http://crimesite.nl/compo(...)12-slachtoffer-.htmlquote:AMSTERDAM - De 17-jarige jongen die zaterdagochtend werd neergeschoten door de politie op station Den Haag Hollands Spoor, droeg geen vuurwapen.
Stille tocht voor dode jongen
Dat meldt Omroep West op basis van ingewijden binnen en buiten de politie.
De jongen werd zaterdagochtend door de politie op perron 4 van het Haagse station neergeschoten, nadat er een melding was binnengekomen van een gewapende man op Hollands Spoor. Later bleek dat hij een man had bedreigd.
Toen de agenten hem vroegen zijn handen boven het hoofd te houden, zou hij naar zijn middel hebben gegrepen. Vervolgens opende de politie het vuur. Het slachtoffer is overleden, vermoedelijk door een kogel in de nek volgens Omroep West.
De zaak wordt onderzocht door de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie wil ontkennen noch bevestigen dat het nieuws van Omroep West klopt.
Straatverbod
De Telegraaf schrijft dat de jongen niet op straat had mogen zijn vanwege een straatverbod. De jongen zou in de cel hebben gezeten voor een reeks inbraken. Bij de schorsing van zijn detentie in september werd hij in een woongroep geplaatst.
De rechter had daarbij bepaald dat de 17-jarige in de weekeinden uiterlijk om 01.30 uur thuis moet zijn. Een getuige zegt in de krant dat de jongen zich op het station keurig gedroeg.
Zijn familie zegt tegen Omroep West dat de jongen binnenkort zelfstandig zou gaan wonen. Volgens een tante was hij net bezig zijn leven weer op te pakken en ging hij weer naar school en stage.
Stille tocht
Op zondagavond werd er om 19.00 uur een stille tocht gehouden voor de gedode jongen. 150 tot 200 deelnemers namen deel aan de stoet door de Haagse Spoorwijk. Op perron 4 werden kaarsen aangestoken en bloemen neergelegd ter nagedachtenis aan de jongen.
aanvullende achtergrond informatie:quote:'Jongen Hollands Spoor droeg geen wapen'
Nieuws - Politie
MAANDAG 26 NOVEMBER 2012 09:05
Het is nog lang niet helder wat er gebeurde tijdens de schietpartij zaterdagochtend op station Holland Spoor in Den Haag, waarbij een 17-jarige jongen overleed door een politiekogel. De indruk komt op dat het misschien een tragische vergissing is geweest. In het Algemeen Dagblad vertellen vrienden van de jongen, Rishi Chandrikasing, dat het 'een grote fout' was om Rishi neer te schieten. Op een mistige ochtend wilde hij in de trein stappen als politiemensen met getrokken wapen op hem afstormen.
De agenten zijn kennelijk in de veronderstelling dat de jongen een vuurwapen op zak heeft en iemand daarmee heeft bedreigd. Er wordt maar één knal gehoord door getuigen.
Is er geen waarschuwingsschot afgevuurd, vragen vrienden van Rishi zich af. En waarom is er niet in zijn been geschoten? Met een schotwond in de nek is hij snel naar een ziekenhuis gebracht maar daar even later overleden.
Mogelijk heeft Rishi de aanwijzingen van de agenten niet opgevolgd en bijvoorbeeld zijn handen niet in de lucht gedaan. De Telegraaf schrijft dat de jongen zijn jas open wilde slaan om te tonen dat hij geen vuurwapen bij zich had en hebben de agenten dat gebaar verkeerd uitgelegd.
De jongen woonde in een leefgroep van jeugdzorg nadat hij een tijdlang in de problemen had gezeten en was gestraft voor een aantal inbraken.
Volgens De Telegraaf had Rishi op dat tijdstip niet op straat mogen zijn omdat hij van de rechter in de weekenden om half twee 's nachts terug moest zijn bij de woongroep waar hij verplicht verbleef. Deze voorwaarde kreeg hij opgelegd toen hij in september vrijkwam.
Onder leiding van het Openbaar Ministerie doet de Rijksrecherche onderzoek naar wat er precies is gebeurd. Omroep West heeft op basis van anonieme bronnen gemeld dat de jongen zelf geen wapen droeg.
quote:Steekpartij
In 2011 was Rishi nog verdacht van een poging doodslag dan wel moord. Hij zou betrokken zijn geweest bij een steekpartij bij Zalencentrum Alians aan de Fruitweg in Den Haag, waar op dat moment twee hindoestaanse huwelijken plaatsvonden.
maar als je puur kijkt naar de locatie van het schot, zeg jij dat het dus waarschijnlijk een mislukt schot was?quote:Op maandag 26 november 2012 13:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nee, volgens mij niet. Het is ook de intentie van de agent die daarmee veroordeeld wordt.
dodelijk = is er iemand dood ... jaquote:Op maandag 26 november 2012 13:39 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Gooi het maar in welke hoek je wilt: agent zenuwachtig, dader maakt rare beweging, agent is gewoon een kut-schutter..
Het lijkt me onzinnig er vanuit te gaan dat er dodelijk geweld is toegepast. Dat impliceert dat de agent erop uit was.
Niemand weet wat er gebeurd is, als de jongen plots een beweging maakt kan het schot ook op de verkeerde plek aankomen.quote:Op maandag 26 november 2012 13:52 schreef Re het volgende:
[..]
maar als je puur kijkt naar de locatie van het schot, zeg jij dat het dus waarschijnlijk een mislukt schot was?
Kan ik niks over zeggen want geen feiten.quote:Op maandag 26 november 2012 13:51 schreef Re het volgende:
[..]
maar als je puur kijkt naar de locatie van het schot, zeg jij dat het dus waarschijnlijk een mislukt schot was?
Dag lieve jongen die geen vlieg kwaad doet......quote:Steekpartij
In 2011 was Rishi nog verdacht van een poging doodslag dan wel moord. Hij zou betrokken zijn geweest bij een steekpartij bij Zalencentrum Alians aan de Fruitweg in Den Haag, waar op dat moment twee hindoestaanse huwelijken plaatsvonden.
Dat is tendentieus. Kwetsend.quote:Op maandag 26 november 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
In de OP kan ook nog wel dit stukje waarbij in het AD geen melding van wordt gemaakt:
[..]
Dag lieve jongen die geen vlieg kwaad doet......
Isie veroordeeld dan?quote:Op maandag 26 november 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
In de OP kan ook nog wel dit stukje waarbij in het AD geen melding van wordt gemaakt:
[..]
mja nog even vooropgesteld dat ik geen verschil zie en ik het een goed recht vind dat een politieagent schiet om te doden of schiet om uit te schakelen... naar gelang de siuatiequote:Op maandag 26 november 2012 13:54 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Kan ik niks over zeggen want geen feiten.
Ik ga er in ieder geval niet klakkeloos vanuit dat agent ook evengoed geschoten kon hebben met de intentie om die knul te doden. Die kans acht ik heel erg klein, zo niet nihil.
Als je een pistool op hem gericht houdt en hij er geen vasthoudt? Dan kun je hem makkelijk inrekenenquote:Op maandag 26 november 2012 13:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
dodelijk = is er iemand dood ... ja
geweld = er is iamand neergeschoten dus er is geweld gebruikt.
en ja denk je nou dat er geen adrenaline rush was voor mijnheer agent.
je krijgt te horen dat iemand met een pistool daar rond loopt.
checkquote:Op maandag 26 november 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Het was een Hindoestaan?quote:Op maandag 26 november 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Weet ik niet.quote:
quote:
Gezien zijn naam wel jaquote:Op maandag 26 november 2012 13:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het was een Hindoestaan?
Ja, en als hij vervolgens ineens naar zijn riem grijpt terwijl hij zijn handen in de lucht moet houden dan kan je verwachten dat ze schietenquote:Op maandag 26 november 2012 13:58 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Als je een pistool op hem gericht houdt en hij er geen vasthoudt? Dan kun je hem makkelijk inrekenen
quote:Op maandag 26 november 2012 13:58 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Als je een pistool op hem gericht houdt en hij er geen vasthoudt? Dan kun je hem makkelijk inrekenen
Gaan we dit weer helemaal opnieuw doen omdat mensen zich niet inlezen?quote:Op maandag 26 november 2012 14:00 schreef FredVleespet het volgende:
[..]
Ja, en als hij vervolgens ineens naar zijn riem grijpt terwijl hij zijn handen in de lucht moet houden dan kan je verwachten dat ze schieten
Dat kan natuurlijk ook nog.quote:Op maandag 26 november 2012 14:00 schreef mossad_agent het volgende:
Ik denk dat meneer wel iemand heeft bedreigd maar de gun heeft weggegooid.... laat ze nog maar goed zoeken.
Welke bedoel je ? Marathon? Ja dat is die.quote:Op maandag 26 november 2012 14:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook nog.
PS. Is dat die kroeg in de Alberdingk Thijmstraat?
dus... deze agent was gewoon triggerhappy?quote:Op maandag 26 november 2012 13:58 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wel voor inbraken iig.quote:
De intentie van de persoon is in het strafrecht niet zo relevant, die wordt geabstraheerd uit de feiten en omstandigheden.quote:Op maandag 26 november 2012 13:54 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Kan ik niks over zeggen want geen feiten.
Ik ga er in ieder geval niet klakkeloos vanuit dat agent ook evengoed geschoten kon hebben met de intentie om die knul te doden. Die kans acht ik heel erg klein, zo niet nihil.
Wat snap je niet aan 'verdachte'?quote:Op maandag 26 november 2012 13:55 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |