abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 december 2012 @ 09:20:49 #1
340341 Blester
Membre très utile
pi_119835155

In het Bromfietsen & Snorfietsen topic is iedereen welkom. In dit topic kunnen de verschillende aspecten van het bromfiets en snorfiets rijden op een gezellige manier worden besproken. Het geven van tips, het samen oplossen van problemen aan jouw bromfiets of snorfiets, boetes bespreken, en natuurlijk het showen van jouw bromfiets en snorfiets kan hier!

MH RX 50 - 2008 - (blester)
Vespa Bravo - 1996 - (-Niemand-)
AGM VX 50 - 2012 - (Croissant.FR)
Tomos AT50 - 1981 - (leeell)
Puch M50 - 1973 - (Mr.Trololo)

Wil jij jouw bromfiets ook in deze lijst hebben? Plaats een foto, het merk en het bouwjaar in dit topic en maak een TR.

Merk - Bouwjaar - User

Wil jij jouw snorfiets ook in deze lijst hebben? Plaats een foto, het merk en het bouwjaar in dit topic en maak een TR.

*O* Hoe hard mag ik nou eigenlijk op mijn bromfiets en snorfiets rijden?
De constructiesnelheid voor een bromfiets ligt op 45 KM/u en voor een snorfiets op 25 KM/u. Natuurlijk zullen de meeste bromfietsen en snorfietsen niet precies deze snelheid rijden. Vanaf 50 KM/u voor bromfietsen en 30 KM/u voor snorfietsen kun je een boete krijgen.

:? Kan ik in dit topic ook vragen stellen over het opvoeren van mijn bromfiets en snorfiets?
We kunnen-, willen en zúllen geen medewerking verlenen aan het opvoeren van brommers, scooters en snorfietsen. Dit is illegaal, en daar kan-, mag en wil FOK! op geen enkele manier de verantwoording voor op zich. Hieronder valt ook het geven van tips voor montage, afstelling en aanschaf van niet-streetlagal parts. hiervoor kun je op diverse andere sites je hart ophalen.

:D Mag ik ook een bromfiets of snorfiets rijden?
Wanneer je in het bezit bent van een autorijbewijs of een motorrijbewijs ben je ook bevoegd om op een bromfiets en snorfiets te rijden. Daarnaast kun je ervoor kiezen om op 16e jarige leeftijd een rijbewijs te halen, speciaal voor de bromfiets en snorfiets. Hiervoor moet je een theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.

}:| Wanneer ben ik mijn scooter kwijt bij een rollerbankcontrole?
Een brom- of snorfiets kan inbeslag worden genomen als is geconstateerd dat de brom- of snorfiets meer dan 20 km/uur sneller kan rijden dan de snelheid die in het kentekenbewijs staat vermeld. Voor de meeste bromfietsen is dit het geval bij 65 km/uur (45 + 20 km/uur) en voor de meeste snorfietsen geldt dit bij 45 km/uur (25+20 km/uur). Ook gebeurt inbeslagname als het voertuig niet behoort tot een goedgekeurd type of exemplaar. De Officier van Justitie kan de rechter vragen om een verbeurdverklaring van de brom- of snorfiets. Om die reden wordt bij inbeslagname altijd een schatting van de waarde van het in beslag genomen voertuig op het beslagformulier vermeld, zodat de rechter die waarde kan meewegen bij zijn/haar beslissing.

O-) Ik heb problemen met mijn bromfiets of snorfiets, kan ik hier om hulp vragen?
Natuurlijk kun je hier om hulp vragen wanneer je problemen hebt met jouw bromfiets of snorfiets. Vergeet niet dat FOK!leden ook niet helderziend zijn en dat je een probleem zo goed mogelijk moet formuleren om zo goed en zo snel mogelijk antwoord te krijgen op jouw vraag. Probeer jouw vraag te ondersteunen met:

- Een duidelijke uitleg van het probleem
- Wanneer is het probleem ontstaan?
- Wat is er veranderd aan de bromfiets/snorfiets voordat dit probleem onstond?
- Eventueel beeldmateriaal (foto of video) van het probleem
- Wat heb je er zelf al aan gedaan om het op te lossen?

*) Mag ik hier ook "showen" met mijn bromfiets of snorfiets?
Natuurlijk mag dat, het is alleen niet de bedoeling om er een "welke bromfiets en snorfiets kan het hardst rijden" topic van te maken. Foto's van jouw bromfiets of snorfiets zijn altijd welkom in dit topic!

:s) Ik zoek een onderdeel voor mijn bromfiets of snorfiets, mag ik vragen of andere leden deze toevallig nog hebben liggen in dit topic?
Natuurlijk mag dit, denk er alleen wel aan dat dit geen V&A is. Wanneer je iemand hebt gevonden die dit onderdeel heeft dien je het financiële gedeelte buiten dit topic te regelen.

:Y Wie opent een nieuw topic?
Degene met de laatste reactie in het laatste topic opent een nieuw topic. Wanneer er na 5 minuten nog geen volgend topic is mag iemand anders het topic aanmaken. Elk topic dient te beginnen met Bromfietsen & Snorfietsen topic #NUMMER en daarna een titel naar keuze.

CBR
RDW
Speurders
Marktplaats
Scooter-freaks

[ Bericht 1% gewijzigd door blup op 14-01-2013 19:33:42 ]
~ Love comes unseen; we only see it go
  zondag 2 december 2012 @ 09:27:38 #2
340341 Blester
Membre très utile
pi_119835226
Zo, eindelijk klaar met dit topic :D
pi_119846609
Wat ik mis is de max snelheid op de rollerbank wanneer je een boete kan krijgen. Bij snorfiets is dat 35km/h als ik mmij niet vergis. Iemand die dat kan bevestigen?
  zondag 2 december 2012 @ 17:56:50 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119847730
Mooi'n OP ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 2 december 2012 @ 18:44:24 #5
340341 Blester
Membre très utile
pi_119849267
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:27 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Wat ik mis is de max snelheid op de rollerbank wanneer je een boete kan krijgen. Bij snorfiets is dat 35km/h als ik mmij niet vergis. Iemand die dat kan bevestigen?
Op de rollerbank krijg je boven de 50 gewoon altijd een boete, vanaf 65 KM/u mag je kentekenpapieren inleveren en de brommer in orde maken, alvorens je de papieren weer terug krijgt.

Wanneer ze je op straat spotten met bijvoorbeeld 70KM/u of 80KM/u waar je 50 mag zul je gewoon een snelheidsboete krijgen (dus niet dat gezeik als bij een rollerbankcontrole).

De waardes voor snorfietsen weet ik zelf niet, heb op dit moment slechts twee bromfietsen.

quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 17:56 schreef Sounddragon het volgende:
Mooi'n OP ^O^
Dank :)
  zondag 2 december 2012 @ 18:46:43 #6
340341 Blester
Membre très utile
pi_119849334
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 17:27 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Heb het even voor je nagekeken:

Hoeveel kilometer per uur mag een snorfiets op de rollerbank gaan voordat er een boete wordt uitgeschreven?

Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt uitgaan van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximaal snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Tel daarbij de wettelijke correctie van 3 kilometer per uur op en je kunt vanaf 28 kilometer per uur een proces-verbaal ontvangen.

Dus rollerbank = 35
En gewoon op de weg = boete vanaf maximale snelheid.
pi_119849482
Snelheden waarbij je een boete krijgt op de roller zijn meestal ook plaatsafhankelijk.

Dacht dat het hier vanaf 55km/h was

En tof een brommertopic ^O^
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 2 december 2012 @ 18:52:33 #8
340341 Blester
Membre très utile
pi_119849525
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 18:51 schreef Miniem het volgende:
Snelheden waarbij je een boete krijgt zijn meestal ook plaatsafhankelijk.

Dacht dat het hier vanaf 55km/h was

En tof een brommertopic ^O^
Zoals ik het altijd begrijp is het maar net wat de agent er zelf mee wil doen. Vaak laten ze je met 55 KM/u nog gewoon zonder boete weer gaan volgens mij. Hier in de buurt bij mij is sowieso nooit rollerbankcontrole.

Dank voor het compliment :)
pi_119849586
Wat rijdt jij Blester?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 2 december 2012 @ 18:59:47 #10
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_119849759
Kijkt men tegenwoordig nog naar het vermogen op een rollenbank? Er staat mij iets van bij dat een snorfiets 0.25kw mag hebben. Als ik op het kentekenbewijs van m'n snorscooter kijk, blijkt /mag hij 1,44kw zijn.
Ik heb hem niet opgevoerd en alleen de begrenzing eraf gehaald. Volgens de laatste lasercontrole was de snelheid voldoende om ¤168,- :X af te mogen tikken. Ik ben BTW staande gehouden buiten de bbk en kreeg alleen een bon voor de snelheid. Over een rollenbank of opgevoerd werd niet gesproken.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  zondag 2 december 2012 @ 19:01:01 #11
340341 Blester
Membre très utile
pi_119849805
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 18:54 schreef Miniem het volgende:
Wat rijdt jij Blester?
Leuk dat je het vraagt. Ik heb vandaag namelijk een nieuwe gekocht en wilde eigenlijk net al een foto plaatsen.

Deze heb ik op dit moment :) En nog een scootertje, zal dadelijk een foto van internet hier planten.
  zondag 2 december 2012 @ 19:03:43 #12
340341 Blester
Membre très utile
pi_119849901
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:59 schreef boertie het volgende:
Kijkt men tegenwoordig nog naar het vermogen op een rollenbank? Er staat mij iets van bij dat een snorfiets 0.25kw mag hebben. Als ik op het kentekenbewijs van m'n snorscooter kijk, blijkt /mag hij 1,44kw zijn.
Ik heb hem niet opgevoerd en alleen de begrenzing eraf gehaald. Volgens de laatste lasercontrole was de snelheid voldoende om ¤168,- :X af te mogen tikken. Ik ben BTW staande gehouden buiten de bbk en kreeg alleen een bon voor de snelheid. Over een rollenbank of opgevoerd werd niet gesproken.
Rollerbank is heel iets anders als gewoon op straat aangehouden worden. Op straat krijg je gewoon een snelheidsboete als je daar te hard rijdt, bij een rollerbankcontrole kijken ze hoe hard de brommer KAN (Hier krijg je dus alles boven de 35 KM/u boete, daaronder laten ze je gaan).

Begrenzing eraf halen is in feite al opvoeren.. Het opvoeren is de snorfiets, brommer of scooter harder te laten lopen dan 30 KM/u en 50 KM/u. Dan heb je natuurlijk mensen die het opvoeren tot 70 KM/u en mensen die hem opvoeren tot 130 KM/u.
pi_119850283
inbeslagname van brommers is gewoon onzin.
dat gebeurt (bijna) nooit.

een kameraad van mij is gesnapt met 87 op de rollerbank.
hij mocht de brommer gewoon houden, wel 200 euro boete ofzo.

dit is trouwens mijn brommertje

vespa bravo uit '96 met superbravo spatborden.

zondag 2 december 2012 @ 19:20:23 #14
340341 Blester
Membre très utile
pi_119850426
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:16 schreef -niemand- het volgende:
inbeslagname van brommers is gewoon onzin.
dat gebeurt (bijna) nooit.

een kameraad van mij is gesnapt met 87 op de rollerbank.
hij mocht de brommer gewoon houden, wel 200 euro boete ofzo.

dit is trouwens mijn brommertje

vespa bravo uit '96 met superbravo spatborden.

[ afbeelding ]
Hoe hard loopt hij? Hij kan trouwens in de OP als je wilt :) Hij ziet er trouwens wel erg klein uit, is dit gezichtsbedrog op de foto? Die van mij is ook een stuk groter dan op de foto te zien is.
pi_119850694
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:20 schreef Blester het volgende:

[..]

Hoe hard loopt hij? Hij kan trouwens in de OP als je wilt :) Hij ziet er trouwens wel erg klein uit, is dit gezichtsbedrog op de foto? Die van mij is ook een stuk groter dan op de foto te zien is.
hij hoeft niet in de OP hoor.

hij is trouwens niet erg groot, ongeveer het formaat citta. (heeft ook hetzelfde blok)

met mijn dagelijkse uitlaat loopt hij ongeveer 50-55 maar met mijn mooie uitlaat 64 GPS.
dit allemaal op mijn zelf getunede DR50. nu zullen jullie denken wat een kut snelheid, maar voor een vespa'tje is dit best netjes.
  zondag 2 december 2012 @ 19:30:33 #16
340341 Blester
Membre très utile
pi_119850773
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:28 schreef -niemand- het volgende:

[..]

hij hoeft niet in de OP hoor.

hij is trouwens niet erg groot, ongeveer het formaat citta. (heeft ook hetzelfde blok)

met mijn dagelijkse uitlaat loopt hij ongeveer 50-55 maar met mijn mooie uitlaat 64 GPS.
dit allemaal op mijn zelf getunede DR50. nu zullen jullie denken wat een kut snelheid, maar voor een vespa'tje is dit best netjes.
Zeker niet hoor, speel je mooi op safe :)

Ik denk dat die voor mij te klein zou zijn, maar ik kan me ook best vergissen in de foto. Zelf nooit iets van een tomos/vespa gehad, wel eens zien staan en die zagen er dat altijd heel klein uit. Wel lekker handelbaar zo te zien :)

Kun je dit model een beetje vergelijken met een Tomos?
pi_119851387
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:30 schreef Blester het volgende:

[..]

Zeker niet hoor, speel je mooi op safe :)

Ik denk dat die voor mij te klein zou zijn, maar ik kan me ook best vergissen in de foto. Zelf nooit iets van een tomos/vespa gehad, wel eens zien staan en die zagen er dat altijd heel klein uit. Wel lekker handelbaar zo te zien :)

Kun je dit model een beetje vergelijken met een Tomos?
ja, dit kun je zeker vergelijken met een tomos.
ongeveer hetzelfde formaat, alleen is dit blok nóg eenvoudiger te openen, geen gezeik met tandwielkasten enzo.

maar dit is motorisch gewoon een ciao/citta. hetzelfde blok en veel andere delen zijn ook hetzelfde.
er zijn ook veel opvoer onderdelen van te krijgen.
ideaal dus.
  zondag 2 december 2012 @ 19:53:14 #18
340341 Blester
Membre très utile
pi_119851552
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:48 schreef -niemand- het volgende:

[..]

ja, dit kun je zeker vergelijken met een tomos.
ongeveer hetzelfde formaat, alleen is dit blok nóg eenvoudiger te openen, geen gezeik met tandwielkasten enzo.

maar dit is motorisch gewoon een ciao/citta. hetzelfde blok en veel andere delen zijn ook hetzelfde.
er zijn ook veel opvoer onderdelen van te krijgen.
ideaal dus.
Zie ze wel eens voorbij komen inderdaad, aanschafprijs van deze dingen ligt vaak heel laag. Wat me wel altijd opvalt is dat die brommers uit 1995 e.d. vrijwel allemaal maximaal 5000 KM hebben gelopen (tomos formaat e.d.)
pi_119851642
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:53 schreef Blester het volgende:

[..]

Zie ze wel eens voorbij komen inderdaad, aanschafprijs van deze dingen ligt vaak heel laag. Wat me wel altijd opvalt is dat die brommers uit 1995 e.d. vrijwel allemaal maximaal 5000 KM hebben gelopen (tomos formaat e.d.)
ik heb hem zelf gekocht voor 150 euro, 5500 km gelopen.

bij mij was de cilinder wel een keer vast gelopen, maar er kwam toch een snelle cilinder op :+

zelf heb ik er nog niet veel op gereden omdat ik nog geen rijbewijs heb :')
  zondag 2 december 2012 @ 20:00:44 #20
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_119851839
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  zondag 2 december 2012 @ 20:08:18 #21
340341 Blester
Membre très utile
pi_119852210
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:55 schreef -niemand- het volgende:

[..]

ik heb hem zelf gekocht voor 150 euro, 5500 km gelopen.

bij mij was de cilinder wel een keer vast gelopen, maar er kwam toch een snelle cilinder op :+

zelf heb ik er nog niet veel op gereden omdat ik nog geen rijbewijs heb :')
Moet je zien, ¤150,- en 5500 KM. Ik begrijp zelf niet waarom die Tomos / Vespa dingetjes altijd zo weinig hebben gelopen en voor zo'n prijsje weggaan. Hij ziet er wel uit dat hij echt de 65 net haalt, dat komt misschien door het model. De brommer die ik nu heb is gebouwd voor 130 - 140 KM/u bijvoorbeeld (zou hij helemaal geen moeite mee hebben denk ik).

quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 20:00 schreef Geelman het volgende:
[ afbeelding ]
Kymco, leuke dingen :D
pi_119852260
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:08 schreef Blester het volgende:

[..]

Moet je zien, ¤150,- en 5500 KM. Ik begrijp zelf niet waarom die Tomos / Vespa dingetjes altijd zo weinig hebben gelopen en voor zo'n prijsje weggaan.

[..]

Kymco, leuke dingen :D
er is weinig vraag naar, kijk maar eens naar citta. sinds de new kids hype zijn deze brommers belachelijk duur geworden.
ook rijden er veel bejaarden op rond en daar willen de petjes niet mee geassocieerd worden.

er zijn trouwens van deze brommertjes zodanig getuned dat ze 100 km/u lopen :')

75 is trouwens geen probleem als het moet zijn.
  zondag 2 december 2012 @ 20:10:41 #23
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_119852323
Tomos is ook wel populair hoor.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  zondag 2 december 2012 @ 20:10:58 #24
340341 Blester
Membre très utile
pi_119852339
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:09 schreef -niemand- het volgende:

[..]

er is weinig vraag naar, kijk maar eens naar citta. sinds de new kids hype zijn deze brommers belachelijk duur geworden.
ook rijden er veel bejaarden op rond en daar willen de petjes niet mee geassocieerd worden.

er zijn trouwens van deze brommertjes zodanig getuned dat ze 100 km/u lopen :')

75 is trouwens geen probleem als het moet zijn.
100 KM/u op zo'n dingetje? :D Mij niet gezien!
  zondag 2 december 2012 @ 20:11:13 #25
340341 Blester
Membre très utile
pi_119852347
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:10 schreef Geelman het volgende:
Tomos is ook wel populair hoor.
Zeker, maar ook die gaan meestal voor ¤200,-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties