quote:
Hele late reactie maar ik zal het even uitleggen waarom ik t zulk walgelijk gedrag vind.
Een relatie is in mijn ogen gebaseerd op vertrouwen. Dit houdt voor mij ook in dat ik niets moet hebben van jaloers gedrag. Mensen flippen snel door social media en whatsapp en gaan uit hun dak als hun partner met iemand een leuke conversatie heeft of weet ik veel wat.
Ik ben nooit jaloers of wantrouwig geweest in een relatie en mijn exen of mijn huidige partner ook niet. Ik kan me er ook weinig bijvoorstellen om dingen stiekem te doen. Mijn partner en ik hebben voor veel dingen zelfs het zelfde wachtwoord en we hebben maar 1 pc met 1 account en zelfs dan komt het niet in mijn hoofd op om te kijken wat zij doet op de pc.
Als ik facebook intik is zij meestal nog ingelogd, maar ik log gewoon uit. Dit bedoel ik niet van ' o kijk mij eens een goed moraal hebben'. Ik heb dat van thuis meegekregen dat je zulke dingen niet doet, en dat van elke relatie (vriendschappelijk of wat dan ook) de basis vertrouwen is.
De eerste keer dat ik merkte hoe erg het kan zijn om jaloers te zijn, is toen ik een vriendin van mij haar relatie kapot zag maken door haar vriend in alles te controleren.
Wij waren in die tijd een jaar of 16 en zij vertelde mij elke dag wat ze weer 'gehackt' had om zijn mailtjes te lezen, zijn smsjes etc.
In het begin van die relatie was er ook niets aan de hand, maar hoe meer zij hem controleerde en hoe meer jaloers zij werd hoe meer ze hem wegduwde.
Uiteindelijk is hij achter alles gekomen en was er natuurlijk geen beginnen meer aan.
Je partner bespioneren/controleren komt vaak voort uit je eigen onzekerheid of laag zelfbeeld (dat je je niet voor kan stellen dat die persoon echt bij jou wil zijn en niemand anders wil).
Als je een relatie hebt behoor je imo over zulke dingen te praten, te vragen of er wat, of er een ander is etc. Heb je vermoedens dan praat je erover. Heb jij niet de guts om iets te vertellen of te vragen, geeft dat jou nooit het recht om even emailtjes van je partner te lezen omdat hij/zij misschien vreemd gaat.
Je weet niet hoe je sommige dingen moet interperteren en trekt al snel een conclusie die niet altijd terecht is.
Een jaar of 10 later heb ik hetzelfde met een andere vriendin meegemaakt. Hij was op vakantie, zij bekijkt zijn mail en komt erachter dat hij met een meisje gemaild heeft en gaat helemaal uit dr dak.
Hij was fout, zij niet. Terwijl het louter email contact was (ook niet erotisch getint, niks).
De reden dat ik het echt walgelijk gedrag vind is omdat ´jezelf en je partner er mee kapot maakt.