abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119338328
Centraal Zweden topic

Over Zweden

Zweden, officieel het Koninkrijk Zweden (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen in het westen en noorden, Finland in het noordoosten, de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen de eilanden Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad is Stockholm.
Het land heeft een oppervlakte van 450.000 km˛ en 9.059.651 inwoners (2009). Het land wordt voor ongeveer 82% bevolkt door de Zweden. De staat Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide in de vroegmoderne tijd uit tot grootmacht, die onder meer delen van de tegenwoordige Baltische staten, Finland en het Heilige Roomse Rijk omvatte. In de achttiende, negentiende en aan het begin van de twintigste eeuw werd echter veel gebied verloren. Sinds 1814, toen het land Noorwegen annexeerde en hiermee bijna een eeuw lang een personele unie vormde, is Zweden niet meer in oorlog geweest.

FOK!ers in Zweden

Jagärtrut - Uppsala
Tonio-Mcdo - Stockholm
heaven7&Stepho - Stockholm
Knutknuttsson- Uppsala
Bajskorv - Stockholm (part-time)
pi_119338332
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 14:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zit misschien in januari in Stockholm voor werk, is er een beetje leuk zwembad waar ik een beetje baantjes kan trainen?
Hier op Södermalm zitten twee zwembaden, eentje op Medborgarplatsen (T-bana Medborgarplatsen) en een groot zwembad dat Eriksdalsbadet heet (T-bana Skanstull)
pi_119342346
Nieuw topic, dus ik lees de OP weer eens, maar ik woon niet meer in Uppsala...helaas.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_119344385
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:23 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Waar woon je nu Knutt?
Terug in Nederland.
  zondag 18 november 2012 @ 15:49:39 #6
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_119345172
Iemand nog bekend met Skövde? Ben van plan mijn master daar te gaan doen, vanaf augustus 2013
pi_119350329
Zo, weer 1000km in een uurtje of 13. Blijft toch een afstandje met de auto :P.
pi_119350706
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 15:25 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Terug in Nederland.
Why?
pi_119352664
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 18:27 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Why?
Tja...had het liever anders gezien, maar mijn vader is ziek en hebben besloten om de laatste periode van zijn leven zoveel mogelijk bij hem te zijn. Voor ons betekende dat dus terug naar Nederland. Jammer.
pi_119354381
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 19:11 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Tja...had het liever anders gezien, maar mijn vader is ziek en hebben besloten om de laatste periode van zijn leven zoveel mogelijk bij hem te zijn. Voor ons betekende dat dus terug naar Nederland. Jammer.
Oh wat naar :( Veel sterkte in elk geval! Zijn jullie van plan om in de toekomst nog wel terug te komen?
pi_119355386
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 19:49 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Oh wat naar :( Veel sterkte in elk geval! Zijn jullie van plan om in de toekomst nog wel terug te komen?
Dank je
Geen idee, zeg nooit nooit, maar i.i.g.niet op korte termijn denk ik. Tenminste niet om te wonen, maar ik weet het echt niet nu. Ik sluit het ook weer niet gelijk uit. Maar eerst maar even hier de draad zien op te pikken.
pi_119417856
Een van mijn oude baantjes is dus ook weer vrij.

http://uppsala.se/sv/Fore(...)diga-jobb/?jid=15652

Leuk werk
  dinsdag 20 november 2012 @ 10:37:25 #13
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119418250
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 12:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
een groot zwembad dat Eriksdalsbadet heet (T-bana Skanstull)
Dank je, ik heb die gevonden op internet nu ik een naam had. Weet je soms ook of ze daar stoomcabines/sauna's bij hebben. of is dat niet gebruikelijk in Zweden? Ik neem aan dat in Stockholm ook goede sauna's zitten, aanraders toevallig? Hoor morgen of het echt doorgaat...maar als ik er inderdaad in januarie naar toe moet, wil ik me wel eens kunnen opwarmen!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119424735
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Een van mijn oude baantjes is dus ook weer vrij.

http://uppsala.se/sv/Fore(...)diga-jobb/?jid=15652

Leuk werk
Is ver weg voor mij zeker? :(
pi_119434040
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:00 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Is ver weg voor mij zeker? :(
Vanuit Stockholm? Heb het zelf lang gedaan, viel reuze mee. En 50 procent is maar 2,5 dag in de week. Het helpt wel als je een auto hebt, maar zelfs met het ov kan het nog steeds goed.
pi_119439231
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Dank je, ik heb die gevonden op internet nu ik een naam had. Weet je soms ook of ze daar stoomcabines/sauna's bij hebben. of is dat niet gebruikelijk in Zweden? Ik neem aan dat in Stockholm ook goede sauna's zitten, aanraders toevallig? Hoor morgen of het echt doorgaat...maar als ik er inderdaad in januarie naar toe moet, wil ik me wel eens kunnen opwarmen!
Durf niet te zeggen of ze daar sauna's hebben. Ik ga af en toe naar de sauna in Nacka. 80 SEK entree ongeveer.
pi_119647834
Raad eens wie er een baan in Stockholm aangeboden heeft gekregen? *O*
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_119650545
Nou, op die winter hoeven we niet lang meer te wachten, als ik het weerbericht zo mag geloven.
pi_119650649
quote:
14s.gif Op maandag 26 november 2012 19:14 schreef jakkop het volgende:
Gefeliciteerd!
pi_119655569
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:16 schreef Murazor4096 het volgende:
Nou, op die winter hoeven we niet lang meer te wachten, als ik het weerbericht zo mag geloven.
Eind van de week gaat het hier matig vriezen ja *O*.
pi_119655855
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:16 schreef Murazor4096 het volgende:
ik moet altijd zo lachen he als de mensen uit het "zuiden" dat zeggen :')

hier begon de winter eind september al _O-
pi_119656353
quote:
14s.gif Op maandag 26 november 2012 19:14 schreef jakkop het volgende:
Gefeliciteerd!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_119662818
Mijn vierjarig contract loopt af in juni, en ik merk dat contracten voor onbepaalde tijd een Zweeds onderonsje zijn. Echt, ik heb zwaar onkundige mensen vaste contracten zien krijgen gewoon omdat ze van de streek zijn. Afwachten dus, maar ik denk dat een eigen bedrijf beginnen wel iets zou kunnen zijn. Zweden durven dat niet is mijn gevoel, misschien zit er daar mogelijkheden.
pi_119664282
quote:
4s.gif Op maandag 26 november 2012 21:58 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ik moet altijd zo lachen he als de mensen uit het "zuiden" dat zeggen :')

hier begon de winter eind september al _O-
Ik weet zeker dat er een stel lappen is die mensen als jij weer uitlachen. ;) Maar inderdaad, ik heb ook al flink door de sneeuw gebanjerd op vakantie een paar weken terug (en dat was niet eens zo heel veel naar het noorden).

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 00:38 schreef de_ier het volgende:
Mijn vierjarig contract loopt af in juni, en ik merk dat contracten voor onbepaalde tijd een Zweeds onderonsje zijn. Echt, ik heb zwaar onkundige mensen vaste contracten zien krijgen gewoon omdat ze van de streek zijn. Afwachten dus, maar ik denk dat een eigen bedrijf beginnen wel iets zou kunnen zijn. Zweden durven dat niet is mijn gevoel, misschien zit er daar mogelijkheden.
Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van het bedrijf of bedrijfstak waar je werkt? Heb niet het idee dat er bij ons een verschil wordt gemaakt.
pi_119664342
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 00:38 schreef de_ier het volgende:
In mijn sector wordt niet echt een onderscheid gemaakt, zou me ook ernstig verbazen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_119673023
Werk bij een universiteit. Daar is het echt een corrupt onderonsje, dat wil je niet weten.

Ze hebben ooit een open vacature geplaatst, maar slechts 24 uur voor de deadline. Toevallig genoeg heeft slechts één persoon aangemeld voor de deadline - degene die ze wilden hebben. Dat was dan ook een Zweed die ze al jaren kennen.
pi_119673421
beuh, tis al bijna donker...Wat heb ik een hekel aan November!
pi_119673582
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:22 schreef de_ier het volgende:
Werk bij een universiteit. Daar is het echt een corrupt onderonsje, dat wil je niet weten.

Ze hebben ooit een open vacature geplaatst, maar slechts 24 uur voor de deadline. Toevallig genoeg heeft slechts één persoon aangemeld voor de deadline - degene die ze wilden hebben. Dat was dan ook een Zweed die ze al jaren kennen.
Vacatures in de openbare sector moeten ze nu eenmaal altijd openbaar maken. Zelfs als deze al ingevuld/vergeven zijn. Bij mij was bijvoorbeeld één van mijn baantjes steeds tijdelijk voor een jaar en werd na dat jaar dus ook elke keer weer onder "lediga job" gezet. Maar in de praktijk was allang afgesproken dat ik weer een jaar doorging. Eventuele sollicitanten hadden dan ook geen kans.
pi_119673690
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:33 schreef Jagärtrut het volgende:
beuh, tis al bijna donker...Wat heb ik een hekel aan November!
hier komt de zon al niet meer op :')
pi_119674488
Idd bijna donker :{ Over 3 weken gelukkig naar NL! *O*
pi_119674499
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 november 2012 14:41 schreef gogosweden het volgende:

[..]

hier komt de zon al niet meer op :')
Je bent er wel erg trots op ofzo he?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2012 15:08:22 ]
pi_119674858
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:08 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Je bent er wel erg trots op ofzo he?
nee, ik vind het gewoon grappig dat jullie zo zitten te zeuren over non-issues :')

[ Bericht 0% gewijzigd door gogosweden op 27-11-2012 15:28:50 ]
pi_119675712
Ja, als je het te donker vind moet je niet in Zweden gaan wonen :P.
pi_119675889
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:19 schreef gogosweden het volgende:

[..]

nee, ik vind het gewoon grappig dat jullie zo zitten te zeuren over non-issues :')
Hoezo? Jij vindt het donker daadwerkelijk prettig? Want ik ken werkelijk niemand in Zweden, ook niet in het Noorden, die het nu echt leuk vindt. Het hoort erbij natuurlijk, maar dan mag je er nog wel over zeuren.
  dinsdag 27 november 2012 @ 16:00:56 #35
231856 dekloonvanzuen
uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
pi_119676167
beste mede-zweden gangers,

Woon op het moment in Zweden en ben op zoek naar een winkel waar ik voor niet al te veel geld contactlenzen kan kopen. Vandaag bij de specsavers langsgeweest maar vrees dat dat een dure grap wordt. verder veel online winkels gezien maar dat is eigenlijk een laatste midde. Is er hier niet een soort kruitvat waar je voor normale prijzen contactlenzen kan krijgen? Dr. Morris heeft ze (volgens mij) niet. Iemand die mij kan helpen?
geef mij die pepsi max
pi_119677214
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:19 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Dus als je Nederlander bent mag je ook nergens over miepen want dan moet je maar elders gaan wonen :?
pi_119677241
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:53 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Hoezo? Jij vindt het donker daadwerkelijk prettig? Want ik ken werkelijk niemand in Zweden, ook niet in het Noorden, die het nu echt leuk vindt. Het hoort erbij natuurlijk, maar dan mag je er nog wel over zeuren.
Inderdaad, mijn collega's lopen ook allemaal massaal te klagen over het weer in november, allemaal rasechte Zweden hoor.
pi_119678060
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:00 schreef dekloonvanzuen het volgende:
beste mede-zweden gangers,

Woon op het moment in Zweden en ben op zoek naar een winkel waar ik voor niet al te veel geld contactlenzen kan kopen. Vandaag bij de specsavers langsgeweest maar vrees dat dat een dure grap wordt. verder veel online winkels gezien maar dat is eigenlijk een laatste midde. Is er hier niet een soort kruitvat waar je voor normale prijzen contactlenzen kan krijgen? Dr. Morris heeft ze (volgens mij) niet. Iemand die mij kan helpen?
Volgens mij kan je in Zweden nog steeds alleen lenzen "op recept" krijgen, dus na een onderzoek van een opticiën als Specsavers of Synsam of zoiets (en dat onderzoek is niet gratis, zoals vaak wel in Nederland). Vandaar dat ze ook niet in de drogisterijen liggen. Volgens mij ben je dan het makkelijkste en snelst uit bij een online zaak.
pi_119684781
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:55 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Volgens mij kan je in Zweden nog steeds alleen lenzen "op recept" krijgen, dus na een onderzoek van een opticiën als Specsavers of Synsam of zoiets (en dat onderzoek is niet gratis, zoals vaak wel in Nederland). Vandaar dat ze ook niet in de drogisterijen liggen. Volgens mij ben je dan het makkelijkste en snelst uit bij een online zaak.
Ik heb ze hier inderdaad ook nog niet zo te koop gezien, heb dit jaar een paar goedkope mee laten brengen uit Nederland.
pi_119685575
quote:
13s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:30 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Dus als je Nederlander bent mag je ook nergens over miepen want dan moet je maar elders gaan wonen :?
dat zeg ik niet
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:53 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

quote:
4s.gif Op dinsdag 27 november 2012 15:47 schreef r8v2 het volgende:
Ja, als je het te donker vind moet je niet in Zweden gaan wonen :P.
Ben het deels eens met deze man, als antwoord op je post. Wat heeft het voor zin om ergens te gaan wonen en vervolgens alleen maar te zeuren over alles wat slecht is? Echt de Nederlandse mentaliteit. Mag je trots op zijn, hoef je niet te zijn. Maar het valt me gewoon op.

Dit topic word sowieso nogal "vervuild" met klachten en "prestige" gedoe. Een voorbeeld : omg kijk mij over 1 week weer naar nederland gaan waarna ik terug kom naar dit dat met contacten zus zo en een baan met 200k kr per jaar/maand whatevs. Daar zijn slowchats voor enzo. Houd het gewoon leuk, er zijn zoveel andere dingen om over te praten. Zoals de laatste paar posts, handigheidjes, tips over bepaalde plaatsen. Reisinformatie, leuke ervaringen, whatevs. Al dat persoonlijke geleuter kan ergens anders ook wel, zodat het hier tot een minimum beperkt word. Het hoef niet helemaal weg, maar nu heeft het gewoon de overhand.

Dat laatste stuk was niet persoonlijk aan jou gericht trouwens, maar gewoon mijn opinie over dit topic.
pi_119685688
Even een leuk weetje trouwens, een gemeente in noord Zweden is net zo groot als de helft van Nederland, en heeft maar pakweg 25 000 inwoners _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door gogosweden op 27-11-2012 20:23:53 ]
pi_119685979
edit

foutje
pi_119686900
Ik weet nog wel een leuk weetje. De gemeente Amsterdam en de gemeente Stockholm hebben vrijwel dezelfde oppervlakte en inwoneraantal :).

Het enige verschil is dat Amsterdam maar 1/21ste deel van de hele NL bevolking huisvest, terwijl Stockholm al 1/11 van de Zweedse bevolking voor zijn rekening neemt :P.
pi_119687698
En Ajax heeft meer Zweedse internationals in dienst.
pi_119688663
Van de week bij Gamla Amsterdam hier op Södermalm geweest. 85 SEK voor een pakje speculaasbrokken. :')
pi_119688819
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Van de week bij Gamla Amsterdam hier op Södermalm geweest. 85 SEK voor een pakje speculaasbrokken. :')
Je mag niet meer klagen van gogosweden..

Zijn ze verhuisd, trouwens? M'n ouders hebben laatst speculaasbrokken meegenomen, lekker!
pi_119688886
quote:
Eh, pepparkakor kosten per tonnetje geen drol en smaken exact hetzelfde :P.
pi_119688943
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:26 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Eh, pepparkakor kosten per tonnetje geen drol en smaken exact hetzelfde :P.
Echt niet! Die dikke brokken speculaas hebben een veel uitgemaaktere smaak.
pi_119688994
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:25 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Je mag niet meer klagen van gogosweden..

Zijn ze verhuisd, trouwens? M'n ouders hebben laatst speculaasbrokken meegenomen, lekker!
Met de regen die hier al 36 uur nonstop neerklettert mag ik best klagen vind ik. Gelukkig snel sneeuw O+

Ze zitten op Hornsgatan, net voorbij Mariatorget.
pi_119688995
Ja, maar we wonen niet in NL :+.
pi_119690087
quote:
Heb op Söder ook een zaakje gevonden die drop van over de hele wereld verkoopt. Stelt niet zo gek veel voor, maar ze hebben ook wat Nederlandse merken. Meen dat het deze was. Misschien leuk voor de liefhebber. :)

Over het klagen gesproken, weet niet of dat nou typisch Nederlands is. Letterlijk de dag na midzomer begon de buurvrouw hier al te klagen dat het vanaf toen alleen maar eerder donker zou worden. :')
pi_119690896
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:45 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Heb op Söder ook een zaakje gevonden die drop van over de hele wereld verkoopt. Stelt niet zo gek veel voor, maar ze hebben ook wat Nederlandse merken. Meen dat het deze was. Misschien leuk voor de liefhebber. :)

Over het klagen gesproken, weet niet of dat nou typisch Nederlands is. Letterlijk de dag na midzomer begon de buurvrouw hier al te klagen dat het vanaf toen alleen maar eerder donker zou worden. :')
Dat is die inderdaad. :) Op Sveavägen (einde, voorbij Stadsbiblioteket zit een ambachtelijke dropwinkel, ook zeer aan te raden!)
pi_119691039
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Dat is die inderdaad. :) Op Sveavägen (einde, voorbij Stadsbiblioteket zit een ambachtelijke dropwinkel, ook zeer aan te raden!)
Oh, dat klink leuk om met een dropminnende collega eens langs te lopen, bedankt!
pi_119691184
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:00 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Oh, dat klink leuk om met een dropminnende collega eens langs te lopen, bedankt!
http://www.lakritsroten.se/ :)
pi_119692782
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2012 21:27 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Echt niet! Die dikke brokken speculaas hebben een veel uitgemaaktere smaak.
Ajabaja dat lijkt ook verdacht veel op klagen! Alles hier is fantaaaaastisch en natuurlijk zijn pepparkakor beter dan speculaas en pepernoten O+
pi_119692844
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 20:13 schreef gogosweden het volgende:

[..]

[..]

[..]

bladibla
In mijn opinie is dit topic juist gezellig door wat Zweden gerelateerde (slow)chat, als je feiten wil kun je googlen. Daarbij ben jij zon beetje de enige met deze mening zoals ik het nu zie en derhalve niet de persoon om te bepalen wat hier gebeurt.
Dus ga maar lekker in de sneeuw rollen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2012 22:34:31 ]
pi_119694185
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:33 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dus ga maar lekker in de sneeuw rollen.
In het donker
  woensdag 28 november 2012 @ 00:07:13 #58
231856 dekloonvanzuen
uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
pi_119697335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 16:55 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

oke, bedankt voor de tip! ik laat ze bestellen via mn huisgenoot :)
geef mij die pepsi max
pi_119701687
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 20:13 schreef gogosweden het volgende:

Ben het deels eens met deze man, als antwoord op je post. Wat heeft het voor zin om ergens te gaan wonen en vervolgens alleen maar te zeuren over alles wat slecht is? Echt de Nederlandse mentaliteit. Mag je trots op zijn, hoef je niet te zijn. Maar het valt me gewoon op.
Nogmaals, Zweden klagen net zo hard. Ik zie je punt niet.

quote:
Dit topic word sowieso nogal "vervuild" met klachten en "prestige" gedoe. Een voorbeeld : omg kijk mij over 1 week weer naar nederland gaan waarna ik terug kom naar dit dat met contacten zus zo en een baan met 200k kr per jaar/maand whatevs. Daar zijn slowchats voor enzo. Houd het gewoon leuk, er zijn zoveel andere dingen om over te praten. Zoals de laatste paar posts, handigheidjes, tips over bepaalde plaatsen. Reisinformatie, leuke ervaringen, whatevs. Al dat persoonlijke geleuter kan ergens anders ook wel, zodat het hier tot een minimum beperkt word. Het hoef niet helemaal weg, maar nu heeft het gewoon de overhand.

Dat laatste stuk was niet persoonlijk aan jou gericht trouwens, maar gewoon mijn opinie over dit topic.
Ik denk dat je de enige bent die iets teveel azijn gedronken heeft. Heel KAA is een slowchat, mensen delen hun ervaring met elkaar. Ook inderdaad over banen en reisjes, vrij normaal. Als je daar "prestige gedoe" in ziet, heb je volgens mij zelf een probleem (in de bovenkamer).

De grootste klager ben je voorlopig zelf _O-
pi_119701693
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 00:07 schreef dekloonvanzuen het volgende:

[..]

oke, bedankt voor de tip! ik laat ze bestellen via mn huisgenoot :)
Veel Zweedse vrienden gebruiken Lensway, ik ben er inmiddels zelf ook al jaren klant. Werkt prima.
pi_119701758
Ik heb een bril, vooralsnog gewoon uit NL.

Vandaag heerlijk een dagje thuiswerken. Op dit soort dagen ben ik blij met de communale wasruimte, want hoppa, in 1x 5 wassen gedraaid en gedroogd!
pi_119701831
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 09:41 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb een bril, vooralsnog gewoon uit NL.

Vandaag heerlijk een dagje thuiswerken. Op dit soort dagen ben ik blij met de communale wasruimte, want hoppa, in 1x 5 wassen gedraaid en gedroogd!
Hehe, ik vind het ook altijd wel handig. Behalve dat apparaat waar je de lakens enzo in kunt persen. Als test een keer geprobeerd mijn overhemd er lekker snel strak mee te krijgen... Dan krijg je dus een overhemd zonder knopen terug _O-
pi_119701873
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 09:45 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Hehe, ik vind het ook altijd wel handig. Behalve dat apparaat waar je de lakens enzo in kunt persen. Als test een keer geprobeerd mijn overhemd er lekker snel strak mee te krijgen... Dan krijg je dus een overhemd zonder knopen terug _O-
Ja, ik heb dat nog nooit geprobeerd. Waar ik woon kun je de machines niet reserveren, dus dat is altijd wel even stessen. Maar goed, vaak ga ik 's morgens om 7 uur, dan kom je weinig mensen tegen...
pi_119702027
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 09:47 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, ik heb dat nog nooit geprobeerd. Waar ik woon kun je de machines niet reserveren, dus dat is altijd wel even stessen. Maar goed, vaak ga ik 's morgens om 7 uur, dan kom je weinig mensen tegen...
Bij ons kleine flatje kun je reserveren, maar moet je wel vrij vroeg zijn. Helaas zijn we er bijna nooit meer, maar met wat mazzel werk ik volgende jaar een half jaar permanent in Stockholm.
pi_119703861
Ik vond het ideaal, die wasruimte. De wasmachine hier staat nu bijna elke dag te draaien i.p.v 1 keer in de week. Voordeel is wel dat het opvouwen van de inhoud van één wasmachine per keer een stuk sneller gaat dan dat als je alles tegelijk moet doen :)
En nu heb ik ook een beetje spijt dat ik niet vaker gebruik heb gemaakt van onze sauna, wat een luxe eigenlijk.
pi_119703891
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 09:45 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

:D
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_119703983
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vond het ideaal, die wasruimte. De wasmachine hier staat nu bijna elke dag te draaien i.p.v 1 keer in de week. Voordeel is wel dat het opvouwen van de inhoud van één wasmachine per keer een stuk sneller gaat dan dat als je alles tegelijk moet doen :)
En nu heb ik ook een beetje spijt dat ik niet vaker gebruik heb gemaakt van onze sauna, wat een luxe eigenlijk.
Wij hebben het zo verdeeld dat ik de was doe, en m'n vriend vouwt de was op. Ik heb daar zoooo'n hekel aan.

Er zit in mijn complex geen sauna, dat is wel jammer!

Went het al een beetje in NL? En hoe is het met je vader?
pi_119704587
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Wij hebben het zo verdeeld dat ik de was doe, en m'n vriend vouwt de was op. Ik heb daar zoooo'n hekel aan.

Er zit in mijn complex geen sauna, dat is wel jammer!

Went het al een beetje in NL? En hoe is het met je vader?
Mwoah, helemaal gewend nog niet echt, zal ook nog wel even duren, denk ik. Maar eerlijk gezegd gaat het eigenlijk wel lekker. We hebben een mooi huis met grote tuin gevonden, mijn vriendin heeft leuk werk en de kinderen hebben hun draai gevonden op school. Maar als je mij op de man af zou vragen, afgezien van de omstandigheden waarom we verhuisd zijn, dan zaten we liever weer in Zweden. Maar of dat met het missen van Zweden zelf is, of het feit dat we veel zekerheden hebben opgegeven en het hier opeens veel onzekerder is, weet ik nog niet.
Met mijn vader gaat het op het moment goed, dank je.
pi_119705444
Fijn dat je vrouw werk heeft gevonden, dat is snel lijkt me? En een huis is ook prettig. Ik kan me voorstellen dat het dubbel is. Veel sterkte, iig!
pi_119719339
Koning Winter dendert Stockholm binnen :D
pi_119721086
Ohja? Er viel wel sneeuw maar het was 11 graden dus direct kledder :P Verder wel een hele hoop wind :{
pi_119721216
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:25 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Koning Winter dendert Stockholm binnen :D
Ik heb mijn winterkit voor het hardlopen al bij mee. Vier dagen Stockholm deze week, zin in mijn rondje Djurgarden!
pi_119722620
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:07 schreef heaven7 het volgende:
Ohja? Er viel wel sneeuw maar het was 11 graden dus direct kledder :P Verder wel een hele hoop wind :{
11 graden? Het is al sinds maandag niet meer boven de 4 graden in centraal Stockholm. Momenteel 0.4 bij sneeuwval.
pi_119723450
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

11 graden? Het is al sinds maandag niet meer boven de 4 graden in centraal Stockholm. Momenteel 0.4 bij sneeuwval.
Vanochtend zei de temperatuurmeter bij Slussen toch echt 11 graden. En het was idd niet koud.
pi_119723831
Sowieso een foutje dan. :) Maar ik ben blij met de winter! Vraag me wel af of ik morgen schoenen of schaatsen aan doe naar werk. Met deze kletsnatte straten en vorst...
pi_119724103
Wellicht maar het was echt niet onder de 4 graden in elk geval :) Morgen wordt ook kwakkelig dus zal allemaal wel loslopen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2012 20:07:59 ]
pi_119724979
Växjö 1 graden nu and going down. Net is er al wat natte sneeuw gevallen dus dat belooft wat voor het einde van de week en weeekend :P.
pi_119732337
Pizzamerk Grandiosa _O_. Eindelijk diepvriespizza's waar wel wat op zit :P.
  Moderator woensdag 28 november 2012 @ 23:02:40 #79
45833 crew  Fogel
pi_119732842
quote:
14s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:52 schreef r8v2 het volgende:
Pizzamerk Grandiosa _O_. Eindelijk diepvriespizza's waar wel wat op zit :P.
Het is Noors, maar je snapt het punt vast wel ;)

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_119733835
Haha. Don't care trouwens, ze zijn goed te eten :9.
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 10:48:15 #81
45833 crew  Fogel
pi_119740290
Alleen de Grandiosa Hjemmelaget is een beetje te doen, bij de rest kan je net zo goed de verpakking opeten, smaakt zowat hetzelfde.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_119741233
Ben dit jaar in de buurt van Karlstad geweest, wil volgend jaar richting Östersund...
iemand hier toevallig beetje bekend in de buurt van Östersund?
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 11:24:15 #83
45833 crew  Fogel
pi_119741431
In Östersund is niet bijzonder veel te doen. Ze hebben een zwembad, een elandenfarm en een soort van dierentuin. Dat zijn wel de hoogtepunten.
Ze zijn wel flink aan de wen aan het timmeren op culinair gebied, er schijnen enkele zeer goede restaurants te zitten en een micro brewery hebben ze ook.

http://www.visitostersund.se/

Maargoed, het ligt er maar aan waar je in geinteresseerd bent natuurlijk :)
pi_119741812
en dat is ook meer iets voor TRV!

Ha, eindelijk de eerste sneeuw van het jaar, ik ben er zo blij om. Wellicht is het tijd om na te gaan denken over een helm op de fiets, en dubbdäck.
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 11:38:17 #85
45833 crew  Fogel
pi_119741911
De helm kan je beter op je hoofd zetten ;)
pi_119742008
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:38 schreef Fogel het volgende:
De helm kan je beter op je hoofd zetten ;)
pi_119742453
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:24 schreef Fogel het volgende:

Maargoed, het ligt er maar aan waar je in geinteresseerd bent natuurlijk :)
ja dat had ik wel iets beter kunnen verwoorden.

we gaan met de auto. en het is de bedoeling om over bevroren meren te rijden, door besneeuwde bergweggetjes te rijden. we willen niet alleen op de wereld zijn daar, maar zeker niet waar het druk is.
ik zou het zelf wel leuk vinden als daar ergens een piste is , zodat ik een dagje kan boarden...

en als we dan 's avonds nog een gezellige kroeg in kunnen zou dat helemaal geweldig zijn...

ik hoef dus geen grote toeristische plaats te hebben :)
pi_119742572
best groot en toeristisch trouwens als ik de link mag geloven! (dat zweeds leest alleen zo lastig ;) )
pi_119742667
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:01 schreef rival het volgende:
best groot en toeristisch trouwens als ik de link mag geloven! (dat zweeds leest alleen zo lastig ;) )
zie je die vlag daar bovenaan? Kun je de taal ook naar engels mee veranderen.
pi_119743251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:56 schreef rival het volgende:

[..]

ja dat had ik wel iets beter kunnen verwoorden.

we gaan met de auto. en het is de bedoeling om over bevroren meren te rijden, door besneeuwde bergweggetjes te rijden. we willen niet alleen op de wereld zijn daar, maar zeker niet waar het druk is.
ik zou het zelf wel leuk vinden als daar ergens een piste is , zodat ik een dagje kan boarden...

en als we dan 's avonds nog een gezellige kroeg in kunnen zou dat helemaal geweldig zijn...

ik hoef dus geen grote toeristische plaats te hebben :)
Åre ligt 100km verder. Pistes en kroegen genoeg.
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 12:33:31 #91
45833 crew  Fogel
pi_119743373
En in Åre heb je Holiday Club met een prima zwembad (beter dan in Östersund), je kan er een vette auto huren voor op het ijs te racen :D
pi_119743545
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:05 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zie je die vlag daar bovenaan? Kun je de taal ook naar engels mee veranderen.
over het hoofd gezien, dank!
pi_119743553
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:33 schreef Fogel het volgende:
En in Åre heb je Holiday Club met een prima zwembad (beter dan in Östersund), je kan er een vette auto huren voor op het ijs te racen :D
kijk :)

ik ga googlen.
  Moderator donderdag 29 november 2012 @ 12:51:58 #94
45833 crew  Fogel
pi_119743909
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:40 schreef rival het volgende:

[..]

kijk :)

ik ga googlen.
Kijk verder hier voor tips en verdere vragen TRV / Zweden #3
KAA is zoals Jagärtrut al zegt niet voor reisadvies bedoeld ;)
pi_119743981
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Kijk verder hier voor tips en verdere vragen TRV / Zweden #3
KAA is zoals Jagärtrut al zegt niet voor reisadvies bedoeld ;)
ga ik doen!
pi_119815053
Iedereen de winter al mogen verwelkomen?

Hier in Stockholm koud, véél sneeuw en vooral heel sfeervol. Nu een paar dagen zon en ijskoud weer alsjeblieft! :)

pi_119815447
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 16:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Iedereen de winter al mogen verwelkomen?

Hier in Stockholm koud, véél sneeuw en vooral heel sfeervol. Nu een paar dagen zon en ijskoud weer alsjeblieft! :)

[ afbeelding ]
Yup, heerlijk lang wezen hardlopen door de bossen op donderdag avond, net na zonsondergang. Iets van 12km modder, sneeuw, meren en bossen. Heerlijk!
pi_119816256
Heerlijk, inderdaad. Wij hebben vandaag een kerstboom gekocht, en gaan morgen naar Bach's weihnachtsoratorium in de domskyrka, langzamerhand komt de kerststemming er goed aan!
  zaterdag 1 december 2012 @ 17:21:34 #99
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_119816339
Moet zeggen dat het toch erg koud begint te worden in Stockholm!
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_119816399
Oh, en met dat koude weer komt het ook goed...
pi_119817236
Nouhou. In Växjö ligt net een mm ;(.
pi_119829432
Hier even buiten Stockholm ook erg mooi, vanochtend even door het bos gebanjerd, het blijft een magisch gebeuren.
pi_119837860
Mijn gebeden zijn verhoord. Centimetertje of vijf and still counting *O*.
pi_119838130
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 17:23 schreef Jagärtrut het volgende:
Oh, en met dat koude weer komt het ook goed...[ afbeelding ]
Fy faaaan neeeej! :o
pi_119838166
Oh hier wordt het 'maar' -11 :P
pi_119902677
Nog meer sneeuw hier *O*.
pi_119903537
-15 op dit moment... (Degerfors, bij Karlskoga).
Het licht is hier buiten erg vreemd, er zijn lantaarnpalen die een enorme rode straal naar boven geven en de lucht zit vol met ijskristallen. Iemand die weet hoe dat precies zit?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_119907442
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:32 schreef Virus3000 het volgende:
-15 op dit moment... (Degerfors, bij Karlskoga).
Het licht is hier buiten erg vreemd, er zijn lantaarnpalen die een enorme rode straal naar boven geven en de lucht zit vol met ijskristallen. Iemand die weet hoe dat precies zit?
Hier fenomeen was eerder deze week in Stockholm te zien, is het zoiets? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15870158.ab
pi_119918968
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 07:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Hier fenomeen was eerder deze week in Stockholm te zien, is het zoiets? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15870158.ab
Dat was het inderdaad, was erg cool om te zien ;)
pi_119923308
25cm+ and counting *O*.
pi_119925199
Voor alle inwoners van Stockholms Län, SMHI heeft een klasse 2 waarschuwing afgegeven voor 20-30 cm sneeuw vannacht.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar
pi_119926251
Best kut als je op een boel plaatsen niet met dubbdack mag rijden :P.
pi_119946357
zo, ik heb m'n workout voor vandaag ook wel weer gehad, door de sneeuw naar het werk fietsen...

Ik ben echt gek op de echte Zweedse winter. November mag van mij wegblijven, maar dit weer mag wel tot maart doorgaan!
pi_119948280
Jaloers...
Hier ligt maar zo'n 5cm... :(
  woensdag 5 december 2012 @ 15:53:55 #115
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_119959382
Gaat aardig los hier in Stockholm al sinds vannacht. Wordt langzaam aan wel minder qua hoeveelheid sneeuw dat erbij komt.

Al mijn opties om thuis te komen waren gecancelled (bus, pendeltag). Gelukkig een lift gekregen van een hele aardige mevrouw! :)
pi_119961897
Wat? Ben je wel lekker Jagärtrut? Al het verkeer lag op zn gat, een meter sneeuw, het is mooi maar vind dit toch een beetje veel van het goeie :P

edit oh je berichtje is van vanochtend, toen viel het nog mee :P

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2012 17:05:46 ]
pi_119971234
Ben vandaag na werk maar eens naar huis gaan lopen om van de sneeuw te genieten, mooie plaatjes vooral op Gamla Stan en Söder:

woensdag 5 december 2012 @ 20:52:57 #118
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_119971295
Wat een plaatjes!
pi_119976366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:04 schreef heaven7 het volgende:
Wat? Ben je wel lekker Jagärtrut? Al het verkeer lag op zn gat, een meter sneeuw, het is mooi maar vind dit toch een beetje veel van het goeie :P

edit oh je berichtje is van vanochtend, toen viel het nog mee :P
ik vind het nog steeds leuk! Ik hou van extreem weer, en het gevoel hebben dat we niet alles onder controle kunnen hebben..

En, de wereld ziet et zo mooi uit.
pi_120001924
Zeker, de wereld is prachtig. Maar ik zat gister wel even in de rats toen er niks meer naar huis reed, zag mn dieren al verhongeren :P
pi_120646326
Sollefteå herfst en winter

pi_120653241
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 21:09 schreef McWurth het volgende:
Sollefteå herfst en winter

[ afbeelding ]
Veel sneeuw bij jullie?
pi_120662079
Als ik die foto's zie wil ik ook weer naar Zweden. Wat een mooi land!
pi_120671735
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 23:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Veel sneeuw bij jullie?
ligt beetje aan maar hier een meter ongeveer bij schoonmoeder 3mil Verder ligt het dubbele. op t moment ook -22 lekker hoor :D
pi_120739848
En, wie heeft er vandaag Kalle Anka gekeken?

*Steekt hand omhoog.*
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_121387546
Behoorlijk wat grote overvallen in Stockholm en omgeving de laatste tijd. Vorige week die bank in Norrmalm en juwelier in Södertälje, vandaag een geldwagen in Huddinge en een bank in Täby.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_121677966
Hallo! Ik heb een Zweedse vriend (woon zelf im Moment in Duitsland) en de kans is groot dat ik vanaf april t/m augustus ga stage lopen in de stad waar zijn ouders (en hij op dat moment ook) wonen, Sundsvall (da's eigenlijk Norrland, niet Centraal-Zweden, vergeef me ;) ). Dat betekent dat ik een samordningsnummer zou krijgen ipv een personnummer, aangezien ik korter dan een jaar blijf.
Nu vraag ik me af, kan ik daarmee me ook aanmelden voor een SFI cursus? Of heb je daarvoor ook het heilige personnummer nodig?
En kan ik me daarmee eigenlijk wel aanmelden bij Försäkringskassan, voor zorgverzekering enzo? Als je geld verdient tijdens verblijf in het buitenland kan je namelijk in principe niet in Nederland verzekerd blijven...

[ Bericht 1% gewijzigd door stroopwafelt op 17-01-2013 14:08:09 ]
  vrijdag 18 januari 2013 @ 11:03:06 #128
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_121714174
Vlieg vandaag weer terug naar nederland, na een weekje Stockholm, was alleen zo druk aan het werk, dat ik nauwelijks wat gezien heb behalve Stockholm Centraal, het vliegveld en het kantoor bij Solna. Wel cool die sneeuw van dinsdag. Dit land geeft me een oergevoel!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_121793892
Stockholm verandert langzaam maar zeker in een poollandschap! Tip: neem de Djurgårdsfärjan, machtig gezicht om met het oorverdovende geluid van brekend ijs en stomend zeewater Stockholm binnen te varen. O+
pi_121798293
W hebben vanochtend een rondje geschaatst. Heerlijk, met min zes en stralende zon op het ijs. Jammer alleen dat het was alsof heel Zweden op dit meer was, het was zoo druk..
pi_121886032
quote:
17s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm verandert langzaam maar zeker in een poollandschap! Tip: neem de Djurgårdsfärjan, machtig gezicht om met het oorverdovende geluid van brekend ijs en stomend zeewater Stockholm binnen te varen. O+
Dat klinkt boeiend. Als je de tijd hebt,schiet eens wat foto's om met ons te delen.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 13:55:18 #132
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_121886790
Afgelopen donderdag t/m zondag in Kiruna geweest _O_ Wat anders dan Stockholm :D
pi_121888245
De voorspellingen voor Uppsala deze week:

brrr...
pi_121888303
En voor Kiruna:

Conclusie: hier is het kouder dan boven de poolcirkel...
pi_121905399
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 13:38 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dat klinkt boeiend. Als je de tijd hebt,schiet eens wat foto's om met ons te delen.
Het geluid is vooral wind, maar zo ziet dat er uit.

https://www.facebook.com/photo.php?v=436631423073915
  woensdag 23 januari 2013 @ 14:30:17 #136
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_121936925
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 13:53 schreef stroopwafelt het volgende:
Hallo! Ik heb een Zweedse vriend (woon zelf im Moment in Duitsland) en de kans is groot dat ik vanaf april t/m augustus ga stage lopen in de stad waar zijn ouders (en hij op dat moment ook) wonen, Sundsvall (da's eigenlijk Norrland, niet Centraal-Zweden, vergeef me ;) ). Dat betekent dat ik een samordningsnummer zou krijgen ipv een personnummer, aangezien ik korter dan een jaar blijf.
Nu vraag ik me af, kan ik daarmee me ook aanmelden voor een SFI cursus? Of heb je daarvoor ook het heilige personnummer nodig?
En kan ik me daarmee eigenlijk wel aanmelden bij Försäkringskassan, voor zorgverzekering enzo? Als je geld verdient tijdens verblijf in het buitenland kan je namelijk in principe niet in Nederland verzekerd blijven...
Wat ik heb begrepen moet je "folkbokförd" zijn in de gemeente waar je een SFI cursus wil volgen (ik neem aan dat je dat in Sundsvall wil gaan doen.
http://www.sundsvall.se/U(...)-for-immigrants-sfi/

Als je een samordingsnummer hebt ben je niet folkbokford:
"Samordningsnummer är en enhetlig identitetsbeteckning för fysiska personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige."

Een samordningsnummer werkt wel om je aan te melden bij Försäkringkassan
• Försäkringskassan Registrering i socialförsäkringsregister hos försäkringskassan.

Lekkere vriend dat hij dit niet even uitzoekt voor je ;)
Have the nerve go with the curve...
pi_121936998
Vanochtend -21 nabij Karlskoga.
De vriezer in de keuken is overbodig geworden :P
pi_121939361
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 14:30 schreef Scooter1 het volgende:

[..]

Wat ik heb begrepen moet je "folkbokförd" zijn in de gemeente waar je een SFI cursus wil volgen (ik neem aan dat je dat in Sundsvall wil gaan doen.
http://www.sundsvall.se/U(...)-for-immigrants-sfi/

Als je een samordingsnummer hebt ben je niet folkbokford:
"Samordningsnummer är en enhetlig identitetsbeteckning för fysiska personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige."

Een samordningsnummer werkt wel om je aan te melden bij Försäkringkassan
• Försäkringskassan Registrering i socialförsäkringsregister hos försäkringskassan.

Lekkere vriend dat hij dit niet even uitzoekt voor je ;)
Dankjewel! :) Jammer :P

Mijn vriend zit in the middle of nowhere van Tanzania, zonder internet of elektriciteit :+
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:33:35 #139
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_121945329
Graag gedaan :)
Tja, dan is het moeilijk voor hem om informatie op te vragen, dacht dat hij ook in Zweden zat, verkeerd geinterpreteerd door mij. :@
pi_122518722
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en zou graag even gebruik willen maken van jullie expertise..
Op dit moment ben ik druk bezig met het uitzoeken van een minor vanuit mijn studie MER.
Nu ben ik in de mogelijkheid om in het buitenland te gaan studeren (aug '13 - jan '14). Ik zou graag naar Scandinavië willen en wel naar Zweden.
Vanuit mijn studie heb ik de mogelijkheid om op de volgende universiteiten te gaan studeren:
- Stockholm
- Halmstad
- Örebro

Natuurlijk heb ik al enig onderzoek gedaan naar deze steden en verschillende verhalen gelezen.
Maar aangezien je nooit genoeg informatie kan hebben vroeg ik me af of jullie ervaringen hebben met deze steden?

Ik hoop dat ik met behulp van jullie ervaringen nog meer inzicht krijg in waar ik misschien terecht ga komen..
Creatief met de waarheid
pi_122521433
Halmstad en Örebro zijn natuurlijk minder massaal dan Stockholm. Örebro heeft geloof ik wel een goed uitgaansleven en de stad zelf vond ik mooi. Ben zelf nog nooit in Halmstad geweest, maar volgens mij gaan er in de zomer aardig wat mensen op vakantie vanwege het water/strand. Maar of het daar de rest van het jaar ook interessant is?? Stockholm is van die drie natuurlijk van een heel andere orde.
pi_122556657
Bedankt voor je reactie. Het meest belangrijkste vind ik dat er voor studenten wat te doen is. Ook houd ik erg van sporten. Universiteiten hebben natuurlijk verschillende faciliteiten, maar zijn er ook plekken waar je kan moutainbiken en evt snowboarden in de buurt van Stockholm en Örebro?
Creatief met de waarheid
pi_122562852
Er zijn verschillende skiheuvels in Stockholm, onder andere Flottsbro en Hammarbybacken, google ze maar eens. En anders pak je de trein naar Åre oid. voor het echte werk. En mountainbiken kan overal, ook op die skiheuvels en echt ook op heel veel andere mooie plekken. Ik had daar een mooie site van, maar zit nu mobiel. Zal hem later wel proberen te posten.
pi_122566445
Dat ziet er zeer goed uit, bedankt voor je informatie. Nu kijken wat de mogelijkheden zijn voor mijn studie daar en hopen dat ik daar geplaatst kan worden.
Creatief met de waarheid
pi_122619223
Die website is stigoteket.se
pi_122624855
In 2007 heb ik 5 maanden in Halmstad gezeten. Studentenpub is heel relaxt en er zijn twee mooie locaties om te wonen. Mountainbiken kan door de duinen, of anders over achterafroutes langs de kust. Snowboarden wordt wel wat lastiger.
pi_122627562
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 16:45 schreef Bokitoo het volgende:
Bedankt voor je reactie. Het meest belangrijkste vind ik dat er voor studenten wat te doen is. Ook houd ik erg van sporten. Universiteiten hebben natuurlijk verschillende faciliteiten, maar zijn er ook plekken waar je kan moutainbiken en evt snowboarden in de buurt van Stockholm en Örebro?
Als je een bruisend studentenleven wil moet je naar Stockholm :)
pi_122761066
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:41 schreef jakkop het volgende:
Behoorlijk wat grote overvallen in Stockholm en omgeving de laatste tijd. Vorige week die bank in Norrmalm en juwelier in Södertälje, vandaag een geldwagen in Huddinge en een bank in Täby.
Het is weer zover.. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16222040.ab
pi_123575680
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:21 schreef stroopwafelt het volgende:

[..]

Dankjewel! :) Jammer :P

Mijn vriend zit in the middle of nowhere van Tanzania, zonder internet of elektriciteit :+
Zorgverzekering in Zweden loopt via de staat wanneer je een personnummer hebt. Je moet het ff nachecken, maar ik ben bijna 100% zeker dat je geen Zweedse zorgverzekering krijgt met slechts een samordningsnummer. Dan moet je op zoek naar een prive verzekeraar in Zweden, en dat zal veel duurder uitpakken dan gewoon je Nederlandse zorgverzeking houden terwijl je in Zweden bent.

Mijn tip zou zijn, gezien dat je voor een korte tijd verblijft in Zweden, dat je in Nederland blijft ingeschreven en je premie gewoon aan je Nederlandse zorgverzekeraar blijft betalen. Neem dan je verzekeringskaart mee, want die is geldig overal in de EU en dan ben je gewoon gedekt in Zweden.

Je mag ingeschreven in Nederland blijven als je minstens 180 per jaar in Nederland verblijft, en gezien dat je slechts van april t/m augustus naar Zweden gaat, is dat voor jij wel het geval. Is gewoon net een lange reis met een stage erbij. Sterker nog, ik zou het sterk aanraden dat je in NL blijft ingeschreven, want uitschrijven uit Nederland en dan weer inschrijven gaat je een hoop bureaucratie van de Nederlandse belastingdienst opleveren, en dat wil je niet meemaken, geloof me.

Veel succes.

[ Bericht 1% gewijzigd door de_ier op 03-03-2013 15:56:54 ]
pi_123666818
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 15:48 schreef de_ier het volgende:

[..]

Zorgverzekering in Zweden loopt via de staat wanneer je een personnummer hebt. Je moet het ff nachecken, maar ik ben bijna 100% zeker dat je geen Zweedse zorgverzekering krijgt met slechts een samordningsnummer. Dan moet je op zoek naar een prive verzekeraar in Zweden, en dat zal veel duurder uitpakken dan gewoon je Nederlandse zorgverzeking houden terwijl je in Zweden bent.

Mijn tip zou zijn, gezien dat je voor een korte tijd verblijft in Zweden, dat je in Nederland blijft ingeschreven en je premie gewoon aan je Nederlandse zorgverzekeraar blijft betalen. Neem dan je verzekeringskaart mee, want die is geldig overal in de EU en dan ben je gewoon gedekt in Zweden.

Je mag ingeschreven in Nederland blijven als je minstens 180 per jaar in Nederland verblijft, en gezien dat je slechts van april t/m augustus naar Zweden gaat, is dat voor jij wel het geval. Is gewoon net een lange reis met een stage erbij. Sterker nog, ik zou het sterk aanraden dat je in NL blijft ingeschreven, want uitschrijven uit Nederland en dan weer inschrijven gaat je een hoop bureaucratie van de Nederlandse belastingdienst opleveren, en dat wil je niet meemaken, geloof me.

Veel succes.
Dankjewel. We (ja hij is weer terug uit Tanzania en is nu langere tijd bij mij in Duitsland) hebben het proberen te checken, maar op internet (zowel op officiele sites als op fora) komen we heel veel tegenstrijdige informatie tegen, over wat wel en niet kan met een samordningsnummer. Dit komt omdat de regels blijkbaar vaak zijn veranderd de afgelopen jaren.
Het idee is wel dat ik daar ga werken, het zal geen (officiele) stage worden want ik zit op dit moment tussen twee opleidingen in. Als je arbeidsnemer bent en woont in het buitenland kan je in principe niet in Nederland verzekerd blijven, dus dat is geen optie.

Om heel veel gedoe te voorkomen gaan we dan dus nu voor een sambo visum, waarmee ik gewoon een personnummer krijg. Het idee is dat we nu zsm de "Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige" opsturen, en dan begin april, wanneer we de trein pakken naar Zweden, persoonlijk langs Skatteverket etc te gaan om dingen geregeld te krijgen. Want met dat Zweeds nepotisme werkt dat toch echt beter dan wanneer je alles via Engelse formulieren probeert te regelen :+
pi_123670948
quote:
Als je arbeidsnemer bent en woont in het buitenland kan je in principe niet in Nederland verzekerd blijven, dus dat is geen optie.
Nee, dat is je beste optie. Nogmaals, als je minstens 6 maanden per jaar in Nederland verblijft, dan woon je in de ogen van de Nederlandse belastingdienst gewoon in Nederland en mag blijven ingeschreven. Maak hier gebruik van. Als jij voor minder dan 6 maanden vertrekt, dan woon je eigenlijk in Nederland dus. Dan geef je je Zweedse inkomsten aan bij je Nederlandse aangifte van 2013, er is een belastingverdrag tussen Zweden en Nederland dus je wordt niet dubbel belast, en de Zweedse en Nederlandse belastingdiensten zoeken zelf uit hoe ze je in Zweden betaalde belasting gaan verdelen. Jij kan rustig je Nederlandse zorgverzekering houden.

Bel anders de BelastingTelefoon, dat zijn hulpzame mensen en het is ook nog een 0800 nummer. Leg uit dat je voor vijf maanden in Zweden gaat werken en vraag of je verplicht bent om uit te schrijven uit Nederland.

quote:
Om heel veel gedoe te voorkomen gaan we dan dus nu voor een sambo visum, waarmee ik gewoon een personnummer krijg.
Ik denk eerder dat je gedoe creëert! Het aanvragen van die visum gaat maanden duren (6 maanden geloof ik), terwijl je als EU burger gewoon in Zweden mag verblijven en werken zonder visum. Jij bent een EU burger en jij gaat werken voor een paar maanden in een andere EU staat. Dit is de simpelste zaak van de wereld eigenlijk.

Mocht je na de vier maanden kiezen om langer in Zweden te werken/verblijven en krijg je een contract aangeboden voor minstens een jaar, dan kan krijg je vanzelf een personnummer en Zweedse zorgverzekering. Dan pas emigreer je, dan pas ga je je uitschrijven uit Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door de_ier op 05-03-2013 19:33:37 ]
pi_123685575
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:18 schreef de_ier het volgende:

[..]

Nee, dat is je beste optie. Nogmaals, als je minstens 6 maanden per jaar in Nederland verblijft, dan woon je in de ogen van de Nederlandse belastingdienst gewoon in Nederland en mag blijven ingeschreven. Maak hier gebruik van. Als jij voor minder dan 6 maanden vertrekt, dan woon je eigenlijk in Nederland dus. Dan geef je je Zweedse inkomsten aan bij je Nederlandse aangifte van 2013, er is een belastingverdrag tussen Zweden en Nederland dus je wordt niet dubbel belast, en de Zweedse en Nederlandse belastingdiensten zoeken zelf uit hoe ze je in Zweden betaalde belasting gaan verdelen. Jij kan rustig je Nederlandse zorgverzekering houden.

Bel anders de BelastingTelefoon, dat zijn hulpzame mensen en het is ook nog een 0800 nummer. Leg uit dat je voor vijf maanden in Zweden gaat werken en vraag of je verplicht bent om uit te schrijven uit Nederland.

[..]

Ik denk eerder dat je gedoe creëert! Het aanvragen van die visum gaat maanden duren (6 maanden geloof ik), terwijl je als EU burger gewoon in Zweden mag verblijven en werken zonder visum. Jij bent een EU burger en jij gaat werken voor een paar maanden in een andere EU staat. Dit is de simpelste zaak van de wereld eigenlijk.

Mocht je na de vier maanden kiezen om langer in Zweden te werken/verblijven en krijg je een contract aangeboden voor minstens een jaar, dan kan krijg je vanzelf een personnummer en Zweedse zorgverzekering. Dan pas emigreer je, dan pas ga je je uitschrijven uit Nederland.
Ik zal zeker de Belastingtelefoon bellen, dank voor de tip. Er zijn nog wel wat haken en ogen. Ik heb (nog) geen werkcontract dus kan me niet aanmelden voor uppehållsrätt op basis daarvan (wat ik nodig ga hebben aangezien ik langer dan 3 maanden blijf). Daarnaast ga ik waarschijnlijk niet genoeg verdienen in de ogen van de Migrationsverket om mijn aanvraag goed te keuren, omdat ik ga 'stage lopen' (een fulltime baan die betaalt onder NLs minimumloon) of bijbaantje nemen. Ik ga namelijk bij mijn schoonouders inwonen, dus ik zal haast geen levenskosten hebben. Maarja weet de Migrationsverket veel. Daarnaast zal alleen al mijn toekomstige werkgever zal een person- of samordningsnummer van me nodig hebben dus die zal ik wel even ergens vandaan moeten halen. Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?
  dinsdag 5 maart 2013 @ 23:48:52 #153
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_123687250
Toen ik naar Zweden verhuisde was ik ook werkloos en kreeg toen gewoon een persoonnummer en een (tijdelijk) uppehållstillstånd omdat mijn vriendin o.a kon aantonen dat ze werk had. Duurde alleen wel een paar weken.
Maar ik zou toch ook naar een alternatief zoeken en je niet uit te laten schrijven uit Nederland als het niet daadwerkelijk hoeft. Zeker als het maar voor een maand of 5 is. Je kan nog overwegen om na drie maanden een expatverzekering af te sluiten. Ben je in ieder geval verzekerd.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 23:55:00 #154
347415 r8v2
Relbie.
pi_123687590
Ik ben student (nog minstens 2.5 jaar!) en tenzij ik ga werken blijf ik dankzij EU-regels verplicht "lid" van een NL zorgverzekeraar. Terwijl je als werkzoekende komt, dan word je wel lid van het Zweedse zorgstelsel :').
pi_123690312
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:19 schreef stroopwafelt het volgende:

[..]

Ik zal zeker de Belastingtelefoon bellen, dank voor de tip. Er zijn nog wel wat haken en ogen. Ik heb (nog) geen werkcontract dus kan me niet aanmelden voor uppehållsrätt op basis daarvan (wat ik nodig ga hebben aangezien ik langer dan 3 maanden blijf). Daarnaast ga ik waarschijnlijk niet genoeg verdienen in de ogen van de Migrationsverket om mijn aanvraag goed te keuren, omdat ik ga 'stage lopen' (een fulltime baan die betaalt onder NLs minimumloon) of bijbaantje nemen. Ik ga namelijk bij mijn schoonouders inwonen, dus ik zal haast geen levenskosten hebben. Maarja weet de Migrationsverket veel. Daarnaast zal alleen al mijn toekomstige werkgever zal een person- of samordningsnummer van me nodig hebben dus die zal ik wel even ergens vandaan moeten halen. Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?
Een samordningsnummer krijg je zonder problemen, en met alleen dat kan je gaan werken (want je komt uit de EU) en een basic bankrekening openen, maar dan bij een bank die kan nadenken, bijv. Handelsbanken of Länsförsäkringar.

De reden dat ze niet 1-2-3 een personnummer uitgeven is omdat iedereen in Zweden die een personnummer heeft automatisch en kosteloze en alles dekkende zorgverzekering krijgt van de Zweedse staat. De laatste jaren hebben ze dus de samordningsnummer verzonnen voor werkeloze mensen die naar Zweden komen. Die kunnen dan naar werk zoeken en een baan krijgen en salaris op basis van de samordningsnummer, geen probleem. Wanneer die kunnen aantonen dat ze voor minstens een jaar worden aangenomen dan krijgen ze ook een echte personnummer erbij.

quote:
Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?
Neuh, ik denk dat je werkgever in Zweden wel een Zweeds adres wilt zien, maar dat is alleen voor het gemak, zodat je loonstrook op het juiste adress aankomt. Het gaat erom dat je in NL blijft ingeschreven bij de gemeente. Voor de NL belastingdienst is het heel normaal dat iemand ff vier maanden in Europa op reis gaat en een bijbaantje doet.

Ik ken een jongen uit Groot-Brittanie die voor vier maanden in Zweden heeft gewerkt met een samordningsnummer. Geen probleem. En hij bleef in het Groot-Brittanie ingeschreven met zorgverzekering van daar.
  woensdag 6 maart 2013 @ 10:55:03 #156
347415 r8v2
Relbie.
pi_123695145
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 01:54 schreef de_ier het volgende:

De reden dat ze niet 1-2-3 een personnummer uitgeven is omdat iedereen in Zweden die een personnummer heeft automatisch en kosteloze en alles dekkende zorgverzekering krijgt van de Zweedse staat.

Behalve als je studeert dus :').
pi_123697021
Als je bent ingeschreven bij een Zweedse universiteit voor een voltijd studie dan wel. Laten we zeggen een Master programma van twee jaar. Dan krijg je een personnummer.

Maar studenten die naar Zweden komen voor bijvoorbeeld een half jaar voor een uitwisselingsprogramma mogen geen personnummer krijgen.
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:59:26 #158
347415 r8v2
Relbie.
pi_123697089
Ik sta voltijd ingeschreven voor drie jaar (bachelor) ;). Ik heb inderdaad een persoonsnummer en identiteitskaart. Echter kan ik me niet inschrijven bij Forsäkringskassan omdat ik volgens EU-regels daar geen recht op heb. Pas na 2 jaar hier wonen of als ik werk heb (en ik vermoed dat daar ook nog haken en ogen aan zitten).
pi_123698720
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:59 schreef r8v2 het volgende:
Ik sta voltijd ingeschreven voor drie jaar (bachelor) ;). Ik heb inderdaad een persoonsnummer en identiteitskaart. Echter kan ik me niet inschrijven bij Forsäkringskassan omdat ik volgens EU-regels daar geen recht op heb. Pas na 2 jaar hier wonen of als ik werk heb (en ik vermoed dat daar ook nog haken en ogen aan zitten).
Ja klopt, dat is zo ongeveer de enige situatie waarin je personnummer geen recht geeft op de Zweedse zorgverzekering. Ik zit nu in dezelfde situatie qua studie in Duitsland, en kan hier dus niet even een bijbaantje van een maand nemen omdat dat betekent dat ik voor een maand van zorgverzekeraar/land zou moeten switchen en dat kan de bureaucratie echt niet aan. Heel irritant :(

Anyway. Aangezien ik ondertussen dus ook nog van Duitsland naar Nederland verhuis, is het allemaal wat lastig. Het is nog niet zeker is of ik wel genoeg ga verdienen om mijn NLse zorgverzekering te betalen (want hoera geen minimumloon en mocht het niet lukken met de stage, weet ik dat bijbaantjes in Sundsvall ook niet voor het oprapen liggen), gaan we het denk ik toch proberen met het sambo visum.
Mocht dat niet lukken dan ga ik gewoon met deze redelijk failsafe optie verder (ervan uitgaande dat ik uppehållsrätt kan krijgen na 3 maanden). Ik ben toch niet folkbokförd zolang ik geen personnummer heb, dus dan blijf ik gewoon in NL ingeschreven staan zolang.
Met andere woorden, het klinkt alsof ik de situatie die jij beschrijft de standaard situatie is, die van toepassing is als ik niks doe (dus me niet uitschrijf in NL, niet van verzekeraar wissel, etc). En met een sambo visum kan het alleen maar beter worden (want kans op personnummer en zeker weten uppehållsrätt (of eigenlijk uppehållstillstånd in dat geval).

Ik vind het wel een vreemd systeem. Ik ga dan wel bij mijn schoonouders wonen, maar wat als je voor een paar maanden je eigen huis wil huren? Kan je dan gewoon ingeschreven staan in een ander land, en niet in het land waar je een huurcontract hebt?
pi_123742506
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 12:53 schreef stroopwafelt het volgende:

[..]

Ja klopt, dat is zo ongeveer de enige situatie waarin je personnummer geen recht geeft op de Zweedse zorgverzekering.
Nee, studenten ingeschreven bij een Zweedse universiteit zoals r8v2 hebben recht op Zweedse zorg omdat ze een personnummer hebben. Forsäkringskassan is voor andere dingen, zoals kinderbijslag, huurtoeslag, doorbetaling van salaris bij ziekte enz. Daar heeft r8v2 pas recht op wanneer hij werkt. Logisch.

quote:
Ik zit nu in dezelfde situatie qua studie in Duitsland, en kan hier dus niet even een bijbaantje van een maand nemen omdat dat betekent dat ik voor een maand van zorgverzekeraar/land zou moeten switchen en dat kan de bureaucratie echt niet aan. Heel irritant :(
Natuurlijk zou je dat kunnen doen. Je kan je overal in de EU als je wilt werken als "non-resident employee" waardoor je in de ene land werkt en de andere land woont. Wat dacht je van al die mensen die in grensgebieden wonen? Er zijn zat Nederlanders die in Belgie wonen en in Nederland werken.

quote:
Het is nog niet zeker is of ik wel genoeg ga verdienen om mijn NLse zorgverzekering te betalen (want hoera geen minimumloon en mocht het niet lukken met de stage, weet ik dat bijbaantjes in Sundsvall ook niet voor het oprapen liggen)
Zorg is wat, 85 euro per maand, en krijg je zorgtoeslag van 35 euro dus: kost je 50 euro per maand. En je woont gratis bij je schoonouders. Waar hebben wet het over eigenlijk?

Toen ik stage liep in Nederland, 10 jaar geleden, kreeg ik 65 euro per week. Zo is dat nou eenmaal met stage

Dus je wilt meteen als je in Zweden aankomt recht hebben op gratis zorg zonder dat je een baan hebt. Waarom zou je dat moeten krijgen? Ik verhuisde naar Zweden en kreeg pas een personnummer toen ik een arbeidscontract van minstens 1 jaar aan Skatteverket heb gepresenteerd. Anders krijgt Zweden gewoon alle zieke mensen van de EU die gewoon voor gratis zorg komen.

quote:
Ik vind het wel een vreemd systeem. Ik ga dan wel bij mijn schoonouders wonen, maar wat als je voor een paar maanden je eigen huis wil huren? Kan je dan gewoon ingeschreven staan in een ander land, en niet in het land waar je een huurcontract hebt?
Natuurlijk, er zijn mensen die woningen in meerdere landen hebben. Het systeem is helemaal niet vreemd, het is uiterst flexibel.

[ Bericht 1% gewijzigd door de_ier op 07-03-2013 13:44:05 ]
pi_123747387
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 13:08 schreef de_ier het volgende:

[..]

Nee, studenten ingeschreven bij een Zweedse universiteit zoals r8v2 hebben recht op Zweedse zorg omdat ze een personnummer hebben. Forsäkringskassan is voor andere dingen, zoals kinderbijslag, huurtoeslag, doorbetaling van salaris bij ziekte enz. Daar heeft r8v2 pas recht op wanneer hij werkt. Logisch.

[..]

Natuurlijk zou je dat kunnen doen. Je kan je overal in de EU als je wilt werken als "non-resident employee" waardoor je in de ene land werkt en de andere land woont. Wat dacht je van al die mensen die in grensgebieden wonen? Er zijn zat Nederlanders die in Belgie wonen en in Nederland werken.
Sorry, maar dit klopt niet. Alsje een volledige studie in het buitenland volgt, kan je je Nederlandse stufi meenemen. Dat maakt dat je op papier een 'grenswerker' bent, dwz geld verdienend in Nederland en wonend in het buitenland, en dat betekent dat je zorgverzekeringsplichtig bent in Nederland. Als je dan geld gaat verdienen in het buitenland, vervalt je recht op een Nederlandse zorgverzekering op dezelfde dag en moet je dus switchen naar een buitenlandse zorgverzekeraar. Als je dan weer stopt met werken, ben je weer in NL zorgverzekeringsplichtig. Dit is de situatie waar zowel r8v2 als ik nu inzitten. Het maakt niet uit welk EU-land het om gaat, dit is de Nederlandse verzekeringswet.

quote:
Zorg is wat, 85 euro per maand, en krijg je zorgtoeslag van 35 euro dus: kost je 50 euro per maand. En je woont gratis bij je schoonouders. Waar hebben wet het over eigenlijk?

Toen ik stage liep in Nederland, 10 jaar geleden, kreeg ik 65 euro per week. Zo is dat nou eenmaal met stage
Nee, mijn zorg is 103 euro omdat ik nou eenmaal goede buitenlanddekking moet omdat ik al een paar jaar in het buitenland woon (en dan zit ik nog bij een discounter). En ik heb nooit gezegd dat ik gratis bij mijn schoonouders woon, dat is namelijk niet het geval. Maargoed, ik ga hier niet mijn hele financien uiteenzetten.
Tegenwoordig is het in Nederland een uitzondering om überhaupt een stagevergoeding te krijgen, zelfs in mijn vakgebied. In Zweden is het hetzelfde. Stagevergoedingen van bijna 300 euro per maand zijn een utopie in deze tijden. Ik zou stage lopen vanwege de werkervaring, niet het geld. Als ik 300 per maand wil kan ik beter hopen dat ik een bijbaantje kan vinden waar ik word aangenomen met mijn A2/B1-niveau Zweeds.

quote:
Dus je wilt meteen als je in Zweden aankomt recht hebben op gratis zorg zonder dat je een baan hebt. Waarom zou je dat moeten krijgen? Ik verhuisde naar Zweden en kreeg pas een personnummer toen ik een arbeidscontract van minstens 1 jaar aan Skatteverket heb gepresenteerd. Anders krijgt Zweden gewoon alle zieke mensen van de EU die gewoon voor gratis zorg komen.
Ik krijg zeker weten een baan, want in het uiterste geval ga ik werken bij mijn schoonmoeders eigen schoonmaakbedrijf. Maar dat is geen jaarcontract, aangezien ik in september weer in Utrecht ga wonen. En dat is ook niet genoeg om mezelf van te onderhouden in de ogen van Migrationsverket. (nog maar los van dat ik niet zulke financiele constructies aan wil gaan met schoonfamilie en zij niet echt iemand nodig heeft)
Waarschijnlijk ga ik over 1,5 jaar in Lund wonen met mijn vriend, dus ik moet toch een keer door dit 'personnummer krijgen' gedoe heen, dus dan maar liever nu.
pi_123752471
Heb een persoonsnr gekregen na presenteren van mijn proefcontract van 6 maanden. Vriendin heeft nog geen werk maar heeft ook via mij nu een PN. Nu volgt ze sfi :)
pi_123765333
quote:
Sorry, maar dit klopt niet. Alsje een volledige studie in het buitenland volgt, kan je je Nederlandse stufi meenemen. Dat maakt dat je op papier een 'grenswerker' bent, dwz geld verdienend in Nederland en wonend in het buitenland, en dat betekent dat je zorgverzekeringsplichtig bent in Nederland. Als je dan geld gaat verdienen in het buitenland, vervalt je recht op een Nederlandse zorgverzekering op dezelfde dag en moet je dus switchen naar een buitenlandse zorgverzekeraar.
Ok, dan had je in het begin duidelijk kunnen maken dat jij een student bent in Duitsland met Nederlandse studiefinanciering. Dan krijg je dus een uitkering van een Nederlandse instantie, dat is andere koek.

quote:
Waarschijnlijk ga ik over 1,5 jaar in Lund wonen met mijn vriend, dus ik moet toch een keer door dit 'personnummer krijgen' gedoe heen, dus dan maar liever nu.
Als je weer uit Zweden vertrekt dan verlies je personnummer weer, dan mag je het over 1,5 jaar weer aanvragen.

Nogmaals, ik snap niet echt waarom iemand die voor slechts 5 maanden naar Zweden gaat helemaal wilt inschrijven en weer uitschrijven en sambovisa's aanvragen, terwijl dat allemaal niet hoeft. Ik zou de makkelijkste weg kiezen, maar goed... geniet van de M-Biljetten, zou ik zeggen.

[ Bericht 14% gewijzigd door de_ier op 07-03-2013 21:47:25 ]
pi_123766751
In het licht naar werk lopen én dat het nog licht is als de werkdag erop zit. Daglicht, ik heb je gemist. O+
pi_123770474
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:39 schreef de_ier het volgende:

[..]

Ok, dan had je in het begin duidelijk kunnen maken dat jij een student bent in Duitsland met Nederlandse studiefinanciering. Dan krijg je dus een uitkering van een Nederlandse instantie, dat is andere koek.
Ik stop deze maand met mijn studie en ga pas in september met de volgende studie beginnen, dus dat is voor Zweden niet van belang.

quote:
Als je weer uit Zweden vertrekt dan verlies je personnummer weer, dan mag je het over 1,5 jaar weer aanvragen.

Nogmaals, ik snap niet echt waarom iemand die voor slechts 5 maanden naar Zweden gaat helemaal wilt inschrijven en weer uitschrijven en sambovisa's aanvragen, terwijl dat allemaal niet hoeft. Ik zou de makkelijkste weg kiezen, maar goed... geniet van de M-Biljetten, zou ik zeggen.
Die verlies je niet, ze worden voor het leven gegeven. Net zoals het BSN en Duitse Steuernummer.
pi_123771647
Ja ik heb hier nu vanwege mijn emigratie ook een M-biljet liggen. En ik had in 2012 3 soorten inkomen, exclusief stufi. Dus dat wordt lachen met invullen/uitrekenen }:|.
pi_123771822
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 22:48 schreef stroopwafelt het volgende:

[..]

Ik stop deze maand met mijn studie en ga pas in september met de volgende studie beginnen, dus dat is voor Zweden niet van belang.
OK, dus ontvang je dan helemaal geen stufi meer en mag dus die vijf maanden gewoon werken in Zweden en woonachtig zijn in Nederland! What's the problem...

quote:
Die verlies je niet, ze worden voor het leven gegeven. Net zoals het BSN en Duitse Steuernummer.
Voor een Zweed misschien. Als je vertrekt uit Zweden en weer in Nederland gaat wonen ben je verplicht om uit te schrijven uit Zweden. Wanneer je weer inschrijft over 1,5 jaar moet je je weer inschrijven en wil je je oude personnummer heractiveren dan moet je je bewijzen dat je dat mag doen (same shit again dus).

Ik neem aan dat je over 1,5 jaar in Lund gaat wonen om te studeren, dan ga je je inschrijven als voltijd student daar en je krijgt dan wel een personnummer, want dan heb je wel recht op. No questions asked, je toont je inschrijving bij Lunds universitet aan Skatteverket en je krijgt een personnummer. Je bent dan door het hebben van een geldige personnummer volledig gedekt voor ziektekosten en hoeft niets te maken te hebben met Försäkringskassan, tenzij je gaat werken.

Het lijkt me dat je motivatie om tussen april en augustus dit jaar een personnummer te krijgen zonder dat je daar nog recht op hebt komt gewoon omdat je doekoe wilt besparen door geen verzekering in Nederland te betalen. Of ik als Zweedse belastingbetaler daar blij mee moet zijn, weet ik niet :D :D

[ Bericht 1% gewijzigd door de_ier op 07-03-2013 23:17:43 ]
pi_123771916
quote:
13s.gif Op donderdag 7 maart 2013 23:05 schreef r8v2 het volgende:
Ja ik heb hier nu vanwege mijn emigratie ook een M-biljet liggen. En ik had in 2012 3 soorten inkomen, exclusief stufi. Dus dat wordt lachen met invullen/uitrekenen }:|.
Honderden bladzijden inderdaad. Ik heb gewoon 75 euro aan een belastingsadviseur betaald om haar het te laten doen. Maar met allerlei trucjes heeft ze 700 euro teruggave weten uit te vissen, dus het was de 75 euro waard. :D
pi_123771984
Ik zat daar idd ook aan te denken. Ik zit sowieso ver weg en eigenlijk moet het voor 1 april :+.
pi_123772102
De meeste belastingsadviseuren vragen 300 euro voor het invullen van de M-biljet trouwens. Het is maar goed dat ik iemand via-via ken. En het duurde haar gewoon 10 minuten.... die adviseurs hebben een programmatje die hem digitaal invult. Schandalig wat die belastingadviseurs verdienen...
pi_123772223
Ik ken ook iemand via-via ;).
pi_123772446
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 23:09 schreef de_ier het volgende:

[..]

OK, dus ontvang je dan helemaal geen stufi meer en mag dus die vijf maanden gewoon werken in Zweden en woonachtig zijn in Nederland! What's the problem...
Probleem is dat ik 5 maanden bij mijn vriend wil wonen, en ik kans loop na 3 maanden teruggestuurd te worden. En dat is niet het geval als ik daar ben op basis van sambo.

quote:
Voor een Zweed misschien. Als je vertrekt uit Zweden en weer in Nederland gaat wonen ben je verplicht om uit te schrijven uit Zweden. Wanneer je weer inschrijft over 1,5 jaar moet je je weer inschrijven en wil je je oude personnummer heractiveren dan moet je je bewijzen dat je dat mag doen (same shit again dus).

Ik neem aan dat je over 1,5 jaar in Lund gaat wonen om te studeren, dan ga je je inschrijven als voltijd student daar en je krijgt dan wel een personnummer, want dan heb je wel recht op. No questions asked. Je bent dan door het hebben van een geldige personnummer volledig gedekt voor ziektekosten en hoeft niets te maken te hebben met Försäkringskassan, tenzij je gaat werken.

Het lijkt me dat je motivatie om tussen april en augustus dit jaar een personnummer te krijgen zonder dat je daar nog recht op hebt komt gewoon omdat je doekoe wilt besparen door geen verzekering in Nederland te betalen. Of ik als Zweedse belastingbetaler daar blij mee moet zijn, weet ik niet :D :D
Je neemt wel veel aan :) Ik ga dan gewoon wonen en werken in Zweden.

Ik heb daar toch echt wel recht op. Ik ben namelijk sambo. Gelukkig bepaalt Migrationsverket dat voor mij en niet jij.
pi_123773019
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 23:20 schreef stroopwafelt het volgende:Probleem is dat ik 5 maanden bij mijn vriend wil wonen, en ik kans loop na 3 maanden teruggestuurd te worden.
?? Een EU burger het land uit sturen, dat gebeurt never nooit!!

Ze zouden het alleen doen (en de kans is 0,0001%) wanneer ze denken dat je helemaal niet werkt en en de Zweedse staat belast. Dus: blijf je ingeschreven in Nederland, betaal je Nederlandse verzekering, niets aan de hand.

quote:
Ik ga dan gewoon wonen en werken in Zweden.
En Zweden geeft jij, EU burger, dan een samordningsnummer zodat je werk kan zoeken. Zodra je werk krijgt geven ze jij, EU burger, automatisch een personummer. Lijkt me heel erg aardig van Zweden. Maar nee, jij wilt een personnummer vanaf dag 1.

quote:
Ik heb daar toch echt wel recht op. Ik ben namelijk sambo. Gelukkig bepaalt Migrationsverket dat voor mij en niet jij.
Jawel, dat bepalen ze, en die sambovisum zal je wel krijgen hoor, na zes maanden, 180 euro, en een heleboel interviews bij Migrationsverket over waar je je vriend heb ontmoet en aan welke kant van de bed je slaapt. En terwijl ze bepalen of jij wel sambo bent, moet je je paspoort inleveren en mag je het land niet uit en zal jij ook nog gewoon een dure 3e partij verzekering moeten betalen daar in Zweden omdat jij je hebt uitgeschreven bij de Nederlandse GBA.

Kijk, je vraagt advies van buitenlanders die al jaren in Zweden wonen maar trekt er niets van aan. Maar ik wens je veel succes met beating the system. Ik hou namelijk wel van een potje beating the system. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door de_ier op 07-03-2013 23:50:13 ]
pi_123773557
Officieel moet je je na 3 maanden melden bij Migrationsverket. Maar daarna mag je idd als EU-burger zolang blijven als je wil, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
pi_123773593
Ja, dat vermelden is een formaliteit voor EU burgers, ze gaan het zelfs afschaffen binnenkort, want het gaat tegen alle EU verdragen in. Veel EU burgers doen het niet eens, en er zijn geen gevolgen waargenomen :D

[ Bericht 20% gewijzigd door de_ier op 07-03-2013 23:51:35 ]
  vrijdag 8 maart 2013 @ 00:05:47 #176
347415 r8v2
Relbie.
pi_123774672
Ik heb het in 2007 toen ik 5 maanden in Halmstad zat ook niet gedaan :+.
pi_123783665
Kijk, een verstandige mens.

De brief die je krijgt van Migrationsverket als je je wel registreert slaat nergens op. Gaat ongeveer zo: "Wij hebben geconstateerd dat u een EU burger bent, hierdoor bent u vrij in Zweden te wonen en werken zonder visum of vergunning." Ja, dat wist ik dus al.

In Nederland hoeft dat niet als EU buitenlander (weet ik uit ervaring), je gaat gewoon bij de gemeente registreren, toont je EU paspoort en je bent klaar. Je hoeft niet naar de IND als EU burger. Maar een zorgtoeslag krijg je niet zonder eerst te bewijzen dat je in Nederland werkt. Dus wat dat betreft gaat het in Nederland precies zo als in Zweden.

[ Bericht 3% gewijzigd door de_ier op 08-03-2013 11:49:59 ]
pi_123800646
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 23:30 schreef de_ier het volgende:
Jawel, dat bepalen ze, en die sambovisum zal je wel krijgen hoor, na zes maanden, 180 euro, en een heleboel interviews bij Migrationsverket over waar je je vriend heb ontmoet en aan welke kant van de bed je slaapt. En terwijl ze bepalen of jij wel sambo bent, moet je je paspoort inleveren en mag je het land niet uit en zal jij ook nog gewoon een dure 3e partij verzekering moeten betalen daar in Zweden omdat jij je hebt uitgeschreven bij de Nederlandse GBA.

Kijk, je vraagt advies van buitenlanders die al jaren in Zweden wonen maar trekt er niets van aan. Maar ik wens je veel succes met beating the system. Ik hou namelijk wel van een potje beating the system. :)
Nope, dat is voor non-EU burgers. Voor EU-burgers is het gratis en hoef je niet dat hele 'hoeveel gasten waren er op je bruiloft' essay te schrijven.

Dankjewel. We gaan het zeker proberen. Zelfs Migrationsverket adviseert het zo, ook voor sambo's die wel al werk hebben: http://www.thelocal.se/discuss/index.php?showtopic=47511
Dus dat gaan we gewoon zo proberen. :)
  maandag 6 mei 2013 @ 20:08:41 #179
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_126143060
Kickje!

Iemand een goed adresje voor een goedkope fiets in Stockholm? Om nou 3000-5000 SEK te betalen voor die paar maanden dat ik hem kan gebruiken gaat me toch erg ver :') Verder zie ik op Blocket ook alleen maar redelijk hoge prijzen voor een 2de handsje..

Moet ik er toch aan geloven? :P
  maandag 6 mei 2013 @ 20:10:25 #180
347415 r8v2
Relbie.
pi_126143151
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:08 schreef GotenSSJ het volgende:
Kickje!

Iemand een goed adresje voor een goedkope fiets in Stockholm? Om nou 3000-5000 SEK te betalen voor die paar maanden dat ik hem kan gebruiken gaat me toch erg ver :') Verder zie ik op Blocket ook alleen maar redelijk hoge prijzen voor een 2de handsje..

Moet ik er toch aan geloven? :P
http://biltema.se/sv/Sok/?query=cykel

En anders even op studentenfacebookgroepen rondneuzen of op een campus rondstruinen.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:12:22 #181
45833 crew  Fogel
pi_126146734
Tip voor als je van Stout- en Porterbier houdt. Ga naar Systembolaget en koop nr 11348.
Svart van Gamla Slottskällans Bryggeri uit Uppsala smaakt prima!
  maandag 6 mei 2013 @ 21:24:35 #182
347415 r8v2
Relbie.
pi_126147509
Mensen die bij SB kopen :').
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:29:41 #183
45833 crew  Fogel
pi_126147842
quote:
12s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:24 schreef r8v2 het volgende:
Mensen die bij SB kopen :').
Veel plezier met je 2,8% Pripps Blå ;)
  maandag 6 mei 2013 @ 21:30:15 #184
347415 r8v2
Relbie.
pi_126147888
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:29 schreef Fogel het volgende:

[..]

Veel plezier met je 2,8% Pripps Blå ;)
Ik importeer vanuit NL/DE :7.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:31:19 #185
45833 crew  Fogel
pi_126147949
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:30 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, en ik supplementeer met bier uit Zweden. Scheelt een aardige som tov het Noorse Vinmonopolet ;)
pi_126148091
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:30 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Pauper.
  maandag 6 mei 2013 @ 21:33:56 #187
347415 r8v2
Relbie.
pi_126148135
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:33 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Pauper.
Als ik Zweeds inkomen heb ga ik wel braaf naar SB ok? Tot die tijd ben ik fijn el-cheapo :').
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:35:27 #188
45833 crew  Fogel
pi_126148231
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:33 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Als ik Zweeds inkomen heb ga ik wel braaf naar SB ok? Tot die tijd ben ik fijn el-cheapo :').
Bajs heeft ook geen Zweeds inkomen :P
pi_126148392
Dat dus. En ik zou echt niet zitten te wachten of zeulen met pils uit NL. Of niet naar de kroeg kunnen gaan, maar thuis achter de geraniums m'n Duitse blikken weg werken.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 21:40:46 #190
45833 crew  Fogel
pi_126148561
Ik zeul niet met pils, maar wel met bijvoorbeeld bieren van stadsbrouwerij de Hemel. Die zijn namelijk uitsluitend in Nijmegen te koop, en zeer de moeite van het transporteren waard.
  maandag 6 mei 2013 @ 21:42:02 #191
347415 r8v2
Relbie.
pi_126148638
Eh, met alleen stufi kan ik helaas geen SB financieren jongens. Daarbij verkoopt het lekker hier op de campus :7.
pi_126149255
Als je toch centjes eraan wilt verdienen, kan je beter direct naar de sterke drank over stappen...
  maandag 6 mei 2013 @ 21:54:28 #193
347415 r8v2
Relbie.
pi_126149439
Dat heb ik ook :+.
  maandag 6 mei 2013 @ 21:59:06 #194
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_126149811
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

Bajs heeft ook geen Zweeds inkomen :P
Ik gok dat bajs z'n inkomen hoger ligt dan mijn Zweedse inkomen...

Maar, wij gaan van de zomer met de auto naar Duitsland. Als de auto door de keuring komt, dan nemen we ook flink wat mee...
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 22:09:09 #195
45833 crew  Fogel
pi_126150598
Ik heb ook zo'n flauw vermoeden dat Bajs' inkomen hoger ligt dan het mijne.

Jullie hebben qua alcoholomport mazzel dat jullie een deel van de EU zijn. Wij mogen maar een miezerige 5 liter totaal meenemen.
Als je veel reist is dat prima, maar de laatste tijd doe ik dat helaas niet meer.
En ja Bajs, ik vind het de moeite waard om te slepen met producten die hier niet te koop zijn ;)
pi_126150949
Duidelijk, dat zou ik ook doen.
  maandag 6 mei 2013 @ 22:33:43 #197
347415 r8v2
Relbie.
pi_126152197
D'r kroop hier potdorie vanmiddag een slang door het bos :D.
  maandag 6 mei 2013 @ 22:49:05 #198
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_126153064
quote:
14s.gif Op maandag 6 mei 2013 20:10 schreef r8v2 het volgende:

[..]

http://biltema.se/sv/Sok/?query=cykel

En anders even op studentenfacebookgroepen rondneuzen of op een campus rondstruinen.
Yep, been there done that. Niet echt een succes tot nu toe helaas. Waarschijnlijk vanwege het lekkere weer zijn de prijzen ook weer omhoog gegaan :') Ik kan niet plannen ook :P

Over het bier: Ik hou het lekker bij m'n Heineken. SB of supermarkt boeit me niet zo heel veel, uiteindelijk drink je toch wel weer genoeg dat je dronken bent. Tenminste, bij onze studenten huisfeesten wel :')
  maandag 6 mei 2013 @ 22:53:37 #199
347415 r8v2
Relbie.
pi_126153334
Ja, Växjö is een beetje ver vanaf Stockholm anders kon ik er hier wel 1 goedkoop regelen...
  maandag 6 mei 2013 @ 22:55:17 #200
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_126153413
quote:
4s.gif Op maandag 6 mei 2013 22:53 schreef r8v2 het volgende:
Ja, Växjö is een beetje ver vanaf Stockholm anders kon ik er hier wel 1 goedkoop regelen...
Dat tochtje is me net iets te lang ja. :') Een goede 450 km te lang. :P
pi_128412972
Er waren in mei rellen in zweden. Hoe is het nu ?
pi_128577080
Na 5 jaar vanuit huisgewerkt te hebben voor een Nederlands bedrijf en leven op een honger loontje door de lage euro en de arbetsgivaravgifter die ik zelf moest ophoesten eindelijk een Zweedse werkgever :).

Kan ik ook eindelijk naar de SB :P.

quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 03:59 schreef arjan1212 het volgende:
Er waren in mei rellen in zweden. Hoe is het nu ?
Volgens mij is het nu gewoon rustig. Ik heb er althans niks meer van mee gekregen, maar ik woon verder niet in 1 van die wijken.
pi_129040227
Iemand nog tips voor de rit A'dam - Stockholm trouwens? Binnenkort rij ik mijn wagen richting Stockholm voor de zomer periode, maar heb de route niet eerder gereden.
pi_129040374
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:41 schreef Bajskorv het volgende:
Iemand nog tips voor de rit A'dam - Stockholm trouwens? Binnenkort rij ik mijn wagen richting Stockholm voor de zomer periode, maar heb de route niet eerder gereden.
Flensburg / Odense hoef je niet met de boot , wil je in 1 dag ? of in 2 ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_129040377
quote:
een goed luisterboek?

Ik heb het een paar keer gedaan. Eigenlijk alle keren via alle brugen, dus de öresundsbron en die andere in Denemarken. Dat is het goedkoopst, en scheelt wachten op een boot. Het stuk in Zweden is lang en redelijk saai, maar wel relaxed rijden. In Duitsland staat vaak veel file bij de Elbetunnel in Hamburg.

We zijn een paar weken geleden heen en terug naar Berlijn gereden, tis en blijft een pokke eind....
pi_129040560
quote:
Ik heb het maar 1 keer gedaan. En wij stonden dus meteen de halve dag in de file in Duitsland }:|, laatste boot naar Zweden gemist. Uiteindelijk diep in de nacht net na de brug naar Zweden op een parkeerplaats geslapen in de auto (vol met alle meuk ivm verhuizing :P). Dat is geen succes. Ik zou dus voor vertrek hostels en hotels op zoeken langs de weg die je neemt.

Welliswaar niet met de auto en enigsinds offtopic, maar wat ik laatst heb gedaan was met de CityNightLine van Utrecht naar Kopenhagen en dan met de X2000 naar Stockholm. Dat is opzich ook goed te doen.

Utrecht naar Kopenhagen kostte maar ¤29 _O- .

[ Bericht 6% gewijzigd door mogsy op 17-07-2013 12:59:35 ]
pi_129040712
Ik wil eigenlijk het hele eind in 1 dag rijden, maar ik stop wel als ik moe word. Heb een vrij langzame auto, dus vind de boot niet erg van Duitsland naar Denemarken, of moet je daar vaak lang wachten? Een pauze is wel goed voor me.
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:00:20 #208
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_129040740
Ligt er ook aan welke boot je neemt he? De boot van Duitsland naar Denemarken kan je niet missen, want vaart 24 uur per dag door. Kiel- Göteborg moet je juist boeken. Maar in de zomertijd kan je inderdaad soms lang wachten bij de Dui-DK boot. Maar toch, als we buiten het seizoen reden, dan deden we dit wel vaak. Kinderen even spelen, inwendige mens verzorgen.Uurtje even uit de auto is soms ook wel lekker. Het is maar wat je wil.
Je kan bijvoorbeeld ook de nachtboot naar Göteborg nemen .Route met de bruggen ook vaak genoeg gereden, bevalt ook prima en is inderdaad goedkoper.
pi_129042567
Plan was om Puttgarden - Rodby met de ferry te doen. Bruggen kunnen natuurlijk ook, maar de pause en tijdswinst is welkom. Zit erover te denken ook de ferry te nemen bij Helsingor, scheelt weer 40-45 kilometer en een pause. Punt is dat mijn auto max 130km/uur haalt en nogal zuipt op die snelheid (1:7).

De eerste ferry bespaart dus 1.5 uur rijden en ongeveer 30 euro aan diesel, en kost ongeveer hetzelfde? De tweede scheelt minder, maar geeft me een tweede pauze.
pi_129043123
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:48 schreef Bajskorv het volgende:
Plan was om Puttgarden - Rodby met de ferry te doen. Bruggen kunnen natuurlijk ook, maar de pause en tijdswinst is welkom. Zit erover te denken ook de ferry te nemen bij Helsingor, scheelt weer 40-45 kilometer en een pause. Punt is dat mijn auto max 130km/uur haalt en nogal zuipt op die snelheid (1:7).

De eerste ferry bespaart dus 1.5 uur rijden en ongeveer 30 euro aan diesel, en kost ongeveer hetzelfde? De tweede scheelt minder, maar geeft me een tweede pauze.
In Zweden kun je maximaal 130 rijden, vaak zelfs maar 110. Dat scheelt natuurlijk. Wij hebben het helemaal uitgerekend, en uiteindelijk zijn de bruggen het goedkoopste. Dat met een 14 jaar oude volkwagen golf automaat die ook niet erg zuinig is, max 1:11. Maar, we reden met 2 personen, en hadden geen lange pauzes nodig, dus hadden de ferry's niet als pauze nodig. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Verder hebben we in lund in een ibis hotel geslapen, 500 SEK voor een nacht. Goed te doen!
pi_129043226
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

In Zweden kun je maximaal 130 rijden, vaak zelfs maar 110. Dat scheelt natuurlijk. Wij hebben het helemaal uitgerekend, en uiteindelijk zijn de bruggen het goedkoopste. Dat met een 14 jaar oude volkwagen golf automaat die ook niet erg zuinig is, max 1:11. Maar, we reden met 2 personen, en hadden geen lange pauzes nodig, dus hadden de ferry's niet als pauze nodig. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Verder hebben we in lund in een ibis hotel geslapen, 500 SEK voor een nacht. Goed te doen!
True, maar ik merk dat ik gemiddeld dus ruim onder 130 kom. Normaliter rij ik eerder 20km/uur te hard...

Hoe werkt die ferry eigenlijk, zit je vast aan de tijd die je boekt, of is dat flexibel?
pi_129043394
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:07 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

True, maar ik merk dat ik gemiddeld dus ruim onder 130 kom. Normaliter rij ik eerder 20km/uur te hard...

Hoe werkt die ferry eigenlijk, zit je vast aan de tijd die je boekt, of is dat flexibel?
je kunt een tijd boeken, en dan zit je eraan vast. Dat is goedkoper, als je gewoon wilt gaan wanneer je er bent is het wat duurder, geloof ik.
pi_129043542
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:12 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

je kunt een tijd boeken, en dan zit je eraan vast. Dat is goedkoper, als je gewoon wilt gaan wanneer je er bent is het wat duurder, geloof ik.
Hm, 100 euro is wel wat meer dan ik verwachtte... Misschien dan maar de bruggen, pech.
pi_129043610
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:17 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Hm, 100 euro is wel wat meer dan ik verwachtte... Misschien dan maar de bruggen, pech.
Die krengen zijn ook duur, betaal je ook zo 80 euro voor...
pi_129043716
Hm, volgens mij 33 euro voor de eerste brug als enkeltje. Scheelt me toch 50 euro, kost me weer 30 ofzo aan diesel. Lastig, maar uiteindelijk ws wel de beste optie. Jammer dat de boot toch altijd zo klote blijft, scheelt wel als je even een uurtje pauze hebt.
pi_129048264
Fuck it, ik neem die boot en van de "VIP" ticket. Is 100e ipv 83e, maar je zit gegarandeerd op de eerste boot die binnenkomt en mag tot 5 minuten van tevoren nog de boot op. Theoretisch dus wel een stukje sneller en een goeie pause, wel 35-40 euro duurder.
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:29:53 #217
347415 r8v2
Relbie.
pi_129051822
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:17 schreef Bajskorv het volgende:
Fuck it, ik neem die boot en van de "VIP" ticket. Is 100e ipv 83e, maar je zit gegarandeerd op de eerste boot die binnenkomt en mag tot 5 minuten van tevoren nog de boot op. Theoretisch dus wel een stukje sneller en een goeie pause, wel 35-40 euro duurder.
Ik heb nog nooit gehad dat we een boot moesten wachten. Of hij was echt al weg voordat we het terrein opreden. En ook vaak zat gehad dat de slagboom op de boot achter onze kont dichtging en de boot begon met varen.

VIP :').
pi_129052370
quote:
4s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:29 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gehad dat we een boot moesten wachten. Of hij was echt al weg voordat we het terrein opreden. En ook vaak zat gehad dat de slagboom op de boot achter onze kont dichtging en de boot begon met varen.

VIP :').
Heerlijk dat soort compleet onzinnig marketing bullshit. VIP op een ferry... voor een tientje extra...

Anyway, in juli begreep ik dat het soms druk kan zijn? Wil gewoon elke kans op vertraging voorkomen, zodoende leek zo'n ticket me wel handig.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 11:29:23 #219
407994 alexanderbb10
BlackBerry 10 rulez
pi_129115584
ik zie tegenwoordig erg vaak nederlandse autos in eskilstuna-.. wat doen al die nederlanders hier!

kunnen ze niet in nederland blijven :P
  vrijdag 19 juli 2013 @ 12:22:47 #220
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129117328
Over twee weken met de trein van Sofia naar Umea :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129148808
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 12:22 schreef Dven het volgende:
Over twee weken met de trein van Sofia naar Umea :D
Dat is een eind :P Hoe lang doe je daar over?
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:34:42 #222
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129149291
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:02 schreef stroopwafelt het volgende:

[..]

Dat is een eind :P Hoe lang doe je daar over?
Ik vertrek vrijdag 2 augustus om 20.30 vanuit Sofia en kom maandag 5 augustus om 05.30 aan in Ornskoldsvik :P Daarentegen wel m'n rustige momentjes kunnen pakken in Belgrado, Budapest, Munchen, Hamburg, Kopenhagen en Stockholm :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 21 juli 2013 @ 11:42:29 #223
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_129182120
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Heerlijk dat soort compleet onzinnig marketing bullshit. VIP op een ferry... voor een tientje extra...

Anyway, in juli begreep ik dat het soms druk kan zijn? Wil gewoon elke kans op vertraging voorkomen, zodoende leek zo'n ticket me wel handig.
Vorige maand (20e) nog Puttgarden-Rødby met VIP-flex gereden. Als eerste de boot op en af incl gratis koffie/mineraalwater en de brug naar Malmö genomen. Vanuit Bussum in 14 uur met stops naar Stockholm (Ica Maxi Arlandastad) gereden (2 bestuurders). Doorgereden naar Undersåker (idbv Åre) om midsommar te vieren, 2100km in 23uur, terugweg iets rustiger gedaan met overnachting in DK :)
pi_129190349
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:34 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik vertrek vrijdag 2 augustus om 20.30 vanuit Sofia en kom maandag 5 augustus om 05.30 aan in Ornskoldsvik :P Daarentegen wel m'n rustige momentjes kunnen pakken in Belgrado, Budapest, Munchen, Hamburg, Kopenhagen en Stockholm :P
ornskoldsvik woont m'n pa :) gave omgeving :)
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zondag 21 juli 2013 @ 17:35:57 #225
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129190400
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:34 schreef Joene het volgende:

[..]

ornskoldsvik woont m'n pa :) gave omgeving :)
Mijn pa heeft een groot complex daar in de buurt. Naja, nog wel een uurtje het binnenland in maar in Zweden is dat relatief dichtbij natuurlijk :+

Omgeving is inderdaad fantastisch ja, daarom vind ik het ook jammer dat ik er al bijna twee jaar niet meer ben geweest terwijl ik er daarvoor tenminste een maand of 4 per jaar was ;(
pi_129190840
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:35 schreef Dven het volgende:

[..]

Mijn pa heeft een groot complex daar in de buurt. Naja, nog wel een uurtje het binnenland in maar in Zweden is dat relatief dichtbij natuurlijk :+

Omgeving is inderdaad fantastisch ja, daarom vind ik het ook jammer dat ik er al bijna twee jaar niet meer ben geweest terwijl ik er daarvoor tenminste een maand of 4 per jaar was ;(
afgelopen april nog geweest :) toen lag er 2m sneeuw ! Komende zomer wil ik ook weer , moet alleen nog ff een zomerhuis vinden voor 2 weken voor 5 personen :{
  zondag 21 juli 2013 @ 17:55:59 #227
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129190920
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:51 schreef Joene het volgende:

[..]

afgelopen april nog geweest :) toen lag er 2m sneeuw ! Komende zomer wil ik ook weer , moet alleen nog ff een zomerhuis vinden voor 2 weken voor 5 personen :{
We hebben nog wel vrije stuga's maar dan zit je direct zo ver in het binnenland he :+
pi_129190938
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:55 schreef Dven het volgende:

[..]

We hebben nog wel vrije stuga's maar dan zit je direct zo ver in het binnenland he :+
uur van ovik is me net te ver :{
pi_129192974
MODOOOOOOOOOOOOOOOOO (sollefteå hier)

en wat is een uurtje rijden nou :') wij gaan geregeld op even fika doen bij grootouders en dat is 7 uur rijden :')
pi_129193527
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:20 schreef McWurth het volgende:
MODOOOOOOOOOOOOOOOOO (sollefteå hier)

en wat is een uurtje rijden nou :') wij gaan geregeld op even fika doen bij grootouders en dat is 7 uur rijden :')
nou ik ga voor m'n vader die kant op , wat al dik 2000km is . En dan een uur bij hem vandaan gaan zitten om elke dag dus 2 uur in de auto te zitten 14 dagen lang vind ik onnodig .
  zondag 21 juli 2013 @ 19:40:37 #231
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129193603
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:38 schreef Joene het volgende:

[..]

nou ik ga voor m'n vader die kant op , wat al dik 2000km is . En dan een uur bij hem vandaan gaan zitten om elke dag dus 2 uur in de auto te zitten 14 dagen lang vind ik onnodig .
Ook gezellig mee naar Rodvattnet. Supergezellig man :+ ;)
pi_129193982
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:40 schreef Dven het volgende:

[..]

pi_129194377
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:40 schreef Dven het volgende:

[..]

pi_129395125
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 11:42 schreef Scooter1 het volgende:

[..]

Vorige maand (20e) nog Puttgarden-Rødby met VIP-flex gereden. Als eerste de boot op en af incl gratis koffie/mineraalwater en de brug naar Malmö genomen. Vanuit Bussum in 14 uur met stops naar Stockholm (Ica Maxi Arlandastad) gereden (2 bestuurders). Doorgereden naar Undersåker (idbv Åre) om midsommar te vieren, 2100km in 23uur, terugweg iets rustiger gedaan met overnachting in DK :)
14 uur Stockholm??

Wat voor auto is dat?
  zondag 28 juli 2013 @ 20:25:09 #235
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_129443139
Tja, we hebben rustig gereden.
Een Skoda, geen idee welk model.
pi_129445860
Hoeveel sneller dan 14 uur wil je het doen dan? Ik deed er bijna 16 uur over in mijn eentje, was druk en ik had wat meer stops nodig ivm slaperigheid...
  zondag 28 juli 2013 @ 21:43:12 #237
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_129447221
Bijna 2 uur sneller, ligt natuurlijk ook waar in STO je moet zijn. We waren dan ook met zn tweeen, vind 16 uur alleen rijden zeer netjes. En het verkeer en de boot moet meezitten.
pi_129448064
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 21:43 schreef Scooter1 het volgende:
Bijna 2 uur sneller, ligt natuurlijk ook waar in STO je moet zijn. We waren dan ook met zn tweeen, vind 16 uur alleen rijden zeer netjes. En het verkeer en de boot moet meezitten.
Ik verloor inderdaad snel 30 minuten bij een file in Duitsland en had sowieso veel langzaam verkeer. Daarnaast moest ik naar Taby, en rij ik een erg langzame wagen...
pi_129695415
Ben ik de enige hier die, zeg maar, niet meer heel erg opziet tegen de winter? Na twee maanden zonneschijn heb ik het wel een beetje gehad met warmte en zomer... :@
pi_129766529
Is het toegestaan Allsång niet leuk te vinden? Ik woon nu bij mijn schoonfamilie in die elke versie die los en vastzit kijkt (på Skansen, på Liseberg) en lekker meezingt. Als het nou nog 1x per 2 weken was ofzo, maar deze frequentie :'( Constant slappe slagers en tenenkrommende kitsch.
... word ik nu Zweden uitgezet? :P
pi_129788841
vind er ook niks aan :@
En ik woon al 16 jaar in Zweden
pi_129788926
Ik ken gelukkig ook niemand die er naar kijkt. Tenminste, heb mijn schoonfamilie er nog niet op betrapt...
pi_129820405
Ik snap sowieso niet waarom iemand naar TV wil kijken in Zweden _O-.
Het zijn of oude herhalingen van amerikaanse tv shows of van die reality rommel.

quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 22:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ben ik de enige hier die, zeg maar, niet meer heel erg opziet tegen de winter? Na twee maanden zonneschijn heb ik het wel een beetje gehad met warmte en zomer... :@
Laat de winter maar komen *O*
pi_129821164
Hoe donker is het in Stockholm in de winter? Wordt het daar ook diepdonkerzwart?
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129826116
Ik zou wel eens willen weten hoe laat het begint te schemeren in Stockholm op 20 december...
pi_129827348
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 12:12 schreef Metaan het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe laat het begint te schemeren in Stockholm op 20 december...
Zonsondergang is om 14.48.
pi_129827587
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 08:38 schreef De_Fietser het volgende:
Hoe donker is het in Stockholm in de winter? Wordt het daar ook diepdonkerzwart?
Teveel lichtvervuiling helaas :). Iets noordelijker, zo'n 40km vanaf Arvika, heeft mijn schoonmoeder een vakantie huisje in een klein dorpje naast een groot meer. Daar is het midden in de winter echt pik en pik zwart buiten, je hebt daar ook geen straatverlichting en zo. Erg mooie hemel daar als er geen bewolking is. *O*
pi_129830272
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:05 schreef mogsy het volgende:

[..]

Teveel lichtvervuiling helaas :). Iets noordelijker, zo'n 40km vanaf Arvika, heeft mijn schoonmoeder een vakantie huisje in een klein dorpje naast een groot meer. Daar is het midden in de winter echt pik en pik zwart buiten, je hebt daar ook geen straatverlichting en zo. Erg mooie hemel daar als er geen bewolking is. *O*
Dank je. Prachtig beeld is dat inderdaad, heb het zelf ooit in Jordanië in de woestijn gezien. Geen wolkje aan de lucht.
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129833470
Arvika *O*
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:08:58 #250
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129986481
Morgen laatste dag in Zweden :) Heb genoten, al was het voor mijn doen behoorlijk aan de frisse kant. Straks gelukkig weer terug naar de 30+ :P
pi_130072748
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:48 schreef saab99 het volgende:
Arvika *O*
:7

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:08 schreef Dven het volgende:
Morgen laatste dag in Zweden :) Heb genoten, al was het voor mijn doen behoorlijk aan de frisse kant. Straks gelukkig weer terug naar de 30+ :P
Die 30+ mag je houden :P. Kom maar op met die Zweedse winters :Y *O*
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:35:10 #252
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130284197
Ik zal me als semi-Zweed ook even melden hier.

Op de basisschool (NL) zat ik in de klas met een Zweedse jongen wat toen mijn beste speelkameraadje werd. Bij hem thuis werd ook Zweeds gesproken (in Nederland) waardoor ik vanaf 5 jaar oud al woordjes Zweeds heb opgepikt. 1e keer op vakantie Zweden in 1989 waarna vele jaren volgden. Ik ben nu in totaal meer dan 30x in Zweden geweest en had ooit het plan er te gaan wonen, maar dingen liepen anders en ik kreeg een baan in Engeland aangeboden waar ik nu bijna 4 jaar woon.
Sinds vorig jaar werk ik echter bij een Zweeds bedrijf (in Karlstad) waardoor ik zeker 4x per jaar in Zweden kom en zo vaak als mogelijk vrienden bezoek. Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MartijnUK op 20-08-2013 19:53:26 ]
pi_130284370
Cool verhaal. Ondanks de baan in Engeland nog ooit plannen om alsnog ernaartoe te verhuizen?
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:52:40 #254
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130284897
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:39 schreef r8v2 het volgende:
Cool verhaal. Ondanks de baan in Engeland nog ooit plannen om alsnog ernaartoe te verhuizen?
Uitsluiten doe ik het nooit maar ik ben nu met een Nieuw-Zeelandse getrouwd en zij zou Zweeds moeten leren om werk te kunnen vinden. Het is waarschijnlijk dat we eerst een jaar of 5 in NZ wonen, als dat bevalt dan is Europa lastiger maar misschien komen we om andere reden wel weer terug. Zweden is waarschijnlijker dan Nederland in ieder geval
pi_130285348
Ja, NL heb ik ook voorgoed achtergelaten. Alhoewel ik nog mijn vriendin + 2 kids moet importeren over een jaar of 2-3 :P.
pi_130293256
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik zal me als semi-Zweed ook even melden hier.

Op de basisschool (NL) zat ik in de klas met een Zweedse jongen wat toen mijn beste speelkameraadje werd. Bij hem thuis werd ook Zweeds gesproken (in Nederland) waardoor ik vanaf 5 jaar oud al woordjes Zweeds heb opgepikt. 1e keer op vakantie Zweden in 1989 waarna vele jaren volgden. Ik ben nu in totaal meer dan 30x in Zweden geweest en had ooit het plan er te gaan wonen, maar dingen liepen anders en ik kreeg een baan in Engeland aangeboden waar ik nu bijna 4 jaar woon.
Sinds vorig jaar werk ik echter bij een Zweeds bedrijf (in Karlstad) waardoor ik zeker 4x per jaar in Zweden kom en zo vaak als mogelijk vrienden bezoek. Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)
Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:02:40 #257
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130296124
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:12 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...
Bij DISE op de Nygatan, maar goed ik ben daar gemiddeld maar 4 halve werkweekjes per jaar. We hebben ook een (klein) kantoortje in Stockholm
pi_130355486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant :)
Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.

[ Bericht 1% gewijzigd door mogsy op 22-08-2013 20:49:21 ]
pi_130360498
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integreren :') en spreek dus ook nog geen zweeds.

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgeven en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels -O-.
Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy? :)
pi_130361447
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:29 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy? :)
Dank, ik zal het is bekijken. Ik had zelf in gedachte om naar Medborjarskolan te gaan in de avond en dan hopelijk in 3-6maanden klaar te zijn. Het is niet dat ik totaal geen kennis heb van zweeds, maar mijn woordenschat is vooral passief op dit moment en mijn zaagsel is niet snel genoeg om op enig niveau een zin aan elkaar te reigen zo 1 2 3.
pi_130362838
quote:

[..]

Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer :W . Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool *O*.

Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal wel ;).

En kijk hier eens: http://www.stockholm.se/sfi
pi_130371598
quote:

[..]

Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?

Knap hoor.

Ik bedoel, Zweeds is voor een Nederlander geen Chinees hoor.
pi_130374307
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 00:56 schreef Metaan het volgende:

[..]

Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?

Knap hoor.

Ik bedoel, Zweeds is voor een Nederlander geen Chinees hoor.
:W
pi_130374311
quote:
14s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal wel ;).

En kijk hier eens: http://www.stockholm.se/sfi
De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werken -O- . Misschien dat de lessen overdag beter zijn, omdat je dan in groepen begint en 5 dagen per week lessen hebt van 4 uur.
pi_130377708
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:23 schreef mogsy het volgende:

[..]

:W
Gast, mijn Pakistaanse buurman sprak in 12 maanden heel aardig en werkbaar Nederlands.

En jij kunt in 5 jaar geen Zweeds leren? Raar...
pi_130378078
ik woon nu ook 5 jaar in Zweden, maar mijn Zweeds is ook niet vloeiend.

Eerst 2 jaar gestudeerd hier, met veel buitenlandse vrienden en eigenlijk weinig Zweedse vrienden. Het doel was na 2 jaar weer weg te gaan. Toen een tijdelijke baan gekregen, met als doel na een tijdje naar Duitsland te verhuizen. Toen een PhD positie gekregen. Toen heb ik een paar maand sfi gedaan, maar dat ging me veeeeel te langzaam, plus de lessen duurden 2x 2.5 uur per week. Dat, gecombineerd met 60+ uur per week werken werd me te veel.

Nu spreek ik een aardig woordje Zweeds, en versta ik 95%, (behalve mensen uit het Zuiden en uit het hoge Noorden). Maar, het is nog niet vloeiend. Het zal ook niet vloeiend worden denk ik, want spreek op het werk veel engels, en thuis met m'n vriend spreek ik ook engels.

En, ik blijf hier niet m'n hele leven wonen, ik hoop over 2 jaar in Duitsland te wonen.

En jij, Metaan. Welke talen spreek jij allemaal dagelijks?
pi_130395655
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 11:13 schreef Jagärtrut het volgende:
ik woon nu ook 5 jaar in Zweden, maar mijn Zweeds is ook niet vloeiend.

Eerst 2 jaar gestudeerd hier, met veel buitenlandse vrienden en eigenlijk weinig Zweedse vrienden. Het doel was na 2 jaar weer weg te gaan. Toen een tijdelijke baan gekregen, met als doel na een tijdje naar Duitsland te verhuizen. Toen een PhD positie gekregen. Toen heb ik een paar maand sfi gedaan, maar dat ging me veeeeel te langzaam, plus de lessen duurden 2x 2.5 uur per week. Dat, gecombineerd met 60+ uur per week werken werd me te veel.

Nu spreek ik een aardig woordje Zweeds, en versta ik 95%, (behalve mensen uit het Zuiden en uit het hoge Noorden). Maar, het is nog niet vloeiend. Het zal ook niet vloeiend worden denk ik, want spreek op het werk veel engels, en thuis met m'n vriend spreek ik ook engels.

En, ik blijf hier niet m'n hele leven wonen, ik hoop over 2 jaar in Duitsland te wonen.

En jij, Metaan. Welke talen spreek jij allemaal dagelijks?
Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.

Zweden is bij mij een geliefd vakantieland en het is voor mij onbestaanbaar dat ik mijn boodschappen in het Engels doe daar. Dat vind ik van een triestigheid.
Elementair (vakantie) Zweeds ervaar ik dan ook als eenvoudig en snel op te pikken.
pi_130404411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:28 schreef mogsy het volgende:

[..]

De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werken -O- . Misschien dat de lessen overdag beter zijn, omdat je dan in groepen begint en 5 dagen per week lessen hebt van 4 uur.
Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.
pi_130408197
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 00:31 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.
Dat verschilt zeker. In Solna is het beter dan waar ik naar moest in Täby bijvoorbeeld. Laatst nog gehoord dat het hele SFI op de schop gaat. Waarbij je bij bedrijven gezet zou worden voor praktijk ervaring. Geen idee of ze het ook daad werkelijk gaan doorvoeren dan wel dat ze het in Zweedse stijl, heerlijk langzaam en bureaucratisch te werk gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 21:09 schreef Metaan het volgende:

[..]

Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.

Zweden is bij mij een geliefd vakantieland en het is voor mij onbestaanbaar dat ik mijn boodschappen in het Engels doe daar. Dat vind ik van een triestigheid.
Elementair (vakantie) Zweeds ervaar ik dan ook als eenvoudig en snel op te pikken.
Blij dat je ook wat constructiever kan reageren. :)

Het is niet alsof ik er bepaald trots op ben dat ik nog geen Zweeds spreek. Maar mijn situatie kwa werk was thuiswerken van 8 tot 20 met een hoge werkdruk de afgelopen 5 jaar. Iets waarbij ik Zweeds totaal niet nodig heb gehad daar ik programmeur ben van beroep en toen voor een Nederlands bedrijf werkte.

Zweeds verstaan gaat me redelijk af net als kranten lezen en dergelijke. Mijn woordenschat is dan ook voornamelijk passief.

Ik ben helaas als persoon niet zo .. kan even niet op het woord komen, maar heb de voorkeur om dingen goed te doen of gewoon niet :{w, althans in situaties met vreemden, en wanneer ik de keuze heb om in gebrekkig Zweeds of vloeiend Engels mijzelf duidelijk te maken is de keuze al snel gemaakt.

Wat dat betreft jammer dat ik niet meer van m'n moeder heb gekregen bij conceptie. Die gaat gewoon zonder schaamte als een idioot lukraak woorden in de taal in kwestie eruitgooien en erbij staan wijzen _O-

Maargoed, nu werk ik voor een Zweeds bedrijf in Stockholm, en dat maakt het een stuk makkelijker om lessen bij te wonen ^O^ . Dus hopelijk over een x aantal maanden kan ik ook Zweeds.

Al vraag ik me af hoeveel Zweeds ik op de werkvloer zal gebruiken, m'n baas is Noors en m'n team bestaat uit een Chinese dame die geen Zweeds spreekt en een Noor die Noors praat tegen alle Zweedse collega's :Y).

[ Bericht 2% gewijzigd door mogsy op 24-08-2013 08:14:36 ]
pi_130437474
quote:

[..]

verhuis maar naar het noorden van zweden, daar verdommen ze het om engels te praten en heb je het zweeds zo onder de knie.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 15:02:44 #271
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_130555004
Skånska is overigens zeker het moeilijkste dialect om te verstaan, Norrlands is eerder gewoon langzaam Zweeds :)
pi_130713476
Halloo. Ik woon sinds februari 2011 in Zweden, geen direct verleden hier, kende het alleen van 1 vakantie, en dat was niet in het gebied waar ik woon. Mijn Zweeds is ondertussen vrij goed, wel een accent natuurlijk, maar men is altijd stomverbaasd als ze erachter komen dat ik hier pas 2.5 jaar woon. Woon in Karlstad, trouwens!
Geen idee wat ik verder nog moet schrijven, dus ik laat het er nu maar even bij.
pi_130713910
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 18:59 schreef flapskie123 het volgende:
Halloo. Ik woon sinds februari 2011 in Zweden, geen direct verleden hier, kende het alleen van 1 vakantie, en dat was niet in het gebied waar ik woon. Mijn Zweeds is ondertussen vrij goed, wel een accent natuurlijk, maar men is altijd stomverbaasd als ze erachter komen dat ik hier pas 2.5 jaar woon. Woon in Karlstad, trouwens!
Geen idee wat ik verder nog moet schrijven, dus ik laat het er nu maar even bij.
Hoe ben je daar beland dan?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_130726636
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 19:12 schreef Miniem het volgende:

[..]

En wat doe je daar?
pi_130850977
Mis je Uppsala ook, Knut? Of Zweden? en had je last van een reverse culture shock, toen je thuis kwam? En hoe is het Nederlands van je kinderen eigenlijk?
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 september 2013 @ 13:04:51 #276
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_130913754
Weet iemand heel misschien hoe je in Nederland SVT1 kunt kijken?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_130913969
Schotel ophangen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 september 2013 @ 13:16:51 #278
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_130914051
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2013 13:13 schreef r8v2 het volgende:
Schotel ophangen.
Nou ik wil alleen vanmiddag iets zien, dus die optie laat ik dan maar gaan :+

Toch bedankt :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_130914414
Dit werkt hier, geen idee of het in NL ook werkt: http://www.svtplay.se/kanaler/svt1
pi_130943447
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 19:12 schreef Miniem het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 22:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

En wat doe je daar?
Mijn ouders hadden genoeg van de hectiek in Nederland. Mensen overal, drukte, stress. Emigreren was dus het plan! Mijn vader was op websites over Frankrijk aan het kijken toen hij per ongeluk een verkeerde link aanklikte die hem naar een Zweedse website leidde, en long story short, zitten we nu hier. :')
pi_130943486
Ik zit trouwens op school, doe het IB programma (internationaal, met dat diploma op zak kun je bij de meeste universiteiten terecht). Mijn vader is concertmeester in het plaatselijke orkest, en mijn moeder is pianolerares en speelt regelmatig mee met kleinere concerten. :)
pi_130943971
Je vader _O_.
pi_130944315
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 12:34 schreef flapskie123 het volgende:

[..]

[..]

Mijn ouders hadden genoeg van de hectiek in Nederland. Mensen overal, drukte, stress. Emigreren was dus het plan! Mijn vader was op websites over Frankrijk aan het kijken toen hij per ongeluk een verkeerde link aanklikte die hem naar een Zweedse website leidde, en long story short, zitten we nu hier. :')
Ik zou ook wel naar Zweden willen.

Maar wat ga je er doen? En ten 2e is de taal ook een probleem.
pi_130955366
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 12:58 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik zou ook wel naar Zweden willen.

Maar wat ga je er doen? En ten 2e is de taal ook een probleem.
Er is veel te doen in Zweden. Mijn ouders zijn dus musici, maar je kunt ook makkelijk een kiosk openen oid, is hier veel vraag naar. De taal valt heel erg mee, maar als dat een groot probleem is dan is emigreren sowieso een vrij slecht idee, haha. Ik woon hier nu 2.5 jaar, en mijn Zweeds is erg goed. Het is heel erg te doen, als je je er maar een beetje voor inzet en alles werkelijk een kans geeft, promise. :)
pi_130955435
Ik praat inmiddels ook wel wat Zweeds, maar het verschilt soms heel erg per persoon of ze te verstaan zijn of niet...
pi_130956138
Hangt werkelijk vanaf waar uit Zweden ze vandaan komen ook. Ik woon in Värmland, en versta mensen erbuiten een stuk moeilijker. Accenten zijn groot hier.
pi_130966894
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 16:09 schreef Jagärtrut het volgende:
Mis je Uppsala ook, Knut? Of Zweden? en had je last van een reverse culture shock, toen je thuis kwam? En hoe is het Nederlands van je kinderen eigenlijk?
Ja, ik mis Uppsala heel erg. Alles was toch wel een beetje makkelijker en minder stressvol, lijkt het. We hadden het er gewoon heel erg naar onze zin daar.
En reverse culture shock.....tja..we hadden geen baan en geen huis toen we terug kwamen en daar is toen eigenlijk alle energie en tijd in gaan zitten. En toen ik eenmaal weer werk had (ik kon na een tijdje weer aan de slag bij mijn oude werkgever) zat ik zo weer in het oude ritme. Dus eigenlijk viel de aanpassing wel weer mee.

En het Nederlands van mijn kinderen is prima, al merk ik wel dat mijn oudste dochter nog soms een Zweedse zinsopbouw hanteert: "Ik heb gezien Roodkapje/Jag har sett Roodkapje. Wat me veel meer pijn doet is dat het Zweeds van mijn kinderen als sneeuw voor de zon verdwijnt. We proberen het echt wel bij te houden, maar de input is opeens zoveel minder dat het heel lastig voor ze is. Maar we doen ons best, alles wat beklijft is meegenomen.
pi_130995301
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 18:09 schreef flapskie123 het volgende:

[..]

Er is veel te doen in Zweden. Mijn ouders zijn dus musici, maar je kunt ook makkelijk een kiosk openen oid, is hier veel vraag naar. De taal valt heel erg mee, maar als dat een groot probleem is dan is emigreren sowieso een vrij slecht idee, haha. Ik woon hier nu 2.5 jaar, en mijn Zweeds is erg goed. Het is heel erg te doen, als je je er maar een beetje voor inzet en alles werkelijk een kans geeft, promise. :)
Ik zou niet weten waar te beginnen :P
Een huis zoeken? een baan? hoe hebben jullie dat ooit gedaan?
En zijn er uberhaupt wel banen beschikbaar? :P
pi_131005630
Ik kan hier, op 3 km afstand studeren, of naar Zweden gaan.

Hmm :')
pi_131007256
Naar Zweden dus.
pi_131007411
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2013 22:54 schreef r8v2 het volgende:
Naar Zweden dus.
Ja ik weet niet. Thuis blijven wonen is ook wel enigszins "makkelijk", maar anderzijds is alleen wonen ook wel leuker.

Sjöfartshögskolan Kalmar denk ik dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2013 22:59:11 ]
pi_131009407
Matroos? :+.

En cool, want afdeling van de Linnaeus uni, waar ik nu aan het studeren ben :).
pi_131016305
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2013 23:36 schreef r8v2 het volgende:
Matroos? :+.

En cool, want afdeling van de Linnaeus uni, waar ik nu aan het studeren ben :).
Sjökapten :P

Meeten *G* :P

Hoeveel ga ik, student zijnde, ongeveer kwijt zijn per maand dan? Ik krijg als het goed is 272 E + 80 voor ov-product = 350 euro stufi, denk ik dan.
pi_131020816
Lesgeld: nul
Huur kamer: ik betaal hier (Växjö) 320 euro voor een corridorappartement, geen idee hoe de mogelijkheden in Kalmar zijn.
Eten: Reken op zeker 150-200 euro per maand
Drank: Afhankelijk van hoe goed je importskills en/of vriendenmaakcapaciteiten zijn: 100 euro

En dan ligt het er nog een beetje aan of je mee wilt op tripjes enzo.
pi_131026034
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 13:29 schreef r8v2 het volgende:
Lesgeld: nul
Huur kamer: ik betaal hier (Växjö) 320 euro voor een corridorappartement, geen idee hoe de mogelijkheden in Kalmar zijn.
Eten: Reken op zeker 150-200 euro per maand
Drank: Afhankelijk van hoe goed je importskills en/of vriendenmaakcapaciteiten zijn: 100 euro

En dan ligt het er nog een beetje aan of je mee wilt op tripjes enzo.
Ik drink niet echt eigenlijk :P

Maar ok, is goed te doen. Ik zou ook naar Växjö kunnen volgens mij :P
pi_131059607
Boozt AB is op zoek naar een Nederlandstalige Fulltime Mederwerker Klantenservice Inbound, misschien dat er hier mensen zijn die graag in Malmö willen werken? Ben je of ken je iemand die in Malmö op zoek is naar een leuke baan, klik dan op onderstaande link. Stel gerust vragen aan mij als je wilt of e-mail direct naar het e-mailadres in de vacature.

http://www.jobsafari.nl/cgi/open.cgi?rm=proof&id=207503
pi_131159326
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 19:14 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waar te beginnen :P
Een huis zoeken? een baan? hoe hebben jullie dat ooit gedaan?
En zijn er uberhaupt wel banen beschikbaar? :P
Huizen zijn hier over het algemeen zeer goedkoop, als je maar niet midden in een stad gaat zitten. Mijn vader ging solliciteren, werd vrij snel aangenomen! Lijkt me dat er banen zijn, anders kun je altijd nog een eigen bedrijfje opstarten. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft een eigen winkel geopend. Het is allemaal een kwestie van doorzettingsvermogen en wilkracht! :)
pi_131173959
Nog mensen ervaring wat te doen met Radiotjänst die opbelt (naar men werk telefoon nummer nog wel) om proberen geld te vangen voor TV en Radio avgift? Toen ze radiotjänst zeiden heb ik meteen gezegd dat ik nu bezig was en dat ze me maar een andere keer lastig moeten vallen...

Heb eigenlijk helemaal geen zin om voor dat 2.000kr per jaar te betalen voor TV die ik niet kijk...
En ja, officieel moet je omdat als je internet hebt je ook TV kunt kijken... (viaplay).

Iemand ervaring hiermee?
pi_131176477
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 20:15 schreef Virus3000 het volgende:
Nog mensen ervaring wat te doen met Radiotjänst die opbelt (naar men werk telefoon nummer nog wel) om proberen geld te vangen voor TV en Radio avgift? Toen ze radiotjänst zeiden heb ik meteen gezegd dat ik nu bezig was en dat ze me maar een andere keer lastig moeten vallen...

Heb eigenlijk helemaal geen zin om voor dat 2.000kr per jaar te betalen voor TV die ik niet kijk...
En ja, officieel moet je omdat als je internet hebt je ook TV kunt kijken... (viaplay).

Iemand ervaring hiermee?
ik heb een keer gezegd dat ik geen Zweeds sprak, en geen tv had. Klopte toen ook. Toen vertelde die mevrouw me dat ik misschien maar een tv moest nemen, want dat zou een goede manier zijn om Zweeds te leren.

Nu ik werk betaal ik gewoon. Vind het vreemdgaat het niet gewoon bij de belastingen inzit. Zullen weinig mensen zijn zonder tv...
pi_131190966
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:08 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik heb een keer gezegd dat ik geen Zweeds sprak, en geen tv had. Klopte toen ook. Toen vertelde die mevrouw me dat ik misschien maar een tv moest nemen, want dat zou een goede manier zijn om Zweeds te leren.

Nu ik werk betaal ik gewoon. Vind het vreemdgaat het niet gewoon bij de belastingen inzit. Zullen weinig mensen zijn zonder tv...
Vind ik ook gewoon stom. Zet het gewoon bij de normale belastingen en klaar...
Sowieso vind ik 2.000 kr per jaar wel heel erg veel geld voor totaal oninteressante TV met idioot veel reclame tussendoor...

Ik kijk nooit TV, heb wel internet natuurlijk. Streaming via bv viaplay.se is het dan wel weer waard. Dat kost 79kr per maand en dan heb je tenminste wat.

Waarom het sowieso Fri TV noemen (SVT1,2,4,6) als het meer dan 2.000 per jaar kost oO<
pi_131194002
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 11:26 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Vind ik ook gewoon stom. Zet het gewoon bij de normale belastingen en klaar...
Sowieso vind ik 2.000 kr per jaar wel heel erg veel geld voor totaal oninteressante TV met idioot veel reclame tussendoor...

Ik kijk nooit TV, heb wel internet natuurlijk. Streaming via bv viaplay.se is het dan wel weer waard. Dat kost 79kr per maand en dan heb je tenminste wat.

Waarom het sowieso Fri TV noemen (SVT1,2,4,6) als het meer dan 2.000 per jaar kost oO<
Radiotjänst, je wordt er gewoon moe van. En zodra je een TV koopt moet je gelijk een formulier invullen. 5 jaar na dato vallen ze me nog lastig ook al wordt er hier in huis al betaald, welliswaar staat het op vrouwlief d'r naam. En elke keer weer moeten bellen om het uit te leggen en dan elk jaar is het weer raak :'). Die Zweedse onefficiënte bureaucratie is om van te huilen.

Gelukkig doet de Zweedse belastingdienst het iets beter over het algemeen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')