Dan ga jij je feestje toch op jouw manier houden..? niemand houd je tegen... maar waarom moet een ander jou erin volgen?quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:25 schreef Anyanka het volgende:
De oorsprong (raven van Odin, duivel, etc.) is niet racistisch, maar Zwarte Piet zoals hij nu wordt uitgebeeld (donkere huid + overdreven lippen + kroeshaar), lijkt verdomd veel op een negroïde karikatuur. De knechtenrol maakt het er niet beter op.
Ik heb als kind altijd heilig geloofd dat Zwarte Piet zwart was door het roet in de schoorsteen en voelde me later diep beledigd dat mijn onschuldige kinderherinneringen bezoedeld werden door zo'n discussie over racisme. Inmiddels denk ik daar anders over, ik snap dat mensen zich gekwetst voelen. Het gaat ook zeker niet (alleen) om 'blanken die opkomen voor donkere mensen, terwijl die daar helemaal geen behoefte aan hebben'.
"Het is niet racistisch bedoeld" of "Het is een kinderfeest" vind ik een te zwakke argumenten. Geen handen willen schudden met een vrouw is volgens moslims ook niet seksistisch bedoeld, maar dat is het natuurlijk wel. (wellicht niet de sterkste vergelijking, maar ik kon zo snel geen betere verzinnen)
Overigens zou ik Zwarte Piet niet willen missen! Dus dat is voor mij wel een dilemma. Het enige wat ik kan bedenken is een compromis om de huid wel donker te laten (hij heet immers Zwarte Piet), maar de verdere raciale trekken te verminderen, bijvoorbeeld met gekleurd, niet kroezend haar. Als kind heb ik hem toch altijd als een soort magisch wezen gezien, en van mij zou hij er ook zo uit mogen zien.
Door de gemiddelde bevolking niet. Die vinden het niet raar om zich als blanke op te maken als neger of negerslaaf. Er zijn wel mensen die kinden daarom onthouden van Sinterklaas. Maar dat is ook weer zo harsh.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:23 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ooit wel eens maar toen hadden we het niet eens door. Tegenwoordig wordt er niets negatiefs mee bedoelt.
Omdat zij het niet zouden doen hoef jij geen rekening te houden met een ander? Beetje kort door de bocht. Ik vind je verkleden als een moslim iig niet echt goeie humor, is meer de spot drijven met, maar dat is een andere discussie.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:24 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
O ja, want stel je voor dat je een moslim op zijn teentjes trapt, altijd maar rekening houden met, wanneer houden zij eens rekening met onze normen en waarden?
Postmen liet zijn kinden geen Sinterklaas vieren.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef bijdehand het volgende:
Serieus gaat deze crap nog steeds door?Ik heb van m'n leven nog nooit één buitenlander in Nederland gesproken die het racistisch vindt.
Postmen boeit me niet, nooit van gehoord, nooit gesproken. Heb het over de mensen die ik spreek, irl. De zwarte pakjesbezorger noemde zichzelf een keer zwarte piet toen hij begin december aan de deur stond.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Postmen liet zijn kinden geen Sinterklaas vieren.
Dat kun je ook niet maken als je kids hebt vind ik. Zelfs mijn Afghaanse bovenburen destijds die moslim waren, lieten hun kinderen Sinterklaas vieren.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Postmen liet zijn kinden geen Sinterklaas vieren.
Dat mijn broer er met anderen grappen over maakt om te relativeren dat zijn kind niet ontkomt aan dat feest, zoals eerder uitgelegd in het vorige deel, betekent niet dat hij plezier beleeft eraan en hij het prettig vindt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:31 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Postmen boeit me niet, nooit van gehoord, nooit gesproken. Heb het over de mensen die ik spreek, irl. De zwarte pakjesbezorger noemde zichzelf een keer zwarte piet toen hij begin december aan de deur stond.
Maargoed, gelukkig hoeft men ook niet sinterklaas te vieren als men 't racistisch vindt.
Maar waarschijnlijk vindt hij het dan niet zo erg. Wel fijn als je je druk kan maken om zoiets kleins, wil toch wel zeggen dat we in een goed land wonen tochquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Dat mijn broer er met andere grappen over maakt om te relativeren dat zijn kind niet ontkomt aan dat feest, zoals eerder uitgelegd in het vorige deel, betekent niet dat hij plezier beleeft eraan en hij het prettig vindt.
Haha, wedden dat er enorm veel gezeik van zou komen? Net als met die gekleurde Pieten van een paar jaar geleden. De Zwarte Piet-verdedigers zijn mondiger dan de groep die het racistisch vindt. Beetje als die zogenaamde 'War on Christmas'.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan ga jij je feestje toch op jouw manier houden..? niemand houd je tegen... maar waarom moet een ander jou erin volgen?
Hij heeft andere prioriteiten. Maar ik zie die shit gebeuren en mij doet het meer om ik niet zo veel andere prioriteiten heb behalve mijn werk nu. Maar waarom die karikatuur ten opzichte van negers. Ik vind het ook geen prettig feest. Santa Claus is beter, toegankelijker, moderner, heeft ook traditie.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:34 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk vindt hij het dan niet zo erg. Wel fijn als je je druk kan maken om zoiets kleins, wil toch wel zeggen dat we in een goed land wonen toch
Wat een heerlijk leven moet je hebben om dit als een prioriteit te kunnen zien, echt geweldigquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:46 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Hij heeft andere prioriteiten. Maar ik zie die shit gebeuren en mij doet het meer om ik niet zo veel andere prioriteiten heb behalve mijn werk nu. Maar waarom die karikatuur ten opzichte van negers. Ik vind het ook geen prettig feest. Santa Claus is beter, toegankelijker, moderner, heeft ook traditie.
En de liedjes zijn echt beter dan die slome sinterklaas liedjes (met soms vreemde teksten over Piet dat hij zwart is als roet en dat soort shit). Krijg het altijd warm van binnen als het kerst is.
Dat negers mochten stemmen in usa omdat een bepaalde partij meer kiezers zou ontvangen neemt niet weg dat negers er blij mee waren en het langzaam toch goede dingen teweeg heeft gebracht voor negers in usa.
Behalve Sinterklaas ben ik blij hier hoor. De mensen zijn aardig en leuk hier. Laten we Pinkeltje vieren. Dat vind ik toffe nederlandse kinderboeken.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:34 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk vindt hij het dan niet zo erg. Wel fijn als je je druk kan maken om zoiets kleins, wil toch wel zeggen dat we in een goed land wonen toch
Eën keer per jaar is er een traditie waarbij men zich verkleedt als Sint en Zwarte Piet. En dat moet weg omdat mensen er iets racistisch van maken?quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Behalve Sinterklaas ben ik blij hier hoor. De mensen zijn aardig en leuk hier. Laten we Pinkeltje vieren. Dat vind ik toffe nederlandse kinderboeken.
Nou, dan ga jij toch Pinkeltje vieren? Niemand die jou tegenhoudt. Nederlandquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:48 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Behalve Sinterklaas ben ik blij hier hoor. De mensen zijn aardig en leuk hier. Laten we Pinkeltje vieren. Dat vind ik toffe nederlandse kinderboeken.
Kwestie van mening schat.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Eën keer per jaar is er een traditie waarbij men zich verkleedt als Sint en Zwarte Piet. En dat moet weg omdat mensen er iets racistisch van maken?
Dan moeten die klederdrachten die we dag in dag uit in het straatbeeld zien en die ons misschien ook niet altijd welgevallig zijn ook verdwijnen?
Waar gáát het over
Ik heb al uitgelegd waarom je er niet aan ontkomt hier als wel kinden hebt. Dat heb je natuurlijk niet gezien. Slimmerik.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nou, dan ga jij toch Pinkeltje vieren? Niemand die jou tegenhoudt. NederlandIedereen kan vieren wat hij wil
Best wel jaquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:53 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Kwestie van mening schat.![]()
Of maak jij je nog steeds zorgen om mijn hart?
Ik heb dat gelezen. Het ging over jou. JIJ wil Pinkeltje vieren. Als je het echt heel erg vindt heb ik een tip voor je: we hebben namelijk open grenzen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:54 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik heb al uitgelegd waarom je er niet aan ontkomt hier als wel kinden hebt. Dat heb je natuurlijk niet gezien. Slimmerik.
Grote goden!quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik heb dat gelezen. Het ging over jou. JIJ wil Pinkeltje vieren. Als je het echt heel erg vindt heb ik een tip voor je: we hebben namelijk open grenzen.
Toch blijf ik bij mijn tip.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:56 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Grote goden!![]()
Niet in dit topic slimmerik. In het vorige topic heb ik het toch uitgelegd, dat heb je natuurlijk niet onthouden.
Ik ben zwart en heb Sinterklaas altijd een leuk feest gevonden, als ik ooit kinderen heb (die uiteraard ook zwart of getint worden) gaan die ook gewoon Sint vieren. Postmen en Anouk sporen niet ..quote:
Je snapt het niet helemaal ... Zwarte piet heeft rode dikke lippen, kroeshaar, is lenig en oh zo dom. de verhaaltjes van zwarte raven en een italiaan door de schoorsteen is niet waar. Het zijn gewoon slaven, niet meer of minderquote:Op vrijdag 23 november 2012 13:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
En als de sinterklaas nou zwart zou zijn en de pieten wit, jeetje wat zouden wij dat als Nederlanders racistisch vinden!
Nou, ik geef je op een briefje dat kinderen ze niet als slaven zien, maar als hulpje van de Sint.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:14 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Je snapt het niet helemaal ... Zwarte piet heeft rode dikke lippen, kroeshaar, is lenig en oh zo dom. de verhaaltjes van zwarte raven en een italiaan door de schoorsteen is niet waar. Het zijn gewoon slaven, niet meer of minder
Maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
En als de sinterklaas nou zwart zou zijn en de pieten wit, jeetje wat zouden wij dat als Nederlanders racistisch vinden!
Het gaat er toch niet om hoe kinden dat zien. Het gaat om het idee.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik geef je op een briefje dat kinderen ze niet als slaven zien, maar als hulpje van de Sint.
Dit zijn allemaal dingen die erbij bedacht worden door mensen die er graag racisme in zien.
Misschien in 1863 zag men het als slaven maar we leven nu in 2012, mensen die heir een probleem me hebben leven met hun gedachten nog steeds in het verleden.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:14 schreef Poepje-miauw het volgende:
[..]
Je snapt het niet helemaal ... Zwarte piet heeft rode dikke lippen, kroeshaar, is lenig en oh zo dom. de verhaaltjes van zwarte raven en een italiaan door de schoorsteen is niet waar. Het zijn gewoon slaven, niet meer of minder
Nee, het gaat om een kinderfeest.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:18 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Het gaat er toch niet om hoe kinden dat zien. Het gaat om het idee.
Juist!quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, het gaat om een kinderfeest.
Kinderen lopen niet met dat soort ideeën rond.
Dat zijn de grote mensen .
Bronquote:De kinderen zijn nu de klos, aldus Hoogenberg. Ik heb het twaalf jaar lang met veel plezier gedaan, een dertiende keer zit er niet meer in, vertelt hij diep teleurgesteld, thuis in Groningen. Ik ben dan wel niet weggestuurd, maar toch stop ik. Ik voelde een vreemd soort onrust. Sint en Piet zijn niet meer oké, er wordt gesproken van discriminatie. Jammer, want het is juist zon positief feest.
Dan heb jij mijn reactie niet goed gelezen. Ik ben er 100% optegen om hierdoor een feest af te schaffen. Maar witte Nederlanders willen nog wel eens vergeten, dat er sinds lange tijd veel gekleurde mensen in nederland wonen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik geef je op een briefje dat kinderen ze niet als slaven zien, maar als hulpje van de Sint.
Dit zijn allemaal dingen die erbij bedacht worden door mensen die er graag racisme in zien.
Ja we lezen wel in 2012 waarom zou een blanke zich in deze tijd opmaken als negerslaaf? Om dan feest vieren. Leuke manier van feesten. Hoera!quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Misschien in 1863 zag men het als slaven maar we leven nu in 2012, mensen die heir een probleem me hebben leven met hun gedachten nog steeds in het verleden.
Jonguh, Piet is geen negert. Hij is zwart omdat hij met z'n domme harses in de schoorsteen is wezen ploeteren.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:20 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ja we lezen wel in 2012 waarom zou een blanke zich in deze tijd opmaken als negerslaaf? Om dan feest vieren. Leuke manier van feesten. Hoera!
inderdaad, dus zeg ik nu NOG een keer, dat kinderen niks mis vinden met gekleurde pieten. Die kan het een ruk schelen manquote:Op vrijdag 23 november 2012 13:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus omdat een kind niet beseft dat zwarte Pieten eigenlijk negers moeten voorstellen is het goed?quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben je nou nog niet weg, racist?quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:22 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Dus omdat een kind niet beseft dat zwarte Pieten eigenlijk negers moeten voorstellen is het goed?Waarom vertel je het kind dit eigelijk niet? Dit noem je indoctrine.
En zijn haren zijn verbrand zeker!quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jonguh, Piet is geen negert. Hij is zwart omdat hij met z'n domme harses in de schoorsteen is wezen ploeteren.
Nope. Piet heeft gewoon een fraaie bos zwarte krullen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:25 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
En zijn haren zijn verbrand zeker!
Niemand heeft mij verboden hier te posten. Jij hebt niet meer toegang dan mij. Als je mijn mening niet kan kauwen ga zelf lekker weg mafketel.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:24 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ben je nou nog niet weg, racist?
En zijn lippen zijn rood zoals negerslaven uit de slaventijd omdat?quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nope. Piet heeft gewoon een fraaie bos zwarte krullen.
Maar goed, zo werd mij dat vroeger wel uitgelegd. Niemand had het over negerslaven.
Inderdaad afschaffen die shit. De Santa stamt ook af van Nederland, goede betere traditie. Ik hoop dat de EU deze shit echt verbiedt!quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:28 schreef Dance99Vv het volgende:
En zo houden we dus racisme en discriminatie in stand.
Ik ben hier niet de racist die gaat zitten schelden anders...quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:26 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Niemand heeft mij verboden hier te posten. Jij hebt niet meer toegang dan mij. Als je mijn mening niet kan kauwen ga zelf lekker weg mafketel.
Wie scheld hier nou? En roept steeds dat ik weg moet. Wat voor inbreng heb jij gehad dan behalve dat?quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:30 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik ben hier niet de racist die gaat zitten schelden anders...
Inderdaad. Toch grappig dat mensen roepen, hij is geen neger! '' ,quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:28 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
En zijn lippen zijn rood zoals negerslaven uit de slaventijd omdat?
Waarom wordt hij dan helemaal zwart gemaakt en niet een beetje zogenaamde roet op zijn wangen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |