Nee, ik heb geen rechten gestudeerd, maar omdat ik destijds in dezelfde situatie zat heb ik me een beetje verdiept in het arbeidsrecht.quote:Op maandag 26 november 2012 22:19 schreef Atmosphere82 het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips!Heb jij misschien (net als ik overigens) misschien rechten gestudeerd? Gewoon interesse hoor!
Oh nee? En hoe werkt het dan wel, volgens jou? Die 3 maandentermijn dient om het zgn "weerlegbare rechtsvermoeden" van de omvang van de arbeidsovereenkomst vast te stellen.quote:
ik krijg m één keer per kwartaalquote:Op maandag 26 november 2012 22:24 schreef Atmosphere82 het volgende:
Krijgen jullie trouwens nog weleens een uitdraai met verlofuren toegestuurd? Ik heb er begin dit jaar nog wel één gehad maar moet je zoiets niet twee keer per jaar krijgen ofzo?
Oké. Ik vond arbeidsrecht één van de moeilijkste vakken op de opleiding.quote:Op maandag 26 november 2012 22:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen rechten gestudeerd, maar omdat ik destijds in dezelfde situatie zat heb ik me een beetje verdiept in het arbeidsrecht.
Zo hoort het ook volgens mij te gaan.quote:Op maandag 26 november 2012 22:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik krijg m één keer per kwartaal
Ik zou dat heel goed in de gaten houden want ik ken gevallen op mijn vestiging die rond de 200 verlofuren hadden en na 1 januari in het volgende jaar ineens veel minder.quote:Op maandag 26 november 2012 22:34 schreef Deezertje het volgende:
Hoe zit het met opgebouwde verlofuren en dat die verlopen binnen vijf jaar ofzo? Heb volgens mij nog ruim 100 uur staan (in een paar jaar opgebouwd). Alleen de opgebouwde nieuwe uren vanaf 2012 moet toch binnen vijf jaar op? Anders laat ik nog snel voor 1 januari flink wat uren uitbetalen. Vervallen uren = jaren voor niks gewerkt
Bedankt voor deze informatie!quote:Op maandag 26 november 2012 22:36 schreef Deezertje het volgende:
Gevonden:
Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na 6 maanden. Ongebruikte vakantiedagen uit 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. Het kabinet heeft deze termijn vastgelegd omdat lang opsparen van vakantiedagen nadelen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers. De werknemer mag hiervan alleen afwijken als hij tot dat tijdstip redelijkerwijs geen vakantie kon opnemen.
Voor vakantiedagen die voor 2012 zijn opgebouwd, geldt nog wel een vervaltermijn van 5 jaar.
--
Wat kan ik dus het beste doen met mijn uren? Die van 2012 straks als eerste allemaal laten uitbetalen en de rest (voor 2012 opgebouwd) binnen vijf jaar opnemen of later evt. uitbetalen?
Is gewoon om de economie te stimuleren. Zo ga je sneller op vakantie of laat je het uitbetalen (betaal je belasting over) en spendeer je weer. Als iedereen het opspaart weten ze niet precies wanneer je een reis boekt of een tv aanschaft... Maar als je het dus laat verlopen (misschien onbewust) ben je dus gewoon tijd/geld kwijt!!quote:Op maandag 26 november 2012 22:49 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ik vind het maar een vreemde regel hoor.
Hm, dit klinkt bekend...quote:Op maandag 26 november 2012 22:49 schreef Deezertje het volgende:
Ik heb trouwens ook een klein contract (alleen zaterdag) maar werk standaard elke week langer. Daar bouw ik dus extra verlof over op, krijg sowieso alle extra uren gewoon uitbetaald én als ik vrij neem kost het me dus maar een paar uur ipv de uren die ik eigenlijk werk...Soms heeft het dus ook voordelen om je contract niet op te schroeven (als je maar één dag vast werkt). En ze kunnen je dan niet verplichten om extra wijken te nemen als je maar een klein contract hebt. Maar als je een keer een kleinere wijk hebt dan je contract krijg je tóch alle contract uren uitbetaald
De vraag is of het op die manier uitbetaald kan worden.quote:Op maandag 26 november 2012 22:45 schreef Deezertje het volgende:
Wanneer alle gewerkte uren van december straks verwerkt zijn (eind januari) vraag ik aan mijn TC wel of hij alle uren die ik heb opgebouwd in 2012 wil laten uitbetalen of verlof voor wil inplannen. Je moet ze dus opmaken voor eind juli (wat voor sommige mensen nog een flinke klus wordt als ze alleen op zaterdag werken) De uren die op je verlofoverzicht staan vóór 01-01-2012 (dat is vaak een groot aantal als je nog veel over hebt) moet je binnen vijf jaar (1 januari 2017) opmaken.
Zoals hierboven vermeld kan je niet de uren uit een specifieke periode laten uitbetalen. De oudste uren worden eerst gebruikt. Op het verlofoverzicht zie je dan ook dat alle uren uit voorgaande jaren op een hoop worden gegooid en op 1 januari worden bijgeboekt.quote:Op maandag 26 november 2012 22:36 schreef Deezertje het volgende:
Gevonden:
Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na 6 maanden. Ongebruikte vakantiedagen uit 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. Het kabinet heeft deze termijn vastgelegd omdat lang opsparen van vakantiedagen nadelen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers. De werknemer mag hiervan alleen afwijken als hij tot dat tijdstip redelijkerwijs geen vakantie kon opnemen.
Voor vakantiedagen die voor 2012 zijn opgebouwd, geldt nog wel een vervaltermijn van 5 jaar.
--
Wat kan ik dus het beste doen met mijn uren? Die van 2012 straks als eerste allemaal laten uitbetalen en de rest (voor 2012 opgebouwd) binnen vijf jaar opnemen of later evt. uitbetalen?
Met twee gebroken benen in spekgladde straten lopen gok ik zo.quote:Op maandag 26 november 2012 20:24 schreef lololo het volgende:
[..]
Tja, zeg jij het maar, wat moet je doen voordat je iets extra's verdient?![]()
Degenen die hem wél kregen heb ik ook nooit veel bijzonders zien doen eerlijk gezegd, goede werkers, maar dat zou dus niet voldoende moeten zijn volgens de gemiddelde TC. En ik heb sterk de indruk dat er bij ons ook wel eens bedrijfspolitieke spelletjes gespeeld zijn bij het uitdelen, dat het gegeven werd als compensatie ergens voor of om mensen te vriend te houden.
Edit: dat waren dan meestal ook de minder goede werkers waarbij ik me echt afvroeg waarom die in hemelsnaam een bonus kregen.![]()
evenals verdeelstations van elektriciteitquote:Op dinsdag 27 november 2012 12:40 schreef Mirgeam het volgende:
Lantaarnpalen hebben ook een huisnummer
En garage boxen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 12:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
evenals verdeelstations van elektriciteit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |