Die ene lasser ("las-operator" zou een betere term zijn, wanneer we het bijvoorbeeld hebben over iemand die een lasautomaat, die onder poederdek last, bediend) kan echter niet al die 50 apparaten tegelijkertijd bedienen. Bovendien kan één lasrobot natuurlijk nooit het werk van 50 lassers overnemen...quote:Op dinsdag 11 december 2012 14:56 schreef Devv het volgende:
[..]
Maar als één robot het werk van vijftig lassers kan doen, dan zullen er negenveertig lassers zonder werk zitten.
quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:57 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Nee, die kunnen ergens anders aan de slag, je moet wel begrijpen dat vakmensen momenteel "altijd" aan de bak kunnen.
Het kan nooit bevorderlijk zijn voor de werkgelegenheid. Je zult per ratio altijd minder mensenhanden nodig hebben. Maar de toekomst zal uitwijzen of dit uiteindelijk ten koste zal gaan van de werkgelegenheid voor lager- en middelopgeleide vakmensen. Ik denk namelijk dat robotica deze beroepsgroep straks voor een groot gedeelte overbodig zal maken.quote:Op dinsdag 11 december 2012 17:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die ene lasser ("las-operator" zou een betere term zijn, wanneer we het bijvoorbeeld hebben over iemand die een lasautomaat, die onder poederdek last, bediend) kan echter niet al die 50 apparaten tegelijkertijd bedienen. Bovendien kan één lasrobot natuurlijk nooit het werk van 50 lassers overnemen...
Ik heb liever een MBO'er die een BBL opleiding heeft gevolgd dan een MBO'er die een voltijd opleiding heeft gevolgd. Het niveau van de voltijd opleidingen is echt bedroevend. BBL'ers hebben over het algemeen veel meer praktijkervaring zijn zelfstandiger en hebben een hoger kennisniveau.quote:Op dinsdag 11 december 2012 09:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nu zijn de MBO-IT opleidingen, afhankelijk van het ROC, behoorlijk inhoudsloos, maar de kansen op de arbeidsmarkt met MBO-ICT4 zijn prima hoor.
Inderdaad. Woorden als terugkoppelen, tackelen en managen.quote:Op maandag 10 december 2012 10:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
Gewoon alle MBO'ers opleiden tot vrijetijdsmanager, communicatiewetenschapper of een andere functie op zogenaamd HBO niveau, waarin men urenlang in allerlei interessant klinkende Engelse termen kan vergaderen over niets en daar tóch grof geld mee verdiend. Dáár heeft Nederland nl. behoefte aan!
Die vullen de MBO baantjes op.quote:Op maandag 10 december 2012 10:22 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waar gaan de overbodige HBO-ers dan heen?
Dit. Daar komt nog eens bij dat een fotolasser met veel ervaring vaak ook nog een behoorlijke dosis kennis heeft op het gebied van metallurgie waar een HBOer een puntje aan kan zuigen. Zeker al als hij zijn eigen lasprocedures kan maken.quote:Op dinsdag 11 december 2012 19:13 schreef bluemoon23 het volgende:
Niet al het laswerk kan natuurlijk geautomatiseerd worden.
Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar leidingwerk onder poederdek wordt gelast.
Als je alleen maar rechte lengte`s hebt dan gaat het wel, maar bij grotere bochtstukken of bij T-stukken moet er toch echt met de hand worden gelast door een gecertificeerde lasser.
Laat staan als de pijpdelen op locatie ingebouwd moeten worden bij een fabrie in aanbouw ofzo.
Het zijn wel allemaal toekomstige managersquote:Op woensdag 12 december 2012 13:40 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ochja tegenwoordig zijn HBO opleidingen toch van een dusdanig triest niveau, dus who cares
Dat valt allemaal reuze mee met die toekomstige managers.quote:Op woensdag 12 december 2012 16:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het zijn wel allemaal toekomstige managersals je het mag geloven. Maar of ze zelfs in staat zijn een huishouden te kunnen managen is nog maar de vraag.
Manager Lege Dozen, inderdaad.quote:Op woensdag 12 december 2012 16:47 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het zijn wel allemaal toekomstige managersals je het mag geloven. Maar of ze zelfs in staat zijn een huishouden te kunnen managen is nog maar de vraag.
Klinkt misschien als een malle vraag, maar is er ergens een opleidingsmogelijkheid voor (oudere) werkloze 'hoger opgeleiden' die eigenlijk dolgraag met hun handen zouden willen werken?quote:Op maandag 10 december 2012 19:58 schreef HardMetal het volgende:
In mijn wereldje (machinefabriek, draaien, frezen e.d.) Kan je als MBO-er zo aan de slag, wel gaarne met werktuigbouwkundige opleiding + "gevoel" voor techniek. Prima salaris e.d.
Je moet wel een overall aan + gehoorbescherming + veiligheidsbril + vuile handen.
Helaas hebben we de afgelopen 2 jaar alleen maar een 52 jarige man kunnen aannemen.
De jeugd wil allemaal een hip baantje, maar hebben niet in de gaten dat ik bv. producten die ik gemaakt heb dagelijks op Discoverychannel voorbij zie komen.
Je kunt een MBO vakopleiding volgen en hopen dat je het juiste bedrijf vind die je verder begeleid in je ontwikkeling. In België(veel beter dan in NL) geven ze uitstekende vakopleidingen en niet duur ook(zoals bijvoorbeeld lassen , chocolaterie, etc etc) Het punt is dat je in het verleden vaak na je LTS/MTS diploma in een bedrijf terecht kwam waar je door middel van interne cursussen en thuisstudie alle mogelijkheden kreeg om je op te werken. In die tijd kreeg je geen waardeloze flex contracten maar investeerde een onderneming nog in je zodat je kon uitgroeien tot een uitstekend vakman en waar je ook nog de rust kreeg om ook daadwerkelijk iets te leren van de oudere vakman.quote:Op woensdag 12 december 2012 18:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Klinkt misschien als een malle vraag, maar is er ergens een opleidingsmogelijkheid voor (oudere) werkloze 'hoger opgeleiden' die eigenlijk dolgraag met hun handen zouden willen werken?
Ik ben er namelijk zo eentje.
Genoeg lijkt mij zo. Voor de metaal zie http://www.oom.nl/quote:Op woensdag 12 december 2012 18:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Klinkt misschien als een malle vraag, maar is er ergens een opleidingsmogelijkheid voor (oudere) werkloze 'hoger opgeleiden' die eigenlijk dolgraag met hun handen zouden willen werken?
Ik ben er namelijk zo eentje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |