Voor alles? De pi heeft namelijk ook goede io mogelijkheden en spreekt mij meer aan dan de arduino.quote:Op zaterdag 20 april 2013 23:38 schreef gelly het volgende:
[..]
Mij lijkt een Arduino een wat logischer keus...
De gertboard staat ook op mijn verlang lijst. Eerst met xbmc klooien om er beetje in te komen en dan gertboard aanschaffen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 23:36 schreef Duvel het volgende:
(Nog) niet (meer). Gespeeld met GertBoard, maar momenteel ff geen tijd om er dieper in te duiken.
Tuurlijk kun je de pi net zo goed gebruiken voor zoiets, maar het is een beetje overkill.quote:Op zondag 21 april 2013 01:53 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Voor alles? De pi heeft namelijk ook goede io mogelijkheden en spreekt mij meer aan dan de arduino.
Arduino is wel behoorlijk wat uitgebreider en gebruiksvriendelijker op het gebied van i/o. Als ik je plannen zo zie zal je sowieso op de rpi niet genoeg inputs hebben.quote:Op zondag 21 april 2013 01:53 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Voor alles? De pi heeft namelijk ook goede io mogelijkheden en spreekt mij meer aan dan de arduino.
Arduino is een microcontroller, Raspbery PI een singleboardcomputer met OS. Juist een microcontroller wordt voor het meten en besturen van dit soort zaken gebruikt. Het betekent niet dat het met RPI niet mogelijk is.quote:Op zondag 21 april 2013 01:53 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Hij is nu geassembleerd te koop, ik heb 'm nog zitten solderen.quote:Op zondag 21 april 2013 01:57 schreef Lon3 het volgende:
[..]
De gertboard staat ook op mijn verlang lijst. Eerst met xbmc klooien om er beetje in te komen en dan gertboard aanschaffen.
Sta nu al een week te stuiteren dat ik em wil hebben, vandaag maar aangeschaft
Ik zag het inderdaad. Dat was ook de enige die ik zag btw. Zijn er geen kistjes meer te koop waar je em nog zelf moet solderen. Dan heb ik ook weer even een soldeer warm upquote:Op zondag 21 april 2013 09:28 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hij is nu geassembleerd te koop, ik heb 'm nog zitten solderen.
Zijn er ook geen schema's te vinden en dat je dan zelf de onderdelen bij elkaar scharrelt?quote:Op zondag 21 april 2013 10:52 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Ik zag het inderdaad. Dat was ook de enige die ik zag btw. Zijn er geen kistjes meer te koop waar je em nog zelf moet solderen. Dan heb ik ook weer even een soldeer warm up
Ik wil die dingen niet allemaal tegelijk met de pi doen. Met een io uitbreiding heeft de pi toch wel genoeg io of zie ik dit verkeerd? En de optie om de pi te koppelen aan een arduino vind ik ook aantrekkelijkquote:Op zondag 21 april 2013 09:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Arduino is wel behoorlijk wat uitgebreider en gebruiksvriendelijker op het gebied van i/o. Als ik je plannen zo zie zal je sowieso op de rpi niet genoeg inputs hebben.
SMD is wel lastig te solderen met de hand jaquote:Op zondag 21 april 2013 11:46 schreef Duvel het volgende:
Geen idee, maar de printplaat is ook voorzien SMD-componenten, ik snap dat ze 'm voorgebouw verkopen nu.
Nou, overkill is niet het probleem denk ik. Een arduino is even wat makkelijker te gebruiken en programmeren voor de dingen die jij wil.quote:Op zondag 21 april 2013 18:39 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Ik wil die dingen niet allemaal tegelijk met de pi doen. Met een io uitbreiding heeft de pi toch wel genoeg io of zie ik dit verkeerd? En de optie om de pi te koppelen aan een arduino vind ik ook aantrekkelijk
Ik weet dat de pi overkill is voor de andere projecten maar als je er toch een aan schaft is het wel leuk om ook die dingen daarmee te doen
Tamelijk.quote:Op zondag 21 april 2013 18:39 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
SMD is wel lastig te solderen met de hand ja.
Maar wel te doen met een vergrootglas en een pincet. Ben Heck laat zien dat 'ie het kan in één van z'n filmpjes.quote:
quote:BeagleBone Black Released With 1GHz Cortex-A8 For Only $45
DeviceGuru tipped us to the release of the latest single board computer from Beagle Board. It's been two years since the previous BeagleBone was released, and today they've released the BeagleBone Black (including full hardware schematics) at a price competitive with the Raspberry Pi ($10 more, but it comes with a power brick).
Powered by a Cortex-A8, it has 512M of DDR3 RAM, 2G of onboard eMMC, two blocks of 46 I/O pins, a pair of 32-bit DSPs, the usual USB host/client ports, Ethernet, and micro-HDMI (a much requested feature). Support is provided for Ångstrom GNU/Linux, Ubuntu, and Android out of the box.
Linux Gizmos reports where some of the cost savings came from: "According to BeagleBoard.org cofounder Jason Kridner, interviewed in a Linux.com report today, cost savings also came from removing the default serial port as well as USB-to-serial and USB-to-JTAG interfaces, and including a cheaper single-purpose USB cable. (Three serial interfaces are available via the expansion headers.) In addition, the power expansion header for battery and backlight has been removed."
Ah, gaaf!quote:Op woensdag 24 april 2013 22:15 schreef robin007bond het volgende:
http://raspberrypicolocatie.nl/
Wat een helden
Een beetje computerhobbyist heeft dat wel liggen, dat is de gedachte erachter.quote:Op dinsdag 30 april 2013 09:41 schreef mschol het volgende:
ik vind het wel jammer dat zo'n Pi met alle benodigdheden toch zo nog boven de 50-60 euro uitkomt:
¤35-¤40 voor de Pi (afhankelijk waar je hem besteld)
(compatible) SD kaartje van 8GB voor ¤10
hdmi kabeltje: ¤2.50 (action)
stroom adapter: ¤10
eventueel nog een behuizing: ¤10
Dat valt dan toch nog steeds wel mee?quote:Op dinsdag 30 april 2013 09:41 schreef mschol het volgende:
ik vind het wel jammer dat zo'n Pi met alle benodigdheden toch zo nog boven de 50-60 euro uitkomt:
¤35-¤40 voor de Pi (afhankelijk waar je hem besteld)
(compatible) SD kaartje van 8GB voor ¤10
hdmi kabeltje: ¤2.50 (action)
stroom adapter: ¤10
eventueel nog een behuizing: ¤10
voor een 'complete' pc valt het uiteraard wel mee...quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat valt dan toch nog steeds wel mee?
Waarom zou je dat doenquote:Op woensdag 24 april 2013 22:15 schreef robin007bond het volgende:
http://raspberrypicolocatie.nl/
Wat een helden
als je perse een dedicated server nodig hebt, maar geen rekenkracht?quote:Op donderdag 2 mei 2013 15:50 schreef davedavy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doenZie er geen voordeel in.
Omdat het niks kost? Wat ben jij voor nepnederlander..quote:Op donderdag 2 mei 2013 15:50 schreef davedavy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doenZie er geen voordeel in.
Probeer je 1080p via een draadloze verbinding af te spelen of zo?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:24 schreef Rekkie het volgende:
Ik ben steeds minder tevreden met mijn Pi
Zelfs bij het upgraden van mijn netwerk speelt hij films niet goed genoeg af, kleine haperingen in het beeld.
Maar eens een ander doel vinden voor het ding ipv XMBC
dat is exact de reden dat ik er 1 gekocht heb: ik kan wel nog een spel kopen, maar op een gegeven moment ben ik daar wel op uitgekeken, en voor de pi die ik nu gekocht heb heb ik een specifiek doel in gedachte (deel 1, print server is geluktquote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:08 schreef Lon3 het volgende:
Een nieuwe game kost ook 64 euro en daar doe je ook maar een beperkte tijd mee. Dus prijs/plezier verhouding is prima
Limboquote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:13 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Omdat het niks kost? Wat ben jij voor nepnederlander..
wel 1080p alleen niet draadloos. Vanaf een nas (die onder mijn TV staat met daar tussen een switch met prio ports voor deze 2 apparaten)quote:Op vrijdag 3 mei 2013 17:55 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Probeer je 1080p via een draadloze verbinding af te spelen of zo?
Je kan de arduino samen laten werken met de pi, dan heb je geen ethernet shield nodig, je kan dan namelijk gebruik maken van de pi+wifi of ethernet om in te loggen op de pi en je timelaps gegevens rechtstreeks uitlezen of nog beter een Webserver op de pi die de verzamelde gegevens van de arduino hostquote:Op maandag 6 mei 2013 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Ik zit eens te bedenken wat ik met m'n Pi's zou kunnen gaan doen straks.
Heb er 2 en beide worden ingezet voor XBMC.
Nou komt er hopelijk ergens de komende maanden de Ouya binnen die eentje gaat vervangen.
Nou zit momenteel een project uit te denken:
Een off-site timelapse camera (de frequentie moet tussendoor instelbaar zijn), dit opslaat op een geheugenkaart en eventueel een simcard waar ik thuis live kan meekijken, dit alles gevoed door een zonnepaneeltje (evt. DIY) en accu (geen idee nog wat voor type).
Dat wordt voor mij sowieso een project; want van programmeren e.d. heb ik geen verstand.
Ook moet het kostenplaatje nog duidelijk worden.
Maar misschien is een Arduino bord ook wel interessant daarvoor (zuiniger en ook een vracht aan tutorials).
De genoemde zaken in de OP heb ik al (NAS/server) of hoef ik niet (de rest) en kan zo ook niets verzinnen verder.
Misschien verkopen; wat dat ding straks ook nog maar opbrengen (256MB versie)...
Nfs of samba shares?quote:Op maandag 6 mei 2013 15:00 schreef Rekkie het volgende:
[..]
wel 1080p alleen niet draadloos. Vanaf een nas (die onder mijn TV staat met daar tussen een switch met prio ports voor deze 2 apparaten)
Voor die toepassing heb ik geen ethernet of wifi nodig, mogelijk wel een simcard-slot.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:20 schreef Lon3 het volgende:
Je kan de arduino samen laten werken met de pi, dan heb je geen ethernet shield nodig, je kan dan namelijk gebruik maken van de pi+wifi of ethernet om in te loggen op de pi en je timelaps gegevens rechtstreeks uitlezen of nog beter een Webserver op de pi die de verzamelde gegevens van de arduino host
Samba is waarschijnlijk de bottleneck. Probeer nfs eens in te stellen, dit performt een stuk beter met streamen van films. Dit wordt over het algemeen ook overal aangeraden.quote:
Check deze link eens: http://www.cooking-hacks.(...)y-pi-3g-gprs-gsm-gpsquote:Op maandag 6 mei 2013 15:41 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Voor die toepassing heb ik geen ethernet of wifi nodig, mogelijk wel een simcard-slot.
Het moet dus echt een complete off-site oplossing worden, zonder stroom of netwerk van buitenaf.
Misschien is de Pi i.c.m. de cameramodule/USB-webcam ook een oplossing. Moet er alleen een script o.i.d. komen en kijken of er op een manier een simcard-slot op aangesloten kan worden.
Dat script zal wel te doen zijn (ik zal niet de eerste zijn die timelapse wil doen met de Pi) maar simcard-slot wordt moeilijker, vooral om alles te combineren.
Een USB-stick met simcard-slot wil vast wel werken, maar dan wordt het programmeren/script wel lastig (voor iemand die daar gewoon geen verstand van heeft.)
Idee dus:
- Time-lapse foto's maken, tussendoor instelbaar (dus als er veel gebeurd op een dag meer foto's maken).
- Dus foto's maken d.m.v. de cameramodule of USB-webcam.
- Deze foto's lokaal op de SD-kaart opslaan.
- D.m.v. een simcard (met 3G-data) thuis live meekijken, dus soort van IP-camera (dit is optioneel maar wel erg leuke feature)
- Gevoed door een zonnepaneeltje en accu. Accu moet over worden nagedacht (niet elk type is geschikt) maar zonnepaneeltje e.d. is makkelijk te doen.
- Prijs. Ben wel bereid wat te betalen maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
Ik google nog eens verder.
Ja, die had ik ook gezien. Maar eh...1 woord: Duur.quote:Op maandag 6 mei 2013 17:29 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Check deze link eens: http://www.cooking-hacks.(...)y-pi-3g-gprs-gsm-gps
Hacker builds a water-cooled Raspberry Pi case because… why not?quote:
Is volgens mij gewoon een hoek connector met de kabel of niet er in of weg geshoptquote:
quote:
Dan moet je zelf nog gaan afvlakken?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:59 schreef KomtTijd... het volgende:
pc-voedingen zijn lang niet altijd stabiel als je niet alle lijnen een beetje belast op een gebruikelijk vermogen.
In de voeding zelf zit idd een zekering en ik ga per voltage lijn ook zekeringen plaatsen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 08:17 schreef Duvel het volgende:
Ik neem aan dat je wel wat glaszekeringen opneemt hier en daar?
Ben ook wel benieuwd als het werkt is het wel een goedkope oplossing voor een dure lab power supplyquote:Op dinsdag 7 mei 2013 13:54 schreef Duvel het volgende:
Lollig, ik ben benieuwd of het wil werken allemaal!
Synology DS 212+quote:Op maandag 6 mei 2013 16:50 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Samba is waarschijnlijk de bottleneck. Probeer nfs eens in te stellen, dit performt een stuk beter met streamen van films. Dit wordt over het algemeen ook overal aangeraden.
Ik weet niet wat voor NAS je hebt?
http://dx.com/p/ipower-ex(...)-white-silver-131908quote:Op maandag 6 mei 2013 15:41 schreef Iemand91 het volgende:
.. door een zonnepaneeltje en accu. Accu moet over worden nagedacht (niet elk type is geschikt)
Wat Robert hier zegt:quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
http://dx.com/p/ipower-ex(...)-white-silver-131908
? Daar zou'ie 5 tot 10 uur op moeten kunnen draaien?
Edit: http://dx.com/p/solar-pow(...)ed-white-light-41675
Dan heb je gelijk je zonnepaneelZou'ie tot 3,5 uur op moeten kunnen draaien (zonder zon).
Edit 2: Die laatste heeft een te zwak vermogen.
Ik ben nog allerlei opties aan het overwegen/bedenken, van Raspberry tot Arduino en van een GSM tot DSLR.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:21 schreef RobertNL het volgende:
Wat ik mij bij de zonnecel + powerbank dingen altijd afvraag is of ze wel genoeg kunnen laden om zoiets te laten draaienZou het zelf liever met een los panneeltje doen en daar mee een accu opladen
Dat is qua kosten goedkoper dan zo'n ding van DX?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wat Robert hier zegt:
[..]
Ik ben nog allerlei opties aan het overwegen/bedenken, van Raspberry tot Arduino en van een GSM tot DSLR.
Afhankelijk van de situatie moet daar dan een accu en zonnepaneel op afgestemt worden. Daarvoor moet ik kijken naar wat het systeem verbruikt, hoe lang het zonder zonlicht zit, hoeveel marge ik wil hebben. Vervolgens kijken hoe groot de accu moet worden (en welk type) en hoe groot het zonnepaneel moet worden. Dat moet allemaal op elkaar afgestemd worden.
Een zonnepaneel met losse accu geniet nog mijn voorkeur; zonnepanelen zijn goedkoop en snel te maken en accu's zijn volop verkrijgbaar met genoeg capaciteit.
Die zou zover ik heb gezien ook nfs aan moeten kunnen. Als ik jou was zou ik dit even proberen in te stellen en je raspberry via nfs laten streamen. Gegarandeerd dat je een performance boost zal zien.quote:
die was vanochtend nog niet te bestellen..quote:
Farnell?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:20 schreef mschol het volgende:
[..]
die was vanochtend nog niet te bestellen..
ow, fijne site weer: op 2 manieren te bestellen, via weg 1 issie out of stock, en via weg 2 kan je em wel bestellen..?
wel even 35 euro aftikken
yupquote:
quote:Ik heb bij RS gedaan (geen zin om m'n broer lastig te vallen om z'n credit card), misschien niet zo'n slim idee van mij gezien eerdere ervaringen met RS (levertijd van maanden).
quote:Betalingen met Credit Card zijn, zowel voor particulieren als bedrijven, niet mogelijk
ik ga bij farnell wel bestellen en zie wel hoe het betalen in z'n werk gaat...quote:Ach, waar ik 'm voor wil gebruiken duurt helaas nog langer en in de tussentijd komen er mooie setups van anderen.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 12:32 schreef mschol het volgende:
![]()
camera is binnen (vanochtend om pakembeet 10 uur ) nu eff raspbian aan et upgraden
(en morgen ofzo eens achter de factuur aan gaan
)
Witbelans, ISO, sharpness, contrast e.d. zouden aanpasbaar moeten zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:57 schreef mschol het volgende:
[..]
beetje vreemd, meeste bedrijven willen gelijk geld zien
ik heb em werkende, en moet zeggen dat de kwaliteit oke is, als ik de kleuren iets beter kan krijgen (er hangt een wittig waasje over nu) vind ik het een erg geinig dingetje.. leuk voor lego time-lapse projecten of een securitycamera
beetje vreemd, meeste bedrijven willen gelijk geld zienquote:Op donderdag 16 mei 2013 12:59 schreef RobertNL het volgende:
Factuur komt (als je besteld hebt zonder vooraf betalen) altijd later
Die "ruis" die je ziet voor het opkomen van het HBO is nogal intensief en gedetailleerd vaak. Daar heeft ie soms wat moeite mee, daar had mijn Popcorn ook al moeite mee.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:26 schreef Matty___ het volgende:
hebben jullie ook problemen met het afspelen van Game of Thrones 720p? Vooral de aflevering 6 en 7 (S03) geven na de terugblik en bij het opkomen van het HBO logo een dump.
Een tel of 5?quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:30 schreef robin007bond het volgende:
Wat is Apache goed configureren zo'n gedoe.
hier crasht die gewoon hardquote:Op donderdag 16 mei 2013 18:46 schreef Neelix het volgende:
[..]
Die "ruis" die je ziet voor het opkomen van het HBO is nogal intensief en gedetailleerd vaak. Daar heeft ie soms wat moeite mee, daar had mijn Popcorn ook al moeite mee.
Maar met XBian hangt ie soms even of geeft ie wat artifacts daarna, maar loopt ie verder gewoon door.
Maar jij bent ook briljantquote:
quote:Op zaterdag 18 mei 2013 05:34 schreef devzero het volgende:
[..]
Maar jij bent ook briljant
Eindelijk dit speelgoed binnen voor een streaming audio speler projectje. Nu alleen nog even het stof van mijn soldeerbout blazen
Is het een nieuwe installatie? Dan zou ik je SD kaart opnieuw programmeren. Is het een oude installatie die eerst wel beeld gaf, nieuwe stekker proberen?quote:Op maandag 20 mei 2013 09:21 schreef b4kl4p het volgende:
Krijg geen beeld met raspbmc? Iemand een idee? Toetsenbord en muis worden wel geactiveerd. Hdmi doet het niet in deze.
Wat heb je in je config.txt staan?quote:Op maandag 20 mei 2013 09:21 schreef b4kl4p het volgende:
Krijg geen beeld met raspbmc? Iemand een idee? Toetsenbord en muis worden wel geactiveerd. Hdmi doet het niet in deze.
Je kan het sd kaartje natuurlijk ook gewoon in je pc stoppenquote:Op maandag 20 mei 2013 10:56 schreef Troel het volgende:
Dan hoop ik dat ie SSH aan heeft staan om zo te kunnen inloggen, anders kan hij zonder monitor natuurlijk niet kijken wat er in zijn config.txt staat
Dat heb ik pas gedaan, maar dan zie je echt niet dat soort dingenquote:Op maandag 20 mei 2013 10:58 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Je kan het sd kaartje natuurlijk ook gewoon in je pc stoppen
De bootpartitie kan je gewoon mounten en bekijken/bewerken.quote:Op maandag 20 mei 2013 11:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat heb ik pas gedaan, maar dan zie je echt niet dat soort dingen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |