Hier op Södermalm zitten twee zwembaden, eentje op Medborgarplatsen (T-bana Medborgarplatsen) en een groot zwembad dat Eriksdalsbadet heet (T-bana Skanstull)quote:Op donderdag 15 november 2012 14:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zit misschien in januari in Stockholm voor werk, is er een beetje leuk zwembad waar ik een beetje baantjes kan trainen?
Terug in Nederland.quote:
Tja...had het liever anders gezien, maar mijn vader is ziek en hebben besloten om de laatste periode van zijn leven zoveel mogelijk bij hem te zijn. Voor ons betekende dat dus terug naar Nederland. Jammer.quote:
Oh wat naarquote:Op zondag 18 november 2012 19:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Tja...had het liever anders gezien, maar mijn vader is ziek en hebben besloten om de laatste periode van zijn leven zoveel mogelijk bij hem te zijn. Voor ons betekende dat dus terug naar Nederland. Jammer.
Dank jequote:Op zondag 18 november 2012 19:49 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Oh wat naarVeel sterkte in elk geval! Zijn jullie van plan om in de toekomst nog wel terug te komen?
Dank je, ik heb die gevonden op internet nu ik een naam had. Weet je soms ook of ze daar stoomcabines/sauna's bij hebben. of is dat niet gebruikelijk in Zweden? Ik neem aan dat in Stockholm ook goede sauna's zitten, aanraders toevallig? Hoor morgen of het echt doorgaat...maar als ik er inderdaad in januarie naar toe moet, wil ik me wel eens kunnen opwarmen!quote:Op zondag 18 november 2012 12:16 schreef Tonio-mcdo het volgende:
een groot zwembad dat Eriksdalsbadet heet (T-bana Skanstull)
Is ver weg voor mij zeker?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:19 schreef Knutknuttsson het volgende:
Een van mijn oude baantjes is dus ook weer vrij.
http://uppsala.se/sv/Fore(...)diga-jobb/?jid=15652
Leuk werk
Vanuit Stockholm? Heb het zelf lang gedaan, viel reuze mee. En 50 procent is maar 2,5 dag in de week. Het helpt wel als je een auto hebt, maar zelfs met het ov kan het nog steeds goed.quote:
Durf niet te zeggen of ze daar sauna's hebben. Ik ga af en toe naar de sauna in Nacka. 80 SEK entree ongeveer.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dank je, ik heb die gevonden op internet nu ik een naam had. Weet je soms ook of ze daar stoomcabines/sauna's bij hebben. of is dat niet gebruikelijk in Zweden? Ik neem aan dat in Stockholm ook goede sauna's zitten, aanraders toevallig? Hoor morgen of het echt doorgaat...maar als ik er inderdaad in januarie naar toe moet, wil ik me wel eens kunnen opwarmen!
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 26 november 2012 19:14 schreef jakkop het volgende:
Raad eens wie er een baan in Stockholm aangeboden heeft gekregen?
Eind van de week gaat het hier matig vriezen jaquote:Op maandag 26 november 2012 20:16 schreef Murazor4096 het volgende:
Nou, op die winter hoeven we niet lang meer te wachten, als ik het weerbericht zo mag geloven.
ik moet altijd zo lachen he als de mensen uit het "zuiden" dat zeggenquote:Op maandag 26 november 2012 20:16 schreef Murazor4096 het volgende:
Nou, op die winter hoeven we niet lang meer te wachten, als ik het weerbericht zo mag geloven.
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 26 november 2012 19:14 schreef jakkop het volgende:
Raad eens wie er een baan in Stockholm aangeboden heeft gekregen?
Ik weet zeker dat er een stel lappen is die mensen als jij weer uitlachen.quote:Op maandag 26 november 2012 21:58 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ik moet altijd zo lachen he als de mensen uit het "zuiden" dat zeggen
hier begon de winter eind september al
Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van het bedrijf of bedrijfstak waar je werkt? Heb niet het idee dat er bij ons een verschil wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 27 november 2012 00:38 schreef de_ier het volgende:
Mijn vierjarig contract loopt af in juni, en ik merk dat contracten voor onbepaalde tijd een Zweeds onderonsje zijn. Echt, ik heb zwaar onkundige mensen vaste contracten zien krijgen gewoon omdat ze van de streek zijn. Afwachten dus, maar ik denk dat een eigen bedrijf beginnen wel iets zou kunnen zijn. Zweden durven dat niet is mijn gevoel, misschien zit er daar mogelijkheden.
In mijn sector wordt niet echt een onderscheid gemaakt, zou me ook ernstig verbazen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 00:38 schreef de_ier het volgende:
Mijn vierjarig contract loopt af in juni, en ik merk dat contracten voor onbepaalde tijd een Zweeds onderonsje zijn. Echt, ik heb zwaar onkundige mensen vaste contracten zien krijgen gewoon omdat ze van de streek zijn. Afwachten dus, maar ik denk dat een eigen bedrijf beginnen wel iets zou kunnen zijn. Zweden durven dat niet is mijn gevoel, misschien zit er daar mogelijkheden.
Vacatures in de openbare sector moeten ze nu eenmaal altijd openbaar maken. Zelfs als deze al ingevuld/vergeven zijn. Bij mij was bijvoorbeeld één van mijn baantjes steeds tijdelijk voor een jaar en werd na dat jaar dus ook elke keer weer onder "lediga job" gezet. Maar in de praktijk was allang afgesproken dat ik weer een jaar doorging. Eventuele sollicitanten hadden dan ook geen kans.quote:Op dinsdag 27 november 2012 14:22 schreef de_ier het volgende:
Werk bij een universiteit. Daar is het echt een corrupt onderonsje, dat wil je niet weten.
Ze hebben ooit een open vacature geplaatst, maar slechts 24 uur voor de deadline. Toevallig genoeg heeft slechts één persoon aangemeld voor de deadline - degene die ze wilden hebben. Dat was dan ook een Zweed die ze al jaren kennen.
hier komt de zon al niet meer opquote:Op dinsdag 27 november 2012 14:33 schreef Jagärtrut het volgende:
beuh, tis al bijna donker...Wat heb ik een hekel aan November!
Je bent er wel erg trots op ofzo he?quote:Op dinsdag 27 november 2012 14:41 schreef gogosweden het volgende:
[..]
hier komt de zon al niet meer op
nee, ik vind het gewoon grappig dat jullie zo zitten te zeuren over non-issuesquote:Op dinsdag 27 november 2012 15:08 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Je bent er wel erg trots op ofzo he?
Hoezo? Jij vindt het donker daadwerkelijk prettig? Want ik ken werkelijk niemand in Zweden, ook niet in het Noorden, die het nu echt leuk vindt. Het hoort erbij natuurlijk, maar dan mag je er nog wel over zeuren.quote:Op dinsdag 27 november 2012 15:19 schreef gogosweden het volgende:
[..]
nee, ik vind het gewoon grappig dat jullie zo zitten te zeuren over non-issues
Wat een bullshit. Dus als je Nederlander bent mag je ook nergens over miepen want dan moet je maar elders gaan wonenquote:Op dinsdag 27 november 2012 15:19 schreef gogosweden het volgende:
[..]
nee, ik vind het gewoon grappig dat jullie zo zitten te zeuren over non-issues
Inderdaad, mijn collega's lopen ook allemaal massaal te klagen over het weer in november, allemaal rasechte Zweden hoor.quote:Op dinsdag 27 november 2012 15:53 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Hoezo? Jij vindt het donker daadwerkelijk prettig? Want ik ken werkelijk niemand in Zweden, ook niet in het Noorden, die het nu echt leuk vindt. Het hoort erbij natuurlijk, maar dan mag je er nog wel over zeuren.
Volgens mij kan je in Zweden nog steeds alleen lenzen "op recept" krijgen, dus na een onderzoek van een opticiën als Specsavers of Synsam of zoiets (en dat onderzoek is niet gratis, zoals vaak wel in Nederland). Vandaar dat ze ook niet in de drogisterijen liggen. Volgens mij ben je dan het makkelijkste en snelst uit bij een online zaak.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:00 schreef dekloonvanzuen het volgende:
beste mede-zweden gangers,
Woon op het moment in Zweden en ben op zoek naar een winkel waar ik voor niet al te veel geld contactlenzen kan kopen. Vandaag bij de specsavers langsgeweest maar vrees dat dat een dure grap wordt. verder veel online winkels gezien maar dat is eigenlijk een laatste midde. Is er hier niet een soort kruitvat waar je voor normale prijzen contactlenzen kan krijgen? Dr. Morris heeft ze (volgens mij) niet. Iemand die mij kan helpen?
Ik heb ze hier inderdaad ook nog niet zo te koop gezien, heb dit jaar een paar goedkope mee laten brengen uit Nederland.quote:Op dinsdag 27 november 2012 16:55 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Volgens mij kan je in Zweden nog steeds alleen lenzen "op recept" krijgen, dus na een onderzoek van een opticiën als Specsavers of Synsam of zoiets (en dat onderzoek is niet gratis, zoals vaak wel in Nederland). Vandaar dat ze ook niet in de drogisterijen liggen. Volgens mij ben je dan het makkelijkste en snelst uit bij een online zaak.
dat zeg ik nietquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:30 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Dus als je Nederlander bent mag je ook nergens over miepen want dan moet je maar elders gaan wonen
quote:Op dinsdag 27 november 2012 15:53 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Hoezo? Jij vindt het donker daadwerkelijk prettig? Want ik ken werkelijk niemand in Zweden, ook niet in het Noorden, die het nu echt leuk vindt. Het hoort erbij natuurlijk, maar dan mag je er nog wel over zeuren.
Ben het deels eens met deze man, als antwoord op je post. Wat heeft het voor zin om ergens te gaan wonen en vervolgens alleen maar te zeuren over alles wat slecht is? Echt de Nederlandse mentaliteit. Mag je trots op zijn, hoef je niet te zijn. Maar het valt me gewoon op.quote:Op dinsdag 27 november 2012 15:47 schreef r8v2 het volgende:
Ja, als je het te donker vind moet je niet in Zweden gaan wonen.
Je mag niet meer klagen van gogosweden..quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Van de week bij Gamla Amsterdam hier op Södermalm geweest. 85 SEK voor een pakje speculaasbrokken.
Eh, pepparkakor kosten per tonnetje geen drol en smaken exact hetzelfdequote:Op dinsdag 27 november 2012 21:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Van de week bij Gamla Amsterdam hier op Södermalm geweest. 85 SEK voor een pakje speculaasbrokken.
Echt niet! Die dikke brokken speculaas hebben een veel uitgemaaktere smaak.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:26 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Eh, pepparkakor kosten per tonnetje geen drol en smaken exact hetzelfde.
Met de regen die hier al 36 uur nonstop neerklettert mag ik best klagen vind ik. Gelukkig snel sneeuwquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:25 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Je mag niet meer klagen van gogosweden..
Zijn ze verhuisd, trouwens? M'n ouders hebben laatst speculaasbrokken meegenomen, lekker!
Heb op Söder ook een zaakje gevonden die drop van over de hele wereld verkoopt. Stelt niet zo gek veel voor, maar ze hebben ook wat Nederlandse merken. Meen dat het deze was. Misschien leuk voor de liefhebber.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Dat is die inderdaad.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:45 schreef Murazor4096 het volgende:
[..]
Heb op Söder ook een zaakje gevonden die drop van over de hele wereld verkoopt. Stelt niet zo gek veel voor, maar ze hebben ook wat Nederlandse merken. Meen dat het deze was. Misschien leuk voor de liefhebber.
Over het klagen gesproken, weet niet of dat nou typisch Nederlands is. Letterlijk de dag na midzomer begon de buurvrouw hier al te klagen dat het vanaf toen alleen maar eerder donker zou worden.
Oh, dat klink leuk om met een dropminnende collega eens langs te lopen, bedankt!quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:58 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Dat is die inderdaad.Op Sveavägen (einde, voorbij Stadsbiblioteket zit een ambachtelijke dropwinkel, ook zeer aan te raden!)
http://www.lakritsroten.se/quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:00 schreef Murazor4096 het volgende:
[..]
Oh, dat klink leuk om met een dropminnende collega eens langs te lopen, bedankt!
Ajabaja dat lijkt ook verdacht veel op klagen! Alles hier is fantaaaaastisch en natuurlijk zijn pepparkakor beter dan speculaas en pepernotenquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:27 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Echt niet! Die dikke brokken speculaas hebben een veel uitgemaaktere smaak.
In mijn opinie is dit topic juist gezellig door wat Zweden gerelateerde (slow)chat, als je feiten wil kun je googlen. Daarbij ben jij zon beetje de enige met deze mening zoals ik het nu zie en derhalve niet de persoon om te bepalen wat hier gebeurt.quote:
In het donkerquote:Op dinsdag 27 november 2012 22:33 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Dus ga maar lekker in de sneeuw rollen.
oke, bedankt voor de tip! ik laat ze bestellen via mn huisgenootquote:Op dinsdag 27 november 2012 16:55 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Volgens mij kan je in Zweden nog steeds alleen lenzen "op recept" krijgen, dus na een onderzoek van een opticiën als Specsavers of Synsam of zoiets (en dat onderzoek is niet gratis, zoals vaak wel in Nederland). Vandaar dat ze ook niet in de drogisterijen liggen. Volgens mij ben je dan het makkelijkste en snelst uit bij een online zaak.
Nogmaals, Zweden klagen net zo hard. Ik zie je punt niet.quote:Op dinsdag 27 november 2012 20:13 schreef gogosweden het volgende:
Ben het deels eens met deze man, als antwoord op je post. Wat heeft het voor zin om ergens te gaan wonen en vervolgens alleen maar te zeuren over alles wat slecht is? Echt de Nederlandse mentaliteit. Mag je trots op zijn, hoef je niet te zijn. Maar het valt me gewoon op.
Ik denk dat je de enige bent die iets teveel azijn gedronken heeft. Heel KAA is een slowchat, mensen delen hun ervaring met elkaar. Ook inderdaad over banen en reisjes, vrij normaal. Als je daar "prestige gedoe" in ziet, heb je volgens mij zelf een probleem (in de bovenkamer).quote:Dit topic word sowieso nogal "vervuild" met klachten en "prestige" gedoe. Een voorbeeld : omg kijk mij over 1 week weer naar nederland gaan waarna ik terug kom naar dit dat met contacten zus zo en een baan met 200k kr per jaar/maand whatevs. Daar zijn slowchats voor enzo. Houd het gewoon leuk, er zijn zoveel andere dingen om over te praten. Zoals de laatste paar posts, handigheidjes, tips over bepaalde plaatsen. Reisinformatie, leuke ervaringen, whatevs. Al dat persoonlijke geleuter kan ergens anders ook wel, zodat het hier tot een minimum beperkt word. Het hoef niet helemaal weg, maar nu heeft het gewoon de overhand.
Dat laatste stuk was niet persoonlijk aan jou gericht trouwens, maar gewoon mijn opinie over dit topic.
Veel Zweedse vrienden gebruiken Lensway, ik ben er inmiddels zelf ook al jaren klant. Werkt prima.quote:Op woensdag 28 november 2012 00:07 schreef dekloonvanzuen het volgende:
[..]
oke, bedankt voor de tip! ik laat ze bestellen via mn huisgenoot
Hehe, ik vind het ook altijd wel handig. Behalve dat apparaat waar je de lakens enzo in kunt persen. Als test een keer geprobeerd mijn overhemd er lekker snel strak mee te krijgen... Dan krijg je dus een overhemd zonder knopen terugquote:Op woensdag 28 november 2012 09:41 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb een bril, vooralsnog gewoon uit NL.
Vandaag heerlijk een dagje thuiswerken. Op dit soort dagen ben ik blij met de communale wasruimte, want hoppa, in 1x 5 wassen gedraaid en gedroogd!
Ja, ik heb dat nog nooit geprobeerd. Waar ik woon kun je de machines niet reserveren, dus dat is altijd wel even stessen. Maar goed, vaak ga ik 's morgens om 7 uur, dan kom je weinig mensen tegen...quote:Op woensdag 28 november 2012 09:45 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Hehe, ik vind het ook altijd wel handig. Behalve dat apparaat waar je de lakens enzo in kunt persen. Als test een keer geprobeerd mijn overhemd er lekker snel strak mee te krijgen... Dan krijg je dus een overhemd zonder knopen terug
Bij ons kleine flatje kun je reserveren, maar moet je wel vrij vroeg zijn. Helaas zijn we er bijna nooit meer, maar met wat mazzel werk ik volgende jaar een half jaar permanent in Stockholm.quote:Op woensdag 28 november 2012 09:47 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ja, ik heb dat nog nooit geprobeerd. Waar ik woon kun je de machines niet reserveren, dus dat is altijd wel even stessen. Maar goed, vaak ga ik 's morgens om 7 uur, dan kom je weinig mensen tegen...
quote:Op woensdag 28 november 2012 09:45 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Hehe, ik vind het ook altijd wel handig. Behalve dat apparaat waar je de lakens enzo in kunt persen. Als test een keer geprobeerd mijn overhemd er lekker snel strak mee te krijgen... Dan krijg je dus een overhemd zonder knopen terug
Wij hebben het zo verdeeld dat ik de was doe, en m'n vriend vouwt de was op. Ik heb daar zoooo'n hekel aan.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vond het ideaal, die wasruimte. De wasmachine hier staat nu bijna elke dag te draaien i.p.v 1 keer in de week. Voordeel is wel dat het opvouwen van de inhoud van één wasmachine per keer een stuk sneller gaat dan dat als je alles tegelijk moet doen![]()
En nu heb ik ook een beetje spijt dat ik niet vaker gebruik heb gemaakt van onze sauna, wat een luxe eigenlijk.
Mwoah, helemaal gewend nog niet echt, zal ook nog wel even duren, denk ik. Maar eerlijk gezegd gaat het eigenlijk wel lekker. We hebben een mooi huis met grote tuin gevonden, mijn vriendin heeft leuk werk en de kinderen hebben hun draai gevonden op school. Maar als je mij op de man af zou vragen, afgezien van de omstandigheden waarom we verhuisd zijn, dan zaten we liever weer in Zweden. Maar of dat met het missen van Zweden zelf is, of het feit dat we veel zekerheden hebben opgegeven en het hier opeens veel onzekerder is, weet ik nog niet.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:11 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Wij hebben het zo verdeeld dat ik de was doe, en m'n vriend vouwt de was op. Ik heb daar zoooo'n hekel aan.
Er zit in mijn complex geen sauna, dat is wel jammer!
Went het al een beetje in NL? En hoe is het met je vader?
Ik heb mijn winterkit voor het hardlopen al bij mee. Vier dagen Stockholm deze week, zin in mijn rondje Djurgarden!quote:Op woensdag 28 november 2012 18:25 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Koning Winter dendert Stockholm binnen
11 graden? Het is al sinds maandag niet meer boven de 4 graden in centraal Stockholm. Momenteel 0.4 bij sneeuwval.quote:Op woensdag 28 november 2012 19:07 schreef heaven7 het volgende:
Ohja? Er viel wel sneeuw maar het was 11 graden dus direct kledderVerder wel een hele hoop wind
Vanochtend zei de temperatuurmeter bij Slussen toch echt 11 graden. En het was idd niet koud.quote:Op woensdag 28 november 2012 19:39 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
11 graden? Het is al sinds maandag niet meer boven de 4 graden in centraal Stockholm. Momenteel 0.4 bij sneeuwval.
Het is Noors, maar je snapt het punt vast welquote:Op woensdag 28 november 2012 22:52 schreef r8v2 het volgende:
Pizzamerk Grandiosa. Eindelijk diepvriespizza's waar wel wat op zit
.
quote:Op donderdag 29 november 2012 11:38 schreef Fogel het volgende:
De helm kan je beter op je hoofd zetten
ja dat had ik wel iets beter kunnen verwoorden.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:24 schreef Fogel het volgende:
Maargoed, het ligt er maar aan waar je in geinteresseerd bent natuurlijk
zie je die vlag daar bovenaan? Kun je de taal ook naar engels mee veranderen.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:01 schreef rival het volgende:
best groot en toeristisch trouwens als ik de link mag geloven! (dat zweeds leest alleen zo lastig)
Åre ligt 100km verder. Pistes en kroegen genoeg.quote:Op donderdag 29 november 2012 11:56 schreef rival het volgende:
[..]
ja dat had ik wel iets beter kunnen verwoorden.
we gaan met de auto. en het is de bedoeling om over bevroren meren te rijden, door besneeuwde bergweggetjes te rijden. we willen niet alleen op de wereld zijn daar, maar zeker niet waar het druk is.
ik zou het zelf wel leuk vinden als daar ergens een piste is , zodat ik een dagje kan boarden...
en als we dan 's avonds nog een gezellige kroeg in kunnen zou dat helemaal geweldig zijn...
ik hoef dus geen grote toeristische plaats te hebben
over het hoofd gezien, dank!quote:Op donderdag 29 november 2012 12:05 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
zie je die vlag daar bovenaan? Kun je de taal ook naar engels mee veranderen.
kijkquote:Op donderdag 29 november 2012 12:33 schreef Fogel het volgende:
En in Åre heb je Holiday Club met een prima zwembad (beter dan in Östersund), je kan er een vette auto huren voor op het ijs te racen
Kijk verder hier voor tips en verdere vragen TRV / Zweden #3quote:
ga ik doen!quote:Op donderdag 29 november 2012 12:51 schreef Fogel het volgende:
[..]
Kijk verder hier voor tips en verdere vragen TRV / Zweden #3
KAA is zoals Jagärtrut al zegt niet voor reisadvies bedoeld
Yup, heerlijk lang wezen hardlopen door de bossen op donderdag avond, net na zonsondergang. Iets van 12km modder, sneeuw, meren en bossen. Heerlijk!quote:Op zaterdag 1 december 2012 16:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Iedereen de winter al mogen verwelkomen?
Hier in Stockholm koud, véél sneeuw en vooral heel sfeervol. Nu een paar dagen zon en ijskoud weer alsjeblieft!
[ afbeelding ]
Fy faaaan neeeej!quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:23 schreef Jagärtrut het volgende:
Oh, en met dat koude weer komt het ook goed...[ afbeelding ]
Hier fenomeen was eerder deze week in Stockholm te zien, is het zoiets? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15870158.abquote:Op maandag 3 december 2012 23:32 schreef Virus3000 het volgende:
-15 op dit moment... (Degerfors, bij Karlskoga).
Het licht is hier buiten erg vreemd, er zijn lantaarnpalen die een enorme rode straal naar boven geven en de lucht zit vol met ijskristallen. Iemand die weet hoe dat precies zit?
Dat was het inderdaad, was erg cool om te zienquote:Op dinsdag 4 december 2012 07:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Hier fenomeen was eerder deze week in Stockholm te zien, is het zoiets? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15870158.ab
ik vind het nog steeds leuk! Ik hou van extreem weer, en het gevoel hebben dat we niet alles onder controle kunnen hebben..quote:Op woensdag 5 december 2012 17:04 schreef heaven7 het volgende:
Wat? Ben je wel lekker Jagärtrut? Al het verkeer lag op zn gat, een meter sneeuw, het is mooi maar vind dit toch een beetje veel van het goeie
edit oh je berichtje is van vanochtend, toen viel het nog mee
Veel sneeuw bij jullie?quote:Op zaterdag 22 december 2012 21:09 schreef McWurth het volgende:
Sollefteå herfst en winter
[ afbeelding ]
ligt beetje aan maar hier een meter ongeveer bij schoonmoeder 3mil Verder ligt het dubbele. op t moment ook -22 lekker hoorquote:
Dat klinkt boeiend. Als je de tijd hebt,schiet eens wat foto's om met ons te delen.quote:Op zondag 20 januari 2013 12:51 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm verandert langzaam maar zeker in een poollandschap! Tip: neem de Djurgårdsfärjan, machtig gezicht om met het oorverdovende geluid van brekend ijs en stomend zeewater Stockholm binnen te varen.
Het geluid is vooral wind, maar zo ziet dat er uit.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:38 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dat klinkt boeiend. Als je de tijd hebt,schiet eens wat foto's om met ons te delen.
Wat ik heb begrepen moet je "folkbokförd" zijn in de gemeente waar je een SFI cursus wil volgen (ik neem aan dat je dat in Sundsvall wil gaan doen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:53 schreef stroopwafelt het volgende:
Hallo! Ik heb een Zweedse vriend (woon zelf im Moment in Duitsland) en de kans is groot dat ik vanaf april t/m augustus ga stage lopen in de stad waar zijn ouders (en hij op dat moment ook) wonen, Sundsvall (da's eigenlijk Norrland, niet Centraal-Zweden, vergeef me). Dat betekent dat ik een samordningsnummer zou krijgen ipv een personnummer, aangezien ik korter dan een jaar blijf.
Nu vraag ik me af, kan ik daarmee me ook aanmelden voor een SFI cursus? Of heb je daarvoor ook het heilige personnummer nodig?
En kan ik me daarmee eigenlijk wel aanmelden bij Försäkringskassan, voor zorgverzekering enzo? Als je geld verdient tijdens verblijf in het buitenland kan je namelijk in principe niet in Nederland verzekerd blijven...
Dankjewel!quote:Op woensdag 23 januari 2013 14:30 schreef Scooter1 het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen moet je "folkbokförd" zijn in de gemeente waar je een SFI cursus wil volgen (ik neem aan dat je dat in Sundsvall wil gaan doen.
http://www.sundsvall.se/U(...)-for-immigrants-sfi/
Als je een samordingsnummer hebt ben je niet folkbokford:
"Samordningsnummer är en enhetlig identitetsbeteckning för fysiska personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige."
Een samordningsnummer werkt wel om je aan te melden bij Försäkringkassan
• Försäkringskassan Registrering i socialförsäkringsregister hos försäkringskassan.
Lekkere vriend dat hij dit niet even uitzoekt voor je
Als je een bruisend studentenleven wil moet je naar Stockholmquote:Op woensdag 6 februari 2013 16:45 schreef Bokitoo het volgende:
Bedankt voor je reactie. Het meest belangrijkste vind ik dat er voor studenten wat te doen is. Ook houd ik erg van sporten. Universiteiten hebben natuurlijk verschillende faciliteiten, maar zijn er ook plekken waar je kan moutainbiken en evt snowboarden in de buurt van Stockholm en Örebro?
Het is weer zover.. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16222040.abquote:Op donderdag 10 januari 2013 11:41 schreef jakkop het volgende:
Behoorlijk wat grote overvallen in Stockholm en omgeving de laatste tijd. Vorige week die bank in Norrmalm en juwelier in Södertälje, vandaag een geldwagen in Huddinge en een bank in Täby.
Zorgverzekering in Zweden loopt via de staat wanneer je een personnummer hebt. Je moet het ff nachecken, maar ik ben bijna 100% zeker dat je geen Zweedse zorgverzekering krijgt met slechts een samordningsnummer. Dan moet je op zoek naar een prive verzekeraar in Zweden, en dat zal veel duurder uitpakken dan gewoon je Nederlandse zorgverzeking houden terwijl je in Zweden bent.quote:Op woensdag 23 januari 2013 15:21 schreef stroopwafelt het volgende:
[..]
Dankjewel!Jammer
![]()
Mijn vriend zit in the middle of nowhere van Tanzania, zonder internet of elektriciteit
Dankjewel. We (ja hij is weer terug uit Tanzania en is nu langere tijd bij mij in Duitsland) hebben het proberen te checken, maar op internet (zowel op officiele sites als op fora) komen we heel veel tegenstrijdige informatie tegen, over wat wel en niet kan met een samordningsnummer. Dit komt omdat de regels blijkbaar vaak zijn veranderd de afgelopen jaren.quote:Op zondag 3 maart 2013 15:48 schreef de_ier het volgende:
[..]
Zorgverzekering in Zweden loopt via de staat wanneer je een personnummer hebt. Je moet het ff nachecken, maar ik ben bijna 100% zeker dat je geen Zweedse zorgverzekering krijgt met slechts een samordningsnummer. Dan moet je op zoek naar een prive verzekeraar in Zweden, en dat zal veel duurder uitpakken dan gewoon je Nederlandse zorgverzeking houden terwijl je in Zweden bent.
Mijn tip zou zijn, gezien dat je voor een korte tijd verblijft in Zweden, dat je in Nederland blijft ingeschreven en je premie gewoon aan je Nederlandse zorgverzekeraar blijft betalen. Neem dan je verzekeringskaart mee, want die is geldig overal in de EU en dan ben je gewoon gedekt in Zweden.
Je mag ingeschreven in Nederland blijven als je minstens 180 per jaar in Nederland verblijft, en gezien dat je slechts van april t/m augustus naar Zweden gaat, is dat voor jij wel het geval. Is gewoon net een lange reis met een stage erbij. Sterker nog, ik zou het sterk aanraden dat je in NL blijft ingeschreven, want uitschrijven uit Nederland en dan weer inschrijven gaat je een hoop bureaucratie van de Nederlandse belastingdienst opleveren, en dat wil je niet meemaken, geloof me.
Veel succes.
Nee, dat is je beste optie. Nogmaals, als je minstens 6 maanden per jaar in Nederland verblijft, dan woon je in de ogen van de Nederlandse belastingdienst gewoon in Nederland en mag blijven ingeschreven. Maak hier gebruik van. Als jij voor minder dan 6 maanden vertrekt, dan woon je eigenlijk in Nederland dus. Dan geef je je Zweedse inkomsten aan bij je Nederlandse aangifte van 2013, er is een belastingverdrag tussen Zweden en Nederland dus je wordt niet dubbel belast, en de Zweedse en Nederlandse belastingdiensten zoeken zelf uit hoe ze je in Zweden betaalde belasting gaan verdelen. Jij kan rustig je Nederlandse zorgverzekering houden.quote:Als je arbeidsnemer bent en woont in het buitenland kan je in principe niet in Nederland verzekerd blijven, dus dat is geen optie.
Ik denk eerder dat je gedoe creëert! Het aanvragen van die visum gaat maanden duren (6 maanden geloof ik), terwijl je als EU burger gewoon in Zweden mag verblijven en werken zonder visum. Jij bent een EU burger en jij gaat werken voor een paar maanden in een andere EU staat. Dit is de simpelste zaak van de wereld eigenlijk.quote:Om heel veel gedoe te voorkomen gaan we dan dus nu voor een sambo visum, waarmee ik gewoon een personnummer krijg.
Ik zal zeker de Belastingtelefoon bellen, dank voor de tip. Er zijn nog wel wat haken en ogen. Ik heb (nog) geen werkcontract dus kan me niet aanmelden voor uppehållsrätt op basis daarvan (wat ik nodig ga hebben aangezien ik langer dan 3 maanden blijf). Daarnaast ga ik waarschijnlijk niet genoeg verdienen in de ogen van de Migrationsverket om mijn aanvraag goed te keuren, omdat ik ga 'stage lopen' (een fulltime baan die betaalt onder NLs minimumloon) of bijbaantje nemen. Ik ga namelijk bij mijn schoonouders inwonen, dus ik zal haast geen levenskosten hebben. Maarja weet de Migrationsverket veel. Daarnaast zal alleen al mijn toekomstige werkgever zal een person- of samordningsnummer van me nodig hebben dus die zal ik wel even ergens vandaan moeten halen. Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 19:18 schreef de_ier het volgende:
[..]
Nee, dat is je beste optie. Nogmaals, als je minstens 6 maanden per jaar in Nederland verblijft, dan woon je in de ogen van de Nederlandse belastingdienst gewoon in Nederland en mag blijven ingeschreven. Maak hier gebruik van. Als jij voor minder dan 6 maanden vertrekt, dan woon je eigenlijk in Nederland dus. Dan geef je je Zweedse inkomsten aan bij je Nederlandse aangifte van 2013, er is een belastingverdrag tussen Zweden en Nederland dus je wordt niet dubbel belast, en de Zweedse en Nederlandse belastingdiensten zoeken zelf uit hoe ze je in Zweden betaalde belasting gaan verdelen. Jij kan rustig je Nederlandse zorgverzekering houden.
Bel anders de BelastingTelefoon, dat zijn hulpzame mensen en het is ook nog een 0800 nummer. Leg uit dat je voor vijf maanden in Zweden gaat werken en vraag of je verplicht bent om uit te schrijven uit Nederland.
[..]
Ik denk eerder dat je gedoe creëert! Het aanvragen van die visum gaat maanden duren (6 maanden geloof ik), terwijl je als EU burger gewoon in Zweden mag verblijven en werken zonder visum. Jij bent een EU burger en jij gaat werken voor een paar maanden in een andere EU staat. Dit is de simpelste zaak van de wereld eigenlijk.
Mocht je na de vier maanden kiezen om langer in Zweden te werken/verblijven en krijg je een contract aangeboden voor minstens een jaar, dan kan krijg je vanzelf een personnummer en Zweedse zorgverzekering. Dan pas emigreer je, dan pas ga je je uitschrijven uit Nederland.
Een samordningsnummer krijg je zonder problemen, en met alleen dat kan je gaan werken (want je komt uit de EU) en een basic bankrekening openen, maar dan bij een bank die kan nadenken, bijv. Handelsbanken of Länsförsäkringar.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:19 schreef stroopwafelt het volgende:
[..]
Ik zal zeker de Belastingtelefoon bellen, dank voor de tip. Er zijn nog wel wat haken en ogen. Ik heb (nog) geen werkcontract dus kan me niet aanmelden voor uppehållsrätt op basis daarvan (wat ik nodig ga hebben aangezien ik langer dan 3 maanden blijf). Daarnaast ga ik waarschijnlijk niet genoeg verdienen in de ogen van de Migrationsverket om mijn aanvraag goed te keuren, omdat ik ga 'stage lopen' (een fulltime baan die betaalt onder NLs minimumloon) of bijbaantje nemen. Ik ga namelijk bij mijn schoonouders inwonen, dus ik zal haast geen levenskosten hebben. Maarja weet de Migrationsverket veel. Daarnaast zal alleen al mijn toekomstige werkgever zal een person- of samordningsnummer van me nodig hebben dus die zal ik wel even ergens vandaan moeten halen. Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?
Neuh, ik denk dat je werkgever in Zweden wel een Zweeds adres wilt zien, maar dat is alleen voor het gemak, zodat je loonstrook op het juiste adress aankomt. Het gaat erom dat je in NL blijft ingeschreven bij de gemeente. Voor de NL belastingdienst is het heel normaal dat iemand ff vier maanden in Europa op reis gaat en een bijbaantje doet.quote:Bedoel je dat ik op papier in NL blijf wonen en dat dus ook het adres is wat ik op mijn werk- en mobiele providercontract enzo moet zetten?
Behalve als je studeert dusquote:Op woensdag 6 maart 2013 01:54 schreef de_ier het volgende:
De reden dat ze niet 1-2-3 een personnummer uitgeven is omdat iedereen in Zweden die een personnummer heeft automatisch en kosteloze en alles dekkende zorgverzekering krijgt van de Zweedse staat.
Ja klopt, dat is zo ongeveer de enige situatie waarin je personnummer geen recht geeft op de Zweedse zorgverzekering. Ik zit nu in dezelfde situatie qua studie in Duitsland, en kan hier dus niet even een bijbaantje van een maand nemen omdat dat betekent dat ik voor een maand van zorgverzekeraar/land zou moeten switchen en dat kan de bureaucratie echt niet aan. Heel irritantquote:Op woensdag 6 maart 2013 11:59 schreef r8v2 het volgende:
Ik sta voltijd ingeschreven voor drie jaar (bachelor). Ik heb inderdaad een persoonsnummer en identiteitskaart. Echter kan ik me niet inschrijven bij Forsäkringskassan omdat ik volgens EU-regels daar geen recht op heb. Pas na 2 jaar hier wonen of als ik werk heb (en ik vermoed dat daar ook nog haken en ogen aan zitten).
Nee, studenten ingeschreven bij een Zweedse universiteit zoals r8v2 hebben recht op Zweedse zorg omdat ze een personnummer hebben. Forsäkringskassan is voor andere dingen, zoals kinderbijslag, huurtoeslag, doorbetaling van salaris bij ziekte enz. Daar heeft r8v2 pas recht op wanneer hij werkt. Logisch.quote:Op woensdag 6 maart 2013 12:53 schreef stroopwafelt het volgende:
[..]
Ja klopt, dat is zo ongeveer de enige situatie waarin je personnummer geen recht geeft op de Zweedse zorgverzekering.
Natuurlijk zou je dat kunnen doen. Je kan je overal in de EU als je wilt werken als "non-resident employee" waardoor je in de ene land werkt en de andere land woont. Wat dacht je van al die mensen die in grensgebieden wonen? Er zijn zat Nederlanders die in Belgie wonen en in Nederland werken.quote:Ik zit nu in dezelfde situatie qua studie in Duitsland, en kan hier dus niet even een bijbaantje van een maand nemen omdat dat betekent dat ik voor een maand van zorgverzekeraar/land zou moeten switchen en dat kan de bureaucratie echt niet aan. Heel irritant![]()
Zorg is wat, 85 euro per maand, en krijg je zorgtoeslag van 35 euro dus: kost je 50 euro per maand. En je woont gratis bij je schoonouders. Waar hebben wet het over eigenlijk?quote:Het is nog niet zeker is of ik wel genoeg ga verdienen om mijn NLse zorgverzekering te betalen (want hoera geen minimumloon en mocht het niet lukken met de stage, weet ik dat bijbaantjes in Sundsvall ook niet voor het oprapen liggen)
Natuurlijk, er zijn mensen die woningen in meerdere landen hebben. Het systeem is helemaal niet vreemd, het is uiterst flexibel.quote:Ik vind het wel een vreemd systeem. Ik ga dan wel bij mijn schoonouders wonen, maar wat als je voor een paar maanden je eigen huis wil huren? Kan je dan gewoon ingeschreven staan in een ander land, en niet in het land waar je een huurcontract hebt?
Sorry, maar dit klopt niet. Alsje een volledige studie in het buitenland volgt, kan je je Nederlandse stufi meenemen. Dat maakt dat je op papier een 'grenswerker' bent, dwz geld verdienend in Nederland en wonend in het buitenland, en dat betekent dat je zorgverzekeringsplichtig bent in Nederland. Als je dan geld gaat verdienen in het buitenland, vervalt je recht op een Nederlandse zorgverzekering op dezelfde dag en moet je dus switchen naar een buitenlandse zorgverzekeraar. Als je dan weer stopt met werken, ben je weer in NL zorgverzekeringsplichtig. Dit is de situatie waar zowel r8v2 als ik nu inzitten. Het maakt niet uit welk EU-land het om gaat, dit is de Nederlandse verzekeringswet.quote:Op donderdag 7 maart 2013 13:08 schreef de_ier het volgende:
[..]
Nee, studenten ingeschreven bij een Zweedse universiteit zoals r8v2 hebben recht op Zweedse zorg omdat ze een personnummer hebben. Forsäkringskassan is voor andere dingen, zoals kinderbijslag, huurtoeslag, doorbetaling van salaris bij ziekte enz. Daar heeft r8v2 pas recht op wanneer hij werkt. Logisch.
[..]
Natuurlijk zou je dat kunnen doen. Je kan je overal in de EU als je wilt werken als "non-resident employee" waardoor je in de ene land werkt en de andere land woont. Wat dacht je van al die mensen die in grensgebieden wonen? Er zijn zat Nederlanders die in Belgie wonen en in Nederland werken.
Nee, mijn zorg is 103 euro omdat ik nou eenmaal goede buitenlanddekking moet omdat ik al een paar jaar in het buitenland woon (en dan zit ik nog bij een discounter). En ik heb nooit gezegd dat ik gratis bij mijn schoonouders woon, dat is namelijk niet het geval. Maargoed, ik ga hier niet mijn hele financien uiteenzetten.quote:Zorg is wat, 85 euro per maand, en krijg je zorgtoeslag van 35 euro dus: kost je 50 euro per maand. En je woont gratis bij je schoonouders. Waar hebben wet het over eigenlijk?
Toen ik stage liep in Nederland, 10 jaar geleden, kreeg ik 65 euro per week. Zo is dat nou eenmaal met stage
Ik krijg zeker weten een baan, want in het uiterste geval ga ik werken bij mijn schoonmoeders eigen schoonmaakbedrijf. Maar dat is geen jaarcontract, aangezien ik in september weer in Utrecht ga wonen. En dat is ook niet genoeg om mezelf van te onderhouden in de ogen van Migrationsverket. (nog maar los van dat ik niet zulke financiele constructies aan wil gaan met schoonfamilie en zij niet echt iemand nodig heeft)quote:Dus je wilt meteen als je in Zweden aankomt recht hebben op gratis zorg zonder dat je een baan hebt. Waarom zou je dat moeten krijgen? Ik verhuisde naar Zweden en kreeg pas een personnummer toen ik een arbeidscontract van minstens 1 jaar aan Skatteverket heb gepresenteerd. Anders krijgt Zweden gewoon alle zieke mensen van de EU die gewoon voor gratis zorg komen.
Ok, dan had je in het begin duidelijk kunnen maken dat jij een student bent in Duitsland met Nederlandse studiefinanciering. Dan krijg je dus een uitkering van een Nederlandse instantie, dat is andere koek.quote:Sorry, maar dit klopt niet. Alsje een volledige studie in het buitenland volgt, kan je je Nederlandse stufi meenemen. Dat maakt dat je op papier een 'grenswerker' bent, dwz geld verdienend in Nederland en wonend in het buitenland, en dat betekent dat je zorgverzekeringsplichtig bent in Nederland. Als je dan geld gaat verdienen in het buitenland, vervalt je recht op een Nederlandse zorgverzekering op dezelfde dag en moet je dus switchen naar een buitenlandse zorgverzekeraar.
Als je weer uit Zweden vertrekt dan verlies je personnummer weer, dan mag je het over 1,5 jaar weer aanvragen.quote:Waarschijnlijk ga ik over 1,5 jaar in Lund wonen met mijn vriend, dus ik moet toch een keer door dit 'personnummer krijgen' gedoe heen, dus dan maar liever nu.
Ik stop deze maand met mijn studie en ga pas in september met de volgende studie beginnen, dus dat is voor Zweden niet van belang.quote:Op donderdag 7 maart 2013 21:39 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ok, dan had je in het begin duidelijk kunnen maken dat jij een student bent in Duitsland met Nederlandse studiefinanciering. Dan krijg je dus een uitkering van een Nederlandse instantie, dat is andere koek.
Die verlies je niet, ze worden voor het leven gegeven. Net zoals het BSN en Duitse Steuernummer.quote:Als je weer uit Zweden vertrekt dan verlies je personnummer weer, dan mag je het over 1,5 jaar weer aanvragen.
Nogmaals, ik snap niet echt waarom iemand die voor slechts 5 maanden naar Zweden gaat helemaal wilt inschrijven en weer uitschrijven en sambovisa's aanvragen, terwijl dat allemaal niet hoeft. Ik zou de makkelijkste weg kiezen, maar goed... geniet van de M-Biljetten, zou ik zeggen.
OK, dus ontvang je dan helemaal geen stufi meer en mag dus die vijf maanden gewoon werken in Zweden en woonachtig zijn in Nederland! What's the problem...quote:Op donderdag 7 maart 2013 22:48 schreef stroopwafelt het volgende:
[..]
Ik stop deze maand met mijn studie en ga pas in september met de volgende studie beginnen, dus dat is voor Zweden niet van belang.
Voor een Zweed misschien. Als je vertrekt uit Zweden en weer in Nederland gaat wonen ben je verplicht om uit te schrijven uit Zweden. Wanneer je weer inschrijft over 1,5 jaar moet je je weer inschrijven en wil je je oude personnummer heractiveren dan moet je je bewijzen dat je dat mag doen (same shit again dus).quote:Die verlies je niet, ze worden voor het leven gegeven. Net zoals het BSN en Duitse Steuernummer.
Honderden bladzijden inderdaad. Ik heb gewoon 75 euro aan een belastingsadviseur betaald om haar het te laten doen. Maar met allerlei trucjes heeft ze 700 euro teruggave weten uit te vissen, dus het was de 75 euro waard.quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:05 schreef r8v2 het volgende:
Ja ik heb hier nu vanwege mijn emigratie ook een M-biljet liggen. En ik had in 2012 3 soorten inkomen, exclusief stufi. Dus dat wordt lachen met invullen/uitrekenen.
Probleem is dat ik 5 maanden bij mijn vriend wil wonen, en ik kans loop na 3 maanden teruggestuurd te worden. En dat is niet het geval als ik daar ben op basis van sambo.quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:09 schreef de_ier het volgende:
[..]
OK, dus ontvang je dan helemaal geen stufi meer en mag dus die vijf maanden gewoon werken in Zweden en woonachtig zijn in Nederland! What's the problem...
Je neemt wel veel aanquote:Voor een Zweed misschien. Als je vertrekt uit Zweden en weer in Nederland gaat wonen ben je verplicht om uit te schrijven uit Zweden. Wanneer je weer inschrijft over 1,5 jaar moet je je weer inschrijven en wil je je oude personnummer heractiveren dan moet je je bewijzen dat je dat mag doen (same shit again dus).
Ik neem aan dat je over 1,5 jaar in Lund gaat wonen om te studeren, dan ga je je inschrijven als voltijd student daar en je krijgt dan wel een personnummer, want dan heb je wel recht op. No questions asked. Je bent dan door het hebben van een geldige personnummer volledig gedekt voor ziektekosten en hoeft niets te maken te hebben met Försäkringskassan, tenzij je gaat werken.
Het lijkt me dat je motivatie om tussen april en augustus dit jaar een personnummer te krijgen zonder dat je daar nog recht op hebt komt gewoon omdat je doekoe wilt besparen door geen verzekering in Nederland te betalen. Of ik als Zweedse belastingbetaler daar blij mee moet zijn, weet ik niet![]()
?? Een EU burger het land uit sturen, dat gebeurt never nooit!!quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:20 schreef stroopwafelt het volgende:Probleem is dat ik 5 maanden bij mijn vriend wil wonen, en ik kans loop na 3 maanden teruggestuurd te worden.
En Zweden geeft jij, EU burger, dan een samordningsnummer zodat je werk kan zoeken. Zodra je werk krijgt geven ze jij, EU burger, automatisch een personummer. Lijkt me heel erg aardig van Zweden. Maar nee, jij wilt een personnummer vanaf dag 1.quote:Ik ga dan gewoon wonen en werken in Zweden.
Jawel, dat bepalen ze, en die sambovisum zal je wel krijgen hoor, na zes maanden, 180 euro, en een heleboel interviews bij Migrationsverket over waar je je vriend heb ontmoet en aan welke kant van de bed je slaapt. En terwijl ze bepalen of jij wel sambo bent, moet je je paspoort inleveren en mag je het land niet uit en zal jij ook nog gewoon een dure 3e partij verzekering moeten betalen daar in Zweden omdat jij je hebt uitgeschreven bij de Nederlandse GBA.quote:Ik heb daar toch echt wel recht op. Ik ben namelijk sambo. Gelukkig bepaalt Migrationsverket dat voor mij en niet jij.
Nope, dat is voor non-EU burgers. Voor EU-burgers is het gratis en hoef je niet dat hele 'hoeveel gasten waren er op je bruiloft' essay te schrijven.quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:30 schreef de_ier het volgende:
Jawel, dat bepalen ze, en die sambovisum zal je wel krijgen hoor, na zes maanden, 180 euro, en een heleboel interviews bij Migrationsverket over waar je je vriend heb ontmoet en aan welke kant van de bed je slaapt. En terwijl ze bepalen of jij wel sambo bent, moet je je paspoort inleveren en mag je het land niet uit en zal jij ook nog gewoon een dure 3e partij verzekering moeten betalen daar in Zweden omdat jij je hebt uitgeschreven bij de Nederlandse GBA.
Kijk, je vraagt advies van buitenlanders die al jaren in Zweden wonen maar trekt er niets van aan. Maar ik wens je veel succes met beating the system. Ik hou namelijk wel van een potje beating the system.![]()
http://biltema.se/sv/Sok/?query=cykelquote:Op maandag 6 mei 2013 20:08 schreef GotenSSJ het volgende:
Kickje!
Iemand een goed adresje voor een goedkope fiets in Stockholm? Om nou 3000-5000 SEK te betalen voor die paar maanden dat ik hem kan gebruiken gaat me toch erg verVerder zie ik op Blocket ook alleen maar redelijk hoge prijzen voor een 2de handsje..
Moet ik er toch aan geloven?
Veel plezier met je 2,8% Pripps Blåquote:
Dat doe ik ook, en ik supplementeer met bier uit Zweden. Scheelt een aardige som tov het Noorse Vinmonopoletquote:
Pauper.quote:
Bajs heeft ook geen Zweeds inkomenquote:Op maandag 6 mei 2013 21:33 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Als ik Zweeds inkomen heb ga ik wel braaf naar SB ok? Tot die tijd ben ik fijn el-cheapo.
Ik gok dat bajs z'n inkomen hoger ligt dan mijn Zweedse inkomen...quote:
Yep, been there done that. Niet echt een succes tot nu toe helaas. Waarschijnlijk vanwege het lekkere weer zijn de prijzen ook weer omhoog gegaanquote:Op maandag 6 mei 2013 20:10 schreef r8v2 het volgende:
[..]
http://biltema.se/sv/Sok/?query=cykel
En anders even op studentenfacebookgroepen rondneuzen of op een campus rondstruinen.
Dat tochtje is me net iets te lang ja.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:53 schreef r8v2 het volgende:
Ja, Växjö is een beetje ver vanaf Stockholm anders kon ik er hier wel 1 goedkoop regelen...
Volgens mij is het nu gewoon rustig. Ik heb er althans niks meer van mee gekregen, maar ik woon verder niet in 1 van die wijken.quote:Op zondag 30 juni 2013 03:59 schreef arjan1212 het volgende:
Er waren in mei rellen in zweden. Hoe is het nu ?
Flensburg / Odense hoef je niet met de boot , wil je in 1 dag ? of in 2 ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:41 schreef Bajskorv het volgende:
Iemand nog tips voor de rit A'dam - Stockholm trouwens? Binnenkort rij ik mijn wagen richting Stockholm voor de zomer periode, maar heb de route niet eerder gereden.
een goed luisterboek?quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:41 schreef Bajskorv het volgende:
Iemand nog tips voor de rit A'dam - Stockholm trouwens? Binnenkort rij ik mijn wagen richting Stockholm voor de zomer periode, maar heb de route niet eerder gereden.
Ik heb het maar 1 keer gedaan. En wij stonden dus meteen de halve dag in de file in Duitslandquote:Op woensdag 17 juli 2013 12:41 schreef Bajskorv het volgende:
In Zweden kun je maximaal 130 rijden, vaak zelfs maar 110. Dat scheelt natuurlijk. Wij hebben het helemaal uitgerekend, en uiteindelijk zijn de bruggen het goedkoopste. Dat met een 14 jaar oude volkwagen golf automaat die ook niet erg zuinig is, max 1:11. Maar, we reden met 2 personen, en hadden geen lange pauzes nodig, dus hadden de ferry's niet als pauze nodig. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Verder hebben we in lund in een ibis hotel geslapen, 500 SEK voor een nacht. Goed te doen!quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:48 schreef Bajskorv het volgende:
Plan was om Puttgarden - Rodby met de ferry te doen. Bruggen kunnen natuurlijk ook, maar de pause en tijdswinst is welkom. Zit erover te denken ook de ferry te nemen bij Helsingor, scheelt weer 40-45 kilometer en een pause. Punt is dat mijn auto max 130km/uur haalt en nogal zuipt op die snelheid (1:7).
De eerste ferry bespaart dus 1.5 uur rijden en ongeveer 30 euro aan diesel, en kost ongeveer hetzelfde? De tweede scheelt minder, maar geeft me een tweede pauze.
True, maar ik merk dat ik gemiddeld dus ruim onder 130 kom. Normaliter rij ik eerder 20km/uur te hard...quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:03 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
In Zweden kun je maximaal 130 rijden, vaak zelfs maar 110. Dat scheelt natuurlijk. Wij hebben het helemaal uitgerekend, en uiteindelijk zijn de bruggen het goedkoopste. Dat met een 14 jaar oude volkwagen golf automaat die ook niet erg zuinig is, max 1:11. Maar, we reden met 2 personen, en hadden geen lange pauzes nodig, dus hadden de ferry's niet als pauze nodig. Dat scheelt natuurlijk behoorlijk. Verder hebben we in lund in een ibis hotel geslapen, 500 SEK voor een nacht. Goed te doen!
je kunt een tijd boeken, en dan zit je eraan vast. Dat is goedkoper, als je gewoon wilt gaan wanneer je er bent is het wat duurder, geloof ik.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:07 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
True, maar ik merk dat ik gemiddeld dus ruim onder 130 kom. Normaliter rij ik eerder 20km/uur te hard...
Hoe werkt die ferry eigenlijk, zit je vast aan de tijd die je boekt, of is dat flexibel?
Hm, 100 euro is wel wat meer dan ik verwachtte... Misschien dan maar de bruggen, pech.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:12 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
je kunt een tijd boeken, en dan zit je eraan vast. Dat is goedkoper, als je gewoon wilt gaan wanneer je er bent is het wat duurder, geloof ik.
Die krengen zijn ook duur, betaal je ook zo 80 euro voor...quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:17 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Hm, 100 euro is wel wat meer dan ik verwachtte... Misschien dan maar de bruggen, pech.
Ik heb nog nooit gehad dat we een boot moesten wachten. Of hij was echt al weg voordat we het terrein opreden. En ook vaak zat gehad dat de slagboom op de boot achter onze kont dichtging en de boot begon met varen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:17 schreef Bajskorv het volgende:
Fuck it, ik neem die boot en van de "VIP" ticket. Is 100e ipv 83e, maar je zit gegarandeerd op de eerste boot die binnenkomt en mag tot 5 minuten van tevoren nog de boot op. Theoretisch dus wel een stukje sneller en een goeie pause, wel 35-40 euro duurder.
Heerlijk dat soort compleet onzinnig marketing bullshit. VIP op een ferry... voor een tientje extra...quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:29 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gehad dat we een boot moesten wachten. Of hij was echt al weg voordat we het terrein opreden. En ook vaak zat gehad dat de slagboom op de boot achter onze kont dichtging en de boot begon met varen.
VIP.
Dat is een eindquote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:22 schreef Dven het volgende:
Over twee weken met de trein van Sofia naar Umea
Ik vertrek vrijdag 2 augustus om 20.30 vanuit Sofia en kom maandag 5 augustus om 05.30 aan in Ornskoldsvikquote:Op zaterdag 20 juli 2013 11:02 schreef stroopwafelt het volgende:
[..]
Dat is een eindHoe lang doe je daar over?
Vorige maand (20e) nog Puttgarden-Rødby met VIP-flex gereden. Als eerste de boot op en af incl gratis koffie/mineraalwater en de brug naar Malmö genomen. Vanuit Bussum in 14 uur met stops naar Stockholm (Ica Maxi Arlandastad) gereden (2 bestuurders). Doorgereden naar Undersåker (idbv Åre) om midsommar te vieren, 2100km in 23uur, terugweg iets rustiger gedaan met overnachting in DKquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:42 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Heerlijk dat soort compleet onzinnig marketing bullshit. VIP op een ferry... voor een tientje extra...
Anyway, in juli begreep ik dat het soms druk kan zijn? Wil gewoon elke kans op vertraging voorkomen, zodoende leek zo'n ticket me wel handig.
ornskoldsvik woont m'n paquote:Op zaterdag 20 juli 2013 11:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik vertrek vrijdag 2 augustus om 20.30 vanuit Sofia en kom maandag 5 augustus om 05.30 aan in OrnskoldsvikDaarentegen wel m'n rustige momentjes kunnen pakken in Belgrado, Budapest, Munchen, Hamburg, Kopenhagen en Stockholm
Mijn pa heeft een groot complex daar in de buurt. Naja, nog wel een uurtje het binnenland in maar in Zweden is dat relatief dichtbij natuurlijkquote:
afgelopen april nog geweestquote:Op zondag 21 juli 2013 17:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Mijn pa heeft een groot complex daar in de buurt. Naja, nog wel een uurtje het binnenland in maar in Zweden is dat relatief dichtbij natuurlijk
Omgeving is inderdaad fantastisch ja, daarom vind ik het ook jammer dat ik er al bijna twee jaar niet meer ben geweest terwijl ik er daarvoor tenminste een maand of 4 per jaar was
We hebben nog wel vrije stuga's maar dan zit je direct zo ver in het binnenland hequote:Op zondag 21 juli 2013 17:51 schreef Joene het volgende:
[..]
afgelopen april nog geweesttoen lag er 2m sneeuw ! Komende zomer wil ik ook weer , moet alleen nog ff een zomerhuis vinden voor 2 weken voor 5 personen
uur van ovik is me net te verquote:Op zondag 21 juli 2013 17:55 schreef Dven het volgende:
[..]
We hebben nog wel vrije stuga's maar dan zit je direct zo ver in het binnenland he
nou ik ga voor m'n vader die kant op , wat al dik 2000km is . En dan een uur bij hem vandaan gaan zitten om elke dag dus 2 uur in de auto te zitten 14 dagen lang vind ik onnodig .quote:Op zondag 21 juli 2013 19:20 schreef McWurth het volgende:
MODOOOOOOOOOOOOOOOOO (sollefteå hier)
en wat is een uurtje rijden nouwij gaan geregeld op even fika doen bij grootouders en dat is 7 uur rijden
Ook gezellig mee naar Rodvattnet. Supergezellig manquote:Op zondag 21 juli 2013 19:38 schreef Joene het volgende:
[..]
nou ik ga voor m'n vader die kant op , wat al dik 2000km is . En dan een uur bij hem vandaan gaan zitten om elke dag dus 2 uur in de auto te zitten 14 dagen lang vind ik onnodig .
quote:Op zondag 21 juli 2013 19:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook gezellig mee naar Rodvattnet. Supergezellig man![]()
quote:Op zondag 21 juli 2013 19:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook gezellig mee naar Rodvattnet. Supergezellig man![]()
14 uur Stockholm??quote:Op zondag 21 juli 2013 11:42 schreef Scooter1 het volgende:
[..]
Vorige maand (20e) nog Puttgarden-Rødby met VIP-flex gereden. Als eerste de boot op en af incl gratis koffie/mineraalwater en de brug naar Malmö genomen. Vanuit Bussum in 14 uur met stops naar Stockholm (Ica Maxi Arlandastad) gereden (2 bestuurders). Doorgereden naar Undersåker (idbv Åre) om midsommar te vieren, 2100km in 23uur, terugweg iets rustiger gedaan met overnachting in DK
Ik verloor inderdaad snel 30 minuten bij een file in Duitsland en had sowieso veel langzaam verkeer. Daarnaast moest ik naar Taby, en rij ik een erg langzame wagen...quote:Op zondag 28 juli 2013 21:43 schreef Scooter1 het volgende:
Bijna 2 uur sneller, ligt natuurlijk ook waar in STO je moet zijn. We waren dan ook met zn tweeen, vind 16 uur alleen rijden zeer netjes. En het verkeer en de boot moet meezitten.
Laat de winter maar komenquote:Op zondag 4 augustus 2013 22:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ben ik de enige hier die, zeg maar, niet meer heel erg opziet tegen de winter? Na twee maanden zonneschijn heb ik het wel een beetje gehad met warmte en zomer...
Zonsondergang is om 14.48.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:12 schreef Metaan het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe laat het begint te schemeren in Stockholm op 20 december...
Teveel lichtvervuiling helaasquote:Op donderdag 8 augustus 2013 08:38 schreef De_Fietser het volgende:
Hoe donker is het in Stockholm in de winter? Wordt het daar ook diepdonkerzwart?
Dank je. Prachtig beeld is dat inderdaad, heb het zelf ooit in Jordanië in de woestijn gezien. Geen wolkje aan de lucht.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 13:05 schreef mogsy het volgende:
[..]
Teveel lichtvervuiling helaas. Iets noordelijker, zo'n 40km vanaf Arvika, heeft mijn schoonmoeder een vakantie huisje in een klein dorpje naast een groot meer. Daar is het midden in de winter echt pik en pik zwart buiten, je hebt daar ook geen straatverlichting en zo. Erg mooie hemel daar als er geen bewolking is.
quote:
Die 30+ mag je houdenquote:Op maandag 12 augustus 2013 18:08 schreef Dven het volgende:
Morgen laatste dag in ZwedenHeb genoten, al was het voor mijn doen behoorlijk aan de frisse kant. Straks gelukkig weer terug naar de 30+
Uitsluiten doe ik het nooit maar ik ben nu met een Nieuw-Zeelandse getrouwd en zij zou Zweeds moeten leren om werk te kunnen vinden. Het is waarschijnlijk dat we eerst een jaar of 5 in NZ wonen, als dat bevalt dan is Europa lastiger maar misschien komen we om andere reden wel weer terug. Zweden is waarschijnlijker dan Nederland in ieder gevalquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:39 schreef r8v2 het volgende:
Cool verhaal. Ondanks de baan in Engeland nog ooit plannen om alsnog ernaartoe te verhuizen?
Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik zal me als semi-Zweed ook even melden hier.
Op de basisschool (NL) zat ik in de klas met een Zweedse jongen wat toen mijn beste speelkameraadje werd. Bij hem thuis werd ook Zweeds gesproken (in Nederland) waardoor ik vanaf 5 jaar oud al woordjes Zweeds heb opgepikt. 1e keer op vakantie Zweden in 1989 waarna vele jaren volgden. Ik ben nu in totaal meer dan 30x in Zweden geweest en had ooit het plan er te gaan wonen, maar dingen liepen anders en ik kreeg een baan in Engeland aangeboden waar ik nu bijna 4 jaar woon.
Sinds vorig jaar werk ik echter bij een Zweeds bedrijf (in Karlstad) waardoor ik zeker 4x per jaar in Zweden kom en zo vaak als mogelijk vrienden bezoek. Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant
Bij DISE op de Nygatan, maar goed ik ben daar gemiddeld maar 4 halve werkweekjes per jaar. We hebben ook een (klein) kantoortje in Stockholmquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:12 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Nice. Welk bedrijf werk je voor als ik vragen mag? Ik werk ook in Karlstad, fulltime dan...
Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integrerenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 19:35 schreef MartijnUK het volgende:
Ik spreek inmiddels vloeiend Zweeds en vele Zweden zeggen dat mijn Zweeds beter is dan dat van menig immigrant
Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:
[..]
Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integrerenen spreek dus ook nog geen zweeds.
Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer. Sinds kort een Zweedse werkgeven en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool
.
Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels.
Dank, ik zal het is bekijken. Ik had zelf in gedachte om naar Medborjarskolan te gaan in de avond en dan hopelijk in 3-6maanden klaar te zijn. Het is niet dat ik totaal geen kennis heb van zweeds, maar mijn woordenschat is vooral passief op dit moment en mijn zaagsel is niet snel genoeg om op enig niveau een zin aan elkaar te reigen zo 1 2 3.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 20:29 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Mij is het in Stockholm ook gelukt in een jaar. Heel veel hulp gehad van www.memrise.com. Wellicht iets om te proberen Mogsy?
Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal welquote:Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:
[..]
Ik ben zo'n kut immigrant die maar niet wil integrerenen spreek dus ook nog geen zweeds.
Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer. Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool
.
Het blijft wel een nadeel in Stockholm dat iedereen engels spreekt. Zodra ze ook maar een hint opvangen dat je zweeds niet zo machtig bent gaan ze over op engels.
Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?quote:Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:
[..]
Maar goed toen ik 5 jaar geleden naar Zweden verhuisde voor het liefje werkte ik ook 60+ uur per week en had daarna niet zo'n zin meer. Sinds kort een Zweedse werkgever en weer netjes 40 uur per week. Mag ik hopelijk ook binnenkort is gaan rondkijken voor een avondschool
.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 00:56 schreef Metaan het volgende:
[..]
Vijf jaar in Zweden en GEEN vloeiend Zweeds?
Knap hoor.
Ik bedoel, Zweeds is voor een Nederlander geen Chinees hoor.
De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werkenquote:Op donderdag 22 augustus 2013 21:33 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Das niet alleen in Stockholm. Overigens blijf ik dan stug Zweeds praten, dan snappen ze de hint meestal wel.
En kijk hier eens: http://www.stockholm.se/sfi
Gast, mijn Pakistaanse buurman sprak in 12 maanden heel aardig en werkbaar Nederlands.quote:
Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 11:13 schreef Jagärtrut het volgende:
ik woon nu ook 5 jaar in Zweden, maar mijn Zweeds is ook niet vloeiend.
Eerst 2 jaar gestudeerd hier, met veel buitenlandse vrienden en eigenlijk weinig Zweedse vrienden. Het doel was na 2 jaar weer weg te gaan. Toen een tijdelijke baan gekregen, met als doel na een tijdje naar Duitsland te verhuizen. Toen een PhD positie gekregen. Toen heb ik een paar maand sfi gedaan, maar dat ging me veeeeel te langzaam, plus de lessen duurden 2x 2.5 uur per week. Dat, gecombineerd met 60+ uur per week werken werd me te veel.
Nu spreek ik een aardig woordje Zweeds, en versta ik 95%, (behalve mensen uit het Zuiden en uit het hoge Noorden). Maar, het is nog niet vloeiend. Het zal ook niet vloeiend worden denk ik, want spreek op het werk veel engels, en thuis met m'n vriend spreek ik ook engels.
En, ik blijf hier niet m'n hele leven wonen, ik hoop over 2 jaar in Duitsland te wonen.
En jij, Metaan. Welke talen spreek jij allemaal dagelijks?
Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 06:28 schreef mogsy het volgende:
[..]
De SFI hier is niet echt je van het. Je werd in een lokaal gezet met mensen van verschillende niveau's en er werd gezegt dat je maar uit je boek moest gaan werken. Misschien dat de lessen overdag beter zijn, omdat je dan in groepen begint en 5 dagen per week lessen hebt van 4 uur.
Dat verschilt zeker. In Solna is het beter dan waar ik naar moest in Täby bijvoorbeeld. Laatst nog gehoord dat het hele SFI op de schop gaat. Waarbij je bij bedrijven gezet zou worden voor praktijk ervaring. Geen idee of ze het ook daad werkelijk gaan doorvoeren dan wel dat ze het in Zweedse stijl, heerlijk langzaam en bureaucratisch te werk gaan.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 00:31 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Het zal ook best per gemeente varieren. Hier in Växjö met de lerares die we hebben gaat het enorm snel.
Blij dat je ook wat constructiever kan reageren.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:09 schreef Metaan het volgende:
[..]
Voor mijn werk Frans en Engels. In die volgorde. Het Frans had ik in een maand of 5 redelijk te pakken (ik woonde in de buurt van Fribourg), daarna werd het gradueel beter. Nog steeds een licht accent, maar Franstaligen kunnen het niet direct ''plaatsen''.
Zweden is bij mij een geliefd vakantieland en het is voor mij onbestaanbaar dat ik mijn boodschappen in het Engels doe daar. Dat vind ik van een triestigheid.
Elementair (vakantie) Zweeds ervaar ik dan ook als eenvoudig en snel op te pikken.
verhuis maar naar het noorden van zweden, daar verdommen ze het om engels te praten en heb je het zweeds zo onder de knie.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 18:25 schreef mogsy het volgende:
[..]
.
Hoe ben je daar beland dan?quote:Op zondag 1 september 2013 18:59 schreef flapskie123 het volgende:
Halloo. Ik woon sinds februari 2011 in Zweden, geen direct verleden hier, kende het alleen van 1 vakantie, en dat was niet in het gebied waar ik woon. Mijn Zweeds is ondertussen vrij goed, wel een accent natuurlijk, maar men is altijd stomverbaasd als ze erachter komen dat ik hier pas 2.5 jaar woon. Woon in Karlstad, trouwens!
Geen idee wat ik verder nog moet schrijven, dus ik laat het er nu maar even bij.
En wat doe je daar?quote:
Nou ik wil alleen vanmiddag iets zien, dus die optie laat ik dan maar gaanquote:
quote:
Mijn ouders hadden genoeg van de hectiek in Nederland. Mensen overal, drukte, stress. Emigreren was dus het plan! Mijn vader was op websites over Frankrijk aan het kijken toen hij per ongeluk een verkeerde link aanklikte die hem naar een Zweedse website leidde, en long story short, zitten we nu hier.quote:
Ik zou ook wel naar Zweden willen.quote:Op zondag 8 september 2013 12:34 schreef flapskie123 het volgende:
[..]
[..]
Mijn ouders hadden genoeg van de hectiek in Nederland. Mensen overal, drukte, stress. Emigreren was dus het plan! Mijn vader was op websites over Frankrijk aan het kijken toen hij per ongeluk een verkeerde link aanklikte die hem naar een Zweedse website leidde, en long story short, zitten we nu hier.
Er is veel te doen in Zweden. Mijn ouders zijn dus musici, maar je kunt ook makkelijk een kiosk openen oid, is hier veel vraag naar. De taal valt heel erg mee, maar als dat een groot probleem is dan is emigreren sowieso een vrij slecht idee, haha. Ik woon hier nu 2.5 jaar, en mijn Zweeds is erg goed. Het is heel erg te doen, als je je er maar een beetje voor inzet en alles werkelijk een kans geeft, promise.quote:Op zondag 8 september 2013 12:58 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik zou ook wel naar Zweden willen.
Maar wat ga je er doen? En ten 2e is de taal ook een probleem.
Ja, ik mis Uppsala heel erg. Alles was toch wel een beetje makkelijker en minder stressvol, lijkt het. We hadden het er gewoon heel erg naar onze zin daar.quote:Op donderdag 5 september 2013 16:09 schreef Jagärtrut het volgende:
Mis je Uppsala ook, Knut? Of Zweden? en had je last van een reverse culture shock, toen je thuis kwam? En hoe is het Nederlands van je kinderen eigenlijk?
Ik zou niet weten waar te beginnenquote:Op zondag 8 september 2013 18:09 schreef flapskie123 het volgende:
[..]
Er is veel te doen in Zweden. Mijn ouders zijn dus musici, maar je kunt ook makkelijk een kiosk openen oid, is hier veel vraag naar. De taal valt heel erg mee, maar als dat een groot probleem is dan is emigreren sowieso een vrij slecht idee, haha. Ik woon hier nu 2.5 jaar, en mijn Zweeds is erg goed. Het is heel erg te doen, als je je er maar een beetje voor inzet en alles werkelijk een kans geeft, promise.
Ja ik weet niet. Thuis blijven wonen is ook wel enigszins "makkelijk", maar anderzijds is alleen wonen ook wel leuker.quote:
Sjökaptenquote:Op maandag 9 september 2013 23:36 schreef r8v2 het volgende:
Matroos?.
En cool, want afdeling van de Linnaeus uni, waar ik nu aan het studeren ben.
Ik drink niet echt eigenlijkquote:Op dinsdag 10 september 2013 13:29 schreef r8v2 het volgende:
Lesgeld: nul
Huur kamer: ik betaal hier (Växjö) 320 euro voor een corridorappartement, geen idee hoe de mogelijkheden in Kalmar zijn.
Eten: Reken op zeker 150-200 euro per maand
Drank: Afhankelijk van hoe goed je importskills en/of vriendenmaakcapaciteiten zijn: 100 euro
En dan ligt het er nog een beetje aan of je mee wilt op tripjes enzo.
Huizen zijn hier over het algemeen zeer goedkoop, als je maar niet midden in een stad gaat zitten. Mijn vader ging solliciteren, werd vrij snel aangenomen! Lijkt me dat er banen zijn, anders kun je altijd nog een eigen bedrijfje opstarten. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft een eigen winkel geopend. Het is allemaal een kwestie van doorzettingsvermogen en wilkracht!quote:Op maandag 9 september 2013 19:14 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar te beginnen
Een huis zoeken? een baan? hoe hebben jullie dat ooit gedaan?
En zijn er uberhaupt wel banen beschikbaar?
ik heb een keer gezegd dat ik geen Zweeds sprak, en geen tv had. Klopte toen ook. Toen vertelde die mevrouw me dat ik misschien maar een tv moest nemen, want dat zou een goede manier zijn om Zweeds te leren.quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:15 schreef Virus3000 het volgende:
Nog mensen ervaring wat te doen met Radiotjänst die opbelt (naar men werk telefoon nummer nog wel) om proberen geld te vangen voor TV en Radio avgift? Toen ze radiotjänst zeiden heb ik meteen gezegd dat ik nu bezig was en dat ze me maar een andere keer lastig moeten vallen...
Heb eigenlijk helemaal geen zin om voor dat 2.000kr per jaar te betalen voor TV die ik niet kijk...
En ja, officieel moet je omdat als je internet hebt je ook TV kunt kijken... (viaplay).
Iemand ervaring hiermee?
Vind ik ook gewoon stom. Zet het gewoon bij de normale belastingen en klaar...quote:Op zaterdag 14 september 2013 21:08 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik heb een keer gezegd dat ik geen Zweeds sprak, en geen tv had. Klopte toen ook. Toen vertelde die mevrouw me dat ik misschien maar een tv moest nemen, want dat zou een goede manier zijn om Zweeds te leren.
Nu ik werk betaal ik gewoon. Vind het vreemdgaat het niet gewoon bij de belastingen inzit. Zullen weinig mensen zijn zonder tv...
Radiotjänst, je wordt er gewoon moe van. En zodra je een TV koopt moet je gelijk een formulier invullen. 5 jaar na dato vallen ze me nog lastig ook al wordt er hier in huis al betaald, welliswaar staat het op vrouwlief d'r naam. En elke keer weer moeten bellen om het uit te leggen en dan elk jaar is het weer raakquote:Op zondag 15 september 2013 11:26 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Vind ik ook gewoon stom. Zet het gewoon bij de normale belastingen en klaar...
Sowieso vind ik 2.000 kr per jaar wel heel erg veel geld voor totaal oninteressante TV met idioot veel reclame tussendoor...
Ik kijk nooit TV, heb wel internet natuurlijk. Streaming via bv viaplay.se is het dan wel weer waard. Dat kost 79kr per maand en dan heb je tenminste wat.
Waarom het sowieso Fri TV noemen (SVT1,2,4,6) als het meer dan 2.000 per jaar kost
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |