abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 november 2012 @ 00:35:49 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119588959
Hebben meer mensen dat? Dat je geloof en geschiedenis van geloof eigenlijk zo fascinerend en bijzonder vindt, dat je zelf ook dolgraag een religie zou willen praktiseren.
Ik heb dat nu namelijk. Heb het gevoel dat ik toch wel iets mis als atheïst of in ieder geval niet-gelovige. Het lijkt me heel mooi om in iets te geloven zegmaar, en dan niet per sé een god ofzo maar gewoon iets. Meer een soort levensfilosofie, niet te verwarren met die Amerikaanse self-improvement onzin. Meer zoals Boeddhisten dat hebben, al gaat Karma me ook wat ver. Het is gewoon iets dat heel mooi kan zijn (welk geloof dan ook), als het maar niet gemengd gaat met politiek of bestuur maar puur en alleen privé is.
Ik vind het dus enorm interessant aan de ene kant, terwijl het me ook verrijkend lijkt. Nog meer mensen die dit wel eens hebben? :P
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_119588971
Ik geloof in wetenschap.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 25 november 2012 @ 00:37:27 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119588984
Ik ook.
  zondag 25 november 2012 @ 00:41:08 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_119589052
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 25 november 2012 @ 00:42:11 #5
220940 SavageMM
Carpe Noctem!
pi_119589067
Wordt Satanist.
Fuck your god.
  zondag 25 november 2012 @ 00:42:57 #6
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589076
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Niet dolgraag, maar soms denk ik inderdaad wel eens dat het leven van een gelovige wat prettiger is. Die heerlijke illusie dat je zelfs als nitwit belangrijk bent, dat je het eeuwige leven hebt, een groepsgevoel, etc.
Die dingen die jij beschrijft gelooft alleen de kern van bijv. het christendom. En die geloven ook dat als je geen goed leven leidt je eeuwig brandt in de hel, dus ja. Prettig is anders.
  zondag 25 november 2012 @ 00:45:24 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_119589113
Maar iedereen leeft een goed leven natuurlijk, anders zou je het niet doen. En als je al twijfelt kun je vrij gemakkelijk vergeven worden. Graag boeddhist worden zie ik dan zelf niet zo, hooguit een gevoel dat er iets meer is, maar verder biedt het weinig perks.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 25 november 2012 @ 00:46:43 #8
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_119589128
Volgens mij was Gerard Reve, die alles deed wat god verbood, katholiek omdat hij de kerk, de symboliek en de hele rataplan er omheen zo prachtig vond.
iedereen is uniek behalve ik
  zondag 25 november 2012 @ 00:47:15 #9
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589135
Heb nergens gezegd dat ik graag boeddhist wil worden.
pi_119589137
Ik mis niks als atheïst.
pi_119589190
Je kunt toch best atheist zijn *en* een levensfilosofie erop nahouden?

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119589197
Ik vind de verhalen, geschiedenis, gebouwen en gebruiken van verscheidene religies ook interessant, maar heb niet het idee dat ik iets mis omdat ik niet religieus ben. Waar anderen gefascineerd zijn door een ketting omdat hij van Petrus geweest is, vind ik het verhaal erachter en het feit dat een bepaald voorwerp miljoenen mensen kan fascineren mooi.

Note: misschien ben ik wel gewoon knettergek.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
  zondag 25 november 2012 @ 00:52:43 #13
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_119589206
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:41 schreef speknek het volgende:
Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)

Dat ellenlange gemaal is natuurlijk niet nodig als je een kerk hebt die voor je dicteert wie of wat je precies bent en wat je moet doen om moraaltechnisch/sapdrinkenderwijs goed bezig te zijn.

Edit: als ik wel een geloof aan zou hangen zou ik me trouwens weer constant gaan ergeren aan het feit dat er zoveel overwegenswaardige ideeen resoluut aan de kant wordt geschoven omdat dat niet in de doctrine past.
  zondag 25 november 2012 @ 00:53:05 #14
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589211
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:51 schreef Molurus het volgende:
Je kunt toch best atheist zijn *en* een levensfilosofie erop nahouden?

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. :)
Meer dan een levensfilosofie, toch wel echt een religie.
  zondag 25 november 2012 @ 00:55:32 #15
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_119589237
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:52 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Check. Soms wil ik nog wel eens te lang stil blijven staan bij het besef dat er achter het leven helemaal geen bedoeling zit. Storende gedachte wel, want daarna ga ik mezelf gek maken met de vraag hoeveel vrijheid ik nu precies heb om mijn leven in te richten zoals ik dat wil (rekening houdend met familie en andere sociale factoren, mijn plek in de maatschappij, of er überhaubt wel naast een maatschappij geleefd kan worden, financiën en ga zo maar door)

Dat ellenlange gemaal is natuurlijk niet nodig als je een kerk hebt die voor je dicteert wie of wat je precies bent en wat je moet doen om moraaltechnisch/sapdrinkenderwijs goed bezig te zijn.
Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
pi_119589320
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Precies! De reden van de meeste religies, denk ik. We zijn maar een paar organismen bovenaan de voedselketen, niets meer. Volgens de wetenschap.
Een extern doel postuleren leidt op zijn best tot een oneindige regressie van doelen, en anders tot iets dat op zichzelf geen doel heeft.

Religie biedt wat dat betreft geen echte oplossing. Als je een god postuleert die zijn eigen doel is, wat is er dan mis met een mens die zijn eigen doel is? Dat is juist de ultieme vrijheid. Jouw bestaan wordt dan niet gedicteerd door externe belangen, maar door jouw belangen.

PS: de mens bovenaan de voedselketen plaatsen is volstrekt arbitrair. Het is eerder een cyclus.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119589856
Nuh. Het geloof is niets anders dan irrationele zelfbeperking en alleen al omdat ik daar géén deel van uitmaak voel ik me prima.
Conscience do cost.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2012 @ 09:59:17 #18
862 Arcee
Look closer
pi_119591890
Ik denk dat wat TS beschrijft een groot deel van de reden is dat mensen geloven: dat het leven zin heeft, uitzicht op een eeuwig leven, etc.

Dat maakt het echter nog niet waar. In tegendeel. Comfort is een slechte gids naar de waarheid.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_119592928
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 00:55 schreef Quotidien het volgende:

[..]

bovenaan de voedselketen?

http://dier-en-natuur.inf(...)elijkste-dieren.html
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 25 november 2012 @ 11:20:37 #20
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119592934
quote:
14s.gif Op zondag 25 november 2012 01:38 schreef ems. het volgende:
Nuh. Het geloof is niets anders dan irrationele zelfbeperking en alleen al omdat ik daar géén deel van uitmaak voel ik me prima.
Ik wil je uiteraard geenzins uit je "comfort zone" halen zoals Arcee het zo mooi omgekeerd toedicht aan mensen die geloven, maar ik zie de irrationele zelfbeperking eerlijk gezegd niet.

Ik vind het vrij onlogisch om te denken dat iets uit niets kan ontstaan in absolute zin.
En het leven zonder geloof deel ik al met de ongelovigen dus het leven met geloof kan mijn inziens nooit een beperking zijn maar eerder een verrijking ?
pi_119593087
kijk dan toch eens naar Zen boeddisme, TS. die geloven ook niet in god. die geloven eigenlijk helemaal nergens in, is allemaal irrelevant. maar wel mooie rituelen en levenshouding.
pi_119593115
quote:
14s.gif Op zondag 25 november 2012 00:36 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik geloof in wetenschap.
Dat het heelal is ontstaan door een bing-bang kan ik inkomen.

Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
pi_119593170
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Maar dat wij mensen als ras op de planeet zijn en heersen, daar heeft de wetenschap mij nog niet van kunnen overtuigen.. wat is jouw theorie daarover dan?
Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.

Wat zijn jouw ideeën dan?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_119593216
quote:
17s.gif Op zondag 25 november 2012 11:32 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Evolutie lijkt me. Ik ben zelf geen wetenschapper, er zullen vast hele uitgebreide studies naar gedaan zijn.

Wat zijn jouw ideeën dan?
Ik heb geen idee eigenlijk.

Verder ben ik wel gelovig, maar niet op de manier dat "iemand" ons heeft geschapen.

Wel dat iets of iemand ons heeft gemaakt, maar wie is de vraag natuurlijk..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 november 2012 @ 11:34:28 #25
862 Arcee
Look closer
pi_119593229
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 11:29 schreef Smack10 het volgende:

Inderdaad, ik denk dat alleen virussen al meer heersen dan wij.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')