Je vraag veronderstelt dat causaliteit en vrijheid strijdig zijn. Compatibilisme stelt juist dat dat niet het geval is. Als die twee niet strijdig zijn maar compatibel, dan is er ook geen grens tussen beide.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:19 schreef Brabke het volgende:
-Ik denk niet, dat de realiteit ( of de natuur, waartoe wij ook behoren) uit twee potjes eet ...
-Immers waar zouden de grenzen liggen tussen determinatie (causaliteit) en vrijheid (ongebonden zijn...) ?
Het belangrijke verschil tussen Dennett en Harris is dat Harris vasthoudt aan de 'magische' definitie van 'vrije wil', daar waar Dennett er niet voor terugschrikt om te stellen dat vrije wil kan voortkomen uit een volledig deterministisch systeem.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:14 schreef Semisane het volgende:
San Harris heeft er kort geleden een boek(je) over uitgebracht en er lezingen over gehouden.
Zijn stelling min of meer is dat vrije wil in feit niet bestaat en uiteindelijk alles deterministisch is, hoewel dit weer niet zou betekenen dat we niet verantwoordelijk zijn voor onze daden etc. Ik heb zelf zijn boek er over (nog) niet gelezen, maar dit is één van zijn lezingen. Erg interessant.
Zoals Dennett zegt: "if it's real.... something that can actually be done... it's not real magic."quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:39 schreef SpecialK het volgende:
Mensen denken over deze vraag echt veel te lang en moeilijk na heb ik het gevoel soms.
Kan, ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar zal ook die youtube van Dennett bekijken. Dat Harris wellicht de 'magische' definitie aanhoud van vrije wil is dat hij wellicht ook 'kritiek' wilt leven op die stellen. Daar dat de definitie is die de meeste mensen aanhouden?quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het belangrijke verschil tussen Dennett en Harris in deze is dat Harris vast houdt aan de 'magische' definitie van 'vrije wil', daar waar Dennett er niet voor terugschrikt om te stellen dat vrije wil kan voortkomen uit een volledig deterministisch systeem.
Mee eens.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:02 schreef Molurus het volgende:Linksom of rechtsom kun je mensen wel degelijk verantwoordelijk houden voor hun daden, ook in een deterministisch universum. Waarom niet?
Je kunt wel stellen dat iemand geen invloed heeft op zijn voornemen om, zeg, een moord te plegen.. maar even goed heeft hij geen invloed op het preventieve effect dat uitgaat van gevangenisstraffen. Dat effect bestaat ongeacht of het universum deterministisch is.
Klopt, maar waar doel je op/wat is je punt?quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:07 schreef man1986 het volgende:
Iemand verantwoordelijk houden voor X is iets anders dan verantwoordelijk zijn voor X.
Daarmee bedoel ik dat vanuit een deterministische wereldbeeld persoon A niet verantwoordelijk is voor X, maar alleen verantwoordelijk gehouden wordt voor X.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Klopt, maar waar doel je op/wat is je punt?
Waar het gaat om dit soort zaken is de uitleg van gewone mensen nogal dubbel. Ze hebben het over echte dingen als ze het hebben over vrije wil en bewustzijn, maar weigeren resoluut elke echte verklaring voor die twee te aanvaarden. A priori.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Kan, ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar zal ook die youtube van Dennett bekijken. Dat Harris wellicht de 'magische' definitie aanhoud van vrije wil is dat hij wellicht ook 'kritiek' wilt leven op die stellen. Daar dat de definitie is die de meeste mensen aanhouden?
Al zou dat te concluderen zijn vanuit een deterministisch wereldbeeld, is er dan werkelijk een praktisch verschil?quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik dat vanuit een deterministische wereldbeeld persoon A niet verantwoordelijk is voor X, maar alleen verantwoordelijk gehouden wordt voor X.
Zo was Stalin dus niet verantwoordelijk voor de massamoorden.
Op het hoogst kun je Stalin alleen verantwoordelijk houden voor de massamoorden.
Kan, maar dat is, denk ik, waarom Harris zich concentreert op de 'magische' definitie ipv de definitie waar Dennett het over heeft? (Ik zou eerst even dat filmpje van Dennett moeten zien om hier dieper op in te kunnen gaan.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar het gaat om dit soort zaken is de uitleg van gewone mensen nogal dubbel. Ze hebben het over echte dingen als ze het hebben over vrije wil en bewustzijn, maar weigeren resoluut elke echte verklaring voor die twee te aanvaarden. A priori.
Praktisch verschil is dat geen enkele claim meer op waarheid rust.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:31 schreef Semisane het volgende:
[..]
Al zou dat te concluderen zijn vanuit een deterministisch wereldbeeld, is er dan werkelijk een praktisch verschil?
Ik kan alleen maar zeggen dat die lezing zeer de moeite waard is.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:33 schreef Semisane het volgende:
[..]
Kan, maar dat is, denk ik, waarom Harris zich concentreert op de 'magische' definitie ipv de definitie waar Dennett het over heeft? (Ik zou eerst even dat filmpje van Dennett moeten zien om hier dieper op in te kunnen gaan.)
I 2nd that motion.quote:Ik kan alleen maar zeggen dat die lezing zeer de moeite waard is.
Even een klein gedachtenexperiment...quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Praktisch verschil is dat geen enkele claim meer op waarheid rust.
Dat zou ook wel eens zo kunnen ja. Is dat iets wat je eng vind of wat je zorgwekkend vind?quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Praktisch verschil is dat geen enkele claim meer op waarheid rust.
quote:"I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I'm not absolutely sure of anything, and of many things I don't know anything about, but I don't have to know an answer. I don't feel frightened by not knowing things, by being lost in the mysterious universe without having any purpose which is the way it really is as far as I can tell possibly. It doesn't frighten me." - Richard Feynman
Het staat ook nu op mijn 'to-watch' lijst.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar zeggen dat die lezing zeer de moeite waard is.
quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
I 2nd that motion.
Oeps..foutje bedankt..ik second helemaal niets
Ik las het even andersom..ik dacht dat de lezing van Harris aangeprezen werd ipv die van Dennet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:49 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Niet gezien? Zo nee, kijken! Zo ja, vond je het niks?
Ah, dat je de lezing van Harris kon waarderen vind ik eigenlijk ook al heel mooi. De presentatie van Harris is inderdaad wat toegankelijker... Dennett gaat wat meer in de diepte. Op zich is dat natuurlijk wat je kunt en moet verwachten van een filosoof. Maar daardoor is het wellicht wat droger.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik las het even andersom..ik dacht dat de lezing van Harris aangeprezen werd ipv die van Dennet.
Ik ben een paar keer begonnen aan de lezing maar het gaat me allemaal te traag en te schoolmeesterachtig....anders gezegd..ik heb er het geduld niet voor.
Dat is juist het grappige aan determinisme, namelijk je kan helemaal niets concluderen vanuit determinisme. Namelijk, elke conclusie dat wordt getrokken in zo'n wereld kan meteen de prullebak in, zonder die conclusie te testen op waarheid, aangezien waarheid in een deterministische wereldbeeld toch niet bestaat.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:31 schreef Semisane het volgende:
[..]
Al zou dat te concluderen zijn vanuit een deterministisch wereldbeeld, is er dan werkelijk een praktisch verschil?
Noch eng noch zorgwekkend, eerder grappig en niet doordacht.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat zou ook wel eens zo kunnen ja. Is dat iets wat je eng vind of wat je zorgwekkend vind?
Hij heeft het daar niet over de 'waarheid', maar over 'honderd manieren om te zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb'.quote:Richard Feynman heeft over 'waarheid' ooit het volgende gezegd, iets waar ik me wel in kan vinden persoonlijk.
"I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I'm not absolutely sure of anything, and of many things I don't know anything about, but I don't have to know an answer. I don't feel frightened by not knowing things, by being lost in the mysterious universe without having any purpose which is the way it really is as far as I can tell possibly. It doesn't frighten me." - Richard Feynman
???quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:55 schreef man1986 het volgende:
aangezien waarheid in een deterministische wereldbeeld toch niet bestaat.
Ik heb op zich geen probleem met het idee of wellicht zelfs wel de waarheid dat absolute vrije wil een illusie is. Waar bij mij de vrije wil om de hoek komt kijken is dat ik in dit leven zelf kan kiezen of ik het geloof wil omarmen danwel verwerpen. Ik denk dat die stelling wel te verdedigen is gezien het percentage gelovers vs niet-gelovers.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, dat je de lezing van Harris kon waarderen vind ik eigenlijk ook al heel mooi. De presentatie van Harris is inderdaad wat toegankelijker... Dennett gaat wat meer in de diepte. Op zich is dat natuurlijk wat je kunt en moet verwachten van een filosoof.
Dennett is niet van mening dat vrije wil een illusie is.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:58 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik heb op zich geen probleem met het idee of wellicht zelfs wel de waarheid dat absolute vrije wil een illusie is.
Daar gaat dit topic op zich niet over.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:58 schreef Jappie het volgende:
Waar bij mij de vrije wil om de hoek komt kijken is dat ik in dit leven zelf kan kiezen of ik het geloof wil omarmen danwel verwerpen. Ik denk dat die stelling wel te verdedigen is gezien het percentage gelovers vs niet-gelovers.
Okay, ik dacht dat Dennet op een andere manier hetzelfde zei als Harris.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dennett is niet van mening dat vrije wil een illusie is.
Dit lijkt me toch niet het geval. Er zijn behoorlijk wat constanten waar je in een deterministisch wereldbeeld ook rekening moet houden. Daarbij bestaat ook in een deterministisch wereld wel degelijk verschillende niveau's van waarschijnlijkheid.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is juist het grappige aan determinisisme, namelijk je kan helemaal niets concluderen vanuit determinisme. Namelijk, elke conclusie dat wordt getrokken in zo'n wereld kan meteen de prullebak in, zonder die conclusie te testen op waarheid, aangezien waarheid in een deterministische wereldbeeld toch niet bestaat.
Het heeft geen zin om een claim dan op waarheid te testen, waarheid bestaat toch niet?
Deterministische wereldbeeld:
2+2=?
A. 4
B. 5
C. 6
D. etc.
Het antwoord kan van alles zijn in een deterministische wereldbeeld.
Geen enkele antwoord is dan 'beter' dan een andere.
Ik denk dat je beeld van het determinisme niet geheel klopt of wellicht gewoon niet overeenkomt met wat jij fijn en goed vind.quote:Noch eng noch zorgwekkend, eerder grappig en niet doordacht.
Nee, daar heeft hij het niet over. Ik denk dat hij heeft het over onzekerheid, maar niet op de manier zoals jij dat zegt. Ik ga niet doen dat ik weet waar hij precies aan dacht bij deze quote.quote:Hij heeft het daar niet over de 'waarheid', maar over 'honderd manieren om te zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb'.
Harris en Dennett zeggen niet hetzelfde. Ze kijken min of meer hetzelfde aan tegen de menselijke psyche. Maar daar waar Harris vasthoudt aan de "magische" uitleg van vrije wil (en het op die basis verwerpt), legt Dennett vrije wil uit als een emergent verschijnsel op basis van deterministische processen. (Net als bewustzijn... ook zo'n zweverig begrip.)quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:02 schreef Jappie het volgende:
[..]
Okay, ik dacht dat Dennet op een andere manier hetzelfde zei als Harris.
Dat kan 2 dingen betekenen...of ik heb Harris niet goed begrepen of Dennet en Harris zeggen niet hetzelfde.
