is soezie frans krokant of soezie surprima plus daarvoor beter? zag dat jij die soorten ook al eerder had genoemt (ben ff topic's terug aan het bladeren voor inspiratie )quote:Op maandag 19 november 2012 13:47 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Het gehalte aan eiwitten, die door het kneden gluten vormen, dát is zeer slecht in de meeste supermarktbloem.
dat is ook wat ik bedoel met elasticiteit. uittrekbaar zonder te scheuren.quote:Op maandag 19 november 2012 13:47 schreef MaximusTG het volgende:
En elastisch is trouwens denk ik een verkeerd woord om te beschrijven wat je zoekt in een goed gekneed/ontwikkeld pizzadeeg. Want dan zou je de pizza nooit tot een schijf kunnen uitrekken, dan schiet ie steeds terug. Je wil meer een soort samenhang, of nou ja, dat is ook niet helemaal dekkend voor wat ik ermee bedoel. Je wil dat je het ver uit kan rekken, zonder te scheuren.
quote:Op maandag 19 november 2012 13:55 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, daar is soezie frans krokant of surprima plus inderdaad veel beter voor.
Wat doe je qua recept? Wat op het pak staat of gebruik je het recept van MaximusTG en vervang je zijn bloem met deze?quote:Op zondag 18 november 2012 23:26 schreef Gripper het volgende:
Voor de eerste keer pizza's gemaakt met Soezie (frans krokant) bloem. Fantastisch spul, wat een lekkere luchtige korst!
[ afbeelding ]
een iets vereenvoudigde versie van een van de vele Maximusrecepten inderdaad:quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:06 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat doe je qua recept? Wat op het pak staat of gebruik je het recept van MaximusTG en vervang je zijn bloem met deze?
Kun je al op rekening kopen bij Welkoop?quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:16 schreef MaximusTG het volgende:
En ik gebruik gewoon dezelfde bloem, al noem ik dat niet expliciet in mn PDF (dacht ik). Eerst die sponsorship deal met Soezie maar eens regelen.
Is dat niet verneukeratief?quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:16 schreef MaximusTG het volgende:
En ik gebruik gewoon dezelfde bloem, al noem ik dat niet expliciet in mn PDF (dacht ik).
Grmbl, uiteraard ja. Bloem, niet deeg.quote:Op maandag 19 november 2012 13:47 schreef MaximusTG het volgende:
'speciaal pizzadeeg'? Je bedoelt de vaak genoemde 'tipo 00' bloem?
Ja, dat kan ik momenteel nog niet echt soms.quote:Je wil dat je het ver uit kan rekken, zonder te scheuren.
Ach jawel joh, dr zit amper wat extra in die bloem, heb al wel vaker andere bloem gebruikt, maar deze kan ik nu eenmaal makkelijkste aankomen hier. Die surprima hebben ze bijna nooit bij mijn welkoop. En verder zou ik dan via Internet moeten bestellen. Geen molen dichtbij.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:35 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Is dat niet verneukeratief?
Die "Frans Krokant" variant zitten toevoegingen in die het anders maken dan standaard meel. Het is eigenlijk bedoeld voor Ciabatta e.d.. Dat krijg je met standaard bloem, welk eiwit gehalte ook, nooit op die manier voor elkaar lijkt me.
Als jij in je pdf het niet vermeld kan ik met normaal eiwitrijk bloem klooien wat ik wil. Net zo min je met normaal witbrood deeg geen knapperig ciabatta brood krijgt. Dus even vermelden was wel zo makkelijk/eerlijk.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:47 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ach jawel joh, dr zit amper wat extra in die bloem, heb al wel vaker andere bloem gebruikt, maar deze kan ik nu eenmaal makkelijkste aankomen hier. Die surprima hebben ze bijna nooit bij mijn welkoop. En verder zou ik dan via Internet moeten bestellen. Geen molen dichtbij.
Resultaten zullen altijd verschillen. Anders had het voor die fabrikanten geen zin al die varianten aan te bieden natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 november 2012 11:07 schreef MaximusTG het volgende:
Ho ho, gaan we nu excuses zoeken waarom het je niet lukt en dan zeggen dat ik niet eerlijk ben?? Er staat geen specifieke bloem genoemd omdat het een recept is voor bloem met een hoog gluten/eiwitgehalte. Bv dus die Frans Krokant. Maar het kan ook prima met andere bloem. En dat heb ik ook vaak genoeg gedaan. Net zoals dat ik ook wel eens ciabatta gemaakt heb van andere bloem. Ciabatta zit em vooral in het hele natte deeg.
Welke bloem heb je tot nu toe gebruikt dan en in welk opzicht viel die tegen?
Die Bio Tarwe heeft 12% eiwit. Een gehalte wat gewone niet snel haalt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:15 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, uiteraard! Maar dat neemt niet weg dat je met mijn recepten iig een lekkere pizza met een mooi gerezen rand moet kunnen bakken.. Als je goeie bloem gebruikt tenminste.
Ik heb het net ff nagekeken en ik noem ook frans krokant, surprima, surfina.. Of een andere bloem met een hoog glutenpercentage in mn pdf..
Die bio tarwebloem heb ik geen ervaring mee, maar als dat net zo is als de gewone, maar dan biologisch denk ik niet dat het veel beter is. Bij Ekoplaza hebben ze denk ik wel iets dat je kan gebruiken.
Maar wat bedoel je met extreem bros/knapperig? Dat er veel luchtbellen in zitten?
Een nacht in de koelkast doe ik niet. Ik meende dat dat hetzelfde is als rijzen buiten de koelkast, maar dan vertraagt om meer smaak te krijgen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:29 schreef MaximusTG het volgende:
En dan gebruik je recept 1 uit mijn PDF met gist?
Of ie echt 12% heeft is niet helemaal duidelijk, want er staat 100 gram bereid product.
Ziet er gewoon geweldig uit dus. Super van je.quote:Op woensdag 21 november 2012 13:22 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, het is gelukt hoor, en die Biotarwe valt niet eens tegen. Goed alternatief.
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Deeg maken volgens receptformule 2 in mijn PDF.
'Voor'deeg + rest bloem en gist, zout en honing. Daarna kneden
Geknede deeg, en na 1,5 uur
Deeg op bebloemd blad, tot bal gevormd. Daarna in twee verdeeld in in bakjes
Deeg in bakje, en een uur later, gerezen
Deeg uit bakje, en uitgerekt tot pizza.
Gebakken pizza;
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Met tomatensaus, champignon, salami en basilicum
en pizza 2:
En t ligt niet alleen aan maximus' gouden handjes, want ik gebruik zijn recept ook, en krijg net zulke mooie korst.quote:Op woensdag 21 november 2012 21:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ziet er gewoon geweldig uit dus. Super van je.
Maar eens je recept uitprinten en inlijsten.
Ja, jij moet dus ook, met Bio Tarwe, een mooie pizza kunnen maken.quote:Op woensdag 21 november 2012 21:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ziet er gewoon geweldig uit dus. Super van je.
Maar eens je recept uitprinten en inlijsten.
Ik pak gewoon je recept met 1 nacht rijzen. Even goed aanpakken. Is voor de smaak ook wel bevorderlijk.quote:Op woensdag 21 november 2012 23:30 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, jij moet dus ook, met Bio Tarwe, een mooie pizza kunnen maken.
Overigens zie ik net dat ik wel de suggestie in mn PDF bij receptformule 1, die een nacht de koelkast gaat, om er wat extra gist bij te doen en dan niet de koelkast in te doen weg heb gehaald in de meest recente versie. Dan kan je beter receptformule 2 gebruiken. Al zit daar ook wel flink wat wachttijd in. Je kan alsnog wel receptformule 1 doen zonder koelkastrijs, maar dan dus zeker wel wat meer gist, en gewoon goed het volume van het deeg in de gaten houden. Als er geen lucht in het deeg zit wordt kan ie ook niet goed rijzen in de oven.
Super mooi! Wij moeten ook echt weer pizza volgende week. Heb nog een heel lekker geroosterd paprika sausje, eens even denken wat er nog meer op komt dan.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Vandaag weer eens pizza gemaakt en nu was ik best tevreden over het deeg. Het bloem was trouwens van euroshopper, deze heeft ook 11% gluten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
de welkoop heeft hier geen soezie frans krokant, surprima plus... best lastig nog om aan goed bloem te komen.quote:Op maandag 19 november 2012 13:55 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, daar is soezie frans krokant of surprima plus inderdaad veel beter voor.
Kijk, superpizza gewoon van goedkope bloem, zien er super uit!quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:55 schreef Terpentin07 het volgende:
Vandaag weer eens pizza gemaakt en nu was ik best tevreden over het deeg. Het bloem was trouwens van euroshopper, deze heeft ook 11% gluten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bedanktquote:Op zondag 25 november 2012 21:54 schreef foodlover het volgende:
[..]
Kijk, superpizza gewoon van goedkope bloem, zien er super uit!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |