Beeldspraak, betekenis, referentie...quote:Op vrijdag 23 november 2012 15:15 schreef Natalie het volgende:
[..]
En dat laatste lijkt me een probleem.
De hel is voor iedereen wat anders. Sommige mensen beweren zelfs dat ze al in de hel leven...
Persoonlijke meningen zijn geen feiten en dus ook niet wetenschappelijk bewezen.
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ookquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemandquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:16 schreef Natte lie het volgende:
[..]
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ook
Nou, nee. Voornamelijk een reactie omdat ik niets kan met je quote. Ik hoopte eigenlijk dat je het uit zo leggen, of het op z'n minst als iets grappigs zou opvatten. Jammer dat je je aangevallen voelt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemand
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben mij bewust dus ik besta (cogito ergo sum)
Of Augustine:quote:Søren Kierkegaard's critique
The Danish philosopher Søren Kierkegaard provided a critical response to the cogito.[7] Kierkegaard argues that the cogito already presupposes the existence of "I", and therefore concluding with existence is logically trivial. Kierkegaard's argument can be made clearer if one extracts the premise "I think" into two further premises:
"x" thinks
I am that "x"
Therefore I think
Therefore I am
Where "x" is used as a placeholder in order to disambiguate the "I" from the thinking thing.[8]
Here, the cogito has already assumed the "I"'s existence as that which thinks. For Kierkegaard, Descartes is merely "developing the content of a concept", namely that the "I", which already exists, thinks.[9]
Kierkegaard argues that the value of the cogito is not its logical argument, but its psychological appeal: a thought must have something that exists to think the thought. It is psychologically difficult to think "I do not exist". (A more correct version of this thought would be "I does not exist".) But as Kierkegaard argues, the proper logical flow of argument is that existence is already assumed or presupposed in order for thinking to occur, not that existence is concluded from that thinking.[10]
wiki
En ook Nietsche:quote:I err therefore I am (fallor ergo sum)
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.quote:Friedrich Nietzsche criticized the phrase in that it presupposes that there is an "I", that there is such an activity as "thinking", and that "I" know what "thinking" is. He suggested a more appropriate phrase would be "it thinks." In other words the "I" in "I think" could be similar to the "It" in "It is raining."
Dat als mensen spreken over dat ze in een hel leven dat overdrachtelijk bedoelen, ze gebruiken beeldspraak, het is een referentie aan.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:27 schreef Natalie het volgende:
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:
[..]
Of Augustine:
[..]
En ook Nietsche:
[..]
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.
Een interessant onderwerp dat ik nog even wilde toelichten, maar het is wel offtopic dussem... tja.
Hel dus...
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Man je zwetst. 'cogito ergo sum' is een beroemde frase van Descartes en je schrijft dat Augustinus er kritiek op had.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Je snapt het nog steeds niet.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Dat zou wel het opperste bewustzijn zijnquote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
zit er al 3,5 jaar mee te spammen op dit bord (waar blijft de tijd..) en nog geen woord gelogen.:) voor aandacht ook niet, vind het interessant om te delen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor MankeWaarom niet? Je gaat toch echt niet liegen over dat soort dingen lol. Ja voor aandacht misschien, maar zo iemand ben je volgens mij nou ook weer niet..
ja, maar ik beweer ook niet dat mijn methode wetenschappelijk was. heb verder niks gedocumenteerd en gepubliceerd voor een wetenschappelijk tijdschrift of pubmedquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wetenschappelijk houdt ook in nooit op eigen bevindingen alleen te vertrouwen. Er zijn zat voorbeelden waarbij mensen dingen denken te zien die achteraf niet waar waren. Ooggetuigen zijn onbetrouwbaar.
het bewijs zit in mn hoofd, maar ik weet wat mensen daarover denken, dus overtuigen doe ik niet meer, probeerde het door te schrijven wat de stemmen allemaal zeggen, maar dat vindt iedereen blijkbaar normaal en bij het ziektebeeld horen, maar daar zit de wetenschap dus helemaal fout, veel mensen die het ook hebben zijn het met me eens, veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijkquote:Op vrijdag 23 november 2012 14:27 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.
... maar wel een +je krijgt voor z'n pogingen
klotequote:Op zaterdag 24 november 2012 14:25 schreef Manke het volgende:
veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijk
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusquote:
was mss opgezet spelquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Blijven proberenquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Dat heb ik nooit echt begrepen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De clou is dat je aan alles kunt twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Als je niet zou bestaan zou je niet kunnen twijfelen, daarom is het een bewijs voor het feit dat je bestaat.
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:22 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Zelf als je er aan twijfelt dat je twijfelt twijfel je.
Als ITer zou je de logica daarvan moeten snappen.
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervanquote:Op zaterdag 24 november 2012 16:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?
Dat is een aanname, geen bewijs.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |