abonnement Unibet Coolblue
pi_116971811
Indonesische vulkanen op stoom

Soputan
Op het Indonesische eiland Sulawesi is dinsdag de vulkaan Soputan uitgebarsten. De zeer actieve vulkaan schoot as en rook ruim anderhalf kilometer de lucht in.
Omwonenden worden nog niet geëvacueerd omdat de dichtstbijzijnde dorpen op 6,5 kilomter afstand liggen. Vulkanologen houden de vulkaan goed in de gaten en een zwaardere eruptie is niet uitgesloten. De vulkaan was in juli voor het laatst actief.


Eruptie van de Soputan zichtbaar vanaf een afstand op 18 september

Gamalama
Zondag barste een andere Indonesische vulkaan ook al uit. Toen was het de Gamalama op de Molukken die een grote aswolk produceerde. Delen daarvan daalde neer in de hoofdstad Ternat waar op dat moment een groot internationaal zeilevenement aan de gang was. De vulkaan was eerder in mei van dit jaar ook al actief. Toen zorgde een zwaardere explosie voor een modderstroom waar enkele dorpsbewoners bij om kwamen.


De Gamalama in actie


Lokon, Merapi, Karangetang en Anak Krakatau
Naast de Soputan en Gamalama zijn ook andere Indonesische vulkanen onrustig. De gevaarlijke Merapi op Java laat de laatste weken ook een stijgende lijn zien qua seismische onrust. Bewoners van rondomliggende dorpen maken melding van diepe dreunen en seismische schokken die goed te voelen zijn rondom de Merapi. Uit de top van de Merapi drijft rook waaruit blijkt dat de vulkaan verre van rustig is. In 2010 barstte de vulkaan verwoestend uit waarbij enorme aswolken en pyroclastische stromen van de hellingen kwamen. Meer dan driehonderd mensen kwamen toen om en ruim 350.000 mensen moesten toen worden geëvacueerd.

Ondertussen is ook een andere vulkaan op Sulawesi actief, de Lokon. Een kleine aswolk is al gesignaleerd en de alarmstatus van de vulkaan is verhoogd en de autoriteiten hebben mensen verboden om binnen een straal van 2500 meter van de vulkaan te komen. De kleine eruptie van zaterdag kan een voorbode zijn voor een krachtig opvolger maar tot op heden zijn er nog geen problemen rondom de Lokon. De twee dorpen Kinilow en Kakaskasen III zijn dan ook nog niet geëvacueerd.

Een derde vulkaan op Sulawesi, de Karangetang, staat ook al in verhoogde alarmfase maar ook dar blijft het tot op heden relatief rustig. Een uitbarsting kan volgen maar is nog niet geweest. Wel zijn er ruim honderd mensen op de hellingen van de vulkaan geëvacueerd. Zij mogen voorlopig niet terugkeren naar hun huizen.

En dan hebben we nog de Anak Krakatau in de straat van Sunda, de doorgang tussen Java en Sumatra. Die vulkaan is al weken vrij actief en heeft al enkele erupties geproduceerd. Meer daarover vind je ook hier : Krakatau (grootste uitbarsting in moderne tijd), ook weer aktief

Bronnen oa Huffington Post en Jakarta Post

Verwante topics en informatie
Seismische onrust rondom Santorini Griekenland
[Vulkanen] The ring of fire #6: Waar diverse vulkanen puffen
Volcán de Fuego barst uit in Guatemala
Vulkaanuitbarsting bij Canarische Eilanden #5
Vulkanen IJsland #18: Verhoogde activiteit
pi_116979520
Mooie foto die bovenste. O+

^O^ Frutsel, mijn complimenten voor de mooie uitgebreide OP. ^O^
pi_117308277
quote:
Volcano erupts with smoke on Sumatra

A volcano has erupted on Indonesia's Sumatra island, spewing thick grey smoke up to 1.5 kilometres into the sky.

Monitoring official Suparno says Mount Marapi's eruption on Wednesday is its strongest since August last year, when its status was raised to level three out of four.

Suparno, who uses one name, says there is no plan for an evacuation because the nearest villages are far beyond the danger zone of three kilometres from the crater.

Marapi is among about 129 active volcanos in Indonesia, which is located on the Pacific Ring of Fire, an arc of volcanos and fault lines encircling the Pacific Basin.

Its last major eruption in 1992 killed a climber and injured several others, including two American tourists.
pi_117344633
Ehm... een vraag aan allen hier: moet ik mij zorgen maken voor mijn reis naar Bali komende maanden?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2012 10:48:18 ]
pi_117359754
Is eigenlijk duidelijk of er samenhang is tussen die vulkanen en of dit vaker in deze samenloop is voorgekomen?

Einde van de wereld FTW!
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
  vrijdag 28 september 2012 @ 18:42:23 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117362304
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 september 2012 10:47 schreef Iwanius het volgende:
Ehm... een vraag aan allen hier: moet ik mij zorgen maken voor mijn reis naar Bali komende maanden?
Ja
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117381830
Ik ben in Bali en nee je hoeft je geen zorgen te maken. De Agung is stil en de Batur spuugt een héél klein beetje rook maar zelfs op een foto is het nauwelijks te zien :') en dit is normaal daar...

Goede reis alvast
pi_117745107

Mount Lokon, on Indonesia's Sulawesi island, erupts on Sunday, spewing volcanic ash up to 3,000 metres into the air. The volcano has erupted 41 times since 1 September, but this latest eruption was the largest so far. The government has set a safety radius of 2.5km from the crater, which is now the most active volcano in Indonesia

http://www.guardian.co.uk(...)volcano-erupts-video

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 19:56:35 ]
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:47:50 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117748434
In Indonesie zijn zoveel vulkanen, daar is er altijd wel een stel actief. Als ik de verhalen van mijn ouders hoorde, die zaten vaak op de veranda te kijken naar een of andere rokende vulkaan.
Het is trouwens door indonesie dat Nederland veel kennis had van vulkanologie. Geen ander land had zoveel vulkanen in zoveel verschillende types.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117748574
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
In Indonesie zijn zoveel vulkanen, daar is er altijd wel een stel actief. Als ik de verhalen van mijn ouders hoorde, die zaten vaak op de veranda te kijken naar een of andere rokende vulkaan.
Het is trouwens door indonesie dat Nederland veel kennis had van vulkanologie. Geen ander land had zoveel vulkanen in zoveel verschillende types.
Het schijnt dat de vulkanen gebouwd zijn door een geheim Nederlands genootschap, aangestuurd door ons koningshuis.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')