Je moet "ik vind" overal voor typen? Mag je zelf ook wel doen danquote:Op dinsdag 20 november 2012 23:32 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Het is niet erg netjes om je eigen mening als een feit over te brengen, is het wel?
Tevens merk ik hier lokaal nog niks van jouw parkeervoorzieningen, doet er dus ook niet ter sprake
Overigens is wel aangetoond dat autoloze straat door de gemiddelde burger als de meest prettige straat wordt ervaren. Die vernieuwingen die ik bedoelde kunnen natuurlijk niet overal zomaar ingevoerd worden, maar je ziet het her en der wel terugkomen. Een goed voorbeeld is altijd succesnummer Houten waar de fiets centraal staat in de ruimtelijke inrichting. Auto's staan zoveel mogelijk op centrale parkeerplaatsen en moeten vrijwel altijd via de ringweg rijden, fietsers staan voor de deur en kunnen overal snel en met voorrang binnendoor. Hoewel ik nu wat van het onderwerp begin af te drijven (A)quote:De straat enorm word vervuild met allemaal hetzelfde soort saaiheid
Mijn antwoord kon ik weldegelijk als feit neerleggenquote:Op dinsdag 20 november 2012 23:39 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Je moet "ik vind" overal voor typen? Mag je zelf ook wel doen dan:
[..]
Overigens is wel aangetoond dat autoloze straat door de gemiddelde burger als de meest prettige straat wordt ervaren. Die vernieuwingen die ik bedoelde kunnen natuurlijk niet overal zomaar ingevoerd worden, maar je ziet het her en der wel terugkomen. Een goed voorbeeld is altijd succesnummer Houten waar de fiets centraal staat in de ruimtelijke inrichting. Auto's staan zoveel mogelijk op centrale parkeerplaatsen staan en worden praktisch altijd naar de ringweg geleid i.p.v. dat ze overal binnendoor rijden, dat is voorbehouden aan fietsers. Meer mensen op de fiets, meer veiligheid en schonere lucht is het resultaat!
Deze discussie hoort hier niet, maar ja, waarom überhaupt reageren als je gelooft dat Houten is aangelegd met belastinggeld van automobilistenquote:Op dinsdag 20 november 2012 23:47 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Mijn antwoord kon ik weldegelijk als feit neerleggen
We hebben hier niet eens een snelweg op 20km radius, welke ringweg wil je over leiden?
Maar even dan met jouw argument, besef je je wel dat zonder de momenteel hoge kosten van het autogebruik jouw paradijsje nooit gefinancierd had kunnen worden?
En fietsers en veiligheid zou ik ook niet zomaar aan elkaar koppelen, er is nergens een minder oplettende verkeersgebruiker te vinden dan een fietser.
Kan me niet schelen met welk kutargument je nu weer komt, ik ben wel blij dat je tot je conclusie bent gekomen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 23:52 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Deze discussie hoort hier niet, maar ja, waarom überhaupt reageren als je gelooft dat Houten is aangelegd met belastinggeld van automobilisten
Conclusies luiden vaak het einde in van discussies, en daar deze nogal offtopic is, gaarne ook daarbij laten.quote:Op dinsdag 20 november 2012 23:56 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Kan me niet schelen met welk kutargument je nu weer komt, ik ben wel blij dat je tot je conclusie bent gekomen.
Je hebt gelijk, ik had de 200D in mijn hoofd. Zelf heb ik ook een W123 (1977).quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:21 schreef Elvander het volgende:
[..]
Wel degelijk, rij zelf een w123 dus ik ken de kwaliteit van dit soort auto's heus wel.
Daarbij is een 190d geen w124 maar een w201.
Op die manier, maar dan nog. In vijf jaar tijd afraggen moet je je best voor doen.quote:Vervolgens onderhouden al die belastingontduikers hun auto's niet maar raggen ze ze af, dus na 5 jaar zijn er echt een heel aantal verschwunden hoor.
Of het wat heeft weet ik niet maar ik weet wel wat je er van krijgt : longkankerquote:Op woensdag 14 november 2012 16:19 schreef lipjes het volgende:
[..]
Ik vind de lucht van de oudere auto's juist wel wat hebben.
Autogebruik levert veel op maar kost ook héél veel door maatschappelijke kosten die je wellicht niet direct zou bedenken.quote:Op dinsdag 20 november 2012 23:47 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Mijn antwoord kon ik weldegelijk als feit neerleggen
We hebben hier niet eens een snelweg op 20km radius, welke ringweg wil je over leiden?
Maar even dan met jouw argument, besef je je wel dat zonder de momenteel hoge kosten van het autogebruik jouw paradijsje nooit gefinancierd had kunnen worden?
De nummer 1 oorzaak van verkeersdoden is immers ook de fietser ja.quote:En fietsers en veiligheid zou ik ook niet zomaar aan elkaar koppelen, er is nergens een minder oplettende verkeersgebruiker te vinden dan een fietser.
quote:Goed nieuws: een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft dinsdag kenbaar gemaakt dat het de MRB-vrijstelling voor klassiekers, die hobbymatig worden gebruikt, overeind wil houden.
De Tweede Kamer wil de groep liefhebbers ontzien die selectief gebruik maakt van zijn klassieker. SP-Kamerlid Farshad Bashir had een motie ingediend over het voorgenomen plan om de MRB-vrijstelling voor klassiekers af te schaffen, en vond daarvoor veel bijval van de Tweede Kamer. De Kamer vindt dat de regering nu moet gaan nadenken om het dagelijks gebruik van de klassieker te ontmoedigen.
30- of 60-dagen kaart
De massale steunbetuigingen van klassiekerliefhebbers én het overleg van belangenorganisaties BOVAG, ANWB, FEHAC en KNAC met het ministerie lijken nu toch écht zijn vruchten af te werpen. Staatssecretaris Financiën Frans Weekers liet eerder weten te werken aan een regeling om voor klassiekers een 30- of 60-dagen kaart in te voeren.
Wat stel ik me voor bij die 30 dagen kaart? Dat wordt een administratief gedrocht als dat moet worden bijgehouden.quote:
Hier ook. En nog meer 190D's en 200D's (W124). In de eerste helft van dit jaar zijn er meer dan 1100 W124's geimporteerd!!!quote:Op woensdag 21 november 2012 10:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Die past zo in het rijtje met de 190D's en Audi 100 diesels. Eveneens geliefd bij buitenlanders omdat goedkoop.
En voordat je begint te steigeren; ik zie ze hier met handenvol rondrijden, Golfjes 2 en Jetta's diesel met jonge berbers erin.
Wat een BS. Een goedkoop koektrommeltje is echt goedkoper hoor, zowel qua verbruik als qua onderhoud.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:11 schreef G-men het volgende:
1..mensen odtimer is juist goed voor mensen die onder ons minder bedeeld zijn als ze geld genoeg hadden zouden ze ook nieuwe autos rijden .
Waar slaat dit nou weer op?? Moet ik ook maar gaan roken als ik last heb van de rook van anderen. Je komt nogal egoistisch over.quote:2. mensen die zeuren over de oldtimers dat ze geen belasting betalen moeten zelf ook maar een oldtimer kunnen ze ook lekker belastingvrij rijden ipv zeuren duhhh.
Ik zie niet in wat deze lokale milieuvervuiling, die met name in de steden voor veel luchtwegproblemen (astma etc.) zorgt te maken heeft met derde wereld landenquote:3. milieu overwegingen bla bla minder geld uitgeven aan derdewereld landen die toch niet naar mensen zelf gaat maar naar de zakke vullers daar.
=> Viervoudige poep.quote:4. laat ons met rust
Dit vind ik geen slecht voorstel.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Alternatief: belastingvrije voertuigen mogen alleen op zondag rijden! Dan worden ze zeker niet dagelijks gebruikt, en alleen op momenten dat wegen over het algemeen rustig zijn.
Prima voor de hobby, prima voor de jaarlijkse toertocht, maar als je op een mooie maandagochtend wil rijden betaal je gewoon belasting.
Dit valt mooi te combineren met de antieke kleur kentekenplaat: blauwe platen ==> alleen op zondag.
APK is een lastige inderdaad. Nouja, ook dat is op te lossen: de eerste week van juli (ik noem maar wat, als veel mensen toch op vakantie zijn) mag je de hele week met je oldtimer rijden.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Alleen op zondag is wel wat lastig ivm APK en onderhoudsbeurten bij een garage.
Zo heb je altijd uitzonderingen... Het doel is neem ik aan om de regeling goedkoop in stand te houden, dan hebben sommige mensen nou eenmaal pech. Daar ontkom je niet aan zonder een enorme bureaucratie eromheen op te zetten, en dat lijkt me ongewenst.quote:Ook zijn er genoeg mensen die werken op zondag, denk aan mensen in de horeca bijvoorbeeld, en die hun 'weekend' op maandag en dinsdag hebben.
April t/m oktober.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:57 schreef noutie het volgende:
Mensen gewoon de keuze geven:
• 1. Belasting betalen dus altijd je auto mogen gebruiken
• 2. Geen belasting (of bv. kwarttarief) betalen en je auto mogen gebruiken van april tot en met september. Buiten deze periode mag de auto niet op de openbare weg zijn.
Eenvoudig te controleren, veel liefhebbers hebben hun auto in de winter toch in de stalling staan.
De oldtimerspecialist heeft dan een hele drukke week en de rest van het jaar moet hij zijn vrije zondag opgeven om alle klanten die hun auto komen halen of brengen te ontvangen.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
APK is een lastige inderdaad. Nouja, ook dat is op te lossen: de eerste week van juli (ik noem maar wat, als veel mensen toch op vakantie zijn) mag je de hele week met je oldtimer rijden.
Wel lullig voor die mensen die werken om het anderen in hun vrije tijd naar de zin te maken. Maar ja, dan moet je maar geen uitzondering zijn dus.quote:[..]
Zo heb je altijd uitzonderingen... Het doel is neem ik aan om de regeling goedkoop in stand te houden, dan hebben sommige mensen nou eenmaal pech. Daar ontkom je niet aan zonder een enorme bureaucratie eromheen op te zetten, en dat lijkt me ongewenst.
Rot een eind op joh, hij heeft volkomen gelijk.. En jou onderbouwingen slaan nergens op, als jij jaloers bent dat ik rook, wilt niet zeggen dat jij dat niet mag en dus gaat zeuren, nee.. Steek er ook eentje op!quote:Op woensdag 21 november 2012 14:39 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Wat een BS. Een goedkoop koektrommeltje is echt goedkoper hoor, zowel qua verbruik als qua onderhoud.
[..]
Waar slaat dit nou weer op?? Moet ik ook maar gaan roken als ik last heb van de rook van anderen. Je komt nogal egoistisch over.
[..]
Ik zie niet in wat deze lokale milieuvervuiling, die met name in de steden voor veel luchtwegproblemen (astma etc.) zorgt te maken heeft met derde wereld landen
[..]
=> Viervoudige poep.
Nouja, dan breng je hem op zondag, kan-ie er de hele week aan sleutelen, en haal je hem een week later weer op. Dat valt allemaal te regelen.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:15 schreef Scrutinizer het volgende:
De oldtimerspecialist heeft dan een hele drukke week en de rest van het jaar moet hij zijn vrije zondag opgeven om alle klanten die hun auto komen halen of brengen te ontvangen.
Net zoals het lullig is voor de mensen die belasting moeten betalen voor de auto waarmee ze naar hun werk rijden. Feit is: belasting betalen is lullig!quote:Wel lullig voor die mensen die werken om het anderen in hun vrije tijd naar de zin te maken. Maar ja, dan moet je maar geen uitzondering zijn dus.
1) als je geen geld hebt voor een auto moet je gaan fietsen. Het is geen godvergeven recht dat je auto moet rijden ofzo.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:11 schreef G-men het volgende:
1..mensen odtimer is juist goed voor mensen die onder ons minder bedeeld zijn als ze geld genoeg hadden zouden ze ook nieuwe autos rijden .
Ons? Ons is de turk in de mercedes of de oldtimer liefhebber?quote:4. laat ons met rust
Prima als jij in je golf uit 85 wilt rijden, geen hond die je tegenhoudt MAAR (!) als je hem dagelijks gebruikt moet je gewoon wegenbelasting betalen en niet een regeling misbruiken die daar niet voor bedoeld is.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Een goedkoop koektrommeltje zou ik niet willen hebben, ik heb meer plezier aan mijn Golfje 2 uit 85 dan de Daewoo Matiz uit 2002 van mijn opa met zijn 1 op 14 rijdende naaimachine motor 1.0 3cil, :/
Je blaat alleen maar, scherp je onderbouwingen eens beter aan..
Ik ben de Turk in de Golf, knap dat jij zoveel Turken kent in Mercedesen, ben je niet in de war met Hollanders/Kampers of Marokkanen?quote:Op woensdag 21 november 2012 15:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
1) als je geen geld hebt voor een auto moet je gaan fietsen. Het is geen godvergeven recht dat je auto moet rijden ofzo.
2) Als je geen geld hebt moet je ZEKER geen oldtimer gaan rijden want je loopt leeg aan brandstofkosten en onderhoud. (en ja ik heb ervaring)
[..]
Ons? Ons is de turk in de mercedes of de oldtimer liefhebber?
[..]
Prima als jij in je golf uit 85 wilt rijden, geen hond die je tegenhoudt MAAR (!) als je hem dagelijks gebruikt moet je gewoon wegenbelasting betalen en niet een regeling misbruiken die daar niet voor bedoeld is.
Dus net zoveel als het gemiddelde aantal kilometers dat iedereen maakt. Is het dan zo vreemd dat je wegenbelasting moet betalen net als iedereen?quote:Op woensdag 21 november 2012 17:09 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik ben de Turk in de Golf, knap dat jij zoveel Turken kent in Mercedesen, ben je niet in de war met Hollanders/Kampers of Marokkanen?
En ik rij met mijn Golf van meeting na meeting, elke vrijdag ook een lokale meeting.
Ook gebruik ik het om af en toe door het land heen te cruisen, ben er mee helemaal naar de John Carter Fok!-Meet mee gereden (220km), vervolgens doorgereden naar Zandvoort en ff voor de lol op en neer gereden op de afsluitdijk..
Ik rij er geen woon-werk verkeer mee, maar rij er mee wanneer het mij zint, dat kan tussen de 10 a 15.000km per jaar zijn..
Wat voor gemiddeld aantal kilometers als iedereen..?quote:Op woensdag 21 november 2012 18:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus net zoveel als het gemiddelde aantal kilometers dat iedereen maakt. Is het dan zo vreemd dat je wegenbelasting moet betalen net als iedereen?
En ja ik ken behoorlijk veel turken en marokkanen met oude mercedesssen ja![]()
De grootste gunst is weer afgunst lees ik alweer... Ja maar hij betaalt niet en ikkuh wel!!! Het is niet eerlijk!!!!quote:Op woensdag 21 november 2012 18:14 schreef Metro2005 het volgende:
Dus net zoveel als het gemiddelde aantal kilometers dat iedereen maakt. Is het dan zo vreemd dat je wegenbelasting moet betalen net als iedereen?
quote:Op woensdag 21 november 2012 14:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat stel ik me voor bij die 30 dagen kaart? Dat wordt een administratief gedrocht als dat moet worden bijgehouden.
Is het wellicht een optie om een soort strippenkaart te maken? Je schrijft de datum dat je rijdt op de strippenkaart, legt die in de kofferbak zodat je er niet bij kan, en bij controle (kleine pakkans) laat je hem zien. Bij fraude een boete van bijvoorbeeld alle gemiste motorrijtuigenbelasting + 100% betalen.
Dan krijg je daarna de "maar ik was het vergeten, eerlijk waar"-verhalen...
Aanmelden per telefoon/internet/app. Belastingdienst heeft een tabel met mrb-vrije auto;s, aangemelde auto;s worden voor die dag uit de tabel gehaald. Een scanauto gaat scannen of verkeerscontrole matched de tabel aan de rijdende auto, klaar. De pakkans is klein en ja, er zullen altijd overtreders zijn, maar dat geld voor bijna alle verkeersregels.quote:Op woensdag 21 november 2012 14:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zie het voordeel van zo'n kaart ook niet. De handhaving hiervan wordt een enorm bureaucratisch papiermonster met de bijbehorende inefficiëntie en uiteraard een horde ambtenaren om de zooi te controleren. Niet echt kostenbesparend in tijden van crisis.
Mijn BMW heeft helemaal geen roest..quote:Op woensdag 21 november 2012 21:32 schreef Fer het volgende:
En over Turq zijn Golfje, ik geloof echt dat Turq een liefhebber is, getuige het aantal uren en uries die in de roestige e36 gestoken waren. Maar hoewel die zijn golfje koestert, de regeling is nog steeds niet bedoelt om goedkoop kilometers te maken, zeker niet met een niet-orgineel blokje erin dat de bejaarde Wolfsburger in voor 1986 onhaalbare tijden kan laten versnellen.
Inderdaad ja, dat vind ik net zo raar.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
De grootste gunst is weer afgunst lees ik alweer... Ja maar hij betaalt niet en ikkuh wel!!! Het is niet eerlijk!!!!
Heb je ook zoveel problemen met die nieuwe "zuinige" auto's die vrijgesteld van MRB zijn?
Er staat tussen de 10 en 15.000km per jaar, gemiddeld rijden we in dit land 15.000km per jaar.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Wat voor gemiddeld aantal kilometers als iedereen..?
Omdat het hele wegenbelasting stelsel zo flink ondermijnd wordt en het 'de vervuiler betaald' principe compleet om zeep is.quote:Waarom zo jaloers dat de een zonder en de een met belasting rijdt? Wij hebben 3 auto's wat goed genoeg voor 2000 euro belasting per jaar is, en dan mag ik geen belasting vrije cruise auto hebben..?
Dat is wat jij denkt, ik heb zoveel dingen gedaan en aangepast en geld/energie etc.. aan uitgegeven dat ik wel genoodzaakt ben om het af te maken..quote:Op donderdag 22 november 2012 09:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar, terug naar het onderwerp, je hebt een eigen projecttopic turq.
Nu bekend is dat de vrijstelling blijft/aangepast wordt, dan neem ik aan dat er voorlopig nog weinig gebeurd.
Dan haal je toch een oldtimer? Betaal je geen belasting en kun je de auto gebruiken wanneer het jou uitkomt..quote:Op donderdag 22 november 2012 09:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad ja, dat vind ik net zo raar.
Bovendien is het geen afgunst want ik heb momenteel niet eens een auto, en weet je waarom? Omdat ik het schijtzat was om voor die paar duizend kilometer per jaar (3-4.000km per jaar) die ik met de auto maakte in dit land elke maand 43 euro wegenbelasting op te hoesten.
Meetings liggen niet bepaald om de hoek, ik reis veel van ze gewoon af al is het aan de andere kant van Nederland..quote:[..]
Er staat tussen de 10 en 15.000km per jaar, gemiddeld rijden we in dit land 15.000km per jaar.
Ja, en zo'n GPS ding gaat dus niet in mijn auto komen, en anders wordt het rijden met een Jammer..quote:[..]
Omdat het hele wegenbelasting stelsel zo flink ondermijnd wordt en het 'de vervuiler betaald' principe compleet om zeep is.
Iemand in een oude stinkende walmende kankerverwekkende oldtimer diesel die 50.000 km per jaar rijdt betaald niks.
Iemand in een pruis of zuinig ecodieseltje die 50.000 km per jaar rijdt betaald niks
Opa die 2.000km per jaar rijdt in zijn suzuki alto uit 2005 die betaald de volle mep aan MRB
Henk en ingrid die een wat zwaardere 7 zitter hebben ivm de kinderen maar voornamelijk alles op de fiets doen om het milieu te ontzien betalen ook de volle mep aan MRB
Ik vind dat enorm krom.
Enige echte oplossing IMHO: Kilometerheffing. Ben je van ál het gezeik af. Oldtimers, ecohokjes, straks electrische auto's (waar geen accijns voor betaald wordt straks want: stroom) etc.
Eerlijker (veelrijder betaald veel, weinigrijder betaald weinig) en makkelijker want geen uitzonderingen.
Je kunt een boel willen, maar aan het rekeningrijden kleven ook dermate veel nadelen dat je je kunt afvragen of 'de vervuiler betaalt' in het verkeer wel echt haalbaar is.quote:Op donderdag 22 november 2012 09:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad ja, dat vind ik net zo raar.
Bovendien is het geen afgunst want ik heb momenteel niet eens een auto, en weet je waarom? Omdat ik het schijtzat was om voor die paar duizend kilometer per jaar (3-4.000km per jaar) die ik met de auto maakte in dit land elke maand 43 euro wegenbelasting op te hoesten.
[..]
Er staat tussen de 10 en 15.000km per jaar, gemiddeld rijden we in dit land 15.000km per jaar.
[..]
Omdat het hele wegenbelasting stelsel zo flink ondermijnd wordt en het 'de vervuiler betaald' principe compleet om zeep is.
Iemand in een oude stinkende walmende kankerverwekkende oldtimer diesel die 50.000 km per jaar rijdt betaald niks.
Iemand in een pruis of zuinig ecodieseltje die 50.000 km per jaar rijdt betaald niks
Opa die 2.000km per jaar rijdt in zijn suzuki alto uit 2005 die betaald de volle mep aan MRB
Henk en ingrid die een wat zwaardere 7 zitter hebben ivm de kinderen maar voornamelijk alles op de fiets doen om het milieu te ontzien betalen ook de volle mep aan MRB
Ik vind dat enorm krom.
Enige echte oplossing IMHO: Kilometerheffing. Ben je van ál het gezeik af. Oldtimers, ecohokjes, straks electrische auto's (waar geen accijns voor betaald wordt straks want: stroom) etc.
Eerlijker (veelrijder betaald veel, weinigrijder betaald weinig) en makkelijker want geen uitzonderingen.
Ik heb (nog) geen klassieker maar wel van plan d'r eentje aan te schaffen.. Toch maar ff ingevuld naar wat ik van plan ben..quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:04 schreef daNpy het volgende:
Enquete van de FEHAC:
http://fehac.communicationmaster.nl/50/?m=9e9UPA5luSgo&a=9e979ZMWiNReQ
Graag invullen
quote:Welke optie als alternatief voor de huidige vrijstelling motorrijtuigenbelasting heeft uw voorkeur?
30-dagenkaart (optie om 30 dagen naar eigen keus belastingvrij te rijden)
60-dagenkaart (idem eerste keuzemogelijkheid maar dan 60 dagen)
Vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar)
Kilometerbeprijzing d.m.v. elektronische kastjes in uw auto
Mijn TDI'tje uit 85 pas over 8 jaar dan..quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:55 schreef SelimGTI het volgende:
Is er eens eindelijk een voordeel in de wet waar veel mensen slim op in spelen, worden vooral de allochtonen weer als zwarte schaap bestempeld...
Zoals Elusive hierboven al zei: ''rij eens een willekeurig kamp op, ik garandeer je minimaal 10 mercs met een nieuw kenteken en een blanke kop.''.
Gelukkig gaat het al vrijwel zeker niet door of wordt de grens verhoogt naar 30 jaar, ik vindt het prima want mijn GTI'tje uit 1983 zal vanaf volgend jaar toch 30 jaartjes oud zijn
Dan lepel je er een benzine blok in toch?quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:59 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Mijn TDI'tje uit 85 pas over 8 jaar dan..
Zowiezo R32 motor dan..quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:02 schreef SelimGTI het volgende:
[..]
Dan lepel je er een benzine blok in toch?
Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:40 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je kunt een boel willen, maar aan het rekeningrijden kleven ook dermate veel nadelen dat je je kunt afvragen of 'de vervuiler betaalt' in het verkeer wel echt haalbaar is.
Je noemt zelf al een aardig nadeel nietwaar? Daarnaast moet er een enorme infrastructuur opgetuigd worden die foutgevoelig is en verder niets aan toegevoegde waarde oplevert.quote:Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Een kilometer kastje zal 't gok ik niet gaan worden gezien de technische implicaties en de ambtelijke molens die ervoor nodig zijn. Staat niet in verhouding met 't aantal auto's waarvoor 't gebruikt moet gaan worden of ze moeten 't breed gaan invoeren voor alle auto's en dat staat niet in 't regeer akkoord.quote:Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Yep dat bedoel ik.. Gaat 'm ech nie worden.. Dat is een ICT project namelijk, en omdat in te voeren voor 2014 door de overheid... De kans dat Friso weer wakker wordt en zegt dat hij zin heeft in skieen is groter.quote:Op zondag 2 december 2012 12:52 schreef daNpy het volgende:
Wat als je in het buitenland rijdt?
Wat als de apparatuur defect is? Wat als de computer eruit ligt?
Etc etc?
Dat is er wel. Heel veel zinloze km's, en daarbij is niemand erbij gebaat als in een straal van 50 km van de grens zo goed als geen enkel tankstation meer te vinden is. Ook de overheid niet trouwens, want minder accijns op de normale hoeveelheid benzine is altijd nog meer dan de volle mep accijns op bijna niets.quote:Op zondag 2 december 2012 13:30 schreef Hyperdude het volgende:
Wat een raar idee. Laat dan maar een paar pomphouders in Enschede over de kop gaan; verder is er nl. geen enkel "bezwaar" tegen tanktoerisme.
De bedragen zijn niet wereldschokkend maar hebben we al.. 't scheelt zo een 10tje per kwartaal of je in Drenthe of Zuidholland woont..quote:Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.
Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoenquote:Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.
Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopenquote:Op zondag 2 december 2012 19:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoenTevens krijgen de beide nabijgelegen knooppunten ook een dikke verbouwing om de extra rijstroken te kunnen handelen.
Is natuurlijk niet zo gek als wat ze al een poosje op de A27/28 aan het doen zijn, maar dit kost wel een paar belastingknaken.
En voordat ze in DH die 20 ¤ct per liter terug hebben gegeven die het scheelt als je in .de tankt, zijn we oud en grijs, en rijden we met zijn allen al lang en breed op elektraToevallig gisteren de Cupra nog volgegooid met benzeen voor 1,50 EYPO, en dat is nog geen 10 minuten rijden over de grens, en bij de Schelp ook nog, dus nog niet eens witte pomp rommel.
Foto pls? ff beoordelen of dezen autokoetsch wel de status oldtimer verdient..quote:Op zondag 2 december 2012 16:42 schreef Fer het volgende:
En ja ik heb voor de 30 dagen kaart gekozen, omdat ik voor "normaal gebruik" ritjes mijn normale auto gebruik en een klassieker puur recreatief bezit en behoud, btw hij is van 1988 dus hoop ik zo sneller kans te maken op de oldtimer status.
Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passenquote:Op zondag 2 december 2012 20:07 schreef densmee het volgende:
[..]
en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopen
de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.quote:Op zondag 2 december 2012 20:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passen
Uiteindelijk is het vervelende ook gewoon dat de perfecte oplossing niet bestaat, en van de suboptimale is dit best een aardige.
Los van bovenstaande ben ik van mening dat men meer geld uit het autogebruik probeert te persen dan redelijkerwijs mogelijk, met als gevolg uitwassen dat mensen in traktordiesels die ouder dan de bestuurder zelf zijn gaan rijden. Buiten een beperkte groep liefhebbers kun je dat toch moeilijk natuurlijk gedrag noemen.
klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laagquote:Op zondag 2 december 2012 21:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.
nee, de woonlasten zijn relatief hoog.quote:Op zondag 2 december 2012 21:36 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laag
Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10quote:Op zondag 2 december 2012 21:31 schreef daNpy het volgende:
¤ 1,50 voor E98? Dat is idd wel goedkoop!
Neem voor mij maar een jerrycannetje mee volgende keerquote:Op maandag 3 december 2012 00:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10
Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.quote:Op maandag 3 december 2012 12:31 schreef Sounddragon het volgende:
Wat ik me nou trouwens afvraag he; ik rijd oldtimer omdat ik eigenlijk 90% van de tijd motor rijd, en dus geen zin heb om MRB te betalen omdat het hok 90% van de tijd stil staat. Straks komt die 60 dagen kaart (gaan we effe gemakshalve vanuit), maar dat is me eigenlijk nét te weinig. Als ik nou 2 oldies neem, kan ik dan 2 keer 60 dagen gaan tuffen? (met allebei 60 dagen per jaar), of mag je in totaal 60 dagen per jaar in een klassieker rondhobbelen?
Want dan neemt captain obvious er natuurlijk gewoon 2; een 190/2.5D voor de mucho woon/werk kilometer ritjes op de winterdag, en een S500 voor de boodschapjes en om de pooier uit te hangen de Schelp te sponsoren als ik daar per ongeluk effe zin in heb
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruikenquote:Op maandag 3 december 2012 12:46 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.
Als ik op zaterdagmiddag effe boodschappen wil doen, is de verleiding natuurlijk wel héél groot om effe te 'vergeten' om hem aan te melden.quote:Op maandag 3 december 2012 13:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je 60 dagen op vakantie kan dan maakt die belasting ook niet meer uit
Maar ik vind die hele dagenkaart alsnog omslachtig en te duur in de naleving.
Alleen op vertrek en terugkomst datum aanmeldenquote:Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken
quote:Bunnik, december 2012
Beste klassieker liefhebber,
De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.
In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.
Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.
Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.
Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.
Grote FEHAC enquête 2012 - 2013
De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen
Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.
Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)
Met vriendelijke groet,
FEHAC
Bert Pronk,
voorzitter.
Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.quote:Op donderdag 15 november 2012 00:00 schreef T42 het volgende:
[..]
je weet dat er vroeger helemaal geen apk was?
je weet dat er op een oudje minder zit voor de apk.
mijn kever is weer 2 jaar goedgekeurd geen 1 advies punt en steekproef
sta ik naast een alfa uit 1998 waar 30 dingen afgekeurd werden
daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.quote:Op maandag 3 december 2012 20:48 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.
Merk, Type?quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:05 schreef T42 het volgende:
[..]
daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.
zoek trouwens een carburateur van een nissan sunny uit 1987
ik denk dat het per motortype verschilt. Nieuw topic?quote:Op dinsdag 4 december 2012 12:03 schreef T42 het volgende:
[..]
geen idee denk dat er niet zoveel keuze is bij die dingen...
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken
gelukkig kan ik 11x 60 dagen doenquote:Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto.quote:
heb er meer maar die rijden niet of mogen nog niet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:09 schreef virl3 het volgende:
[..]
Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto.
Lees eens terug slimmerd; ding staat 9 maanden per jaar stil omdat ik motor rij, zodat jouw geliefde file minder lang is, en ik niet op jou en die 250.000 andere leasehok rijders hoef te gaan staan wachten. Ik verrek het om een koekblik 9 maanden per jaar te betalen terwijl hij staat te rotten voor de deur, en nee, ik rijd ook geen dieselquote:Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:
NOG 4 DAGEN EN DAN IS HET APK TIJD oh nee oh nee oh nee
Nou ja wel mooi voor 2 jaar dan... maar ben bang dat het wel wat gaat kosten
Eerst nog maar een accu zien te vinden
Dat is niet echt in de buurtquote:Op dinsdag 4 december 2012 22:23 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70.Ding zou te zwak zijn voor m'n V70 (gaf nog 11,4 volt aan kennelijk maar startte telkens zonder problemen) dus heb die preventief vervangen. Mag je zo ophalen als je wil.
Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepenquote:Op dinsdag 4 december 2012 21:04 schreef Fer het volgende:
Als er geen accu in zit hoeft ie ook niet vast te zitten, scheelt weer een apk puntje.
zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motorquote:Op dinsdag 4 december 2012 23:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is niet echt in de buurt
[..]
Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepen
quote:Op woensdag 5 december 2012 10:19 schreef densmee het volgende:
[..]
zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |