abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119849104
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:06 schreef artelligence het volgende:
Onzin overigens dat heel Friesland op hem stemt. Meer dan de helft van de Friezen kijkt geen tvoh
http://nl.wikipedia.org/wiki/Figuurlijk ;)

quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 18:06 schreef artelligence het volgende:
Geen sympathie, maar het is heerlijk dat de geloofwaardigheid van deze talentshow en alle soortgelijke shows weer een deuk oplopen.
Dat valt wel mee, het is enkel de geloofwaardigheid van de publieksjury weer een flinke deuk oploopt, de publieksjury is nog amateuristischer dan dat ze hadden durven te vrezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119849297
Waarom doen we in de finale niet gewoon alsof TVOH uit 3 teams bestaat? Nick&Simon hebben geen finalewaardige kandidaat (Maame is dat wel maar die gaat echt niet door).
Johannes wint toch niet.

Weg met Johannes, weg met Nick&Simon.
pi_119851410
Als we het toch over de muzikale inbreng uit Friesland hebben.

pi_119851936
quote:
2s.gif Op zondag 2 december 2012 18:45 schreef JRRY het volgende:
Waarom doen we in de finale niet gewoon alsof TVOH uit 3 teams bestaat? Nick&Simon hebben geen finalewaardige kandidaat (Maame is dat wel maar die gaat echt niet door).
Johannes wint toch niet.

Weg met Johannes, weg met Nick&Simon.
Maame maakte de verkeerde muzikale keuzes. Waarom zingt ze niet bijvoorbeeld Fast Car van Tracy Chapman, dat vind ik nou echt iets voor haar. Maar ik vrees ook dat het chauvinistische publiek voor Johannes gaat. Maar als Maame een betere waardering krijgt van professionele artiesten mag ze met opgeheven hoofd het podium verlaten.
pi_119852271
Ik vond Maame ook niet echt goed bij het vorige optreden, ze kan veel beter.
pi_119852523
Maane was inderdaad matig bij het laatste optreden. Al met al komt ze op alle fronten wat tekort; zang, uitstraling, bijzonderheid. Ze is de beste van de resterende drie in dat team maar ze kan zich niet meten met de favorieten.
#NoDAPL
pi_119859742
Nee, maar dat ligt puur aan Nick&Simon en het volk dat voor Nick&Simon als coaches kiest. Mensen met muzikaal verstand kiezen ook niet voor Nick&Simon, die zijn niks.
Goede mensen kiezen voor mensen die wat betekenen in de (Nederlandse) muziekwereld, helaas krijg je dan de beste bij elkaar en de slechtste bij elkaar.
pi_119859917
Nu zeg je dat Nick & Simon er weinig van kunnen. Dat zijn wel goede muzikanten hoor.
That's all folks!
pi_119867619
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 22:20 schreef JRRY het volgende:
Nee, maar dat ligt puur aan Nick&Simon en het volk dat voor Nick&Simon als coaches kiest. Mensen met muzikaal verstand kiezen ook niet voor Nick&Simon, die zijn niks.
Goede mensen kiezen voor mensen die wat betekenen in de (Nederlandse) muziekwereld, helaas krijg je dan de beste bij elkaar en de slechtste bij elkaar.
Vorig jaar leken ze de kandidaten beter te maken. Ze doen iets goed gezien hun succes maar de vraag is wat muzikaal succes binnen Nederland zegt. Ik moet nog zien dat ze over 20 jaar nog steeds in het vak zitten maar ik wil ze ook nog niet afschrijven aangezien ze redelijk goede uitvoerende artiesten zijn. Marco is een goede zanger die als geen ander een gevoel overbrengt, Trijntje is technisch wat beter maar brengt wat minder goed een gevoel over. Roel is een rasmuzikant die zichzelf kan begeleiden en vlotjes kan improviseren, gezien wat hij eerder deed bij DWDD vermoed ik dat hij een absoluut gehoor heeft, hij is helaas een matige zanger. Ik zou als je puur voor de zang gaat voor Marco of Trijntje kiezen, als je jezelf muzikaal wil begeleiden voor Roel en als je voor de gezelligheid gaat voor Nick en Simon. Het is duidelijk dat Nick en Simon de minste status hebben van de coaches aangezien ze een paar jaar geleden nog totaal onbekend waren.
#NoDAPL
  maandag 3 december 2012 @ 10:25:21 #160
319877 BzP
Devildriver_
pi_119871633
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 22:23 schreef -Vaduz- het volgende:
Nu zeg je dat Nick & Simon er weinig van kunnen. Dat zijn wel goede muzikanten hoor.
Ja maar het gaat om the voice en niet the musician
Voeg toe op ps4 voor BF1 deviidriver_
May the Orse be with you
pi_119873643
Simon en met name Nick kunnen goed zingen.
That's all folks!
  maandag 3 december 2012 @ 11:31:24 #162
319877 BzP
Devildriver_
pi_119873766
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:27 schreef -Vaduz- het volgende:
Vind dat menig kandidaat stukken beter zingt dan beide.
May the Orse be with you
pi_119876440
Dat mensen zich zo druk kunnen maken om een deelnemer aan een showprogramma. Dat is pas genieten. Het lijkt bijna wel of het WK-voetbal is.

En zelfs daar wordt niet gezeken op een deelnemende ploeg die de halve finale weet te bereiken. Ik woon zelf in Friesland, en het leeft hier volgens mij amper. Heb al weken niets gehoord over het programma.

De rek en het nieuwe is weg. Sterker nog, bij mijn ouders, waar ik nu tijdelijk ook weer even woon, staat de radio de hele ochtend en middag op Omrop Fryslan. En ja, ik heb dit onderwerp niet voorbij horen komen. Omrop Fryslan herhaalt elk uur zijn programma. Wederom nooit iets over deze jongen gehoord.

Er zal vast wel een beetje aandacht aan die gast zijn besteedt. Maar het is mij nog niet opgevallen.
Daarnaast, toeval of niet, doen deelnemers aan talentenshows met Friese wortels het verhoudingsgewijs sowieso goed.
pi_119877244
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:55 schreef Kabolter het volgende:
Dat mensen zich zo druk kunnen maken om een deelnemer aan een showprogramma. Dat is pas genieten. Het lijkt bijna wel of het WK-voetbal is.

En zelfs daar wordt niet gezeken op een deelnemende ploeg die de halve finale weet te bereiken. Ik woon zelf in Friesland, en het leeft hier volgens mij amper. Heb al weken niets gehoord over het programma.

De rek en het nieuwe is weg. Sterker nog, bij mijn ouders, waar ik nu tijdelijk ook weer even woon, staat de radio de hele ochtend en middag op Omrop Fryslan. En ja, ik heb dit onderwerp niet voorbij horen komen. Omrop Fryslan herhaalt elk uur zijn programma. Wederom nooit iets over deze jongen gehoord.

Er zal vast wel een beetje aandacht aan die gast zijn besteedt. Maar het is mij nog niet opgevallen.
Daarnaast, toeval of niet, doen deelnemers aan talentenshows met Friese wortels het verhoudingsgewijs sowieso goed.
Niet mee eens:
http://www.omropfryslan.nl/fideo/hjoed-fan-30-novimber-2012
v.a. ca. 10 min.
http://www.omropfryslan.nl/fideo/hjoed-fan-1-desimber-2012
v.a. ca. 7.50 min.

Verder:
interview in LC
interview Omrop Sudwestfryslân
iedere week items in o.a. Bolswards Nieuwsblad,
enz.
Waar ik woon is hij echt onderwerp van gesprek.
pi_119877379
nou ik kijk anders ook niet zo vaak Omrop Fryslân en toch heb ik het een paar keer voorbij zien komen. Ook in de lokale kranten is er aandacht voor Johannes :)
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_119882535
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:55 schreef Kabolter het volgende:

En zelfs daar wordt niet gezeken op een deelnemende ploeg die de halve finale weet te bereiken.
Als die ploeg niet kan voetballen (zoals Johannes niet kan zingen) dan wordt daar wel degelijk over gezeken. Dat gebeurde dan ook tijdens het EK wat werd gewonnen door Griekenland. ;)

quote:
Ik woon zelf in Friesland, en het leeft hier volgens mij amper. Heb al weken niets gehoord over het programma.
En? Mensen zoeken soortgelijke mensen op, jij zit blijkbaar in groepjes waarin het programma niet wordt gevolgd, er zijn ook veel groepjes waarin de meeste mensen wel het programma volgen.
Het gaat er om of dat van de volgers een groter percentage stemt en zo ja, op welke kandidaat. Als inderdaad heel het noorden uit een misplaatst provinciaals chauvinisme en misschien ook wel een anti-Randstad-mentaliteit (de overige goede kandidaten komen overwegend uit die regio) allemaal op die ene provinciaal bij uitstek (inclusief gebrekkig A(B)N wat in zijn geval misschien wel meer stemmen oplevert) stemmen dan krijg je een sterke vertekening.

quote:
Sterker nog, bij mijn ouders, waar ik nu tijdelijk ook weer even woon, staat de radio de hele ochtend en middag op Omrop Fryslan.
Een regionaal radiozendertje wat niet dagelijks aandacht besteedt aan TVoH lijkt me vrij normaal (taak van zo'n zendertje: verslag doen over de regio) zeker als je zo weinig content hebt ("elk uur het programma herhalen"). Het zegt niets over hoeveel mensen in die provincie naar dat programma kijken en hoe ze stemmen. Reken er trouwens maar op dat er vrijdag weer aandacht wordt besteed door Omroep Friesland.

quote:
Ze doen het niet zo goed maar ze krijgen veel stemmen, dat wijst er op dat er meer massaal voor hen wordt gestemd, om wat voor reden dan ook, omdat ze uit die regio of zo'n regio komen. Ik vermoed dat inderdaad zo'n beetje heel Noordoost-Nederland zo'n deelnemer steunt. Bij Johannes is het heel erg duidelijk te zien dat hij uit een provinciaals dorp komt, bij Iris was dat volgens mij veel minder duidelijk. Toch kreeg ook zij schrikbaarwekkend veel stemmen terwijl haar optredens matig waren gezien de regelmatige valse noten, de niet bijzondere stem, de niet bijzondere techniek en het ontbreken van een 'persoonlijkheid' tijdens het optreden.
#NoDAPL
pi_119882624
Hoe zat dat ook alweer met die SMS'jes en e-mails waarin mensen door Friezen werden opgeroepen om op Johannes te stemmen?
#NoDAPL
pi_119882662
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Een regionaal radiozendertje

pardon? :')
pi_119882724
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 15:55 schreef Apotheose het volgende:

[..]

pardon? :')
Dat is toch wat het is? Het is een kleine radiozender dus een radiozendertje en het zendt uit voor de regio, dus is het een regionaal radiozendertje. Moeten we het een nationale zender noemen omdat Friesland een land binnen een land is of iets dergelijks? :)
#NoDAPL
pi_119883191
ja inderdaad. Friesland is een land in een land. Kun je niet van de nietzeggende andere provincies zeggen :D En daarnaast heeft de Omrop, naast een radiozender, ook een tv zender. En is het niet te verwarren met een lokale omroep die alleen in een bepaalde stad/gemeente uitzendt. Vandaar mijn 'pardon'.
pi_119883736
Vanmiddag was er een uitgebreid interview op Omrop Fryslân met Johannes.
Erg leuk: Hele verhaal is als een grap begonnen en hij had niet verwacht door de blind auditions te komen.
Dat er ieder uur hetzelfde op de radio is, is niet correct, maar Kabolter is dan ook geen trouwe luisteraar...
pi_119884676
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 16:10 schreef Apotheose het volgende:
ja inderdaad. Friesland is een land in een land.
Nee hoor, het is een provincie binnen een land, een provincie waarvan de onderdanen pronken dat hun dialect officiëel een taal is. Goed, het Friese dialect heeft inderdaad wat grotere en sterkere wortels dan de andere dialecten, het werd vroeger in een groot gebied gesproken dus ik gun het de Friezen dat hun dialect als een taal wordt erkend (wel zonde dat je dat mag volgen als examenvak op het VWO).

quote:
Kun je niet van de nietzeggende andere provincies zeggen :D
Ik raad je aan om eens wat meer geschiedenisboeken te lezen. ;)
Brabant heeft bijv. ook best een interessante geschiedenis.

quote:
En daarnaast heeft de Omrop, naast een radiozender, ook een tv zender.
Welke regionale zender niet? Idem in Limburg, Noord-Brabant enz.

quote:
En is het niet te verwarren met een lokale omroep die alleen in een bepaalde stad/gemeente uitzendt. Vandaar mijn 'pardon'.
Vandaar dat ik het een "regionaal zendertje" noem en geen stedelijk zendertje of gemeentelijk zendertje. In Limburg, Noord-Brabant enz. zenden die regionale zendertjes eveneens uit voor heel de provincie. Je zoekt verschillen die er niet zijn.
#NoDAPL
pi_119885257
Een lokale zender is via internet natuurlijk overal wel te beluisteren, maar is in principe alleen voor hun eigen regio. Ik heb zelf bij een lokale omroep gewerkt en we maakten items voor de eigen regio. Niet voor Leeuwarden bijv.

wat betreft dialect discussie. Gaaaaaaaaaaaaaap! Stick to the facts :* Hoe moeilijk het ook te accepteren valt :)

Maar goed. Johannes. Daar gaat het hier over. *O*
pi_119886325
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 17:00 schreef Apotheose het volgende:
Ik heb zelf bij een lokale omroep gewerkt en we maakten items voor de eigen regio. Niet voor Leeuwarden bijv.
Je zoekt weer een verschil wat er niet is, dat geldt ook voor de regionale omroepjes van Limburg en Noord-Brabant.

quote:
Maar goed. Johannes. Daar gaat het hier over. *O*
Over Johannes is alles gezegd, hij kan niet zingen en toch stemmen veel mensen op hem.

Alleen een Fries kan zich in Nederland druk maken om de status van zijn dialect/taal. :)
Dat hebben de Friezen gemeen met de Catalanen en de Basken.
#NoDAPL
pi_119887103
Ik meende Johannes vanmorgen nog bij radio 2 te hebben gehoord, maar ik stond net op het punt om naar mijn werk te gaan. Maar ik ving wel iets op over tvoh, Johannes en Marco Borsato.

http://deheerontwaakt.var(...)4079fc35e65e47f14c2a

[ Bericht 37% gewijzigd door miep63 op 03-12-2012 19:43:01 ]
pi_119889232
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je zoekt weer een verschil wat er niet is, dat geldt ook voor de regionale omroepjes van Limburg en Noord-Brabant.

[..]

Over Johannes is alles gezegd, hij kan niet zingen en toch stemmen veel mensen op hem.

Alleen een Fries kan zich in Nederland druk maken om de status van zijn dialect/taal. :)
Ik vraag me af wie er zich in dit hele verhaal het meeste druk maakt :9
pi_119889386
quote:

[..]

ok, whatever, boeiend. Blabla. Tsjonge jonge

quote:

tsja, als jullie hollanders daar ook steeds om janken dat het een dialect is, willen wij dat gewoon ff rechtzetten en jullie wijzen op jullie fout. Wij zijn gewoon trots op onze afkomst. Punt. *O*

Dat johannes niet kan zingen boeit me geen reet. Vind het top dat ie zoveel stemmen krijgt! Go Johannes! *O*
pi_119889437
quote:

En mensen in Limburg dan? Die zijn toch ook zo lekker flexibel met hun dialectje? :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  maandag 3 december 2012 @ 18:55:05 #179
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119889648
Er was net een kort filmpje van hem bij RTL Boulevard *O*
En zometeen nog meer Johannes bij Boulevard :P
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_119889871
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:27 schreef -Vaduz- het volgende:
Maar hun teksten zijn wel ranzig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_119890284
Heb me nooit zo verdiept in Friesland en zijn Friezen.
Dit is allemaal wel pure humor, hoor!

Lopen de meeste Friezen nog op boerenklompen rond met hooi erin voor de isolatie?
En heb je er nog veel mensen die rondrijden met een paardekar?
Ze zien er allemaal wel blozend gezond uit hoor, haha
pi_119890287
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 18:55 schreef MaLo het volgende:
Er was net een kort filmpje van hem bij RTL Boulevard *O*
En zometeen nog meer Johannes bij Boulevard :P
tis al geweest zeker? Zet net tv aan :P
  maandag 3 december 2012 @ 19:49:22 #183
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_119891908
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 19:10 schreef Apotheose het volgende:

[..]

tis al geweest zeker? Zet net tv aan :P
Ja, was net na 7 uur. Heb het zelf ook niet gezien, moest weg :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_119893826

Johannes heeft zelfs al beroemde fans nu, kan niet meer mis!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_119896690
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 19:00 schreef methodmich het volgende:

[..]

Maar hun teksten zijn wel ranzig.
Mooi verpakt, dat is knap.
That's all folks!
pi_119902113
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 18:48 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ok, whatever, boeiend. Blabla. Tsjonge jonge
Dude, jij bent degene die er moeilijk over doet, ik reageer slechts.
Jij dacht ten onrechte dat er bepaalde door jou genoemde verschillen zijn tussen Omroep Friesland en bijvoorbeeld Omroep Limburg of Omroep Brabant. Ik wijs jou er op dat dat niet klopt. Niet zo kinderachtig reageren dan.

quote:
tsja, als jullie hollanders daar ook steeds om janken dat het een dialect is, willen wij dat gewoon ff rechtzetten en jullie wijzen op jullie fout. Wij zijn gewoon trots op onze afkomst. Punt. *O*
Jullie Hollanders? :)
Wie zegt dat ik uit de provincie Noord- of Zuid-Holland kom?

quote:
Dat johannes niet kan zingen boeit me geen reet. Vind het top dat ie zoveel stemmen krijgt! Go Johannes! *O*
Jammer voor het programma maar dat doet het programma zichzelf aan. Nick en Simon hadden hem er erg gemakkelijk uit kunnen werken bij de gevechten.
#NoDAPL
pi_119903314
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 18:49 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

En mensen in Limburg dan? Die zijn toch ook zo lekker flexibel met hun dialectje? :D
Dat valt wel mee hoor. Veel Limburgers spreken erg plat omdat ze het gewend zijn maar het is niet dat zij alles in het Limburgs aangeven, per se willen dat het een taal wordt genoemd of dat zij weigeren om AN (Algemeen Nederlands) te spreken.
Het maakt mij verder ook niet uit hoor dat de Friesen wat 'trotser' zijn, ik vind het gewoon grappig.
#NoDAPL
pi_119904728
Zucht! Omdat jij t had over een radiozenderTJE, wees ik je er op dat de Omrop méér is. Dus óók tv. Dacht dat je dat niet doorhad. Dat was alles. Maar goed, case closed. :W

Hoe the voice in elkaar steekt - lekker boeiend.
pi_119905713
Natuurlijk had ik door dat het een radiozendertje en een tv-zendertje is. Net als in veel andere perifere provincies van Nederland.
#NoDAPL
pi_119905777
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:02 schreef Apotheose het volgende:
Hoe the voice in elkaar steekt - lekker boeiend.
Ik vind het nogal jammer dat we nu nog een paar weken naar een talentloze (qua zang en muziek) kandidaat moeten kijken in plaats van naar iemand die daar wel thuishoort. Dat wordt vooruitspoelen zo gauw Johannes aan de beurt is. Nu hadden natuurlijk alle drie resterende kandidaten van team N&S moeten worden ingeruild voor drie betere kandidaten, bijv. Tessa.
#NoDAPL
pi_119907920
Er zit een knop op je tv *O*
pi_119908980
Als het plaatselijke kabelbedrijf met de spade iets teveel uitschiet, hebben we na vrijdag geen last meer van deze jongen.
pi_119909009
Hij krijgt het een beetje in zijn bol :')
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:51:19 #194
319877 BzP
Devildriver_
pi_119910948
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor. Veel Limburgers spreken erg plat omdat ze het gewend zijn maar het is niet dat zij alles in het Limburgs aangeven, per se willen dat het een taal wordt genoemd of dat zij weigeren om AN (Algemeen Nederlands) te spreken.
Het maakt mij verder ook niet uit hoor dat de Friesen wat 'trotser' zijn, ik vind het gewoon grappig.
Alleen in de dorpjes diep in Limburg heb je nog echte raslimburgers die geen AN praten ;)
May the Orse be with you
pi_119915547
Met plat spreken bedoelde ik dat ze nogal een sterk accent hebben, dat ze het AN niet kunnen uitspreken zoals je het AN hoort of hoorde uit te spreken. Ik vind het eerlijk gezegd nogal lelijk klinken, er zijn mooiere regionale tongvallen. Ik hou ook niet van de Brabantse tongvallen.
Binnen de provincie Limburg zijn er enorm veel dialecten, soms verschilt het al tussen twee naburige dorpen. Ze hebben echter ook een bepaalde klank gemeen die bij mij niet aangenaam in het gehoor ligt.
#NoDAPL
pi_119915613
Welke regionale tongvallen lik jij je vingers bij af?
That's all folks!
pi_119915637
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 december 2012 09:40 schreef iBenny het volgende:
Hij krijgt het een beetje in zijn bol :')
Linke soep voor hem gezien zijn matige zangtalent. Ik zou het mooi vinden als de coaches de volgende keer op een eerlijke manier cijfers zouden geven, niet meer een 6 of een 5 uit beleefdheid. Het optreden was daar de laatste keer niet goed genoeg voor, althans niet wanneer je in ogenschouw neemt welke cijfers betere kandidaten kregen voor veel betere prestaties.
#NoDAPL
pi_119915750
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:14 schreef -Vaduz- het volgende:
Welke regionale tongvallen lik jij je vingers bij af?
Bepaalde Britse tongvallen vind ik mooi.
Ik vind Russisch mooi klinken (een taal in plaats van een dialect maar dat maakt niet zoveel uit). Spaans vind ik ook aardig klinken.
#NoDAPL
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:18:06 #199
13973 ranja
image means nothing
pi_119915756
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Binnen de provincie Limburg zijn er enorm veel dialecten, soms verschilt het al tussen twee naburige dorpen.
Dat is in Friesland ook hoor...

moet altijd lachen als ik zie dat Bram weer de laatste poster in dit topic is, waar maakt-ie zich nu weer druk over _O-
pi_119915841
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bepaalde Britse tongvallen vind ik mooi.
Ik vind Russisch mooi klinken (een taal in plaats van een dialect maar dat maakt niet zoveel uit). Spaans vind ik ook aardig klinken.
Hmm ok. Ik hou zelf wel van die kronkelige talen als het Zweeds. Alsof men met broccoli in de mond praat.
That's all folks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')