abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119435960
Nieuw-Zeelandse berg Ruapehu staat op uitbarsten

De Nieuw-Zeelandse berg Ruapehu staat op uitbarsten, meldt het geologisch onderzoeksinstituut GNS Science. Hee, maar die berg ziet er bekend uit, waar kennen we die ook weer van? Nou, de vulkaan stond model voor Mount Doom in Lord of the Rings, waar die ring dus in moest.

Sinds afgelopen oktober hebben kleine aardbevinkjes plaatsgevonden zo’n vijf kilometer vanaf de top. Het Department of Conservation (DOC) in Nieuw-Zeeland heeft bergwandelaars gewaarschuwd dat de vulkaan ergens in de komende weken waarschijnlijk gaat uitbarsten. De krater van de vulkaan is gewoonlijk gevuld met een meer van gesmolten sneeuw, kleine temperatuurverschillen in het meer en de grond eronder hebben onderzoekers op de mogelijke komende eruptie geattendeerd. Vulkanoloog Steven Sherburn:

“We denken dat de temperatuur een paar honderd meter onder het kratermeer achthonderd graden Celsius is, maar het meer zelf is slechts twintig graden. Dit kan betekenen dat de luchtafvoer gedeeltelijk geblokkeerd is, wat ertoe heeft geleid dat de druk onder het meer behoorlijk is opgelopen.”

De berg is een zogenoemde ‘stratovulkaan’ op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Met de andere bergen Ngauruhoe en de Tongariro maakt de Ruapehu deel uit van het Tongariro nationaal park en het Vulkanisch gebied Taupo. Met 2797 m is het het hoogste punt van het Noordereiland. Er zijn drie toppen te onderscheiden die elk een eigen naam hebben: Tahurangi (2797m), Te Heuheu (2755m) en Paretetaitonga (2751m).

De berg ziet er zo prachtig uit, maar de Maorinaam Ruapehu kan vertaald worden als lawaaierige kuil. En dat kwam in de film Lord of the Rings goed uit de verf. Mount Doom heette niet voor niets zo. In de trilogie beet de hobbit Frodo zich bijna stuk op de berg:

De vulkaan kan dan ook behoorlijk spoken, getuige de beelden van eerdere uitbarstingen zoals die in 2007:

In 2009 stootte de berg vooral giftige gassen uit, maar er kwam geen eruptie. Het leverde wel spectaculaire beelden op:

Wandelaars die ergens de komende tijd alle waarschuwingen in de wind slaan, en toch de vulkaan beklimmen, moeten bij een eruptie dan ook maar op een ding hopen: dat ze net als Frodo een goede vriend hebben die ze dan wel de berg afdraagt:

My Precious!

Zie ook
WKN / [Vulkanen] The ring of fire #6: Waar diverse vulkanen puffen
WKN / Vulkanen IJsland #18: Verhoogde activiteit
WKN / Vulkaanuitbarsting bij Canarische Eilanden #5
WKN / Volcán de Fuego barst uit in Guatemala
WKN / Meerdere Indonesische vulkanen raken op stoom
pi_119442969
Nee, die vulkaan ken ik niet van LOTR, ze lijken niet eens op elkaar.

OT: even volgen want vulkanen O+
pi_119453522
Niet deze maar de naastgelegen Tongariro is zojuist uitgebarsten:

http://media.nzherald.co.(...)3002NZDT_620x413.jpg
pi_119454935
Ah...wist niet eens dat ze zo dicht in de buurt lagen :o
Je mag het eventueel hier ook nog melden?
WKN / Uitbarsting vulkaan Tongariro in Nieuw Zeeland
pi_119455804
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:10 schreef Prego het volgende:
Nee, die vulkaan ken ik niet van LOTR, ze lijken niet eens op elkaar.

OT: even volgen want vulkanen O+
Ruapehu is ook niet mount doom, dat is Ngauruhoe (spreek uit als Nerrehowie), die ligt ernaast. En Tongariro, die is uitgebarsten, ligt daar weer aan de andere kant naast.

Ik kon ze vorig jaar vanuit m'n woonkamer zien liggen en nu dat ik weer terug ben ik Nederland barsten ze uit. :'(
pi_119455915
Ik zit een beetje te kloten hier... :@
Als cover up een foto vanaf Ruapehu, met eerst Ngauruhoe die rechts voor ligt en Tongariro erachter.

[ Bericht 81% gewijzigd door TinyTuna op 21-11-2012 09:59:03 ]
pi_119455926
Thx voor de opheldering! dan haal ik dat ff weg :P
pi_119455951
Pff double post. Gaat lekker vanochtend. ;)
pi_119457498
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:01 schreef Frutsel het volgende:
Ah...wist niet eens dat ze zo dicht in de buurt lagen :o
Je mag het eventueel hier ook nog melden?
WKN / Uitbarsting vulkaan Tongariro in Nieuw Zeeland
Dacht in eerste instantie ook dat het om de vulkaan in dit topic ging.

Net ook in andere topic gepost met een filmpje van mensen die wel heel dichtbij waren.

Dit gebied gaat op het lijstje must visit soon :)
pi_119458218
quote:
Dit gebied gaat op het lijstje must visit soon
Doe het maar niet te soon. De Tongariro crossing is wel een must als je daar bent, maar ik zou er op dit moment niet graag lopen ;)

edit: een bezoek aan White Island is overigens ook meer dan de moeite waard, maar die zal nu ook wel actiever dan normaal zijn.
In the coolest little capital of the world
pi_119460381
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:27 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

Doe het maar niet te soon. De Tongariro crossing is wel een must als je daar bent, maar ik zou er op dit moment niet graag lopen ;)

(...)
2nd that. Crossing is echt een must do als je de kans en conditie hebt. Hele vette tocht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_119460415
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 09:48 schreef TinyTuna het volgende:

[..]

Ruapehu is ook niet mount doom, dat is Ngauruhoe (spreek uit als Nerrehowie), die ligt ernaast. En Tongariro, die is uitgebarsten, ligt daar weer aan de andere kant naast.

Ik kon ze vorig jaar vanuit m'n woonkamer zien liggen en nu dat ik weer terug ben ik Nederland barsten ze uit. :'(
Hahaha. Waar woonde jij dan? Dit jaar zat ik in discovery lodge vlak voordat ik de tocht ging lopen. Heel vet uitzicht op de 3 heb je dan...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_119463999
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 12:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hahaha. Waar woonde jij dan? Dit jaar zat ik in discovery lodge vlak voordat ik de tocht ging lopen. Heel vet uitzicht op de 3 heb je dan...
Taupo (hemelsbreed zo'n 70km er vandaan), dus het moest wel helder weer zijn om de vulkanen te kunnen zien. Vandaag is het zo te zien helder want m'n hele Facebook feed staat vol met foto's. ;)

Ik neem aan dat de Crossing wel weer een tijdje dicht zal zijn, al is het geloof ik (vooral?) afhankelijk van de kans op lahars (modderstromen vanuit reservoirs die ontstaan na uitbarstingen). In het skigebied op Ruapehu hebben ze daar zelf een alarmsysteem voor voor het geval dat er een naar beneden komt zetten terwijl de pistes open zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')