Ow, dat ookquote:Op zaterdag 8 december 2012 18:42 schreef Sokz het volgende:
NICE, succes wordt leuk denk ik (hoop ik).
Ik ga niet weer als een dolle van start zoals vorige keer, maar begin rustigquote:Op zaterdag 8 december 2012 18:42 schreef Sokz het volgende:
NICE, succes wordt leuk denk ik (hoop ik).
Ik ben op dit moment even aan het nagaan hoeveel risico ik wil lopen, maar ook hoeveel ik wil bereiken. Ik heb een lijstje met doelen wat ik graag wil halen en ik zou in theorie echt gewoon keihard 24/7 door kunnen knallen. Nu meer vrije tijd, wil ik ook wel wat meer reizen.quote:Op zaterdag 8 december 2012 18:54 schreef dvr het volgende:
Succes! Heb je al beslist hoeveel risico je wilt aangaan en in welke fondsen/assets je gaat speculeren?
Ik zou best inleggen, hoorquote:Op zaterdag 8 december 2012 19:06 schreef Perrin het volgende:
Nog even en we hebben een Fok!-beleggingsfonds.. S_E en dino zouden geen slechte fondsmanagers zijn
Dat is misschien ook wel een uiteindelijk doel over een jaar of wat. Kans is ook wel aanwezig dat ik na een tijd of wat weer collega's ga op zoeken om weer als kantoor slaaf aan het werk te gaan. Maar uiteindelijk een fonds, of iets in die geest, yes ik ben voor. Niks is zo mooi als de voldoening die je uit beleggen kunt halen. Het is leuke training voor de hersens en ook goed voor je zelf beheersing. Beleggen heeft echt alles.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:06 schreef Perrin het volgende:
Nog even en we hebben een Fok!-beleggingsfonds.. S_E en dino zouden geen slechte fondsmanagers zijn
Dat valt meequote:Op zaterdag 8 december 2012 19:08 schreef Sokz het volgende:
Denk dat er dan geheid botsingen komen onderling.
Ik zal beleggen, jij houdt je bezig met mijn dagelijkse varquote:Op zaterdag 8 december 2012 19:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik zou best inleggen, hoor
Zou allen niet aan de knoppen moeten zitten, idd
Gelden daarbij nog wel dezelfde wetmatigheden als twee, drie jaar geleden? De bedrijfsresultaten staan onder druk, de Amerikaanse overheid heeft de rand van het schuldenravijn benaderd en de FED koopt geen staatsobligaties meer op. Dat is toch een andere situatie dan destijds.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:14 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ga sowieso weer macro economisch handelen. Dus ga gewoon weer de economische resultaten af. Morgen heb je al weer de Consumer Confidence van JPY. Maandag gaat King weer spreken. Dinsdag trade balance. En wat te denken van de Fed Funds? Dat is weer een typisch iets waar ik echt vol in durf te stappen.
Nee, dit is echt ultrakortetermijn handelen, daar heb ik geen verstand van.quote:Had je iets specifieks in gedachten?
Daar zullen we spoedig achter komen. Het is niet meer zo goed als jaren geleden, maar je hebt slechts een aantal pips nodig voor een leuke winst. Het feit is natuurlijk dat een 'we blijven op dezelfde' rente vaak nog wel gewoon positief wordt beantwoord met een aantal pips winst. (Al is het puur vanwege de HFTs)quote:Op zaterdag 8 december 2012 20:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Gelden daarbij nog wel dezelfde wetmatigheden als twee, drie jaar geleden? De bedrijfsresultaten staan onder druk, de Amerikaanse overheid heeft de rand van het schuldenravijn benaderd en de FED koopt geen staatsobligaties meer op. Dat is toch een andere situatie dan destijds.
Daar heb ik ook last van. Maar ik heb mezelf ook wel enigszins bezig gehouden met dat soort tools toen ik nog in loon dienst zat, en op zich valt dat wel mee. Ze zitten namelijk vaak in dezelfde richting en ik ben nog nooit enorm onder de indruk geweest.quote:Heb je trouwens nog geen concurrentie van High Frequency Trading-computers die dezelfde trucendoos toepassen als jij?
Ik heb zelf nooit bij een bedrijf gedaytrade, wel overwogen. Maar (gelukkig) nooit gedaan. Ken wel veel toko's die in die business zitten en mensen die er werken. Maar die zijn nooit tevreden geweest en ken ook niemand meer die er nu nog werkt. Accounts uitgestopt, centen weg. Dan moet je denken aan zaken zoals Amplify of Schneider trading.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:36 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Interessant, zal het ook even volgen. Voor welk bedrijf heb je gedaytrade?
Volgens mij omschrijf je de kick die je er van krijgt. Voldoening krijg je er mi pas van als je de winst omzet in een mooie reis of de blijdschap van iemand die je een cadeau geeft?quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Niks is zo mooi als de voldoening die je uit beleggen kunt halen. Het is leuke training voor de hersens en ook goed voor je zelf beheersing. Beleggen heeft echt alles.
Voldoening haal je met name uit het feit dat je een plan hebt (om benjamins te verdienen) en dat dat lukt. Niet de benjamins zelf.quote:Op zondag 9 december 2012 00:23 schreef iamcj het volgende:
[..]
Volgens mij omschrijf je de kick die je er van krijgt. Voldoening krijg je er mi pas van als je de winst omzet in een mooie reis of de blijdschap van iemand die je een cadeau geeft?
Ik denk er precies zo over.quote:Op zondag 9 december 2012 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Je gaat beleggen om vrijheid te genereren, niet om geld uit te geven.
2008 were the good ol' times, maar ja nu niet in blijven hangen en komende jaren zorgen dat we het gaan verbeteren!quote:Op zondag 9 december 2012 03:44 schreef fedsingularity het volgende:
Cool! 2008 feelings... Wat gaat S_E doen?
Ik zal eens kijken of ik de zaak via een google spreadsheet live kan bijhouden maar heb nog niks gevonden wat precies in dat plaatje past. Ik gooi er waarschijnlijk wel een rendement curve bijquote:Op zondag 9 december 2012 09:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk er precies zo over.
Ga je ook je totale equitycurve posten?
Is 30x long GBP/USD dan niet makkelijker?quote:Op zondag 9 december 2012 22:51 schreef sitting_elfling het volgende:
15 contracts long op de EUR/USD, stop op 60 pips.
15 contracts long op de GBP/EUR, stop op 60 pips.
Hehe. Ik heb in die zin inderdaad wat meer vertrouwen in de Pond (op de hele korte termijn) maar twijfel. King spreekt als ik het goed heb later vandaag ook nog.quote:Op zondag 9 december 2012 23:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Is 30x long GBP/USD dan niet makkelijker?![]()
En is dit opvallende vertrouwen in het Pond ingegeven door het feit dat Bank of England nu onder Goldmaniaans bestuur staat, of wil je gewoon een wit voetje halen bij je Britse collegae?
ps: Never mind, zie nu je edit pas. Suc6 weer en niet teveel van de tranquilizers snoepen!![]()
Dat het om goud ging maakte eigenlijk niets uit, de clou van dat artikel was dat er schijnbaar een wetmatigheid bestaat, dat goud stijgt vóór London open gaat, en daalt zodra London achter de knoppen zit.quote:Op zaterdag 8 december 2012 20:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Goud en zilver laat ik denk ik liggen, heb ik te weinig kijk op. Vind ik ook moeilijk in te schatten.
Ik kan daar inderdaad wel eens even een onderzoekje naar doen. Ik heb inmiddels er ook een long goud bijgeknald, 1 contract tot opening beurs Europa.quote:Op zondag 9 december 2012 23:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat het om goud ging maakte eigenlijk niets uit, de clou van dat artikel was dat er schijnbaar een wetmatigheid bestaat, dat goud stijgt vóór London open gaat, en daalt zodra London achter de knoppen zit.
Er zullen best vaak dagen zijn dat dat niet opgaat, maar als je je beperkt tot dagen (vroege ochtenden) waarop goud in Azië gestegen is, denk ik dat er met zo'n enorm geleveragede CFD goed te verdienen is aan de daling die in de regel even later inzet zodra Londen het stokje overneemt. Heb je ergens de benodigde data om te checken of dit inderdaad opgaat?
Ben benieuwd, de grafiek ziet er in ieder geval positief uit voor vandaag. Je moet alleen uitkijken met long gaan op de dagen vóór option/future expiration days, en in de laatste week van het jaar, want er zijn nogal wat fondsbeheerders die hun goud er dan even uitgooien.quote:Op zondag 9 december 2012 23:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik kan daar inderdaad wel eens even een onderzoekje naar doen. Ik heb inmiddels er ook een long goud bijgeknald, 1 contract tot opening beurs Europa.
Heb even een aantal openingen (handmatig) van goud bekeken (24.00-08.00) en dat ziet er verder goed uit. Afgelopen dagen een aantal pip winst. Als je dat in een geoliede machine weet te krijgen kun je flink winsten meepakken. Beetje winst meepakken wanneer je slaapt. Kijken of ik er wat voor kan schrijven.quote:Op zondag 9 december 2012 23:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Ben benieuwd, de grafiek ziet er in ieder geval positief uit voor vandaag. Je moet alleen uitkijken met long gaan op de dagen vóór option/future expiration days, en in de laatste week van het jaar, want er zijn nogal wat fondsbeheerders die hun goud er dan even uitgooien.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Sinds 1 contract gelijk staat aan 100 dollar per pip. Ik heb de stop toch maar even wat dichter gezet.quote:Op zondag 9 december 2012 23:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Ben benieuwd, de grafiek ziet er in ieder geval positief uit voor vandaag. Je moet alleen uitkijken met long gaan op de dagen vóór option/future expiration days, en in de laatste week van het jaar, want er zijn nogal wat fondsbeheerders die hun goud er dan even uitgooien.
GRPN short?quote:Op maandag 10 december 2012 00:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Sinds 1 contract gelijk staat aan 100 dollar per pip. Ik heb de stop toch maar even wat dichter gezet.
Morgen gaan er wat aandelen orders uit, groupon/nvo/geely staan weer op het lijstje.
Ik wacht eerst opening af, en daarna pak ik eventueel het ritje mee naar boven of beneden. Ik verwacht dat de opening namelijk iets in de regio van +2/3 a -2/3% zit. Te vroeg instappen is nat gaan of de jackpot, dat is me te link.quote:
Thuis/of op reis op de laptop. Op een Zondag nacht hetgeen wat mijn meeste aandacht heeft is de opening ten opzichte van de closing van vrijdag avond. Zit daar een flinke gap tussen zie je vaak dat het enigszins terug loopt naar waar het eindigde op de vrijdag. Dat hoeven slechts een aantal pips te zijn maar dat is meer dan voldoende. Voor de rest is op zo'n moment alleen interessant of Japan hoger zal openen. Extreem veel nieuws op de zondag avond volg ik niet. Goed voorbeeld vannacht was de opening van de EUR/USD.quote:Op maandag 10 december 2012 03:46 schreef jaco het volgende:
Ik vroeg me af of je iets breder wilt schetsen hoe je werkt. Zit je op een kantoortje of gewoon thuis? Welke broker gebruik je? Wat voor een computer systeem en met hoeveel schermen?
Wat heeft je aandacht? Kijk je constant naar koersen en nieuwsberichten? Of doe je stukjes research tussendoor? Doe je dit een volle werkdag of zelfs ook de avond er bij?
Dezen hebben allen winst opgeleverd, short van de AEX liep goed door. Long op de DJ was een drama. Nu alleen nog 1 short op goud na long hebben opgepakt en short op de AEX.quote:Op zondag 9 december 2012 22:51 schreef sitting_elfling het volgende:
15 contracts long op de EUR/USD, stop op 60 pips.
15 contracts long op de GBP/EUR, stop op 60 pips.
10 short op de CAD/NOK (verwacht dat hij top heeft bereikt)
Deze laat ik sowieso overnight staan.
GPB/EUR omgedraaid
Heb je hier heel lang van kunnen profiteren? In de zin van wekelijks centen kunnen afromen toen je nog aan het werk was?quote:Op maandag 10 december 2012 09:08 schreef SeLang het volgende:
De beste "edges" die ik (vroeger) heb gevonden in forex waren super simpele dagpatronen. Dingen als (bijvoorbeeld): entry na 9:00 als er een nieuw extreem wordt gezet in de richting van de trend die tussen 7:00 en 8:00 is ingezet. Sommige van dat soort dingen hebben lange tijd met hoge consistentie gewerkt op bepaalde paren, om dan plotseling totaal niet meer te werken.
Eens, maar tot dusverre is mij dat alleen gelukt met macro cijfers. Ben jij eigenlijk veel bezig geweest met trades in de avonduren toen je nog full time aan het werk was?quote:Op maandag 10 december 2012 09:15 schreef SeLang het volgende:
De remedie tegen stress is imo om een mechanisch systeem te hebben zodat de beslissingen van tevoren al genomen zijn en alleen afhangen van de koers, het macrocijfer waarop je handelt of whatever criterium je hanteert. Als het goed is heb je dan ook een idee van de statistieken van je systeem en trek je je dus weinig aan van de individuele uitkomsten van je trades. Het enige wat je in de gaten houdt is of je irl statistieken nog overeenstemmen met de controlegrenzen van je systeem, net zoals je proces control doet in een fabrikage proces. Als je proces uiteindelijk "out of control" gaat dan weet je dat je systeem niet meer werkt en stop je ermee.
Nee. Ik heb het een tijdje gevolgd maar heb me nooit comfortabel gevoeld met de logica die erachter zat. Probleem was ook ik het moest automatiseren omdat ik het niet zelf irl kon volgen. Ik heb het daarom ook geautomatiseerd (zelfs een speciale PC voor aangeschaft) en het heeft ook live gedraaid in simulatiemode (zonder daadwerkelijke trades te plaatsen). Dat was echter in het pre- Ninjatrader tijdperk en het draaide super instabiel, dus ook daar voelde ik me niet comfortabel mee (als ik s'avonds thuis kwam dan bleek de PC gecrashed of waren bepaalde trades niet geplaatst).quote:Op maandag 10 december 2012 09:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb je hier heel lang van kunnen profiteren? In de zin van wekelijks centen kunnen afromen toen je nog aan het werk was?
Oefquote:Op maandag 10 december 2012 09:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. Ik heb het een tijdje gevolgd maar heb me nooit comfortabel gevoeld met de logica die erachter zat. Probleem was ook ik het moest automatiseren omdat ik het niet zelf irl kon volgen. Ik heb het daarom ook geautomatiseerd (zelfs een speciale PC voor aangeschaft) en het heeft ook live gedraaid in simulatiemode (zonder daadwerkelijke trades te plaatsen). Dat was echter in het pre- Ninjatrader tijdperk en het draaide super instabiel, dus ook daar voelde ik me niet comfortabel mee (als ik s'avonds thuis kwam dan bleek de PC gecrashed of waren bepaalde trades niet geplaatst).
Ik heb wel aardig wat zinloze uurtjes naar een scherm zitten staren jaquote:Op maandag 10 december 2012 09:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Eens, maar tot dusverre is mij dat alleen gelukt met macro cijfers. Ben jij eigenlijk veel bezig geweest met trades in de avonduren toen je nog full time aan het werk was?
Het rendement is laag, maar imo niet lager dan traden zonder model. Alleen weet je dan niet hoe slecht je odds eigenlijk zijn en veel mensen voelen zich er comfortabeler bij als ze dat niet wetenquote:En ik heb door de jaren ook wel geleerd dat je daar niet al te veel tijd in moet spenderen. Het kost bizar veel tijd en het rendement van het maken van dit soort modellen is vaak erg laag.
Ik heb een keer een strategie "ontleed" van iemand die beweerde al maandenlang winst te maken met een mechanische doch handmatig uitgevoerde strategie. De strategie had een hele lijst regels en criteria en die heb ik allemaal geprogrammeerd. Daarna backtesten. Die jongen bleek inderdaad niet te liegen: in de backtest maakte het systeem een mooie winst over de periode waarin hij had gehandeld.quote:Op maandag 10 december 2012 09:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ben de laatste 2 jaar ook wel minder positief geworden over dit soort wiskundige modellen. Goede vriend van me heeft afgelopen jaar veel econometrie op Cambridge gedaan en merkte dat hij daar door enorme jonge gasten links en rechts werd overklast. Hij heeft toen ook direct zijn gedachte om zware moeilijke financiele modellen te maken direct in de prullenbak gegooid en is toen na een jaar iets anders gaan doen. Ik probeer het dan ook zo simpel mogelijk te houden.
Btw: deze dedicated trading PC is trouwens nog steeds in gebruik voor het live volgen van dingen, in dit geval het monitoren van het vogelhuisje in de tuinquote:Op maandag 10 december 2012 09:25 schreef SeLang het volgende:
Ik heb het daarom ook geautomatiseerd (zelfs een speciale PC voor aangeschaft)
quote:Op maandag 10 december 2012 09:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb een keer een strategie "ontleed" van iemand die beweerde al maandenlang winst te maken met een mechanische doch handmatig uitgevoerde strategie. De strategie had een hele lijst regels en criteria en die heb ik allemaal geprogrammeerd. Daarna backtesten. Die jongen bleek inderdaad niet te liegen: in de backtest maakte het systeem een mooie winst over de periode waarin hij had gehandeld.
Toen ben ik gaan analyseren waar de winst vandaan kwam. Wat was de invloed van al die verschillende regels op de winstgevendheid? Ik ontdekte dat door regels te schrappen het systeem beter werd... Uiteindelijk bleek dat er slechts één regel verantwoordelijk was voor de winst! Al de rest was ruis, maar het hielp waarschijnlijk psychologisch om hem meer vertrouwen te geven om de trades te plaatsen. Door alleen die ene regel te handhaven was het systeem winstgevender dan met die hele lijst fluff erbij.
Dit was opnieuw een bevestiging van de overtuiging die ik al heel lang heb dat in bijna elk proces er maar 1 of 2 parameters belangrijk zijn. De rest zijn optimalisaties (en in een bijna-random proces als trading is het dus fluff dat weinig/ niets toevoegt). Als je door weet te dringen tot de essentie dan is uiteindelijk alles simpel. Daarom heeft het zin om naar eenvoudige mechanismen te kijken. Als je dan niets vindt dan is de kans imo maar klein dat je met een veel ingewikkerder variant wel succes gaat hebben.
Mijn vertrouwen is inderdaad niet hoogquote:Op maandag 10 december 2012 10:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Het zegt natuurlijk ook voldoende, dat jij op dit moment niet meer met dit soort modellen bezig bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |