abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119918048
Goed opiniestuk in de Volkskrant, waarin een aantal mensen aan het woord komen:
http://www.volkskrant.nl/(...)ren-bijbrengen.dhtml

Een paar statements uit die tekst:

quote:
Poul Annema schreef in bijna twintig jaar lang als sportverslaggever voor de Volkskrant over onder meer amateurvoetbal.
'Mijn kleinzoon voetbalt, en ik sta elke zaterdag te kijken. Ik verbaas me vooral over het chagrijn van de mensen langs de kant. Mensen die zich ergeren aan alles, en niet eens durven te genieten van het spel, en van het plezier dat de kinderen in de sport hebben. Er is maar één aandachtspunt: de scheidsrechter en wat hij fout doet of niet. Dat begint al heel jong, merkte ik toen ik zelf ging vlaggen toen mijn kinderen de leeftijd hadden dat ze gingen voetballen. Je weet niet wat je overkomt, het is ongelooflijk wat voor verwensingen je naar je hoofd krijgt. En dan hebben we het al over de allerkleinsten hè. De scheidsrechter hoort bij het spel, en zou veel meer als onderdeel gezien moeten worden. Houd ze weg bij de discussie. Ouders hebben geen benul van wat ze hun kinderen bijbrengen.'
quote:
Huub Bellemakers is amateurscheidsrechter en schreef een opinieartikel over deze kwestie voor DeJaap: 'Er kan zeker minder geweld plaatsvinden op het voetbalveld. Denk bijvoorbeeld aan harder straffen. Maar iets anders dat goed zou kunnen werken is dat net als bij hockey iedereen vanaf de jeugd een keer moet fluiten. Op het moment dat dat gewoon is, is dat toch anders omdat je als voetballer dan denkt: ik kan daar volgende week ook staan met m'n fluitje. De KNVB heeft hier geen hard beleid in.

(...) In praatprogramma's wordt heel erg ingezoomd op fouten van de scheidsrechter. Toch maakt een scheidsrechter in een wedstrijd minder fouten dan een speler als Lionel Messi. Er heerst een cultuur waarbij het normaal is tegen de scheidsrechter in te gaan. Het is nogal makkelijk om iets zes keer terug te kijken en dan te zeggen dat de scheids het verkeerd heeft gezien. Vaak kennen dit soort analytici, of coaches, zelf de spelregels helemaal niet. Daarom pleit ik ervoor dat iedereen in de voetbalwereld verplicht een scheidsrechterscursus volgt en regelmatig een wedstrijd fluit.'
Het volledige opinie-artikel van Bellemakers: http://sport.dejaap.nl/20(...)tegen-voebal-geweld/
pi_119918061
quote:
wat moet een 14-jarig kind nou 20-30 jaar in de gevangenis ... welke voorbeeldfunctie gaat daarvan uit?
Dat misdaad hard bestraft wordt. En niet net als nu, dat je eventjes niet meer met je vriendjes mag spelen.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:33:13 #203
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918074
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:32 schreef Elfletterig het volgende:
Goed opiniestuk in de Volkskrant, waarin een aantal mensen aan het woord komen:
http://www.volkskrant.nl/(...)ren-bijbrengen.dhtml

Een paar statements uit die tekst:

[..]

[..]

Het volledige opinie-artikel van Bellemakers: http://sport.dejaap.nl/20(...)tegen-voebal-geweld/
dat is een rood bevlekt bolwerk van de allochtonenpartij hoor :(
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_119918078
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:27 schreef RingBewoner het volgende:
Goed, eventjes roken en het halve topic zit vol maar hier kom ik dan.

http://www.joop.nl/opinie(...)r_straf_meer_begrip/
quote:
In de gevangenis zitten niet alleen gewetenloze beroepsboeven. Integendeel. Een opvallend groot deel heeft stoornissen. Soms al in de baarmoeder opgelopen. Soms daarvoor al. Mensen die niet mee kunnen komen in deze maatschappij. Deels omdat ze simpel biologisch de vaardigheden missen om mee te komen.
Dat soort mensen moet je dus voor eeuwig wegstoppen. Weg ermee, niet geschikt, jammer joh.
En niet uit een soort van omgekeerd schuldgevoel lekker los laten op de maatschappij, je weet wel, die 95% die WEL mee kan komen.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119918081
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:30 schreef Re het volgende:

[..]

wat moet een 14-jarig kind nou 20-30 jaar in de gevangenis ... welke voorbeeldfunctie gaat daarvan uit?
Dit. Dan komt er in plaats van een heropvoed kind een 30-40 jarige uit, die niet alleen geen opleiding of opvoeding heeft gehad maar ook nog compleet contactgestoord is geworden door een eenzame jeugd. Die bovendien nergens aan het werk komt dus ook nog van een uitkering moet teren.

Wat schiet je hier als maatschappij mee op? Waarom zou je, afgezien van een soort wraakgevoel, dit willen? Het is niet dat mensen die deze visie aanhangen medelijden hebben met moordenaars of iets dergelijks, maar waarom iemand méér leed aandoen als dat ook nog duurder en slechter voor de maatschappij is?
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:34:03 #206
131603 Afwazig
Serious business
pi_119918102
Ho mijn vorige post ging niet helemaal goed. Alles voor niks getypt :').

De strekking was in ieder geval dat ik het roerend eens met dit artikel ben: http://www.scheidsrechter(...)winnaarsmentaliteit/

Het is tijd voor een cultuuromslag, dat is het onderliggende probleem m.i.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:34:46 #207
241662 Jian
Well, well, well
pi_119918125
quote:
18s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:03 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ik word er moe van om in herhaling te vallen maar uit onderzoek is gebleken dat hoger straffen geen nut heeft! Het schrikt niet af!
Dat is nogmaals maar een deel van de conclusies, bovendien uit een context gehaald en als ultieme waarheid hier geserveerd, daar word ik nu moe van!
Bovendien speelt er bij het straffen ook wel degelijk nog zoiets als het rechtvaardigheidsgevoel van het slachtoffer, c.q. de nabestaanden, c.q. de burger.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:34:55 #208
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918127
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:32 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Dat misdaad hard bestraft wordt. En niet net als nu, dat je eventjes niet meer met je vriendjes mag spelen.
er zijn andere manieren van hard straffen... maar een impulsieve daad zoals dit zul je er niet mee voorkomen als je niet het systeem in dat wereldje verandert alwaar je niet eens levenslang geschorst meer kan worden
pi_119918131
quote:

[..]

Geen voorbeeldfunctie, zo iemand is gewoon geestelijk gestoord en heeft dat al aangetoond ten koste van onschuldige mensenlevens. Dus gewoon zo lang mogelijk wegstoppen, wmb zelfs levenslang.

Wat heb je eraan en wat voor 'voorbeeldfunctie' is het een 14-jarige huurmoordenaar op zijn 18e vrij te laten? :?
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119918136
quote:

[..]

Dat uitschot uit de samenleving verwijderd wordt en voor lange tijd.

Ja, 14-jarig uitschot.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:35:26 #211
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_119918146
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:32 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Het is compleet zinloos. Kans op recidive bij zo'n kind is zó groot dat je er weinig mee opschiet.

Tuurlijk ben ik het met ergens eens dat straffen omhoog moeten maar dat is geen oplossing voor het probleem. Althans, niet zoals het moet.

Heel simpel, zwaarder straffen helpt misschien als je kijkt naar nu, hoe erg het is en hoe boos je bent. Maar op lange termijn heeft het geen zin.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_119918170
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:35 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Dat uitschot uit de samenleving verwijderd wordt en voor lange tijd.

Ja, 14-jarig uitschot.
Waarom? Denk even zonder je onderbuik. Wat heb je liever? Een veertigjarige man die geen enkele functie meer kan vervullen in de samenleving of een 18-jarige jongen die zijn leven betert? Geld verdient voor onze schatkist en bovendien geen recidive pleegt?
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:37:05 #213
343196 RingBewoner
pi_119918200
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:34 schreef Jian het volgende:
s nogmaals maar een deel van de conclusies, bovendien uit een context gehaald en als ultieme waarheid hier geserveerd, daar word ik nu moe van!
Bovendien speelt er bij het straffen ook wel degelijk nog zoiets als het rechtvaardigheidsgevoel van het slachtoffer, c.q. de nabestaanden, c.q. de burger.
Maar wanneer is het rechtvaardig? 10 Jaar, 15 jaar? Ogen uitsteken, ophangen?
  Moderator dinsdag 4 december 2012 @ 14:37:10 #214
249559 crew  Lavenderr
pi_119918204
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit. Dan komt er in plaats van een heropvoed kind een 30-40 jarige uit, die niet alleen geen opleiding of opvoeding heeft gehad maar ook nog compleet contactgestoord is geworden door een eenzame jeugd. Die bovendien nergens aan het werk komt dus ook nog van een uitkering moet teren.

Wat schiet je hier als maatschappij mee op? Waarom zou je, afgezien van een soort wraakgevoel, dit willen? Het is niet dat mensen die deze visie aanhangen medelijden hebben met moordenaars of iets dergelijks, maar waarom iemand méér leed aandoen als dat ook nog duurder en slechter voor de maatschappij is?
Wat zou jij voorstellen dan?
En oh ja, vertel jouw visie even aan de vrouw en kinderen van deze vermoorde grensrechter.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:37:36 #215
37295 Luigi
mario pls
pi_119918213
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Geen voorbeeldfunctie, zo iemand is gewoon geestelijk gestoord en heeft dat al aangetoond ten koste van onschuldige mensenlevens. Dus gewoon zo lang mogelijk wegstoppen, wmb zelfs levenslang.

Wat heb je eraan en wat voor 'voorbeeldfunctie' is het een 14-jarige huurmoordenaar op zijn 18e vrij te laten? :?
Schiet ze dan gewoon een kogel door de kop.

Maar ik gok dat er maar weinig mensen staan te trappelen kinderen van 14 dood te schieten. Gok ik hoor.
pi_119918216
quote:
18-jarige jongen die zijn leven betert? Geld verdient voor onze schatkist en bovendien geen recidive pleegt?
Alsof een 18-jarige moordenaar nog aan normale een baan komt :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_119918235
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:37 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat zou jij voorstellen dan?
En oh ja, vertel jouw visie even aan de vrouw en kinderen van deze vermoorde grensrechter.
Nabestaanden van het slachtoffer hebben nooit een redelijk oordeel in zo'n zaak. Als het aan de familie ligt zou elke verdachte van een zwaar misdrijf nog voor het proces doodgemarteld worden. Wat natuurlijk een hele logische emotionele reactie is, maar laten we daar alsjeblieft niet ons strafrecht op baseren.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:38:32 #218
3542 Gia
User under construction
pi_119918236
Ik vind dit soort zaken wel lastig. Ergens denk je 'flink straffen', maar worden ze daar beter van. Alleen maar goed voor het rechtsgevoel van de nabestaanden en omgeving.

Wanneer komen er nou eens gesloten instellingen voor dit soort gevallen? Waar ze gedwongen worden een opleiding te volgen, een vak te leren en daarnaast werkzaamheden te verrichten. Zet ze hier vast tot hun 23ste, onder een streng regime. Weinig vrije tijd. Geen drank, drugs of tabak. Bezoek uitsluitend onder toezicht.

Privacy? Die heb je verspeeld op het moment dat je de fout in ging.
pi_119918240
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:34 schreef Afwazig het volgende:
Ho mijn vorige post ging niet helemaal goed. Alles voor niks getypt :').

De strekking was in ieder geval dat ik het roerend eens met dit artikel ben: http://www.scheidsrechter(...)winnaarsmentaliteit/

Het is tijd voor een cultuuromslag, dat is het onderliggende probleem m.i.
Sterk artikel, al blijf ik van mening dat scheidsrechters komend weekend en-masse zouden moeten staken. Al is dat natuurlijk aan hen, niet aan mij.
pi_119918242
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:37 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Alsof een 18-jarige moordenaar nog aan een baan komt :')
Wel als hij met een herintergratietraject een vak kan leren hoor.
pi_119918250
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, maar jij beweerde dat je opmerking van moord en 1 jaar geen onzin was. Dus daar graag een voorbeeld van.

Nogmaals: ik snap je standpunt best, maar waarom zo overdrijven?
Gast, is het 1,5 jaar. Big deal. Het gaat erom dat ze naar luttele jaren al weer op straat lopen.
pi_119918266
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Waarom? Denk even zonder je onderbuik. Wat heb je liever? Een veertigjarige man die geen enkele functie meer kan vervullen in de samenleving of een 18-jarige jongen die zijn leven betert? Geld verdient voor onze schatkist en bovendien geen recidive pleegt?
:D 18 jarige ex gedetineerde van marrokkaanse komaf. Dus uitkering/bijstand/rooftocht/loverboy/wietteelt/ etc

nou....dan liever dat hij 30 jaar de bak in gaat en op zn 45ste de bijbel (en niet de koran) helemaal van achter naar voren uit zn hoofd weet te stampen
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:40:24 #223
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918273
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:38 schreef Gia het volgende:
Ik vind dit soort zaken wel lastig. Ergens denk je 'flink straffen', maar worden ze daar beter van. Alleen maar goed voor het rechtsgevoel van de nabestaanden en omgeving.

Wanneer komen er nou eens gesloten instellingen voor dit soort gevallen? Waar ze gedwongen worden een opleiding te volgen, een vak te leren en daarnaast werkzaamheden te verrichten. Zet ze hier vast tot hun 23ste, onder een streng regime. Weinig vrije tijd. Geen drank, drugs of tabak. Bezoek uitsluitend onder toezicht.

Privacy? Die heb je verspeeld op het moment dat je de fout in ging.
klinkt eigenlijk wel goed :)... en inkomsten uit baan/werk richting slachtoffers/nabestaanden (bijvoorbeeld ter compensatie van verloren arbeid etc.)
pi_119918279
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

oh please, hoeveel van die jonge criminelen met bontkraag ken jij die hun leven beteren?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_119918284
quote:
Het is compleet zinloos. Kans op recidive bij zo'n kind is zó groot dat je er weinig mee opschiet
Juist als de kans op recidive groot is zou je toch harder moeten straffen? Nu zeg je eigenlijk: "we weten dat je het binnenkort weer doet, maar je mag toch gaan. Niet meer doen he?".
pi_119918286
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:40 schreef YebCar het volgende:

[..]

:D 18 jarige ex gedetineerde van marrokkaanse komaf. Dus uitkering/bijstand/rooftocht/loverboy/wietteelt/ etc

nou....dan liever dat hij 30 jaar de bak in gaat en op zn 45ste de bijbel (en niet de koran) helemaal voor achter naar voren uit zn hoofd weet te stampen
Nee, dat is dus het punt. Het is pas uitkering/bijstand/rooftocht/loverboy/wietteelt als je iemand veertig jaar wegstopt. Want dan kan de dader ook niets anders. Het probleem in het Nederlands strafrecht is dat er een totaal onjuist idee heerst dat hard straffen niet alleen helpt, maar ook een goede oplossing is voor het criminaliteitsprobleem.
pi_119918293
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:40 schreef WRH het volgende:

[..]

oh please, hoeveel van die jonge criminelen met bontkraag ken jij die hun leven beteren?
Geen een, maar ik ken er ook geen een die dat niet doet. Dus die cijfers schiet je weinig mee op.
pi_119918295
quote:

[..]

Wat moet een 41-jarige man als lijk op een begraafplaats? En wat moet een B3-voetballer zonder vader?

Waarom moet er toch altijd een slachtoffer worden gemaakt van de dader? Er zijn 14-jarigen die geen kind meer zijn. Dat zijn criminele jongens die nooit gecorrigeerd zijn, die nooit het nodige is bijgebracht. Tuig zonder enige remming, tuig dat vindt dat ze alles mogen.

Zulk volk moet je hard aanpakken en flink corrigeren nu het nog kan. Peanut-strafjes gaan niet helpen. Het woord draaideurcriminelen is niet voor niets ingeburgerd.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:42:13 #229
241662 Jian
Well, well, well
pi_119918305
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:37 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Maar wanneer is het rechtvaardig? 10 Jaar, 15 jaar? Ogen uitsteken, ophangen?
Ik zeg alleen dat sommige mensen, zoals jijzelf, vaak alleen maar redeneren vanuit de dader. "Hoe kun je zo iemand zo goed mogelijk terugzetten in de maatschappij" zonder oog te hebben voor de slachtoffers ..... Nog even los van het feit dat het zeer praktisch kan zijn om iemand gewoon voor zeer lange tijd of voor de eeuwigheid te verwijderen uit de maatschappij!
pi_119918319
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Geen een, maar ik ken er ook geen een die dat niet doet. Dus die cijfers schiet je weinig mee op.
nooit de uitdrukking 'verdachte is een bekende van de politie' voor de zoveelste keer zien staan als er ergens weer enkele allochtonen worden aangehouden voor het een of ander?
pi_119918326
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat moet een 41-jarige man als lijk op een begraafplaats? En wat moet een B3-voetballer zonder vader?

Waarom moet er toch altijd een slachtoffer worden gemaakt van de dader? Er zijn 14-jarigen die geen kind meer zijn. Dat zijn criminele jongens die nooit gecorrigeerd zijn, die nooit het nodige is bijgebracht. Tuig zonder enige remming, tuig dat vindt dat ze alles mogen.

Zulk volk moet je hard aanpakken en flink corrigeren nu het nog kan. Peanut-strafjes gaan niet helpen. Het woord draaideurcriminelen is niet voor niets ingeburgerd.
Nogmaals: dat is niet wat er gebeurt. Ik zie alleen liever een jongen na vier jaar opgevoed weer op straat dan na veertig jaar met een uitkering en een wietplantage op zolder op de bank.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:43:30 #232
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918330
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

nou ja, 20-30 jaar corrigeren in de gevangenis zal misschien best werken... en dan?
pi_119918335
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:42 schreef WRH het volgende:

[..]

nooit de uitdrukking 'verdachte is een bekende van de politie' voor de zoveelste keer zien staan als er ergens weer enkele allochtonen worden aangehouden voor het een of ander?
Dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op, als ze niets meer fout doen komen ze ook niet in de media.
pi_119918338
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:43 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nogmaals: dat is niet wat er gebeurt. Ik zie alleen liever een jongen na vier jaar opgevoed weer op straat dan na veertig jaar met een uitkering en een wietplantage op zolder op de bank.
de ervaring en cijfers leert inmiddels dat als je werkelijk gelooft dat een jonge crimineel na een korte straf netjes zijn leven betert, je beter in tralala land kunt gaan geloven.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:44:25 #235
241662 Jian
Well, well, well
pi_119918349
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nabestaanden van het slachtoffer hebben nooit een redelijk oordeel in zo'n zaak. Als het aan de familie ligt zou elke verdachte van een zwaar misdrijf nog voor het proces doodgemarteld worden. Wat natuurlijk een hele logische emotionele reactie is, maar laten we daar alsjeblieft niet ons strafrecht op baseren.
Geleden emotionele schade, speelt, gelukkig wel degelijk een rol in ons rechtssysteem!
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:45:10 #236
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918364
laat ze de rest van hun leven maar werken voor de slachtoffers/nabestaanden..
pi_119918379
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:43 schreef Re het volgende:

[..]

nou ja, 20-30 jaar corrigeren in de gevangenis zal misschien best werken... en dan?
Is Nederland 20-30 jaar iets veiliger geweest i.p.v. 2 jaar.
pi_119918382
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:43 schreef WRH het volgende:

[..]

de ervaring en cijfers leert inmiddels dat als je werkelijk gelooft dat een jonge crimineel na een korte straf netjes zijn leven betert, je beter in tralala land kunt gaan geloven.
Nee, dat is niet waar. De cijfers wijzen juist op het omgekeerde.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:44 schreef Jian het volgende:

[..]

Geleden emotionele schade, speelt, gelukkig wel degelijk een rol in ons rechtssysteem!
Niet of nauwelijks in het strafrecht. De geschokte rechtsorde wel, maar dat gaat niet specifiek over de slachtoffers.
  Moderator dinsdag 4 december 2012 @ 14:46:00 #239
249559 crew  Lavenderr
pi_119918384
quote:

[..]

Ik zie liever deze vader van 41 bij zijn gezin.
Gek he, maar ik heb meer te doen met het slachtoffer en zijn nabestaanden dan met het tuig wat deze vader doodgeschopt heeft.
pi_119918385
quote:

[..]

Jij weet ook best dat minderjarigen niet 24 jaar cel krijgen voor doodslag. De gemiddelde volwassen moordenaar (met voorbedachten rade) krijgt zo'n straf nog niet eens.

Maar er zit een wereld van verschil tussen pakweg een jaartje jeugddetentie of een celstraf van circa 4-5 jaar. Ik zie dit soort crimineel tuig liever een paar jaar achter de tralies, dan dat ze binnen een jaar weer op straat staan. En uiteraard is de straf dan gericht op (her)opvoeding, eventueel in combinatie met onderwijs.
pi_119918391

Sepp Blatter geschokt door dood grensrechter

De voorzitter van de wereldvoetbalbond heeft KNVB-voorzitter Michael van Praag geschreven en zijn medeleven overgebracht, meldt de FIFA. Op Twitter schrijft de preses dat zijn gedachten uitgaan naar de familie van Nieuwenhuizen. „Een verschrikkelijke tragedie.”

Nieuwenhuizen werd zondag in Almere ernstig mishandeld door voetballers van 15 en 16 jaar. Dat gebeurde tijdens een jeugdwedstrijd van de amateurclubs Buitenboys en Nieuw Sloten. Maandag overleed hij in het ziekenhuis. Drie spelers van de bezoekende club Nieuw Sloten uit Amsterdam zitten vast.

„Voetbal is een spiegel van de samenleving en helaas komen dezelfde kwalen die de maatschappij teisteren ook voor in ons spel, in dit geval geweld”, aldus Blatter op de FIFA-website. De voorzitter zegt dat hij er desondanks van overtuigd is dat het voetbal een positieve invloed is, mede dankzij het goede voorbeeld dat uitgaat van mensen zoals Nieuwenhuizen, die zich onvermoeibaar inspannen.

Volgens Blatter moet de sport gebruik maken van deze positieve voorbeelden, om mensen te onderwijzen tegen de misstanden.

Bron

Lekker belangrijk, maar ach...
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:46:43 #242
343196 RingBewoner
pi_119918411
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:42 schreef Jian het volgende:
Echt d

[..]

Ik zeg alleen dat sommige mensen, zoals jijzelf, vaak alleen maar redeneren vanuit de dader. "Hoe kun je zo iemand zo goed mogelijk terugzetten in de maatschappij" zonder oog te hebben voor de slachtoffers ..... Nog even los van het feit dat het zeer praktisch kan zijn om iemand gewoon voor zeer lange tijd of voor de eeuwigheid te verwijderen uit de maatschappij!
Lees nou even goed! En niet zomaar wat uitkramen!

Ik zou als ik zou redeneren vanuit slachtoffer ook willen dat straffen omhoog moeten! En ook als ik kijk naar hoe graag ik wil dat deze klootzakken die een vader, man en vriend hebben gedood voorgoed verdwijnen. Maar het is zo dat het niet een oplossing van het probleem is. Misschien dat het voor het rechtsgevoel van nabestaanden erg lekker is maar het is geen oplossing. Ik zou er echter geen enkel probleem mee hebben om deze jongens lekker eens op een stoel te zetten of een spuitje te geven. Mooi oog om oog en tand om tand en niemand die er verder nog voor hoeft te zorgen of te betalen.
pi_119918412
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:44 schreef Jian het volgende:

[..]

helaas, daar kun je aardig in teleurgesteld raken in onze huidige briljante maatschappij.
uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de marokkaan na onze woningoverval veroordeeld werd tot 2 maanden en 750,= schadevergoeding, dat was incl de emotionele schade.
maar guess what, zijn advocate vond dat het niet zijn schuld was aangezien hij als illegale allochtoon geen uitkering kon krijgen en daarom gedwongen was dit soort dingen te doen en daarom ook maar even in hoger beroep ging tegen de toegewezen schadevergoeding.
we kwamen uit op nul...
wie zei ook al weer dat ze strenger zijn gaan straffen de afgelopen 10 jaar...
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:47:12 #244
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119918421
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Gek he, maar ik heb meer te doen met het slachtoffer en zijn nabestaanden dan met het tuig wat deze vader doorgeschopt heeft.
maar hoe lang of kort je ook straft daar komt die vader natuurlijk niet mee terug... hoe graag je dat ook wil en vele met ons
pi_119918428
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Sluit ze mi voor altijd op.
Wat te denken van Dirk Post? Deze vermoord

http://www.volkskrant.nl/(...)maximale-straf.dhtml

quote:
De moordenaar van de 14-jarige Dirk Post uit Urk is door de rechtbank veroordeeld tot een jaar jeugddetentie en gedwongen behandeling in een inrichting voor jeugdigen. De rechtbank veroordeelde hem tot de maximale straf die onder het jeugdrecht mogelijk is, ondanks dat zij Jaap van der H. verminderd toerekeningsvatbaar achtte.

De rechter achtte overtuigend bewezen dat Van der H. Dirk opzettelijk en met voorbedachten rade om het leven heeft gebracht. Van der H. stak de jongen met 47 messteken dood. Tijdens het steken heeft hij tijd gehad om over zijn handelen na te denken, maar desondanks is hij doorgegaan, aldus de rechter.

Met aftrek van zijn voorarrest betekent dit dat de nu 16-jarige Van der H. over maximaal zes jaar, de maximale duur van een behandeling voor jeugdigen volgens de wet, weer op vrije voeten is. Twee jeugdige medeverdachten werden vrijgesproken.
We hebben het hier over iemand die willens en wetens iemand in de val lokte en koudmaakte. Deze komt op zijn 22e weer vrij. Dan is hij jong, sterk en prima in staat lekker verder te gaan. Dat vind jij een goede zaak? Zo iemand heeft mi met zijn daden alle recht op een vrij leven verspeeld en heeft bewezen volledig gestoord en gevaarlijk te zijn.
pi_119918445
quote:

[..]

En zijn zoons dan?
Die krijgen hun vader ook NOOIT meer terug.
4 jaar is belachelijk weinig voor het doodtrappen van die arme man.
pi_119918449
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:46 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Gek he, maar ik heb meer te doen met het slachtoffer en zijn nabestaanden dan met het tuig wat deze vader doorgeschopt heeft.
Ik snap dat je weigert er langer dan tien seconden over na te denken, maar het zou wel fijn zijn als je het toch probeert. Dit is nu al je vierde post op rij of zo met zo'n loze oneliner er in.
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:46 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Jij weet ook best dat minderjarigen niet 24 jaar cel krijgen voor doodslag. De gemiddelde volwassen moordenaar (met voorbedachten rade) krijgt zo'n straf nog niet eens.

Maar er zit een wereld van verschil tussen pakweg een jaartje jeugddetentie of een celstraf van circa 4-5 jaar. Ik zie dit soort crimineel tuig liever een paar jaar achter de tralies, dan dat ze binnen een jaar weer op straat staan. En uiteraard is de straf dan gericht op (her)opvoeding, eventueel in combinatie met onderwijs.
Ja, helemaal mee eens. Wat dat betreft ben ik ook wel een voorstander van het oprekken van de mogelijkheid tot volwassenenberechting bij jongeren naar 15 jaar. De ongenuanceerde 'doodstrafroepers' kunnen een voorbeeld aan je nemen.
pi_119918473
quote:

[..]

Vergelding zal sowieso belangrijker worden, en met goede reden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_119918485
Nog zo iets, maar dan bij onze westerburen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_James_Bulger

Kunnen we ons ook allemaal nog wel herinneren denk ik: 2 jochies van 10 verkrachten en vermoorden een peuter omdat ze dat leuk vonden....

Ze lopen al weer vrij rond sinds hun 18e :{
pi_119918492
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Sluit ze mi voor altijd op.
Wat te denken van Dirk Post? Deze vermoord

http://www.volkskrant.nl/(...)maximale-straf.dhtml

[..]

We hebben het hier over iemand die willens en wetens iemand in de val lokte en koudmaakte. Deze komt op zijn 22e weer vrij. Dan is hij jong, sterk en prima in staat lekker verder te gaan. Dat vind jij een goede zaak? Zo iemand heeft mi met zijn daden alle recht op een vrij leven verspeeld en heeft bewezen volledig gestoord en gevaarlijk te zijn.
Ik snap dat je ieder voorbeeld aangrijpt om je punt te maken nu, maar lees even goed.

quote:
De rechtbank veroordeelde hem tot de maximale straf die onder het jeugdrecht mogelijk is, ondanks dat zij Jaap van der H. verminderd toerekeningsvatbaar achtte.
Dit is dus een extreem zware straf. Het komt nóóit voor dat een dader ondanks strafverlichtende omstandigheden de maximumstraf krijgt. Dat de wet op dat punt niet anders is, tsja. Daar is tot nu toe nooit een meerderheid voor geweest en het was ook nooit een speerpunt in de campagnes, dus kiezend Nederland kan het allemaal een zorg wezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')