quote:Massale verontwaardiging over dood grensrechter
De dood van de overleden grensrechter uit Almere heeft tot veel verontwaardiging geleid. De KNVB overweegt om komend weekend op alle voetbalvelden stil te staan bij z'n overlijden.
Er waren zondag vier of vijf voetballers van Nieuw Sloten betrokken bij de mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen die maandag overleed. Dat zei voorzitter Marcel Oost van de Almeerse amateurvoetbalclub SC Buitenboys gisteravond.
Op dit moment zitten drie spelers van de Amsterdamse club vast.
Volgens Oost is het slachtoffer na afloop van de zeer grimmig verlopen wedstrijd door vier of vijf spelers van het bezoekende team naar de grond getrokken en daarna herhaaldelijk geschopt en geslagen. Het slachtoffer is naar huis gegaan, heeft daar even op bed gelegen en is daarna teruggekeerd naar het voetbalveld om een andere wedstrijd te bekijken. Daar werd hij onwel.
Activiteiten
Het bestuur van voetbalvereniging Nieuw Sloten liet maandagavond in een verklaring weten dat alle activiteiten van de club worden opgeschort. "De trainingen van al onze teams zijn voor deze week afgelast. We hebben na overleg met de KNVB uit respect voor de familie van het slachtoffer besloten dat onze teams komend weekend geen wedstrijden spelen.''
Royement
De club besloot zondag al het bewuste team uit de KNVB-competitie te halen. Het lidmaatschap van de drie verdachten is ontbonden. "Zij kunnen nooit meer lid worden van onze vereniging. Zodra hun betrokkenheid officieel is vastgesteld, zullen wij deze personen ook bij de KNVB voordragen voor een levenslang royement.''
Teleurgesteld in KNVB
Ook is Oost zwaar teleurgesteld in de KNVB. De voetbalbond heeft het volgens hem ernstig laten afweten. "Een beetje ondersteuning was welkom geweest. Naast alle verdriet zorgt dat voor extra woede'', aldus de voorzitter maandag.
"Als iemand een gele kaart krijgt, weten ze ons meteen te vinden. Maar nu horen we niets. We zijn allemaal vrijwilligers. We hadden best wat advies kunnen gebruiken over hoe we hier mee om moeten gaan.''
Afspraak KNVB en Buitenboys
Volgens de bond was echter de afspraak gemaakt om maandagavond met elkaar om de tafel te gaan zitten. "Het gaat hier om menselijk leed. We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de situatie en de club te helpen. Hoe, dat is afhankelijk van wat de club wil'', aldus de KNVB-woordvoerder.
'Verschrikkelijk'
KNVB-woordvoerder Rob de Leede heeft er geen woorden voor. “ Het is verschrikkelijk.”
“We zien dat het aantal incidenten afneemt door het strengere beleid van de KNVB. Maar dan zie je toch weer dat er op zo’n zondagmiddag een paar gekken het in hun hoofd halen om iets te doen wat normale mensen niet zouden bedenken”, aldus De Leede.
Excuses
Het bestuur van SC Buitenboys heeft zondagavond van de clubleiding van sv Nieuw Sloten schriftelijke excuses ontvangen voor het geweld tegen de grensrechter. Op de site van de de club staat dat dit soort zaken niet op de voetbalvelden hoort en dat er alles aan gedaan moet worden op dit soort excessen te voorkomen.
quote:Zaak grensrechter: Wat voor straffen hangt de verdachten boven het hoofd?
De twee 15-jarigen en een 16-jarige jongen uit de B1 van Nieuw Sloten die de grensrechter afgelopen zondag in Almere in elkaar zouden hebben geschopt en geslagen, worden door het OM beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Wat voor straf hangt de tieners boven het hoofd?
Strafrechtadvocaat Floris Holthuis zegt dat er een nieuwe wet voor het adolescentenstrafrecht, een tussenvorm van jeugd- en volwassenenstrafrecht. De wet is al aangenomen door het parlement, maar nog niet in werking. Daarom kunnen de drie nog de 'oude' maximumstraffen opgelegd krijgen.
De drie worden beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Volgens Holthuis kan voor al deze verdenkingen de maximumstraf worden opgelegd.
Dit hangt de jonge verdachten boven het hoofd:
De 16-jarige verdachte hangt naar verwachting nog niet de nieuwe maximumstraf van 4 jaar jeugddetentie boven het hoofd, maar de huidige 2 jaar. Voor de 15-jarige verdachten is de maximale gevangenisstraf momenteel 1 jaar.
Daarnaast kan de rechter jeugd-tbs bevelen. Dat is maximaal 3 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Deze termijn kan twee keer met 2 jaar verlengd worden, waardoor de jeugd-tbs maximaal 7 jaar kan duren, zegt advocate Maartje van Megen. De tbs kan opgelegd worden als een verdachte lijdt aan een geestelijke stoornis en als er gevaar voor herhaling is.
Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de 16-jarige als volwassene wordt berecht. Advocate Maartje van Megen hierover: "De rechter beoordeelt deze mogelijkheid aan de hand van de ernst van het feit, de persoon van de dader en de omstandigheden waaronder het feit is begaan." Berechting als volwassene betekent dat de straffen flink omhoog kunnen.
