wat een argumentquote:Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Ja dat is toch een prima argument? wtf. je hebt 60 dagen om te rijden en als dat niet genoeg is ga je gewoon wegenbelasting betalen.quote:
Lees je even in waarom ze geen belasting betaalden...quote:Op donderdag 6 december 2012 08:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja dat is toch een prima argument? wtf. je hebt 60 dagen om te rijden en als dat niet genoeg is ga je gewoon wegenbelasting betalen.
Toen ik nog een auto had haalde ik de 60 dagen per jaar niet eens en daar betaalde ik ook de volle mep aan wegenbelasting voor, is dat dan wel eerlijk?
Dat sowieso. Maar het verhogen van de leeftijdsgrens heeft geen enkel zin: dan gaan die jaren 80-barrels naar eind jaren 70-diesels en worden de jaren 80-dingen geschorst tot ze belastingvrij zijn. Oftewel: het probleem wordt enkel uitgesteld.quote:Op zaterdag 8 december 2012 18:47 schreef Fer het volgende:
Denk wel dat ze een simpele regel verzinnen om mensen met een jaren 80 barrel op diesel belasting te laten betalen.
Tja geen enkele oplossing is waterdicht.quote:Op zaterdag 8 december 2012 20:06 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar het verhogen van de leeftijdsgrens heeft geen enkel zin: dan gaan die jaren 80-barrels naar eind jaren 70-diesels en worden de jaren 80-dingen geschorst tot ze belastingvrij zijn. Oftewel: het probleem wordt enkel uitgesteld.
Met brandstoftoeslag zou je er zijn: benzine belastingvrij houden en LPG en diesel is dan de brandstoftoeslag betalen. Eigenlijk zoals ze van plan waren voor auto's van 1987 en jonger, maar dan voor alle oldtimers. Dat ontmoedigt dagelijks gebruik en als je toch perse op LPG of diesel wil rijden betaal je toch iets. En dat geld kan dan weer voor milieu-compensatie gebruikt worden (immers: het oldtimergebeuren zou afgeschaft worden uit milieu-oogpunt).quote:Op zaterdag 8 december 2012 20:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Tja geen enkele oplossing is waterdicht.
Not sure if kidding...quote:Op zaterdag 8 december 2012 21:51 schreef Bart-Willem het volgende:
Met brandstoftoeslag zou je er zijn: benzine belastingvrij houden
Als ik een lease-auto heb, telt dat dan ook als 1e auto?quote:Op dinsdag 18 december 2012 16:32 schreef Bart-Willem het volgende:
De Fehac heeft nu een nieuwe enquete online gezet die gelukkig een stuk beter is dan de oude!Zie www.fehac.eu.
Ik vind de mogelijke opties nu een stuk beter: niet alleen de dagenkaart of het achterlijke verhogen van de leeftijdsgrens naar 30 jaar en 35 jaar voor diesels (dat is in mijn ogen echt het uitstellen van het probleem, of de Benz-rijders ruilen hun 86'er om voor een 79'er) maar gelukkig nu ook meer opties.
De beste vind ik: oldtimerkenteken voor 25 jaar en ouder voor 200 Euro per jaar (wel verplicht 1e auto hebben die belastingplichtig is zo stond er ook vermeld). Ja: het kost wat meer dan we nu betalen (nu betalen we niets maar goed: het is veel beter dan de volle mep moeten betalen) maar het is veruit de beste optie zonder gezeik: als je voor 17 Euro per maand met al het geneuzel klaar bent vind ik het best en kunnen ook de jaren 80-auto's (zoals veel 240's en 740's, 780's etc) mooi belasting vrij blijven.Dus die heb ik mooi een 1 gegeven (1 is belangrijk, 5 minst belangrijk en als je de rest buiten beschouwing laat tellen ze niet eens mee).
En voor de grapjassen die roepen: "ja maar die 200 Euro geldt dan ook voor de goedkope dieselaars", dat klopt maar aangezien meerdere steden van plan zijn om met milieu-zones te gaan werken worden die Benzjes sowieso met pek en veren weggejaagd straks.En: de goedkoop-rijders zullen 200 Euro ook wel teveel vinden, zeker als ze verplicht een 1e auto moeten hebben die wél belastingplichtig is.
Volgens mij lukt dat wel: ik neem aan dat wanneer je een verklaring van de leasemaatschappij of werkgever opstuurt dat jij de dagelijkse bestuurder bent van die auto dat 't geen probleem moet zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2012 16:56 schreef ursel het volgende:
[..]
Als ik een lease-auto heb, telt dat dan ook als 1e auto?
nouja, als je dan dus ook alle kosten van het 1e auto(tje) erbij moet tellen, dan is gewoon MRB voor de gemiddelde klassieker toch echt voordeliger..quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Volgens mij lukt dat wel: ik neem aan dat wanneer je een verklaring van de leasemaatschappij of werkgever opstuurt dat jij de dagelijkse bestuurder bent van die auto dat 't geen probleem moet zijn.
@ Powerflux: kilometerbeperking heb je al wegens de oldtimerverzekering.En liever 200 Euro per jaar dan helemaal de volle mep te moeten betalen.
Die verplichting van 1e auto is om eventueel misbruik alsnog tegen te gaan.
Nee. Alleen dat het vervelend is voor bezitters van een klassieker en de bedrijfstak die zich daarmee bezighoudt.quote:Op zaterdag 22 december 2012 20:31 schreef daNpy het volgende:
Shit, gemist.
Nog iets interessants voorgekomen?
Staat die verplichte eerste vast oid? Ik heb een oldtimer hobbymotor voor een paar dagen in het jaar. Staat zelfs 150 km van m'n woonplaats gestald. Primaire vervoersmiddels is het OV, waar ik me ook al scheel betaal.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Volgens mij lukt dat wel: ik neem aan dat wanneer je een verklaring van de leasemaatschappij of werkgever opstuurt dat jij de dagelijkse bestuurder bent van die auto dat 't geen probleem moet zijn.
@ Powerflux: kilometerbeperking heb je al wegens de oldtimerverzekering.En liever 200 Euro per jaar dan helemaal de volle mep te moeten betalen.
Die verplichting van 1e auto is om eventueel misbruik alsnog tegen te gaan.
Nee, niet doen, heel slecht.quote:Op zaterdag 22 december 2012 23:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Moeite waard om te kijken dan?
heb gister al nummer zoveel in de schorsing gegooit omdat ik ze nooit gebruik. (passat uit ander topic) zullen tegen die tijd wel meer zijn...quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:57 schreef Bart-Willem het volgende:
Gemiddeld wel ja, maar als "gemiddeld" pakt men een oldtimer benzine-auto uit de provincie Utrecht die 500 Euro per jaar wegenbelasting betaalt. Dat is waar die 153 miljoen uit het regeerakkoord op gebaseerd is.Heb je een 2CV of Kever, dan betaal je fors minder, maar iets als een Volvo 740 op LPG betaalt fors meer, en zo'n Benz diesel zal dan circa 1300 per jaar kosten.
Oftewel: in heel veel gevallen zal een oldtimer-kenteken van 200 Euro per jaar met een verplichte 1e auto (desnoods pak je een Twingo erbij voor 9 Euro per maand) veel goedkoper zijn.Of je zet de auto op naam van je vader/moeder/weetikveelwat.
Vergeet niet dat dit alternatieven zijn om de hobbyist de sparen.
De overheid kan ook doodleuk zeggen: "zoek het maar uit, iedereen betaalt de volle mep, ook auto's die nauwelijks of nooit rijden" en dan ben je dus verder van huis.
Iets met water en wijn enzo.
Dus dan mag je gewoon nog steeds daily rijden met een oldskool rammelkleppenbak op diesel, als hij maar oud genoeg is?quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:59 schreef T42 het volgende:
[..]
heb gister al nummer zoveel in de schorsing gegooit omdat ik ze nooit gebruik. (passat uit ander topic) zullen tegen die tijd wel meer zijn...
maar hoor nu vaker dat ze 30 jaar benzine willen doen en 35 jaar diesel.
hoezo? de jonge diesel probleem lost dan toch op? en diesels van 35 jaar zijn niet zo heel intresant. kom je bij de hele slome benzen uit die veel meer diesel zuipen en hanomag busjes die 70kmh lopenquote:Op zondag 30 december 2012 00:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dus dan mag je gewoon nog steeds daily rijden met een oldskool rammelkleppenbak op diesel, als hij maar oud genoeg is?![]()
Lost wel het 190D-probleem op, maar dan zakt onze regering, die met het vingertje richting milieu wijst, wel effe dik door het ijs natuurlijk
Je vergeet voor het gemak effe dat ze dan weer aan een overgangsregeling vastzitten, dus zelfde als ze nu hebben gedaan met die staffel van 25 neer 30 jaar; iedereen die nu al rijdt, mag blijven rijden. Nieuw ingevoerde auto's moeten voldoen aan de nieuwe regels, wel- of niet met een staffel of iets dergelijks, dus als je hem hebt voor de regeling ingaat kunnen ze je volgens mij niet zomaar die nieuwe regel door je strot rammen, dan gaan de FEHAC en kornuiten weer aan het muiten denk ikquote:Op zondag 30 december 2012 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
hoezo? de jonge diesel probleem lost dan toch op? en diesels van 35 jaar zijn niet zo heel intresant. kom je bij de hele slome benzen uit die veel meer diesel zuipen en hanomag busjes die 70kmh lopen
De afgewerkte frituurolie is gratis.quote:Op zondag 30 december 2012 00:34 schreef T42 het volgende:
diesels van 35 jaar zijn niet zo heel intresant. kom je bij de hele slome benzen uit die veel meer diesel zuipen
Het is een uitstel van het probleem: de auto's uit '86 worden even geschorst tot ze 35 jaar oud zijn en ondertussen pakt men een Benz uit 1979 om goedkoop te dieselen. En guess what: die doen helemaal niet veel onder voor een 190D uit 1985.quote:Op zondag 30 december 2012 00:34 schreef T42 het volgende:
[..]
hoezo? de jonge diesel probleem lost dan toch op? en diesels van 35 jaar zijn niet zo heel intresant. kom je bij de hele slome benzen uit die veel meer diesel zuipen en hanomag busjes die 70kmh lopen
Daar denk ik dus heel wat lichter over. Er zullen er zeker bewaard worden, maar dat het zo massaal gebeurt dat het niks of weinig uitmaakt, daar geloof ik echt niet in. Dat stallen en in leven houden is ook niet gratis.quote:Op zondag 30 december 2012 12:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is een uitstel van het probleem: de auto's uit '86 worden even geschorst tot ze 35 jaar oud zijn en ondertussen pakt men een Benz uit 1979 om goedkoop te dieselen. En guess what: die doen helemaal niet veel onder voor een 190D uit 1985.![]()
Het verhogen van de leeftijd zal dus niets helpen, en is gewoon domme symboolpolitiek.
Waar hoor je dat?quote:Op zaterdag 29 december 2012 22:59 schreef T42 het volgende:
...
maar hoor nu vaker dat ze 30 jaar benzine willen doen en 35 jaar diesel.
sst dat weet ikquote:Op zondag 30 december 2012 02:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak effe dat ze dan weer aan een overgangsregeling vastzitten, dus zelfde als ze nu hebben gedaan met die staffel van 25 neer 30 jaar; iedereen die nu al rijdt, mag blijven rijden. Nieuw ingevoerde auto's moeten voldoen aan de nieuwe regels, wel- of niet met een staffel of iets dergelijks, dus als je hem hebt voor de regeling ingaat kunnen ze je volgens mij niet zomaar die nieuwe regel door je strot rammen, dan gaan de FEHAC en kornuiten weer aan het muiten denk ik![]()
Al hadden ze daar met de btw op verzekeringen ook niet zo'n problemen mee![]()
ken weinig stallingen die goedkoop zijn en een diesel benz uit 1979 is alweer een andere benz die meer zuipt en veel minder luxe heeft en ook weer meer onderhoud heeft. dan zo'n luxe bak uit 1986 met airco en allesquote:Op zondag 30 december 2012 12:43 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Het is een uitstel van het probleem: de auto's uit '86 worden even geschorst tot ze 35 jaar oud zijn en ondertussen pakt men een Benz uit 1979 om goedkoop te dieselen. En guess what: die doen helemaal niet veel onder voor een 190D uit 1985.![]()
Het verhogen van de leeftijd zal dus niets helpen, en is gewoon domme symboolpolitiek.
Ik heb maar 1 auto en dat is mijn oldtimer. Mijn vriendin heeft een gewoon gebakje, mag mijn oldtimer er dan ook bij gezet worden?quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:20 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Volgens mij lukt dat wel: ik neem aan dat wanneer je een verklaring van de leasemaatschappij of werkgever opstuurt dat jij de dagelijkse bestuurder bent van die auto dat 't geen probleem moet zijn.
@ Powerflux: kilometerbeperking heb je al wegens de oldtimerverzekering.En liever 200 Euro per jaar dan helemaal de volle mep te moeten betalen.
Die verplichting van 1e auto is om eventueel misbruik alsnog tegen te gaan.
maar dan heb je nog het gevecht tegen roest en geen luxe op een kachel naquote:Op zondag 30 december 2012 14:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon een ´79 Benz ombouwen met een moderne 3,0L diesel.
dan schrijf ik ze ook allemaal naar mijn ouders over of vriendinquote:Op zondag 30 december 2012 14:37 schreef valek het volgende:
[..]
Ik heb maar 1 auto en dat is mijn oldtimer. Mijn vriendin heeft een gewoon gebakje, mag mijn oldtimer er dan ook bij gezet worden?
Oude Benzen roesten toch niet zo fanatiek. Je bedoelt de W114 toch?quote:Op zondag 30 december 2012 16:30 schreef T42 het volgende:
[..]
maar dan heb je nog het gevecht tegen roest en geen luxe op een kachel na
De stalling die ik had kostte 100 Euro per jaar, en veel stallingen zijn net zo duur. Kwestie van goed rondvragen en niet naar de eerste de beste op Marktplaats gaan.quote:Op zondag 30 december 2012 14:30 schreef T42 het volgende:
[..]
ken weinig stallingen die goedkoop zijn en een diesel benz uit 1979 is alweer een andere benz die meer zuipt en veel minder luxe heeft en ook weer meer onderhoud heeft. dan zo'n luxe bak uit 1986 met airco en alles
maar dan worden er toch minder geimporteerd vanuit duitsland?
Helaas weet ik zo geen sleutelplekken, maar als je een beetje rondzoekt krijg je vanzelf wel meer plekken gevonden. Die figuren die op bijvoorbeeld Marktplaats adverteren rekenen doodleuk 400 Euro per jaar, terwijl er genoeg caravanstallingen zijn die veel minder rekenen maar er niet mee adverteren.quote:Op zondag 30 december 2012 17:21 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
100 eypo per jaar?Fucking goedkoop. Heb je voor weinig ook nog leuke sleutelplekken?
ik heb auto zonder kmteller en dan?quote:Op zondag 30 december 2012 17:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou zeggen..
Je gaat naar de postkantoor of VVV koop daar een papiertje waar je 5000 of 10.000 of onbeperkt km kopen zodat je met oldtimer op de weg mag.
Wel vanvoren km-stand doorgeven en wordt bij apk gecontroleerd of juist is.
100 euro per auto okeey, ik heb al 18 auto's en nu? mijne staan al lang droog maar ken meer verzamelaars. en tegen die tijd als alles geschorst gaat worden zijn die van 100 euro zo op....quote:Op zondag 30 december 2012 17:16 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De stalling die ik had kostte 100 Euro per jaar, en veel stallingen zijn net zo duur. Kwestie van goed rondvragen en niet naar de eerste de beste op Marktplaats gaan.![]()
De meeste 190D's zijn ook maar karig uitgerust en veel mensen rijden al juist in zo'n 1979-1980 model. Zijn ook een slagje groter dus kan je beter met 4-5 man zitten dan in een 190D waar de achterbank zo goed als onbruikbaar van is.En behalve dit diesel-verhaal kunnen diesel-bezitters ook overstappen van een 85'er diesel naar een benzine-auto die 30 jaar oud is.
Bijvoorbeeld een 190 op LPG uit 1984 ipv een diesel uit 1985.
Kortom: het verhogen van de leeftijd lost het probleem gewoon niet op.
Tja.. Dan moet je extra belasting gaan betalen denk ik. Gaan ze een schatting doen van 't aantal behaalbare kilometers op basis van beschikbaar asfalt en profieldiepte banden (door speciaal opgeleide ambtenaren natuurlijk...)quote:
nu nog welquote:Op zondag 30 december 2012 17:51 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Helaas weet ik zo geen sleutelplekken, maar als je een beetje rondzoekt krijg je vanzelf wel meer plekken gevonden. Die figuren die op bijvoorbeeld Marktplaats adverteren rekenen doodleuk 400 Euro per jaar, terwijl er genoeg caravanstallingen zijn die veel minder rekenen maar er niet mee adverteren.Lokaal in je dorp (en als je in een stad woont zoek je wat naastgelegen dorpen) rondvragen en voila.
@ hierboven: een kilometertellerkabel heb je zo losgetrokken, dus dat is helaas wel wat fraudegevoelig.
Een auto op benzine of LPG vergt inderdaad meer onderhoud, maar LPG is wel goedkoper.quote:Op zondag 30 december 2012 19:13 schreef T42 het volgende:
[..]
100 euro per auto okeey, ik heb al 18 auto's en nu? mijne staan al lang droog maar ken meer verzamelaars. en tegen die tijd als alles geschorst gaat worden zijn die van 100 euro zo op....
benzen van voor 1984 zie ik weinig dagelijks, ik zie hier alleen de modelen van na 1984
en op lpg heb je in een oude auto ook meer onderhoud (ik had een benz op lpg) en zuinig was die echt niet.
dan zijn ze ook zo klaar als de 1e laswerk er aan komt wat meer dan 1 bochtje heeftquote:Op zondag 30 december 2012 21:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Een auto op benzine of LPG vergt inderdaad meer onderhoud, maar LPG is wel goedkoper.En je denkt toch niet dat die knakenrijders veel geld uitgeven aan onderhoud?
Die fietsen van APK naar APK.
lpg is alleen al schoner, omdat het een afvalproduct is dat anders toch al afgefakkeld zou worden in de raffinaderij.quote:Op vrijdag 16 november 2012 19:28 schreef Bart-Willem het volgende:
Om even een misverstand uit de wereld te helpen: men denkt dat LPG altijd schoner is, maar dat is niet zo. Het gros van de oldtimers op LPG hebben een ongeregelde verdamper erop zitten en die stoten gewoon net zoveel schadelijke stoffen uit als op benzine (lees: LPG is dan niet schoner). Pas als je een lambda-geregelde LPG-installatie erin zet zal het veel schoner zijn. Maar dat is voor de meeste gasrijders (cq knakenrijders) te duur, terwijl het maar iets van 200-250 Euro duurder is ten opzichte van een standaard installatie.![]()
Ik zou wel voorstander zijn voor een brandstoftoeslag voor LPG en diesel. De echte oldtimer-liefhebber die weinig rijdt zal er dan nog steeds ietsjes op achteruit gaan (benzine is immers duurder dan LPG of diesel) maar het dagelijkse of regelmatige gebruik wordt ermee zwaar ontmoedigd. Het optrekken van de leeftijdsgrens zal niet helpen: dan stel je het diesel-veelrijdersprobleem gewoon een paar jaar uit.
Daar komt 't heel erg kort door de bocht op dit moment wel op neer ja.. Maar er wordt massaal gehoopt op een alternatief voor vanaf 2014. Maar wat dat gaat worden is nog niet bekend.quote:Op maandag 31 december 2012 10:43 schreef Apekoek het volgende:
Hoe zit het nou? In 2013 heb je nog vrijstelling en vanaf 2014 niet meer?
Heb namelijk juist zin om eens te gaan kijken naar een oldtimer voor erbij
Ik zou zeggen: voor alle auto's de wegen belasting er af en alleen nog maar de belasting via de brandstof heffen.quote:Op zondag 30 december 2012 17:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou zeggen..
Je gaat naar de postkantoor of VVV koop daar een papiertje waar je 5000 of 10.000 of onbeperkt km kopen zodat je met oldtimer op de weg mag.
Wel vanvoren km-stand doorgeven en wordt bij apk gecontroleerd of juist is.
Dat was vroeger zo, maar nu niet meer toch geloof ik?quote:Op maandag 31 december 2012 09:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
lpg is alleen al schoner, omdat het een afvalproduct is dat anders toch al afgefakkeld zou worden in de raffinaderij.
quote:
Want crude heeft tegenwoordig een andere samenstelling?quote:Op maandag 31 december 2012 13:52 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat was vroeger zo, maar nu niet meer toch geloof ik?
@ Apekoek: een Volvo 240 uit 1986 wat voor je?
Vind je de brandstofprijzen nog niet debiel genoeg ofzo? Of zit je te azen op de titel 'duurste brandstofland van de eeuw' en dat voor de komende tig jaar?quote:Op maandag 31 december 2012 13:43 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: voor alle auto's de wegen belasting er af en alleen nog maar de belasting via de brandstof heffen.
Eventueel 50 euro per jaar administratie kosten voor elke auto die een kenteken heeft maar verder alles via de pomp afrekenen.
Is voor iedereen het beste![]()
-Wie veel rijdt betaalt veel
-Wie onzuinig rijdt betaalt meer
-Wie grotere onzuinige auto's rijdt betaalt meer
-Wie investeert in zuinige auto's, of moeite doet zuinig of minder te rijden betaalt minder.
Alles keurig volgens het "de vervuiler betaalt" principe en een hoop rompslomp minder.
het gaat erom dat je wilt sturen op autogebruik. Als je niet wilt dat mensen veel autorijden, is de brandstof de meest geeigende manier. Dus wegenbelasting afschaffen en 2 euro accijns per liter erbij. Tevens afspreken met de buurlanden dat Nederlandse kentekens niet binnen 100 kilometer van de NL grens mogen tanken.quote:Op maandag 31 december 2012 16:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Want crude heeft tegenwoordig een andere samenstelling?![]()
Is nog steeds zo.
[..]
Vind je de brandstofprijzen nog niet debiel genoeg ofzo? Of zit je te azen op de titel 'duurste brandstofland van de eeuw' en dat voor de komende tig jaar?
Die meuk is nergens ter wereld duurder als hier, en dat terwijl het nota bene hier geproduceerd wordt door de Schelp, dus transport kost ook nog eens 2 haren op een kutje![]()
Tevens houdt je 'de vervuiler betaalt' theorie geen steek, want ze willen van de zogenaamd vuilere oude auto's op de weg af, en dat ga je dus niet voor elkaar krijgen op die manier.
Jezus wat ben jij een slechte troll zegquote:Op maandag 31 december 2012 16:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
het gaat erom dat je wilt sturen op autogebruik. Als je niet wilt dat mensen veel autorijden, is de brandstof de meest geeigende manier. Dus wegenbelasting afschaffen en 2 euro accijns per liter erbij. Tevens afspreken met de buurlanden dat Nederlandse kentekens niet binnen 100 kilometer van de NL grens mogen tanken.
Nee ik vind dat de huidige prijzen zo hoog zijn dat de wegenbelasting daar al lang en breed in had moeten zitten.quote:Op maandag 31 december 2012 16:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Vind je de brandstofprijzen nog niet debiel genoeg ofzo?
...
Hoezo niet? Nu hebben ze een dijk van een belasting voordeel en dat valt met die regeling helemaal weg. De auto's die geen oldtimer zijn vind ik gemiddeld redelijk schoon te noemen aan de uitlaat.quote:Tevens houdt je 'de vervuiler betaalt' theorie geen steek, want ze willen van de zogenaamd vuilere oude auto's op de weg af, en dat ga je dus niet voor elkaar krijgen op die manier.
Tenzij het een ouwe benz is die op naam van BHFH staat natuurlijkquote:Op maandag 31 december 2012 16:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wel een generaal pardon voor alle auto's die nu al op NL kenteken staan natuurlijk..
Inderdaad, we betalen ons al jaren helemaal scheel aan die k#tbrandstoffen, en nog steeds is het niet genoeg. We hadden all over the place gouden vangrails langs de weg kunnen hebben van het geld wat we lappen aan BPM, BTW, MRB en de belachelijk hoge accijns over brandstoffen. En dat allemaal om naar je freakin' werk te komen om geld te verdienen waar je vervolgens ook weer minimaal 40% van mag afdragen..quote:Op maandag 31 december 2012 16:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Nee ik vind dat de huidige prijzen zo hoog zijn dat de wegenbelasting daar al lang en breed in had moeten zitten.
[..]
Hoezo niet? Nu hebben ze een dijk van een belasting voordeel en dat valt met die regeling helemaal weg. De auto's die geen oldtimer zijn vind ik gemiddeld redelijk schoon te noemen aan de uitlaat.
Links en rechts zit er uiteraard wel een rook/stinkhok tussen met dank aan gebrekkig onderhoud. Maar als je daar zo streng op wilt zijn kun je beter gewoon de emissie eisen voor oudere wagens ook strenger maken. Dan heeft de consument heel simpel de keus om achteraf alsnog een kat of roetfilter te plaatsen of om een nieuwere schone wagen te kopen die wel voldoet.
En die laatste zijn er voldoende voor een prikkie op de markt te krijgen.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik voor zo'n regeling ben om die oldtimers op die manier van de weg te krijgen. Ik vind het wagenpark voldoende nieuw en schoon en die paar oude bakkies links en rechts zijn alleen maar leuk.
Slecht idee is mijn mening.. Dan beperk je de liefhebber (want daar gaat de nieuwe regel voor bedoelt worden) tot auto's die in Nederland te krijgen zijn. Een liefhebber wil graag een bepaalde auto hebben ivm diverse redenen, auto uit zijn jeugd, vroeger poster aan de muur etc. en bepaalde auto's zijn gewoon in NL amper te vinden.quote:Op maandag 31 december 2012 16:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mijn mening? de oldtimerregeling moet gewoon gehandhaafd blijven voor alle auto's die 25 jaar in NL wegenbelasting hebben betaald, heb je op een hele simpele manier de regeling in stand gehouden zoals deze ook bedoeld was. Men zegt dat het gaat om alle import diesels tegen te gaan, als het daarom gaat los je dat heel simpel op en hoef je niet moeilijk te gaan doen met onmogelijk te controleren 60 dagen kaarten,
Van mij hoeft de versobering ook niet, maar men wil die blijkbaar. De regeling is bedoeld voor auto's die 25 jaar in NL wegenbelasting hebben betaald.Als je perse wat wilt doen aan import, hou je de geest van de regeling alleen in stand op deze manier zonder dat je bestaande liefhebbers onevenredig pakt in de portemonnee, of het in NL rijdend erfgoed in gevaar brengt.quote:Op maandag 31 december 2012 17:21 schreef virl3 het volgende:
[..]
Slecht idee is mijn mening.. Dan beperk je de liefhebber (want daar gaat de nieuwe regel voor bedoelt worden) tot auto's die in Nederland te krijgen zijn. Een liefhebber wil graag een bepaalde auto hebben ivm diverse redenen, auto uit zijn jeugd, vroeger poster aan de muur etc. en bepaalde auto's zijn gewoon in NL amper te vinden.
Tja.. 't is een idd een manier van bekijken. Ik ben van plan om komende jaar toch 's aan de klassieker te gaan ivm financieel voordeeltje. Ik wil of een ouwe jap, of een lollige lada, of (weer) een fiero kopen.. 't aanbod van Lada's is in 't oosten des europa's beduidend groter en interessanter.. Dit idee betekend dat ik moet kiezen tussen een duurdere (belasting) buitenlandse auto, of een nationaal ergoed auto (geen belasting) terwijl het om dezelfde auto gaat en ik schijt heb aan 't ergoed idee omdat 't mij slechs om een beetje hobby''en met een auto gaat.quote:Op maandag 31 december 2012 17:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Van mij hoeft de versobering ook niet, maar men wil die blijkbaar. De regeling is bedoeld voor auto's die 25 jaar in NL wegenbelasting hebben betaald.Als je perse wat wilt doen aan import, hou je de geest van de regeling alleen in stand op deze manier zonder dat je bestaande liefhebbers onevenredig pakt in de portemonnee, of het in NL rijdend erfgoed in gevaar brengt.
van zon lada, of dafje zul je echt niet arm worden van de wegenbelasting, dus die wegenbelasting is echt niet iets om je van het aanschaffen van je droomklassieker te weerhouden. de dieselmercedessen hou je zo wel tegen en dat is precies de bedoeling. De mooie amerikaanse sloepen op LPG worden helaas wel onbetaalbaar, wellicht een uitzondering in de wet maken voor die prachtige amerikaanse slagschepen.quote:Op maandag 31 december 2012 17:40 schreef virl3 het volgende:
[..]
Tja.. 't is een idd een manier van bekijken. Ik ben van plan om komende jaar toch 's aan de klassieker te gaan ivm financieel voordeeltje. Ik wil of een ouwe jap, of een lollige lada, of (weer) een fiero kopen.. 't aanbod van Lada's is in 't oosten des europa's beduidend groter en interessanter.. Dit idee betekend dat ik moet kiezen tussen een duurdere (belasting) buitenlandse auto, of een nationaal ergoed auto (geen belasting) terwijl het om dezelfde auto gaat en ik schijt heb aan 't ergoed idee omdat 't mij slechs om een beetje hobby''en met een auto gaat.
Dafjes 66 komen in het extra lage tarief? Is 100 procent nationaal erfgoed natuulijk..
50% van de vw busjes uit de jaren 50/60 zijn al import omdat ze hier weg gerot zijn...quote:Op maandag 31 december 2012 17:21 schreef virl3 het volgende:
[..]
Slecht idee is mijn mening.. Dan beperk je de liefhebber (want daar gaat de nieuwe regel voor bedoelt worden) tot auto's die in Nederland te krijgen zijn. Een liefhebber wil graag een bepaalde auto hebben ivm diverse redenen, auto uit zijn jeugd, vroeger poster aan de muur etc. en bepaalde auto's zijn gewoon in NL amper te vinden.
1 auto volle mep betalen, daarnaast mag je een klassieker gratis/met korting rijden.quote:Hoe wil je dat aanpakken?
En wat te denken van liefhebbers van gloednieuwe auto's? Die worden niet alleen beperkt met motorrijtuigenbelasting, maar ook nog eens met BPM!quote:Op maandag 31 december 2012 17:21 schreef virl3 het volgende:
Slecht idee is mijn mening.. Dan beperk je de liefhebber (want daar gaat de nieuwe regel voor bedoelt worden) tot auto's die in Nederland te krijgen zijn. Een liefhebber wil graag een bepaalde auto hebben ivm diverse redenen, auto uit zijn jeugd, vroeger poster aan de muur etc. en bepaalde auto's zijn gewoon in NL amper te vinden.
30 jaar oud, in originele staat of met onderdelen verbouwd die uit dezelfde tijd komen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:51 schreef Hyperdude het volgende:
Klopt, geloof ik.
Welke auto's zouden daar dan buiten vallen?
waarom is een oldtimer niet bedoeld om dagelijks te rijden, als ik dagelijks in een oldtimer wil rijden vind ik dat prima. Er staat nergens dat die regeling daar niet voor bedoeld is, dat wordt er steeds maar bijverzonnen!!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 14:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook mensen die oldtimer regeling misbruiken!
Want je kunt met oldtimer dagelijks mee rijden, dat is namelijk niet hiervoor bedoeld.
Hoe wil je dat aanpakken?.
Gewone oldtimerregeling van 25 jaar werkt op zicht prima..
beperkt aantal gereden KM kan, alleen is lastiger te controleren nu oldtimer voor 2 jaar apk gekeurd.
En ook kan sommige km teller niet werken ofzo..
Andere kant sommige mensen maken met oldtimer vele km door buitenland en komt weer terug in NL.
Brandstof accijns werkt in Nederland niet, daar is gewoon te klein land voor.
Aantallen dagen per jaar toegestaan valt nauwelijks te controleren. of handhaven.. Sterker nog je kan niet bij een onverwacht mooie weer ff oldtimer pakken en rond rijden. je moet dan wachten tot zomer of volgend jaar!.
Mwoah, de regeling was meer verzonnen omdat 25 jaar lang belasting betalen meer dan genoeg was...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:39 schreef daNpy het volgende:
Die regeling is daar niet voor bedoeld, dat is niet verzonnen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |