Originele OP:
quote:
Ik ben al langere tijd ziek. Door een operatie, die veel zwaarder is uitgevallen dan voorheen was ingeschat, mag ik niet lopen/mijn heup belasten. Ik zit in een rolstoel en mag alleen de hoogstnoodzakelijke stappen nemen met krukken. Ik mag ook niet autorijden en kan daardoor niet naar mijn werk (1 uur enkele reis, OV niet mogelijk). Ik kan wel thuiswerken, al is dat ander werk dan ik normaal doe (maar wel leuk werk) en minder uren.
Nu wil mijn leidinggevende (dat is de baas van mijn eigen leidinggevende, hoger is er niet, zeg maar) dat ik toch naar mijn werk kom, twee dagen in de week. De huisarts, die ik vanmorgen gesproken heb, heeft dat verboden. Morgen heb ik een spoedafspraak met mij orthopeed, ik ga ervan uit dat ook hij zegt dat hij niet akkoord gaat. Tegen thuis werken is geen bezwaar, dat is een stuk minder belastend, ik kan er af en toe even vandaan als het niet gaat en als ik mijn oefeningen moet doen.
Ik heb mijn leidinggevende dus verteld dat ik niet naar mijn werk mag van mijn arts. Maar dat ik uiteraard bereid ben om gewoon thuis te werken. Eerst werd me verteld dat ik morgen toch op moet draven maar uiteindelijk (omdat ik aangaf dat ik mijn gezondheid het belangrijkste vind) mag ik het gesprek met de bedrijfsarts, volgende week, afwachten. "Afhankelijk van dat gesprek worden je uren van deze week als verlof geschreven, of niet."
Met dat laatste ben ik het sowieso niet eens, want ik werk gewoon deze week, maar dan thuis.
Maar goed, dat is niet mijn hoofdvraag. Dat is namelijk deze: wat gebeurt er als mijn behandelend arts zegt dat ik niet mag werken op locatie en de bedrijfsarts zegt dat ik dat wel moet doen? Mag een bedrijfsarts ingaan tegen het advies van de behandelend arts?
Ik ga in elk geval morgen de orthopeed vragen om een brief te schrijven voor de bedrijfsarts waarin hij aangeeft dat op locatie werken te belastend is. Ook ben ik lid van een vakbond dus ik denk dat ik die maar eens om informatie ga vragen, wat het bedrijf wel en niet mag vragen van me.
Samenvatting van deel 1:
- ziek sinds februari (kon niet meer autorijden, liep al tijdlang met krukken)
- geopereerd in april, tot die tijd max. 75% thuiswerk gedaan
- na operatie rolstoel, mag heup 6 maanden niet belasten (4e graads artrose)
- ik werk gedeeltelijk thuis
- werkgever wil dat ik 2 dagen per week op locatie kom werken
- huisarts en orthopeed verbieden dat
- bedrijfsarts kan daardoor niet anders dan akkoord gaan met thuiswerk
- er was nog geen plan van aanpak en reïntegratieadvies, daar heb ik de bedrijfsarts op gewezen
- bedrijfsarts stuurt reïntegratieadvies op dat niet met mij besproken is
- ondertussen stuurt manager mail waarin staat dat *ik* niet naar het werk wil komen, dat ze mijn reiskosten gaan intrekken (wat automatisch al gebeurt na enkele maanden) en dat ik (volgens CAO) gekort ga worden in salaris
- ik probeer de bedrijfsarts te pakken te krijgen om zaken die niet kloppen in het reïntegratieadvies recht te zetten
- de arbodienst verwijst mij daarvoor naar HR, HR verwijst me naar mijn leidinggevende en die weer naar de arbodienst
- mijn verzoek om een telefonisch gesprek met de bedrijfsarts wordt door HR verkeerd opgevat, namelijk als een verzoek om de volgende afspraak met de bedrijfsarts (waarvan ik de datum nog niet eens wist) telefonisch te maken, wat mijn leidinggevende weigert
- ik krijg een melding van mijn leidinggevende dat ik mijn targets voor thuiswerk niet haal, waarbij aangetekend moet worden dat de laptop die ik daarvoor gekregen heb niet goed functioneert; dat kost mij elke werkdag al snel een uur en veel telefoontjes met ICT
Voor wie deel 1 niet heeft gelezen, die vind je
hierDeel 2 staat
hier
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">
http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!