Van Megen verwijst naar de moord op een Amsterdamse garagehouder, waarvoor een 16-jarige jongen 18 jaar cel kreeg opgelegd. Levenslang kan niet aan minderjarigen worden opgelegd, ook niet als het volwassenenstrafrecht op hen wordt toegepast.
Alleen contact met advocaat
De jonge verdachten in de voetbalzaak zitten sinds hun arrestatie in zogeheten beperkingen en mogen uitsluitend contact hebben met hun advocaat. Het voorarrest van jongeren kan worden verlengd tot aan de uitspraak van de rechter.
Vandaag beslist de onderzoeksrechter of de jongens de komende 14 dagen vast kunnen blijven zitten.
quote:Molestatie grensrechter op foto
Foto’s van de jubilerende Buitenboys-keeper Nando (16) spelen een grote rol in het politieonderzoek naar de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Daarop zouden de schoppartij en de daders zijn vastgelegd.
„Ik zou tegen Nieuw-Sloten mijn driehonderdste wedstrijd spelen en werd voor de wedstrijd nog gehuldigd op de middenstip”, aldus de havo 5-scholier. „Mijn zus was er om foto’s te maken van deze, voor mij speciale wedstrijd.”
De keeper van Buitenboys B3 aarzelde geen moment toen hij zag dat Nieuwenhuizen achterna werd gezeten door zijn razende belagers. „Ik zag vanuit mijn ooghoek hoe Richard met nog slechts een schoen aan rennend voor ze probeerde te vluchten. Ik ben naar hem toe gesprint om zijn belagers van hem af te duwen.
quote:Grensrechter mensonterend behandeld
„De spelers van Nieuw Sloten zijn niet alleen verantwoordelijk voor de dood van Richard, ze hebben hem aan het eind van de tweede helft en later in de kantine mensonterend behandeld. Dat steekt enorm”, vertelt Igor van Gelderen, die als technisch manager van Buitenboys ooggetuige was van het drama.
Twee walgelijke momenten staan in mijn geheugen gegrift. Vlak voordat Nieuw Sloten B1 in de slotfase de 2-2 scoorde, gleed Richard onderuit op het gladde veld. In plaats van hun doelpunt te vieren, renden ze op Richard af, die nog op de grond lag, en begonnen hem sarcastisch uit te lachen. Heel denigrerend”, vertelt Van Gelderen.
„En na afloop, in de kantine, hadden ze bepaald geen berouw van hun daden. Integendeel. Ze straalden een soort voldoening uit dat het hen toch gelukt was om te hebben gevochten. Toen ze ons clubgebouw verlieten, riepen ze, met een smalende grijns: Fijne dag hè, grensrechter…
Hier maar verder ?quote:Leerlingen geschorst na goedkeurende uitlatingen over daders
Er is grote onrust ontstaan op het Huygens College in Amsterdam. Twee verdachten van de mishandeling waarbij grensrechter Richard Nieuwenhuizen om het leven kwam, zitten op deze school.
De directie probeert de gemoederen kalm te houden maar moest gisteren leerlingen schorsen. Zij lieten zich op Twitter goedkeurend uit over de molestatie.
Een van de twee leerlingen twitterde 'Free Yassin' over een van de verdachten. Volgens schooldirecteur Rick d'Ancona zijn tot nu toe twee leerlingen geschorst, maar zullen er meer volgen.
Zo'n tweet is natuurlijk een schorsing waard De leerlingen hebben niet altijd door wat voor impact hun berichten hebben op internet en door hoeveel mensen die wordt gelezen,' aldus D'Ancona in Het Parool vandaag
Ja niet helemaal lekker, sorry daarvoor.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:23 schreef Gert het volgende:
[..]
Waarom nou zo'n wijsneuzerig toontje?![]()
Om zichzelf niet in verlegenheid te brengen van discriminatie. Moet je nog eens kijken hoe hij beweegt tijdens dat interview.quote:Ik heb het teruggekeken. De journalist noemt inderdaad een keer dat het veelal om Marokkanen gaat.
De man van de scheidsrechtersbond trekt het breder, hij zegt "niet-Nederlandse origine".
He ho wacht. Ik had het niet over die getallen.quote:En jij bent ook niet onfeilbaar in je berichtgeving hoor, met je "vorig jaar waren er alleen al in de districten 1 en 2 van de KNVB (Noord en Zuid Holland) meer dan 500 geweldsdelicten rond amateurwedstrijden".
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 6 december 2012 20:31 schreef Hathor het volgende:
Net nog op het journaal...vorig jaar waren er alleen al in de districten 1 en 2 van de KNVB (Noord en Zuid Holland) meer dan 500 geweldsdelicten rond amateurwedstrijden,
(...)
quote:Op vrijdag 7 december 2012 08:04 schreef Oldie57 het volgende:
Maar om alle Marokkanen over 1 kam te scheren gaat veel te ver.
Hoe fucking treurig dit...quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:16 schreef Oldie57 het volgende:
Ik discrimineer niet hoor, voor mij zijn alle Wilders-aanhangers gelijk.
Ja, dat doet hij, want ze zijn zo zielig, en hij kent ook 1 leuke marokkaan, ofzo...quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? Jij ontkent dat de meeerderheid van deze lieden in aanraking is geweest met de politie ?
Dan beloof ik er 1 keer te reageren en dan weg te blijven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:28 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Zoals jij, die in elk topic "hun zelfde riedel" tikt, bedoel je?.
Wat ben ik blij als ik over een jaar Nederland uit ben. Wat een kutland is dit geworden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Dom gelul? Zeggen dat we in Nederland een Marokkanenprobleem hebben omdat een MEERDERHEID van ALLE mannelijke Marokkanen onder de 23 jaar reeds in aanraking is geweest met politie en justitie is dom gelul? Zeggen dat we in Nederland een Marokkanenprobleem hebben omdat een heleboel Marokkanen te pas en te onpas termen bezigen als kankerhollander (dat gaat ook jou aan trouwens) en kankerhoer (dat gaat jouw dochter / vriendin aan) is dom gelul? Er is er hier maar één die dom lult en dat ben jij door telkens maar weer te roepen: "Ja maar! Er zijn ook een paar goeien bij!"
Ik over drie weken. Hier gaat het toch snel bergafwaarts en je hoort het meer en meer helaas.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:31 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Wat ben ik blij als ik over een jaar Nederland uit ben. Wat een kutland is dit geworden.
Die foto is genomen als de actie al geweest is.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:31 schreef Remnant het volgende:
Ik heb vandaag de foto gezien. Het verbaast mij toch weer hoeveel mensen er omheen staan en (zo lijkt het) helemaal niets doen. Dat is natuurlijk altijd moeilijk te zien op een foto.
Ik kan me in ieder geval harstikke pissig maken om dat klote tuig.
het heeft bij elkaar misschien maar 30-45 seconde geduurd denk ik, en is die foto ergens te zien online?quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:31 schreef Remnant het volgende:
Ik heb vandaag de foto gezien. Het verbaast mij toch weer hoeveel mensen er omheen staan en (zo lijkt het) helemaal niets doen. Dat is natuurlijk altijd moeilijk te zien op een foto.
Ze hadden toch wel ingegrepen ? Alleen nadat de trappen al waren gegeven.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:31 schreef Remnant het volgende:
vals sentiment... denk dat er misschien maar 1-2 landen in de wereld zijn waar het beter is dan hier...quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:31 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Wat ben ik blij als ik over een jaar Nederland uit ben. Wat een kutland is dit geworden.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)chter-op-voorpagina/quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:32 schreef Re het volgende:
[..]
het heeft bij elkaar misschien maar 30-45 seconde geduurd denk ik, en is die foto ergens te zien online?
http://www.geenstijl.nl/m(...)_foto_telegraaf.htmlquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:32 schreef Re het volgende:
[..]
het heeft bij elkaar misschien maar 30-45 seconde geduurd denk ik, en is die foto ergens te zien online?
Ach het gebeurt in heel West Europa hoor, niet alleen hier.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:32 schreef Remnant het volgende:
[..]
Ik over drie weken. Hier gaat het toch snel bergafwaarts en je hoort het meer en meer helaas.
Snap ik allemaal wel. En ik zei het ook al dat het altijd moeilijk af te leiden is van een foto. Maar als ik het had gezien was ik er wel op ingevlogen ja. Heb dat vaker gedaan tegen beter weten in, maar ik kan daar gewoon heel slecht tegen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze hadden toch wel ingegrepen ? Alleen nadat de trappen al waren gegeven.
Wat zou jij doen ? Het gebeurt ws heel snel en voordat je dat doorheb als toeschouwer.
.
Economisch gezien misschien maar sociaal is dit land echt zwaar en zwaar kut. Iedereen zeikt maar op elkaar in plaats van dingen proberen op te lossen. Ik heb het wel gehad hier. Ik zoek mijn geluk niet meer in Nederland want hier willen we geen gelukzoekers.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:33 schreef Re het volgende:
[..]
vals sentiment... denk dat er misschien maar 1-2 landen in de wereld zijn waar het beter is dan hier...
Ja, ik steek misschien m'n kop ook wel in het zand, maar het lijkt alsof ik de laatste tijd niets anders meer lees op de nieuwssites en in de kranten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ach het gebeurt in heel West Europa hoor, niet alleen hier.
Ach man, lul niet zo slap. Dat is anno 2012 overal zo. Belgie? Frankrijk, Spanje, griekenland, italie, UK, is het daar beter? Scandinavie misschien, oh wacht, bakken depressieve mensen door gebrek aan zonlicht..quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:35 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Economisch gezien misschien maar sociaal is dit land echt zwaar en zwaar kut. Iedereen zeikt maar op elkaar in plaats van dingen proberen op te lossen. Ik heb het wel gehad hier. Ik zoek mijn geluk niet meer in Nederland want hier willen we geen gelukzoekers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |