abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119232775
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:25 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ten eerste is het doel gewoon om problematiek helder in kaart te brengen. Maar stel dat je nog een stap verder wilt gaan, wat is daar dan op tegen? Het is Marokko dat deze mensen een Marokkaans paspoort opdringt. En het overgrote deel van de groep met een dubbel paspoort voelt zich bovendien meer Marokkaan dan Nederlander.

Ik ben er zeker niet voor dat iedere Marokkaanse Nederlander bij de eerste de beste fout meteen het land wordt uitgetrapt, maar waarom zouden we het afpakken van de Nederlandse nationaliteit niet als optie inbouwen bij criminelen die steeds opnieuw de fout in gaan? Sommigen zullen dan wel weer "discriminatie" schreeuwen, maar dat hoeft het niet persé te zijn. Zet het ontnemen van de Nederlandse nationaliteit gewoon als strafmogelijkheid in de wet; met daarbij de simpele constatering dat zoiets niet kan bij mensen die alleen over een Nederlands paspoort beschikken.

Ik word moe van het politiek-correcte geneuzel en vooral de achterliggende probleemontkenning, terwijl we overduidelijk hebben te maken met een bevolkingsgroep die én slecht geïntegreerd is en ruimschoots bovengemiddeld vaak crimineel. PVV-populisme hoeft van mij niet, Marokkanen hoeven van mij niet massaal het land uit. Maar soms moet je misschien maar eens een voorbeeld stellen. Trap maar eens een paar notoire, hardleerse criminelen terug naar het Rif-gebergte; geef een signaal af. Baat het niet, dan schaadt het niet....
Denk je dat ze in Marokko gek zijn dan? Die willen dat volk toch ook niet terug. Dit schaadt gewoon keihard de politieke verhoudingen met Marokko en heeft daardoor een gigantische economische impact.
pi_119233361
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:00 schreef De_Ilias het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet iemand die dit soort dingen zegt om geliefd te worden bij bijv. Nederlanders, dit zijn gewoon constanteerbare feiten. En als iets ook een feit is dan is het gewenst om het ook bekend te maken. Ik heb geen Marokkaanse paspoort (die kan ik wel aanvragen), ik heb wel een Marokkaanse ID kaart, verder getogen en geboren in Nederland met ook een Hollands paspoort. Ik kan mezelf niet ontdoen van de Marokkaanse nationaliteit, ik zal altijd een Marokkaan blijven. Hoewel ik me meer Nederlands voel.
Het gaat mij nog niet eens zozeer om het hebben van dat paspoort. Ik wist niet dat "Marokkanen"dat automatisch kregen en het niet kunnen weigeren. Ik reageerde omdat jij het gedrag veroordeelt en niet probeert af te schuiven op allerlei "goedpratertjes". Wat ik ook denk is, dat als meerdere mensen met Marokkaanse achtergrond dit zouden doen er al snel anders gedacht zou worden over Marokkanen en Moslims in zijn geheel. Ik weet dat er ook veel Marokkanen zich gewoon aanpassen aan de wetten, regels, normen en waarden van Nederland. Die worden nu helaas toch stiekem ook aangekeken als tuig. Dat is jammer :)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
  donderdag 15 november 2012 @ 11:48:28 #53
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_119233540
Er zijn hier een aantal punten die aandacht vereisen in dit topic om verdere verwarring en knulligheid te voorkomen:

1. Gaat het hier om Marokkanen in het algemeen of degene met een verblijfsvergunning of paspoort en geboorteplaats in Marokko?
2. Gaat het hier om Nederlandse Marokkanen die hier geboren zijn en een Nederlands paspoort bezitten.

1 en 2 hebben allebei een Marokkaanse Nationaliteit. Dit wordt hen opgedrongen door de Marokkaanse overheid en is niet van af te wijken. Dit moet echter niet meegerekend worden als optie voor Nationaliteit voor punt 1 met paspoort en 2.

Tevens moet rekening gehouden worden met het feit dat wanneer men hier al jaren woont en geen affiniteit heeft met het geboorte land, je niet zomaar iemand het land kunt uitzetten.

Daarnaast zal Marokko deze personen niet zomaar accepteren. Je kunt niet zomaar individuen dumpen ergens, het gaat hier om mensen en ons probleem onafhankelijk van afkomst.

Daarnaast wil ik nog geeneens in gaan op het feit dat men alle Noord Afrikanen en Arabieren/Turken/Perzen vaak worden gezien als Marokkanen, maar dat is een ander verhaal.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_119233591
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:39 schreef Boldface het volgende:

[..]

Of de disproportie die er wel degelijk is, maar die jij (kennelijk) zo graag wilt ontkennen. Waarom trouwens?

Economisch milieu? Lagere economische klasse? - Er zijn ook genoeg mensen uit hogere economische klasses die er criminele activiteiten op nahouden. Ook genoeg autochtonen (versus de allochtonen). En er zijn ook genoeg mensen uit de lagere economische klasse die zich niet-crimineel gedragen.

Waarom zouden we wél - zoals jij wilt - oog hebben voor economisch milieu en niet voor etnische achtergrond? Waarom is het wél gerechtvaardigd om dat milieu te betrekken in een gerichte aanpak, en waarom moet op etniciteit een taboe rusten?
Omdat de sociaal-economische status een veel grotere rol speelt. :)
pi_119233643
Overigens is het registreren van etniciteit niet in alle gevallen rechtmatig. Dat zal ook het geval zijn in de situatie die TS schetst. Je zou je bijna afvragen waarom.
pi_119233696
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:02 schreef Murdera het volgende:

[..]

Feitelijk niet, maar je weet hoe Nederland is.
Zoals bijv het probleem met uitgeprocedeerde immigranten, die durven we niet het land uit te zetten, dat laten we aan hun zelf over. Waardoor je bizarre situaties krijgt. Enkel omdat we bang zijn een slechte naam te krijgen.
Aantoonbare onzin. :)
pi_119233777
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aantoonbare onzin. :)
Toon maar aan?
pi_119234054
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:23 schreef erikkll het volgende:
Denk je dat ze in Marokko gek zijn dan? Die willen dat volk toch ook niet terug. Dit schaadt gewoon keihard de politieke verhoudingen met Marokko en heeft daardoor een gigantische economische impact.
Marokko heeft niet zo veel te willen in zo'n situatie. Ik heb al uitgelegd waarom, maar nogmaals: we hebben het over iemand die alleen nog een Marokkaans paspoort heeft en die in Nederland ongewenst vreemdeling is.

Het belang van het uitzetten van notoire Marokkaanse criminelen weegt zwaarder dan de eventuele verstoring van politieke verhoudingen met een land in Noord-Afrika, dat bij mijn weten toch echt geen voorname afzetmarkt is voor onze export....

Ik heb het even voor je nagezocht. De totale Nederlandse export zit rond de 435 miljard. De Marokkaanse invoer vanuit Nederland bedraagt slechts 314 miljoen euro. Dat is dus nog niet eens een promille. Ter vergelijking: als je nieuwsberichten leest over exportmogelijkheden van Nederland in Turkije gaat het al gauw over enkele miljarden.

Kortom: de wereld vergaat echt niet als de betrekkingen tussen Nederland en Marokko wat minder innig worden. En daar komt nog bij dat het maar zo jouw aanname is dat het terugsturen van een handvol criminelen ervoor zorgt dat die band bekoelt en dat onze 'massale' export ineens instort.

Het is bovendien Marokko zélf dat die nationaliteit aan de onderdanen blijft opleggen, dus ze veroorzaken dan ook grotendeels zélf het probleem dat op ze af komt. De voordelen voor Nederland zijn tweeledig: kostenbesparing / uitzetting van notoire criminelen die we liever kwijt dan rijk zijn én preventieve werking: door een voorbeeld te stellen, zullen andere potentiële criminelen nog eens goed nadenken voordat ze hun Nederlandse nationaliteit op het spel zetten.

Kortom: economische impact nihil, voordelen ruimschoots aanwezig. Ik zeg: doen!
pi_119234318
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:48 schreef Killaht het volgende:
Er zijn hier een aantal punten die aandacht vereisen in dit topic om verdere verwarring en knulligheid te voorkomen:

1. Gaat het hier om Marokkanen in het algemeen of degene met een verblijfsvergunning of paspoort en geboorteplaats in Marokko?
2. Gaat het hier om Nederlandse Marokkanen die hier geboren zijn en een Nederlands paspoort bezitten.

1 en 2 hebben allebei een Marokkaanse Nationaliteit. Dit wordt hen opgedrongen door de Marokkaanse overheid en is niet van af te wijken. Dit moet echter niet meegerekend worden als optie voor Nationaliteit voor punt 1 met paspoort en 2.

Tevens moet rekening gehouden worden met het feit dat wanneer men hier al jaren woont en geen affiniteit heeft met het geboorte land, je niet zomaar iemand het land kunt uitzetten.

Daarnaast zal Marokko deze personen niet zomaar accepteren. Je kunt niet zomaar individuen dumpen ergens, het gaat hier om mensen en ons probleem onafhankelijk van afkomst.

Daarnaast wil ik nog geeneens in gaan op het feit dat men alle Noord Afrikanen en Arabieren/Turken/Perzen vaak worden gezien als Marokkanen, maar dat is een ander verhaal.
Een Marokkaans paspoort is een Marokkaans paspoort. Of je nou in Den Haag of in Rabat bent geboren, doet niet ter zake. Vind je als Marokkaanse Nederlander van wel? Prima, ga maar klagen bij het land waarvan je officieel staatsburger bent. Het is Marokko dat jou die nationaliteit opdringt; daar moet je zijn met je klacht.

Verder weet iedere Nederlandse Marokkaan wat zijn situatie is. En het is niet zo dat zomaar dat Nederlandse paspoort wordt afgepakt. Daar moet je wél wat voor doen.... Namelijk: crimineel zijn, onverbeterlijk gedrag tonen en een grote last vormen voor de Nederlandse samenleving. Als jou het paspoort wordt afgepakt, is dat niet iets wat je overkomt, maar wat je aan jezelf te danken hebt. Iedereen weet van tevoren dat die mogelijkheid in de wet wordt opgenomen, dus iedereen kan daar in zijn gedrag rekening mee houden.

Geen affiniteit met Marokko? Vervelend voor je man... - Met je onverstoorbare, criminele gedrag heb je de afgelopen jaren aangetoond dat je ook geen affiniteit met Nederland hebt. We zijn wel klaar met jou en daar heb je het zelf naar gemaakt. Misschien heb je meer geluk in Marokko. Doei :W
pi_119234381
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2012 11:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat de sociaal-economische status een veel grotere rol speelt. :)
Het ging me er niet om welke factor de grootste rol speelt. Ik kan ook nog wel andere factoren bedenken, zoals IQ, erfelijke aanleg (taboe), verslavingen (drank, drugs, etc).

Het ging me erom dat er geen reden is om wél op de ene factor in te zoomen en (vanwege politiek-correctheid) een andere mogelijke factor doelbewust te negeren.
pi_119234516
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:15 schreef Boldface het volgende:

[..]

Het ging me er niet om welke factor de grootste rol speelt. Ik kan ook nog wel andere factoren bedenken, zoals IQ, erfelijke aanleg (taboe), verslavingen (drank, drugs, etc).

Het ging me erom dat er geen reden is om wél op de ene factor in te zoomen en (vanwege politiek-correctheid) een andere mogelijke factor doelbewust te negeren.
Omdat je simpelweg - op een aantal uitzonderingen na - niet mag registreren op basis van etniciteit.
pi_119234542
quote:

[..]

Of de disproportie die er wel degelijk is, maar die jij (kennelijk) zo graag wilt ontkennen. Waarom trouwens?

Economisch milieu? Lagere economische klasse? - Er zijn ook genoeg mensen uit hogere economische klasses die er criminele activiteiten op nahouden. Ook genoeg autochtonen (versus de allochtonen). En er zijn ook genoeg mensen uit de lagere economische klasse die zich niet-crimineel gedragen.

Waarom zouden we wél - zoals jij wilt - oog hebben voor economisch milieu en niet voor etnische achtergrond? Waarom is het wél gerechtvaardigd om dat milieu te betrekken in een gerichte aanpak, en waarom moet op etniciteit een taboe rusten?
Ja, hoe zou dat toch komen?
pi_119234723
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:14 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zie DT&V.
quote:
Er worden laatste controles uitgevoerd op onder meer de juiste (reis)documenten,
Ja, en als je die niet hebt gaat het feest niet door. :')
Als het land je niet wil terughebben, dan blijf je in nederland, als illigaal. Zo simpel is het.
pi_119234859
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:26 schreef Murdera het volgende:

[..]

[..]

Ja, en als je die niet hebt gaat het feest niet door. :')
Als het land je niet wil terughebben, dan blijf je in nederland, als illigaal. Zo simpel is het.
In dat geval zorgt het IOM ervoor dat de betreffende vreemdelingen die alsnog krijgen en zodoende uitgezet kunnen worden. :) Zie ook dit rapport.
  donderdag 15 november 2012 @ 12:30:36 #67
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_119234864
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:13 schreef Boldface het volgende:

[..]

Een Marokkaans paspoort is een Marokkaans paspoort. Of je nou in Den Haag of in Rabat bent geboren, doet niet ter zake. Vind je als Marokkaanse Nederlander van wel? Prima, ga maar klagen bij het land waarvan je officieel staatsburger bent. Het is Marokko dat jou die nationaliteit opdringt; daar moet je zijn met je klacht.

Verder weet iedere Nederlandse Marokkaan wat zijn situatie is. En het is niet zo dat zomaar dat Nederlandse paspoort wordt afgepakt. Daar moet je wél wat voor doen.... Namelijk: crimineel zijn, onverbeterlijk gedrag tonen en een grote last vormen voor de Nederlandse samenleving. Als jou het paspoort wordt afgepakt, is dat niet iets wat je overkomt, maar wat je aan jezelf te danken hebt. Iedereen weet van tevoren dat die mogelijkheid in de wet wordt opgenomen, dus iedereen kan daar in zijn gedrag rekening mee houden.

Geen affiniteit met Marokko? Vervelend voor je man... - Met je onverstoorbare, criminele gedrag heb je de afgelopen jaren aangetoond dat je ook geen affiniteit met Nederland hebt. We zijn wel klaar met jou en daar heb je het zelf naar gemaakt. Misschien heb je meer geluk in Marokko. Doei :W
Waarom spreek je me aan of het een persoonlijke vete is.Ik bedoel maar te zeggen dat je niet moet kijken naar het stempeltje dat men geeft aan een individu. Nederlandse burgerschap is meer dan een papiertje.

Je gaat niet in op mijn punten en dramt je eigen verhaal erover heen. Je hebt duidelijk een verstoord subjectief beeld van de realiteit, waardoor discussie onmogelijk wordt gemaakt.

Gelukkig zijn er geen mensen aan de macht, met zulke dwaze idealen en gedachtegoed. :W
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_119234877
quote:
7s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Achterhaald natuurlijk.
Dat mag je vinden.
pi_119235139
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:43 schreef De_Ilias het volgende:
Het zou Nederland sieren als ze inderdaad wat deden aan de Criminelen, of ze nu Marokkanen zijn of niet er moeten gewoon hardere maatregelen komen. Bijvoorbeeld met Marokkanen zou je ze het land kunnen uitzetten, zelfs als zij ook een Nederlandse paspoort bezitten! Ik durf dan te zeggen dat een Marokkaanse crimineel wel 2x zal nadenken voordat hij een criminele daad uitvoert, en dat zal zonder twijfels ook een groot spoor nalaten betreft de veiligheid in Nederland.

Een beestje moet inderdaad ook bij de naam genoemd worden, het is gewoon een feit dat veel Marokkanen in de criminaliteit zitten en zij verpesten het ook voor een groot deel, en ik moet eerlijk zijn dat ik als Nederlandse Marokkaan (of andersom) ook doodziek wordt van dit gedrocht dat de straten onveilig maakt, ik vind het jammer! Maar wat ik nog erger vind is het feit dat dit soort mensen (Die Marokkaanse criminelen) mijn religie (De Islaam) een slecht beeld geeft en dat is o.a. dankzij dit soort gozers te danken. Daarom vind ik ook dat Nederland gewoon harder moet optreden tegen buitenlandse criminelen, en een Nationaliteit afpakken zou ik een goed begin vinden in de strijd tegen de criminelen. Het hoeft niet alleen om Marokkanen te gaan.

De Marokkanen hebben het zelf als gemeenschap verpest voor zichzelf en ook voor de anderen, het is tijd dat de Marokkanen wat meer verantwoording moeten nemen voor de criminaliteit dat zich voortbrengt vanuit hun gemeenschap!
Ik had het niet gedacht, maar ik ben het volkomen met je eens. Met name de laatste alinea. En nee, niet alle Marokkanen hoeven zich aangesproken te voelen over hun verder volstrekt onbekende mede-Marokkanen, maar de directe omgeving van die criminelen mag zich dit ten zeerste aantrekken. Het verstrekken van bijv. valse alibi's aan familieleden is absoluut onacceptabel. Imo ben je daarmee op slag nét zo crimineel, als dat familielid, zo niet erger...
pi_119235155
quote:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Want het creëren van de gewenste uitzondering is gewoon een kwestie van willen. Als je écht relevante cijfers wilt hebben, dan is daar altijd een manier voor te vinden.
pi_119235189
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 10:42 schreef Murdera het volgende:

[..]

Maar denk je dat dat soort volk nog welkom is in Marokko?
Als ze de beschikking hebben over een Marokkaans paspoort moet Marokko ze wel toelaten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_119235221
quote:
10s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:20 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, hoe zou dat toch komen?
Beantwoord de vraag eens dan, in plaats van 'm alleen lachend te herhalen...

Problemen daadwerkelijk aanpakken begint met het erkennen en benoemen ervan.
  donderdag 15 november 2012 @ 12:42:36 #73
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_119235247
quote:

[..]

Grappig genoeg lijkt dat taboe eerder andersom als je bijvoorbeeld naar reacties op een forum als dit kijkt. Er is een sterke focus op etnische achtergrond (zo wordt bij een nieuwsbericht rondom een misdrijf vaak direct gevraagd naar de afkomst van verdachten, en nooit naar de sociaal economische status), terwijl het not done is om te beginnen over de moeilijke omstandigheden waarin een crimineel wellicht is opgegroeid. Dat zou maar suggereren dat je iets probeert goed te praten.

Het probleem met afkomst (net als met geslacht) is dat het onveranderlijk is. We hebben bijvoorbeeld allang vastgesteld dat mannen echt ontzettend veel crimineler zijn dan vrouwen. Maar wat wil je eraan doen? Als de politie mannen sneller als verdachte beschouwt, of een bewaker meer op mannen dan op vrouwen let, lijkt het verschil alleen maar groter, en wordt men meer bevestigd in zo'n denkbeeld (dat dus om te beginnen niet onterecht was). Maar wie schiet daar iets mee op? Volgens mij niemand.

(Nou is het geluk van mannen dat ze een grote groep vormen die niet alleen een machtige positie heeft in de maatschappij, maar ook min of meer als 'default' persoon wordt gezien. Dat een crimineel een man is, straalt nauwelijks negatief af op andere mannen. Dat een crimineel een Marokkaan is, beïnvloedt daarentegen wel het beeld dat mensen van Marokkanen hebben. En dan voelen werkgevers zich bijvoorbeeld weer gerechtvaardigd om geen Marokkanen aan te nemen.)
...as always
pi_119235303
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:04 schreef Boldface het volgende:

[..]

Marokko heeft niet zo veel te willen in zo'n situatie. Ik heb al uitgelegd waarom, maar nogmaals: we hebben het over iemand die alleen nog een Marokkaans paspoort heeft en die in Nederland ongewenst vreemdeling is.
Er ligt momenteel een wetsvoorstel om vreemdelingen die - binnen 2 jaar na dato van de aanvraag van hun verblijfsvergunning - 3 of meer misdrijven plegen uit te zetten. :)

quote:
Het belang van het uitzetten van notoire Marokkaanse criminelen weegt zwaarder dan de eventuele verstoring van politieke verhoudingen met een land in Noord-Afrika, dat bij mijn weten toch echt geen voorname afzetmarkt is voor onze export....
Wat bedoel je met notoire Marokkaanse criminelen? Nederlandse staatsburgers? Vreemdelingen? Mensen met een voorlopig verblijfsdocument?
pi_119235328
quote:
15s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:40 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Want het creëren van de gewenste uitzondering is gewoon een kwestie van willen. Als je écht relevante cijfers wilt hebben, dan is daar altijd een manier voor te vinden.
Als je die gevonden hebt geef dan even een brul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')