Als met de auto onderweg zijn voor de baas substantieel onderdeel van je werk is, mag de baas ook zorgen voor winterbanden. Of ga je soms ook zonder PBM een fabriek in?quote:Op zaterdag 8 december 2012 18:04 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Of je stelt je niet zo aan en rijd wat rustiger. Leun achterover, ontspan, anticipeer, hou genoeg afstand en je komt er vanzelf. Dat ga je ook op normale banden redden, geloof me.
Het is echt onzin om werkgevers te verplichten winterbanden voor je te regelen.
Dus slijten je normale banden. De KM's die je maakt op winterbanden, slijten de normale banden niet en je kan mij niet wijsmaken dat een vrachtwagen bij een transporteur nooit nieuwe banden krijgt omdat deze voor die tijd al weg is.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Gewoon iets langzamer rijden. Schijnt te helpen.
Ik heb ook geen winterbanden onder m'n vrachtauto. Wegens kostenbesparing. Het schijnt op te wegen tegen de eventuele schadekosten. (ook vrachtauto's zijn verzekerd) Reken maar even mee:
Onder een vrachtauto gaan minstens 6 fullsize (295/80R22.5) banden (2x dubbellucht op de trekas en 2x stuuras). Per stuk zijn ze een honderdje of 4.
Maar alle auto's hebben ook een meeloop-asje met een iets kleiner wiel. 300 per band.
Dat is dus 3k aan winterbanden voor 1 vrachtauto. En er staan een stuk of 30 vrachtauto's op de werf...
En dan heb ik de opleggers (50 stuks) nog niet eens meegenomen (drieassers, dus 6x400x50)
Ja, ik weet het. Ergens is het gekkenwerk, maar geld is waar het bedrijfsleven om draait. 'Hoe kan ik met een aanvaardbaar risico zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk geld verdienen?'
Prima toch? Neem je weer opnieuw afstand van je voorligger.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:48 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dat was mijn 'probleem' ook: ik pas mijn rijstijl aan aan de auto, hou wat meer afstand tot mijn voorligger, maar veel andere automobilisten denken 'gat waar ik net in pas op iets snellere rijstrook = vullen'
En dan is het echt geen gat van tientallen meters, maar meer 'autolengte tussenduwer + 2m voor + 2m achter', en dat met meer dan 50km/h op een ijsbaan.
Dit dus, tis zo'n kul argument. ja die banden kosten geld, nieuwe banden ook.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus slijten je normale banden. De KM's die je maakt op winterbanden, slijten de normale banden niet en je kan mij niet wijsmaken dat een vrachtwagen bij een transporteur nooit nieuwe banden krijgt omdat deze voor die tijd al weg is.
Als je chauffeur/vertegenwoordiger/o.i.d. bent wel ja, als je een leaseslet hebt om alleen van huis naar je kantoor te komen dan is het echt onzin je om je werkgever daarvoor op te laten draaien.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:52 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als met de auto onderweg zijn voor de baas substantieel onderdeel van je werk is, mag de baas ook zorgen voor winterbanden. Of ga je soms ook zonder PBM een fabriek in?
Dat zeg ik toch ook.quote:Op zaterdag 8 december 2012 20:37 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Als je chauffeur/vertegenwoordiger/o.i.d. bent wel ja, als je een leaseslet hebt om alleen van huis naar je kantoor te komen dan is het echt onzin je om je werkgever daarvoor op te laten draaien.
Ah, die manierquote:Op zaterdag 8 december 2012 22:22 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Weet ik, ik maak het wat duidelijker voor iedereen
Winterbanden slijten harder, en die dingen moeten er ook nog onder geschroefd worden. Twee keer per jaar het hele wagenpark van andere banden voorzien blijft een kostenpost.quote:Op zaterdag 8 december 2012 19:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus slijten je normale banden. De KM's die je maakt op winterbanden, slijten de normale banden niet en je kan mij niet wijsmaken dat een vrachtwagen bij een transporteur nooit nieuwe banden krijgt omdat deze voor die tijd al weg is.
Alleen rijden vrachtwagens vaak andere mensen kapot. Als dat gebeurd, vanwege verkeerde banden, hoop ik dat heel dat bedrijf kapot geprocedeerd word en giga vergoeding moet gaan betalen.quote:Op zondag 9 december 2012 01:10 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Winterbanden slijten harder, en die dingen moeten er ook nog onder geschroefd worden. Twee keer per jaar het hele wagenpark van andere banden voorzien blijft een kostenpost.
Let wel, ik ben het er ook niet mee eens. Ik zit ook alleen maar achter het stuur. Zelfs als ik mezelf kapot rij krijgt m'n vriendin 2 maandsalarissen (cao) en dat is nog altijd goedkoper dan een set winterbanden voor het wagenpark.
Zo gaat het eenmaal. Kostenbesparing enzo.
Sinds wanneer zijn winterbanden verplicht?quote:Op zondag 9 december 2012 08:41 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Alleen rijden vrachtwagens vaak andere mensen kapot. Als dat gebeurd, vanwege verkeerde banden, hoop ik dat heel dat bedrijf kapot geprocedeerd word en giga vergoeding moet gaan betalen.
Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
Goh, ik wist niet dat ik in de USA woondequote:Op zondag 9 december 2012 08:41 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Alleen rijden vrachtwagens vaak andere mensen kapot. Als dat gebeurd, vanwege verkeerde banden, hoop ik dat heel dat bedrijf kapot geprocedeerd word en giga vergoeding moet gaan betalen.
Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
Eens!quote:Op zondag 9 december 2012 08:41 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Alleen rijden vrachtwagens vaak andere mensen kapot. Als dat gebeurd, vanwege verkeerde banden, hoop ik dat heel dat bedrijf kapot geprocedeerd word en giga vergoeding moet gaan betalen.
Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
Ja, want met 60 km/u (16,67 m/s) in een gat van 10 meter duiken is slim.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:07 schreef spoorrails het volgende:
[..]
moet je bij je baas zijn en niet bij degene die met winterbanden wel goed grip heeft.
Dan zou je het ook eens moeten zijn als het een luxe wagen betreft.quote:
Zeg ik dat het verplicht is?quote:Op zondag 9 december 2012 10:00 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn winterbanden verplicht?
Ook hier kan je schade vergoedingen eisen.quote:Op zondag 9 december 2012 10:05 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Goh, ik wist niet dat ik in de USA woonde
Ja, maar niet zoals jij het schetst. Maar goed, eisen kan altijd.quote:Op zondag 9 december 2012 10:49 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Ook hier kan je schade vergoedingen eisen.
Zeker, heb vrijdag mijn banden gewisseld, wereld van verschil.quote:Op zondag 9 december 2012 10:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dan zou je het ook eens moeten zijn als het een luxe wagen betreft.
Dus ook (nabestaanden van) fietsers mogen automobilisten kapot procederen die op zomerbandjes een ongeval veroorzaken?quote:Op zondag 9 december 2012 10:48 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Zeg ik dat het verplicht is?
Maakt niet uit trouwens hoor, in NL is het zo, dat als het verwijtbaar is. Dus bv verkeerde banden, dat je gewoon verantwoordelijk bent.
quote:Op zondag 9 december 2012 10:50 schreef spoorrails het volgende:
Zeker, heb vrijdag mijn banden gewisseld, wereld van verschil.
Dus van mij mogen winterbanden verplicht worden, net als in Duitsland.
waarom zou er verschil moeten zijn tussen een persoon of bedrijf?quote:Op zondag 9 december 2012 10:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dus ook (nabestaanden van) fietsers mogen automobilisten kapot procederen die op zomerbandjes een ongeval veroorzaken?
Dus omdat jij winterbanden hebt moeten ze verplicht worden? Rare beredenering...quote:Op zondag 9 december 2012 10:50 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Zeker, heb vrijdag mijn banden gewisseld, wereld van verschil.
Dus van mij mogen winterbanden verplicht worden, net als in Duitsland.
Leuk, zelfbedacht verhaaltje. Maar probeer het eens te onderbouwen met wetsartikelen.quote:Op zondag 9 december 2012 11:02 schreef spoorrails het volgende:
[..]
waarom zou er verschil moeten zijn tussen een persoon of bedrijf?
Als het aangetoond word dat zelfde ongeluk voorkomen had worden met winterbanden ben je gewoon verantwoordelijk. Het is gewoon gemakzucht dat er geen winterbanden gebruikt worden dan. of kosten baten analyse, nou als je zo met je medeweggebruikers omgaat mag je het voelen ook als het fout gaat.
zelfde geld voor dronken bestuurders enzo.
en nu loop je te zeken over het woord kapot procederen en ga je totaal voorbij aan wat ik bedoel met mn post.
ik merk al dat begrijpend lezen voor jou erg lastig is.quote:Op zondag 9 december 2012 11:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dus omdat jij winterbanden hebt moeten ze verplicht worden? Rare beredenering...
quote:Op zondag 9 december 2012 10:48 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Zeg ik dat het verplicht is?
Maakt niet uit trouwens hoor, in NL is het zo, dat als het verwijtbaar is. Dus bv verkeerde banden, dat je gewoon verantwoordelijk bent.
gehoord van verschillende mensen die zelf ongeluk gemaakt hadden (alleen blikschade) dat ze zelf verantwoordelijk waren omdat ze geen winterbanden hadden.quote:Op zondag 9 december 2012 11:04 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Leuk, zelfbedacht verhaaltje. Maar probeer het eens te onderbouwen met wetsartikelen.
Mijn verzekering heeft geen uitsluitingsgronden op basis van bandenquote:Op zondag 9 december 2012 11:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
gehoord van verschillende mensen die zelf ongeluk gemaakt hadden (alleen blikschade) dat ze zelf verantwoordelijk waren omdat ze geen winterbanden hadden.
was verzekerings technisch gezien. maar ga jij maar schadeloos stellen als jouw verzekring weigert te betalen. danben je aardig de lul
quote:Op zondag 9 december 2012 11:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]!
Sowieso, ik ga mijn geld hier niet aan spenderen.
Dus als jij mij aanrijdt en je hebt geen motorkap-airbag in laten bouwen, dan ga ik je helemaal kapot procederen!
Nee, ik kan alleen je gedachtengang niet volgen. Je posts zijn een beetje onsamenhangend.quote:Op zondag 9 december 2012 11:04 schreef spoorrails het volgende:
[..]
ik merk al dat begrijpend lezen voor jou erg lastig is.
Nog nooit van gehoord. Bij interpolis, waar ik zit, is het iig niet verplicht.quote:Op zondag 9 december 2012 11:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
gehoord van verschillende mensen die zelf ongeluk gemaakt hadden (alleen blikschade) dat ze zelf verantwoordelijk waren omdat ze geen winterbanden hadden.
was verzekerings technisch gezien. maar ga jij maar schadeloos stellen als jouw verzekring weigert te betalen. danben je aardig de lul
wat begrijp je niet aan: wereld van verschil?quote:Op zondag 9 december 2012 11:08 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, ik kan alleen je gedachtengang niet volgen. Je posts zijn een beetje onsamenhangend.
Dus? Kan alletwee ingebouwd of gewisseld worden als je er voor betaald. Ik heb het er niet voor over, mijn verzekering dekt gewoon, en in Nederland lijdt het niet tot extra aansprakelijkheid.quote:Op zondag 9 december 2012 11:08 schreef spoorrails het volgende:
[..]
banden zijn een los onderdeel van de auto. een motorairbag is dat niet en kan dus ook niet zomaar ingebouwd worden.
zijn dus 2 hele verschillende dingen
Ook als je met je Nederlandse auto in Duitsland rijd op zgn, verkeerde banden lijdt het niet tot extra aansprakelijkheid of zelfs uitsluiting.quote:Op zondag 9 december 2012 11:11 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dus? Kan alletwee ingebouwd of gewisseld worden als je er voor betaald. Ik heb het er niet voor over, mijn verzekering dekt gewoon, en in Nederland lijdt het niet tot extra aansprakelijkheid.
Uiteraard maar in Nederland worden praktisch nooit hoge, zeker niet in de hoogte zoals bijvoorbeeld in de VS, schadevergoedingen uitgekeerd in dit soort gevallen. En je kunt wel iemand 'kapot' willen procederen maar je hebt eigenlijk maar in wetsingang in een geval als dit en gelet op de cultuur in de Nederlandse rechtspraak zul je een gemiddeld bedrijf maar erg lastig kapot krijgen met een dergelijke procedure.quote:Op zondag 9 december 2012 10:49 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Ook hier kan je schade vergoedingen eisen.
Hé, daar staat precies wat ik net schreefquote:Op zondag 9 december 2012 11:13 schreef Me_Wesley het volgende:
http://www.interpolis.nl/vraag_en_antwoord/winterbanden.aspx ze hebben er zelfs een pagina aan gewijd.
je kan wel een bekeuring krijgen ook als buitenlandse rijder. en aansprakelijk gehouden worden voor schade:quote:Op zondag 9 december 2012 11:11 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ook als je met je Nederlandse auto in Duitsland rijd op zgn, verkeerde banden lijdt het niet tot extra aansprakelijkheid of zelfs uitsluiting.
Precies, een bekeuring en aansprakelijk gesteld worden. Wat niet lijdt tot uitsluiting door je verzekering, slechts tot een eventuele stijging in no-claim.quote:Op zondag 9 december 2012 11:17 schreef spoorrails het volgende:
[..]
je kan wel een bekeuring krijgen ook als buitenlandse rijder. en aansprakelijk gehouden worden voor schade:
http://www.anwb.nl/rechts(...)rbanden-in-duitsland
plus kinkje al daar voor aansprakelijkheid
Ik hoef toch niet in Duitsland te zijn deze winter.quote:Op zondag 9 december 2012 11:17 schreef spoorrails het volgende:
[..]
je kan wel een bekeuring krijgen ook als buitenlandse rijder. en aansprakelijk gehouden worden voor schade:
http://www.anwb.nl/rechts(...)rbanden-in-duitsland
plus kinkje al daar voor aansprakelijkheid
of zoals in Frankrijk een strafrechtelijke vervolging, lees ik op de pagina van interpolis.quote:Op zondag 9 december 2012 11:18 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Precies, een bekeuring en aansprakelijk gesteld worden. Wat niet lijdt tot uitsluiting door je verzekering, slechts tot een eventuele stijging in no-claim.
Kan ook, maar nog steeds kom ik niet in de buurt van die belachelijke stellingen die je eerder stelde.quote:Op zondag 9 december 2012 11:20 schreef spoorrails het volgende:
[..]
of zoals in Frankrijk een strafrechtelijke vervolging, lees ik op de pagina van interpolis.
nou dan heb je niet zoveel meer aan een verzekering...
Maar wat heeft dat verder te maken met het procederen in Nederland? Helemaal niks. Dus als je hier, zoals ik, rondtuft op je zomerbanden en je maakt een klapper, dan is dat gewoom gedekt door de verzekering zoals elk ander ongeval, en wordt er niemand kapot geprocedeerd. En terecht.quote:Op zondag 9 december 2012 11:20 schreef spoorrails het volgende:
[..]
of zoals in Frankrijk een strafrechtelijke vervolging, lees ik op de pagina van interpolis.
nou dan heb je niet zoveel meer aan een verzekering...
Dat iets gedekt word door de verzekering, betekend niet dat het automatisch helemaal goed is en dat er geen verantwoordelijkheid is.quote:Op zondag 9 december 2012 11:23 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat verder te maken met het procederen in Nederland? Helemaal niks. Dus als je hier, zoals ik, rondtuft op je zomerbanden en je maakt een klapper, dan is dat gewoom gedekt door de verzekering zoals elk ander ongeval, en wordt er niemand kapot geprocedeerd. En terecht.
daarom zei ik ook hoopquote:Op zondag 9 december 2012 11:14 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Uiteraard maar in Nederland worden praktisch nooit hoge, zeker niet in de hoogte zoals bijvoorbeeld in de VS, schadevergoedingen uitgekeerd in dit soort gevallen. En je kunt wel iemand 'kapot' willen procederen maar je hebt eigenlijk maar in wetsingang in een geval als dit en gelet op de cultuur in de Nederlandse rechtspraak zul je een gemiddeld bedrijf maar erg lastig kapot krijgen met een dergelijke procedure.
Als je gewoon normaal rijdt op zomerbanden vind ik dat niet roekeloos. Dus ik zal niet bozer zijn omdat iemand niet op winterbanden rijdt, ik doe dat zelf ook niet. Je kan zoveel investeren als je wilt om je auto veiliger te maken, als je dat gaat verplichten is het onbetaalbaar.quote:Op zondag 9 december 2012 11:27 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Dat iets gedekt word door de verzekering, betekend niet dat het automatisch helemaal goed is en dat er geen verantwoordelijkheid is.
en terecht zeg je nu. waarschijnlijk totdat een malloot een familie lid dood rijd, door roekeloos rijgedrag. (daar kan dus "geen winterbanden" onder vallen)
winterbanden zijn niet onbetaalbaar, maar levert zeker extra veiligheid op. en omdat het zo makkelijk is om te vervangen kan je het ook voor oudere autos gebruiken. Iets wat met veel andere nieuwe veiligheids dingen niet kan. Die worden dan ook alleen verplicht in nieuwe autos.quote:Op zondag 9 december 2012 11:34 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als je gewoon normaal rijdt op zomerbanden vind ik dat niet roekeloos. Dus ik zal niet bozer zijn omdat iemand niet op winterbanden rijdt, ik doe dat zelf ook niet. Je kan zoveel investeren als je wilt om je auto veiliger te maken, als je dat gaat verplichten is het onbetaalbaar.
Of iets niet onbetaalbaar is is subjectief. Ik heb geen zin om 150-250 euro te investeren in mijn focus uit '99 die toch volgende zomer de deur weer uit is.quote:Op zondag 9 december 2012 11:38 schreef spoorrails het volgende:
[..]
winterbanden zijn niet onbetaalbaar, maar levert zeker extra veiligheid op. en omdat het zo makkelijk is om te vervangen kan je het ook voor oudere autos gebruiken. Iets wat met veel andere nieuwe veiligheids dingen niet kan. Die worden dan ook alleen verplicht in nieuwe autos.
Ik denk dat het terecht is dat het zo is. Zo'n claimcultuur als in de VS is niet wenselijk denk ik. Het past niet bij het reparatoire karakter wat een schadevergoeding naar mijn mening moet hebben. Die 'punitive damages' die de schadevergoedingen in de VS zo hoog maken zijn dan ook nergens op gestoeld maar meer een soort overkill en verleggen het accent teveel naar punitief.quote:Op zondag 9 december 2012 11:30 schreef spoorrails het volgende:
[..]
daarom zei ik ook hoop
Ik weet dat het in NL zo niet gaat.
maar veel mensen lezen daar weer overheen.
Het gaat er mij om, dat dat soort bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en niet gaan gokken met andermans leven omdat ze zo wat geld kunnen besparen.
en zo weet jij telkens weer een uitzondering uit de kast te trekken.quote:Op zondag 9 december 2012 11:41 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Of iets niet onbetaalbaar is is subjectief. Ik heb geen zin om 150-250 euro te investeren in mijn focus uit '99 die toch volgende zomer de deur weer uit is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |