Eerdere topicsquote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:Loss of income caused by banks as bad as a 'world war', says BoE's Andrew Haldane
Andy Haldane, the Bank’s executive director for financial stability, added that public anger at the banks was fully justified and that pay in the industry remained too high.
“In terms of the loss of incomes and outputs, this is as bad as a world war,” he said. “It would be astonishing if people weren’t asking big questions about where finance has gone wrong.
“If we are fortunate, the cost of the crisis will be paid for by our children. More likely it will still be being paid for by our grandchildren. There is every reason why the general public ought to be deeply upset by what has happened – and angry.”
Het is in wezen heel egocentrisch beleid van dat soort bedrijven. De recessie komt er aan. Een bedrijf heeft minder omzet, gooit personeel op straat om de marges weer omhoog te trekken, de rest moet harder werken tegen minder loon. De marges gaan weer omhoog en de figuren op het kantoor in de hoogste verdieping krijgen de meeste centen, de rest mag op een houtje bijten tijdens kerst.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:58 schreef Perrin het volgende:
These Two Charts Show How The Priorities Of US Companies Have Gotten Screwed Up
Corporate profit margins just hit an all-time high
[ afbeelding ]
Wages as a percent of the economy are at an all-time low
[ afbeelding ]
Dat is natuurlijk leuk als de overheid middels een begrotingstekort de klappen die vallen in de private sector opvangt. Vanaf 2013 is (langzaam) dat voorbij en gaan deze bezuinigingen ten kosten van de omzet, ontstaat overcapaciteit en vallen marges weer.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:58 schreef Perrin het volgende:
These Two Charts Show How The Priorities Of US Companies Have Gotten Screwed Up
Corporate profit margins just hit an all-time high
[ afbeelding ]
Wages as a percent of the economy are at an all-time low
[ afbeelding ]
Maar zitten de hoge heren schoon en droog! Ja, de normale man zal het dan nog meer merken, dat is wel zo. Ik heb wel een lijstje van bedrijven waarvan ik hoop dat de klappen extreem hard zullen vallenquote:Op dinsdag 4 december 2012 17:04 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk leuk als de overheid middels een begrotingstekort de klappen die vallen in de private sector opvangt. Vanaf 2013 is (langzaam) dat voorbij en gaan deze bezuinigingen ten kosten van de omzet, ontstaat overcapaciteit en vallen marges weer.
Ook gij, Brutus? Zullen je collega's en sectorgenoten dan zeggen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:30 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar zitten de hoge heren schoon en droog! Ja, de normale man zal het dan nog meer merken, dat is wel zo. Ik heb wel een lijstje van bedrijven waarvan ik hoop dat de klappen extreem hard zullen vallen
Daar heb ik een broertje dood aan. Stel ik had het vermogen van Soros, zou ik niet zo veel problemen hebben om bepaalde bedrijven volledig om zeep te helpen. Sommige blijf ik dan ook weer van af omdat ik er goede ervaringen mee heb of ik evt. nog wil werken in de verre toekomstquote:Op dinsdag 4 december 2012 17:36 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ook gij, Brutus? Zullen je collega's en sectorgenoten dan zeggen.
Ik heb trouwens ook zo'n leuk lijstje, weet alleen niet of ik er wat mee ga doen.
Mijn twijfel zit vooral in de spanne waarin dit soort dingen gebeuren. Dat kun je deels oplossen door een gedegen moneymanagement, maar de risk/reward weegt voor mij dan vaak niet op t.o.v. van het totale vermogen. Met de kans dat je je oorlogskas (deels) verspeeld hebt bij een once in a lifetime buy opportunity die waarschijnlijk gaat komen ergens in de komende jaren.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Daar heb ik een broertje dood aan. Stel ik had het vermogen van Soros, zou ik niet zo veel problemen hebben om bepaalde bedrijven volledig om zeep te helpen. Sommige blijf ik dan ook weer van af omdat ik er goede ervaringen mee heb of ik evt. nog wil werken in de verre toekomst
quote:The Debtor Prisoner’s Dilemma
In the 1990’s, Argentina tied its hands with a dollar-pegged currency in order to enhance its credibility as a borrower. The strategy worked too well: the large credit inflows that it attracted triggered an inflationary boom that reduced the country’s competitiveness. By 2001, a combination of devaluation (exit from the currency straitjacket) and partial default was inevitable. Default was followed by nominally voluntary restructurings in which creditors were invited to take some losses.
Up to now, the Argentine model has seemed successful, yielding substantial economic growth for the country since 2001. That is what has made the model so appealing to debt-burdened southern Europeans.
But a recent New York court ruling against Argentina in a case brought by a holdout hedge-fund creditor has dramatically raised the stakes of sovereign default and bankruptcy. When holdouts are rewarded by court decisions, and the rights of recalcitrant creditors are recognized in other jurisdictions, efforts at “voluntary” restructuring become unsustainable. More and more parties will resist writing down some debt in favor of trying to seize whatever assets they can.
quote:Bailout Recipients
We're tracking where taxpayer money has gone in the ongoing bailout of the financial system. Our database accounts for both the broader $700 billion bill and the separate bailout of Fannie Mae and Freddie Mac.
For each entity, we provide a “Net Outstanding” amount, which shows how deep taxpayers are in the hole after accounting for any revenue the government has received (usually through interest or dividends).
http://scarylawyerguy.blo(...)ore-wall-street.htmlquote:Op dinsdag 11 december 2012 10:32 schreef JimmyJames het volgende:
Is de fiscal cliff trouwens al opgelost? Als ik een blik werp op de beurskoersen, zou ik denken van wel.
Morgen komt de black hawk down van Bernanke weer langsvliegen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 10:32 schreef JimmyJames het volgende:
Is de fiscal cliff trouwens al opgelost? Als ik een blik werp op de beurskoersen, zou ik denken van wel.
mja, als ik zo de ontwikkelingen zie op automatisering en robotica, dan denk ik er toch echt anders over. Om in de VS nog maar te zwijgen over de impact van Obamacare op de gemiddelde werktijd waarop iemand wordt aangenomen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is in wezen heel egocentrisch beleid van dat soort bedrijven. De recessie komt er aan. Een bedrijf heeft minder omzet, gooit personeel op straat om de marges weer omhoog te trekken, de rest moet harder werken tegen minder loon. De marges gaan weer omhoog en de figuren op het kantoor in de hoogste verdieping krijgen de meeste centen, de rest mag op een houtje bijten tijdens kerst.
Alleen snappen die hoge heren ook wel dat het op een gegeven moment afgelopen is met dit soort beleid. Het is allemaal korte termijn gewin. Op het moment dat die lui verzadigd zijn, omzetten weer groeien, zal er ook wel weer meer personeel aangenomen worden!
Ware het niet dat dan wel de verdeling van welvaart in het gedrang komt als je geen sociale vangnetten hebt.quote:Op woensdag 12 december 2012 20:03 schreef SeLang het volgende:
Werkloosheid is eigenlijk een vorm van welvaart. Je kunt nu met 10 man produceren waar je een paar decennia geleden 50 man voor nodig had. Dus als groep kunnen we korter werken en een betere kwaliteit van leven hebben terwijl we toch nog gewoon alles produceren wat we nodig hebben.
Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.quote:Op woensdag 12 december 2012 20:03 schreef SeLang het volgende:
Werkloosheid is eigenlijk een vorm van welvaart. Je kunt nu met 10 man produceren waar je een paar decennia geleden 50 man voor nodig had. Dus als groep kunnen we korter werken en een betere kwaliteit van leven hebben terwijl we toch nog gewoon alles produceren wat we nodig hebben.
Als je niet herverdeelt wel. Maar als niemand meer je robotisch geproduceerde massaproducten kan kopen omdat je al die mensen uitsluit van de economie, heeft die automatisering ook niet zoveel zin.. Krijg je allemaal fabrieken die massa's producten kunnen maken waar geen (economische) vraag naar is. Lekker handigquote:Op woensdag 12 december 2012 20:34 schreef freud het volgende:
[..]
Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.
Een werkloze anno 2012 heeft een betere levensstandaard heeft dan iemand met een minimum loon 50 jaar geleden. En meer vrije tijd is ook een vorm van welvaart. Niet werken en toch geld krijgen, dat is de ultieme luxe en het streven van veel werkenden (uiteindelijk stoppen met werken en rentenieren)quote:Op woensdag 12 december 2012 20:34 schreef freud het volgende:
[..]
Hoe wil je korter werken (dus minder loon) en hogere welvaart relateren? De winst van deze vooruitgang is maar voor een hele kleine groep mensen.
Ik denk dat je niet een betere vorm van welvaart kunnen dan (financiele vrijheid). Gaan en staan waar je maar wilt. Ik weet alleen niet of dat het streven is van veel werkenden, ik zie maar weinig mensen om me heen die ook daadwerkelijk streven naar financiele vrijheid. Zeker gezien rondom mijn leeftijd de groep 20-30. Die geeft elke dollar uit die er binnenkomt (helaas). En als ze sparen, gaan ze op een veel te dure vakantie en geven ze het net zo hard uit in 2 week (vakanties van ver boven de 10k).quote:Op woensdag 12 december 2012 21:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een werkloze anno 2012 heeft een betere levensstandaard heeft dan iemand met een minimum loon 50 jaar geleden. En meer vrije tijd is ook een vorm van welvaart. Niet werken en toch geld krijgen, dat is de ultieme luxe en het streven van veel werkenden (uiteindelijk stoppen met werken en rentenieren)
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als deze redenatie namelijk zou opgaan zou het overgrote deel van de bevolking werkloos zijn door een toename van de arbeidsproductiviteit door de jaren heen.quote:Op woensdag 12 december 2012 20:51 schreef Perrin het volgende:
Als je niet herverdeelt wel. Maar als niemand meer je robotisch geproduceerde massaproducten kan kopen omdat je al die mensen uitsluit van de economie, heeft die automatisering ook niet zoveel zin.. Krijg je allemaal fabrieken die massa's producten kunnen maken waar geen (economische) vraag naar is. Lekker handig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |