abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 december 2012 @ 00:25:28 #201
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943341
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:09 schreef man1986 het volgende:
Met jouw uitspraak kun je een wonder dus niet uitsluiten.
Waarom zou je wonderen moeten uitsluiten?
het enige wat we doen is niet bij voorbaat zonder "outsider" bewijs van wonderen uit gaan zoals jij dat wel doet.
Outsider proof wil zeggen dat het bewijs dusdanig degelijk is dat een rationeel persoon die buiten de betreffende religie staat het zou moeten accepteren. Een dergelijk bewijs zou jou dus moeten overtuigen van de waarheid van een ander geloof. Zou dergelijk bewijs jou niet overtuigen van de waarheid van een ander geloof dan kan je ook niet van anderen verwachten dat ze het accepteren als bewijs voor jouw geloof.
Gezien jouw dogmatische positie denk ik dat jij waarschijnlijk door geen enkel bewijs overtuigd zou kunnen raken van een religie of ander wereldbeeld dat strijdig is met de jouwe dus kan je ook nooit oprecht aan anderen vragen om jouw argumenten serieus te nemen.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_119943476
@Molurus en ZureMelk
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:25 schreef ZureMelk het volgende:
Outsider proof wil zeggen dat het bewijs dusdanig degelijk is dat een rationeel persoon die buiten de betreffende religie staat het zou moeten accepteren.
Accepteren of geloven?
Want wat is volgens jullie het verschil tussen een wonder geloven en een wonder accepteren?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 5 december 2012 @ 00:32:56 #203
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943539
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:30 schreef man1986 het volgende:
@Molurus en ZureMelk

[..]

Accepteren of geloven?
Want wat is volgens jullie het verschil tussen een wonder geloven en een wonder accepteren?
Je kan iets direct rationeel accepteren.
Geloof is vaak verweven met het onderbewustzijn en kan je dus niet als een knop omzetten. Het komt langzaam als gevolg van acceptatie.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_119943573
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:32 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Je kan iets direct rationeel accepteren.
Geloof is vaak verweven met het onderbewustzijn en kan je dus niet als een knop omzetten. Het komt langzaam als gevolg van acceptatie.
Ik heb het hier nadrukkelijk over wonderen.

Want wat is volgens jullie het verschil tussen (A) een wonder geloven en (B) een wonder accepteren?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119943787
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Want wat is volgens jullie het verschil tussen (A) een wonder geloven en (B) een wonder accepteren?
Als je gelooft dat iets een wonder is dan neem je aan dat datgene wat je hebt waargenomen wordt verklaard door een god en niet door iets anders, ondanks dat je dit niet kunt weten. Een wonder accepteren zou erop neerkomen dat je wel weet dat een god de oorzaak was en niets anders, en dat je dat accepteert.

Dat laatste is natuurlijk puur hypothetisch, daar ik niet zie hoe het onderscheid tussen miracles en marvels te maken is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:44:39 #206
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943829
quote:

[..]

Waarom benadruk je dat je het over wonderen hebt? Zat er iets in mijn reactie dat daarmee strijdig was? Je lijkt bezwaren uit je duim te zuigen domweg om bezwaar te kunnen hebben.

Ik heb net uitgelegd wat het verschil was dus waarom vraag je het nogmaals alsof je van niets weet?
Accepteren is dat je het niet tegenspreekt en aanneemt dat het wonder gebeurd is.
Geloven is dat het het emotioneel volledig hebt verwerkt, als je er vrede mee hebt zeg maar en het je niet dwars zit dat er iets niet klopt. Je zit namelijk als je een wonder accepteert meestal met tegenstrijdige kennis. Kan moet je die verenigen, bepaalde kennis verwerpen of compartimentaliseren (dat laatste is wat gelovigen meestal doen, ze behandelen hun geloof alsof daarvoor andere logica geldt als voor alle andere kennis ook al weten ze dat dit irrationeel is).
  woensdag 5 december 2012 @ 00:48:41 #207
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119943906
quote:

[..]

Ik denk, maar ik spreek daarbij voor mezelf, dat als B gebeurt, A nog niet plaatsvindt. Het blijft een beetje vaag (en) gechoochel met definities.

Maar stel dat ik over straat loop en ik zie een paar auto's omhoog zweven ( en nee, ik ben gewoon nuchter ) en ik zie ze veranderen in een bos bloemen. Dan denk ik: ( naast, HOLY SHIT!!!): iets in de trant van: ok, dat was apart, nog nooit meegemaakt. Ik dacht dat dat onmogelijk was! Op dat punt heb ik geaccepteerd dat ik een wonder ( achtig iets ) heb meegemaakt.

Wat ik nog niet ( en waarschijnlijk ook niet zal ) zeggen is dat ik het zie, en dus geloof, als zijnde een teken van God. Dan geloof ik namelijk in een manifestatie van een bepaalde religie in de echte wereld. Het probleem voor mij zou zijn; als er een god aan het werk is, welke dan? Is het Zeus die zijn kracht weer eens laat gelden? Is het die aap-god waar ik weleens over gehoord had? Of Shiva? Of was het de god van de Joden/Katholieken/ Protestanten/(russisch) ( grieks?) orthodoxen/ ZDA/JG? Of is dat dezelfde? Of was het toch allah? Of een onbekende god?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119943933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je gelooft dat iets een wonder is dan neem je aan dat datgene wat je hebt waargenomen wordt verklaard door een god en niet door iets anders, ondanks dat je dit niet kunt weten. Een wonder accepteren zou erop neerkomen dat je wel weet dat een god de oorzaak was en niets anders, en dat je dat accepteert.

Dat laatste is natuurlijk puur hypothetisch, daar ik niet zie hoe het onderscheid tussen miracles en marvels te maken is.
Hoe maak je een onderscheid tussen aannemen en weten wat wonderen betreft?
  woensdag 5 december 2012 @ 00:53:51 #209
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119944013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is het kloterige van een god die in daden zou spreken ipv woorden. Om even terug te komen op de OP, zou zelfs Allah expres de profetie van de bijbel uit kunnen laten komen, puur om de boel te flessen/zieltjes te winnen/ voor overige redenen...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119944057
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Om even terug te komen op de OP, zou zelfs Allah expres de profetie van de bijbel uit kunnen laten komen, puur om de boel te flessen/zieltjes te winnen/ voor overige redenen...
Nee.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:58:06 #211
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119944104
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee.
Het was geen vraag. Verder ben ik onder de indruk van je eloquentie en onderbouwend vermogen. *O*
pi_119944214
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet. Van een verschijnsel kun je alleen aannemen dat het een wonder is. Je kunt dat niet weten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119944255
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet. Van een verschijnsel kun je alleen aannemen dat het een wonder is. Je kunt dat niet weten.
Als je het niet kunt weten, waarom eis je dan (empirische) bewijzen?
(niet dat jij per se bewijzen eist, maar meer in het algemeen).
  woensdag 5 december 2012 @ 01:10:06 #214
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944288
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee.
Waarom niet?
Een boosaardige trickster god zou juist van andere goden wonderen en profetieën doen uitkomen om iedereen op het verkeerde been te zetten en ze vervolgens te straffen in het hiernamaals als ze denken in de hemel te komen maar er achter komen dat hun hele spirituele leven een leugen was. Dat maakt dan de klap des te harder.
  woensdag 5 december 2012 @ 01:10:58 #215
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119944310
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als je het niet kunt weten, waarom eis je dan (empirische) bewijzen? (niet dat jij per se bewijzen eist, maar over het algemeen).
Als je het niet kunt weten, hoe kun je dan zelfs in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat je een overduidelijk wonder meemaakt de arrogantie bezitten door met droge ogen te beweren dat het JOUW ( sub/onder/afgeleid van) stromings-god is die daar verantwoordelijk voor was?
pi_119944327
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:10 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Waarom niet?
Een boosaardige trickster god zou juist van andere goden wonderen en profetieën doen uitkomen om iedereen op het verkeerde been te zetten en ze vervolgens te straffen in het hiernamaals als ze denken in de hemel te komen maar er achter komen dat hun hele spirituele leven een leugen was. Dat maakt dan de klap des te harder.
Ik wil er graag op reageren met eloquente onderbouwing, maar ik ben achtergekomen dat het geen vraag was :P
  woensdag 5 december 2012 @ 01:12:56 #217
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944336
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:08 schreef man1986 het volgende:
Als je het niet kunt weten, waarom eis je dan (empirische) bewijzen?
(niet dat jij per se bewijzen eist, maar meer in het algemeen).
Een wonder heeft geen natuurlijke oorzaak. Je kan echter alleen natuurlijke bewijzen falsifiëren, je kan nooit uitputtend vaststellen dat er geen enkele natuurlijke oorzaak kan zijn inclusief nog onontdekte fenomenen.
In de praktijk kan je echter wel stellen dat het voor bepaalde zaken dusdanig onwaarschijnlijk is dat er ooit nog een coherente natuurlijke oorzaak gevonden wordt dat het redelijk is om aan te nemen dat het een wonder betreft. Hard/100% bewijzen kan echter niet.
  woensdag 5 december 2012 @ 01:14:09 #218
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944355
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik wil er graag op reageren met eloquente onderbouwing, maar ik ben achtergekomen dat het geen vraag was :P
Bij deze dan, hoe kan jij ooit (voor je dood) weten dat er geen boosaardige trickster god is?
pi_119944398
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Als je het niet kunt weten, hoe kun je dan zelfs in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat je een overduidelijk wonder meemaakt de arrogantie bezitten door met droge ogen te beweren dat het JOUW ( sub/onder/afgeleid van) stromings-god is die daar verantwoordelijk voor was?
Want wanneer een (bijbel)wonder plaatsvindt, dan volgt het met een duidelijke boodschap vanwaar het vandaan komt. Wanneer Jezus wonderen verrichtte, deed Hij dat in de naam van de Vader.
pi_119944463
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:14 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Bij deze dan, hoe kan jij ooit (voor je dood) weten dat er geen boosaardige trickster god is?
Laat Uitstekelbaars er een vraag van maken, dan reageer ik erop.
  woensdag 5 december 2012 @ 01:25:09 #221
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119944481
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Want wanneer een (bijbel)wonder plaatsvindt, dan volgt het met een duidelijke boodschap vanwaar het vandaan komt. Wanneer Jezus wonderen verrichtte, deed Hij dat in de naam van de Vader.
Daar hebben we het toch ook niet over? De vraag is: komen wonderen/ uitkomsten van profetieën door iemands persoonlijke god?

Jij zegt: in de bijbel waren de wonderen overduidelijk door god gedaan. Ja, vast wel. Binnen de waarheid van een sprookjesboek is het allemaal super logisch.

De vraag is: kan je een huisje van snoep bouwen?
Antwoord: in hans en grietje had de heks een huisje van snoep: dus ja.

Welke wonderen zijn er in de ( echte!! )wereld al geweest volgens jou en hoe zou je een moslim ervan overtuigen dat dit jouw god was?
pi_119944556
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Daar hebben we het toch ook niet over? De vraag is: komen wonderen/ uitkomsten van profetieën door iemands persoonlijke god?

Jij zegt: in de bijbel waren de wonderen overduidelijk door god gedaan. Ja, vast wel. Binnen de waarheid van een sprookjesboek is het allemaal super logisch.

De vraag is: kan je een huisje van snoep bouwen?
Antwoord: in hans en grietje had de heks een huisje van snoep: dus ja.

Welke wonderen zijn er in de ( echte!! )wereld al geweest volgens jou en hoe zou je een moslim ervan overtuigen dat dit jouw god was?
De echte wereld heeft vele wonderen gezien. Eén daarvan is het bestaan van de wereld zelf. En dat is al een wonder.
'In den beginne schiep God den hemel en de aarde.'

Een moslim moet zelf achter komen of de bijbel het Woord van God is of niet, dat geldt net zo goed voor anderen die op zoek zijn naar de waarheid.
  woensdag 5 december 2012 @ 07:09:57 #223
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119945290
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

De echte wereld heeft vele wonderen gezien. Eén daarvan is het bestaan van de wereld zelf. En dat is al een wonder.
'In den beginne schiep God den hemel en de aarde.'

Een moslim moet zelf achter komen of de bijbel het Woord van God is of niet, dat geldt net zo goed voor anderen die op zoek zijn naar de waarheid.
De kans dat een planeet als aarde ontstaat is niet bijster groot. Maar ook weer niet zo klein dat je het een wonder kan noemen. wiki: Een wonder of mirakel is een zeer indrukwekkende en rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis.

Het ontstaan van de aarde is prima verklaarbaar ( ik weet niet of we op dit moment al alles weten ) maar het is in theorie mogelijk om het te verklaren. Het gaat over de vorming van een planeet. Dat gebeurde al miljarden keren in het universum. In die zin is het dus al helemaal geen wonder. Het is niet zo dat er allemaal natuurwetten voor omgebogen of ontweken moesten worden. Wel opvallend dat ik uitdrukkelijk vraag om een wonder uit de echte wereld en je alsnog met een bijbelvers aankomt. Typisch...

Maar wat als er nou een echt wonder plaatsvindt: een jehova's getuige, een ZDA, een Katholiek, een Russisch-orthodox persoon, een moslim, een hindoe, een soefi en een jood zien alle zieke en gehandicapte mensen spontaan beter worden en ze zien overal ter wereld rotsblokken veranderen in ( ik noem eens wat ) snoepgoed. Iedereen claimt de gebeurtenissen voor zijn god/goden. Wie heeft gelijk en waarom?
  woensdag 5 december 2012 @ 07:18:01 #224
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119945316
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Laat Uitstekelbaars er een vraag van maken, dan reageer ik erop.
De vraag van ZureMelk volstaat prima wat mij betreft. Hoe kun je er zeker van zijn dat als een profetie uitkomt, deze niet door een andere god of door toeval vervuld is?
pi_119947513
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 07:18 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

De vraag van ZureMelk volstaat prima wat mij betreft. Hoe kun je er zeker van zijn dat als een profetie uitkomt, deze niet door een andere god of door toeval vervuld is?
Een profetie is niet per se iets wat aangekondigd en later vervuld wordt door God zelf maar een profetie is een door God in Zijn alwetendheid aangekondigde gebeurtenis die zich later afspeelt. De vraag die die je je dus eigenlijk zou moeten stellen is of degenen die die profeties neergepend hebben geinspireerd waren door de God die zij zelf aangeven of dat dat ook iets of iemand anders geweest kon zijn of toeval.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ali_Kannibali op 05-12-2012 10:15:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')