Ik zal eens kijken of ik ergens het boek kan halen. ben hier erg nieuwsgierig naar!quote:Op zondag 25 november 2012 17:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het is een uitstekend boek. Niet alleen is Wagenaar DE deskundige op dit gebied, hij kan ook nog eens erg goed en beeldend schrijven.
Je kan getuigen dus sturen en ze zijn onzeker, tenminste een gedeelte, want een deel vulde gewoon in "er was geen clowns optreden"quote:Op zondag 25 november 2012 17:38 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is ook wel een beetje verneukeratief natuurlijk, want mensen denken dan dat er wel een clown móet zijn geweest aangezien ernaar wordt gevraagd. Dan generen ze zich en vullen ze maar wat in.
Maar het menselijk geheugen functioneert wel vrij slecht ja.
Die is inderdaad erg leukquote:Op zondag 25 november 2012 17:40 schreef Ryan3 het volgende:
Deze proef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_onzichtbare_gorilla is leuk.
Kregen wij bij de brandweer.
Ik had geen gorilla gezien....
Deze lijkt me voor jou dan ook extra interessant:quote:Op zondag 25 november 2012 17:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb het zelf meegemaakt als opgeroepen getuige bij een moordzaak.
Er werd mij een vraag gesteld over de bewuste avond die ik rustig heb beantwoord. Ik wist 100% (!) zeker dat het zo was gegaan zoals ik zei.
Eén van de rechters las vervolgens iets voor en als donderslag bij heldere hemel besefte ik dat dát de juiste weergave van het gebeuren was en niet mijn "herinnering". Boeiende ervaring om te ontdekken dat je geheugen en de manier waarop herinneringen worden opgeslagen behoorlijk kan falen. Mijn geloof in getuigenverklaringen is daarmee gedaald tot het nulpunt. Zelfs als de mensen zelf denken de waarheid te spreken kan je ze niet zomaar geloven.
quote:Op zondag 25 november 2012 14:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit is Brain Games op National Geographic. Hier het begin van die ep met de schokkende conclusie over eye witnesses:
Oorlogsmisdadigers vrijpleiten kon hij ook goed.quote:Op zondag 25 november 2012 17:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het is een uitstekend boek. Niet alleen is Wagenaar DE deskundige op dit gebied, hij kan ook nog eens erg goed en beeldend schrijven.
Ja, absoluut, is erg gevaarlijk...quote:Op zondag 25 november 2012 17:40 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Je kan getuigen dus sturen en ze zijn onzeker, tenminste een gedeelte, want een deel vulde gewoon in "er was geen clowns optreden"
Hij pleitte niemand vrij, hij toonde aan dat de getuigenverklaringen niet deugden.quote:Op zondag 25 november 2012 17:59 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Oorlogsmisdadigers vrijpleiten kon hij ook goed.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Demjanjuk
Wagenaar.
Hij doet het naar eigen zeggen voor zijn gezin. Wat zijn agressieve gestalk bij andere mensen en hun familieleden teweeg brengt is geen probleem maar nu het om hem gaat is het ineens een ander verhaal. Toen de dictator door Pownews werd gefilmd leek hij wel angstig. Dit is een logisch gevolg.quote:Op zondag 25 november 2012 16:38 schreef Gorraay het volgende:
Wim Dankbaar heeft aangekondigd zich niet langer bezig te zullen houden met de zaak Vaatstra. De man die er een gewoonte van maakte om onschuldige mensen lastig te vallen, beklaagt zich nu over de agressieve reacties die hij krijgt.
Je kunt het natuurlijk ook zien als een poging tot eervolle aftocht. Dankbaar heeft er al die tijd verschrikkelijk naast gezeten, en als hij diep in zijn eigen hart kijkt, zal hij dat zelf ook wel beseffen.
Hij is gewoon gevraagd als getuige deskundige over het menselijk geheugen, beetje kinderachtig deze opmerking.quote:Op zondag 25 november 2012 17:59 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Oorlogsmisdadigers vrijpleiten kon hij ook goed.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Demjanjuk
Wagenaar.
Alles kan alleen moet je altijd rekening houden met vergissingen ook wat betreft tijd en datum.quote:Op zondag 25 november 2012 18:15 schreef Xan21 het volgende:
Ja maar een getuigenis die 4 personen kan identificeren (Marianne, Spencer, Wietse en moeder) aan de hand van uiterlijk, gedrag, kleding, auto etc. ... is iets heel anders dan je te herinneren na een avond circus of er nou een clown was of niet. Een evenement waar je je waarschijnlijk verveeld als volwassene.
Hij heeft naar eigen zeggen zelf onderzoek gedaan.quote:Op zondag 25 november 2012 18:12 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hij pleitte niemand vrij, hij toonde aan dat de getuigenverklaringen niet deugden.
Dat is iets heel anders. Wellicht zou je je eens een beetje moeten verdiepen in het leerstuk "bewijs" binnen het strafrecht?
Wat heeft dat met geheugenonderzoek te maken?quote:Wagenaar stelde dat het persoonsbewijs van John Demjanjuk een overduidelijke vervalsing was en betoogde dat de herkomst van het document onduidelijk is gebleven [1].
Helemaal gekeken en ik moet zeggen: indrukwekkend hoe ze dat voor elkaar kregenquote:Op zondag 25 november 2012 17:39 schreef Tayu het volgende:
Niet alleen is het menselijk geheugen enorm onbetrouwbaar, mensen laten zich ook gemakkelijk manipuleren. Hoe komt het dat onschuldige mensen een moord kunnen bekennen?
Derren Brown laat zien hoe kinderlijk eenvoudig dat kan zijn in zijn experiment "The Guilt Trip":
In slechts enkele dagen tijd. Kun je nagaan waar je iemand in weken/maanden toe kunt brengen met de juiste aanpak.quote:Op zondag 25 november 2012 18:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Helemaal gekeken en ik moet zeggen: indrukwekkend hoe ze dat voor elkaar kregen
Het ultieme bewijs de hij onschuldig is!quote:Op zondag 25 november 2012 18:32 schreef Xan21 het volgende:
Jasper S. rookte niet volgens de buurvrouw, het nieuwe topic op klokkenluideronline
tja....
Is dat diezelfde buurvrouw die daar nog maar enkele jaren woont?quote:Op zondag 25 november 2012 18:32 schreef Xan21 het volgende:
Jasper S. rookte niet volgens de buurvrouw, het nieuwe topic op klokkenluideronline
tja....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |