doen mensen dit echt, bovenop de toch al hoge prijzen die gerekend worden?
quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
Niets mis met zuinigheid. Ik ben er zelf ook geen fan van om fooien en dergelijke te geven.
Ik vind fooi geven sowieso al bij voorbaat iets kansloos, een buschauffeur vraagt toch ook geen tip als hij iemand bij een halte heeft afgezet? Een vuilnisman vraagt toch ook geen tip als hij het vuil op heeft gehaald? Een politieagent vraagt toch ook geen tip als hij een aangifte heeft behandeld? En dan moet je niet komen met van ja maar de horeca verdient weinig mumumu, dan kaart je dat aan en ga je staken met de zaak voor meer salaris.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:20 schreef rosepetals het volgende:
Ik ga geen fooi geven aan iemand die waarschijnlijk meer geld heeft als ik heb
Plompen ze de tip in de big US of Aids niet al op de eindrekening zonder dat je dat wel wilt of niet?quote:Op maandag 10 december 2012 23:59 schreef Keselo het volgende:
[..]
Niet verplicht, wel een teken van waardering.
Hier ben ik het dan ook volkomen mee eens. Ik vind dat je sowieso in Nederland al genoeg af wordt gezet met de prijzen in de horeca, dan ga ik daar niet nog eens een vrijwillig schepje bovenop doen. Kijk, in armere landen in Azië waar ik weleens ben geweest of Zuid-Amerika doe ik het wel omdat die mensen daar letterlijk van de fooi leven en het spotgoedkoop is allemaal. Maar hier in Nederland weiger ik fooien te geven.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:50 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
[..]
Ik vind fooi geven sowieso al bij voorbaat iets kansloos, een buschauffeur vraagt toch ook geen tip als hij iemand bij een halte heeft afgezet? Een vuilnisman vraagt toch ook geen tip als hij het vuil op heeft gehaald? Een politieagent vraagt toch ook geen tip als hij een aangifte heeft behandeld? En dan moet je niet komen met van ja maar de horeca verdient weinig mumumu, dan kaart je dat aan en ga je staken met de zaak voor meer salaris.
Klopt, maar dat is meer omdat je met het gemiddelde bediende-salaris aldaar net je wc een keer per maand kan doortrekken.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:51 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Plompen ze de tip in de big US of Aids niet al op de eindrekening zonder dat je dat wel wilt of niet?
Heeft aldaar te maken met het belachelijke minimum loon waar de werknemers het mee moeten doen, daar zijn ze min of meer afhankelijk van hun fooi. In de VS zijn restaurants dan ook vele malen goedkoper.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:51 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Plompen ze de tip in de big US of Aids niet al op de eindrekening zonder dat je dat wel wilt of niet?
Hangt er een beetje vanaf. Als ik alleen bier heb gedronken ga ik geen fooi geven, da's al duur zat. Maar als ik voor een goede prijs lekker gegeten heb en het was goed verzorgd, dan wel. Op eten zit meestal echt niet zo'n grote marge.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:53 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Hier ben ik het dan ook volkomen mee eens. Ik vind dat je sowieso in Nederland al genoeg af wordt gezet met de prijzen in de horeca, dan ga ik daar niet nog eens een vrijwillig schepje bovenop doen. Kijk, in armere landen in Azië waar ik weleens ben geweest of Zuid-Amerika doe ik het wel omdat die mensen daar letterlijk van de fooi leven en het spotgoedkoop is allemaal. Maar hier in Nederland weiger ik fooien te geven.
Waarom is 2 euro te weinig dan?quote:Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo.Fooi is dat je echt extra geld geeft, omdat de bediening goed was, dat heeft dus niks met afronden te maken. Dus in dit geval dat je bijvoorbeeld 110 euro geeft. Ook wel typisch Nederlands trouwens om 1 a 2 euro als fooi te geven.
Idd. zie ook die discussie van onder andere ik en basenaad met Cricket. Hij ziet het als puur zakelijk.quote:Op dinsdag 11 december 2012 11:35 schreef Maxbet het volgende:
Sommige mensen in dit topic zouden eens in plaats van diensten afnemen en zaken doen bij een restaurant er gewoon eens lekker moeten gaan eten, misschien zelfs een praatje aanknopen met het personeel, voor het zelfde geld blijken het wel mensen. Lijk je gelijk een beetje minder zuur.
Ik zeg niet dat iedereen fooi moet geven maar jezus wat lijken sommige mensen werledvreemd.
Held, dat is heel wat anders. Hier in een restaurant verdien je 4/5 euro per uur, met toeslagen voor overwerken. Als ik dan vervolgens die ober buiten zie staan roken en zit te twitteren op z'n iPhone, geef ik hem geen fooiquote:Op dinsdag 11 december 2012 09:52 schreef Maikuuul het volgende:
Beter maak je een bierpot van ieder 20 euro
Gierige Nederlanders
Hier in zuid afrika is een fooi van 10% normaal, dus die geven we dan ook altijd. Mensen verdienen hier in de bediening rond de 2 euro per uur
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |