abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 november 2012 @ 17:14:21 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119544017
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 15:15 schreef Natalie het volgende:

[..]

En dat laatste lijkt me een probleem.
De hel is voor iedereen wat anders. Sommige mensen beweren zelfs dat ze al in de hel leven...
Persoonlijke meningen zijn geen feiten en dus ook niet wetenschappelijk bewezen.
Beeldspraak, betekenis, referentie...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 november 2012 @ 17:16:30 #202
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_119544103
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ook :)
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 23 november 2012 @ 17:20:35 #203
45206 Pietverdriet
pi_119544267
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 17:16 schreef Natte lie het volgende:

[..]

Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ook :)
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemand
  vrijdag 23 november 2012 @ 17:27:24 #204
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_119544518
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemand
Nou, nee. Voornamelijk een reactie omdat ik niets kan met je quote. Ik hoopte eigenlijk dat je het uit zo leggen, of het op z'n minst als iets grappigs zou opvatten. Jammer dat je je aangevallen voelt.

Overnieuw?
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?

[ Bericht 28% gewijzigd door Natalie op 23-11-2012 17:36:08 ]
(Un)masking for the greater good.
pi_119556628
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben mij bewust dus ik besta (cogito ergo sum)
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:
quote:
Søren Kierkegaard's critique
The Danish philosopher Søren Kierkegaard provided a critical response to the cogito.[7] Kierkegaard argues that the cogito already presupposes the existence of "I", and therefore concluding with existence is logically trivial. Kierkegaard's argument can be made clearer if one extracts the premise "I think" into two further premises:

"x" thinks
I am that "x"
Therefore I think
Therefore I am

Where "x" is used as a placeholder in order to disambiguate the "I" from the thinking thing.[8]
Here, the cogito has already assumed the "I"'s existence as that which thinks. For Kierkegaard, Descartes is merely "developing the content of a concept", namely that the "I", which already exists, thinks.[9]

Kierkegaard argues that the value of the cogito is not its logical argument, but its psychological appeal: a thought must have something that exists to think the thought. It is psychologically difficult to think "I do not exist". (A more correct version of this thought would be "I does not exist".) But as Kierkegaard argues, the proper logical flow of argument is that existence is already assumed or presupposed in order for thinking to occur, not that existence is concluded from that thinking.[10]
wiki
Of Augustine:
quote:
I err therefore I am (fallor ergo sum)
En ook Nietsche:
quote:
Friedrich Nietzsche criticized the phrase in that it presupposes that there is an "I", that there is such an activity as "thinking", and that "I" know what "thinking" is. He suggested a more appropriate phrase would be "it thinks." In other words the "I" in "I think" could be similar to the "It" in "It is raining."
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.

Een interessant onderwerp dat ik nog even wilde toelichten, maar het is wel offtopic dussem... tja.

Hel dus... :D
  vrijdag 23 november 2012 @ 22:29:23 #206
45206 Pietverdriet
pi_119557358
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 17:27 schreef Natalie het volgende:

Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?
Dat als mensen spreken over dat ze in een hel leven dat overdrachtelijk bedoelen, ze gebruiken beeldspraak, het is een referentie aan.
  vrijdag 23 november 2012 @ 22:34:01 #207
45206 Pietverdriet
pi_119557540
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 22:14 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:

[..]

Of Augustine:

[..]

En ook Nietsche:

[..]

Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.

Een interessant onderwerp dat ik nog even wilde toelichten, maar het is wel offtopic dussem... tja.

Hel dus... :D
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
  vrijdag 23 november 2012 @ 22:47:14 #208
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119558263
geschiedenis:
De meeste mensen associëren het met onverdraaglijke pijn en met vuur waarin de zielen van overledene gekweld worden. Dit denkbeeld is diep geworteld in ons westerse folklore. De vroege kerk maakte handig gebruik van het feit dat de meeste gewone burgers analfabeten waren. De priesters vertelden de mensen over de hel en maakte bij die vertellingen gebruik van taferelen die in prentenboeken en het glas in lood ramen waren gegraveerd. De mensen werden op die manier van doordrongen dat ze trouw moesten blijven aan de kerk met zijn vele regels. Als iemand niet trouw was zou hij als afvallige worden beschouwd en in die verschrikkelijke hel terechtkomen. Door deze angst deden de mensen zo'n beetje alles wat het priesterdom van hen vroeg.

Het woordje 'hel' in de bijbel:
De bijbel geeft ons niet zo veel informatie over de hel. In het oude testament wordt wel gesproken over het dodenrijk. In het hebreeuws is dat Sjéol. In onze oudere vertalingen van de bijbel wordt dit woord vertaald met hel.

In het nieuwe testament komt het dodenrijk ook voor (in het Grieks Hades) en ook dit werd consequent vertaald met het woord hel.

Hoe zal het in de hel zijn?
De hel zal een plek zijn waar Niets van Gods goedheid te bespeuren is. Mensen zullen dus een totale geestelijke dood ervaren. Ze kunnen niet met God communiceren simpelweg omdat ze voor eeuwig van Hem zijn afgesloten.

2 Tessalonicenzen 1:9
Ze zullen voor eeuwig worden verstoten, ver van de Heer en van zijn kracht en majesteit
Naast de eeuwig knagende wormen en het nooit dovende vuur zal er een zeer depressieve sfeer hangen. De mensen die daar zijn zullen volgens Jezus tanden knarsen (van woede) en wenen (van verdriet).

Markus 9: 48
waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft.

Matteüs 24: 51
en hij zal hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de huichelaars laten ondergaan; daar zal hij met hen jammeren en knarsetanden.

Alle vuiligheid van de hele wereld en van alle tijden zal daar zijn (demonen, zware misdadigers, perverse mensen en ga zo maar door).

Openbaring 21: 8
Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.

Mensen zullen eenzaam zijn. Alle goede normen zoals liefde, barmhartigheid, medelijden, hulpvaardigheid zijn eigenschappen van God. Deze eigenschappen zullen we in de hel niet vinden.

bron: http://www.apologeet.nl/studies/de_hel.php
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_119560501
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven. ;)

Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan? :)
pi_119565772
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven. ;)

Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan? :)
Man je zwetst. 'cogito ergo sum' is een beroemde frase van Descartes en je schrijft dat Augustinus er kritiek op had.
Waarom haal je er iets heel anders bij? Natuurlijk kunnen andere dingen eventueel ook bestaan.. Alleen dat kan betwijfeld worden en dat is Piets punt. Je vroeg hem om te bewijzen dat hij bestaat en Piet twijfelt kennelijk, en aan het feit dat hij twijfelt kan niet getwijfeld worden. Dat zou dan het bewijs voor zijn bestaan zijn.
Ik weet trouwens niet of het twijfelexperiment van Descartes wel uitsluitsel geeft, tenslotte zou de twijfel ook een illusie kunnen zijn, maar het feit dat je ook daaraan twijfelt is weer niet te betwijfelen.
Grappig wel, eigenlijk. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 24-11-2012 10:32:19 ]
  zaterdag 24 november 2012 @ 09:43:21 #211
45206 Pietverdriet
pi_119566097
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Je snapt het nog steeds niet.
pi_119566975
quote:

[..]

Dat zou wel het opperste bewustzijn zijn ;)
  zaterdag 24 november 2012 @ 14:16:53 #213
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119571338
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Catnip het volgende:

[..]

Ik geloof je wel hoor Manke :) Waarom niet? Je gaat toch echt niet liegen over dat soort dingen lol. Ja voor aandacht misschien, maar zo iemand ben je volgens mij nou ook weer niet..
zit er al 3,5 jaar mee te spammen op dit bord (waar blijft de tijd..) en nog geen woord gelogen.:) voor aandacht ook niet, vind het interessant om te delen.

van experimenten tot hoe het uit de hand liep en hoe ik zat te fokken bij de paaz :P
  zaterdag 24 november 2012 @ 14:25:21 #214
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119571495
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wetenschappelijk houdt ook in nooit op eigen bevindingen alleen te vertrouwen. Er zijn zat voorbeelden waarbij mensen dingen denken te zien die achteraf niet waar waren. Ooggetuigen zijn onbetrouwbaar.
ja, maar ik beweer ook niet dat mijn methode wetenschappelijk was. heb verder niks gedocumenteerd en gepubliceerd voor een wetenschappelijk tijdschrift of pubmed :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2012 14:27 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.
... maar wel een +je krijgt voor z'n pogingen ;)
het bewijs zit in mn hoofd, maar ik weet wat mensen daarover denken, dus overtuigen doe ik niet meer, probeerde het door te schrijven wat de stemmen allemaal zeggen, maar dat vindt iedereen blijkbaar normaal en bij het ziektebeeld horen, maar daar zit de wetenschap dus helemaal fout, veel mensen die het ook hebben zijn het met me eens, veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijk
pi_119572734
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 14:25 schreef Manke het volgende:
veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijk
klote
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
  zaterdag 24 november 2012 @ 15:25:07 #216
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119572831
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 15:19 schreef Rawberry het volgende:

[..]

klote
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dus :P en baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
pi_119573218
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dus :P en baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
was mss opgezet spel
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
pi_119573241
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Blijven proberen :)
pi_119573671
quote:

[..]

Dat heb ik nooit echt begrepen.
Je denkt, je twijfelt - dus je bestaat? Waarom zou een twijfel een bewijs zijn van bestaan, dat kan toch ook onderdeel uitmaken van het niet-bestaan?

Taalkundig bezien is het een loop: cogito is immers een latijnse werkwoordsvorm, de -o uitgang geeft aan dat het eerste persoon enkelvoud is. Als die vorm er al is in je zin, is er daarmee al een ik, een onderwerp. Oftewel, 'cogito' an sich zou al bewijzend zijn als je het zo stelt.

Cogito ergo sum kwam uit een periode dat ook ging over bewustzijn, zou je het ook kunnen lezen dat er eigenlijk staat 'ik ben me bewust, dus ik besta'?

Waardoor hij ook tot zijn conclusie kwam dat bewustzijn een vorm van structuur is, ook een steen had in zijn opvatting bewustzijn, alleen veel lager. Immers, anders zou een steen vanuit zich uit bezien niet bestaan: de steen denkt/twijfelt niet, dus bestaat niet. Toch bestaat ie wel.

Wat mij dan wel weer aanspreekt, is het concept 'bewustzijn', en daarmee 'ik', zien als een consequentie van complexiteit van fysieke verschijningen. Want als iets zo complex is dat het bestaat uit onderdelen die totaal verschillend zijn, ontstaat de behoefte aan een overkoepelend samenvattend iets, dat van binnen uit dan als 'het ik' gezien kan worden.
Wat dan ook weer klopt met een mogelijke interpretatie van veel psychiatrische beelden als vormen van verstoringen van het bewustzijn. Depersonalisatie bv.
pi_119574054
De clou is dat je aan alles kunt twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Als je niet zou bestaan zou je niet kunnen twijfelen, daarom is het een bewijs voor het feit dat je bestaat.
pi_119574252
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De clou is dat je aan alles kunt twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Als je niet zou bestaan zou je niet kunnen twijfelen, daarom is het een bewijs voor het feit dat je bestaat.
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?
  zaterdag 24 november 2012 @ 16:24:56 #222
45206 Pietverdriet
pi_119574307
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 16:22 schreef iteejer het volgende:

[..]

Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Zelf als je er aan twijfelt dat je twijfelt twijfel je.
Als ITer zou je de logica daarvan moeten snappen.
pi_119574342
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2012 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Zelf als je er aan twijfelt dat je twijfelt twijfel je.
Als ITer zou je de logica daarvan moeten snappen.
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?
  zaterdag 24 november 2012 @ 16:28:49 #224
45206 Pietverdriet
pi_119574381
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 16:27 schreef iteejer het volgende:

[..]

Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervan
pi_119574395
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er moet iets zijn wat twijfelt.
Dat is een aanname, geen bewijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')