Hoe wil je een contradictie aantonen binnenin een deterministische wereldbeeld?quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
???
Kun je deze eerst even uitleggen... want ik zie eerlijk gezegd niet hoe je tot deze conclusie komt.
In een deterministische wereld kan de stelling "waarheid bestaat niet in een deterministische wereld" geen waarheid zijn. Dat zou een contradictie zijn.
In een deterministische wereldbeeld kan "ik" juist nergens rekening mee houden, aangezien "ik" een product ben van een deterministisch proces met een deterministische uitkomst.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dit lijkt me toch niet het geval. Er zijn behoorlijk wat constanten waar je in een deterministisch wereldbeeld ook rekening moet houden.
Zelfs als dat zo is, 'wie' kan daar achterkomen? Niemand, want 'iedereen' is een deterministisch product van zijn omgeving.quote:Daarbij bestaat ook in een deterministisch wereld wel degelijk verschillende niveau's van waarschijnlijkheid.
Is dat iets wat je eng of zorgwekkend vind?quote:Het is niet een soort van razende chaos of iets dergelijks.
Als mijn beeld van determinisme niet geheel klopt, hoe wil je dat gaan testen op waarheid? Zou Feynman ons daarbij helpen met zijn 'onzekerheid'?quote:Ik denk dat je beeld van het determinisme niet geheel klopt of wellicht gewoon niet overeenkomt met wat jij fijn en goed vind.
Als jij of Richard Feynman waarheid als categorie achterwege laten, dan kunnen jullie onmogelijk een ander verwijten voor iets. Stel ik heb ongelijk, aan de hand van welke waarheid heb ik dan ongelijk? De moeilijkheid ligt in het feit dat waarheid een zeer moeilijke categorie is om te ontkennen, zonder daarbij terug te vallen in zelf-contradictie.quote:Ik denk dat je jezelf iets overschat en mensen als Richard Feynman iets wat onderschat.
Dat het een contradictie is heb ik daar aangetoond, *ongeacht* of het universum deterministisch is.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:28 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe wil je een contradictie aantonen binnenin een deterministische wereldbeeld?
2+2=5quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het een contradictie is heb ik daar aangetoond, *ongeacht* of het universum deterministisch is.
Daarmee is dus niet aangetoond dat dit universum niet-deterministisch is. Determinisme weerhoudt niemand ervan om dingen te weten en aan te tonen.
Dat laatste lijkt jouw stelling te zijn, en ik ben wel benieuwd of je die nog gaat onderbouwen.
Dat hangt af van je wiskundige axioma's, die ik hier niet ter discussie wil stellen. 2+2 zou best wel eens 5 kunnen zijn. Als we echter naar de definitie van natuurlijke getallen kijken dan ontstaat er wel een contradictie met 2+2=5.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
2+2=5
Via deterministische processen heb ik de bovenstaande antwoord gegeven.
Volgens welke 'waarheid' ga je mij nu corrigeren dat 2+2 niet gelijk is aan 5?
Dat jij geen invloed hebt op de mate waarin jij ergens van wordt overtuigd wil niet zeggen dat jij nergens van kan worden overtuigd.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:36 schreef man1986 het volgende:
Elke response die jij zult plaatsen is deterministisch en kan niet als overtuigende argument dienen tegen mijn deterministische antwoord.
Een deterministisch antwoord.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat hangt af van je wiskundige axioma's, die ik hier niet ter discussie wil stellen. 2+2 zou best wel eens 5 kunnen zijn. Als we echter naar de definitie van natuurlijke getallen kijken dan ontstaat er wel een contradictie met 2+2=5.
Nog een deterministisch antwoord.quote:[..]
Dat jij geen invloed hebt op de mate waarin jij ergens van wordt overtuigd wil niet zeggen dat jij nergens van kan worden overtuigd.
Zoals we dat altijd doen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een deterministisch antwoord.
[..]
Nog een deterministisch antwoord.
Hoe gaan we nu jouw bovenstaande deterministische antwoorden testen? Met experimenten zou kunnen, maar elke experiment en elke conclusie is deterministisch in een deterministische wereld. Hoe wil je je eigen deterministische antwoorden testen op waarheid?
Zonder onderbouwing schrijf ik dit af als onzin.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:50 schreef man1986 het volgende:
Moraal van het verhaal:
Het antwoord kan van alles zijn in een deterministische wereldbeeld.
Geen enkele antwoord is dan 'beter' dan een andere.
"Jij" hebt helemaal geen schakelaar overgehaald, want dat "jij" zou insinueren dat "jij" daar verantwoordelijk voor bent.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals we dat altijd doen.Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.
Of een lamp wel of niet aan gaat als ik een schakelaar overhaal is niet afhankelijk van het eventuele determinisme van het universum.
De stelling "als ik deze schakelaar overhaal gaat het licht aan" kan dan eenvoudig getest worden door die schakelaar over te halen. En of de uitkomst daarvan een bevestiging is van de stelling hangt op geen enkele manier af van het al dan niet deterministisch zijn van het universum.
Dat zijn jouw woorden, niet die van mij. Even voor alle duidelijkheid:quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
"Jij" hebt helemaal geen schakelaar overgehaald, want dat zou insinueren dat je daar verantwoordelijk voor bent.
Maar dat ben je toch niet in een deterministische wereld?
Tot hoeverre kunnen we spreken van "we', 'jij' en 'ik' in een deterministische wereld?quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden, niet die van mij. Even voor alle duidelijkheid:
1) Ik beweer niet dat het universum deterministisch is. In mijn optiek is dat onmogelijk aan te tonen. Het enige dat we weten is dat veel processen onbepaaldheid op de quantumschaal zo goed als geheel absorberen.
2) Het eventuele determinisme van dit universum heeft geen enkele invloed op de werkelijkheid van vrije wil, verantwoordelijkheid, bewustzijn, etc etc. Die zaken bestaan *ongeacht* of het universum deterministisch is.
Net zoveel als in een niet-deterministische wereld, en op exact dezelfde personen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Tot hoeverre kunnen we spreken van "we', 'jij' en 'ik' in een deterministische wereld?
Jij praat over verantwoordelijkheid, vrije wil en bewustzijn etc. maar op 'wie' hebben deze concepten betrekking op?
Heb je onderbouwing nodig omdat je vanuit gaat dat er een 'waarheid' bestaat als categorie?quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zonder onderbouwing schrijf ik dit af als onzin.
Dus je weet momenteel niet waar je in leeft (m.b.t. wereldbeeld)?quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Net zoveel als in een niet-deterministische wereld, en op exact dezelfde personen.
Er is geen enkele manier waarop je het verschil tussen die twee werelden (welke van de twee dan ook hypothetisch is) empirisch kunt waarnemen of aantonen. En dan kun je eenvoudig niet weten in welke van die twee werelden je leeft. Ze zien er exact hetzelfde uit.
Dat staat hier niet ter discussie.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heb je onderbouwing nodig omdat je vanuit gaat dat er een 'waarheid' bestaat als categorie?
Er zijn heel veel dingen die ik niet weet. En 1 daarvan is dat ik niet weet of ik in een deterministisch universum leef. En het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat jij dat wel weet. Dat je daarover een bepaalde overtuiging hebt geloof ik graag, maar kennis en geloof zijn verschillende dingen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:14 schreef man1986 het volgende:
Dus je weet momenteel niet waar je leeft (m.b.t. wereldbeeld)?
Slimquote:Op dinsdag 4 december 2012 21:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat staat hier niet ter discussie.
Vind je dat een persoon een case kan maken tegen een ander wereldbeeld, ongeacht zijn eigen (in)complete wereldbeeld?quote:[..]
Er zijn heel veel dingen die ik niet weet. En 1 daarvan is dat ik niet weet of ik in een deterministisch universum leef. En het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat jij dat wel weet. Dat je daarover een bepaalde overtuiging hebt geloof ik graag, maar kennis en geloof zijn verschillende dingen.
Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen wereldbeeld heb. Maar dat wereldbeeld is incompleet, en daar is niets mis mee wat mij betreft.
Vind je? Ik kreeg het gevoel dat ik daar in herhaling viel.quote:
Maar natuurlijk. Op basis van de argumenten voor en/of tegen zo'n wereldbeeld. We kunnen welliswaar geen zinvol debat hebben over zaken die wij beide onmogelijk kunnen weten, maar we kunnen wel degelijk een zinvol debat hebben over zaken die we wel kunnen weten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vind je dat een persoon een case kan maken tegen een ander wereldbeeld, ongeacht zijn eigen (in)complete wereldbeeld?
quote:Dat had je gedacht! plaatst vraagtekens bij het idee dat er een wetenschappelijk antwoord is op een filosofische vraag die eeuwenoud is. De hersenwetenschap maakt heel goed duidelijk dat de mens in werkelijkheid anders functioneert dan hij denkt. Maar daarbij toont ze niet aan dat wij in een permanente illusie leven.
Integendeel: het mensbeeld dat de hersenwetenschap ons voorschotelt sluit in feite naadloos aan bij onze dagelijkse ervaring. In een goed lopend betoog en met tal van verduidelijkende voorbeelden levert Marc Slors een bijdrage aan het nationale breindebat van het afgelopen jaar. Zijn stelling: hersenwetenschap verandert onze kijk op de rol van bewustzijn, maar zegt zo goed als niets over de vrije wil.
Ik had het idee dat je de 'waarheid'-vraagstuk probeerde te ontwijken, aangezien mijn vervolg vraag was geweest:quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vind je? Ik kreeg het gevoel dat ik daar in herhaling viel.
Klopt.quote:[..]
Maar natuurlijk. Op basis van de argumenten voor en/of tegen zo'n wereldbeeld. We kunnen welliswaar geen zinvol debat hebben over zaken die wij beide onmogelijk kunnen weten, maar we kunnen wel degelijk een zinvol debat hebben over zaken die we wel kunnen weten.
Als we we aannemen dat er 2 wereldbeelden in conflict staan met elkaar, vanuit welke wereldbeeld gaan we dan de 'direct waarneembare feiten' observeren?quote:Zo kun je bijvoorbeeld met het grootste gemak het wereldbeeld van een jonge-aarde-creationist aanvallen. Ook als je niet weet wat de big bang heeft veroorzaakt, of wat zwaartekracht nou veroorzaakt, of hoe groot het universum precies is, etc etc.. het is kinderlijk eenvoudig om aan te tonen dat het wereldbeeld van een jonge-aarde-creationist niet correct *kan* zijn. Het is strijdig met teveel direct waarneembare feiten.
Interpretatie van direct waarneembare feiten stelt je nauwelijks in staat om de werkelijkheid te buigen. Wie stelt dat zwaartekracht slechts een interpretatie is mag van mij proberen om een flat te verlaten vanaf het balkon op de 3e verdieping.quote:Op dinsdag 4 december 2012 21:56 schreef man1986 het volgende:
Als we we aannemen dat er 2 wereldbeelden in conflict staan met elkaar, vanuit welke wereldbeeld gaan we dan de 'direct waarneembare feiten' observeren?
Wereldbeeld A accepteert de interpretatie van wereldbeeld B niet en vice versa.
Zie jij ergens een oplossing voor deze dilemma van wereldbeelden?
Op basis van argumenten en bewijzen heeft als probleem dat argumenten en bewijzen altijdgeinterpreteerd worden in het licht van de betrekkende wereldbeeld.
Paradigm shift zoals dat heet, een totale omkeer van je kijk op de wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |