Mij is verteld door de monteur dat het beter is de eerste paar tankjes sowieso niet het uiterste uit de kan te halen op het gebied van maximale snelheid. Sowieso aangezien alles nieuw is op de scooter.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:30 schreef Djurres het volgende:
[..]
Ga maar lekker topsnelheid rijden hoor, als jij al meer dan 20 km gemaakt heb kan je lekker op het gas stappen (mits warm)
Zoek maar eens goed naar inrijden. hier ga je heel veel vinden.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:31 schreef Blester het volgende:
[..]
Mij is verteld door de monteur dat het beter is de eerste paar tankjes sowieso niet het uiterste uit de kan te halen op het gebied van maximale snelheid. Sowieso aangezien alles nieuw is op de scooter.
Dan wil ik jou nog wel is op mijn scooter m'n 70cc Athena racing zien inrijden op jou manier.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:36 schreef Djurres het volgende:
[..]
Zoek maar eens goed naar inrijden. hier ga je heel veel vinden.
Had het al in een paar posts eerder gepost, maar het is waarschijnlijk niet belangrijk genoeg om het te lezen.
Heeft te maken met als bijv een cilinder nieuw is, dat hij nog niet 'warm' geweest is. Metaal zet uit als het warm word, en krimt als het kouder word. Met name als je een niet gebruikte cilinder heb, dan moet deze zoals men dat noemt 'inrijden'. Wat gebeurt er, de zuiger gaat heen en weer in de cilinder en maakt de cilinder 'rond' naar de zuigermaat. Dit is met een klein rondje al zoverre weg gesleten dat de cilinder perfect rond is voor een zuiger. Daarnaast, het metaal zet uit. Als je warme scooter uit zet, koelt deze af en krimpt het metaal weer. 'ongebruikt' nicasil (cilinderwand) gaat scheuren als je als een idioot zou gaan rijden met je scooter.
Hiervoor hebben ze het inrijden bedacht. rustig blijven rijden, (dan word je scooter niet zo warm, en alssie koud is rijd jij rustiger). Na 500 km kan je dan gewoon op het gas stappen. Dat is de mentaliteit.
Dus een nieuwe cilinder goed warm laten lopen dmv stationair draaien, goed af laten koelen, dan 5 minuutjes rustig rijden, heeft precies hetzelfde effect.
Nogmaals, inrijden is gelul.
Zelf hier in de sprintwereld gezeten. Automatenklasse op Jubbega, OVC #5.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:39 schreef ecktebaazz het volgende:
[..]
Dan wil ik jou nog wel is op mijn scooter m'n 70cc Athena racing zien inrijden op jou manier.
Een ALU cilinder is ook wat anders dan een gietijzeren cilinder. Alu is de straat rustig uitrijden en zodra je de hoek om bent kun je hem vol gas knallen.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:41 schreef Djurres het volgende:
[..]
Zelf hier in de sprintwereld gezeten. Automatenklasse op Jubbega, OVC #5.
Die is op de manier ingereden zoals ik net verteld heb.
Kijk eens hoe ze KTM cross motoren inrijden dan?
Weet je hoe het komt dat zulk spul vaak vast loopt? Door verkeerde krukassen, vaak onbalans of onder verkeerde voorspanning gemonteerd.
(Daarbij, back to sprint. Automatenklasse, geen vario, maar gewoon koppeling/koppelingshuis direct aan de krukas. Oldskool puch)
quote:Op woensdag 21 november 2012 15:43 schreef Djurres het volgende:
Filmpje bij t praatje..
Metrakit ProRace 2 op een 28mm Dell'orto black edition met HPI.
Membraan inlaat op t carter.
Ding doet t nog steeds, en hoe
jammer van budget cilindertjequote:Op woensdag 21 november 2012 15:50 schreef ecktebaazz het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
- 50cc DMP
- Yasuni Z (Chroom overgespoten) (Malossi witte druk, omega zilver trek, 4,5gr)
- 17,5mm Dell 'ortho (standaard)
- Malossi Multivar
- Deltaclutch / Stage6 koppelingshuis
- Malossi Membraam met Stage6 carbonklepjes
- Power1 Krukas
- Power1 Luchtfilter element
Haalt een mooie top van 95 echt kilometers per uur.
Was een SR Ditech black racing, heb hem omgebouwd naar Mina horizontaal.
Heb het carter toendertijd met deze cilinder gekocht, heeft me nooit in de steek gelaten en presteerd uitermate goed en boven verwachting.quote:
Ben erg benieuwd wat er nou uiteindelijk aan de hand wasquote:Op woensdag 21 november 2012 18:35 schreef Blester het volgende:
Ik heb de scooter afgeleverd met enkele (nuttige) punten uit het topic. We gaan het meemaken.
Extra opmerking: geen weer om KM's te maken op een scooter ben ik nu weer achter
We gaan hem zien. Laat hem nu in ieder geval een weekje bij de monteur staan zodat hij door en door getest kan worden.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:54 schreef ecktebaazz het volgende:
[..]
Ben erg benieuwd wat er nou uiteindelijk aan de hand was
Zeg ook even tegen de monteur (of doe het zelf) dat je brandstof slang goed nagekeken word... 9 vd 10 keer blijft de oude zitten en zit ie vol haarscheurtjes, waardoor ie de ene keer wel en de andere keer niet goed loopt... (valse lucht)quote:Op donderdag 22 november 2012 14:47 schreef Blester het volgende:
[..]
We gaan hem zien. Laat hem nu in ieder geval een weekje bij de monteur staan zodat hij door en door getest kan worden.
Als dat zo zou zijn dan zou die cylinder/zuiger wel heel erg hard slijten.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:36 schreef Djurres het volgende:
Wat gebeurt er, de zuiger gaat heen en weer in de cilinder en maakt de cilinder 'rond' naar de zuigermaat. Dit is met een klein rondje al zoverre weg gesleten dat de cilinder perfect rond is voor een zuiger.
Dat bedoel ik meer, dat de zuigerveren inslijten op dewandquote:Op vrijdag 23 november 2012 16:37 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn dan zou die cylinder/zuiger wel heel erg hard slijten.
Gelukkig is dat niet zo en hebben ze de zuigerveer uitgevonden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |