quote:Haagse agent met de dood bedreigd
DEN HAAG -
De agent die afgelopen zaterdagochtend met zijn dienstwapen op perron 4 van station Hollands Spoor de 17-jarige Rishi Chandrikasing doodschoot, krijgt tal van doodsbedreigingen aan zijn adres. De Haagse politie neemt dit zeer serieus en laat weten dat de Rijksrecherche de intimidaties in het onderzoek meeneemt.
Zo staat er op een van de tegels op het bewuste perron ’the cop will die, promise’. Ook in verschillende tweets wordt in harde bewoordingen gesteld dat de politieman dood moet. Tevens zou een agent, die werkzaam is in het gebied rond station Hollands Spoor, al op straat zijn bedreigd in niet mis te verstane woorden.
De Nederlandse Politiebond reageerde geschokt op de ernstige bedreigingen aan het adres van de agent. „Met dit soort uitlatingen worden grenzen overschreden”, vertelt voorzitter Han Busker. „Als samenleving moet hier een boodschap tegen afgegeven worden. Dat vergt ook actie van de bestuurders in dit land.”
Busker begrijpt de emoties, maar vindt dat er tegen doodsbedreigingen hard moet worden opgetreden. „Het is een dramatisch incident, maar het kan niet zo zijn dat we elke keer met dit soort zaken worden geconfronteerd. Dit soort emotionele uitlatingen helpt niemand.” Om de oplopende spanning enigszins weg te nemen, hoopt Busker dat er snel een zorgvuldig onderzoek op tafel ligt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dood_bedreigd__.html
quote:17 jarige had geen pistool bij zich
De 17-jarige Rishi Chandrikasing die zaterdagochtend even voor 6.30 door een agent op station Hollands Spoor in Den Haag werd doodgeschoten, had geen wapen bij zich. Dat blijkt onderzoek van de Rijksrecherche.
Wat er precies is gebeurd, wordt nog onderzocht, meldt het Openbaar Ministerie maandag. Het OM kondigt aan na afronding van het onderzoek naar deze zaak te beoordelen of de agent heeft gehandeld volgens de geldende instructies.
Volgens justitie kreeg de politie zaterdagochtend de melding dat de jongen iemand had bedreigd en dat hij een vuurwapen bij zich zou hebben. Toen de politie hem aansprak, voldeed de 17-jarige niet aan de instructies. Daarna heeft een agent een schot gelost.
Er wordt maandag nog aanvullend onderzoek op het treinstation gedaan. Het onderzoek is nog in volle gang en daarom zegt het OM terughoudend in de berichtgeving te zijn. Toch realiseert justitie zich het 'zwaarwegende maatschappelijke belang' om in deze zaak het publiek te informeren.
Getuigen
Het OM laat weten dat de Rijksrecherche verschillende getuigen en de drie bij het schietincident betrokken politiemensen heeft ondervraagd. Ook zijn er beelden veiliggesteld en is er sectie op het lichaam van de jongen verricht.
Verder wordt onderzoek gedaan naar de baan die de politiekogel heeft afgelegd. Op de vraag of die is afgeketst, antwoordt een woordvoerster van het OM dat nu nog met alle scenario's rekening wordt gehouden. 'We sluiten nog niets uit.'
De politie meldt dat in samenspraak met de bureauleiding waar de politieagent werkt en hemzelf de komende dagen wordt bepaald hoe en in welke mate hij zijn werk kan hervatten. 'Natuurlijk is de impact bij de familie het grootst. Maar ook in het korps, aan het bureau en bij de betrokken agenten is deze voelbaar.'
Zondagavond deden ruim 150 mensen in de Haagse Spoorwijk mee aan een stille tocht voor de doodgeschoten jongen. Zij, voor het merendeel jongeren, reageerden op een oproep via Twitter. Ze legden bloemen op het perron neer en staken ook kaarsen aan. De politie hield zich op de achtergrond.
'Afgeknald'
Vrienden van Rishi vertelden gisteren aan het AD al dat zij ervan overtuigd zijn dat Rishi geen wapen had. 'Ze hebben Rishi gewoon afgeknald. Het is een grote fout geweest hem neer te schieten', vertelt Ryan Giasi, een vriend van de 17-jarige jongen. 'Hij wilde zijn handen niet in de lucht doen, wist hij veel. Rishi was verdomme nog maar een kind!'
Volgens De Telegraaf had Rishi op dat tijdstip niet op straat mogen zijn. Rishi moest van de rechter in de weekenden om half twee 's nachts terug zijn bij de woongroep waar hij verplicht verbleef. Deze voorwaarde kreeg hij opgelegd toen hij in september vrijkwam. Hij zat in de cel voor een reeks inbraken.
Woongroep
De woongroep waarin de Rishi zat heeft de afgelopen dagen uitgebreid stilgestaan bij het overlijden van de 17-jarige jongen. 'Zijn dood heeft een flinke impact op de groep, er wordt veel met de jongeren gepraat en ze branden kaarsjes', aldus een woordvoerster van Stichting Jeugdformaat
Nee, dat zeg ik niet.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:20 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Mijn hoofd is tegen metalen palen aangebeukt en ik heb diegene niet teruggepakt. Ben ik nu laf?
Het was mistig dus ik zag niet dat ie het wel deed, pang, oops sorryquote:Op woensdag 28 november 2012 12:16 schreef HeatWave het volgende:
Kunnen schieten of niet,
"handen omhoog en ga liggen"
"ok"
niets aan de hand.
Je hebt het over politieagenten die ongewapende burgers dood schieten neem ik aan?quote:Op woensdag 28 november 2012 12:25 schreef 2Happy4U het volgende:
Dit soort 'mensen' verdienen geen leven. Niet in Nederland tenminste.
http://www.omroepwest.nl/(...)te-mogelijk-af-grondquote:DEN HAAG - De kogel die de 17-jarige Rishi zaterdag raakte, is mogelijk afgeketst via de grond. ‘Dat is geen onmogelijke aanname’, stelt het Openbaar Ministerie op vragen van Omroep West. ‘We houden met alle scenario’s rekening.’
De jongen werd zaterdagochtend op station Hollands Spoor in Den Haag door een politieagent neergeschoten en overleed kort daarna in het ziekenhuis.
Tegels gelicht
Maandag werd op Hollands Spoor onderzoek gedaan. Daarbij werden twee tegels uit het perron gelicht en door de recherche meegenomen. Mogelijk is de kogel op een van die tegels afgeketst. Dat zou betekenen dat de agent niet gericht op Rishi heeft geschoten.
Waarom de tegel precies is meegenomen, wordt door het Openbaar Ministerie niet verteld. Het mogelijk afketsen van de kogel kan een serieuze optie zijn.
Gewapende man
Rishi overleed kort nadat hij was geraakt aan zijn verwondingen. Hij werd door een politiekogel geraakt, nadat agenten een melding kregen over een gewapende man op perron 4. Er zou zijn geschoten toen hij bevelen van de politie niet opvolgde en naar zijn middel greep, in plaats van zijn handen in de lucht te doen.
De politie dacht dat hij een wapen had. Het Openbaar Ministerie meldde maandag echter dat de jongen geen wapen bij zich droeg.
Onder toezicht
De Hindoestaanse jongen woonde in een woongroep in Scheveningen en stond onder toezicht van jeugdzorg. Volgens Bureau Jeugdzorg is hij door de kinderrechter uit huis geplaatst. Het dodelijke schot op de tiener leidde tot veel commotie.
Natuurlijk.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Je hebt het over politieagenten die ongewapende burgers dood schieten neem ik aan?
ja, want agenten kunnen niet wachten op de hele rompslomp eromheen, ze vinden die enorme heisa bij alleen al het trekken van het pistool ge-wel-dig!quote:Op woensdag 28 november 2012 12:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het was mistig dus ik zag niet dat ie het wel deed, pang, oops sorry
In dat geval ben ik het met je eensquote:
of het was een erg slechte schutter natuurlijkquote:Maandag werd op Hollands Spoor onderzoek gedaan. Daarbij werden twee tegels uit het perron gelicht en door de recherche meegenomen. Mogelijk is de kogel op een van die tegels afgeketst. Dat zou betekenen dat de agent niet gericht op Rishi heeft geschoten.
quote:Op woensdag 28 november 2012 12:28 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, want agenten kunnen niet wachten op de hele rompslomp eromheen, ze vinden die enorme heisa bij alleen al het trekken van het pistool ge-wel-dig!
Het is ook een meisjeshandschriftquote:Op woensdag 28 november 2012 12:30 schreef Abed het volgende:
De bedreiging op de tegel: cop will die moet je ook niet te serieus nemen, die gassies doen alsof ze gangsta zijn zoals in da hood maar eigenlijk verzamelen ze slechts bij de KFC.
Slachtoffer was toch echt geen lieverdje hoor. Vriendjes zullen niet veel anders zijn geweest.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:30 schreef Abed het volgende:
De bedreiging op de tegel: cop will die moet je ook niet te serieus nemen, die gassies doen alsof ze gangsta zijn zoals in da hood maar eigenlijk verzamelen ze slechts bij de KFC.
Dat geloof ik best, aan de andere kant staat er duidelijk promise bij. Hetgeen zou betekenen dat het een belofte is.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:30 schreef Abed het volgende:
Ach de jeugd, compleet andere belevingswereld. Blaffende honden bijten niet.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:31 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, aan de andere kant staat er duidelijk promise bij. Hetgeen zou betekenen dat het een belofte is.
Hoe weet je zo zeker dat het A de jeugd is en B een loos dreigement? Hele stoerdoenerij van zulk volk ken ik wel maar het staat er mooi wel en ook nog eens als een belofte.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:32 schreef Abed het volgende:
[..]
Ach de jeugd, compleet andere belevingswereld. Blaffende honden bijten niet.
Anders zet je het niet op een tegeltje en zeg je niet 'cop will die'quote:Op woensdag 28 november 2012 12:34 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat het A de jeugd is en B een loos dreigement? Hele stoerdoenerij van zulk volk ken ik wel maar het staat er mooi wel en ook nog eens als een belofte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |