abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:41:01 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119012883
Dit lijkt me een goed vraagstuk om onszelf beter in gelovigen te verplaatsen..

Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen. Hoe zou jij dan het bestaan van God beargumenteren?

Als ik in die positie zou staan zou ik doen wat de meesten doen, ik zou zeggen: Ik ga niet van mijn ratio maar van mijn gevoelskant uit, hoewel ik moeilijk rationele argumenten kan verzinnen eigenlijk.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:43:17 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_119013015
Ik verwachtte eigenlijk een goed beargumenteerd betoog ;(.

Ik kan zijn plaats niet innemen want ik ben een atheist. Daardoor begrijp ik de gelovige niet en andersom hetzelfde.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:46:50 #4
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013097
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:44 schreef muhahaha het volgende:
Ik verwachtte eigenlijk een goed beargumenteerd betoog ;(.

Ik kan zijn plaats niet innemen want ik ben een atheist. Daardoor begrijp ik de gelovige niet en andersom hetzelfde.
Dat is de reden voor het aanmaken van dit topic. Ik denk namelijk dat het heel moeilijk is om argumenten te vinden voor het bestaan van God en als we zelf de opdracht krijgen om dit te proberen net als gelovigen gaan we misschien meer begrip tonen voor de lastige positie waarin gelovigen zich bevinden.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:47:55 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_119013133
Hoe beargumenteerde jij vroeger dat Sinterklaas WEL bestond tegenover oudere schoolgenootjes?

God is natuurlijk gewoon de Sinterklaas voor (kinderlijke) volwassenen.
pi_119013162
Het bestaan van een god is gewoonweg niet te bewijzen. Gelovigen zijn geindoctrineerd te denken dat er wel een god bestaat. Ach laat ze lekker, ik heb er meestal geen last van.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_119013205
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:46 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat is de reden voor het aanmaken van dit topic. Ik denk namelijk dat het heel moeilijk is om argumenten te vinden voor het bestaan van God en als we zelf de opdracht krijgen om dit te proberen net als gelovigen gaan we misschien meer begrip tonen voor de lastige positie waarin gelovigen zich bevinden.
Dat komt omdat jij al een positie in hebt genomen en nu wil je overtuigd worden met bewijzen. Je kunt niet verwachten dat een gelovige kan beargumenteren waarom een entiteit als god bestaat. Dat is iets wat die persoon gelooft. God bestaat als een almachtig wezen en hij creeert het leven.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:52:03 #8
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013288
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:49 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij al een positie in hebt genomen en nu wil je overtuigd worden met bewijzen. Je kunt niet verwachten dat een gelovige kan beargumenteren waarom een entiteit als god bestaat. Dat is iets wat die persoon gelooft. God bestaat als een almachtig wezen en hij creeert het leven.
Oftewel, God is dat wat niet overeenkomt met de wetenschap?
pi_119013395
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

De wetenschap kan het bestaan van God niet bewijzen noch uitsluiten.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:57:01 #10
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013470
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:55 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb van de atheïsten op dit forum geleerd dat er geen reden is om in God te geloven op basis van de wetenschap.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:57:28 #11
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_119013488
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Het al dan niet bestaan van een god is gewoon niet met de wetenschappelijke methode te bewijzen. Ik als atheist kan niet geloven in iets dat niet empirisch te bewijzen valt. Dat is zo'n fundamenteel verschil van uitgangspunt, dat ik het nooit zou wagen om vanuit een gelovige te gaan denken. Dat is een arrogante domheid. Dat verhaal van ratio en gevoelskant is een atheistische interpretatie van wat de wederpartij zegt. Hoezeer dat ook logisch is vanuit jou en mij gezien, je kunt niet claimen dat je op die manier als een gelovige denkt. Er zit een deel van jouw atheistische logica in verweven, een twijfel bij voorbaat die een ware gelovige niet met jou en mij zal delen.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_119013489
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb van de atheïsten op dit forum geleerd dat er geen reden is om in God te geloven op basis van de wetenschap.
Dat zeg ik toch ook. :)
pi_119013503
quote:

[..]

Het probleem begint al met het feit dat er geen definitie van God is. Of eigenlijk zijn er talloze definities van God. Wetenschap kan opzich wel onderzoek doen naar bepaalde fenomenen en dus ook naar God, maar dan moet je wel eerst overeenkomen wat God dan precies is. Wetenschappelijk bewijs zoeken voor een Christelijke God is bijzonder lastig, omdat ze nogal vaag doen over wat God nou precies is.
-
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:58:40 #14
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_119013531
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Fout. Er is geen reden om in God te geloven omdat er geen enkele aanwijzing is dat er een God bestaat.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:00:51 #15
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013608
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Het al dan niet bestaan van een god is gewoon niet met de wetenschappelijke methode te bewijzen. Ik als atheist kan niet geloven in iets dat niet empirisch te bewijzen valt. Dat is zo'n fundamenteel verschil van uitgangspunt, dat ik het nooit zou wagen om vanuit een gelovige te gaan denken. Dat is een arrogante domheid. Dat verhaal van ratio en gevoelskant is een atheistische interpretatie van wat de wederpartij zegt. Hoezeer dat ook logisch is vanuit jou en mij gezien, je kunt niet claimen dat je op die manier als een gelovige denkt. Er zit een deel van jouw atheistische logica in verweven, een twijfel bij voorbaat die een ware gelovige niet met jou en mij zal delen.
Ik heb het idee dat het denkkader van gelovigen meer is dat zij bepaalde uitgangspunten nemen die ze aan een Goddelijke entiteit toeschrijven. Dan gebruiken ze een gevoelsargument, want waarom geven ze die uitgangspunten aan die God? Omdat een man twee stenen tafelen kreeg heel lang geleden volgens een boek, waarvan hij beweerde dat die van God kwamen en wat hij aan zijn volk duidelijk maakte. Het geloof, het gevoelsleven ook dus, lijkt dus toch een rol te spelen. Waarom geloof je namelijk? Vanuit je gevoel, niet vanuit je verstand.

Ik ben overigens agnost, ik zit een beetje tussen gelovigen en atheïsten in, maar ik doe er liever geen definitief oordeel over, hoewel ik eerder voor logica kies.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:01:33 #16
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013629
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:58 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Fout. Er is geen reden om in God te geloven omdat er geen enkele aanwijzing is dat er een God bestaat.
Dat zeg ik toch, dat er op basis van de wetenschap geen enkele reden is om in God te geloven.
pi_119013724
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch, dat er op basis van de wetenschap geen enkele reden is om in God te geloven.
Wat hij bedoelt is denk ik dat ook buiten de wetenschap geen enkele aanwijzing is. Dus niet alleen dat de wetenschap daar geen uitspraak over kan doen en dat het dus 50/50 is, maar dat er ook bijvoorbeeld filosofisch gezien geen aanwijzingen zijn. (correct me if I'm wrong).
pi_119013728
Dat God de oerknal heeft veroorzaakt, zoiets.
pi_119013775
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat God de oerknal heeft veroorzaakt, zoiets.
Volgens gelovige is de oerknal verzonnen hoor. :)
pi_119013881
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:05 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Volgens gelovige is de oerknal verzonnen hoor. :)
Dat hangt er maar helemaal vanaf welke gelovige je spreekt. De een gelooft letterlijk in de bijbel en claimt dat de wereld zo is geschapen zoals hij er nu uitziet tussen de 6000 en 10000 jaar geleden.
Anderen zien in de oerknal juist het bewijs van schepping en een absoluut begin. En omdat we nog geen uitgewerkt idee hebben hoe dat is gebeurd zou je als gelovige kunnen claimen dat een creator de meest plausibele verklaring is.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:11:30 #21
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119013970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:04 schreef Alfje het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt is denk ik dat ook buiten de wetenschap geen enkele aanwijzing is. Dus niet alleen dat de wetenschap daar geen uitspraak over kan doen en dat het dus 50/50 is, maar dat er ook bijvoorbeeld filosofisch gezien geen aanwijzingen zijn. (correct me if I'm wrong).
Thomas van Aquino wordt toch als filosoof gezien? Ik heb een verzameling filosofie-boeken en daar zit Thomas van Aquino ook tussen hoor, alleen zijn door de analytische filosofie zijn argumenten een beetje nogal tegengesproken. Mensen zoals Bertrand Russell meen ik, hij had daar een boek over geschreven.
pi_119013993
Conscience do cost.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:13:58 #23
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119014012
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:08 schreef Alfje het volgende:

[..]

Dat hangt er maar helemaal vanaf welke gelovige je spreekt. De een gelooft letterlijk in de bijbel en claimt dat de wereld zo is geschapen zoals hij er nu uitziet tussen de 6000 en 10000 jaar geleden.
Anderen zien in de oerknal juist het bewijs van schepping en een absoluut begin. En omdat we nog geen uitgewerkt idee hebben hoe dat is gebeurd zou je als gelovige kunnen claimen dat een creator de meest plausibele verklaring is.
Ik heb een korte documentaire van Daniel Dennett gezien en hij gaf gelovigen wel gelijk op het punt dat het een vreemd idee is dat er geen schepper is, alleen is hij het niet met gelovigen eens verder. :P Maar het is wel inderdaad een vreemd idee als je je afvraagt: Ken jij een gebouw zonder bouwer? XD

Zie hier die video:

vrijdag 9 november 2012 @ 13:14:32 #24
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_119014029
quote:

[..]

Drogredenatie, je kan nooit eisen dat iemand de afwezigheid van iets moet gaan bewijzen.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_119014061
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 13:14 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Drogredenatie, je kan nooit eisen dat iemand de afwezigheid van iets moet gaan bewijzen.
Dat iets op dit moment afwezig is wil niet zeggen dat het er helemaal niet is...

Overigens, ik ben atheist he. Voor de duidelijkheid :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')