ctrl+alt+t = terminal. Daar voer je commando's inquote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:17 schreef wc-eend het volgende:
Ik heb geen idee wat het allemaal inhoud, moet wat commando's uitvoeren waardoor hij pakketjes gaat ophalen.. Eerst maar eens kijken waar je die commando's moet invoeren
Maar gaat wel goed komen, ben gewoon uber-linux/ubuntu-noob
XORG regelt de graffische interfacequote:Op vrijdag 1 februari 2013 18:42 schreef wc-eend het volgende:
*yay*
Alle update's binnen, spotify er op, chromium er op, torrents werken, muziek werkt, video werkt.
Wel XORG (geen idee wat het is, doet en wat ik zelf heb gedaan) moeten downgraden om de videokaart drivers er op te kunnen zetten...
Je bios vernaggelen met een besturingssysteem, hoe is het fucking mogelijk. Gepruts van Samsung.quote:Ubuntu brickt Samsung notebooks met UEFI
Ubuntu-gebruikers maken hun Samsung notebooks onklaar door het open source besturingssysteem te booten met bootslot UEFI. De laptop is vervolgens gebrickt en het moederbord moet worden vervangen.
Verschillende Ubuntu-gebruikers waarschuwen dat bepaalde notebooks van Samsung om zeep worden geholpen als een Ubuntu-image wordt gestart met ondersteuning voor BIOS-vervanger UEFI. Dat schrijft Heise Security die meldt dat het probleem waarschijnlijk ligt in de kerneldriver die Samsung gebruikt.
Firmware vernield
Vorig jaar dook de eerste klacht op van een Ubuntu-gebruiker die z'n notebook gebrickt zou hebben nadat Ubuntu op zo'n laptop met UEFI. Maar nu verschijnen verschillende meldingen van gebruikers die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Consumenten die UEFI-support niet hebben ingeschakeld, zouden wel gewoon Linux distro's kunnen booten.
De firmware wordt volledig vernield door een Ubuntu-image te starten als de UEFI-ondersteuning is ingeschakeld. Gebruikers melden dat het apparaat bij deze bug volledig gebrickt is en het moederbord vervangen moet worden.
Kerneldriver Samsung oorzaak
Het gaat om notebooks die zijn uitgeleverd met Windows 7 maar met UEFI-ondersteuning klaar zijn voor Windows 8. Gebruikers melden aanvankelijk gebrickte Samsungs uit de 530u3c-serie, maar er zijn inmiddels ook meldingen over de types 300E5C, NP700Z5C, NP700Z7C en NP900X4C.
Ubuntu-maker Canonical heeft volgens Heise overlegd met Samsung dat het probleem toeschrijft aan de kerneldriver. Gebruikers die Ubuntu starten met de compatibileitsondersteuning Compatibilty Support Module (CSM) ingeschakeld, hebben ook geen problemen.
Andere distro's
Canonical-manager Steve Langasek stelt dat het probleem verholpen zou moeten zijn in de laatste Ubuntu daily. "We kunnen niet met zekerheid stellen dat er geen risico meer is dat de firmware vernield wordt", aldus Langasek. "Maar we hebben bevestigd dat de Samsung-module onschadelijk is gemaakt in de laatste daily images van 12.04 als er met UEFI in plaats van CSM wordt geboot, dus er zouden geen gebrickte systemen moeten verschijnen door *die* code."
Het is niet bekend of het probleem zich beperkt tot recente Ubuntu-distro's. UEFI is Linux-gebruikers en makers van distributies een doorn in het oog, omdat de BIOS-vervanger een hoger beveiligingsniveau heeft waardoor ongetekende software niet gestart kan worden. Dit saboteert rootkits, maar ook open source-besturingssystemen, die nu een certificaat moeten regelen.
Sowieso UEFI aan laten, uit met die troep.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:03 schreef wdn het volgende:
Ik niet maar hier "Consumenten die UEFI-support hebben ingeschakeld" begint het probleem.
Iedereen die Linux wil gebruiken en die dit aan laat staan vraagt erom
Een beetje paranoide persoon zou MS de schuld gevenquote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sowieso UEFI aan laten, uit met die troep.
Maar het is natuurlijk van onwaarschijnlijk gepruts van Samsung dat software je computer hardwarematig om zeep kan helpen.
Ik wilde je nog even bedanken, wat een top oplossing dit. Werkt ook erg snel. Sta op het punt om OSx helemaal te verwijderen, maar niet voordat ik het touchpad dan eindelijk goed heb ingericht. Wat een gepruts, geen enkele degelijke oplossing lijkt wel.quote:Op woensdag 30 januari 2013 01:09 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, in een Ubuntu topic, maar.....
Ik gebruik Office 2007 met PlayOnLinux (gebruiksvriendelijke versie van Wine).
Je kan gewoon Service Packs installeren, zodat je Office installatie goed up-to-date is (Opslaan als PDF zit bijvoorbeeld pas in SP2, als ik me niet vergis), en je kan uiteraard alle Windows Fonts gebruiken. Als je er een mist dan zoek je 'm gewoon op, op Google, en plaats je 'm in de juiste map.
Bij mij draait alles soepel, op een paar kleine bugs na.
Hele afstudeerscriptie mee geschreven![]()
(oja, ik heb het ook zo geregeld dat alle .doc/.docx bestanden (en ppt en xls enzovoorts) automatisch geopend worden met Office. Wel zo fijn!)
Klopt ja, ik moest gewoon even een van de vele tweaktooltjes installerenquote:Op vrijdag 1 februari 2013 01:46 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Je bedoelt de boven paneel?
Die je kan helemaal aanpassen
Hij herkent de telefoon en ik kan ook over het externe sd-kaartje heen browsen. Maar kan geen bestand knippen/plakken/kopierenquote:Op maandag 4 februari 2013 15:44 schreef Jesse_ het volgende:
Gaat dat niet automatisch?
Hier wel in ieder geval
probeer eens het volgendequote:Op maandag 4 februari 2013 15:54 schreef wc-eend het volgende:
[..]
Hij herkent de telefoon en ik kan ook over het externe sd-kaartje heen browsen. Maar kan geen bestand knippen/plakken/kopieren
chmod: kan geen toegang krijgen tot ‘/media/*’: Bestand of map bestaat nietquote:Op maandag 4 februari 2013 16:55 schreef erikkll het volgende:
[..]
probeer eens het volgende
-alle andere apparaten afkoppelen (telefoon aangesloten houden)
-terminal starten
commando invoeren:
sudo chmod -R 744 /media/*
Wachtwoord invoeren (die zie je niet, ook geen sterretjes of zo), enter drukken
doe eens de volgende commando's:quote:Op maandag 4 februari 2013 19:41 schreef wc-eend het volgende:
[..]
chmod: kan geen toegang krijgen tot ‘/media/*’: Bestand of map bestaat niet
1 2 | cd /media ls -lh |
Jawel, Ubuntu ziet de SD-kaart ook, ik kan er volledig doorheen browsen. Ik kan er alleen niks van afhalen of bijzetten.quote:Op maandag 4 februari 2013 22:31 schreef erikkll het volgende:
Je hebt op je telefoon denk ik niet aangegeven dat je de SD kaart wil koppelen aan je pc
en als je gewoon "opslagmedium" o.i.d. selecteert in plaats van muziekspeler?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 08:51 schreef wc-eend het volgende:
[..]
Jawel, Ubuntu ziet de SD-kaart ook, ik kan er volledig doorheen browsen. Ik kan er alleen niks van afhalen of bijzetten.
Daarnaast is mijn telefoon opgesplitst in 2x 16gb geheugen, 16gb intern en 16gb sd-kaartje. Dat interne krijg ik helemaal niet te zien.
Mijn telefoon geeft aan dat ik verbonden, ubuntu ziet mijn telefoon wel als muziekspeler...
Ik heb een Samsung Galaxy SII op Android 4.0.4
Dat is het probleem. Je computer herkent nu je telefoon gewoon als muziekapparaat. Je kunt op je telefoon aangeven dat je de SD kaart wil koppelen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 09:16 schreef wc-eend het volgende:
Waar kan dat want Ubuntu hangt er automatisch het predikaat muziekspeler aan...
ja, je moet echt op je telefoon zijn. Die usb modus heb je denk ik ooit op deze manier ingesteld en aangezet dat hij niet meer moet vragen. Ergens in de instellingen kun je het aanpassen onder usb modus of zo.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:02 schreef wc-eend het volgende:
Apart, ik ga wel even rondneuzen morgen
http://tweakers.net/nieuw(...)rsie-voor-linux.htmlquote:Op woensdag 30 januari 2013 01:09 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Het zal wel vloeken in de kerk zijn, in een Ubuntu topic, maar.....
Ik gebruik Office 2007 met PlayOnLinux (gebruiksvriendelijke versie van Wine).
Je kan gewoon Service Packs installeren, zodat je Office installatie goed up-to-date is (Opslaan als PDF zit bijvoorbeeld pas in SP2, als ik me niet vergis), en je kan uiteraard alle Windows Fonts gebruiken. Als je er een mist dan zoek je 'm gewoon op, op Google, en plaats je 'm in de juiste map.
Bij mij draait alles soepel, op een paar kleine bugs na.
Hele afstudeerscriptie mee geschreven![]()
(oja, ik heb het ook zo geregeld dat alle .doc/.docx bestanden (en ppt en xls enzovoorts) automatisch geopend worden met Office. Wel zo fijn!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |