Bizarquote:Op maandag 3 december 2012 15:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar ik toegang tot krijg binnen sociale en politieke wetenschappen zullen het zo rond de 12 vakken zijn voor komend semester. Grappig genoeg zijn alle vakken in de ochtend sociologisch van aard en 's middags allemaal juridisch. Om die reden sluit het wonderwel goed op elkaar aan.
Jammer man was misschien wel leuk geweest. Wil je je onderwerp delen toevalligquote:Op maandag 3 december 2012 15:28 schreef Ryon het volgende:
Momenteel bezig met de eerste opzet. Thema wel al binnen en waarschijnlijk ook al een begeleider te pakken. Ik hoop half januari zowel het onderwerp als het onderzoeksvoorstel geheel te hebben ingeleverd.
Ik heb er mee gespeeld om de afstudeerscriptie te koppelen aan een afstudeerstage. Dus 9 /tm 5 arbeiden en tegelijkertijd onderzoek doen en vandaar uit de scripties schrijven. Helaas is er sinds dit jaar (eigenlijk vanaf 1 januari 2013) het een en ander veranderd waardoor dit praktisch niet meer te organiseren valtIn plaats daarvan dus van 9 t/m 5 studeren en het onderzoek dan maar vanuit de universiteit doen.
Ik vraag me echt af hoe moeilijk het kan zijn als iedere nitwit een perfect werkende webshop op kan zettenquote:Op maandag 3 december 2012 15:09 schreef Ryon het volgende:
SIS is en blijft wel behoorlijk onoverzichtelijk. Het had allemaal zo overzichtelijk kunnen zijn.
Het precieze onderwerp is nog niet helemaal rond. Ik moet nog even navragen wat wel en niet de bedoeling is en mogelijk is. Het thema is: 'de staat als beschermer'. De vraag dus in hoeverre de staat verplicht is (al dan niet door de grondwet, sociaal handvest en het EVRM) om aan mensen of aan burgers bescherming te bieden tegen allerlei vormen van kwaad. Het onderwerp zou hem kunnen liggen binnen het vreemdelingenrecht, aangezien daar dat spanningsveld op allerlei manieren voelbaar is. Maar dat is niet de keuze waar ik het meest mee heb, hoewel het wel voor de hand zou liggen.quote:Op maandag 3 december 2012 15:32 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Jammer man was misschien wel leuk geweest. Wil je je onderwerp delen toevallig? Mag ook via DM.
Hmm oké. Wel redelijk actueel dan ook denk ik dus dat maakt het wellicht ook wat toegankelijker?quote:Op maandag 3 december 2012 15:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het precieze onderwerp is nog niet helemaal rond. Ik moet nog even navragen wat wel en niet de bedoeling is en mogelijk is. Het thema is: 'de staat als beschermer'. De vraag dus in hoeverre de staat verplicht is (al dan niet door de grondwet, sociaal handvest en het EVRM) om aan mensen of aan burgers bescherming te bieden tegen allerlei vormen van kwaad. Het onderwerp zou hem kunnen liggen binnen het vreemdelingenrecht, aangezien daar dat spanningsveld op allerlei manieren voelbaar is. Maar dat is niet de keuze waar ik het meest mee heb, hoewel het wel voor de hand zou liggen.
Ja, het makkelijkst is natuurlijk om iets te nemen dat ook een beetje de gemoederen bezig houdt en waar dus een heleboel over gepubliceerd wordt. De orginaliteitsprijs moet je niet willen winnen met een essay of een scriptie, dat heb ik de afgelopen jaren wel meegekregen.quote:Op maandag 3 december 2012 15:52 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Hmm oké. Wel redelijk actueel dan ook denk ik dus dat maakt het wellicht ook wat toegankelijker?
En het lijkt me gezien veel van je posts hier wel een onderwerp dat je past.
En waarom kies jij daar niet voor?quote:Op maandag 3 december 2012 16:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het makkelijkst is natuurlijk om iets te nemen dat ook een beetje de gemoederen bezig houdt en waar dus een heleboel over gepubliceerd wordt. De orginaliteitsprijs moet je niet willen winnen met een essay of een scriptie, dat heb ik de afgelopen jaren wel meegekregen.
Maar het is natuurlijk ook leuk om iets doen wat wel helemaal van jezelf is. Die vrijheid krijg je tijdens een masterscriptie (in tegenstelling tot een Phd of onderzoek op basis van een opdracht) wel. Het wordt dus nog een beetje schipperen.
Wat ook meespeelt bij het kiezen van een masterscriptie onderwerp (ik denk dat jij dat nu ook merkt?) is natuurlijk dat het ook een visitekaartje is voor een potentiele werkgever. Om die reden is het ook aanlokkelijk om een (althans, in mijn geval) positief bestuursrechtelijk onderwerp te pakken en dat te koppelen aan de praktijk (wat bijv. met de afstudeerstage mogelijk was) wat niet geheel toevallig ook 90% van de andere masterstudenten doet. Dan ben je een stuk praktijkgerichter bezig. Niet heel erg academisch, maar wel zo makkelijk om jezelf mee te positioneren als starter.
Nou ik heb mijn onderwerp en onderzoeksplan etc. al af en ingediend en ben al bezig met schrijven.quote:Op maandag 3 december 2012 16:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, het makkelijkst is natuurlijk om iets te nemen dat ook een beetje de gemoederen bezig houdt en waar dus een heleboel over gepubliceerd wordt. De orginaliteitsprijs moet je niet willen winnen met een essay of een scriptie, dat heb ik de afgelopen jaren wel meegekregen.
Maar het is natuurlijk ook leuk om iets doen wat wel helemaal van jezelf is. Die vrijheid krijg je tijdens een masterscriptie (in tegenstelling tot een Phd of onderzoek op basis van een opdracht) wel. Het wordt dus nog een beetje schipperen.
Wat ook meespeelt bij het kiezen van een masterscriptie onderwerp (ik denk dat jij dat nu ook merkt?) is natuurlijk dat het ook een visitekaartje is voor een potentiele werkgever. Om die reden is het ook aanlokkelijk om een (althans, in mijn geval) positief bestuursrechtelijk onderwerp te pakken en dat te koppelen aan de praktijk (wat bijv. met de afstudeerstage mogelijk was) wat niet geheel toevallig ook 90% van de andere masterstudenten doet. Dan ben je een stuk praktijkgerichter bezig. Niet heel erg academisch, maar wel zo makkelijk om jezelf mee te positioneren als starter.
Goede vraag. Mijn verstand zegt ook dat ik het wel moet doen. Maar het heeft denk ik te maken met het naïeve geloof dat een oprecht academisch paper toch meer eeuwigheidswaarde heeft. Ik heb veel zogenaamde 'artikel 4' (artikel 4 wordt dan en dan gebruikt in de praktijk en dit zegt de HR erover) scripties doorgelezen, en hoe degelijk en praktisch zij ook zijn, het komt niet heel volwaardig over.quote:
Dat bedoelde ik inderdaad met de orginaliteitsprijs. Het is erg leuk om een onderwerp te hebben waar jij eigenlijk de enige bent die daar over schrijft of iets over gaat publiceren. Maar je maakt het jezelf er ook wel heel erg lastig mee. Het is veel fijner als je kan kiezen uit 1000 op mate gesneden artikelen, proefschriften en onderzoeken dan als je steeds zelf het wiel moet uitvinden.quote:Op maandag 3 december 2012 16:08 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nou ik heb mijn onderwerp en onderzoeksplan etc. al af en ingediend en ben al bezig met schrijven.Mijn onderwerp is dan weer puur academisch van aard en is verre van praktijkgericht. Maar het is wel een onderwerp/rechtsgebied dat ik heel interessant vind en ontzettend leuk vind om onderzoek naar te doen. Keerzijde is wel dat er relatief vrij weinig over geschreven is (het is in ieder geval origineel) maar dat je soms wel lang moet zoeken voor je iets bruikbaars hebt.
Ik weet het niet hoor, ik vind dit eigenlijk veel leuker. En het geeft je toch meer het gevoel dat je iets bijdraagt. Vind ik dan. En als je dan eens een keer iets moois gevonden hebt is het wel meteen leuker dan als ik bij wijze van een random WFR opensla en een artikeltje over 'Het goodwillbegrip in de IB' vind. Daar komt bij dat je nu ook meer ruimte hebt om je eigen standpunten en visies/beschouwingen te ontwikkelen en op te schrijven.quote:Op maandag 3 december 2012 16:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik inderdaad met de orginaliteitsprijs. Het is erg leuk om een onderwerp te hebben waar jij eigenlijk de enige bent die daar over schrijft of iets over gaat publiceren. Maar je maakt het jezelf er ook wel heel erg lastig mee. Het is veel fijner als je kan kiezen uit 1000 op mate gesneden artikelen, proefschriften en onderzoeken dan als je steeds zelf het wiel moet uitvinden.
Ik denk dat dat ook verreweg het belangrijkste is. Anders houd je het gewoon niet vol. Ik zit nu dan dus ook erg te balanceren tussen aan de ene kant een onderwerp nemen waar ik ook echt een half jaar fanatiek mee aan de slag wil gaan, en aan de andere kant ook een onderwerp nemen waar ook meer dan genoeg over te vinden is.quote:Op maandag 3 december 2012 16:23 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor, ik vind dit eigenlijk veel leuker. En het geeft je toch meer het gevoel dat je iets bijdraagt. Vind ik dan. En als je dan eens een keer iets moois gevonden hebt is het wel meteen leuker dan als ik bij wijze van een random WFR opensla en een artikeltje over 'Het goodwillbegrip in de IB' vind. En ik denk zelf dat het belangrijkste bij een scriptie-onderwerp toch is dat je het echt leuk en interessant vindt om eraan te werken en er onderzoek naar te doen. En docenten/begeleiders reageren er ook wel enthousiast en geboeid op, dat is ook leuk.
True. Ik had zelf vrij snel een onderwerp/opzet en begeleider dus dat was erg fijn.quote:Op maandag 3 december 2012 16:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook verreweg het belangrijkste is. Anders houd je het gewoon niet vol. Ik zit nu dan dus ook erg te balanceren tussen aan de ene kant een onderwerp nemen waar ik ook echt een half jaar fanatiek mee aan de slag wil gaan, en aan de andere kant ook een onderwerp nemen waar ook meer dan genoeg over te vinden is.
Maar goed, er wordt dan ook wel gezegd dat het vinden van een onderwerp en het maken van een opzet eigenlijk 60% van het werk is. Daarna is het een kwestie van de lijntjes inkleuren en hoe met meer plezier je dat doet hoe sneller het gaat.
Ik had zelf twee jaar genomen voor mijn bachelorthesis, maar was daar achteraf gezien niet zo heel blij mee. Tegenwoordig werken veel studies met thesisgroups, waarin je als het ware gedwongen wordt om binnen een gestelde termijn een volledig afgeronde scriptie te produceren. Dit blijkt ook de kwaliteit van de scripties flink ten goede te komen, doordat men veel gestructueerder ermee aan de slag gaat.quote:Op maandag 3 december 2012 16:30 schreef Actaeon het volgende:
[..]
True. Ik had zelf vrij snel een onderwerp/opzet en begeleider dus dat was erg fijn.Heb ik lekker veel tijd voor het schrijfproces wat ook erg fijn is. Heb immers niet elke week evenveel tijd om eraan te werken, zeker omdat dit semester ook erg veel vakken lopen. En het neemt wat druk weg omdat ik er toch nog meer dan een half jaar voor heb. Ben nu bijna klaar met het eerste hoofdstukje dus gaat ook best aardig eigenlijk.
Ik vind zo'n systeem wel erg schools om eerlijk te zijnquote:Op maandag 3 december 2012 16:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik had zelf twee jaar genomen voor mijn bachelorthesis, maar was daar achteraf gezien niet zo heel blij mee. Tegenwoordig werken veel studies met thesisgroups, waarin je als het ware gedwongen wordt om binnen een gestelde termijn een volledig afgeronde scriptie te produceren. Dit blijkt ook de kwaliteit van de scripties flink ten goede te komen, doordat men veel gestructueerder ermee aan de slag gaat.
Dat is ook de reden dat ik vorig jaar niet al aan de thesis begonnen was. Ik denk dat het mij meer helpt om alles binnen 4 maanden neer te pennen dan er weer twee jaar over te mogen doen.
Dat vond ik eerst ook. Maar mijn mening over de zin en onzin van werkgroepen is de afgelopen twee jaar flink veranderd. Ik denk dat een zeer belangrijk deel van het onderwijs afkomstig is van (discussie)groepen en dat het ook de kwaliteit van de essay's en scripties ten goede komt als je veel feedback van zowel je docent als medestudenten krijgt. Dit zorgt er ook voor dat je gedwongen wordt op tijd het een en ander te leveren. Een student hoeft niet aan het handje genomen te worden alsof het een kleutertje is, maar er mag wel een heleboel van hem gevraagd worden.quote:Op maandag 3 december 2012 16:45 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik vind zo'n systeem wel erg schools om eerlijk te zijndat soort dingen moet je gewoon aan de studenten zelf overlaten vind ik. Je mag wel verwachten dat zij zelf een degelijk schema kunnen opstellen om een fatsoenlijk academisch stuk te schrijven.
Precies. Juist daarom vind ik dat HC's de verdieping moeten zijn en het boek is de basis/leidraad voor het vak en dus voor het tentamen. Discussiëren over de stof kan altijd natuurlijk maar daar hoeven naar mijn mening geen werkgroepen voor gegeven te worden. Dat kan prima buiten het reguliere onderwijs om. Dus persoonlijk vind ik werkgroepen niet nodig.quote:Op maandag 3 december 2012 16:53 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat vond ik eerst ook. Maar mijn mening over de zin en onzin van werkgroepen is de afgelopen twee jaar flink veranderd. Ik denk dat een zeer belangrijk deel van het onderwijs afkomstig is van (discussie)groepen en dat het ook de kwaliteit van de essay's en scripties ten goede komt als je veel feedback van zowel je docent als medestudenten krijgt. Dit zorgt er ook voor dat je gedwongen wordt op tijd het een en ander te leveren. Een student hoeft niet aan het handje genomen te worden alsof het een kleutertje is, maar er mag wel een heleboel van hem gevraagd worden.
Ik heb nu 8 verplichte werkgroepen per week (en nog een aantal hoorcolleges welke vrij bezocht mogen worden). Dat is een aantal dat ik tijdens de bachelor niet tot zeer slecht trok, maar nu wel heel erg kan waarderen. Het betekent gewoon dat er elke week 8 werkgroepen voorbereid moeten worden en dat er ook aan het einde van de week diverse opdrachten en essays ingeleverd moeten worden. Vervelend omdat dit behoorlijk hoge studiedruk veroorzaakt (en deadlines per definitie niet goed uitkomen) maar erg fijn omdat het ook uitdaagt en je heel veel meer meekrijgt. Een vak bestaat namelijk uit veel meer stof dan alleen hetgeen wat er getoetst wordt op een tentamen.
Ik denk dat mensen uitzichzelf ook niet heel erg geinteresseerd zijn in wat Pietje of Annemiek precies heeft onderzocht voor zijn of haar scriptie. Maar het is wel een leuk visistekaartje als je iets hebt waar je wel erg tevreden mee bent. Dan kan je met enig regelmaat even noemen dat je daar alles van weet.quote:Op maandag 3 december 2012 16:53 schreef Maharbal het volgende:
Mijn scripties ben ik eigenlijk totaal niet trots op. Door een (ongelukkige) samenloop van omstandigheden zat ik voor fiscaal vast aan een onderwerp dat ik eigenlijk niet wilde behandelen. Dit verhaal vertelde ik eigenlijk ook tijdens sollicitaties voor stages etc. Er werd eigenlijk zelden naar m'n scripties gevraagd.
Ik de werkgroepen juist als de kern van het onderwijs. Dan ontmoet je de medestudenten en behandeld je uitgebreid (met eigen inbreng!) de stof. Dit verschilt wel erg per faculteit. Met name in de bachelor van de FDR is een werkgroep soms niets anders dan een bijeenkomst waar een universitair docent even alle antwoorden van de opdrachten voorleest en vragen van mensen ('komt dit op het tentamen?') beantwoord. Dat is inderdaad schools en m.i ook een verspilling van tijd. De HC waren ook niet echt de moeite waard omdat het gewoon een kwestie van oplezen van de sheets was. Dan kon je beter de sheets printen en in de UB even het boek doorlezen.quote:Op maandag 3 december 2012 16:58 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Precies. Juist daarom vind ik dat HC's de verdieping moeten zijn en het boek is de basis/leidraad voor het vak en dus voor het tentamen. Discussiëren over de stof kan altijd natuurlijk maar daar hoeven naar mijn mening geen werkgroepen voor gegeven te worden. Dat kan prima buiten het reguliere onderwijs om. Dus persoonlijk vind ik werkgroepen niet nodig.
Helaas zijn er teveel docenten die ervoor kiezen om in HC's gewoon een paar hoofdstukken uit het boek te herhalen.. In de masterfase zitten gelukkig wel betere/de beste docenten die de faculteit heeft en is het onderwijs veel meer vorm gegeven zoals ik hierboven ook beschreef.
O ja, interessant. Bij ons mag je dus geen twee scripties in een schrijven, maar moet je twee verschillende onderwerpen nemen. Een van de redenen waarom een afstudeerstage praktisch erg lastig werd met twee masters.quote:Op maandag 3 december 2012 17:02 schreef Speedy_T het volgende:
@Actaeon, schrijf je dan ook twee masterscripties tegelijk? Of hoe plan je zoiets met twee masters?
Precies. In dat opzicht ben ik ook wel teleurgesteld dat ik niet het onderwerp kon behandelen dat ik graag had willen behandelen. Tot op de dag van vandaag kan ik daar wel van balen eigenlijk, maar het is niet anders. Het belangrijkste is dat ze in ieder geval af zijn. Misschien ooit nog een derde (post) Master.quote:Op maandag 3 december 2012 17:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen uitzichzelf ook niet heel erg geinteresseerd zijn in wat Pietje of Annemiek precies heeft onderzocht voor zijn of haar scriptie. Maar het is wel een leuk visistekaartje als je iets hebt waar je wel erg tevreden mee bent. Dan kan je met enig regelmaat even noemen dat je daar alles van weet.
Dat was bij ons ook net afgeschaft toen ik dat voorstelde.quote:Op maandag 3 december 2012 17:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
O ja, interessant. Bij ons mag je dus geen twee scripties in een schrijven, maar moet je twee verschillende onderwerpen nemen. Een van de redenen waarom een afstudeerstage praktisch erg lastig werd met twee masters.
Dat van die twee onderwerpen begrijp ik, dat is bij de bachelor ook al het gevalquote:Op maandag 3 december 2012 17:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
O ja, interessant. Bij ons mag je dus geen twee scripties in een schrijven, maar moet je twee verschillende onderwerpen nemen. Een van de redenen waarom een afstudeerstage praktisch erg lastig werd met twee masters.
Nee één grote. Dus je moet een onderwerp hebben dat dan beide richtingen overlapt en goedgekeurd is door beide vaksecties.quote:Op maandag 3 december 2012 17:02 schreef Speedy_T het volgende:
@Actaeon, schrijf je dan ook twee masterscripties tegelijk? Of hoe plan je zoiets met twee masters?
Oh dan is het wel beter te doen ja.quote:Op maandag 3 december 2012 17:11 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Nee één grote. Dus je moet een onderwerp hebben dat dan beide richtingen overlapt en goedgekeurd is door beide vaksecties.
Ben ik niet met je eens.quote:Op maandag 3 december 2012 17:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen uitzichzelf ook niet heel erg geinteresseerd zijn in wat Pietje of Annemiek precies heeft onderzocht voor zijn of haar scriptie. Maar het is wel een leuk visistekaartje als je iets hebt waar je wel erg tevreden mee bent. Dan kan je met enig regelmaat even noemen dat je daar alles van weet.
[..]
Ik de werkgroepen juist als de kern van het onderwijs. Dan ontmoet je de medestudenten en behandeld je uitgebreid (met eigen inbreng!) de stof. Dit verschilt wel erg per faculteit. Met name in de bachelor van de FDR is een werkgroep soms niets anders dan een bijeenkomst waar een universitair docent even alle antwoorden van de opdrachten voorleest en vragen van mensen ('komt dit op het tentamen?') beantwoord. Dat is inderdaad schools en m.i ook een verspilling van tijd. De HC waren ook niet echt de moeite waard omdat het gewoon een kwestie van oplezen van de sheets was. Dan kon je beter de sheets printen en in de UB even het boek doorlezen.
Een werkgroep kan echter ook zijn dat de te gelezen stof bediscussieerd wordt door de studenten. De docent verdieping geeft op een onderwerp dat er besproken is binnen het HC en dat knelpunten binnen de stof uitgebreid behandeld wordt. Als studenten ook deadlines hebben (opdracht, essay en godverhoeddehet zelfs een presentatie) dan wordt men ook gedwongen om de stof aandachtig door te nemen. Dat komt een eventuele discussie flink ten goede.
Zeker. Vooral van planmatig aspect.quote:Op maandag 3 december 2012 17:12 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Oh dan is het wel beter te doen ja.
Ik zelf doe de ene scriptie dus via masterthesisgroups en de andere via individuele begeleiding waarbij ik de deadlines van de werkgroep aanhoud. Theoretisch zou het daarmee mogelijk moeten zijn om beide scripties tegelijkertijd af te hebben.quote:Op maandag 3 december 2012 17:09 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Dat van die twee onderwerpen begrijp ik, dat is bij de bachelor ook al het geval. Maar ik ben echt benieuwd hoe je zo iets binnen een redelijke termijn kan plannen.
Om eerlijk te zijn wordt er door rechtenstudenten maar relatief weinig gesocialiseerd buiten de werkgroepen om. Vorig jaar werden borrels buitengewoon slecht bezocht en ook na werkgroepen lijken de meeste studenten geen behoefte te hebben om nog even na te praten ergens anders. Dit terwijl men bij andere studies men vaak nog even 's avonds bijelkaar komt om samen met een biertje de stof door te bespreken of om naar een lezing te gaan van een wetenschapper.quote:Op maandag 3 december 2012 17:13 schreef Actaeon het volgende:
Ben ik niet met je eens.Ik blijf nog steeds vinden dat de HC's als verdieping in combinatie met de voorgeschreven literatuur de kern van het onderwijs zijn. Zeker later in je studie waarin de HC's zo kleinschalig zijn dat daar juist discussies met de hoogleraren op gang komen.
En discussie met je studiegenoten lijkt mij leuker op een andere plek dan een onderwijszaal...
En dan moet dat dan maar 'verplicht' via werkgroepen? Nah...quote:Op maandag 3 december 2012 17:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn wordt er door rechtenstudenten maar relatief weinig gesocialiseerd buiten de werkgroepen om. Vorig jaar werden borrels buitengewoon slecht bezocht en ook na werkgroepen lijken de meeste studenten geen behoefte te hebben om nog even na te praten ergens anders. Dit terwijl men bij andere studies men vaak nog even 's avonds bijelkaar komt om samen met een biertje de stof door te bespreken of om naar een lezing te gaan van een wetenschapper.
Natuurlijk heb je een aantal vrienden en vriendinnen die ook rechten studeren met wie je in je vrije tijd er over kan lullen. Maar daarmee praat je ook over andere dingen, niet specifiek de studie.
Ik moet het eerst ook nog maar even doen hoor. Inschrijven voor vakken en studies is in de praktijk een stuk makkelijker dan alles ook op tijd afronden.quote:Op maandag 3 december 2012 17:18 schreef Speedy_T het volgende:
8 verplichte werkgroepen in de week en twee masterscripties tegelijk schrijven.. Ik doe het je niet na
En het liefst ook nog met een participatiecijfer erbij. Zal ze leren.quote:Op maandag 3 december 2012 17:22 schreef Actaeon het volgende:
[..]
En dan moet dat dan maar 'verplicht' via werkgroepen? Nah...
Dus ik hoef alleen maar 40 uur per week te gaan lezen en dan komt het goed?quote:Op maandag 3 december 2012 17:22 schreef Ryon het volgende:
Als je eenmaal 40+ uur per week in de boek zit dan wordt het vanzelf allemaal ook een stuk makkelijker.
De Donald Duck telt niet.quote:Op maandag 3 december 2012 17:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus ik hoef alleen maar 40 uur per week te gaan lezen en dan komt het goed?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |