abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 november 2012 @ 21:34:55 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119361293
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:33 schreef iteejer het volgende:

[..]

Het was ook slechts een begroeting.
Begroetingen zijn zelden bedoeld om een inhoudelijk bewijs te leveren, bij mij niet iig, vandaar :)
Slecht om te sneren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119361746
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2012 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Slecht om te sneren?
Welnee joh, een knipoogje, thats all. Echt :)
Schaken met woorden, oftewel, taal :)
pi_119362011
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vanwaar je opmerking dan?
Omdat die uitspraak een cirkelredenering is. :)
pi_119362193
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:43 schreef Gray het volgende:

[..]

Omdat die uitspraak een cirkelredenering is. :)
Ieder bewijs is in wezen een cirkelredenering. Want 'dan klopt het' :)
pi_119362700
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:45 schreef iteejer het volgende:

[..]

Ieder bewijs is in wezen een cirkelredenering. Want 'dan klopt het' :)
Zit wat in. :)

Maakt het alleen niet per se waar. ;)
pi_119362794
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:51 schreef Gray het volgende:

[..]

Zit wat in. :)

Maakt het alleen niet per se waar. ;)
Wel als je waarheid definieert als 'datgene wat bewezen is'
pi_119362868
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:52 schreef iteejer het volgende:

[..]

Wel als je waarheid definieert als 'datgene wat bewezen is'
Maar dan zou je alles als waar aan kunnen nemen.
pi_119363362
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Maar dan zou je alles als waar aan kunnen nemen.
Sommigen doen dat dan ook.
Anderen weer juist helemaal niet.
Tegengestelde visies, die hoewel ze allemaal Nederlands spreken toch eigenlijk een geheel eigen taal hebben.
Eigen paradigma's. Het is dan ook zinloos om vanuit het ene paradigma het andere te ontkrachten.

Oftewel: alles is geloof. Ook dat. Het is in ieder geval het mijne :)
pi_119363589
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:59 schreef iteejer het volgende:

[..]

Sommigen doen dat dan ook.
Anderen weer juist helemaal niet.
Tegengestelde visies, die hoewel ze allemaal Nederlands spreken toch eigenlijk een geheel eigen taal hebben.
Eigen paradigma's. Het is dan ook zinloos om vanuit het ene paradigma het andere te ontkrachten.

Oftewel: alles is geloof. Ook dat. Het is in ieder geval het mijne :)
Daar kan ik me wel in vinden. :)
pi_119364522
Maar, Piet, mijn vraag hoe jij de hel zag was serieus hoor :)
Als ik je gegriefd heb met mijn begroeting spijt me dat, was echt de bedoeling niet, ik ben oprecht nieuwsgierig naar je visie hier op.
pi_119372802
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:26 schreef iteejer het volgende:
Maar over die hel he, waarom wil je dat weten? Worstel jij met dergelijke vragen?
Zelf geloof ik er niet in.
Het is imo een consequentie van de duivel/god tegenstelling, of kwaad/goed.

Als je in een systeem alle witte balletjes naar jezelf trekt, hou je alleen de zwarte balletjes naast je over.
Zo ook met goed en kwaad, als je eerst zelf het goede en de waarheid gaat claimen, is dus alles wat dat niet is het kwade en de onwaarheid.

Een paar levens geleden was er ooit een visualisatie daarvan: een god die zich losmaakte uit een kolkend grijs, daar alles uit ging vissen wat wit was en daaruit een wereld ging opbouwen. Heel trots. Zijn paradijs. Het paradijs.
Uiteraard bleef toen het zwarte over, en werd dat naarmate er meer wit geplukt werd steeds dieper zwart. Dus heeft hij op die manier onbedoeld zelf de hel gemaakt, het kwade. Als uiterste consequentie van zijn bestaan.
Hij zag die tegenstelling, en had uiteindelijk geen andere keus om dat weer te herstellen door zichzelf en zijn paradijs weer te laten terugglijden in het zwart, dat daarmee weer grijs werd.
Het goddelijk offer: jezus aan het kruis, isis (of osiris? ff vergeten ;) ) in de nijl, het offer in de mithras-cult, de vuurgod die zich op de ijsgod stortte, het vuur ging uit en het ijs smolt, en het resultaat was water - de bron van alle leven.

Een verhaal dus dat omdat het in diverse culturen steeds in een andere vorm weer terug kwam wellicht meer de menselijke manier van denken weerspiegelt dan de realiteit. Een realiteit die we volgens velen nooit zullen kunnen snappen aangezien we er zelf een heel klein onderdeeltje van zijn.
Jij hebt een vreemde visie over god. Ten eerste stel je dat god zich onttrok uit iets terwijl god net beschouwd wordt als allesomvattend. Je stelt god ook voor als iets dat per se buiten jezelf ligt wat ook niet klopt door diezelfde allesomvattendheid.
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
  maandag 19 november 2012 @ 21:02:27 #62
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119402526
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 01:54 schreef Rawberry het volgende:
Jij hebt een vreemde visie over god. Ten eerste stel je dat god zich onttrok uit iets terwijl god net beschouwd wordt als allesomvattend. Je stelt god ook voor als iets dat per se buiten jezelf ligt wat ook niet klopt door diezelfde allesomvattendheid.
Welke god (van de 30.000 'kandidaten' die de mens heeft gecreerd) ?

... en als we dat verhaal van jou doortrekken naar de god van Abraham (want die bedoel je waarschijnlijk :P ), wat klopt er dan niet aan de stelling : "God is het goede, de liefde, het licht" ???
... want is ie dan niet ook het kwade, de haat & de duisternis ???
:Y

edit:
Van oorsprong is die god zelfs gelijk aan de duisternis. Er was immers niet anders in den beginne. Het licht is slechts één van zijn creaties. :Y)

[ Bericht 9% gewijzigd door R0N1N op 19-11-2012 21:08:04 ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_119418383
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 21:02 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Welke god (van de 30.000 'kandidaten' die de mens heeft gecreerd) ?

... en als we dat verhaal van jou doortrekken naar de god van Abraham (want die bedoel je waarschijnlijk :P ), wat klopt er dan niet aan de stelling : "God is het goede, de liefde, het licht" ???
... want is ie dan niet ook het kwade, de haat & de duisternis ???
:Y

edit:
Van oorsprong is die god zelfs gelijk aan de duisternis. Er was immers niet anders in den beginne. Het licht is slechts één van zijn creaties. :Y)
Met de afwezigheid van licht was er ook geen duisternis. ;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 12:29:09 #64
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119421484
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:43 schreef Gray het volgende:
Met de afwezigheid van licht was er ook geen duisternis. ;)
Alleen in de gedachte van de mens die licht en duisternis ziet als gelijkwaardige tegenpolen.
... maar dat zijn het niet. Slechts (letterlijk) in het oog van de "waarnemer". ;)
pi_119421779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:29 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Alleen in de gedachte van de mens die licht en duisternis ziet als gelijkwaardige tegenpolen.
... maar dat zijn het niet. Slechts (letterlijk) in het oog van de "waarnemer". ;)
En daarom is die god dus niet gelijk aan duisternis. Dat lees je er zelf in. ;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 12:57:57 #66
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119422284
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:38 schreef Gray het volgende:
En daarom is die god dus niet gelijk aan duisternis. Dat lees je er zelf in. ;)
Jawel, maar niet zoals wij 'duisternis' zien. ;)
Zodra je stelt dat (zelfs) die duisternis er niet was, totdat er licht was, zou je kunnen stellen dat god zichzelf tegelijk met het licht schiep, of dat ie eigenlijk gewoon niet(s) is :P
pi_119422604
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 12:57 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Jawel, maar niet zoals wij 'duisternis' zien. ;)
Zodra je stelt dat (zelfs) die duisternis er niet was, totdat er licht was, zou je kunnen stellen dat god zichzelf tegelijk met het licht schiep, of dat ie eigenlijk gewoon niet(s) is :P
Die god was er voor het licht, voor de duisternis, voordat het woord voordat betekenis had. Het is wat de oorspronkelijke betekenis van nul was in Azie, namelijk potentieel. ;)

Het is dus niet iets, maar ook niet niets. Het is zowel iets als niets tegelijk, en tegelijk geen van beide, en iets maar geen niets, en geen iets maar wel niets.
pi_119424001
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Die god was er voor het licht, voor de duisternis, voordat het woord voordat betekenis had. Het is wat de oorspronkelijke betekenis van nul was in Azie, namelijk potentieel. ;)

Het is dus niet iets, maar ook niet niets. Het is zowel iets als niets tegelijk, en tegelijk geen van beide, en iets maar geen niets, en geen iets maar wel niets.
Ja, lekker vaag. :P

edit: sorry, ben ietwat melig.
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:42:35 #69
45206 Pietverdriet
pi_119424021
Hoe zie jij god gray, tov de oerknal?
pi_119424222
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zie jij god gray, tov de oerknal?
Ik geloof niet zozeer in een god als persoon, maar als definitie van Tao, wat overigens ook een ondefinieerbaar begrip is.

quote:
In the foundational text of Taoism, the Tao Te Ching, Laozi explains that Tao is not a 'name' for a 'thing' but the underlying natural order of the universe whose ultimate essence is difficult to circumscribe. Tao is thus "eternally nameless” (Dao De Jing-32. Laozi) and to be distinguished from the countless 'named' things which are considered to be its manifestations.
Grof vertaald als 'shit happens'. :)
  dinsdag 20 november 2012 @ 13:55:16 #71
45206 Pietverdriet
pi_119424529
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:47 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik geloof niet zozeer in een god als persoon, maar als definitie van Tao, wat overigens ook een ondefinieerbaar begrip is.

[..]

Grof vertaald als 'shit happens'. :)
God is causaliteit?
pi_119424622
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

God is causaliteit?
Onder andere. Maar het gaat verder dan dat, verder dan woorden, concepten, vormen, het vormeloze, alles en niets. Heel vaag, ik weet het. Maar daarom hou ik me er ook niet vaak mee bezig, want het is nutteloos. Het kan inspireren, maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd. :)
pi_119425035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:57 schreef Gray het volgende:

[..]

Onder andere. Maar het gaat verder dan dat, verder dan woorden, concepten, vormen, het vormeloze, alles en niets. Heel vaag, ik weet het. Maar daarom hou ik me er ook niet vaak mee bezig, want het is nutteloos. Het kan inspireren, maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd. :)
ja, precies.
zoals de laatste regel uit zijn tractatus: „Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.“
pi_119425321
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:07 schreef iteejer het volgende:

[..]

ja, precies.
zoals de laatste regel uit zijn tractatus: „Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.“
Precies. :Y

Een beetje filosoferen erover is leuk, maar erover discussiëren is zinloos. Het is onmogelijk om vast te stellen, dus er zijn in zo'n discussie alleen maar verliezers.
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:22:37 #75
45206 Pietverdriet
pi_119425712
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:07 schreef iteejer het volgende:

[..]

ja, precies.
Scheermes van Ockem is beter van toepassing, en Wittgenstein is de meest overschatte filosoof van de 20ste eeuw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')