Klopt, maar toch vind ik dat er wel enigszins overdreven wordt gedaan. Komt d'r ook nog eens bij dat het de keuze van die bewoners zelf was. En waarschijnlijk wordt het DNA toch wel vernietigd. Ik bedoel: als dat gezegd is dan lijkt het mij sterk dat het nu ineens niet nageleefd wordt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het jou niet uit zou maken betekent ook automatisch dat het anderen ook niet uit zou maken?
Dat jou beloofd wordt dat ze het vernietigen, en het jou kennelijk niet kan schelen dat die belofte een potje liegen was, maakt dat ieder ander daar ook zo overheen moet kunnen stappen?
Dat, plus dat ze zich verschrikkelijk in de vingers snijden als ze het niet vernietigen, want dan zal de bereidheid mee te werken aan soortgelijke onderzoeken veel minder zijn, en daarmee beperk je de kans op succes bij zo'n onderzoek enorm.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik wel. Je DNA kan zooooveel over jezelf vertellen, ik zou niet willen dat de overheid dat in een database heeft staan.
Op zich zou ik wel het vertrouwen hebben dat ze het voor zo'n onderzoek uiteindelijk gaan vernietigen, maar ik ben wel tegen het idee van een dergelijke landelijke database.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat, plus dat ze zich verschrikkelijk in de vingers snijden als ze het niet vernietigen, want dan zal de bereidheid mee te werken aan soortgelijke onderzoeken veel minder zijn, en daarmee beperk je de kans op succes bij zo'n onderzoek enorm.
Dus nu niet vernietigen betekent eigenlijk dat ze in de toekomst niet meer zo'n onderzoek hoeven te doen.
Dan is het vooral dom dat ze in de persconferentie niet duidelijker zijn dan "het zal zorgvuldig behandeld worden" want met die woorden wek je de suggestie dat het niet vernietigd wordt, en dan krijg je dit soort discussies.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:50 schreef Ziba het volgende:
[..]
Klopt, maar toch vind ik dat er wel enigszins overdreven wordt gedaan. Komt d'r ook nog eens bij dat het de keuze van die bewoners zelf was. En waarschijnlijk wordt het DNA toch wel vernietigd. Ik bedoel: als dat gezegd is dan lijkt het mij sterk dat het nu ineens niet nageleefd wordt.
Geen idee van. Maar het lijkt mij echt ontzettend sterk (en ook gemeen en oneerlijk) om dat te realiseren. In mijn ogen kan dat niet en ik denk ook dat het nooit zover komt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:48 schreef Re het volgende:
[..]
en vertel eens hoeveel je premie omhoog gaat als je rookt... waarom moet je invullen of je een chronische ziekte hebt als je een levensverzekering wilt afsluiten... voor de lol of zo?
Ja, inderdaad. Ik geloof dat in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Denk ook dat dit niet zomaar kan. Dan moeten mensen het maar gewoon zelf betalen of doodgaan ofzo?
Ja, of juist wel zorgvuldig vernietigd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is het vooral dom dat ze in de persconferentie niet duidelijker zijn dan "het zal zorgvuldig behandeld worden" want met die woorden wel je de suggestie dat het niet vernietigd wordt, en dan krijg je dit soort discussies.
Dat is een erg naieve gedachten. Maar wel een meer menselijkequote:Op dinsdag 20 november 2012 10:47 schreef Ziba het volgende:
Dat weet ik. Ik geloof alleen niet dat bijvoorbeeld verzekeringen jou geen lening meer willen geven omdat door middel van jouw DNA bekend is dat jij zoveel procent kans hebt op een dodelijke ziekte. Dat kan je niet maken, lijkt mij. Dus nee.
Met een DNAprofiel heb je ook inzicht in iemands genen, toch?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:49 schreef gohan16 het volgende:
Denken dat je uit een DNAprofiel iets kan zeggen over een persoon![]()
Ze gaan geen wattenstaafjes met cellen bewaren hoor. Alleen het profiel.
Als je winst wilt maken, denk je niet aan 'kan ik niet maken'. Dan is het gewoon 'nee'.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:47 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat kan je niet maken, lijkt mij. Dus nee.
het profiel is vooralsnog beperkt geloof ik, maar dat wil niet zeggen dat daar geen info uit te halen is en of dat dat met de daadwerkelijke samples die ze genomen hebben in de toekomst wel kanquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:53 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Met een DNAprofiel heb je ook inzicht in iemands genen, toch?
Ik denk ik vraag het maar even.
Nu nog niet, weet jij veel welk bewind hier over tig jaren zal zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tja, ik vind het ook wel een beetje logisch dat bij een levensverzekering de premie hoger wordt als je een ernstige ziekte hebt. En rokers mogen van mij best meer premie betalen aan zorgverzekering ja, dat vind ik ook niet zo gek.
Maar dat mensen straks dankzij opgeslagen DNA als ze ziek zijn geen zorgverzekering meer kunnen afsluiten vind ik onmenselijk en ver gezocht. Denk dat dit ook in strijd is met bepaalde rechten. Dat kan niet zomaar, echt niet.
niet dat je een ziekte hebt maar dat je een kans hebt om (later) een ziekte te krijgen... dat is net iets anders natuurlijkquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tja, ik vind het ook wel een beetje logisch dat bij een levensverzekering de premie hoger wordt als je een ernstige ziekte hebt. En rokers mogen van mij best meer premie betalen aan zorgverzekering ja, dat vind ik ook niet zo gek.
Maar dat mensen straks dankzij opgeslagen DNA als ze ziek zijn geen zorgverzekering meer kunnen afsluiten vind ik onmenselijk en ver gezocht. Denk dat dit ook in strijd is met bepaalde rechten. Dat kan niet zomaar, echt niet.
Nou toevallig weet ik wel dat de prijs van de risicoverzekering op het leven van mijn rokende partner 2 keer zo hoog is als op mijn leven, en ik rook langer dan 2 jaar niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:52 schreef Ziba het volgende:
[..]
Geen idee van. Maar het lijkt mij echt ontzettend sterk (en ook gemeen en oneerlijk) om dat te realiseren. In mijn ogen kan dat niet en ik denk ook dat het nooit zover komt.
[..]
Ja, inderdaad. Ik geloof dat in ieder geval niet.
[..]
Ja, of juist wel zorgvuldig vernietigd.![]()
Zover zal het wel niet komen, maar aanvullende verzekeringen en levensverzekeringen hoeven niet te worden verstrekt door een verzekeraar. Die kunnen ze dan dus ook domweg weigeren op grond van je DNA-profiel (als ze daar beschikking over hebben).quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dan alsnog kan het niet zomaar dat je dan bepaalde rechten worden afgenomen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:56 schreef Re het volgende:
[..]
niet dat je een ziekte hebt maar dat je een kans hebt om (later) een ziekte te krijgen... dat is net iets anders natuurlijk
Interessant!quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:56 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Als ik de politie was zou ik die lustmoorden uit de jaren 90 in de stad Groningen nu ook weer eens tegen het licht houden. Er zijn er nog diverse niet opgelost. Het is slechts een half uurtje rijden voor deze boer.
probeer eens een hypotheek te krijgen met een slecht profiel, banken zijn wel gek natuurlijkquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dan alsnog kan het niet zomaar dat je dan bepaalde rechten worden afgenomen.
Uit het DNA zelf kan je idd specifiek testen naar bepaalde genen. Een DNA profiel is een soort streepjescode die gemaakt wordt vanuit het DNA. In dit soort zaken wordt gekeken of die streepjescodes overeenkomen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:53 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Met een DNAprofiel heb je ook inzicht in iemands genen, toch?
Ik denk ik vraag het maar even.
of gewoon de hele database van dit onderzoek nog een keertje gebruiken, waarom niet, toch?quote:
Er zijn er meerdere die in jouw trant reageren, maar jij chargeert het meest vandaar dat ik nu op jouw reageer.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:41 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Het zal niet de eerste keer zijn dat dat niet gebeurd. En daar moet ik maar op vertrouwen? Wat een drogreden om dit goed te keuren.
oh zeker wel, ik kan best zien dat je bijvoorbeeld een afwijkende ziekte hebt hoor, of een mutatie ergens waarvan we weten dat het zichtbaar is in het profiel, al is er op het y-chromosoom niet al te veel te zien nee. Maar daarnaast is dit gewoon een eerste stap richting profileringquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:58 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Uit het DNA zelf kan je idd specifiek testen naar bepaalde genen. Een DNA profiel is een soort streepjescode die gemaakt wordt vanuit het DNA. In dit soort zaken wordt gekeken of die streepjescodes overeenkomen.
Zoals je al begrijpt kan je uit zo'n streepjescode geen genetische info halen.
Er is niets mis met DNA onderzoek, maar wel met structureel verzamelen en bewaren van DNA profielen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:59 schreef Montagui het volgende:
Er zijn er meerdere die in jouw trant reageren, maar jij chargeert het meest vandaar dat ik nu op jouw reageer.
Uiteraard worden er nu ook onschuldigen veroordeeld. Maar dit zal niet puur en alleen om het DNA onderdeel van het bewijs gaan. Dan zijn er meer zaken die verband houden met het delict. Denk dan ook niet dat er door DNA onderzoek verhoudingsgewijs meer onschuldigen veroordeeld worden.
Ik vind het daarom een drogreden om DNA-onderzoek niet goed te keuren. Het kan een bijdrage leveren aan het oplossen van een delict. En wat mij betreft is elke bijdrage dan welkom, ook DNA-onderzoek. En uiteraard zal er ook zorgvuldig met het DNA materiaal omgegaan moeten worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |