Beeldspraak, betekenis, referentie...quote:Op vrijdag 23 november 2012 15:15 schreef Natalie het volgende:
[..]
En dat laatste lijkt me een probleem.
De hel is voor iedereen wat anders. Sommige mensen beweren zelfs dat ze al in de hel leven...
Persoonlijke meningen zijn geen feiten en dus ook niet wetenschappelijk bewezen.
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ookquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemandquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:16 schreef Natte lie het volgende:
[..]
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ook
Nou, nee. Voornamelijk een reactie omdat ik niets kan met je quote. Ik hoopte eigenlijk dat je het uit zo leggen, of het op z'n minst als iets grappigs zou opvatten. Jammer dat je je aangevallen voelt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemand
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben mij bewust dus ik besta (cogito ergo sum)
Of Augustine:quote:Søren Kierkegaard's critique
The Danish philosopher Søren Kierkegaard provided a critical response to the cogito.[7] Kierkegaard argues that the cogito already presupposes the existence of "I", and therefore concluding with existence is logically trivial. Kierkegaard's argument can be made clearer if one extracts the premise "I think" into two further premises:
"x" thinks
I am that "x"
Therefore I think
Therefore I am
Where "x" is used as a placeholder in order to disambiguate the "I" from the thinking thing.[8]
Here, the cogito has already assumed the "I"'s existence as that which thinks. For Kierkegaard, Descartes is merely "developing the content of a concept", namely that the "I", which already exists, thinks.[9]
Kierkegaard argues that the value of the cogito is not its logical argument, but its psychological appeal: a thought must have something that exists to think the thought. It is psychologically difficult to think "I do not exist". (A more correct version of this thought would be "I does not exist".) But as Kierkegaard argues, the proper logical flow of argument is that existence is already assumed or presupposed in order for thinking to occur, not that existence is concluded from that thinking.[10]
wiki
En ook Nietsche:quote:I err therefore I am (fallor ergo sum)
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.quote:Friedrich Nietzsche criticized the phrase in that it presupposes that there is an "I", that there is such an activity as "thinking", and that "I" know what "thinking" is. He suggested a more appropriate phrase would be "it thinks." In other words the "I" in "I think" could be similar to the "It" in "It is raining."
Dat als mensen spreken over dat ze in een hel leven dat overdrachtelijk bedoelen, ze gebruiken beeldspraak, het is een referentie aan.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:27 schreef Natalie het volgende:
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:
[..]
Of Augustine:
[..]
En ook Nietsche:
[..]
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.
Een interessant onderwerp dat ik nog even wilde toelichten, maar het is wel offtopic dussem... tja.
Hel dus...
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Man je zwetst. 'cogito ergo sum' is een beroemde frase van Descartes en je schrijft dat Augustinus er kritiek op had.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Je snapt het nog steeds niet.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Dat zou wel het opperste bewustzijn zijnquote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
zit er al 3,5 jaar mee te spammen op dit bord (waar blijft de tijd..) en nog geen woord gelogen.:) voor aandacht ook niet, vind het interessant om te delen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor MankeWaarom niet? Je gaat toch echt niet liegen over dat soort dingen lol. Ja voor aandacht misschien, maar zo iemand ben je volgens mij nou ook weer niet..
ja, maar ik beweer ook niet dat mijn methode wetenschappelijk was. heb verder niks gedocumenteerd en gepubliceerd voor een wetenschappelijk tijdschrift of pubmedquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wetenschappelijk houdt ook in nooit op eigen bevindingen alleen te vertrouwen. Er zijn zat voorbeelden waarbij mensen dingen denken te zien die achteraf niet waar waren. Ooggetuigen zijn onbetrouwbaar.
het bewijs zit in mn hoofd, maar ik weet wat mensen daarover denken, dus overtuigen doe ik niet meer, probeerde het door te schrijven wat de stemmen allemaal zeggen, maar dat vindt iedereen blijkbaar normaal en bij het ziektebeeld horen, maar daar zit de wetenschap dus helemaal fout, veel mensen die het ook hebben zijn het met me eens, veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijkquote:Op vrijdag 23 november 2012 14:27 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.
... maar wel een +je krijgt voor z'n pogingen
klotequote:Op zaterdag 24 november 2012 14:25 schreef Manke het volgende:
veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijk
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusquote:
was mss opgezet spelquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Blijven proberenquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Dat heb ik nooit echt begrepen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De clou is dat je aan alles kunt twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Als je niet zou bestaan zou je niet kunnen twijfelen, daarom is het een bewijs voor het feit dat je bestaat.
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:22 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Zelf als je er aan twijfelt dat je twijfelt twijfel je.
Als ITer zou je de logica daarvan moeten snappen.
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervanquote:Op zaterdag 24 november 2012 16:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?
Dat is een aanname, geen bewijs.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt.
Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:29 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is een aanname, geen bewijs.
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervan
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Tja, daar kan ik ook niets aan doen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.
Waarbij het systeem uiteraard uitgaat van zichzelf, en van alles doet: het ademt, het neemt waar, het poept en het zeikt, etc.
Toch vraagt het systeem zich af of het bestaat.
Een legitieme vraag. Het systeem zou zich immers ook kunnen verbeelden dat ademt, waarneemt poept of zeikt.
Vervolgens is het bewijs dat het systeem bestaat gelegen in het feit dat het zich dat afvraagt.
Kennelijk is ademen, zien, poepen en piesen géén bewijs van bestaan, maar is het denken wél een bewijs van bestaan.
Dat vind ik niet logisch nee
Exact, het is een aanname.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Vertel.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.
nee, geloof ik niet.quote:
ik ga daar niet meer naartoe.quote:
Je zou kunnen dromen dat je piest?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou kunnen dromen dat je piest?
Wat droomt er dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Ga je dit nog hard maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:03 schreef iteejer het volgende:
Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:55 schreef iteejer het volgende:
[..]
Geldt die vraag niet voor je pies-voorbeeld?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En je kunt dromen dat je twijfelt, maar zodra je twijfelt aan het feit dat je twijfelt, heb je bewezen dat twijfelt. Dan kan daarover niet meer getwijfeld worden. Er moet dus iets zijn dat kan twijfelen. En dat is een bewijs voor het bestaan.
De rest kan allemaal een illusie of een aanname zijn.
[..]
Of het is het allemaal?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Als ik dat kon, dan had ik een paper geschreven en de wereld op z'n kop gezet.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?
Mwah, ik zou waarschijnlijk een paper nodig hebben om het helemaal uit te schrijven en dan nog zal ik daarmee jullie niet overtuigen, want jullie geloven simpelweg anders.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus je snapt zelf niet wat je schrijft?
[..]
Hmm, ik laat me er weer in trekkenquote:
Nee, het ging over dat de spreker die aangeeft te twijfelen daarmee zijn eigen bestaan bewijst.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waar het om ging is of daaraan getwijfeld kon worden, weet je nog?
[..]
Dat komt ervan wanneer al die moderators deelnemen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelden zo'n moderate discussie gezien..
Waarom is het kleineren kennelijk vast onderdeel van TRU? Ook zo'n vraag, forget it, offtopic.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus je snapt zelf niet wat je schrijft?
[..]
En wat is nu je punt? Dat proefdieren zielig zijn?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:11 schreef iteejer het volgende:
[..]
Hmm, ik laat me er weer in trekken
Maar, ok, in outlines:
De wetenschap is een formeel systeem, dat zich baseert op waarnemingen. Om te verhinderen dat allerlei geruchten en fantasie deel uit gaan maken van de wetenschappelijke theorie-vorming, worden er aan de waarnemingen strakke eisen gesteld.
Die in feite neerkomen op: een waarneming moet herhaalbaar en objectiveerbaar zijn.
Vervolgens wordt dat betrokken in theorie-vorming. Want op grond van de herhaalbaarheid en objectiveerbaarheid moet je dan uiteindelijk tot een vorm van inzicht kunnen komen die stelt dat als je A doet, er dan B gebeurt. Altijd of onder bekende voorwaarden (herhaalbaarheid), en ongeacht wie dat doet (want objectiveerbaar).
So far so good.
Op deze manier bouw je inderdaad aan theorievorming, die het mogelijk maakt dat je die geabstraheerde structuren weer terugleidt naar de praktijk en van alles kan gaan bouwen, zoals auto's en computers.
Ongekende mogelijkheden, die je anders niet gehad zou hebben. Zonder die keiharde structuren zou je nimmer tot een technologie zoals de onze kunnen komen.
Maar, aan de andere kant ook ongekende beperkingen.
Want je baseert je met die wetenschap slechts op een deel van de realiteit: nl al die feiten die objectiveerbaar en herhaalbaar zijn.
Alles wat niet aan die voorwaarden voldoet, doet niet mee, wordt er niet in betrokken.
Voor die wetenschap is dat nuttig, noodzakelijk zelfs. Maar om op basis daarvan te stellen dat dat het enige is, en er buiten die waarnemingen om niets anders reeel kan zijn of kan bestaan, is een aanname, en een zeer arrogante, onethische en wereldverziekende aanname.
Geestelijke zaken bestaan in die visie immers niet.
Er bestaat niets anders dan het herhaalbare en objectiveerbare. De rest is geouwehoer.
Mogen we daarom vanuit onze westerse superieure denkbeelden zo schunnig omgaan met dieren, met normen, met alles wat niet door het ingangsfilter van de rationele wetenschap komt?
Toegegeven, het verband tussen het een en het ander is niet keihard. Maar het valt me wel op hoe kil de wetenschap in staat is om proefdieren te martelen, hoe kleinerend de wetenschap is ten opzichte van anders denkenden, hoe niets ontziend de technocratie uberhaupt met leven en vrijheid omgaat.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelden zo'n moderate discussie gezien..
Mijn punt is dat het wetenschappelijk wereldbeeld opgebouwd is op basis van een deel van de realiteit. En dus buiten die realiteit van herhaalbaarheid en objectiviteit geen uitspraken kan doen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat is nu je punt? Dat proefdieren zielig zijn?
Klopt, er wordt smerig onderzoek met proefdieren gedaan, en maar al te vaak voor zoiets nutteloos als cosmetica.
quote:Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:14 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is het kleineren kennelijk vast onderdeel van TRU? Ook zo'n vraag, forget it, offtopic.
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessantquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Hij doet een uitspraak die hij verder niet kan uitleggen.. Het was een inkoppertje maar niet kleinerend bedoeld.
Maar ok, ontopic.. Van de hel naar Descartes en weer terug.
[..]
Ik denk dat het komt door al die 'ik-jes', die vrezen dat niet voor vol worden aangezien, waarmee de grondvesten van hun 'bestaan' gaan rammelen. Het is een ware hel voor hen om te realiseren dat er niemand is om hun bestaan te bevestigen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessant
Tja, ik twijfel niet aan mijn bestaan, dus besta nietquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik denk dat het komt door al die 'ik-jes', die vrezen dat niet voor vol worden aangezien, waarmee de grondvesten van hun 'bestaan' gaan rammelen. Het is een ware hel voor hen om te realiseren dat er niemand is om hun bestaan te bevestigen.
Daarom maken ze de ervaring van anderen tot een hel. Zelfs in de hel ben je liever samen dan alleen.
Maar goed, ik ben er niet, dus wat lees je eigenlijk! Toet toet, boink boink!
Jawel, dan juist wel toch?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Tja, ik twijfel niet aan mijn bestaan, dus besta niet
Nee, Descartes zegt: ik denk/twijfel, dus ik besta.quote:
Ooit twijfel je. Ieder mens twijfelt weleens.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:37 schreef iteejer het volgende:
[..]
Nee, Descartes zegt: ik denk/twijfel, dus ik besta.
En ik twijfel niet. Beetje zinloos, imo. Dus dan besta ik misschien wel niet.
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:38 schreef Gray het volgende:
Ik twijfel er niet over dat ik niet besta.
Die manifestatie kan ook onderdeel zijn van een illusie, vanuit jezelf bekeken dan he.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.
Maar als het idee van 'ik' een illusie is, is er dan wel een 'ik' die niet kan twijfelen?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.
Dat is ook weer waar. Jemig, moeilijke materie. Hoofdbrekens. Hetgeen ook weer duidt op 'bestaan'.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:45 schreef iteejer het volgende:
[..]
Die manifestatie kan ook onderdeel zijn van een illusie, vanuit jezelf bekeken dan he.
Ik denk niet dat 'ik' een illusie is. Dus ja, een 'ik' kan twijfelen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar als het idee van 'ik' een illusie is, is er dan wel een 'ik' die niet kan twijfelen?
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 'ik' een illusie is. Dus ja, een 'ik' kan twijfelen.
Hoe weet je dat zeker dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.
Een illusie van wie?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.
Van spirituele inzichten tot wetenschappelijke bevindingen, maar uiteindelijk trokken ervaringen me over de streep.quote:
Sorry, ik begrijp je vraag niet?quote:
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Van spirituele inzichten tot wetenschappelijke bevindingen, maar uiteindelijk trokken ervaringen me over de streep.
[..]
Sorry, ik begrijp je vraag niet?
Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.quote:
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.quote:
Ach so.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:01 schreef iteejer het volgende:
[..]
Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.
En ik vraag daarop wie de drager is van die illusie. Een illusie is een denkbeeld wat niet reeel is, dus, wie heeft dan die illusie over dat 'ik'?
je kan kijken naar verhalen van mensen die een nde hadden en de hel en/of hemel hebben ervaren, en die zijn er veel, interessanter dan filosoferen, helaas verschillen al die verhalen, maar meer informatie zal je niet vinden buiten religieuze boeken.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.
Gray?quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:06 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien denk ik te simpel, maar als je geluk, verdriet, pijn en liefde kunt voelen, dan besta je toch?
Ik had liever eerst een antwoord .quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Daarop volgt een wedervraag: wat als je dat niet kan voelen?
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik had liever eerst een antwoord .
Ik denk dat het gewoon zo is.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon zo is.
Knijp eens hard in je arm. Voel je dat? Ja? Dan besta je.
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?
Buiten de realiteit bestaat er nietsquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:20 schreef iteejer het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het wetenschappelijk wereldbeeld opgebouwd is op basis van een deel van de realiteit. En dus buiten die realiteit van herhaalbaarheid en objectiviteit geen uitspraken kan doen.
Want de wetenschap heeft dat (met goede redenen) zelf buitengesloten.
Of:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Buiten de realiteit bestaat er niets
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheoriequote:Op zaterdag 24 november 2012 19:53 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.
Betekent nog steeds dat je iets nodig hebt om te bewijzen dat iets bestaat. Tegelijkertijd impliceert iets ook niets en dat niets is dus ook realiteit. De twee vormen een eenheid en daarom zou je kunnen zeggen dat beide tegelijkertijd waar zijn. Oftewel, je bent een flux van iets én niets.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheorie
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:24 schreef iteejer het volgende:
[..]
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.
Waarmee de onvoorspelbaarheid van bv de vorm van wolken as such voorspeld wordt.
Maar je snapt goed wat ik bedoel
Dat geldt voor alles in de wetenschappen: op atomair niveau heb je geen idee of dat ene atoom exact datgene doet wat de reactievergelijking zegt. De statistiek speelt daar een grote rol in.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.
Ik dacht dat kleineringen overal op Fok wel voorkwamen, eigenlijk.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessant
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |